عرش الله رو آب کجایه و آسمان ها کجایه؟

Sina.Taheri

عضو جدید
در سوره هود آیه 7 آمده است :


وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ


و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏اند خواهند گفت اين جز سحرى آشكار نيست


من در این آیه به دوتا سئوال برخوردم که متوجه نمیشم.
اول اینکه منظور از آسمان ها چیه؟
یعنی زمین یک طرف و همه آسمان ها یک طرف یا کلا خلقت اینها با هم شش دوره طول کشیده؟
زمین در برابر آسمان ها خیلی عددی هست که زمین رو کنار آسمون ها آورده؟
این آسمان ها رو هم یکی بگه دقیقا کجاست، چون چندجا پرسیدم جواب درستی ندادن !!!
آسمانی که خورشید و زمین توش هست با آسمانی در کهکشانی دیگر فرق داره یا اینا همه یک آسمون هستند؟



سئوال دوم، اینکه عرش الله رو آب بوده یعنی چه؟
یعنی تخت الله جایی هست که زیرش آبه؟ از اینکه میگه عرشم رو آب هست چه منظوری داره؟
محدود به مکان هست و جایی جلوس داره؟
چون عرش رو برای جلوس به کار می بردن، ایشون کجا بر تخت سلطنتی نشستن و چرا حالا آب از زیر تخت این بزرگوار رد میشه؟


هر تفسیری میکنید، لطفا بگین چرا به چنین تفاسیری رسیدین و شما یا مفسیرینی که ازشون تقلید میکنید، از کجا منظور الله رو درک میکنید !!!
 

Sina.Taheri

عضو جدید
این پاسخ رو در سایت askdin هم دیدم، خودتان بخوانید و قضاوت کنید :


" عرش" در اصل به معنى" سقف" يا" شيئى سقف‏دار" است، و به تختهاى بلند همانند تختهاى سلاطين گذشته نيز عرش گفته مى‏شود، و همچنين داربستهايى كه درختهاى مو و مانند آن را روى آن قرار مى‏دهند.


اما اين كلمه بعدا به معنى قدرت نيز به كار رفته است، همانگونه كه واژه" تخت" در فارسى نيز به همين معنى استعمال مى‏شود:
در عربى گفته مى‏شود فلان استوى على عرشه- او- ثل عرشه:" فلان كس بر تخت نشست" يا" تختش فرو ريخت" كنايه از اينكه به قدرت رسيد و يا قدرتش نابود شد، در فارسى نيز مى‏گوئيم فلان كس را بر تخت نشاندند و يا از تخت بپائينش كشيدند.


اين نكته را نيز بايد توجه داشت كه گاهى كلمه" عرش" به معنى مجموعه جهان هستى است زيرا تخت قدرت خداوند همه اين جهان را فرا مى‏گيرد و اما كلمه" ماء" معنى معمولى آن" آب" است، اما گاهى به هر شي‏ء مايع" ماء" گفته مى‏شود مانند فلزات مايع و امثال آن.
با آنچه در تفسير اين دو كلمه گفتيم چنين استفاده مى‏شود كه در آغاز آفرينش، جهان هستى به صورت مواد مذابى بود (يا گازهاى فوق العاده فشرده كه شكل مواد مذاب و مايع را داشت).


سپس در اين توده آبگونه حركات شديد و انفجارات عظيمى رخ داد، و قسمتهايى از سطح آن پى در پى به خارج پرتاب شد، اين اتصال و به هم پيوستگى به انفصال و جدايى گرائيد، و كواكب و سيارات و منظومه‏ها يكى بعد از ديگرى تشكيل يافتند.


بنا بر اين جهان هستى و پايه تخت قدرت خدا نخست بر اين ماده عظيم آبگونه قرار داشت


***********************


1- متاسفانه زبان عربی رو به هر ترتیبی که بخواهند تفسیر میکند.
خیلی راحت میگن اینجا منظور از آب، مواد مذاب و توده های گازی هست !!!!!!!
حالا علم ثابت کنه، مواد مذاب در خلقت جهان نبوده، میگن آب سه حالت جامد و مایع و گاز داره و اینجا مقصودش حالت جامدش هست.


