مطالب تصاویر هوایی و ماهواره ای

eghlimy

عضو جدید
چكيده
توليد اطلاعات از داده هاي سنجش از دور به ويژه داده هاي ماهواره اي نسبت به گذشته نه جندان دور افزايش فزاينده اي پيدا نموده است و با توجه به اهميت و نقش اينگونه داده ها، قطعاً توليد آنها همچنان افزايش مي يابد. در طول سالهاي گذشته راههاي گوناگون ومتنوعي طراحي و ارائه شده است كه از طريق آنها مي توان با كمك سنجش از دور استفاده زيادي نمود. يكي از مهمترين فوائد استفاده از داده هاي ماهواره اي در مطالعات پديده هاي طبيعي و شناخت كره زمين و معضلات آن صرفه جويي در وقت و افزايش دقت است. نظر به اينكه در كشورمان تحقيقات و مطالعات متعددي با استفاده از اطلاعات و تصاوير ماهواره اي انجام شده است، بنابر اين در اين تحقيق سعي ميگردد كه موارد مشروحه زير كه منجر به صرفه جويي در دقت مي شود تجزيه و تحليل گردد و اهميت سرعت كار و دقت تشريح شود:
 

پیوست ها

  • alavipanah.Doc
    199.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

morfi g

عضو جدید
مطالب تصاویر هوایی و ماهواره ای

دوستان براي دانلود تصاوير ماهواره اي لندست - مدل رقومي زمين (SRTM) و ... از سايت ناسا
بر روي گزينه map search كليك کنید.
ابتدا محدوده مورد نظر رو روي نقشه مشخص کنید، سپس داده هاي مورد نياز را از قسمت سمت چپ انتحاب کنید و سپس با ابزار انتخاب (فلشي كه يك علامت + در كنار آن قرار دارد) بر روي منطقه مورد نظر كليك کنید. بعدشم روي Preview and download كليك کنید، حال بر روي download كليك شود.

اینم لینکش:

http://glcfapp.glcf.umd.edu:8080/esdi/index.jsp
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

morfi g

عضو جدید
كتاب كاربرد تصاوير هوايي و ماهواره اي

كتاب كاربرد تصاوير هوايي و ماهواره اي

دوستان براتون كتاب كاربرد تصاوير هوايي و ماهواره اي تاليف دكتر رضواني رو گذاشتم که مباحث رو خیلی قشنگ توضیح داده امیدوارم مفید واقع بشه بفرمائید:
 

پیوست ها

  • كاربرد تصاوير ه&#1.pdf
    6.1 مگایابت · بازدیدها: 1

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز

ممنون از کتابی که قرار دادی

یه سوال دارم و اونهم اینکه چطور فایل pdf کتاب پیام نور بدستت رسیده؟
آیا خودشون تو سایت اونهارو قرار دادند؟
چطور میشه به این pdf ها دسترسی داشت؟
 

morfi g

عضو جدید
سلام دوست عزیز

ممنون از کتابی که قرار دادی

یه سوال دارم و اونهم اینکه چطور فایل pdf کتاب پیام نور بدستت رسیده؟
آیا خودشون تو سایت اونهارو قرار دادند؟
چطور میشه به این pdf ها دسترسی داشت؟

این فایلهارو من از استادم گرفتم عزیز فکرم نکنم پیام نور تو سایتش بزاره چون باید بری انتشارات بگیری!
 

redblue

عضو جدید
نقشه برداری هوایی؟؟؟

نقشه برداری هوایی؟؟؟

سلام دوستان
کسی میتونه در خصوص نقشه برداری هوایی که با هواپیما صورت میگیره توضیحاتی بده؟شنیدم یه دستگاه رو در محلی مناسب نصب میکنن و با هواپیما از شهر برداشت انجام میدن،میخواستم بدونم این نقشه ها که ارائه میشه دقت کافی دارن یا نه؟ بعد ایا مختصاتی که میدن بصورت utm هست یا نه؟
ممنون
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام دوستان
کسی میتونه در خصوص نقشه برداری هوایی که با هواپیما صورت میگیره توضیحاتی بده؟شنیدم یه دستگاه رو در محلی مناسب نصب میکنن و با هواپیما از شهر برداشت انجام میدن،میخواستم بدونم این نقشه ها که ارائه میشه دقت کافی دارن یا نه؟ بعد ایا مختصاتی که میدن بصورت utm هست یا نه؟
ممنون

بدون شرح .....

307383_186898848050496_3227633_n.jpg
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز

sara2i2

عضو جدید
کمک راجع به الگوریتم استخراج دما از تصاویر ماهواره ای

کمک راجع به الگوریتم استخراج دما از تصاویر ماهواره ای

سلام
کسی راجع به الگوریتم استخراج دما از تصاویر ماهواره ای مطلبی داره؟:)
 

ar1100

عضو جدید
با سلام چند تا آدرس فایل pdf براتون قرار میدم امیدوارم بدردتون بخوره
jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_id=1704&slc_lang=fa&sid...

journals.ut.ac.ir/page/download-tjKTRsMTufI.artdl


jstnar.iut.ac.ir/browse.php?a_id=1704&slc_lang=fa&sid...
 

pardis20

عضو جدید
با سلام
با تشکر از معرفی این سایت ، من خودمم از این سایت استفاده کردم دانلود تصاویرش خیلی راحته، یه سوال ازتون داشتم، میخوام از سایت reverb تصاویر سنجنده مودیس رو دانلود کنم (برای محاسبه ndvi...) ولی متاسفانه تو دانلودش مشکل دارم، لطفا اگه با این سایت هم آشنایی دارید راهنمایی کنید، ممنون میشم:redface:
 

barzegar amir

عضو جدید
یک عکس هوایی از سایت دارم و میخوام با نقشه dwg که از سایت دارم تلفیق کنم(بندازمشون روی هم) ممکنه راهنمایی کنید؟مقیاس عکس را چطوری با مقیاس نقشه یکی کنم.؟
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
یک عکس هوایی از سایت دارم و میخوام با نقشه dwg که از سایت دارم تلفیق کنم(بندازمشون روی هم) ممکنه راهنمایی کنید؟مقیاس عکس را چطوری با مقیاس نقشه یکی کنم.؟

با سلام .............

