...::: مسابقه معماری ::...

...::: مسابقه معماری ::...

  • عالی

    رای: 200 69.2%
  • خوب

    رای: 76 26.3%
  • متوسط

    رای: 5 1.7%
  • بد

    رای: 8 2.8%

  • مجموع رای دهندگان
    289
وضعیت
موضوع بسته شده است.

aryaei

عضو جدید
سرعت گردش داخلی هوا را افزایش داده و مکش را دو برابر می کند
 

pegasus aromazi

عضو جدید
پاسخ سوال 64

پاسخ سوال 64

در اتصال گیر دار میزان دوران جسم از ناحیه تکیه گاه به صفر و لنگر گیر داری آن به بیش از 90 درصد میرسد.
روی ورق متصل به ستون را از سمت متصل به ستون فارسی بر میکنند و سپس جوش میدهند.داخل حفره ی فارسی بر شده را با جوش پر میکنیم.
اگر الکترود نمره ی پایین باشد با 2 پاس جوش و اگر بالا باشد یک پاس جوش کافیست.
(به هر ردیف جوش دادن یک پاس میگویند)مهم اینه که داخل حفره کاملا پر بشود.
فرم پلیت نیز مهم است.اصطلاحا این ورق باید به شکل کله گاوی باشد.این فرم باعث افزایش طول فاصلهی جوش دادن میشود.یعنی از مکان های بیشتری ورق را به تیر وصل میکنیم.

پس ساخت این اتصال مهم سخت نیست اما اجرای درست تمام مراحل آن باعث ایستادگی فراوان سازه میشود.
 

معسار

عضو جدید
اگه يك مقدار به اصول معماري ايراني(فرهنگ اصيل و چند هزار ساله كه حالا داره كمرنگ ميشه بپردازين) خيلي مفيده.;)
 
آخرین ویرایش:

سـعید

مدیر بازنشسته
اگه يك مقدار به اصول معماري ايراني(فرهنگ اصيل و چند هزار ساله كه حالا داره كمرنگ ميشه بپردازين) خيلي مفيده.;)
دوست عزیز انتخاب موضوعات برای سوالات کاملا آزاده و همه میتونن از هر زمینه ای سوال مطرح کنند..
 

yassss

عضو جدید
سلام
سوال65:
در شیوه ی پارتی از اصل جفت و پد جفت در چه نوع ساختمانهایی استفاده میشد؟ چرا؟
سلام :smile:
جفت سازی در نیایشگاهها و کاخ های پذیرایی و پاد جفت سازی در کاخ های مسکونی و خانه ها.
در این ساختمانها از اصل جفت ( قرینگی ) و پاد جفت (نا قرینگی ) بهره گیری شده در ساختمان های که برای نیایش ساخته شده اند مانند مهرابه ها ( نیایشگاه آیین مهری ) و کاخهای پذیرایی که می بایست در آنها دید انسان به یک نقطه معطوف شود از جفت بهره گیری و در ساختمان هایی با کارکرد مسکونی مانند کاخ ها و خانه که باید ایجاد تنوع در فضاها نمود از پاد جفت بهره گیری شده.و این کار را سازندگاه ایرانی به بهترین نحو انجام داده اند. این خاصیت را در کاخ سروستان می توان یافت.
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام :smile:
جفت سازی در نیایشگاهها و کاخ های پذیرایی و پاد جفت سازی در کاخ های مسکونی و خانه ها.
در این ساختمانها از اصل جفت ( قرینگی ) و پاد جفت (نا قرینگی ) بهره گیری شده در ساختمان های که برای نیایش ساخته شده اند مانند مهرابه ها ( نیایشگاه آیین مهری ) و کاخهای پذیرایی که می بایست در آنها دید انسان به یک نقطه معطوف شود از جفت بهره گیری و در ساختمان هایی با کارکرد مسکونی مانند کاخ ها و خانه که باید ایجاد تنوع در فضاها نمود از پاد جفت بهره گیری شده.و این کار را سازندگاه ایرانی به بهترین نحو انجام داده اند. این خاصیت را در کاخ سروستان می توان یافت.