2- حتی توانسته اند انفجار عظیم یا بیگ بنگ رو هم از این آیه استخراج کنند.
تا به حال از خودتان پرسیدین چرا اینهمه تفسیر میشه ارائه داد؟
آیا قبول دارین با چنین دیدی به گذشته امکان هرگونه تفکر از بین رفته و فقط دست و پا زدن برای توجیه کردن داریم.


ای کاش انسان ها جرات داشتند به خودشان بیایند؛ که ناگهان چه زود دیر میشود.
 

Philsooof

عضو جدید
وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ


و فرشتگان در اطراف آسمانند و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته ] بر سر خود بر مى‏دارند


این آیه 17 سوره الحاقه هست که به وضوح میگه عرش الله توسط موجوداتی (فرشتگان) حمل میشه.
دقیقا دید یک پادشاه مقتدر ولی بسیار بزرگ که بر تختی نشسته و بردگانش موظف به اطاعت هستند، دیده میشه.
 

Sina.Taheri

عضو جدید
چرا کسی جواب این تاپیکو نداد؟
اگر منظور از عرش همون قدرته پس تو ماجرای کشتی گرفتن یهوو با یعقوب در تورات هم منظور آزمون الهی هست.
پس هیچکدام از کتب دینی تحریف نشدن !!!
چون با تفسیر کلا میشه مفهوم نوینی ارائه داد.

حمل کردن تخت یک خدایی !!! توسط هشت فرشته را لطفا واسه من تفسیرشششش کنید.
 

شادیاخ

عضو جدید
امام باقر(ع) فرمودند: « ملائك حامل عرش در اين زمان چهار عددند، يكي به صورت خروس است كه از خداوند عزوجل طلب رزق مي كند براي پرندگان و يكي به صورت شير است كه طلب رزق مي كند از خداوند متعال براي درندگان و سومي به صورت گاو نر است كه طلب روزي مي كند براي چهارپايان و آن ديگري به صورت بني آدم است كه طلب رزق مي كند از خداوند متعال براي فرزندان آدم(ع) و زماني كه قيامت شود حاملان عرض هشت عدد خواهند شد، خداوند عزوجل فرمود: « و يحمل عرش ربك فوقهم يومئذ ثمانيه» » (من لايحضره الفقيه، ج1، ص483)
 

Sina.Taheri

عضو جدید
چون کسی جوابی نمیده فرشته هایی که عرش الله رو حمل میکنند، بررسی میکنیم از آیه 1 سوره فاطر :


الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ


سپاس الله را كه پديدآورنده آسمان و زمين است و فرشتگان را كه داراى بالهاى دوگانه و سه‏گانه و چهارگانه‏اند پيام‏آورنده قرار داده است در آفرينش هر چه بخواهد مى‏افزايد زيرا الله بر هر چيزى تواناست.




در اینجا فرشته ها دارای بال هستند، خوب پس برای پرواز این تخت سلطنتی میخواستیم تخت به چی وصل باشه، به موشک؟
از طرفی دو بال واسه اون حجم تخت کمه، پس فرشته ها چهارتا چهارتا بال دارند !!! الله هم هرچی بخواد اضافه میکنه، مشکلی در تعداد بال نیست، موشک و سیستم های پیشرفته هم خبری نیست همه چیز کاملا سنتی و طبیعی هست.
آدم رو بگو که به جای اضافه کردن بال، یک موشک فرستاد هوا !!!
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا این تاپیک رو جای اشتباه زدید ...
این قسمت مال شمردن سلوات برای تعجیل ظهوره نه‌ واسه این چیزا ...
در ضمن اگر جوابی‌ نگرفتین زیاد نگران نباشین اونایی که دیدن در حال دادن گزارش هستن تا زودتر این تاپیک حذف بشه...
 

طناز خانمی

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا این تاپیک رو جای اشتباه زدید ...
این قسمت مال شمردن سلوات برای تعجیل ظهوره نه‌ واسه این چیزا ...
در ضمن اگر جوابی‌ نگرفتین زیاد نگران نباشین اونایی که دیدن در حال دادن گزارش هستن تا زودتر این تاپیک حذف بشه...

