سوالی در مورد نماز

Shadow o_0

عضو جدید
سلام دوستان امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستش سوالاتی در مورد نماز داشتم که چنتا از تاپیکهارو نگاه کردم ولی به جواب قاطعی نرسیدم

اولا بگم که لطفا اونایی که به نماز و قرآن و اسلام اعتقادی ندارن لطفا نظری هم ندن!
دوما دوست دارم اونایی هم که جواب میدن بیشتر واسم آیه ی قرآن بذارن و بعد اگه آیه نتونستن پیدا کنن از جاهای دیگه هم حدیث بذارن بد نیست!

یه بحثی داشتم با دوستم که واسه اینکه بهش درست جواب بدم و قانعش کنم به کمک شما نیاز دارم..شایدم من اشتباه کرده باشم واسه همین اصلا می خوام بدونم درستش چیه!

و اما سوال...

1-بین انسانی که نماز نمیخونه ولی آدم خوبیه با انسانی که نماز می خونه ولی آدم بدیه( نه اینکه خیلی بد باشه ولی گناهانش بیشتر از اون آدم اولیه هست) چقدر فرق وجود داره

2- درسته که کلید ورود به بهشت نمازه و اگه کسی نماز نخونه هیچوقت به بهشت نمیره؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و خیلی کم گناه بکنه)

3- درسته که اگه آدم نماز خونی نباشی هرچی کار خوب انجام داده باشی به حساب نمیاد؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و بدون خوندن نماز همیشه به یاد خدا هست ولی تنها مشکلش نماز نخوندن باشه)

4- درسته که گناهی که یه آدم نماز خون انجام میده چند برابر بیشتر از گناهیه که آدمی که نماز نمی خونه انجام میده؟

5- درسته که نماز آدمی که گناه می کنه( نماز بر اون فرد اثر نداره..مثلا فحش دادنش ترک نمیشه و غیره) . اصلا قبول نیست و مانند کسیه که اصلا نماز نخونده؟!

6- به کسی که آدم خیلی خوبیه و کمتر گناه می کنه و تنها مشکلش اینه که نماز نمیخونه میگن کافر؟!... یعنی شرط این که کافر نباشی و مسلمان باشی در درجه ی اول نمازه!؟... کارهای خوب اون فرد با کارهای خوب یک کافر فرقی دارن یا ندارن؟!


ممنون از همتون.........
راستی یه جوری نباشه که بخواین مراعات کنین و ته دل اون کسی که نماز نمیخونه رو خالی نکنین.... خیلی صریح جواب بدین لطفا
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
سلام دوستان امیدوارم که حالتون خوب باشه
راستش سوالاتی در مورد نماز داشتم که چنتا از تاپیکهارو نگاه کردم ولی به جواب قاطعی نرسیدم

اولا بگم که لطفا اونایی که به نماز و قرآن و اسلام اعتقادی ندارن لطفا نظری هم ندن!
دوما دوست دارم اونایی هم که جواب میدن بیشتر واسم آیه ی قرآن بذارن و بعد اگه آیه نتونستن پیدا کنن از جاهای دیگه هم حدیث بذارن بد نیست!

یه بحثی داشتم با دوستم که واسه اینکه بهش درست جواب بدم و قانعش کنم به کمک شما نیاز دارم..شایدم من اشتباه کرده باشم واسه همین اصلا می خوام بدونم درستش چیه!

و اما سوال...

1-بین انسانی که نماز نمیخونه ولی آدم خوبیه با انسانی که نماز می خونه ولی آدم بدیه( نه اینکه خیلی بد باشه ولی گناهانش بیشتر از اون آدم اولیه هست) چقدر فرق وجود داره

2- درسته که کلید ورود به بهشت نمازه و اگه کسی نماز نخونه هیچوقت به بهشت نمیره؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و خیلی کم گناه بکنه)

3- درسته که اگه آدم نماز خونی نباشی هرچی کار خوب انجام داده باشی به حساب نمیاد؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و بدون خوندن نماز همیشه به یاد خدا هست ولی تنها مشکلش نماز نخوندن باشه)

4- درسته که گناهی که یه آدم نماز خون انجام میده چند برابر بیشتر از گناهیه که آدمی که نماز نمی خونه انجام میده؟

5- درسته که نماز آدمی که گناه می کنه( نماز بر اون فرد اثر نداره..مثلا فحش دادنش ترک نمیشه و غیره) . اصلا قبول نیست و مانند کسیه که اصلا نماز نخونده؟!

6- به کسی که آدم خیلی خوبیه و کمتر گناه می کنه و تنها مشکلش اینه که نماز نمیخونه میگن کافر؟!... یعنی شرط این که کافر نباشی و مسلمان باشی در درجه ی اول نمازه!؟... کارهای خوب اون فرد با کارهای خوب یک کافر فرقی دارن یا ندارن؟!


