ضوابط شهرداری و طراحی معماری

setareh266

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاه کنید این 1/100 روکلا فراموش کنید.چون دچار اشتباه میشید.
1/200 ارتفاع روی پی تا کف تمام شده آخرین طبقه(پشت بام)میشه اندازه درز انقطاع یا درز انبساط.


مثلا اگه یه ساختمون داشته باشید که 30 متر ارتفاع داشته باشه درز انقطاعش تو هر سمتی که پلاک داری میشه 30 تقسیم بر 200 که میشه 15 سانتی متر.باز تو نقشه بیشتر بررسی میکنیم.

من از جوابتون اینجوری فهمیدم که یک بار 1/200 ارتفاع رو محاسبه میکنیم تقسیم بر 2 میکنیم دو تا درز انقطاع دو طرف ساختمون میدیم....اگه طول ساختمون50 متر بیشتر شد یه درز انبساط هم جدا 1/100 ارتفاع وسط میدیم درسته مهندس؟؟؟؟:redface:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
من از جوابتون اینجوری فهمیدم که یک بار 1/200 ارتفاع رو محاسبه میکنیم تقسیم بر 2 میکنیم دو تا درز انقطاع دو طرف ساختمون میدیم....اگه طول ساختمون50 متر بیشتر شد یه درز انبساط هم جدا 1/100 ارتفاع وسط میدیم درسته مهندس؟؟؟؟:redface:

سلام.
نه بابا.
گفتم که 1/100 رو فراموش کن.ما همچین چیزی نداریم.
1/200 میشه اندازه هر درز انقطاع.اندازه درز انبساط هم همون 1/200 هستش.
اون 15 سانتی که حساب کردم تو پست قبل اندازه هر درز انقطاعه.:smile:اون یک صدم میدونید واسه چیه؟زمانی که ما دوطرف درز انقطاع داریم 1/100 ارتفاع رو حساب میکنن بعد تقسیم بر 2 میکنن میشه درز انقطاع هر طرف. این روش دوستان رو به اشتباه میندازه چون مثلا اگه سه طرف درزا نقطاع داشته باشیم دیگه این عدد به درد نمیخوره.
 

setareh266

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. نه بابا. گفتم که 1/100 رو فراموش کن.ما همچین چیزی نداریم. 1/200 میشه اندازه هر درز انقطاع.اندازه درز انبساط هم همون 1/200 هستش. اون 15 سانتی که حساب کردم تو پست قبل اندازه هر درز انقطاعه.:smile:اون یک صدم میدونید واسه چیه؟زمانی که ما دوطرف درز انقطاع داریم 1/100 ارتفاع رو حساب میکنن بعد تقسیم بر 2 میکنن میشه درز انقطاع هر طرف. این روش دوستان رو به اشتباه میندازه چون مثلا اگه سه طرف درزا نقطاع داشته باشیم دیگه این عدد به درد نمیخوره.
پس قضیه هر 50 متر درز انبساط چی میشه؟
 

sallarmelli

عضو جدید
سلام.
نه بابا.
گفتم که 1/100 رو فراموش کن.ما همچین چیزی نداریم.
1/200 میشه اندازه هر درز انقطاع.اندازه درز انبساط هم همون 1/200 هستش.
اون 15 سانتی که حساب کردم تو پست قبل اندازه هر درز انقطاعه.:smile:اون یک صدم میدونید واسه چیه؟زمانی که ما دوطرف درز انقطاع داریم 1/100 ارتفاع رو حساب میکنن بعد تقسیم بر 2 میکنن میشه درز انقطاع هر طرف. این روش دوستان رو به اشتباه میندازه چون مثلا اگه سه طرف درزا نقطاع داشته باشیم دیگه این عدد به درد نمیخوره.