دو تا نقطه رو روی تصویر و نقشه .............. به عنوان نقطه ثابت در نظر بگیر...........و حالا تصویر رو جابجا کن ..........و با اون دو نقطه فیکس کنید...........................بدرود.
 
آخرین ویرایش:

Ehsan.Ha

متخصص نقشه برداری
کاربر ممتاز
یک عکس هوایی از سایت دارم و میخوام با نقشه dwg که از سایت دارم تلفیق کنم(بندازمشون روی هم) ممکنه راهنمایی کنید؟مقیاس عکس را چطوری با مقیاس نقشه یکی کنم.؟
اتوکد Civil3D 2012 می تونه پس از یکسری تنظیمات مستقیم به گوگل ارث وصل بشه و عکس و توپوگرافی منطقه ای رو که لازم دارید با مقیاس و مختصات سره جای خودش وارد اتوکد کنه. این کار بسیار خوب و بی نقص انجام میشه ولی بنا به دلایلی این ویژگی در ورژنهای بالاتر اتوکد سیویل برداشته شد و فقط روی سیویل 2012 هستش.
حالا اگه سیویل 2012 نداری همون جوری که دوستمون گفتن شما باید عکس رو تو اتوکد ایمپورت کنی و بعد با دستورات( Scale (refrence و Rotate (refrence و Move عکستون رو منطبق بر نقشه کنین شاید دستور Align کارتون رو سریع تر انجام بده چون همزمان Move,Scale,Rotate رو با هم انجام میده
 

ar1100

عضو جدید
[h=1]ماهواره WorldView 3: تصویر برداری از اشیایی ۳۱ سانتی‌متری روی زمین از خارج جو[/h]
ماهواره WorldView 3: تصویر برداری از اشیایی ۳۱ سانتی‌متری روی زمین از خارج جو

سرویس فناوری جوان ایرانی به نقل از زومیت؛ بخش نجوم:
ماهواره‌ی تصویربرداری WorldView-3 را می‌توان قوی‌ترین و بهترین نمونه‌ی تجاری موجود در مدار زمین خواند که در هفته‌ی جاری از ایالت کالیفرنیای آمریکا پرتاب شده و در مدار زمین قرار گرفت. این ماهواره‌ی تصویربرداری قادر است تصاویری را از سطح زمین ثبت کند که در آن اشیایی با مقیاس طولی ۳۱ سانتی‌متری نیز مشخص باشند.

ماهواره‌های تصویربرداری کمپانی DigitalGlobe یکی از پرطرفدارترین ماهواره‌های تصویربرداری در جهان است، بطوریکه حتی سرویس نقشه‌های بینگ و گوگل نیز از تصاویر دریافت شده توسط این کمپانی استفاده می‌کنند. اما در این بین محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که برای مثال می‌توان به محدودیت فروش تصاویر با قابلیت شناسایی اشیا با مقیاس ۵۰ سانتی‌متری به دولت آمریکا اشاره کرد که با پرتاب ماهواره‌ی جدید این کمپانی، این محدودیت برای اشیا ۵۰ سانتی‌متری برداشته شده است.
تصاویر ثبت شده توسط این ماهواره علاوه بر موارد نام‌برده در کاربردهای دیگری چون تحقیقات علمی، برنامه‌ریزی شهری، جنگل‌شناسی و مطالعه‌ی پوشش گیاهی و جستجو برای یافتن منابع معدنی جدید نیز بکار برده می‌شود.
هرچند عرصه‌ی فعالیت در زمینه‌ی تصاویر هوایی تاحدودی نوپا است، اما رقابت در این حوزه شدیدتر می‌شود، بطوریکه با افزایش رزولوشن تصاویر ثبت شده، دیجیتال‌گلوب با قابلیت ثبت تصاویر با رزولوشن 35 سانتی‌متر، طلایه‌دار تصویربرداری در این حوزه است.
Adam Keith، مدیربخش مانیتورینگ فضا و زمین در Euroconsult در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای این کمپانی‌ها ایجاد فاصله و قابلیتی برای تمایز از سایر کمپانی‌های فعال است که هم‌اکنون دیجیتال‌گلوب با ادعای ثبت تصاویر با بالاترین رزولوشن ممکن در کنار دقت بالا، رقبا را پشت سر نهاده است. ادای ثبت چنین تصاویری در زمان عرضه‌ی یک محصول جدید به بازار، بسیار مهم است. هرچند شاید بازار جدید با چنین ماهواره‌ای برای این کمپانی ایجاد نشود، اما مطمئنا جای پای آن‌ها با وجود سایر رقبا نزد مشتریان فعلی مستحکم‌تر خواهد شد.
http://imperia.ir/Content/UserFiles/Images/ماهواره-worldview-3-تصویر-برداری-از-اشیایی-۳۱-سانتیمتری-روی-زمین-از-خارج-جو-1.jpg