آفرین درسته !
من دکمه تنکس ندارم یکی طلبت فردا جتما جبران می کنم
سوال بعدی رو مطرح کنید!;)
در ضمن خوش اومدی:gol:
 

mahroo

عضو جدید
خیلی سوال خوبی بود.دوباره و زود سوال بعدی رو بگذارید.ممنون
 

mahroo

عضو جدید
لطفا به من بگید چچه جوری جواب این سوالارو بنویسم.آخرین سوال.همیشه اشتباه میشه
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا به من بگید چچه جوری جواب این سوالارو بنویسم.آخرین سوال.همیشه اشتباه میشه
عزیزم شما باید همیشه آخرین صفحه رو باز کنید ...;)
وگرنه تاپیک برای شما از صفحه ای باز میشه که قبلا تا اونجا خونده بودین!
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزيز.....
با اجازه ي بزرگترها ميخوام يه ايده اي بدم. البته اگه موافق باشين.
اين يه چيزي تو مايه هاي نظرسنجي هست.
طرح به اين شکل هست که سوال هايي که مطرح ميشن در عين حال که يه نکته اي از معماري توش هست جوابها , اون جوابهايي نباشن که قبلا بودن. يه جور همفکري ايجاد کنه در بين کاربران. يعني اينکه درون مايه ي سوال يه مشکل در معماري باشه و اونايي که ميخوان شرکت کنن , راه حل هايي براي اين مسئله ارايه کنن.
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزيز.....
با اجازه ي بزرگترها ميخوام يه ايده اي بدم. البته اگه موافق باشين.
اين يه چيزي تو مايه هاي نظرسنجي هست.
طرح به اين شکل هست که سوال هايي که مطرح ميشن در عين حال که يه نکته اي از معماري توش هست جوابها , اون جوابهايي نباشن که قبلا بودن. يه جور همفکري ايجاد کنه در بين کاربران. يعني اينکه درون مايه ي سوال يه مشکل در معماري باشه و اونايي که ميخوان شرکت کنن , راه حل هايي براي اين مسئله ارايه کنن.
ممنون از پیشنهادت;)
عزیزم اون میشه بحث و تبادل نظر میشه بحث های معماری
تاپیکش هست خواستی ادامه بده! پیشنهاد خوبیه اما نه برا اینجا ! برای بحث آزاد!;)
 

yassss

عضو جدید
آفرین درسته !
من دکمه تنکس ندارم یکی طلبت فردا جتما جبران می کنم
سوال بعدی رو مطرح کنید!;)
در ضمن خوش اومدی:gol:

ممنون از خوشامد گوییتون :redface: :smile:
دوست دارم از معمارای ایرانی مقیم کشورهای دیگه هم حرفی زده بشه. برای همین این سوالو مطرح می کنم.( البته احتمال داره تو این 56 صفحه دوستان این کارو کرده باشن).
سوال 66:
کتاب " تنها دویدن " اثر کدام معمار است؟ اقدامات اصلی این معمار و منبع الهام او جوایز دریافت شده اش کدامند؟ و اینکه این کتاب برای اولین بار در کدام سازمان ها انتشار یافت؟
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از خوشامد گوییتون :redface: :smile:
دوست دارم از معمارای ایرانی مقیم کشورهای دیگه هم حرفی زده بشه. برای همین این سوالو مطرح می کنم.( البته احتمال داره تو این 56 صفحه دوستان این کارو کرده باشن).
سوال 66:
کتاب " تنها دویدن " اثر کدام معمار است؟ اقدامات اصلی این معمار و منبع الهام او جوایز دریافت شده اش کدامند؟ و اینکه این کتاب برای اولین بار در کدام سازمان ها انتشار یافت؟
تنها دویدن یه کتاب خیلی عالی از شادروان نادر خلیلی که در آمریکا تحصیلاتش رو ادامه داده ...
خیلی عقاید عالی و پرشوری داره توصیه می کنم حتما بخونید این کتاب اول به انگلیسی بوده بعد سالها به فارسی ترجمه شده!
خانه های سرامیکی و گلتافتن از اقدامات ایشون بوده... منبع الهامش کویر بوده!
جوایز زیادی هم گرفته الان کتاب دستم نیست :redface: ( یکی دیگه از دوستان زحمتشو بکشه:D) متاسفانه یادم رفته کجاها انتشار یافته ... بنیاد مسکن آمریکا؟ یه همچین چیزی بوده!:redface: ( اونم باز دوستان زحمتشو بکشن!)
یه حرف قشنگی هم تو کتابش بود که هنوز یادمه البته حرف قشنگ خیلی داشت اما این یکی خیلی تاثیر گذار بوده ...
می گفت اگه یه قورباغه رو بندازید تو آب و کاسه رو از زیر حرارت بدین آب کم کم دماش بالا میره ... بعد قورباغه می بینه کف کاسه داغه از کف جدا میشه و کم کم میاد رو آب ! اما چون دما کم کم بالا میره داغ شدنو یک دفعه احساس نمی کنه در واقع چون به محیطش عادت کرده می مونه تو آب ، بیرون نمی پره و.... در اثر افزایش حرارت ..... می میره
به همین راحتی ! چون تغییرات محیطش آروم بوده بهش عادت کرده و اون محیط اینو به کشتن داده ... من هیچ وقت این متن رو فراموش نخواهم کرد ...
یه زنگ خطریه برا ما ... در مورد خیلی چیزا اینکه به محیطمون عادت نکنیم به تغییرات منفی اش،
همیشه هوشیار باشیم... و همینطور ،با کسی مسابقه ندیم و تنها بدویم ( تنها دویدن) !
اون قسمتهایی که جواب دادم رو پررنگ کردم ... لطفا دوستان زحمت ادامه ی جواب رو بکشن! ممنونم
از معدود کتابهاییه که خوندم و واقعا لذت بردم



