نقـــــــــــــــــد 01 - عکس های تاریخــــــــــی و سنتــــــــــی
نقـــــــــــــــــد 01 - عکس های تاریخــــــــــی و سنتــــــــــی
حق را از اهل ِ باطل فرا بگيريد و باطل را از اهل ِ حق فرا مگيريد . ناقدان ِ سخن باشيد !
چند مدت بود که دنبال یک چارچوب و شیوه ی مناسب، برای
تفکیک و دسته بندی عکس های تاپیک بودم ؛ این تفکیک ، به ما این امکان رو میده که هم با انواع ِ متفاوت ِ عکس های معماری آشنا بشیم ، و هم در هنگام نقد و بررسی عکس ها ، نقاط قوت و ضعف هر دسته را دقیق تر بررسی کنیم ، و از گسیختگی و پراکندگی نوشته ها و عکس ها جلوگیری کنیم . به نظر میرسه که این روش ، میتونه شیوه ی مفید و مثمرثمری باشه ؛
فقط توضیحی رو که باید اضافه کنم ، اینه که ممکن هست برخی از این دسته بندی ها ، ابداعی باشه ؛ پس اگر پیشنهاد یا انتقادی در این موارد داشتید ، حتما اون رو مطرح کنید .
با توجه به ضیق وقت ،و ظرفیت کم ِ هر پست ( فقط تا بیست تصویر ) هر دسته رو جدا بررسی می کنم ؛
گروه بندی اول : عکس های معماری سنتی
مقدمه :
معماری و معمار ، بدون ِ داشتن ِ یک مبانی نظری ِ قوی و ریشه دار ، چندان اصالتی نداره ؛ پس همیشه یک اثر ، زمانی موفق هست ، که از چشمه های جوشان ِ ایده ها و مبانی ِ فلسفی و تئوری ِ خوب و مرتبطی سرچشمه بگیره ؛ به بیانی واضح تر ، پشت ِ هر حرکتی که در معماری انجام میدیم ، باید فکر باشه . و نه هر فکری !!
عکاسی ِ معماری هم ، از این قاعده مستثنا نیست ؛ باید بدونیم که از چه موضوعی میخوایم عکس بگیریم ؟ چرا عکس می گیریم ؟ میخوایم چه چیزی رو به دیگران انتقال بدیم ؟ چه فکر ها و ایده هایی برای گرفتن عکس داریم ؟ چه لحظه ای رو میخوایم ثبت کنیم ؟ موضوع ، متعلق به چه عملکردی هست ؟ و ده ها سوال ِ دیگه .
به علت ِ وسیع و عمیق بودن ِ این مطلب ، ترجیح میدم ادامخ ندم ، و به اصل موضوع بپردازم :
.
.
.
یکی از دسته بندی هایی که تصاویر زیادی هم در تاپیک داره ، دسته بندی ِ عکس هایی با موضوعیت بناهای تاریخی و سنتی هست .باید دید که که مبانی ِ معماری سنتی ِ ما چیه و بعد در اون راستا به عکسبرداری بپردازیم .
• یکی از مهمترین نکات ، بحث
تقارن و تناسبات هست ؛ وقتی که میخوایم یک کادر رو برای یه عکس با موضوعویت تاریخی و سنتی ببندیم ، باید به این مورد توجه ِ ویژه ای داشته باشیم . البته همینجا عرض می کنم که ممکنه این مورد ، همیشه مصداق نداشته باشه و گاهی نقض بشه ؛ منظور ِ اصلی ، اکثر مواقع هست ؛ و حکم بر نادر نیست !
تصویر :
نوع دوربین: canon مدلشو نمیدونم
تاریخ: تابستان 90
مکان:ابیانه
ایده: ریتم و فرم روح زندگی اند زندگی همه جا جاریست.