محل سقوط هواپیمای MH17 مالزی در اوکراین. تصاویری از ماهواره‌ی WorldView-3
هرچند استفاده از چنین ماهواره‌هایی از بسیاری جهات مفید فایده است، اما نگرانی‌هایی را نیز از نظر امنیتی به‌همراه دارد. وزارت بازرگانی ایالات متحده‌ی آمریکا که وظیفه‌ی اعطای مجوز و رسیدگی به کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی ماهواره‌های تصویربرداری را دارد، دیجیتال‌گلوب را مجاب به انتظاری ۶ ماهه برای انتشار تصاویر ضبط شده، کرده است، تا دراین فاصله کارشناسان و مقامات امنیتی مسئول تصاویر ثبت شده را از نظر موارد امنیتی مورد بازبینی قرار دهند.
این مساله در مورد GeoEye-1 نیز که در سال 2007 میلادی به فضا رفته صادق است. این ماهواره قادر است تا تصاویری را با قابلیت شناسایی اشیا 41 سانتی‌متری ثبت نماید.
راب میترِوسکی از Exelis Geospatial Systems که لنز‌های مورد استفاده در WorldView-3 را طراحی و ساخته است، این ماهواره را جهشی بزرگ در حوزه‌ی تولید ماهواره‌های تصویربرداری خوانده است. برای مشخص کردن دقت بالای این ماهواره‌ی تصویربرداری، مثالی ملموس زده است. به گفته‌ی میترِوسکی می‌توان این ماهواره را در لس‌آنجلس قرار داد و با آن به تماشای سن‌فرانسیسکو در فاصله‌ی 610 کیلومتری نشست.
در صورتی که سیستم تصویربرداری این ماهواره را در لس‌آنجلس و داخل یکی از حروف O‌ در کلمه‌ی هالیوود قرار گرفته روی تپه‌های اطراف لس‌آنجلس فرض کنیم، در اینصورت با استفاده از این سیستم تصویربرداری می‌توان به‌راحتی افراد و خودورهایی را که روی گلدن‌گیت در حال رفت و آمد هستند، از هم تفکیک کرد. حتی در این حالت رنگ خودروها و حتی نام خودرو و مدل آن نیز قابل تشخیص خواهد بود.
در دل ماهواره‌ی تصویربرداری WorldView-3 یک تلسکوپ با آیینه‌ی 1.1 متری قرار گرفته است. این آیینه قادر است تا نوری را به ساختار داخلی منعکس نماید که قادر است تا طیف نوری ۲۹ بانده را تشخیص دهد. یکی از بهترین قابلیت‌های این ماهواره‌ی تصویربرداری، وجود سیستم CAVIS است که وضعیت جوی روی کره‌ی زمین را تحت نظر دارد. این سیستم، ماهواره‌ی WorldView-3 را برای ثبت تصاویر بهتر در مواقعی که ثبت تصاویر بسیار سخت است، یاری خواهد نمود. از جمله‌ی چنین مواردی می‌توان ابری بودن هوا اشاره کرد.
WorldView-3 قادر است بصورت روزانه تصاویر مساحتی 650,000 کیلومتر مربعی را ثبت نماید که با وجود سایر ماهواره‌های تصویربرداری موجود، مساحت کل تصاویر ثبت شده به 4 میلیون کیلومتر مربع افزایش می‌یابد که نصف مساحت ایالت متحده است. برای دریافت اطلاعاتی به این حجم باید از یک لینک ارتباطی بهتر استفاده کنیم. از این‌رو یک لینک ارتباطی با نرخ 1.2 گیگابیت بر ثانیه پیش‌بینی شده است که بسیار سریع‌تر از شبکه‌های بی‌سیم روی زمین است.
http://imperia.ir/Content/UserFiles/Images/ماهواره-worldview-3-تصویر-برداری-از-اشیایی-۳۱-سانتیمتری-روی-زمین-از-خارج-جو-2.jpg

معدن اورانیوم در نیجر. با استفاده از ماهواره‌ی WorldView-3‌ می‌توان نوع مواد استخراجی از معادن را نیز دریافت
یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌های این سیستم، پردازش اطلاعات ارسالی است که از این‌رو دیجیتال‌گلوب سیستمی متشکل از مجموعه‌ای از سیستم‌های خودکاری را برای پردازش اطلاعات و آماده‌سازی محصولات تصویری تدارک دیده است.
دکتر ناوولور، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:
وقتی که داده‌های این چنین در حافظه‌ی سیستم پردازشی باشد، می‌توان چندین میلیون عملیات را سریعاً انجام داد. ما با ترکیب فناوری‌های بازی‌سازی و سرعت بالای پردازشی با استفاده از رایانش ابری اطلاعات را پردازش می‌کنیم.
WorldView-3 هم‌اکنون در بالاترین جایگاه از ماهواره‌های تصویربرداری مورد استفاده در بازار تجاری قرار گرفته است. هرچند باید به وجود ماهواره‌های تصویربرداری نظامی اشاره کرد که قادرند تا تصاویر اشیایی با مقیاس 15 تا 20 سانتی‌متری را ثبت کنند. یکی از نزدیک‌ترین رقبا به WorldView-3، کمپانی دفاعی و فضایی ایرباس است که هم‌اکنون ماهواره‌های تصویربرداری آن قادر به ثبت تصاویری با شناسایی اشیا 50 سانتی‌متری هستند.
http://imperia.ir/Content/UserFiles/Images/ماهواره-worldview-3-تصویر-برداری-از-اشیایی-۳۱-سانتیمتری-روی-زمین-از-خارج-جو-3.jpg

تصویری برفراز پل گلدن‌گیت در سن‌فرانسیسکو
امروزه بازار تصاویر ماهواره‌ای ارزشی برابر 1.5 میلیارد دلار برای هر سال دارد. Euroconsult پیش‌بینی افزایش این میزان به 3.6 میلیارد دلار را تا سال 2023 کرده است.
فیل‌دیویس از کمپانی Deimos‌ که ماهواره‌ی تصویربرداری با قابلیت شناسایی اشیا 70 سانتی متری را در مدار زمین دارد، بازار را در حال تقسیم شدن به دو دسته خوانده است: ۱. کمپانی‌هایی چون دیجیتال‌گلوب با ماهواره‌های قوی که خدمات خود را در اختیار دولت آمریکا قرار می‌دهند و ۲. کمپانی‌هایی که با ارسال ماهواره‌های کم‌هزینه‌تر و سرویس‌های ارزان‌تر خدماتی را در اختیار سایر کمپانی‌ها و شرکت‌ها می‌گذارند.
 