سلام دوستان عزيز.....
با اجازه ي بزرگترها ميخوام يه ايده اي بدم. البته اگه موافق باشين.
اين يه چيزي تو مايه هاي نظرسنجي هست.
طرح به اين شکل هست که سوال هايي که مطرح ميشن در عين حال که يه نکته اي از معماري توش هست جوابها , اون جوابهايي نباشن که قبلا بودن. يه جور همفکري ايجاد کنه در بين کاربران. يعني اينکه درون مايه ي سوال يه مشکل در معماري باشه و اونايي که ميخوان شرکت کنن , راه حل هايي براي اين مسئله ارايه کنن

ممنون از تذکرت:smile:
.

عزیزم من چند بار اومدم بابت این دو تا پست تشکر کنم متاسفانه دکمه تشکر ندارم... ببخشید
 
آخرین ویرایش:

yassss

عضو جدید
بله درسته ولی فکر میکنم ارزشش رو داره که یکمی بیشتر در مورد کاراش می گفتین،
تا دوستان بقیه جواب رو پیدا کنن متن زیبایی رو که پشت جلد کتاب اومده می نویسم:
...
سر انجام این رویاها را در عالم حقیقت لمس کردم،
بی آنکه با کسی جز با خود مسابقه دهم،
اسب ها هرگز با هم مسابقه نمی دهند،
ما انسان ها هستیم که آنها را به مسابقه می کشیم،
اسب ها هنگامی که آزاد و سر مستند به سرعت بادها می دوند،
زنبور های عسل نیز از هم پیشی نمی گیرند،
همگی از گلها کام دل می گیرند،
ودر پایان نیز کمتر از شهد گل نمی آفرینند،
بال های یک پرنده با هم رقابت نمی کنند که به پروازش در آورند،
و پرندگان نیز در یک دسته و در زمان پرواز از هم جلو نمی زنند
ولی همه آنها به اوج می رسند
ما انسان ها تک تک بوجود آمده ایم تا زیست کنیم و به اوج های لایتناهی برسیم.
 

miladagha2

عضو جدید
خیلی جالب بود... عقاید جالبی داره... حتما میرم سراغش...
از کجا میشه تهیش کرد؟؟
 

yassss

عضو جدید
فکر می کنم بد نباشه یه قسمت از سوالو جواب بدم.
این کتاب و کتاب "خانه های سرامیکی" در سطح جهان منتشر وتجدید چاب شده. در غرب توسط سازمان فضایی (NASA) و سازمان ملل متحد (UNIDO) انتشار یافته است .

بد نیست بدونید که وقتی سال 85 کتابو تهیه کردم، چاپ با حد اقل تیراژ 2000 جلد وبرای دو سال پیش بود!
 

mahroo

عضو جدید
:(؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

mona isazade

عضو جدید
:eek:

یک سوال ساده : اسم و معمار این ساختمان را بگویید و بگویید که در کدام سبک ساخته شده است ؟