ممنون از همتون.........
راستی یه جوری نباشه که بخواین مراعات کنین و ته دل اون کسی که نماز نمیخونه رو خالی نکنین.... خیلی صریح جواب بدین لطفا

1- نماز مثل گواهینامه برا یه راننده میمونه!
وقتی پلیس جلوی یه ماشین رو میگیره، اول بهش میگه گواهی نامه تو نشون بده! حالا این راننده بیچاره هم هرچی کارت ماشین و بیمه و ... نشون پلیس بده، پلیس قبول نمیکنه. یعنی میگه اول گواهینامه بعد چیزای دیگه.
روز قیامت هم اول میگن نمازت قبول هست یا نه. اگه بود به سایر کارات رسیدگی میشه وگرنه فاتحت خونده هست.(مگر اینکه همه کاره قیامت یعنی الله ، به دادمون برسه.)

2- ملاک بهشت رفتن فکر نکنم نماز نخوندن باشه. ولی همه اعمال ادم به نماز بستگی داره.

3- جوابتو دادم توی شماره 1

4- اینکه میگی ادم نماز خون، یعنی اینکه بقیه روی ادم حساب دیگه ای باز میکنن تا بقیه که نماز نمیخونن.
دیدی هرچی گیر هست مال آخونداست؟ چون اونا یه اشتباه کوچیک انجام بدن، چون توی دید هستن، نگاه خیلیا به دین و روحانیت ممکنه عوض بشه. بخاطر همین هم عذاب گناهش مضاعف هست.همچنین ثواب اعمال نیکش هم مضاعف هست.

5- این حرفت منو یاد یه صحبت علامه شهید مطهری میندازه، اونم همین رو میگفت. ولی این دلیل نمیشه که ادم چون نمازش قبول نیست، دیگه ترک نماز نکنه. اونی که باید قبول کنه کس دیگه ای هست نه منو شما.

6- اره این حدیث هست که میگه ادم تارک نماز، کافر هست ولی نه کافری که فکر میکنی. چون مثلا اگه ادمی که فاحشه هست، بهش نمیگن کافر چون بخاطر فشار شهوتش مرتکب چنین اعمال زشتی شده ولی کسی که نماز نمیخونه چی؟


دیگه صریح تر از این بلد نبودم خداییش.
 

Shadow o_0

عضو جدید
1- نماز مثل گواهینامه برا یه راننده میمونه!
وقتی پلیس جلوی یه ماشین رو میگیره، اول بهش میگه گواهی نامه تو نشون بده! حالا این راننده بیچاره هم هرچی کارت ماشین و بیمه و ... نشون پلیس بده، پلیس قبول نمیکنه. یعنی میگه اول گواهینامه بعد چیزای دیگه.
روز قیامت هم اول میگن نمازت قبول هست یا نه. اگه بود به سایر کارات رسیدگی میشه وگرنه فاتحت خونده هست.(مگر اینکه همه کاره قیامت یعنی الله ، به دادمون برسه.)

2- ملاک بهشت رفتن فکر نکنم نماز نخوندن باشه. ولی همه اعمال ادم به نماز بستگی داره.

3- جوابتو دادم توی شماره 1

4- اینکه میگی ادم نماز خون، یعنی اینکه بقیه روی ادم حساب دیگه ای باز میکنن تا بقیه که نماز نمیخونن.
دیدی هرچی گیر هست مال آخونداست؟ چون اونا یه اشتباه کوچیک انجام بدن، چون توی دید هستن، نگاه خیلیا به دین و روحانیت ممکنه عوض بشه. بخاطر همین هم عذاب گناهش مضاعف هست.همچنین ثواب اعمال نیکش هم مضاعف هست.

5- این حرفت منو یاد یه صحبت علامه شهید مطهری میندازه، اونم همین رو میگفت. ولی این دلیل نمیشه که ادم چون نمازش قبول نیست، دیگه ترک نماز نکنه. اونی که باید قبول کنه کس دیگه ای هست نه منو شما.

6- اره این حدیث هست که میگه ادم تارک نماز، کافر هست ولی نه کافری که فکر میکنی. چون مثلا اگه ادمی که فاحشه هست، بهش نمیگن کافر چون بخاطر فشار شهوتش مرتکب چنین اعمال زشتی شده ولی کسی که نماز نمیخونه چی؟


دیگه صریح تر از این بلد نبودم خداییش.

مرسی.. باز مورد 1 و 2 رو من خوب نمیتونم حضم کنم:دی... خوب و قتی بدون نماز بقیه ی اعمال به حساب نمیاد و همه ی اعمال به نماز بستگی داره و وقتی گواهینامه نداری خوب میری جهنم دیگه.. دیگه اعمال خوبی واست نمیمونه که بعدا بری بهشت!...