دوربین:canon sx 120
تاریخ:90
مکان:اصفهان مسجد امام
ایده:نوری است که از ان نور به ان نور توان دید
هرکس که چنین دید یقین دان که چنان دید
____________________
دوربین:همان
تاریخ:89
مکان:خانه طباطبایی ها
پ ن:این عکس رو قبلا گذاشته بودم ولی از انجایی که با موضوع مرتبط بود دوباره گذاشتم
مکان:خانه امام جمعه کرمان
ایده عکس:جستجو برای بدست آوردت تقارن در بافت تاریخی .....به وسیله پنجره.
دی 90
قزوین
هرکدام از هفت رنگ که نباشدرنگین کمان ناقص ست مثل هفته ای که روزهایش بی تو می گذرد....!!!!
مشاهده پیوست 126495
دوربین: Canon PowerShot SX210 IS
تاریخ: 2 آذر 91
مکان: روستای سنگان تهران
"بافت قدیمی محله پایین"
برای پروژه درس روستا
دوربین: Canon PowerShot A520
تاریخ: 15 فرودین 91
مکان: عمارت مسعودیه
"ارسی در ارسی"
برای پروژه درس بیان
نقد : این تصاویر ، به نظر من بهترین نمونه های تقارن و تناسبات توی تاپیک هستند ؛ فقط در مورد بعضی از اونها باید بگم که مشکلشون اینه که در بعضیاشون زاویه خوب نیست ؛ و نیاز به جایجایی ِ مختصر ِ عکاس داره . برای مثال ، در تصویر خانوم مهندس همراهی ، و آقای مهندس نیما ،ای کاش یه ذره عقب تر عکس می گرفتند ، تا تمامیت ِ موضوع ، با تقارن ِ خاصش توی کادر جا بشه ؛ مثل عکسی که خانوم مهندس مهیا گرفتن . ( رجوع کنید به نکته بعدی )
- یکی دیگه از نکات این هست ، که موضوع رو کامل به نمایش بگذاریم ؛ نه اینکه مثلاً یه قسمت کوچک از سوژه حذف بشه !! یک عکاس ِ خوب ،باید زاویه یاب خوبی هم باشه ؛ نه اینکه زود تسلیم بشه ؛ باید اونقدر وسواس به خرج داد ، تا بهترین زاویه رو پیدا کرد . ( مثل تنظیم دوربین در نرم افزار تری دی مکس ).
تصاویر :
مشاهده پیوست 126381
نوع دوربین:canon
تاریخ:بهار 1391
ایده:ابتدا ایده خاصی نداشت ولی الان بازی نور و شیشه
مکان:باغ دولت آباد یزد
نقد : در نکته ی قبل و توضیحات ، تشریح شد .
- نکته دیگه ای که به ذهنم میرسه ، اینه که باید "حال و هوای اون بنا" رو با همون کیفیت و اصالت حفظ کنیم و اون رو مخدوش نکنیم ! مثلا وقتی از مسجد کبود تبریز عکس میگیریم، نباید توی کادرمون ، تکنولوژی های جدید از جمله ، ماشین ،موبایل، تیر برق و ... ) باشه ؛و علاوه بر اینها ، سایر عوامل مزاحم رو هم cut کرد .
این نکته ای هست که بعضی از دوستان رعایتش نکردن .
تصویر :
نوع ِ دوربین :sx230 hs
تاریخ : آبان 91
مکان :ماسوله(خانه بر)
ایده ی عکس : جمع آوری عکس های از _محله ی خانه بر_ جهت انجام مطالعات (توضیحی که باید اضافه کنم اینه که ناهمواری بافت و عدم تسلط به زاویه ای مناسب مانع از عکس برداری خوب با توجه به عکس مطلوبی که برای کار مربوطه می خواستیم شده بود.)
مشاهده پیوست 126205
دوربین:Canon PowerShot SX20 IS
مکان: خانه طباطبایی ها در کاشان-اردیبهشت 1391
ایده عکس: میخواستم آسمان رو بین کاربندی ها و مقرنس ها قاب کنم اما به علت ذیق وقت نشد. اون چراغ هم نیاز به داره که حذف بشه!
عکس دوم:بازی نور در پنجره ها!یک کنتراست دلپذیر!
مشاهده پیوست 126251
احتمالا86!!