ar1100

عضو جدید
ماهواره سنتینل
ماهواره سنتینل-۲آ که توسط سامان فضایی اروپا پرتاب شده، در برنامه ماموریتش، تصویر برداری از زمین رو هم قرار داده. در واقع تصویر برداری از زمین خیلی مهمه و در زمینه هایی مثل کشاورزی، مدیریت منابع آبی، بررسی وضعیت اتمسفر و… می‌تونه بسیار موثر باشه. یکی از مهم ترین نقاط برتری این ماهواره نسبت به سایر ماهواره های تصویربرداری، کیفیت بالای تصاویر دریافت شده و پردازش عالی اونهاست. یعنی تحلیل های مورد نیاز برای بررسی یه عکس از یه منطقه رو خیلی خوب با رنگ های متنوع نشون میده. تصاویر زیر از رودخانه دانوب که مرز شمال رومانی با جنوب بلغارستان رو تشکیل میده در نزدیکی شهر زیمنیچه، توسط ماهواره ها تهیه شده اند. بنابراین میتونید با مقایسه تصویر اول با تصاویر دوم و سوم که توسط سنتینل-۲آ گرفته شده، متوجه دقت پردازش این ماهواره بشین. تصویری از نمای طبیعی رودخانه دانوب، منبع عکس سایت ای اُ اسنپ


ترافیک کشتی رانی در دانوب، منبع عکس سایت ای اس اِی؛ آژانس فضایی اروپا


رودخانه دانوب در مرز شمال رومانی با جنوب بلغارستان،منبع عکس سایت ای اس اِی؛ آژانس فضایی اروپا


شنزارهای خشک لیبی که بخش اعظم مرکز و جنوب این کشور رو تشکیل میدن، از نمای ماهواره ها دیدنیه! تصویر اول که تصاویر ماهواره ای معمولی رو راجع به طبیعت و موقعیت این بیابان نشون میده، ولی در دو تصویر بعدی، سنتینل-۲آ با پردازش روی تصاویر ماهواره ای از این منطقه امکانات بیشتری رو در اختیار متخصصان قرار داده.
تصاویر طبیعی از بیابان های لیبی، عکس از ویکی پدیا


بیابان لیبی،منبع عکس سایت ای اس اِی؛ آژانس فضایی اروپا


نقاشی بیابان،منبع عکس سایت ای اس اِی؛ آژانس فضایی اروپا
 

ar1100

عضو جدید
Sentinel-2A/2B

Sentinel-2A/2B

[h=2]Sentinel-2A/2B[/h]
اپراتور ماهوارهسازمان فضایی اروپا
همکاریAirbus Defence & Space Germany for the satellite, Airbus Defence & Space France for the instrument
شروع ماموریتSentienl 2A ►2015.06.23
Sentienl 2B ►2017.03.07
ماهواره بر
Vega
کشور سازنده
Airbus Defence & Space
ارتفاع مدار [km]786
زاویه انحراف [º]98.5
دوره بازگشت [روز]5 روز برای هر دو ماهواره
خاتمه ماموریتهفت سال
تعداد باند و کاربریBand 1 – Coastal aerosol
Band 2 – Blue
Band 3 – Green
Band 4 – Red
Band 5 – Vegetation Red Edge
Band 6 – Vegetation Red Edge
Band 7 – Vegetation Red Edge
Band 8 – NIR
Band 8A – Vegetation Red Edge
Band 9 – Water vapour
Band 10 – SWIR – Cirrus
Band 11 – SWIR
Band 12 – SWIR
عرض تصویر [km]290
توان تفکیک مکانی باندهاB2,B3,B4,B8 : 10m
B5,B6,B6,B8A,B11,B12 : 20m
B1,B9,B10 : 60m
وضعیتآماده
 