[/quote]
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله درسته ولی فکر میکنم ارزشش رو داره که یکمی بیشتر در مورد کاراش می گفتین،
تا دوستان بقیه جواب رو پیدا کنن متن زیبایی رو که پشت جلد کتاب اومده می نویسم:
...
سر انجام این رویاها را در عالم حقیقت لمس کردم،
بی آنکه با کسی جز با خود مسابقه دهم،
اسب ها هرگز با هم مسابقه نمی دهند،
ما انسان ها هستیم که آنها را به مسابقه می کشیم،
اسب ها هنگامی که آزاد و سر مستند به سرعت بادها می دوند،
زنبور های عسل نیز از هم پیشی نمی گیرند،
همگی از گلها کام دل می گیرند،
ودر پایان نیز کمتر از شهد گل نمی آفرینند،
بال های یک پرنده با هم رقابت نمی کنند که به پروازش در آورند،
و پرندگان نیز در یک دسته و در زمان پرواز از هم جلو نمی زنند
ولی همه آنها به اوج می رسند
ما انسان ها تک تک بوجود آمده ایم تا زیست کنیم و به اوج های لایتناهی برسیم.
راستش چون من الان به کتاب دسترسی ندارم برای همین نخواستم مبادا اطلاعات غلطی بدم....( عجب جمله بندی بی نقصی !)
چشم اینم توضیح:
راستش ایشون در فکر استفاده ی هر چه بهتر از طبیعت خصوصا کویر بودن !
یه نکته ی خیلی مهم اونم اینکه راه درست فکر کردن رو خیلی خوب بلد بودن !
بارها شکست خورده مخصوصا اینکه ایران (بنیاد مسکن فکر کنم ) به طرحش اجازه و امکان عملی شدن و آزمایش رو نمی داد حتی تو آمریکا هم نتونست امکانات لازم رو برای اجرای ایده اش بگیره !
این مطالب مصادف با زمان شاه بعد هم انقلاب اسلامی ایران بود. بعد از مدتها فکر کردن روی طرحش بالاخره تصمیم می گیره که این طرح رو تو یکی از روستا های دور دست تهران اجرا کنه و ببینه آیا امکان پذیر هست؟ می خواست خونه ای از خشت بسازه بعد اون رو آتیش بزنه تا بپزه و تبدیل به سنگ یکپارچه بشه اما خب این ایده به همین سادگی ها قابل اجرا نبود ... عوامل متعددی بود مثلا باد شهریار ،سوخت ، مقاومت مصالح... چند بار پس از ساختن اتاقی که قرار بود در نهایت ایده رو روش امتحان کنه وقتی از تهران به مقصد روستا حرکت می کرد میدید که باد همه چی رو داغون کرده ! حتی رو آتیش هم تاثیر گذار بود (باد)و اونو غیر قابل کنترل می کرد.
البته این ایده از مردم نشات می گرفت یعنی یه پشتوانه خیلی بزرگ داشت اونم عشق به کمک به مردمی که در بدترین شرایط زندگی می کنن حتی گاها آب مناسب برا نوشیدن نداشتند! وقتی بارون میباره سقف خونه به شدت چکه می کنه حتی امکان ریختنش هست!
برای کمک به چنین مردمی بود که این فکر شروع شد ...
در نهایت وقتی از سازمان ها و نهاد هایی که قصد گرفتن یاری داشت نا امید شد با چند تن از دوستان وهمکاران که در همین مورد باهاشون آشنا شده بود به یه روستا می رن ... در نهایت بعد تدارکات لازم و ....و خونه ای رو آتیش می زنن ... البته نحوه ی قرار گرفتن کوره ها، نحوه ی ورود آتیش به داخل ... کنترل آتیش ، مدت زمان آتیش زدن خونه، پیدا کردن سوخت تو اون وضع بحرانی انقلاب ، ( شما فکر کنین یه خونه ی دو اتاقه با بقیه ی فضا ها اگه بخواد حدودا 18 ساعت ( اگه اشتباه نکرده باشم ، ولی حدس می زنم بیشتر از این مقدار باید باشه) به طور مداوم داخلش آتیش روشن باشه اونم آتیشی که قدرتش بالاست و توان شعله ور کردن همه ی خونه رو داره چقدر سوخت احتیاج داره) واین منابع باید کجا قرار بگیرن تا کوره ها رو تغذیه کنن! یا وقتی خونه شعله ور می شد از داخل کم کم مواد برا اینکه باهم ترکیب و به سنگ تبدیل بشن تا چه حد ذوب می شدن و امکان فرو ریختن سقف بود !!!!
اونم با توجه به این نکته که اون خونه یه خونه بود نه یه آزمایش ! یعنی مردم روستا نمی دونستن این ایده در مرحله ی آزمایشه و هنوز تایید نشده! بعد هم در نهایت تموم خونه رو از داخل بعد از خاموش کردن آتش و خنک شدنش که اونم مدتها زمان می برد لعاب می پاشیدن باسم پاش و ...خونه آماده می شد... البته برای اینکه سوخت هدرنره واستفاده ی مفید تری هم بشه داخل اتاق ها خشت خام می چیدند تا اونها هم در حین سوختن خونه بسوزن و تبدیل به آجر بشن، و تماما سعی میشد کاری که انجام میشه با ساده ترین وسایل و دردسترس ترین ها انجام بشه ، ( با توجه به شرایط)
البته مدتها مطالعه روی این کوره ها شده بود تک تک مراحل با فکر باز هدایت می شد ... اگر بخونید حتما بهتر متوجه میشین... برای هر کسی که نمی دونه چرا داره معماری می خونه حتما حتما توصیه می کنم بخونه.
در مورد ابر خشت ! تو این کتاب توضیح زیادی داده نشده اگه دوستان اطلاع دارن حتما بگن ...
اطلاعات من در حد ابتدائیه برا همین ترجیح می دم دوستان مطلع بگن...
جالبه بدونید ایشون طرحی هم در کره ی ماه دادن که تایید شده بازم اطلاعات بیشتر ندارم...
خلاصه عجب استادی رو از دست دادیم حیف ...
روحش شاد...
 
