چندتا سوال که جز نکات و ریزه کاریها محسوب میشن:
ممنون میشم دوستان پاسخگو باشند....
1-در سقفهای طاق ضربی که قدیم اجرا میشد(البته شاید خیلی جاها هنوز هم اجرا بشه)و نیز در سقفهای تیرچه بلوک(با تیرچه کرمیت یا بتنی)،بعد از اجرای اندود زیرین سقف و گذشتن چند سال کم کم رد تیر فلزی و یا تیرچه ،از پایین پیدا میشود،به عبارتی خود را اشکار میکند و نسبت به کل سقف تیره تر به نظر میرسد.علت چیست؟راه حل چیست؟
(این سوال رو از یه مهندسی پرسیدم و میگفت راهی نداره و این مشکل بوجود میاد،ولی بعید میدونم راه حلی نباشه)
2-نحوه اجرای واتر استاپ(در استخرها و یا فونداسیون مناطق مرطوب)چگونه است؟
3-اصولی ترین روش عایق کاری فونداسیون چگونه است؟
4-در سازه های فلزی بعد از اجرا و اتمام پروژه،بعد از مدتی در زوایای بالایی پنجره ها با زاویه 45 درجه ترکهای نازکی ایجاد میشود ،علت چیست؟راه حل چیست؟چرا در سازه های بتنی اینگونه نیست؟
5-جهت یکپارچگی ستون فلزی با دیوار طرفین ستون و جلوگیری از ترک عمودی در مرز مشترک ستون و دیوار به جز اجرای رابیتس و تورمرغی ،راه دیگه ای هم سراغ دارید؟
6-در هنگام کاشت ستون فلزی بر روی بیس پلیت عموما چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟چاره چیست؟
7-بتن ریزی در مواردی مثل پی ؛ستون،تیر و ...حتی المقدور بهتره که یکپارچه باشه یعنی منقطع و با فاصله زمانی اجرا نشه،ایا جهت بتن ریزی سقف تیرچه بلوک(یادمان باشد در سقف تیرچه بلوک نقش اصلی را تیرچه بازی میکند)هم این یکپارچگی و اجرای بتن بصورت همزمان جهت کل سقف الزامی است؟چرا؟
در مورد سئوال اول بايد بگم كه اين مشكل در سقفهاي با تيرچه فلزي در طاق ضربي و تيرچه فلزي كرميت رخ ميدهد و علت آن خاصيت مغناطيس فلز تيرچه هاست كه با گذشت زمان گرد و غبار محيط را جذب خود كرده و تشكيل يك سايه در امتداد تيرچه فلزي و دقيقا به ضخامت تيرچه را ميكند . تنها راه حل اين موضوع استفاده از سقف كاذب ميباشد .
در مورد سئوال دوم تخصصي ندارم ولي واست ميگردم اگر چيزي پيدا كردم ميزارم .
در مورد سئوال سوم اولا بايستي توجه داشت كه حتما لايه بلوكاژ به ضخامت 30 سانت و متشكل از قلوه سنگ و لاشه سنگ اجرا شود . اين بخش از كف سازي روي فونداسيون براي ممانعت از نفوذ آب به كف و ديوارها ميباشد . ضمنا بعد از اجراي كرسي چيني ( اجراي ديوار هايي كوتاه معمولا به ارتفاع 50 سانت و ضخامت 10 سانت از طرفين بيشتر از ضخامت ديوار كه در زير ديوارهاي داخلي و خارجي در روي فونداسيون اجرا ميشود ) بايستي 3لايه گوني و 2 لايه قير جهت عايق كاري اجرا شود . لايه قير گوني از پايين ترين سطح كرسي چيني در ارتفاع شروع شده و به بالاي كرسي چيني رسيده و مجدد برگشت خورده و به سمت ديگر ارتفاع ديوار برميگردد و به پايين امتداد مي يابد .
معمولا در اكثر ساختمانها قريب به اتفاق لايه بلوكاژ استفاده نميشود . و با استفاده از نخاله ساختماني و يا خاك كف بالا مي آيد. نخاله و خاك رطوبت رو از خود عبور ميدهند و امكان نفوذ رطوبت به ديوارها در اين حالت محتمل است . وليكن چون ديوارهاي پايين ترين طبقه معمولا مربوط به انباري يا موتورخانه يا پاركينگ ميباشد لذا اين نفوذ رطوبت از سوي سازندگان بي اهميت تصور ميشود .
ضمنا مهم است كه گوني هاي پوسيده استفاده نشود و يا قير سوخته نشود . به عبارتي قير گوني صحيح انجام شود تا راهي براي نفوذ رطوبت وجود نداشته باشد . ضمنا توصيه ميشه كه در فونداسيون ها از عايق هاي رطوبتي آماده مانند ايزوگام استفاده نشود . زيرا به دليل سنگيني ديوار چيني انجام شده روي كرسي چيني احتمال آسيب و پارگي در اينگونه عايق ها همواره وجود دارد . اين گونه عايق ها فقط و فقط براي كف هاي سرويس ها و پشت بام در صورتيكه بار سنگيني روي پشت بام نباشد توصيه ميشود .
در مورد سئوال چهارم بايد بگم كه موضوع ترك ارتباطي با نوع ساختمان ندارد . چه در فلزي و چه در بتني ميتونه حادث بشه .
در مورد ترک در اطراف پنجره ها باید گفت :
برخی از ترکها ریز و مویی بوده و ناشی از ضخامت زیاد گچکاری در این نواحی است که پس از مدتی و با بتونه و رنگ پر شده و دیگر دیده نمیشوند.
مهمترین نوع ترک در پنجره ها ترکهای دائمی در گوشه های پنجره است که گاهی بسیار هم شدید میشوند که مهمترین عوامل آن عبارتند از:
1-ضعف در طراحی و اجرای پل زیر دیوار محل نصب پنجره که دچار خیز دراز مدت شده و ایجاد ترک میکند
2-ضعف در دیوار محل نصب پنجره که دارای مقاومت و ضخامت لازم در مقابل بارهای مرده و زنده و ضربات احتمالی در زمان سرویس نبوده و دچار ترک میشود
3-ضعف در ملات مصرفی در دیوار که بدلیل نامناسب و کم بودن سیمان و ضخامت آن دچار تغییر شکلهای عمود بر صفحه دیوار (هرچند مختصر) شده و ایجاد ترک میکند
4-عدم استفاده از نعل درگاه قوی و مناسبات جهت پنجره ها که بویژه ایجاد ترک در گوشه های فوقانی پنجره میکند
5-نشست کلی و جزیی ساختمان در دراز مدت
6-روش غلط رایج در نصب پنجره ها که غالبا با تخریب جای شاخهای پنجره روی دیوار و نصب پنجره در محل و بکمک گچ و خاک که اغلب هم پیوند مناسبی با محل تخریب پیدا نمیکند
7-سنگینی و ابعاد بیش از حد بعضی از پنجره ها و عدم تناسب آن با قاب و دیوار محل نصب
8-یکی از مهمترین دلیل ایجاد ترک هم تفاوت تغییر شکلهای حرارتی بین مواد تشکیل دهنده دیوار و پنجره میباشد.
و يك نكته كه بايستي توجه كني اينه كه ضخامت زياد گچ كاري ميتونه باعث ترك در سطح بشه ...
در مورد سئوال پنجم بايد بگم كه تور مرغي روي ستون فلزي اجرا شده و دليل اجراي آن ايجاد چسبندگي ملات گچ و خاك يا ملات گچ به فلز ميباشد كه اين امر مستقيما ميسر نبوده و بايستي از تور مرغي استفاده نمود . رابيتس مورد مصرف ديگري دارد و ان هم سقف هاي كاذب است كه روي شبكه سقف رو با آن ميپوشونند . رابيتس در پوشاندن دور ستون بكار نميرود زيرا هر برگ رابيتس قيمت بالايي داشته و تور مرغي در برابر ان بسيار ارزان تر است ....رابيتس در سقف هاي كاذب مورد مصرف قرار ميگيرد . ضمنا اين تور مرغي هيچ ارتباطي به پيوستگي ديوار و ستون ندارد . ترك هاي طولي كه در امتداد ارتفاع ديوار گسترش پيدا ميكنن عموما بر اثر عدم پيوستگي ديوار با ستون حادث ميشوند . براي اين منظور اولا در ارتفاع ستون بايستي شاخك هاي فلزي نصب شود ( چه ستون فلزي يا بتني ) و ديوار با شاخك هاي فلزي در ارتباط باشد . ضمنا توصيه ميشه با استفاده از پروفيل هاي موجود در كارگاه همانند نبشي ناوداني و يا قوطي در دهانه هاي بزرگتر و يا مساوي 5 متر يك پايه فلزي در هر 2.5 متر از تير طبقه پايين به طبقه بالا متصل شود . بدين شكل ديوار ها با اسكلت اتصال محكم تري خواهد داشت و اين موضوع هم در كم كردن ترك موثر است و هم در استحكام ديوار در حين زلزله ... ضمنا همانطور كه در دلايل ترك هاي كنار پنجره عرض شد خيز تير زير ديوار هم ميتواند سبب وقوع اين گونه ترك ها شود .