ar1100

عضو جدید
معرفی سامانه پهپاد فتوگرامتری

معرفی سامانه پهپاد فتوگرامتری

یدایش الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر موجب گردیده تا بتوان از تصاویر غیر متریک اطلاعات هندسی با ارزشی را استخراج نمود که در مقایسه با روش های رایج کلاسیک فتوگرامتری یک جهش رو به جلو محسوب می شود. این تصاویر می تواند توسط یک پرنده کوچک بر فراز آسمان با ارتفاعی نسبتا کم اخذ شده باشد.
[h=2]ویژگی های سامانه فتوگرامتری پهپاد[/h] فتوگرامتری پهپاد شامل دو بخش اصلی است: پرواز و فتوگرامتری. تفاوت این روش با روش فتوگرامتری کلاسیک استفاده از تجهیزات ارزان در هر دو بخش است. پرواز با هواپیماهای سبک بدون سرنشین و فتوگرامتری با دوربین های غیر متریک موجود در بازار انجام می شود. استخراج داده های معتبر از لحاظ کمی و کیفی حاصل به کارگیری الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویری است که اخیرا در حوزه ماشین بینایی توسعه یافته اند. البته پیچیدگی اجرای عملیات این روش نسبت به روش های متداول نقشه برداری اعم از نقشه برداری زمینی، لیزراسکن، برداشت کینماتیک GPS و نظیر آن بسیار بیشتر است. اما در صورتی که در جایگاه مناسب خود استفاده شود، نتایج آن هیچگاه قابل مقایسه با روش های متداول نقشه برداری نیست. سه ویژگی اصلی این روش عبارت است از:
  • سرعت تولید داده بسیار بالا
  • عدم نیاز به دسترسی مستقیم
  • کیفیت خروجی بی نظیر
[h=4]سرعت بالا[/h] از آنجایی که اخذ داده توسط روش عکسبرداری هوایی انجام می پذیرد، پرواز یک مزیت عمده محسوب می گردد. چرا که فرایند اخذ داده با سرعت بسیار بالایی همراه خواهد بود. این در حالی است که تغییر عمده پیچیدگی عوارض منطقه روش های سنتی را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت. در حال حاضر تیم عملیاتی گروه قادر است زمان فرایند تولید نقشه را از لحظه پرواز تا تحویل نقشه و داده های با ارزش مکانی دیگر به یک سوم زمان نقشه برداری زمینی کاهش دهد. [h=4]عدم نیاز به دسترسی مستقیم[/h] بسیاری از اراضی بدلیل صعب العبور بودن از لحاظ عوارض سخت طبیعی (کوهستان سخت، حریم رودخانه ها و …) و یا بدلیل مسائل حقوقی (معارضین، مرزهای کشوری و …) بطور مستقیم در دسترس نیست. همچنین در مواردی که محدودیت های فیزیولوژیکی مطرح است این پرنده ها از جمله ابزار کارآمد برای کاوش می باشند. سوابق پروازی گروه در انجام پروژه نقشه برداری جاده هراز (شکل ۱۴) بعنوان یکی از سخت ترین پروژه ها برای روش نقشه برداری زمینی محسوب می شود. [h=4]کیفیت خروجی[/h] به واسطه الگوریتم های پیشرفته و اتوماتیک پردازش تصویر خروجی های این روش در مقایسه با روش های متداول نقشه برداری بی نظیر است. مدل سه بعدی رنگی، ابر متراکم نقاط و تصویر ارتوی حقیقی و نقشه پوششی بدست آمده از آن از لحاظ دقت، صحت و پوشش تمامی عوارض مورد نیاز با خروجی های روش های سنتی قابل مقایسه نمی باشد. همچنین می توان از ابر نقاط متراکم بدست آمده به نتایج DEM ،DTM و DSM نیز دست یافت. بنابراین در هر پروژه که اطلاعات مکانی مورد نیاز مشمول سه پارامتر زمان یا دسترسی مشکل و یا کیفیت باشد، در صورتیکه وسعت آن انتظارات انجام عملیات فتوگرامتری پهپاد را برآورده سازد، این روش به عنوان بهترین گزینه پیشنهاد می گردد. در ادامه به تفصیل محصولات با ارزش حاصل از یک سامانه فتوگرامتری پهپاد ارائه می گردد. [h=3]محصولات سامانه پهپاد فتوگرامتری[/h] [h=4]ابر نقاط متراکم[/h] اولیـن و مهمترین محصـول تولید شده از یک سیستم پهپاد فتوگرامتـری، ابر نقاط منطقـه پروازی است که از تصاویـر اخـذ شده از آن منطقه بدست می آید. منظور از « ابر نقاط » تعداد بسیار زیاد و متراکمی از نقاط است که علاوه بر سه مولفه موقعیتی XYZ، می تواند رنگ را هم با خود به همراه داشته باشد و از آن جهت توصیف منطقه استفاده نمود. در تصویر زیر ابر نقاط مربوط به کاخ آپادانا در شهر شوشتر را ملاحظه می نمایید که بصورت رنگ طبیعی و بسیار متراکم نشان داده شده است. بدلیل تراکم زیاد ابر نقاط، منطقه بصورت پیوسته نشان داده می­شود. در این نمونه تراکم نقاط کمتر از ۲۰سانتی متر است.
[h=5]شکل ۱- ابر نقاط متراکم حاصل از پردازش تصاویر هوایی اخذ شده از کاخ آپادانای شوش[/h] [h=4]مدل سه بعدی رنگی[/h] یکی از محصولات با ارزش روش فتوگرامتری پهپاد مدل سه بعدی رنگی است. این مدل با استفاده از تشکیل سطح روی ابر نقاط رنگی ایجاد می شود. این مدل سه بعدی در بسیاری کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. بعنوان مثال در کاربردهای site view مجازی و نیز آنالیزهای سه بعدی در سیستم های اطلاعات مکانی ۳D GIS استفاده می شود. شکل ۲ مدل سه بعدی حاصل از ابر نقاط کاخ آپادانای شوش را نشان می دهد.
[h=5]شکل ۲- مدل سه بعدی رنگی با استفاده از تشکیل سطح روی ابر نقاط رنگی[/h] [h=2]نقشه های توپوگرافی[/h] ابر نقاط بدست آمده در حکم همـان نقاطی است که عامل نقشه بردار در سر زمین آنها را برداشت می کند. اما تفاوت در میزان تراکم و دقت برداشت آن نقاط است. بدیهی است که هیچ گاه تراکم نقاط بدست آمده از نقشه برداری زمینی به میزان تراکم ابر نقاط بدست آمده از سیستم پهپاد فتوگرامتری نمی باشد. تراکم بالای نقاط باعث می شود که بتوان نقشه هایی بسیار دقیق با ارائه جزئیات بیشتر تهیه نمود. شکل ۳ نقشه منحنی میزان بدست آمده از منطقه کاخ آپادانای شوش با فواصل ۲۰ سانتیمتر را نشان می دهد. [h=5]
[/h] [h=5]شکل ۳- منحنی میزان حاصل از پردازش ابر نقاط متراکم منطقه محوطه کاخ آپادانای شوش[/h] [h=2]مدل رقومی ارتفاعی زمین (DTM)[/h] از دیگر محصولات بسیار پر کاربرد این سیستم، مدل رقومی زمین (DTM) و همچنین مدل رقومی سطح (DSM) می باشد. چنین داده هایی که با کیفیت و قدرت تفکیک بسیار بالا بدست می آیند، زیرساختی را جهت آنالیزهای مختلف در حوزه­های گوناگون فراهم می آورند.
[h=5]شکل ۴- مدل رقومی زمین با حذف عوارض مصنوعی در منطقه[/h] [h=3]ارتوفتو یا عکس نقشه[/h] ارتوفتو، تصویری یکپارچه و قائم از یک منطقه است که با به هم پیوستن تمامی تصاویر هوایی و حذف جابجایی ناشی از اختلاف ارتفاع و اثر پرسپکتیو تصاویر بدست می آید. البته تصویر ارتو در فرایند فتوگرامتری پهپاد مستقیما از مدل سه بعدی رنگی که با سیستم مختصات جهانی هم مرجع شده است بدست می آید و بنابراین صرفا ترمیم عکس هوایی نیست و بنابراین از منظر مقیاس و هندسه هیچ تفاوتی با نقشه ندارد. بطوری که می توان با ترسیم بر روی این تصویر، نقشه مسطحاتی تولید نمود. در شکل ۵ نمونه یک ارتوفتو را مشاهده می نمایید.
[h=5]شکل ۵- تصویر ارتوی واقعی منطقه کاخ آپادانای شوش[/h] [h=2]نقشه ترسیم عوارض[/h] با استفاده از اطلاعات دو بعدی تصویر ارتوی واقعی می توان تمامی عوارض موجود در آن را ترسیم نمود. حتی اگر ترسیم سه بعدی عوارض مطلوب باشد، می توان ترسیمات را با اطلاعات ارتفاعی از ابر نقاط متناظر به نقشه منتقل نمود. شکل ۶ نقشه ترسیم شده به اضافه اطلاعات ارتفاعی مشاهده می شود.
[h=5]شکل ۶- نقشه ترسیم عوارض با اطلاعات ارتفاعی حاصل از ابر نقاط و تصویر ارتوی واقعی[/h]
 