آخرین ویرایش:

yassss

عضو جدید
راستش چون من الان به کتاب دسترسی ندارم برای همین نخواستم مبادا اطلاعات غلطی بدم....( عجب جمله بندی بی نقصی !)
چشم اینم توضیح:
راستش ایشون در فکر استفاده ی هر چه بهتر از طبیعت خصوصا کویر بودن !
یه نکته ی خیلی مهم اونم اینکه راه درست فکر کردن رو خیلی خوب بلد بودن !
بارها شکست خورده مخصوصا اینکه ایران (بنیاد مسکن فکر کنم ) به طرحش اجازه و امکان عملی شدن و آزمایش رو نمی داد حتی تو آمریکا هم نتونست امکانات لازم رو برای اجرای ایده اش بگیره !
این مطالب مصادف با زمان شاه بعد هم انقلاب اسلامی ایران بود. بعد از مدتها فکر کردن روی طرحش بالاخره تصمیم می گیره که این طرح رو تو یکی از روستا های دور دست تهران اجرا کنه و ببینه آیا امکان پذیر هست؟ می خواست خونه ای از خشت بسازه بعد اون رو آتیش بزنه تا بپزه و تبدیل به سنگ یکپارچه بشه اما خب این ایده به همین سادگی ها قابل اجرا نبود ... عوامل متعددی بود مثلا باد شهریار ،سوخت ، مقاومت مصالح... چند بار پس از ساختن اتاقی که قرار بود در نهایت ایده رو روش امتحان کنه وقتی از تهران به مقصد روستا حرکت می کرد میدید که باد همه چی رو داغون کرده ! حتی رو آتیش هم تاثیر گذار بود (باد)و اونو غیر قابل کنترل می کرد.
البته این ایده از مردم نشات می گرفت یعنی یه پشتوانه خیلی بزرگ داشت اونم عشق به کمک به مردمی که در بدترین شرایط زندگی می کنن حتی گاها آب مناسب برا نوشیدن نداشتند! وقتی بارون میباره سقف خونه به شدت چکه می کنه حتی امکان ریختنش هست!
برای کمک به چنین مردمی بود که این فکر شروع شد ...
در نهایت وقتی از سازمان ها و نهاد هایی که قصد گرفتن یاری داشت نا امید شد با چند تن از دوستان وهمکاران که در همین مورد باهاشون آشنا شده بود به یه روستا می رن ... در نهایت بعد تدارکات لازم و ....و خونه ای رو آتیش می زنن ... البته نحوه ی قرار گرفتن کوره ها، نحوه ی ورود آتیش به داخل ... کنترل آتیش ، مدت زمان آتیش زدن خونه، پیدا کردن سوخت تو اون وضع بحرانی انقلاب ، ( شما فکر کنین یه خونه ی دو اتاقه با بقیه ی فضا ها اگه بخواد حدودا 18 ساعت ( اگه اشتباه نکرده باشم ، ولی حدس می زنم بیشتر از این مقدار باید باشه) به طور مداوم داخلش آتیش روشن باشه اونم آتیشی که قدرتش بالاست و توان شعله ور کردن همه ی خونه رو داره چقدر سوخت احتیاج داره) واین منابع باید کجا قرار بگیرن تا کوره ها رو تغذیه کنن! یا وقتی خونه شعله ور می شد از داخل کم کم مواد برا اینکه باهم ترکیب و به سنگ تبدیل بشن تا چه حد ذوب می شدن و امکان فرو ریختن سقف بود !!!!
اونم با توجه به این نکته که اون خونه یه خونه بود نه یه آزمایش ! یعنی مردم روستا نمی دونستن این ایده در مرحله ی آزمایشه و هنوز تایید نشده! بعد هم در نهایت تموم خونه رو از داخل بعد از خاموش کردن آتش و خنک شدنش که اونم مدتها زمان می برد لعاب می پاشیدن باسم پاش و ...خونه آماده می شد... البته برای اینکه سوخت هدرنره واستفاده ی مفید تری هم بشه داخل اتاق ها خشت خام می چیدند تا اونها هم در حین سوختن خونه بسوزن و تبدیل به آجر بشن، و تماما سعی میشد کاری که انجام میشه با ساده ترین وسایل و دردسترس ترین ها انجام بشه ، ( با توجه به شرایط)
البته مدتها مطالعه روی این کوره ها شده بود تک تک مراحل با فکر باز هدایت می شد ... اگر بخونید حتما بهتر متوجه میشین... برای هر کسی که نمی دونه چرا داره معماری می خونه حتما حتما توصیه می کنم بخونه.
در مورد ابر خشت ! تو این کتاب توضیح زیادی داده نشده اگه دوستان اطلاع دارن حتما بگن ...
اطلاعات من در حد ابتدائیه برا همین ترجیح می دم دوستان مطلع بگن...
جالبه بدونید ایشون طرحی هم در کره ی ماه دادن که تایید شده بازم اطلاعات بیشتر ندارم...
خلاصه عجب استادی رو از دست دادیم حیف ...
روحش شاد...