ماسوله
_
مشاهده پیوست 126484
نقد : در این تصاویر ، به خوبی مشاهده میشه که حتی وجود ِ یک عامل نا متجانس ، میتونه به کلی کیفیت عکس رو دگرگون کنه .
- موضوع بعدی اینه که باید به زمینه عکس هم توجه کافی رو مبذول داشت ؛ که البته تا حدودی مثل ِ نکته ی قبلی هست ، اما نه در همه ی موارد ؛
تم و بکگراند عکس ، تاثیر بسزایی در کیفیت تصویر خواهد داشت .
تصویر :
نوع ِ دوربین : canon sx10is
تاریخ : اردیبهشت 1391
مکان : کرمان - کاروانسرای گنجعلیخان
ایده ی عکس : ...
نقد : اول اینکه ای کاش قسمت بالای پنجره ، بیشتر به نمایش گذاشته می شد ؛ و بعد اینکه این دیوار ِ اطراف ِ پنجره ، به مثابه ی تم و بکرگاند هست ؛ حال ، ببینید که اون حفره ی سمت ِ چپ ، چقدر خوب تونسته تمامیت ِ عکس رو خراب کنه !!!
تصویر :
1388
کاروانسرای شاه عباسی کرج
وکاش می دانستم چه برتو گذشت......!!!!
مشاهده پیوست 126501
نقد : به نظر من ، اگر این عکس ، تقارن داشت ، و این بخش ِ جلو ، به صورت بهتری نمایش داده میشد یا اصلا نمایش داده نمی شد ( یعنی زاویه ی عکاس تغییر می کرد ) ، شاید با جمله ی " و کاش میدانستم چه بر تو گذشت " سنخیت بیشتری داشت ؛
- نکته ی بعد ؛ بدون ِ شرح :
تفاوت این دو تصویر رو ببیند !
تصاویر :
احتمالا86!!
ماسوله
اقا یا خانم محترمی که که چند روزی است گلدان محترمشمعدانیهایتان را از کنار پنجرهی شمالی خانهتان -که هنوز برایم دوستداشتنی است-برداشته اید! شاید ندانید، اما قاب زیبایی از زندگی یک غریبه را خالی گذاشتهاید... این روزها، تنها، قاب خالی یک پنجره ی نیمه باز را می بینم...این، اتفاق بزرگی است!...لطفاً شمعدانیهایم را برگردانید!
پ ن:متاسفانه نمی دونم متن برای کیه!!
مشاهده پیوست 126477
مشاهده پیوست 126480
- نکته ی بعدی ، یک نکته ی عمومی تر هست ، و اون اینه که موضوع ِ تاپیک ما ، عکاسی با موضوعیت " پنجره " هست ؛ به این معنی قرار هست که از "جزئیات" عکس بگیریم ؛ نه اینکه مثلا یک ساختمان بزرگ رو نشون بدیم ، و پشتش چند ساختمان دیگه س ، و چندین و چند سوژه درون کادر هست ، و بعد به دلیل وجود چند تا پنجره ، فر کنیم که عکسمون درباره ی پنجره س .
و بدتر اینکه اصلا بعضی از عکس ها در مورد ِ پنجره نیست !
پ . ن : ظرفیت پست تکمیل هست و نمیتونم تصیر بزارم . تاپیک رو بگردید ، این موضوع رو به وضوح می بنید .
.
.
.
..
.
فکر میکنم خیلی طولانی شد ؛ برای اولین ِ پست ِ ارائه ی نظر و نقد در مورد عکس ها ، به نظر کافی باشه ؛ نکاتی رو عرض کردم ، و مسلماً ممکنه خیلی چیزا رو هم در مورد عکس های تاریخی و سنتی نگفته باشم ؛
بر طبق قاعده ی
" همه چیز را همگان دانند " ، نقایص رو به دیده ی اغماض بنگرید ، و اگر مطلبی جهت تکمیل یا نقد ِ همین پست داشتید ، بنویسید ، تا به همین پست اضافه ش کنم .
از حضور و همراهی ِ همه ی شما دوستان ِ خوبم ، سپاسگزارم . . .