ar1100

عضو جدید
[h=2]کاربردهای سامانه فتوگرامتری پهپاد[/h] امروزه در کشور عزیزمان ایران جایگاه سامانه فتوگرامتری پهپاد بعنوان یک روش جدید با قابلیت های منحصر بفرد خود در حال شکل گیری است. لزوما این سیستم جایگزین هیچ کدام از روش های متداول تولید داده های مکانی نیست، بلکه بواسطه خصوصیات خود می تواند بخش مهمی از حوزه تولید نقشه را بخود اختصاص دهد که قطعا توسط روش های سنتی دیگر مقرون بصرفه نمی باشد. علت توفیق این روش نسبت به روش های سنتی تغییر فرایندها است. بدلیل اتوماسیون در تمامی فرایند های تولید داده پس از اولین مرحله پردازش بخش عظیمی از داده های با ارزش حاصل می گردد. این داده ها که شامل تصویر ارتوی واقعی و مدل سه بعدی و ابر نقاط متراکم از منطقه است، با استفاده از برنامه های کاربردی امر ترسیم و کارتوگرافی نقشه ها را بسیار آسان، دقیق و سریع نموده است. بطور کلی می توان فتوگرامتری پهپاد را جایگزین مناسبی برای کاربردهای زیر دانست:
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس توپوگرافی مناطق وسیع، کوهستانی سخت
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از کریدورها مانند خطوط لوله نفت و گاز
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از سواحل و حریم رودخانه ها
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از مناطق با توپوگرافی سخت و آب و هوای نامناسب
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از بناها و عوارض تاریخی
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از بافت روستایی و شهری
  • نقشه برداری بزرگ مقیاس از خطوط انتقال نیرو
[h=2]مراحل تولید نقشه با استفاده از روش فتوگرامتری پهپاد[/h] [h=3]مرحله آماده سازی پرواز[/h] آماده سازی پرواز دو بخش اصلی دارد. اول جانمایی نقاط کنترل زمینی و دوم آماده سازی تمامی ملزومات برای انجام عملیات پرواز می باشد. نقاط کنترل زمینی نقش ایستگاه های ماندگار نقشه برداری را ایفا می کند که تراکم آن طبق دستورالعمل نشریه ۱۱۹ سازمان نقشه برداری کشور در منطقه احداث می شوند. این نقاط سه نقش را ایفا می کنند:
  • نقاط کنترل برای زمین مرجع نمودن و محاسبات سرشکنی فتوگرامتری
  • ایستگاه های ماندگار نقشه برداری
  • کنترل داده های نقشه برداری توسط فتوگرامتری پهپاد
برای تشخیص نقاط کنترل در عکس های هوایی آنها توسط علامت های رنگی بنام تارگت کددار نشانه گذاری می شوند.از سوی دیگر پارامترهای پرواز شامل ارتفاع و سرعت پرنده، روز و ساعت پرواز، پوشش های تصویری مورد نیاز، مسیر و رن های حرکت هواپیما (اندکس پرواز) است که تمام این پارامترها وابسته به نوع پرنده می باشد. این پارامترها با توجه به نوع منطقه از لحاظ بافت و همچنین دقت نقشه مورد نیاز بایستی تحلیل و مقدار آن محاسبه شود. خروجی این مرحله نقاط کنترل تارگت گذاری شده و تعیین مسیرهای پروازی است که توسط تیم فتوگرامتری تهیه شده است. [h=3]پرواز[/h] پس از آنکه مطالعات اولیه انجام و پارامترهای پرواز مشخص شدند، تیم پروازی در روز و ساعت مشخص در منطقه مستقر شده و با تجهیزات کامل اقدام به پرواز و تصویربرداری از منطقه می نماید. مسیر پرواز از قبل مشخص شده و پرنده بصورت خودکار طبق مسیر های هوایی تعریف شده حرکت کرده تا کل منطقه را پوشش دهد. در شکل ۷ نمونه تعریف مسیرهای پروازی طراحی شده برای انجام عملیات پرواز را مشاهده می کنید. این مسیرها به نرم افزار هدایت خودکار پرنده معرفی شده و پرنده بر اساس همین اطلاعات، مأموریت پروازی خود را انجام می دهد.
[h=5]شکل ۷- تعریف مسیرهای پروازی در نرم افزار هدایت خودکار پرنده[/h] [h=3]پردازش تصاویر[/h] پس از آنکه عملیات پرواز انجام شد، می بایست تصاویر را جهت پردازش آماده نمود. منظور از آماده سازی، حذف تصاویر ناکارآمد از تمامی تصاویر است. تصاویری که دارای کشیدگی هستند و یا در هنگام نشست و برخواست پرنده اخذ شده اند و یا بطور کلی هر تصویری که باعث کاهش کیفیت نتیجه پردازش و یا افزایش بیهوده زمان پردازش شود باید از لیست تصاویر حذف شوند. پس از آنکه تصاویر مربوطه مرتب شدند، پردازش های لازم انجام می شود. این پردازش ها شامل توجیهات داخلی، نسبی و مطلق اتوماتیک بوده که منجر به تهیه ابر نقاط منطقه، ارتوفتو، مدل رقومی ارتفاعی زمین (DEM) و مدل ارتفاعی سطح زمین (DTM) می گردد که در ادامه بیشتر توضیح داده می شوند. نکته حائز اهمیتی که باعث می شود سامانه پهپاد فتوگرامتری را از دیگر روش های تهیه نقشه متمایز سازد، پردازش های اتوماتیک تصاویر بوده که سرعت تهیه نقشه را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. [h=3]ترسیم و کارتوگرافی[/h] پس از آنکه پردازش تصاویر به پایان رسید می بایست از تلفیق خروجی های مختلف مرحله قبل، نقشه های مورد نیاز را تهیه نمود. روند کار بدین صورت است که از ابر نقاط فیلتر شده جهت تولید منحنی های میزان و همچنین با ترسیم بر روی تصویر قائم، نقشه مسطحاتی تهیه می گردد. با تلفیق این دو، نقشه مورد نظر تهیه شده و پس از انجام ویرایش های لازم آماده ارائه می گردد. [h=3]معرفی پروژه های انجام شده توسط تیم فتوگرامتری پهپاد[/h] [h=3]تهیه نقشه ۱:۱۰۰۰ساختمان­های مسکن مهر، لرستان[/h] در این پروژه که به سفارش وزارت مسکن، راه و شهرسازی انجام شد، منطقه ۱۰۰ هکتاری از ساختمان­های تازه تاسیس مسکن مهر بصورت تصویربرداری هوایی به نقشه تبدیل شدند. تعداد تصاویر مورد استفاده در این پروژه حدود ۲۰۰۰ عدد می باشد. در شکل ۸ نمونه ای از تصاویر هوایی اخذ شده را مشاهده می کنید.