:gol:

ابتکارات او که از مطالعه بر روش‌های سنتی و بومی معماری در مناطق کویری ایران سرچشمه گرفته بود، شامل استفاده از ساده‌ترین مواد و مصالح اقلیمی ( معماری بوم آورد یا ایدری) و به کارگیری کمترین امکانات محیطی، برای خلق فضاهایی با معماری ساده اما در عین حال مقاوم در برابر خطرات زمین لرزه و در عین حال ارزان قیمت می‌شد.

معماری با کیسه شن و ابر خشت و همچنین خانه‌های سرامیکی و گلتافتن (گل+تافتن) از جمله روش‌های ثبت شده به نام او هستند. ابتکارات خلیلی می‌تواند در ساخت سرپناه برای مناطق زلزله‌زده و یا نقاط دیگری که احتیاج سریع به ساخت و ساز مقاوم، موقت و در عین حال ارزان قیمت است، به کار رود.

در سال ۱۹۸۴ انجمن معماران آمریکا در ایالت کالیفرنیا جایزه "تبحر در فن آوری" را به خاطر ابداع خانه‌های سرامیکی به او اهدا کرد.
در سال ۱۹۸۷، سالی که از سوی سازمان ملل به نام سال جهانی سرپناه نامگذاری شده بود، پروژه نادر خلیلی به نام "خانه برای بی‌سرپناهان" به طور مشترک مورد توجه و قدردانی سازمان ملل متحد و همچنین دپارتمان توسعه مسکن و شهرسازی آمریکا قرار گرفت.
در سال ۱۹۸۴ زمانی که سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، فراخوانی برای طراحی خانه و اقامتگاه در کره ماه و مریخ اعلام کرد، خلیلی فرصت مناسبی برای توسعه ایده‌های خود در مورد فرم‌های ساده و در عین حال مقاوم پیدا کرد. او در طرح‌های پیشنهادی خود به ناسا، با مطالعه بر معماری مناطق یزد و کاشان نشان داد، چگونه بدون آنکه نیاز به حمل مصالح از کره زمین به جای دیگری باشد می‌توان از همان خاک موجود در محیط اطراف، متنوع‌ترین و مقاوم‌ترین ساختارهای معماری را به وجود آورد.

