!!!مشاعره با لغات انگليسي از نوع موادي!!!

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
reverse polarity: قطبیت معکوس

ویژگی مدار جوشکاری قوسی که در آن الکترود به پایانه مثبت متصل شده است.
 

zfarzan

عضو جدید
Deep drawing عمیق کشی،کشش عمیق
کشیدن و به شکل فنجان در آوردن ورق یا نوار ورق توسط قالب ها در حالت سرد،که شامل تغییر شکل مومسان قابل ملاحظه ای است.

 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
neutral refractory: دیرگداز خنثی

دسته ای از مواد دیرگداز که نه ماهیت اسیدی ندارند و نه ماهیت بازی. مانند گرافیت و کرومیت
 

zfarzan

عضو جدید
Keller's reagent معرف کلر
یکی از معرفهای شناخته شده در اچ کردن (حکاری)،شامل 2.5 میلی لیتر اسید نیتریک،1.5 میلی لیتر اسید کلریدریک،1 میلی لیتر اسید فلوئوریدریک و 100میلی لیتر آب است و برای اچ کردن آلیاژهای سبکی چون آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم کاربرد زیادی دارد.
 

casper.0021

عضو جدید
کاربر ممتاز
yttrium
ايتريم : فلز نادر خاكي با عدد اتمي 39 جرم اتمي 188.905 . اين فلز قابل اشتعال و به رنگ خاكستري تيره است . در 1500 درجه سانتي گراد ذوب شده و در دماي 2927 درجه سانتي گراد به جوش مي ايد . اين فلز در ساخت فن آوري هسته اي و الياژها به عنوان اكسيد زداي فلزي به كار برده مي شود.
 
آخرین ویرایش:

casper.0021

عضو جدید
کاربر ممتاز
mean free path
ميانگين سير ازاد :در ترمو ديناميك گازها ، به مقدار ميانگين مسافتي گفته مي شود كه اتمها يا مولكولهاي گاز مي توانند بدون اينكه بهم بر خورد كنند ، طي كنند . اين مقدار در يك سيستم گازي با فشار اعمالي متناسب است .
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
hand shank: کفچه، بارریز دسته دار.

پاتیل ریخته گری که در حلقه ای واقع در مرکز یک میله آهنی بلند مستقر می شود که یک سر یا هر دو سر آن به دسته منتهی می شود؛ دو کارگر می توانند آن را حمل کنند؛ در ریخته گری ها برای حمل مذاب و بارریزی به کار می رود.
 

zfarzan

عضو جدید
x-ray diffraction , پراش پرتو ایکس
مواد جامد بلوری در مقابل اشعه ایکس،مانند شبکه پراش عمل می کنند،که در واقع،به علت ترتیب منظم اتمها یا مولکولهای انها در فضاست. زیرا فاصله بین اتمها تقریباً همان فاصله طول موج اشعه ایکس است. هنگامی که اشعه ایکس بر روی بلور بتابد،به صورت تعدادی پرتوهای شکسته شده از آن خارج می شود.
 

setayesh 88

عضو جدید
nitriding
نيتريده كردن: قرار دادن فولاد در محيط حاوي گاز امونياك در دماي 500-600 درجه در مدت زمان50 الي150 ساعت
در اينصورت يك لايه ي نيتريدي روي صفحه ي فولاد تشكيل ميشود كه اين لايه نيتريد اهن است. نتيجه ي اين كار افزايش سختي است و اين نوع فولاد براي ابزارهاي برشي در دماهاي بالا كاربرد دارد.
 

setayesh 88

عضو جدید
pitch
پيچ(نوعي قير):پيچ محصول فرعي كك سازي است كه از تقطير زغال نرم در دماي 600 درجه ي فارنهايت بدست مي ايد.پيچ در ماسه ي قالبگيري به عنوان اضافات مخصوص به كار ميرود و نقش ان بهبود استحكام گرم يا پرداخت قطعات ريختگي از جنس الياژهاي اهني حداكثر تا %30 است.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
Rocking arc furnace: کوره قوسی نیم گردان.
نوعی کوره برقی که در آن گرما از تابش قوس تامین می شود. این کوره حول محوری افقی نوسان می کند، تا گرما بهتر انتقال یابد. این کوره ها در ظرفیت های پایین قابل استفاده اند.
 

casper.0021

عضو جدید
کاربر ممتاز
endurance test :
ازمایش خستگی :
روشی که در ان فلز مورد ازمایش را تحت تنش تکراری قرار می دهند . این تنش کمتر از تنش شکست فلز است و بدین وسیله تعیین می کنند که فلز مورد نظر پس از اعمال چند ضربه ی تکراری می شکند.
 
آخرین ویرایش:
بالا