[h=5]شکل ۸- نمونه تصاویر هوایی مسکن مهر خرم آباد[/h] مدل سه بعدی رنگی، ابر نقاط متراکم و تصویر ارتوی واقعی از محصولات با ارزش و مفید فتوگرامتری پهپاد است. (شکل ۹).
[h=5]شکل ۹- اطلاعات استخراج شده حاصل از پردازش تصاویر هوایی توسط هواپیمای بدون سرنشین: الف- مدل سه بعدی رنگی، ب- ابر نقاط متراکم از منطقه، ج- تصویر ارتوی واقعی از منطقه[/h] همچنین مدل رقومی زمین DTM که شامل سطح زمین بدون عوارض مصنوعی و مدل رقومی ارتفاعی یا DEM که شامل عوارض مصنوعی نظیر ساختمان ها و تاسیسات می باشد از جمله محصولات فتوگرامتری پهپاد می باشد (شکل ۱۰).
[h=5]شکل ۱۰- الف) DSM منطقه مسکن مهر خرم آباد و ب) DTM همان منطقه بدون عوارض مصنوعی[/h] با ترکیب اطلاعات ارتوی واقعی و ابر نقاط سه بعدی توسط نرم افزار توسعه یافته توسط گروه نقشه با کد ارتفاعی نقاط ترسیم و ارائه می گردد. با توجه به اینکه ابر نقاط متراکم حاوی بعد سوم یعنی ارتفاع می باشند ترکیب داده های دوبعدی عکس ارتو و ابر نقاط منجر به تولید نقشه با ترسیمات سه بعدی خواهد شد. تصویر ۱۱ بخشی از نقشه­های تبدیل شده را نشان می دهد.
[h=5]شکل ۱۱- نقشه بدست آمده از فرایند ترکیب ابر نقاط با تصویر ارتوی واقعی[/h] از آنجایی که نتیجه پردازش های این سیستم بصورت ابر نقطه می باشد، می توان با پردازش ابر نقاط و حذف عوارض مزاحم و نیز سبک سازی آن، خروجی هایی بصورت منحنی های میزان با دقت بسیار بالا و در حد بهتر از ۱۰ سانتیمتر تهیه نمود (شکل۱۲).
[h=5]شکل ۱۲- منحنی میزان نیم متری با استفاده از پردازش ابر نقاط و سبک سازی آن[/h] [h=3]نقشه برداری کاداستر شهری از شهرستان خرامه – استان فارس[/h] از مهمترین ویژگی های این سامانه این است که نقشه بر اساس تصویر تهیه می شود. این بدان معنی است که می توان ضمن تهیه نقشه های برداری، تصاویر قائم (ارتوفتو) تهیه و از آنها جهت مستندنگاری استفاده نمود. تصویر قائم تصویری است یکپارچه که از به هم پیوستن تمامی تصاویر هوایی اخذ شده تهیه شده و علاوه بر آن، در این تصویر تمامی عوارض بصورت قائم دیده شده و به عبارتی دیگر می توان اسم «عکس نقشه» را بر روی آن نهاد. یعنی با ترسیم بر روی این تصویر یکپارچه، می توانیم نقشه مسطحاتی را تهیه نماییم. (لازم به ذکر است که ارتوفتو با موزاییک عکسی متفاوت می باشد.) علاوه بر این، از آنجایی که در هنگام تهیه نقشه جهت کاربردهای کاداستر که بحث حقوقی دارد و یا در هنگام تهیه نقشه جهت تملک اراضی، نقشه برداران با ممانعت صاحبان املاک روبرو هستند، در این روش به دلیل آن که تصاویر بصورت هوایی اخذ می شوند چنین موانعی از سر راه برداشته شده و می توان وضعیت موجود را بدون دخل و تصرف نظر صاحب ملک و با دقتی بسیار بالا ثبت نمود. در شکل ۱۳ نقشه تهیه شده از منطقه به انضمام تصویر ارتوی واقعی را مشاهده می کنید.
[h=5]شکل۱۳- ترسیم عوارض با استفاده از ترکیب اطلاعات ابر نقاط سه بعدی و تصویر ارتوی واقعی از منطقه[/h] [h=3]نقشه برداری معادن[/h] یکی از کاربردهای بسیار پراهمیت این سیستم، تهیه نقشه از مناطق صعب العبور است. همانطـور که می دانیـد پس از انجـام گودبـرداری های عظیم در معـادن، با ترانشه های بسیار بزرگ مواجه هستیم. تهیه نقشه و همچنین محاسبه احجام خاکی در چنین مناطقـی با روش هـای معمول نقشه برداری بسیـار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن و بسیار پرهزینه است. با استفاده از سیستم پهپاد فتوگرامتری می توان به راحتی با پرواز بر فراز چنیـن مناطقـی، تصـاویر متعـددی را اخذ نموده و از آنها جهت مصارف گوناگون نظیـر تهیه نقشه و یا محاسبه احجام عملیات خاکی استفاده نمود. شکل ۱۴ حاصل برداشت توپوگرافی از معدن شن و ماسه در نزدیکی جاده هراز می باشد.
[h=5]شکل ۱۴- تهیه مدل سه بعدی رنگی و منحنی میزان از منطقه کوهستانی سخت (جاده هراز)[/h] [h=3]تهیه نقشه ۱:۱۰۰۰ قسمتی از شهرستان کوار استان فارس به مساحت ۱۲۰ هکتار[/h] در این پروژه که به سفارش اداره راه و شهرسازی استان فارس انجام گردید، مناطقی از شهرستان کوار با مجموع ۱۲۰ هکتار شهری با استفاده از ۲۵۰۰ تصویر از ارتفاع ۱۲۰ متری سطح زمین جهت به روزرسانی نقشه های پایه این شهرستان با استفاده از سامانه پهپاد فتوگرامتری به نقشه تبدیل گردیدند. در ادامه نمونه ای از تصاویر اخذ شده را مشاهده خواهید کرد.
[h=5]شکل ۱۵- نمونه ای از تصاویر هوایی اخذ شده توسط هواپیمای بدون سرنشین[/h] همچنین تصویر ارتوی واقعی منطقه را در شکل ۱۶ مشاهده می کنید.
[h=5]شکل ۱۶ الف- تصویر ارتوی منطقه کوارکه قابلیت تولید نقشه دارد.[/h]