خلیلی به مدت پنج سال، تمام مناطق کویری ایران را با موتورسیکلت به منظور مطالعه بر روش‌های سنتیِ ساخت و ساز و نحوه استفاده از خشت جستجو کرد. او با مطالعه ویرانه‌های به جای مانده از زلزله بزرگ طبس به سال ۱۳۵۷ خورشیدی، به این نتیجه رسید که تنها ساختمان‌های باقی مانده، تعدادی از بناهایی هستند که با استفاده از مصالح و فن‌آوری بومی تاق و گنبد ساخته شده‌اند و برعکس، ساختمان‌های با اسکلت فلزی و تیرآهن، به طور کلی فرو ریخته‌اند.

او در بخشی دیگر از جستجوهایش در مناطق کویری ایران، به روستایی بر خورد که بر اثر زلزله تمام ساختمان‌های آن به جز یک کوره کاشی‌پزی ویران شده بود. خلیلی با الهام از این‌ کوره سالم مانده، شیوه خانه‌های سرامیکی را ابداع کرد که بر اساس اصل گداخته کردن درونی خشت و رساندن آن به حالت سرامیکی استوار شده است. حالتی که خشت در آن به حداکثر مقاومت خود می‌رسد. او معتقد بود این خانه‌ها در برابر تمام عوامل محیطی از جمله باد و باران و زلزله مقاوم هستند. او حاصل جستجوهای خود در مناطق مختلف ایران را در کتابی به نام "تنها دویدن" منتشر کرد.
‌در روش ابر خشت(super adobe) او با پرکردن کیسه‌های شن از خاک‌ مرطوب محیط اطراف و کوبیدن آن و‌ سپس چیدن کیسه‌ها بر روی هم در طرحی مدور و اتصال آنها با سیم خاردار به یکدیگر برای مهار حرکت‌های جانبی، سازه‌هایی گنبدی شکل به وجود می‌آورد و سپس سطح بیرونی و داخلی خانه‌ها را به نحو دلخواه تزیین می‌کرد. این ساختارهای مدور ساده با اتصال و ادغام ‌در یکدیگر، قابلیت به وجود آوردن فضاهای بزرگ، متنوع و کارآمد در مناطق کویری را دارند. این خانه‌ها با اندک آموزشی می‌توانند توسط گروهی سه تا پنج نفره ساخته شوند و در مناطقی که به دلیل بلایای طبیعی یا جنگ، نیاز به طرح اسکان فوری است؛ مورد استفاده قرار گیرند.
خلیلی در سال ۱۹۹۱ موسسه هنر و معماری خاک کالیفرنیا (Cal- Earth) را پایه‌گذاری کرد و در آن به تحقیق، طراحی و آموزش روش‌هایش پرداخت. او تاکیدی فراوانی بر هماهنگی معماری با محیط اطراف و کم زیان بودن آن برای محیط زیست داشت.
پس از زلزله ویران کننده بم به سال ۱۳۸۲، خلیلی بار دیگر به ایران آمد و روش‌های سریع و ارزان‌قیمت خود را برای اسکان زلزله‌زدگان بم مطرح کرد. اما روش‌ها و طرح‌های او مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در ایران قرار نگرفت. طرح‌های او برای یک خانواده هفت نفری، قابلیت ساخته شدن در ظرف مدت یک هفته را داشتند.
از مهم‌ترین جوایزی که نادر خلیلی در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش به دست آورد، می‌توان به جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۰۴ میلادی اشاره کرد. جایزه معماری آقاخان که از معتبرترین جوایز در نوع خود محسوب می‌شود، به دلیل ترکیب روش‌های کهن استفاده از خشت و خاک با فن آوری‌های جدید و همچنین ارزان بودن و قابلیت به کارگیری وسیع آن، به خلیلی تعلق گرفت.
خلیلی‌ خود را تحت تاثیر کلام و اندیشه‌های مولوی می‌دانست و از جمله مترجمان اشعار او به زبان انگلیسی بود. او فلسفه آثارش را در پایبندی به استفاده از عناصر چهارگانه‌ی آب، باد، خاک و آتش خلاصه می‌کرد.
نادر خلیلی روز پانزدهم اسفند 86 در کالیفرنیا درگذشت.

TDmShltrM.jpg

khalili03.jpg
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم ممنون بابت توضیحت:gol:
تاییده این سوال ؟سوال بعدی مطرح بشه یا هنوز منتظر بمونیم؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا