مصالح [سازه فولادی سبک (LSF) ]

artmiss

عضو جدید
سازه فولادی سبک که به اختصار به آن سازه ( LSF) گفته می شود، یکی از سیستم های نوین ساختمانی است که برای اجرای ساختمان های با طبقات محدود که معمولا تا 5 طبقه می باشد استفاده می شود.



این سازه از ورق های فولادی نورد شده برای تامین پایداری ساختمان، صفحات و تخته های گچی به عنوان پوشش درونی و قطعات دیواره خارجی به عنوان نما تشکیل شده است. این سیستم به صورت اجرای خشک و اغلب با استفاده از اتصالات پیچ و به روش تولید صنعتی به کار گرفته می شود.

این سیستم توانایی ترکیب با سیستم های سازه ای دیگر را دارا می باشد. می توان از این سازه در ساختمان های تجاری کوچک، واحدهای صنعتی و سالن های ورزشی یک طبقه استفاده کرد.

استفاده از این سیستم وزن سازه را تا پنجاه درصد کاهش می دهد و این بزرگترین امتیاز در برابر زلزله می باشد.






بخش های مختلف سازه فولادی سبک

1- پی: برای انتقال بار یک سازه به خاک، نیاز به یک سازه میانی می باشد که این بار را بدون ایجاد تغییر شکل های زیاد به زمین منتقل کند. در سیستم قاب فولادی سبک، به دلیل وزن کم سازه و ذیوارها، از پی های نواری و در صورت ضعیف بودن خاک از پی های گسترده استفاده می شود. مقدار ضخامت پی در این سازه به دلیل سبک بودن، بسیار کم است و مقدار حداقل در نظر گرفته می شود.

اتصال سازه سبک به پی، با استفاده از دو روش زیر انجام می شود.

الف: نصب ستونک( اعضای عمودی سازه ) به پی، که به صورت مستقیم از طریق میله های اتصال به پی وصل می شوند.

ب: اتصال لاوک ( اعضای افقی سازه ) به پی، که در این روش ابتدا لاوک ها به میله های اتصال پی بسته شده و سپس ستونک ها به لاوک ها متصل می شود.

2- کف کاذب: این سیستم برای بالاتر قرار گرفتن کف تمام شده ساختمان و ایجاد یک فضای خالی در زیر سازه استفاده می شود و با ایجاد یک فضای خالی در کف سازه علاوه بر تهویه طبیعی در زیر ساختمان، در مناطق مرطوب و از جمع شدن رطوبت و آب جلوگیری می کند و همچنین باعث اجرای ساده شبکه فاضلاب و جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات موذی می شود.

3- سازه کف: در این بخش از سازه، تیرچه هایی به تیرهای اصلی متصل می شوند و قاب کف را تشکیل می دهند. پوشش نهایی سازه کف میتواند از بتن یا روکش های دیگر باشد.

4- دیوار: در سازه فولادی سبک، بار جانبی و بار ثقلی را دیوارها تحمل می کنند. دیوارها به صورت توخالی هستند و می توان این فاصله خالی را با بتن سبک یا فوم پلی استایرن پر کرد.

5- سقف: برای اجرای سقف در این سازه از دو روش میتوان استفاده کرد: سقف قاب بندی شده و سقف خرپایی.
روش های اجرا

1: مونتاژ در محل اجرا : ( stick-built) در این روش، مقاطع فولادی به صورت برش خورده و شماره گذاری شده به محل اجرای طرح منتقل می شوند و در محل اجرا با اتصالات سرد( پیچ ومهره) به یکدیگر متصل می شوند.میتوان یک دیوار را به صورت افقی روی زمین اجرا کرد و سپس آن را بلند کرد و در محل خود نصب نمود. این روش از دقت بالایی برخوردار است.
2: سیستم برافراشتن(Tilt up): در این روش ابتدا قطعه موردنظر مانند دیوار، قاب و قطعات نما در محل پروژه به صورت افقی اجرا می شود و سپس به وسیله جرثقیل به مکان موردنظر حمل و در محل مورد نظر نصب می شود.
3: سیستم جعبه ای (Box system): این روش برای ساخت فضاهای ساختمانی محدود و کوچک مانند سرویس ها یا کانکس ها استفاده می شود. در این روش، قاب فولادی سبک به صورت جعبه های پیش ساخته پس از انتقال به کارگاه کنار هم چیده شده و به یکدیگر متصل می شوند. در مرحله بعد، قطعات دیواره و سقف و دیوارهای خالی اجرا می شوند.



مزایای سازه فولادی سبک

1- حفظ محیط زیست: اکثر متریال مورد استفاده در این سازه، قابل بازگشت به طبیعت است.

2- کاهش وزن سازه: میزان فولاد مصرفی در این سیستم، حدود پنجاه در صد وزن فولاد مصرفی در سازه های فولادی معمولی است.

3- اجرای آسان تاسیسات: به دلیل امکان ایجاد سوراخ و یا حفره هایی در اعضا، تاسیسات به راحتی از داخل اعضا عبور می کنند.

4- حمل و نقل آسان: تمام اجزای سازه را می توان به صورت یک دسته مرتب کرد و به راحتی حمل کرد.

5- دوام و پایداری مناسب: ایین سازه نسبت به مصالح سنتی دارای دوام بیشتری است و در برابر حشرات و جانوران موذی مقاومت خوبی دارد.





معایب سازه فولادی سبک

1: در ابعاد دهانه محدودیت وجود دارد.

2: تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم محدود است.

3: به نیروی کار متخصص و خبره نیاز دارد.

4: تامین قطعات فلزی گالوانیزه تولید شده در کارخانه هزینه نسبتا بالایی دارد.


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

kheir khah

عضو جدید
مرسی از متنتون ،آیا کارخانه ساخت دیواره ها و اجزاء دیگر توی ایران هست؟ و اینکه هزینه تموم شده یه ساختمان بتنی با این سازه ها بیشتره ؟
 

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
تولید ساختمانهای صنعتی ( مپسا )

تولید ساختمانهای صنعتی ( مپسا )


صنعتی سازی ساختمان

شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران (مپسا )

حجم فایل 1.73 مگابایت

http://parsaspace.com/files/4828134884/?c=1059
 

ramram423

عضو جدید
نرم افزار

نرم افزار

دوست عزیز با سلام
لطفآ من رو راهنمایی کنید که آیا نرم افزار برای طراحی سازه و دیتیلینگ آن در بازار موجود میباشد و از کجا میشود آن را تهیه کرد

با تشکر
 

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد نمای سازه LSF اطلاعاتی دارید؟ آیا میشه نما رو آجری اجرا کرد؟!
 

Similar threads

بالا