الان من به دوستم چی بگم؟!.... بگم تو که نماز نمی خونی کارهای خوبت واسه اون دنیا به حساب نمیاد و اولین سوالی که ازت می پرسن نمازه و اگه جوابت منفی باشه میفرستنت به جهنم و دیگه ازت نمی پرسن که چنتا کار خوب انجام دادی و به چنتا بچه یتیم کمک کردی و غیره؟!
من تقریبا این حرفا رو بهش زدم ولی قبول نکرده.. یه جوری آیه ی قرآن و حدیث معتبر می خواد!!!... ا


بعدش من دیروز یه گشتی با سایت های مختلف زدم و یه سری مطلب گیر آوردم.. ببین کدومشون رو رد می کنی و کدومشون رو قبول داری.. و یه توضیح مختصر هم راجع بهشون اگه بدی بد نیست

1-مردن به ديني غير از دين اسلام. رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « مَنْ تَرَکَ صَلَاةً لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یَمُوتُ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّا»( بحارالأنوار ج : 79 ص : 202) ؛ « کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .»

2-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر»( عوالی‏اللآلی ج : 2 ص : 224) ؛ « هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .»

3-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ » (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202)؛ « کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .»

4-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد»( جامع‏الأخبار ص : 74) ؛ « کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص ) است .»

5-امام صادق - علیه السلام -: « َ لَا حَظَّ فِی الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَکَ الصَّلَاة»( بحارالأنوار ج : 79 ص : 232) ؛ « تارک نماز، حظ و بهره ای از اسلام ندارد.»

6-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَه» (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202) ؛ « کسی که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .»

7-جماع علما بر این است که اگر کسی واجب بودن نمازهای پنجگانه را انکار نماید کافر و مرتد است و قتل او واجب است .چنانچه معتقد به فرض بودن نماز باشد و از روی تنبلی و سستی نماز نخواند نزد امام احمد حنبل (رض) ( یکی از پیشوایان مذاهب اهل سنت ) کافر است و کشته می شود .اما نزد امام ابو حنیفه ( رض ) کشته نمی شود و تعزیر می گردد و باید تا زمانی که نماز نمی خواند زندانی شود
نزد جمهور علما از جمله امام مالک و اما شافعی رای بر این است که باید از تارک الصلاة بخواهند که توبه کند اگر توبه کرد که مشخص است و بخشوده می شود ولی اگر توبه نکرد مهدورالدم است و باید گردنش را بزنند و این عقوبت گناه اوست .
بیشتر طلاب علم از این مسئله غافلند و با تارک الصلاة خواه دوست فرزند و خدمتکار راه دوستی می گیرند و با آنان رفت و آمد می کنند و آنان را بکار می گیرند و برای مردم بیان نمی کنند که عاقبت تارک الصلاة چیست . در اینکه یاد آوری ننمودن آن غفلت زدگان از اسباب از دست دادن دین است شکی نیست.لذا باید هر فردی بداند که واجب دینی را به هر جاهلی بفهماند و گرنه خود او از کسانی خواهد بود که آتش دوزخ بر آنان افروخته می گردد.

8- لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ {الممتحنة/8}

تفسیر آقای قرائتی:

خداوند شما را از نيكى و عدل نسبت به كسانى كه با شما به خاطر دين جنگ نكرده و شما را از خانه‏هايتان بيرون ننموده‏اند منع نمى‏كند. همانا خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد.

كافران دو دسته‏اند، گروهى درصدد دشمنى و توطئه عليه مسلمانانند كه در آيات قبل فرمود: چرا شما با آنان اظهار دوستى مى‏كنيد، از آنان برائت بجوئيد كه خدا براى شما كافى است. امّا يك دسته از كفّار، عليه شما اقدامى نكرده و در صدد توطئه عليه شما نيستند، اين آيه مى‏فرمايد: با آنان به نيكى رفتار كنيد و برقرارى رابطه با آنان منعى ندارد.
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
مرسی.. باز مورد 1 و 2 رو من خوب نمیتونم حضم کنم:دی... خوب و قتی بدون نماز بقیه ی اعمال به حساب نمیاد و همه ی اعمال به نماز بستگی داره و وقتی گواهینامه نداری خوب میری جهنم دیگه.. دیگه اعمال خوبی واست نمیمونه که بعدا بری بهشت!...