خیلی بحث جالبیه چرا می خواهید حذفش کنید از بحث منطقی فرار نکنید حضرت مهدی (عج) هم علاقه ای به یاران کوردل و جاهل نداره به جای گزارش دادن برای حذف این تاپیک دلیل قانع کننده بیاورید تا ما نیز اگر اعتقاد ضعیفی داریم معتقد تر شویم و اگر معتقد قوی هستیم از دلایل محکم شما بیشتر به دینمان و کتاب الهی خود افتخار کنیم.
 

shanim

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی بحث جالبیه چرا می خواهید حذفش کنید از بحث منطقی فرار نکنید حضرت مهدی (عج) هم علاقه ای به یاران کوردل و جاهل نداره به جای گزارش دادن برای حذف این تاپیک دلیل قانع کننده بیاورید تا ما نیز اگر اعتقاد ضعیفی داریم معتقد تر شویم و اگر معتقد قوی هستیم از دلایل محکم شما بیشتر به دینمان و کتاب الهی خود افتخار کنیم.
سخت نگیر خواهرم :)
برداشت اشتباه کردید از حرف من :)
 

Sina.Taheri

عضو جدید
خیلی بحث جالبیه چرا می خواهید حذفش کنید از بحث منطقی فرار نکنید حضرت مهدی (عج) هم علاقه ای به یاران کوردل و جاهل نداره به جای گزارش دادن برای حذف این تاپیک دلیل قانع کننده بیاورید تا ما نیز اگر اعتقاد ضعیفی داریم معتقد تر شویم و اگر معتقد قوی هستیم از دلایل محکم شما بیشتر به دینمان و کتاب الهی خود افتخار کنیم.

بد نیست چند بار جمله ای که در آواتار من نوشته مرور کنیم.

در آواتارتون نوشتین همیشه اسیر دیواری هستیم که از آجر نادانی ها آنرا ساخته ایم.
اما به نظرت جهالت معنی مشخصی داره؟
تا حالا دیدی کسی اذعان کنه من جاهلم و اعتقاداتم غلطه؟


عقل تنها چیزی هست که در دنیا به عدالت تقسیم شده، زیرا همه فکر میکنند به اندازه کافی عاقلند.


ای کاش این جمله سرلوحه زندگی همه ما بود و هر روز در جهت تکامل افکارمون سپری میشد، نه اصرار پشت اصرار که باورهای گذشتگان ما بی عیب و نقص و کامل و خداییس.
 

Sina.Taheri

عضو جدید
آقا این تاپیک رو جای اشتباه زدید ...
این قسمت مال شمردن سلوات برای تعجیل ظهوره نه‌ واسه این چیزا ...
در ضمن اگر جوابی‌ نگرفتین زیاد نگران نباشین اونایی که دیدن در حال دادن گزارش هستن تا زودتر این تاپیک حذف بشه...

این واسه خود من هم سئواله.
تاپیک هایی که فقط قراره توش دعا و صلوات کپی بشه به طرز بسیار عجیبی افزایش پیدا کرده و خیلی هم طرفدار داره.
اما یه تاپیک میاد سئوال میپرسه، حتی حاضر نیستن واردش بشن.


این همون گرفتاری بزرگی هست که باهاش درگیریم.
منفعت طلبی و حفظ موقعیت فعلی، هرکی با خودش میگه همین راه رو که کل اجداد جامعه و سرورانم میرن به بهشت ختم میشه و اونور هم جاودان حال میکنیم، چه کاریه بخواهیم فکر کنیم عرش کجاست و فرشته حمل میکنه چیه و...


در مورد حذف مطالب هم چی بگیم.
مطالبی که هیچ اندیشه ای پشتش نیست و فقط از جایی عینا کپی شده، سال ها میمونه، یه حرف میزنی اخطارت میدن.
الان چندتا اخطار و نمره منفی بهم دادن حرف نامربوط میزنی.
:O :l


دوستان حرف مربوط چیه؟
برم تو تاپیک صلوات و دعا واسه ظهور، یه چیزی کپی کنم؟
:-(((
 

Pasokhgoo

عضو جدید
<ماء> به هر شىء مایع گفته مى شود, مانند فلزّات مایع و امثال آن .


ممکن است در آغاز آفرینش جهان هستى به صورت مواد مذابى بوده یا به صورت گازهاى فوق العاده فشرده اى که شکل مواد مذاب و مایع را داشته بوده , سپس در این تودهء آبگونه حرکات شدید و انفجارات عظیمى رخ داده وقسمت هایى به خارج پرتاب شده و کواکب و سیارات یکى پس از دیگرى تشکیل یافته است .