[h=5]شکل ۱۶ ب) قسمتی از نقشه مسطحاتی تهیه شده از منطقه[/h] [h=3]تهیه نقشه ۱:۵۰۰ از روستای احمدآباد شهرستان مرودشت استان فارس[/h] این پروژه به سفارش سازمان آب استان فارس انجام گردید. مساحت منطقه ۴۰ هکتار بوده که با حدود ۸۰۰ تصویر پوشش داده شده است. نمونه ای از تصاویر و ارتوفتو و نقشه حاصله از این پروژه را در زیر مشاهده خواهید کرد. در این پروژه اطلاعات بدست آمده از سامانه پهپاد فتوگرامتری با برداشت کامل منطقه توسط روش مستقیم زمینی بصورت کامل مقایسه شده و صحت آن مورد تایید کارفرمای محترم این پروژه می باشد.
[h=5]شکل ۱۷- نمونه ای از تصاویر اخذ شده از منطقه احمدآباد[/h]

[h=5]شکل۱۸- تصویر قائم منطقه جهت ترسیمات مسطحاتی[/h]

[h=5]شکل۱۹- نقشه توپوگرافی تهیه شده از منطقه[/h] [h=2]جمع بندی[/h] امروزه سامانه پهپاد فتوگرامتری به واسطه ویژگی های منحصربفرد خود توانسته جایگاه خود را میان روش های متداول و سنتی تولید داده های مکانی بیابد. این روش به واسطه سطح دقت و هزینه تقریبا همرده روش های نقشه برداری زمینی محسوب می شود. از سوی دیگر به کارگیری تخصص های مختلف در سطوح بسیار پیشرفته جهت انجام خدمات پرواز و پردازش تصاویر اخذ شده موجب می گردد تا هزینه های سامانه در مقایسه با روش های مشابه نقشه برداری زمینی اندکی افزایش یابد. اما به سبب بکارگیری تخصص های مختلف قابلیت ها و ظرفیت های این روش را برای مناطق وسیع تر گسترش خواهد داد. به نحوی که با توجه به جدول ۱ براحتی می توان دریافت که این روش اگرچه از لحاظ دقت معادل روش های زمینی است ولی از لحاظ هزینه از یک میزان مساحت بیشتر مقرون بصرفه می باشد. از سوی دیگر این روش در مقایسه با روش های مستقل زمینی از لحاظ کیفیت خروجی بی نظیر است. تولید تصویر ارتوی واقعی از یک منطقه می توان حکم مستندنگاری را در ادوار مختلف داشته باشد که برای بعضی کاربردها بسیار ارزشمند است. با توجه به مطالب بیان شده در بالا، سیستم فتوگرامتری با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را می توان یکی از جدیدترین تکنولوژی های مورد استفاده در سطح جهانی در زمینه نقشه برداری دانست. از آنجایی که دقت های بدست آمده در این روش بسیار بالا و در حد نقشه های ۱:۲۰۰ می باشد، همچنین با توجه به خروجی های غیر قابل تصوری (نظیر تصویر قائم، ابر بسیار متراکم نقاط، مدل ارتفاعی زمین و …) که از این روش منتج می شود، می توان این سامانه جهت نقشه برداری های زمینی در تمامی مناطق بویژه مناطق وسیع و صعب العبور مناسب دانست.
 
بالا