در حالت كلي تركي كه در طول گسترش پيدا كرده و همزمان عرض ان نيز افزايش مي يابد بايستي جدي گرفته شده و دليل وقوع ان هر چه سريعتر شناسايي شود . دليل وقوع اين گونه ترك ها معمولا نشست هاي نا متقارن سازه ميباشد كه ميتونه بر اثر ضعيف بودن فونداسيون طراحي شده وجود قنوات يا آبهاي زير زميني كه سبب شستن پي ميشود و ... باشد .
در مورد سئوال ششم بايد بگم كه بارز ترين مشكل زماني است كه شما آكس ها رو روي صفحه ستونها اجرا ميكنيد و بعد متوجه ميشيد كه صفحه ستونها حركت كرده اند . در اين حالت ستون بايستي به موقعيت جديد اكس خود منتقل شود و فرضا ممكن است يك ستون مياني كه بايستي در مركزيت صفحه ستون قرار گيرد به گوشه صفحه ستون منتقل شود . در اين حالت طول سخت كننده هاي يك طرف كاهش مي يابد كه تنها راه حل ممكن جوش دادن يك صفحه به امتداد كوتاهتر صفحه ستون است تا بتوان سخت كننده را با طول مشخص شده روي نقشه در روي صفحه ستون جوش داد . البته در واقعيت بايستي گفت كه ستوني كه مثلا در بخش مياني هست و حالا به دليل تغيير و حركت اكس ها از مركزيت صفحه ستون خارج شده وضعيت اعمال نيروي ان به صفحه ستون تغيير كرده و بايستي مجدد كنترل شود كه سخت كننده هاي موجود جوابگو ميباشند يا خير .؟
در مورد سئوال اخر هم بايد بگم كه بتن ريزي چه در فونداسيون و چه در سقف هميشه بايستي يكپارچه انجام بشه ... هر نقطه انقطاع در بتن ريزي نقطه ضعف بتن در ان نقطه به حساب مياد و در صورت اجبار حتما بايستي ميلگردهاي دوخت استفاده شده و ضمنا بتن ريخته شده در محل انفصال بهتر است پرسيمان تر نيز باشد ... بتن ريزي ستون كه هميشه به دليل كم بودن حجم بتن ريزي پيوسته انجام ميشود.
دوست من مهندس امير بهت توصيه ميكنم هميشه قبل از بتن ريزي گزارش هوا شناسي رو از طريق چندين سايت كه عموما سايت ها خارجي هستند چك كني ... حالا فرضا اگر حين بتن ريزي سقف يا فونداسيون مجبور شدي در هواي نامساعد كار كني ( به دليل فشار از سوي كارفرما ) فرض كن در حين بتن ريزي باران بسيار شديدي شروع به بارش كنه ... در ان صورت تكليف چيست ؟ مسلما بايستي بتن ريزي رو قطع كني و به سرعت از پوشش هاي ضد آب براي محافظت از بتن استفاده كني ... اين جزو موارد نادر قطع بتن ريزي هست . ولي با يك برنامه ريزي دقيق هيچ وقت اين مشكل پيش نخواهد امد . ضمنا بهترين فصل براي ساخت سازه بتن آرمه فصل تابستان است زيرا وضعيت هوا داراي پايداري بهتري است .
در پايان چند تا سايت پيش بيني تا چند روز اينده رو هم براي شهر تهران واست ميزارم :
سايت اول
سايت دومhttp://www.wunderground.com/global/stations/40754.html
موفق باشي .