بنابراین جهان هستى و پایهء تخت قدرت خدا نخست بر این مادهء عظیم آبگونه قرار داشته است . در سورهء انبیاء به همین مطلب اشاره شده است : <أولم یرالّذین کفروا أنّ السموات و الارض کانتا رتقاً ففتقناهما و جعلنا من الماء کل شىء حى
(پـاورقى 2.انبیاء (21 آیهء 30)




آیا آنان که خدا را انکار مى کنند, با چشم علم و دانش این حقیقت را ندیدند که آسمان ها و زمین در آغاز به هم پیوسته بود و سپس ما آن ها را از هم گشودیم و هر موجود زنده اى را از آب آفریدیم .
(پـاورقى 3.تفسیر نمونه , ج 9 ص 26)




برای جواب دادن به این سوال نظر علمای تفسیر را جویا می شویم آیه الله جوادی آملی می فرمایند :

آب مفهوم جامعی دارد و مصادیقش بسیار است. ایشان علم را هم یکی از مصادیق آب معرفی می کنند ایشان در ادامه می فرمایند علم آب زندگانی است و انسان با به دست آوردن علم در واقع روح خود را زنده می کند ایشان در ادامه می فرمایند بنابرین آبی که عرش بر روی آن قرار دارد شی مادی نیست بلکه یک حقیقت معنوی می باشد
 

شادیاخ

عضو جدید
[B گفت:
Body Guard[/B];5974043]حول نشید خدمت خواهیم رسید
همین امشب..
.

[B گفت:
Pasokhgoo[/B];6065663]<ماء> به هر شىء مایع گفته مى شود, مانند فلزّات مایع و امثال آن .


ممکن است در آغاز آفرینش جهان هستى به صورت مواد مذابى بوده یا به صورت گازهاى فوق العاده فشرده اى که شکل مواد مذاب و مایع را داشته بوده , سپس در این تودهء آبگونه حرکات شدید و انفجارات عظیمى رخ داده وقسمت هایى به خارج پرتاب شده و کواکب و سیارات یکى پس از دیگرى تشکیل یافته است .


بنابراین جهان هستى و پایهء تخت قدرت خدا نخست بر این مادهء عظیم آبگونه قرار داشته است . در سورهء انبیاء به همین مطلب اشاره شده است : <أولم یرالّذین کفروا أنّ السموات و الارض کانتا رتقاً ففتقناهما و جعلنا من الماء کل شىء حى
(پـاورقى 2.انبیاء (21 آیهء 30)




آیا آنان که خدا را انکار مى کنند, با چشم علم و دانش این حقیقت را ندیدند که آسمان ها و زمین در آغاز به هم پیوسته بود و سپس ما آن ها را از هم گشودیم و هر موجود زنده اى را از آب آفریدیم .
(پـاورقى 3.تفسیر نمونه , ج 9 ص 26)




برای جواب دادن به این سوال نظر علمای تفسیر را جویا می شویم آیه الله جوادی آملی می فرمایند :

آب مفهوم جامعی دارد و مصادیقش بسیار است. ایشان علم را هم یکی از مصادیق آب معرفی می کنند ایشان در ادامه می فرمایند علم آب زندگانی است و انسان با به دست آوردن علم در واقع روح خود را زنده می کند ایشان در ادامه می فرمایند بنابرین آبی که عرش بر روی آن قرار دارد شی مادی نیست بلکه یک حقیقت معنوی می باشد

جای بسی شگفتی ، مقایسه ای بین آیات سفر آفرینش تورات با آیات آفرینش در قرآن برای شما لازمه جناب پاسخگو !!!!!

پ ن : آقای مسی من کمی شگفت زده شدم شما نشدید؟؟!!!!
 

Pasokhgoo

عضو جدید
جای بسی شگفتی ، مقایسه ای بین آیات سفر آفرینش تورات با آیات آفرینش در قرآن برای شما لازمه جناب پاسخگو !!!!!

پ ن : آقای مسی من کمی شگفت زده شدم شما نشدید؟؟!!!!

چه مقایسه ای؟
بخش اعظم تورات تحریف شده است.

منظورتون رو دقیق تر بگین تا پاسخ بدم.
 
بالا