الان من به دوستم چی بگم؟!.... بگم تو که نماز نمی خونی کارهای خوبت واسه اون دنیا به حساب نمیاد و اولین سوالی که ازت می پرسن نمازه و اگه جوابت منفی باشه میفرستنت به جهنم و دیگه ازت نمی پرسن که چنتا کار خوب انجام دادی و به چنتا بچه یتیم کمک کردی و غیره؟!
من تقریبا این حرفا رو بهش زدم ولی قبول نکرده.. یه جوری آیه ی قرآن و حدیث معتبر می خواد!!!... ا


بعدش من دیروز یه گشتی با سایت های مختلف زدم و یه سری مطلب گیر آوردم.. ببین کدومشون رو رد می کنی و کدومشون رو قبول داری.. و یه توضیح مختصر هم راجع بهشون اگه بدی بد نیست

1-مردن به ديني غير از دين اسلام. رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « مَنْ تَرَکَ صَلَاةً لَا یَرْجُو ثَوَابَهَا وَ لَا یَخَافُ عِقَابَهَا فَلَا أُبَالِی أَ یَمُوتُ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّاً أَوْ مَجُوسِیّا»( بحارالأنوار ج : 79 ص : 202) ؛ « کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نماز نداشته و از عذاب آن نیز نمی ترسیده ، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یا نصرانی ، یا مجوسی .»

2-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر»( عوالی‏اللآلی ج : 2 ص : 224) ؛ « هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .»

3-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ » (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202)؛ « کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .»

4-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد»( جامع‏الأخبار ص : 74) ؛ « کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص ) است .»

5-امام صادق - علیه السلام -: « َ لَا حَظَّ فِی الْإِسْلَامِ لِمَنْ تَرَکَ الصَّلَاة»( بحارالأنوار ج : 79 ص : 232) ؛ « تارک نماز، حظ و بهره ای از اسلام ندارد.»

6-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَه» (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202) ؛ « کسی که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .»

7-جماع علما بر این است که اگر کسی واجب بودن نمازهای پنجگانه را انکار نماید کافر و مرتد است و قتل او واجب است .چنانچه معتقد به فرض بودن نماز باشد و از روی تنبلی و سستی نماز نخواند نزد امام احمد حنبل (رض) ( یکی از پیشوایان مذاهب اهل سنت ) کافر است و کشته می شود .اما نزد امام ابو حنیفه ( رض ) کشته نمی شود و تعزیر می گردد و باید تا زمانی که نماز نمی خواند زندانی شود
نزد جمهور علما از جمله امام مالک و اما شافعی رای بر این است که باید از تارک الصلاة بخواهند که توبه کند اگر توبه کرد که مشخص است و بخشوده می شود ولی اگر توبه نکرد مهدورالدم است و باید گردنش را بزنند و این عقوبت گناه اوست .
بیشتر طلاب علم از این مسئله غافلند و با تارک الصلاة خواه دوست فرزند و خدمتکار راه دوستی می گیرند و با آنان رفت و آمد می کنند و آنان را بکار می گیرند و برای مردم بیان نمی کنند که عاقبت تارک الصلاة چیست . در اینکه یاد آوری ننمودن آن غفلت زدگان از اسباب از دست دادن دین است شکی نیست.لذا باید هر فردی بداند که واجب دینی را به هر جاهلی بفهماند و گرنه خود او از کسانی خواهد بود که آتش دوزخ بر آنان افروخته می گردد.

8- لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ {الممتحنة/8}

تفسیر آقای قرائتی:

خداوند شما را از نيكى و عدل نسبت به كسانى كه با شما به خاطر دين جنگ نكرده و شما را از خانه‏هايتان بيرون ننموده‏اند منع نمى‏كند. همانا خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد.

كافران دو دسته‏اند، گروهى درصدد دشمنى و توطئه عليه مسلمانانند كه در آيات قبل فرمود: چرا شما با آنان اظهار دوستى مى‏كنيد، از آنان برائت بجوئيد كه خدا براى شما كافى است. امّا يك دسته از كفّار، عليه شما اقدامى نكرده و در صدد توطئه عليه شما نيستند، اين آيه مى‏فرمايد: با آنان به نيكى رفتار كنيد و برقرارى رابطه با آنان منعى ندارد.


من زیاد توی این احادیث وارد نیستم(یعنی اصلا وارد نیستم!)
میتونی به این دوستان مراجعه کنی
.:ارمیا:.
tehranUNIVERSITY

[h=4]JavadMessi[/h]
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
  1. 1-بین انسانی که نماز نمیخونه ولی آدم خوبیه با انسانی که نماز می خونه ولی آدم بدیه( نه اینکه خیلی بد باشه ولی گناهانش بیشتر از اون آدم اولیه هست) چقدر فرق وجود داره

إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَر (عنکبوت/45)
امام صادق عليه السلام: كسى كه دوست دارد بفهمد نمازش قبول شده يا نه ، نظر كند كه آيا نمازش ‍ او را از كارهاى زشت و ناپسند جلوگيرى مى كند به همان اندازه هم نمازش ‍ قبول شده.

علامه طباطبايى ره در تفسير آيه شريفه : ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر مى فرمايد:
باز دارندگى نماز يك بازدارندگى اقتضايى است و به صورت علت تامه نيست كه هر جا وجود داشته باشد معلول هم پشت سر آن باشد بدين توضيح : نمازگزارى كه پنج بار در شبانه روز نماز بگذارد اگر در يك محيط سالم به آن اهتمام ورزد، طبيعت نماز او را از گناه كبيره كه ذوق دينى مخالف آن است مانند: قتل نفس ، تعدى به مال يتيم ، زنا و هر آنچه طبع سليم و فطرت دست نخورده آن را بد مى شمرد، جلوگيرى و ممانعت مى كند، چون در خود نماز ايمان و ياد خدا و تلقين به عذاب و روز جزا و درخواست پيروى از راه راست و صواب ... گنجانده شده و اين معانى انسان را وا مى دارد كه با تمام روح و بدن به درگاه با عظمت پروردگار رو آورده و با سپاس و حمد و شكر الهى مكالمه را آغاز و با سلام دادن به خود وبندگان صالح و نيكوكار، آن را پايان دهد. علاوه بر اين معانى ارزنده ، نماز انسان را وا مى دارد كه از نجاست لباس و بدن و غصبى بودن مكان و لباس ، اجتناب ورزيده و با توجه به قبله نماز را شروع كند و در صورتى كه انسان مدتى به نماز ادامه دهد و واقعا شرايط مذكور را عملى سازد، در او يك روحيه خوددارى از گناه به وجود مى آورد كه هميشه او را به خوبى ها و خيرات دعوت كرده ، از زشتى ها و پليدى ها باز مى دارد، به حدى كه اگر يك مربى صالح و لايق به اين كار دعوت مى شد، نمى توانست اين وظيفه را مانند نماز بعهده بگيرد
اگر در بين نماز گزاران احيانا نماز گزارى مشاهده شود كه گه گاهى مرتكب معصيتى مى شود، نمى توان حكم كلى درباره او صادر كرد و مثلا گفت : نمازش او را از انجام كارهاى زشت و ناپسند دور نداشته است .اى بسا كه همان شخص اگر نماز نمى خواند به معاصى بزرگترى آلوده مى گشت و اگر انتظار داشته باشيم كه نماز گزارى از سن تكليف مرتكب هيچ گناه صغيره و كبيره اى نشود، انتظار بى جايى داشته ايم و بايد آن شخص را جزء معصومين به حساب آوريم

دكتر كارل مى نويسد:
آمار جنايت ها نشان داده است كه بطور متوسط كسانى كه به عنوان مجرم و جنايتكار در جامعه شناخته شده اند، كسانى هستند كه يا هيچ و يا بسيار اندك و جاهلانه نيايش مى كنند و بر عكس در همان سطح و در همان مسير و در همان تيپ اجتماعى و طبقه اقتصادى . غالبا آنها كه هنوز سنت نيايش ‍ را حفظ كرده اند، از ارتكاب جنايت مصونند و گاه اگر دست مى آلايند به صورت حرفه اى و سرگرمى دايمى و صفت مشخصشان نيست بلكه به گونه لغزش و يا حادثه اى در زندگى آنها است.


  1. 2- درسته که کلید ورود به بهشت نمازه و اگه کسی نماز نخونه هیچوقت به بهشت نمیره؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و خیلی کم گناه بکنه)
    سوره مدثر:
فىِ جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ(40)
عَنِ الْمُجْرِمِينَ(41)
مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ(42)
قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ(43)
والّا آیه صریح قرآن هست که بهشتیان از مجرمان سؤال میکنند که چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ اولین چیزی که میگویند اینکه ما از نمازگزاران نبودیم ..... (اما اینکه فردی تا ابد در جهنم بماند «خلود» و به مراتبی از بهشت وارد نشود، بحث درازدامنی است که بین متکلمین و فیلسوفان بحث است که حال و مجال توضیحش نیست).


  1. 3- درسته که اگه آدم نماز خونی نباشی هرچی کار خوب انجام داده باشی به حساب نمیاد؟( حتی اگه آدم خوبی باشه و بدون خوندن نماز همیشه به یاد خدا هست ولی تنها مشکلش نماز نخوندن باشه)
امام باقر علیه السّلام فرمودند:
الصلاة عمود الدين ، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لاطنب ؛

نماز ستون دين است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خيمه است كه هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و ميخها و پرده آن ثابت است .هنگامى كه ستون آن كج و شكسته شود هيچ كدام از آنها استوار نمى ماند. (بحارالانوار، ج 82، ص 218.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 369  )


: هنگامی كه عمود خیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثر ندارد, همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می خوانیم: « نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود»
+
3-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ » (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202)؛ « کسی که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .»
6-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -: « فَمَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِینَه» (بحارالأنوار ج : 79 ص : 202) ؛ « کسی که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .»



  1. 4- درسته که گناهی که یه آدم نماز خون انجام میده چند برابر بیشتر از گناهیه که آدمی که نماز نمی خونه انجام میده؟
خب اگه گناهش به حساب دین و مسلکی که انتخاب کرده، گذاشته بشه، آره اما اگه به حساب خود شخص بما هو شخص گذاشته بشه، بعیده.مثلا یه مسلمونی توی ترکیه بزنه یکی رو بکشه بدون هیچ دلیلی، اگه قتلشو به حساب دین اسلام بذارن، بله. ضربه ای که به اسلام میزنه باعث مضاعف شدن گناهش هست اما اگه این برداشت نشه و به حساب خود شخص بذارن، نه به حساب دین و مذهبش، بعیده.


  1. 5- درسته که نماز آدمی که گناه می کنه( نماز بر اون فرد اثر نداره..مثلا فحش دادنش ترک نمیشه و غیره) . اصلا قبول نیست و مانند کسیه که اصلا نماز نخونده؟!
خدا گفته «انّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر» نه خم و راست شدن تنهی عن الفحشاء و المنکر. البته هرکی به نوبه خودش باید سعی کنه که نمازش، نماز باشه نه .... .(اللهم الرزقنا)
از فحوای احادیث بر می آید که هیج کسی نمی تواند به طور قطع و یقین، بگوید نماز من قبول شده است،
سخنی از بزرگان شنیدم: اگر من می دانستم که دو رکعت از نمازهایم قبول شده، دیگر نماز نمی خواندم، یعنی اگر دورکعت از نمازِِ ما قبول بشه ما را بس است و از صراط عبور می دهد، ولی اطمینان نداریم که حتما قبول شده باشد
باید از خدا بخواهیم که با فضل خود، با ما برخورد کند نه با عدلش(الهی عاملنا بفضلک و لاتعاملنا بعدلک)


  1. 6- به کسی که آدم خیلی خوبیه و کمتر گناه می کنه و تنها مشکلش اینه که نماز نمیخونه میگن کافر؟!... یعنی شرط این که کافر نباشی و مسلمان باشی در درجه ی اول نمازه!؟... کارهای خوب اون فرد با کارهای خوب یک کافر فرقی دارن یا ندارن؟!
امر الهی رو زیر پا گذاشتن، انسان رو به کفر میکشونه همونطوری که شیطان با اینهمه عبادت رو به نافرمانی کشوند.
2-رسول خدا - صلی الله علیه وآله -:« من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر»( عوالی‏اللآلی ج : 2 ص : 224) ؛ « هرکس عمدا نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است .»

خب دوستتون که قبول داره که در قرآن امر به نماز شده است! « اقیموا الصلاة»
پس باید سعی کنیم نباشیم از کسانی که قرآن میفرماید « ْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏ »(بقره/85) : آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كافر مى‏شويد؟! براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مى‏شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد غافل نيست.

7-اجماع علما بر این است که اگر کسی واجب بودن نمازهای پنجگانه را انکار نماید کافر و مرتد است و قتل او واجب است .چنانچه معتقد به فرض بودن نماز باشد و از روی تنبلی و سستی نماز نخواند نزد امام احمد حنبل (رض) ( یکی از پیشوایان مذاهب اهل سنت ) کافر است و کشته می شود .اما نزد امام ابو حنیفه ( رض ) کشته نمی شود و تعزیر می گردد و باید تا زمانی که نماز نمی خواند زندانی شود
نزد جمهور علما از جمله امام مالک و اما شافعی رای بر این است که باید از تارک الصلاة بخواهند که توبه کند اگر توبه کرد که مشخص است و بخشوده می شود ولی اگر توبه نکرد مهدورالدم است و باید گردنش را بزنند و این عقوبت گناه اوست .
این بند هم که مربوط به پیشوایان اهل سنّت هست که بنده از فقه شان اطلاعی ندارم ولی این را میدانم که سراغ استاد بعضی از آنها رفتن بهتر است.(1) :gol::gol::gol:

--------------------------------------------------------


  1. بعضی از پیشوایان اهل سنت شاگرد امام جفعر صادق(ع) بودند.
 

Shadow o_0

عضو جدید
1- نماز مثل گواهینامه برا یه راننده میمونه!
وقتی پلیس جلوی یه ماشین رو میگیره، اول بهش میگه گواهی نامه تو نشون بده! حالا این راننده بیچاره هم هرچی کارت ماشین و بیمه و ... نشون پلیس بده، پلیس قبول نمیکنه. یعنی میگه اول گواهینامه بعد چیزای دیگه.
روز قیامت هم اول میگن نمازت قبول هست یا نه. اگه بود به سایر کارات رسیدگی میشه وگرنه فاتحت خونده هست.(مگر اینکه همه کاره قیامت یعنی الله ، به دادمون برسه.)

2- ملاک بهشت رفتن فکر نکنم نماز نخوندن باشه. ولی همه اعمال ادم به نماز بستگی داره.

3- جوابتو دادم توی شماره 1

4- اینکه میگی ادم نماز خون، یعنی اینکه بقیه روی ادم حساب دیگه ای باز میکنن تا بقیه که نماز نمیخونن.
دیدی هرچی گیر هست مال آخونداست؟ چون اونا یه اشتباه کوچیک انجام بدن، چون توی دید هستن، نگاه خیلیا به دین و روحانیت ممکنه عوض بشه. بخاطر همین هم عذاب گناهش مضاعف هست.همچنین ثواب اعمال نیکش هم مضاعف هست.

5- این حرفت منو یاد یه صحبت علامه شهید مطهری میندازه، اونم همین رو میگفت. ولی این دلیل نمیشه که ادم چون نمازش قبول نیست، دیگه ترک نماز نکنه. اونی که باید قبول کنه کس دیگه ای هست نه منو شما.

6- اره این حدیث هست که میگه ادم تارک نماز، کافر هست ولی نه کافری که فکر میکنی. چون مثلا اگه ادمی که فاحشه هست، بهش نمیگن کافر چون بخاطر فشار شهوتش مرتکب چنین اعمال زشتی شده ولی کسی که نماز نمیخونه چی؟


دیگه صریح تر از این بلد نبودم خداییش.

من زیاد توی این احادیث وارد نیستم(یعنی اصلا وارد نیستم!)
میتونی به این دوستان مراجعه کنی
.:ارمیا:.
tehranUNIVERSITY

JavadMessi

إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنكَر (عنکبوت/45)
امام صادق عليه السلام: كسى كه دوست دارد بفهمد نمازش قبول شده يا نه ، نظر كند كه آيا نمازش ‍ او را از كارهاى زشت و ناپسند جلوگيرى مى كند به همان اندازه هم نمازش ‍ قبول شده.

علامه طباطبايى ره در تفسير آيه شريفه : ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر مى فرمايد:
باز دارندگى نماز يك بازدارندگى اقتضايى است و به صورت علت تامه نيست كه هر جا وجود داشته باشد معلول هم پشت سر آن باشد بدين توضيح : نمازگزارى كه پنج بار در شبانه روز نماز بگذارد اگر در يك محيط سالم به آن اهتمام ورزد، طبيعت نماز او را از گناه كبيره كه ذوق دينى مخالف آن است مانند: قتل نفس ، تعدى به مال يتيم ، زنا و هر آنچه طبع سليم و فطرت دست نخورده آن را بد مى شمرد، جلوگيرى و ممانعت مى كند، چون در خود نماز ايمان و ياد خدا و تلقين به عذاب و روز جزا و درخواست پيروى از راه راست و صواب ... گنجانده شده و اين معانى انسان را وا مى دارد كه با تمام روح و بدن به درگاه با عظمت پروردگار رو آورده و با سپاس و حمد و شكر الهى مكالمه را آغاز و با سلام دادن به خود وبندگان صالح و نيكوكار، آن را پايان دهد. علاوه بر اين معانى ارزنده ، نماز انسان را وا مى دارد كه از نجاست لباس و بدن و غصبى بودن مكان و لباس ، اجتناب ورزيده و با توجه به قبله نماز را شروع كند و در صورتى كه انسان مدتى به نماز ادامه دهد و واقعا شرايط مذكور را عملى سازد، در او يك روحيه خوددارى از گناه به وجود مى آورد كه هميشه او را به خوبى ها و خيرات دعوت كرده ، از زشتى ها و پليدى ها باز مى دارد، به حدى كه اگر يك مربى صالح و لايق به اين كار دعوت مى شد، نمى توانست اين وظيفه را مانند نماز بعهده بگيرد
اگر در بين نماز گزاران احيانا نماز گزارى مشاهده شود كه گه گاهى مرتكب معصيتى مى شود، نمى توان حكم كلى درباره او صادر كرد و مثلا گفت : نمازش او را از انجام كارهاى زشت و ناپسند دور نداشته است .اى بسا كه همان شخص اگر نماز نمى خواند به معاصى بزرگترى آلوده مى گشت و اگر انتظار داشته باشيم كه نماز گزارى از سن تكليف مرتكب هيچ گناه صغيره و كبيره اى نشود، انتظار بى جايى داشته ايم و بايد آن شخص را جزء معصومين به حساب آوريم

دكتر كارل مى نويسد:
آمار جنايت ها نشان داده است كه بطور متوسط كسانى كه به عنوان مجرم و جنايتكار در جامعه شناخته شده اند، كسانى هستند كه يا هيچ و يا بسيار اندك و جاهلانه نيايش مى كنند و بر عكس در همان سطح و در همان مسير و در همان تيپ اجتماعى و طبقه اقتصادى . غالبا آنها كه هنوز سنت نيايش ‍ را حفظ كرده اند، از ارتكاب جنايت مصونند و گاه اگر دست مى آلايند به صورت حرفه اى و سرگرمى دايمى و صفت مشخصشان نيست بلكه به گونه لغزش و يا حادثه اى در زندگى آنها است.



  1. سوره مدثر:
فىِ جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ(40)
عَنِ الْمُجْرِمِينَ(41)
مَا سَلَكَكمُ‏ْ فىِ سَقَرَ(42)
قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ(43)
والّا آیه صریح قرآن هست که بهشتیان از مجرمان سؤال میکنند که چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ اولین چیزی که میگویند اینکه ما از نمازگزاران نبودیم ..... (اما اینکه فردی تا ابد در جهنم بماند «خلود» و به مراتبی از بهشت وارد نشود، بحث درازدامنی است که بین متکلمین و فیلسوفان بحث است که حال و مجال توضیحش نیست).

امام باقر علیه السّلام فرمودند:
الصلاة عمود الدين ، مثلها كمثل عمود الفسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الاوتاد الاطناب و اذا مال العمود و انكسر لم يثبت وتد و لاطنب ؛

نماز ستون دين است ، مثل نماز همانند عمود و ستون خيمه است كه هرگاه ستون ثابت باشد طنابها و ميخها و پرده آن ثابت است .هنگامى كه ستون آن كج و شكسته شود هيچ كدام از آنها استوار نمى ماند. (بحارالانوار، ج 82، ص 218.ميزان الحكمه ، ج 5، ص 369  )


: هنگامی كه عمود خیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثر ندارد, همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می خوانیم: « نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود, و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود»
+



خب اگه گناهش به حساب دین و مسلکی که انتخاب کرده، گذاشته بشه، آره اما اگه به حساب خود شخص بما هو شخص گذاشته بشه، بعیده.مثلا یه مسلمونی توی ترکیه بزنه یکی رو بکشه بدون هیچ دلیلی، اگه قتلشو به حساب دین اسلام بذارن، بله. ضربه ای که به اسلام میزنه باعث مضاعف شدن گناهش هست اما اگه این برداشت نشه و به حساب خود شخص بذارن، نه به حساب دین و مذهبش، بعیده.

خدا گفته «انّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر» نه خم و راست شدن تنهی عن الفحشاء و المنکر. البته هرکی به نوبه خودش باید سعی کنه که نمازش، نماز باشه نه .... .(اللهم الرزقنا)
از فحوای احادیث بر می آید که هیج کسی نمی تواند به طور قطع و یقین، بگوید نماز من قبول شده است،
سخنی از بزرگان شنیدم: اگر من می دانستم که دو رکعت از نمازهایم قبول شده، دیگر نماز نمی خواندم، یعنی اگر دورکعت از نمازِِ ما قبول بشه ما را بس است و از صراط عبور می دهد، ولی اطمینان نداریم که حتما قبول شده باشد
باید از خدا بخواهیم که با فضل خود، با ما برخورد کند نه با عدلش(الهی عاملنا بفضلک و لاتعاملنا بعدلک)

امر الهی رو زیر پا گذاشتن، انسان رو به کفر میکشونه همونطوری که شیطان با اینهمه عبادت رو به نافرمانی کشوند.


خب دوستتون که قبول داره که در قرآن امر به نماز شده است! « اقیموا الصلاة»
پس باید سعی کنیم نباشیم از کسانی که قرآن میفرماید « ْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏ »(بقره/85) : آيا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ايمان مى‏آوريد، و به بعضى كافر مى‏شويد؟! براى كسى از شما كه اين عمل (تبعيض در ميان احكام و قوانين الهى) را انجام دهد، جز رسوايى در اين جهان، چيزى نخواهد بود، و روز رستاخيز به شديدترين عذابها گرفتار مى‏شوند. و خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد غافل نيست.


این بند هم که مربوط به پیشوایان اهل سنّت هست که بنده از فقه شان اطلاعی ندارم ولی این را میدانم که سراغ استاد بعضی از آنها رفتن بهتر است.(1) :gol::gol::gol:

--------------------------------------------------------


  1. بعضی از پیشوایان اهل سنت شاگرد امام جفعر صادق(ع) بودند.

دست گلتون درد نکنه..مرسی:gol:
 

Similar threads

بالا