دوستان یه بار این کتاب مادر مرده آیین نامه 2800 زلزله رو ورق بزنید همه این ها در اون کتاب هست
در این آیین نامه می گه درز انقطاع بین دو ساختمان 1/100 ارتفاع ساختمان کوتاه تر است
و در ادامه اش می گه که فاصله درز انقطاع از مرز زمین 1/200 ارتفاع ساختمان است ....یعنی اینکه شما فرض کنید که دوتا زمین خالی داریم کنار و تعداد طبقات هم برای ساخت هر زمین شهرداری اجازه 5 طبقه رو می ده حالا یکی از زمین ها اگه بخواد شروع کنه به ساخت نباید از مرز زمین شروع کنه چون زمانی که ساختمان کناری بخواد شروع کنه باید به اندازه 1/100 از این ساختمان فاصله بگیره که حدود15 سانت تقریبا می شه ولی اگه همین ساختمان اول 7.5 سانت از مرز زمین فاصله بگیره ساختمان کناری هم 7.5 سانت از مرز زمین کناری فاصله می گیره وعدالت هم رعایت می شه امیدوارم برای همه قابل فهم باشه
بعضی وقت ها می گن 0/005 از مرز زمین کناری که همون مفهوم 1/200 هست
امیدوارم این مسئله یه بار برای همیشه حل شده باشه
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
دوستان یه بار این کتاب مادر مرده آیین نامه 2800 زلزله رو ورق بزنید همه این ها در اون کتاب هست
در این آیین نامه می گه درز انقطاع بین دو ساختمان 1/100 ارتفاع ساختمان کوتاه تر است
و در ادامه اش می گه که فاصله درز انقطاع از مرز زمین 1/200 ارتفاع ساختمان است ....یعنی اینکه شما فرض کنید که دوتا زمین خالی داریم کنار و تعداد طبقات هم برای ساخت هر زمین شهرداری اجازه 5 طبقه رو می ده حالا یکی از زمین ها اگه بخواد شروع کنه به ساخت نباید از مرز زمین شروع کنه چون زمانی که ساختمان کناری بخواد شروع کنه باید به اندازه 1/100 از این ساختمان فاصله بگیره که حدود15 سانت تقریبا می شه ولی اگه همین ساختمان اول 7.5 سانت از مرز زمین فاصله بگیره ساختمان کناری هم 7.5 سانت از مرز زمین کناری فاصله می گیره وعدالت هم رعایت می شه امیدوارم برای همه قابل فهم باشه
بعضی وقت ها می گن 0/005 از مرز زمین کناری که همون مفهوم 1/200 هست
امیدوارم این مسئله یه بار برای همیشه حل شده باشه

سلام.
خب من به همین خاطر گفتم قضیه 1/100 رو فراموش کنن.
چرا؟
اول اینکه 1/200 ارتفاع ساختمون خودت یه قاعده خیلی ملموسیه که نیاز به هیچ توضیح دیگه ای نداره.
ولی وقتی میگی 1/100 ارتفاع ساختمون کوتاهتر این شبهه بوجود میاد که این مقدار باید از زمین خودتون کم بشه.....میبینید که این اشتباه رایجه.
یه مطلب دیگه اینه که ما نمیدونیم ساختمون کنارمون در آینده چه ارتفاعی خواهد داشت.
باز یه مطلب دیگه این که با در نظر گرفتن 1/200 ارتفاع شما مستقل از زمین های اطراف عمل میکنی.تو هر همسایگی با پلاک مجاور شما 1/200 ارتفاعتون رو به عنوان درز در نظر میگیرید.
 

nooshin1364

عضو جدید
سلام..ببخشید میشه کمک کنید:
تو یه زمین به ابعاد 32*6 که 65% + 1.5 متر اجازه ساخت داره،ساختمان شمالی است و 5 طبقه روی پیلوت قراره ساخته بشه و ورودی از ضلع 6 متریست، پله و آسانسور را کجا باید قرار بدم که 5 تا پارکینگ با رعایت به ضوابط در پیلوت جا بشه و نیازی به زیرزمین نباشه...من هر کار می کنم حداکثر 4 پارگینگ میده...:(
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام..ببخشید میشه کمک کنید:
تو یه زمین به ابعاد 32*6 که 65% + 1.5 متر اجازه ساخت داره،ساختمان شمالی است و 5 طبقه روی پیلوت قراره ساخته بشه و ورودی از ضلع 6 متریست، پله و آسانسور را کجا باید قرار بدم که 5 تا پارکینگ با رعایت به ضوابط در پیلوت جا بشه و نیازی به زیرزمین نباشه...من هر کار می کنم حداکثر 4 پارگینگ میده...:(
سلام.
قطاره؟:)
تک واحدیه دیگه؟
شما 4 تا پارکینگ بدون مزاحم تامین کردید؟چون پارکینگ ها باید طولی باشه هیچ جوره راه نمیده.حالا شما طرحتونو بزارید.
 

arezoo 101

عضو جدید
سلام . ببخشید یه سوال داشتم. درز انقطاع و درز انبساط رو چه جوری باید تو نقشه مشخص کنیم؟؟؟؟:(
 

arezoo 101

عضو جدید
ممنون دوست عزیز.....
درز انقطاع رو متوجه شدم .ولی درز انبساط رو نه.......:(
من برای امتحان طراحی نظام میپرسم . بین دو واحد باید درز انبساط رو در نظر بگیریم؟؟؟
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنون دوست عزیز.....
درز انقطاع رو متوجه شدم .ولی درز انبساط رو نه.......:(
من برای امتحان طراحی نظام میپرسم . بین دو واحد باید درز انبساط رو در نظر بگیریم؟؟؟

نه درز انبساط واسه ساختمان هائیه که طولش بیشتر از 50 متر باشه.و ربطی به واحد ها نداره.
امتحان نظام اون ظرفیت رو نداره که بخوان همچین ساختمان عظیمی بدن ولی خب بهتره که اطلاع داشته باشید ازش.
نگاه کنید درز انبساط، ساختمان رو به دوساختمان مجزا تقسیم میکنه.همونطور که تو عکس هم میبینید دو ساختمان جدا شده.دو طرف درز ستون گذاری داریم.
باز هرجاشو متوجه نشدید بگید توضیح بیشتر بدم.
 
آخرین ویرایش:

arezoo 101

عضو جدید
ممنونم که به سوالاتم پاسخ میدهید...:smile:
یک سوال داشتم دوستی گفته بود که تو امتحان نظام پلانها رو شمالی جنوبی در بیارید.من متوجه نشدم منظورش اینه که یک واحد هم نور شمال داشته باشه هم جنوب و واحد دیگه هم همینطور یا اینکه یک واحد فقط نورجنوب بگیره و واحد دیگه فقط نور شمال؟؟؟؟:surprised:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنونم که به سوالاتم پاسخ میدهید...:smile:
یک سوال داشتم دوستی گفته بود که تو امتحان نظام پلانها رو شمالی جنوبی در بیارید.من متوجه نشدم منظورش اینه که یک واحد هم نور شمال داشته باشه هم جنوب و واحد دیگه هم همینطور یا اینکه یک واحد فقط نورجنوب بگیره و واحد دیگه فقط نور شمال؟؟؟؟:surprised:
خواهش میکنم.
آره درست گفتن.همون مورد اول درسته.یعنی واحد هم نور شمال بگیره و هم نور جنوب.یه حالت اتوبوسی.
شبیه پلان زیر:


Ashampoo_Snap_2013.12.01_13h32m12s_001_.jpg



 

arezoo 101

عضو جدید
باز هم ممنون. شما جایی گفتید که پاگرد پله و آسانسور باید جدا از هم باشه .میشه یک نمونه عکس بگذارید......ممنوم
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
باز هم ممنون. شما جایی گفتید که پاگرد پله و آسانسور باید جدا از هم باشه .میشه یک نمونه عکس بگذارید......ممنوم



این دو نمونه از این جداسازی که گفتم:




راه پله و آسانسور.jpg




Ashampoo_Snap_2013.12.01_16h44m10s_002_.jpg
 

*arch*

عضو جدید
سلام آقا فرزاد
ممنون از تاپیک های خوبتون
ببخشید میشه یه توضیحی در مورد زیر بنا و تراکم بزنید؟زیربنا مجموع مساحت طبقاته؟نورگیر ؛ راه پله ؛ زیر زمین و تراس و بالکن چه جوری توی زیر بنا و تراکم حساب میشن؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلام آقا فرزاد
ممنون از تاپیک های خوبتون
ببخشید میشه یه توضیحی در مورد زیر بنا و تراکم بزنید؟زیربنا مجموع مساحت طبقاته؟نورگیر ؛ راه پله ؛ زیر زمین و تراس و بالکن چه جوری توی زیر بنا و تراکم حساب میشن؟

سلاممم.
خواهش میکنم.:gol:

زیر بنا:شامل تمام فضاهای ساختمان که دارای سقف است.شامل زیرزمین،پیلوت و طبقات.........خرپشته و نورگیر و درز انقطاع جز زیربنا حساب نمیشه.

تراکم:تراکم میشه سطح اشغال مجاز ضربدر تعداد طبقات مسکونی......واضحه که زیر زمین و پیلوت(درصورتی که مسکونی نباشه)و درز انقطاع و نورگیر و خرپشته جز تراکم حساب نمیشه.
تراکم جزئی از زیر بناست.یعنی هر چیزی که جز زیربنا حساب نشه واسه تراکم هم حساب نمیشه.
تراکم مبنای عوارضیه که شهرداری از مالک میگیره.یعنی شهرداری بابت زیرزمین و پیلوت(پارکینگ) پولی نمیگیره.(البته درمورد ساختمان های مسکونی)
اما در مورد بالکن بگم که بستگی به شهر و حتی منطقه داره.یه جاهایی کلش رو جز تراکم و زیر بنا حساب میکنن.یه جاهایی یک دومش رو یه جاهایی دو سومش و یه جاهایی هم یک سومش رو جز تراکم و زیر بنا حساب میکنن.جدیدا تو تهران بالکن های کوچیک رو کلا جز تراکم و زیربنا حساب میکنه تا مالک تشویق بشه به گذاشتن بالکن.


جدول مساحت های مربوط به یک پروژه رو میزارم.بعدا در موردش توضیح میدم.تو این جدول فضاهایی که جز ترام حساب میشه نوشته شده.


جدول مساحت ها.jpg
 
آخرین ویرایش:

*arch*

عضو جدید
واقعا ممنونم از توضیح خوبی که دادین
ببخشید راه پله توی زیر بنا چه جوری حساب میشه؟برای هرطبقه جدا باید حسابش کرد یا نه؟
یه چیز دیگه چرا زیر زمین و پیلوت واسه تراکم حساب میشه اما واسه زیربنا حساب نمیشه؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم از توضیح خوبی که دادین
ببخشید راه پله توی زیر بنا چه جوری حساب میشه؟برای هرطبقه جدا باید حسابش کرد یا نه؟
یه چیز دیگه چرا زیر زمین و پیلوت واسه تراکم حساب میشه اما واسه زیربنا حساب نمیشه؟

اگه صرفا مساحت راه پله و آسانسور و لابی واحد هارو بخواید P LINE هایی به شکل زیر ترسیم کنید:



مساحت راه پله.jpg


اگه دقت کنید دیوار مشترک بین راه پله و واحد مسکونی جز واحد مسکونی حساب میشه-دیوار مشترک بین راه پله و درز انقطاع جز راه پله-دیوار مشترک بین آسانسور و واحد مسکونی جز واحد مسکونی-دویار مشترک بین لابی و واحد مسکونی جز واحد مسکونی-دیوار مشترک بین لابی و راه پله جز راه پله-دیوار مشترک بین لابی و آسانسور جز آسانسور و در نهایت دیوار مشترک بین لابی و درز انقطاع جز لابی و دیوار مشترک بین آسانسور و درز انقطاع جز آسانسور حساب میشه.
سوالتون خوب بود.
اینطوری میشه مساحت واحد های مسکونی رو حساب کرد.در واقع شما زیر بنای مسکونی رو میفروشید.این مساحت تو سند درج میشه.


 

*arch*

عضو جدید
واقعا شما عالی توضیح میدین خیلی ممنونم.
آقا فرزاد یعنی ما برای زیر بنا حساب کردن باید مساحت طبقات مسکونی + مساحت پارکینگ + پیلوت+مساحت اسانسور و پله و لابی را باهم جمع کنیم تا بشه زیر بنای کل ساختمون؛درسته؟حالا این مساحت راه پله را باید یه بار حساب کنیم یا برای طبقه اول یه بار ؛دوم هم یه بار و الی آخر.یعنی منظورم اینه مساحت راه پله و آسانسور توی زیر بنای کل ساختمون چند بار حساب میشه؟به ازای طبقات باید حساب بشه؟
یه سوال دیگه میتونم تراکم اینجوری تعریف کنم: نسبت درصد سطح زیربنای کل ساختمان به سطح قطعه زمین مورد ساخت؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
واقعا شما عالی توضیح میدین خیلی ممنونم.
آقا فرزاد یعنی ما برای زیر بنا حساب کردن باید مساحت طبقات مسکونی + مساحت پارکینگ + پیلوت+مساحت اسانسور و پله و لابی را باهم جمع کنیم تا بشه زیر بنای کل ساختمون؛درسته؟حالا این مساحت راه پله را باید یه بار حساب کنیم یا برای طبقه اول یه بار ؛دوم هم یه بار و الی آخر.یعنی منظورم اینه مساحت راه پله و آسانسور توی زیر بنای کل ساختمون چند بار حساب میشه؟به ازای طبقات باید حساب بشه؟
یه سوال دیگه میتونم تراکم اینجوری تعریف کنم: نسبت درصد سطح زیربنای کل ساختمان به سطح قطعه زمین مورد ساخت؟
خواهش میکنم شما لطف دارید.
آره همینطوره که میگید ولی کار راحت ترش اینه که یه P LINE ترسیم کنید که همه پلانتون رو شامل بشه البته به جز درز انقطاع.بعد مساحت نورگیر رو ازش کم کنید(اگه نورگیر داره)مساحت این پی لاین میشه زیر بنای اون طبقه.
آره راه پله باید تو هر طبقه حساب بشه.تو اون جدولی که براتون گذاشتم هم معلومه.هر طبقه یه مساحتی شامل راه پله و آسانسور و لابی داره.

نه درست نیست.
ببینید میگن مثلا درصد سطح اشغال یه طبقه مسکونی میشه 60 درصد......تعداد طبقات مجاز هم میگن 5 طبقه مثلا.....تراکم میشه 300 درصد.
مثلا اگه مساحت زمین 300 متر باشه.......متراژ تراکم میشه 900 متر مربع.

اون سوال آخر پست قبلی تون رو یادم رفت جواب بدم:
خب زیر بنا یعنی جایی از ساختمان که سقف اساسی داره.
تراکم معیار دریافت عوارض ساخته.
شهرداری اون فضاهایی که داره خدمات میده به واحد های مسکونی جز تراکم نمیاره.....خب یه جور تشویقه چون اونطوری مالکا سعی میکنن از ساخت زیرزمین فرار کنن.
 

arezoo 101

عضو جدید
آقای فرزاد لطفا جواب سوالات من رو بدهید. ممنون:smile:
برای امتحان نظام میخواستم:
1- طول رمپ پارکینگ در زیرزمین چقدر است؟و چند درصد اون تو حیاط میتونه باشه؟
2-فاصله طولی ما بین دو ماشین در پارکینگ چقدر است؟
3-مساحت موتورخانه در زیرزمین رو چقدر بگیریم؟
4- مساحت انبارها رو چقدر بگیریم؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
آقای فرزاد لطفا جواب سوالات من رو بدهید. ممنون:smile:
برای امتحان نظام میخواستم:
1- طول رمپ پارکینگ در زیرزمین چقدر است؟و چند درصد اون تو حیاط میتونه باشه؟
2-فاصله طولی ما بین دو ماشین در پارکینگ چقدر است؟
3-مساحت موتورخانه در زیرزمین رو چقدر بگیریم؟
4- مساحت انبارها رو چقدر بگیریم؟

سلام.
1-طول رمپ به کد هاتون بستگی داره....با نوجه به شیب 15 درصدی رمپ مثلا واسه 2.4 متر ارتفاع شما نیاز به 16 متر رمپ دارید.
فرقی نمیکنه هر چقدرشو میتونی بنداز تو حیاط.فقط با 2.5 متر فاصله از گذر.
2-فاصله طولی باید حداقل 5 متر باشه.
3-شما 20 متر بگیرید.
4-مساحت انبار هم نسبیه......یه چیزی بین 1 و 2 متر کافیه.
 

arezoo 101

عضو جدید
سلام.
1-طول رمپ به کد هاتون بستگی داره....با نوجه به شیب 15 درصدی رمپ مثلا واسه 2.4 متر ارتفاع شما نیاز به 16 متر رمپ دارید.
فرقی نمیکنه هر چقدرشو میتونی بنداز تو حیاط.فقط با 2.5 متر فاصله از گذر.
2-فاصله طولی باید حداقل 5 متر باشه.
3-شما 20 متر بگیرید.
4-مساحت انبار هم نسبیه......یه چیزی بین 1 و 2 متر کافیه.
ممنون ......
منظورتون از فاصله 2.5 متر از گذر چیه؟یعنی فاصله بین شروع رمپ و درب ورودی ماشین در حیاط ؟؟؟؟
 

*arch*

عضو جدید
واقعا خوشحالم که ۀدم باسوادی مثل شما تو انجمن هست که ما بتونیم سوالاتمون را ازش بپرسیم
آقای مهندس پیش آمدگی ها هم جز زیر بنا حساب میشن دیگه درسته؟اما جز تراکم حساب نمیشن درسته؟
یه چیز دیگه شما گفتین شهرداری اون فضاهایی که داره خدمات میده به واحد های مسکونی جز تراکم نمیاره خب راه پله و اسانسور هم که داره خدمات میده چرا اونا تو تراکم حساب میشن؟
ببخشید من اینقدر سوال میپرسم
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
واقعا خوشحالم که ۀدم باسوادی مثل شما تو انجمن هست که ما بتونیم سوالاتمون را ازش بپرسیم
آقای مهندس پیش آمدگی ها هم جز زیر بنا حساب میشن دیگه درسته؟اما جز تراکم حساب نمیشن درسته؟
یه چیز دیگه شما گفتین شهرداری اون فضاهایی که داره خدمات میده به واحد های مسکونی جز تراکم نمیاره خب راه پله و اسانسور هم که داره خدمات میده چرا اونا تو تراکم حساب میشن؟
ببخشید من اینقدر سوال میپرسم

خواهش میکنم.شما لطف دارید.
بله کاملا درسته.جز تراکم حساب نمیشه.ولی پولشو میگیرن:)
آره اون یه تعبیر ناقص از من بود.کلیت نداره.
راه پله وآسانسور جز تراکم حساب میشه.اینا قانونه دست ما نیست.
خواهش میکنم شما هر چند تا سوال دادید بپرسید.چون اینا سوالای بقیه دوستان هم میتونه باشه.
 

*arch*

عضو جدید
بازم ممنون از راهنماییتون
آقای مهندس در حقیقت میتونیم بگیم مشاعات جز تراکم حساب نمیشه؟
یه سوال دیگه زمین هایی که شیب دارن بعد از یه طرف کوچه خصوصیات زیر زمین را دارن یعنی رفته تو زمین اما از یه طرف دیگه همون زیرزمینه به علت شیبی که زمین داره مثل یه طبقه از حیاط نور میگیره اونوقت جز تراکم حساب نمیشن؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
بازم ممنون از راهنماییتون
آقای مهندس در حقیقت میتونیم بگیم مشاعات جز تراکم حساب نمیشه؟
یه سوال دیگه زمین هایی که شیب دارن بعد از یه طرف کوچه خصوصیات زیر زمین را دارن یعنی رفته تو زمین اما از یه طرف دیگه همون زیرزمینه به علت شیبی که زمین داره مثل یه طبقه از حیاط نور میگیره اونوقت جز تراکم حساب نمیشن؟

سلام.
مشاعات به جز راه پله و آسانسور و لابی واحد ها.یعنی مشاعات داخل طبقات مسکونی جز تراکم حساب میشه.
بحث زمین های شیبدار خیلی جالبه.من چند تا کار بزرگ رو زمین شیبدار انجام دادم.واقعا خیلی مشکلات طراحی رو حل میکنه اگه ازش به نحو احست استفاده بشه.

نگاه کنید همه چی بسته به محل صفر پروژتون داره.اون زیر زمین که میگید نهایتا میتونه 1.20 متر از صفر پروژه بیاد بالا.
عکس زیر رو نگاه کنید:


صفر پروژه.jpg


نگاه کنید مستطیل صورتی رنگ رو که داخلش درب ورودی پارکینگ قرار گرفته...
بنظرتون این درب ورودی کدوم طبقست؟
این درب رو من واسه ورودی طبقه منهای یک در نظر گرفتم.یعنی طبقه منهای یک اونقدر بالاست که که تونستیم براش درب بزاریم.یعنی ما ضوابط رو رعایت نکردیم؟......نه!
حالا نگته به فکش زرد رنگ کنید که انتهاش یه دایره وجود داره.....اونجا صفر کاره...دقت کنید فاصله صفر ساختمان با روی سقف طبقه منهای یک (یعنی کف همکف) 1.20 متره......پس ضوابط رعایت شده.همکف 1.20 متر از صفر بالاتره.
بخاطر همین شیب ،خودرو ها اول از کوچه میرن طبقه منهای یک بعد با رمپی که تو حیاط وجود داره میان طبقه همکف.....یعنی برعکس.
 

*arch*

عضو جدید
من چی میتونم بگم توضیحاتتون عالیییییییییییییییه
آقای مهندس میگن توی امتحان نظام باید پله را به صورت شکل زیر که واستون میذارم طراحی کنیم؟
من علتش را درست نمی فهمم فقط به خاطر نرده های اطرافشه؟1.jpg
سوال دیگه اینکه واسه امتحان نظام ما فقط محدوده مشخص شده را طراحی کنیم؟اگه محدوده مشخص بود پیش آمدگی نذاریم؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
من چی میتونم بگم توضیحاتتون عالیییییییییییییییه
آقای مهندس میگن توی امتحان نظام باید پله را به صورت شکل زیر که واستون میذارم طراحی کنیم؟
من علتش را درست نمی فهمم فقط به خاطر نرده های اطرافشه؟مشاهده پیوست 182791
سوال دیگه اینکه واسه امتحان نظام ما فقط محدوده مشخص شده را طراحی کنیم؟اگه محدوده مشخص بود پیش آمدگی نذاریم؟

:gol:
آره منم اون پست رو دیدم.فکر کنم منطقش همون نرده ها باشه.تو نقشه های شهرداری که حساسیتی وجود نداره.فقط به پله سه طرفه و چشم پله گیر میدن و همچنین ارتفاع،کف و عرض پله.و نیز اندازه حداقلی باکس پله.
آره محدوده طراحی تو زمین رو تعیین میکنن.
اگه منظورتون کنسوله......تو ارتفاع 3.5 متری و گذر بالای 12 متر تا 20 متر میتونید 80 سانت کنسول داشته باشید.گذر بالای 20 متر هم میتونید 1.2 متر کنسول داشته باشید البته اگه گذر بزرگراه نباشه.
 
بالا