روز جهانی آب

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
روزتان مبارک
براساس مصوبات نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ‪ ۱۹۹۲‬میلادی، هر سال دوم فروردین ماه(بیست و دوم ماه مارس) روز جهانی آب نامگذاری شده است.​
ایرنا:براساس مصوبات نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ‪ ۱۹۹۲‬میلادی، هر سال دوم فروردین ماه(بیست و دوم ماه مارس) روز جهانی آب نامگذاری شده است.
امسال نیز در سومین سال از دهه بین‌المللی "آب برای زندگی"، قرار داریم.
روز جهانی آب در حالی برگزار می‌شود كه دبیركل سازمان ملل در آستانه این روز اعلام كرد: هم اكنون ‪ ۷۰۰‬میلیون نفر در سراسر جهان از كمبود آب رنج می‌برند و این تعداد تا سال ‪ ۲۰۲۵‬میلادی به سه میلیارد نفر خواهد رسید.
"بان كی مون " اظهار داشته است : كمبود آب می‌تواند طبیعی ، اقتصادی و بنیادی باشد و طی زمان و مكان تغییر كند.
به گفته وی ، وضعیت آب در جهان بی‌ثبات است و نیاز به رویكردی منسجم و پایدار برای مدیریت منابع آب بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
آب منبعی طبیعی،كمیاب، حیاتی وكالایی ارزشمند درتوسعه اقتصادی و اجتماعی كشورها است كه در اشكال مختلف مصارف آن اعم از شرب وبهداشت،كشاورزی، صنعت و زیست محیطی قابل جایگزینی با ماده دیگری نیست.
به علاوه تحقق توسعه پایدار در كشورها، منابع مناسبی از آب را طلب می‌كند كه نبود آن توسعه را با محدودیت مواجه می‌سازد.
ایران نیز به عنوان كشوری واقع در منطقه خشك و نیمه خشك جهان با روند رو به رشد جمعیت، عدم تناسب زمانی و مكانی بارشها، رشد روز افزون مصارف آب، در آینده نزدیك با چالشها و معضلات جدی در زمینه تامین آب رو به رو خواهد شد كه برای خروج از این چالشها به عزم و اراده ملی جهت تحقق مدیریت منابع آب نیاز است.
آنچه مسلم است مدیریت جامع منابع آب بر پایه همكاری و مشاركت تمام سطوح و لایه‌های اجتماعی بنا می‌شود. در این فرآیند از افراد و شهروندان گرفته تا سازمانها و نهادهای دولتی باید همگی با تعهد و آگاهی اجتماعی نسبت به این مهم توجه كنند.
توجه به امنیت آبی و مدیریت موزون و پایدار منابع آب و بخصوص با تاكید سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی ملل متحد "یونسكو" به عنوان بحران جدی جهان در سالهای آینده، ضروری است.
بررسیهای متخصصان نشان می‌دهد كه با توجه به روند مصرف و محدودیت منابع اب ، اغلب كشورهای جهان در سالهای آینده به نوعی با بحران كم آبی مواجه خواهند شد.
در همین راستا سازمان یونسكو اعلام كرده است كه‌بحران آب برزندگی، بهداشت و تغذیه مردم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در ‪ ۲۰‬سال آینده به طور متوسط میزان دسترسی مردم به آب یك سوم كاهش خواهد یافت.
اكنون "بحران آب" همانند بحرانهای اجتماعی و سیاسی كه ریشه انسانی دارد در برنامه‌كاری سازمان یونسكو قرار گرفته است. جامعه بین‌الملل نیز در بیش از ربع قرن اخیر با توجه به پیش بینی بحران آب با سرمایه‌گذاری و برگزاری همایشهایی در تلاش برای یافتن تدابیری برای رفع این بحران بوده است.
افزایش جمعیت، بی‌توجهی به آلودگی منابع و عدم رعایت مصرف آن از جمله عوامل تشدید این بحران بوده است و امروزه همزمان با افزایش تقاضای آب ، میزان ذخایر چشمه‌ها و منابع آبی به شدت در حال كاهش است.
براساس پیش بینی كارشناسان، در سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی در‪ ۴۸‬كشور جهان كه نزدیك به دومیلیارد نفر جمعیت خواهندداشت، هر فرد سالانه فقط به یك هزار مترمكعب آب برای نوشیدن، اب صنعتی و سد دسترسی خواهد داشت.
هم اكنون نزدیك به دو سوم كشورهای جهان با مشكل كمبود آب مواجه هستند كه در بین آنها، كویت با دارا بودن سرانه ‪ ۱۰‬مترمكعب منابع آبی، یكی از كشور -های فقیر به شمار می‌رود.
امارات متحده عربی با ‪ ۵۸‬مترمكعب، باهاماس با ‪ ۶۶‬مترمكعب، فلسطین ‪۵۲‬ مترمكعب،قطر ‪ ۹۴‬مترمكعب، مولداوی ‪ ۱۰۳‬مترمكعب،لیبی ‪ ۱۱۳‬مترمكعب و عربستان سعودی با ‪ ۱۱۸‬مترمكعب از جمله كشورهای فقیر از نظر منابع آب در جهان محسوب می‌شوند.
براساس استانداردهای بین‌المللی، كشوری كه سالانه كمتر از ‪ ۵۰۰‬مترمكعب آب برای هر نفر از شهروندان خود اب در اختیار داشته باشد ، از نظر منابع آبی فقیر محسوب می‌شود.
نروژ با ‪ ۸۵‬هزار مترمكعب آب برای هر نفر در سال پر آب‌ترین كشور جهان است. در مراحل بعدی می‌توان از كشورهای كانادا با بیش از ‪ ۹‬هزار مترمكعب، نیوزیلند با بیش از هشت هزار مترمكعب، گویان با بیش از هشت هزار مترمكعب، ایسلند بابیش از شش هزار مترمكعب،گینه بابیش از سه هزار مترمكعب، سورینام حدود سه هزار مترمكعب و جمهوری كنگو با حدود سه هزار مترمكعب نام برد.
براساس بررسی‌های انجام شده از سوی كارشناسان بین‌المللی امور اب، روزانه نزدیك به دو میلیون تن آشغال ومواد زاید به رودخانه‌ها، چشمه‌ها و دریاچه- های جهان ریخته می‌شود كه خود عامل اساسی به خطر افتادن منابع ارزشمند اب است.
در حالی كه هر یك لیتر آب آلوده، هفت لیتر آب قابل مصرف را نیزآلوده می‌كند.
همچنین بر اساس این آمار،نزدیك به ‪ ۱۲‬هزار كیلومتر مكعب آب آلوده در جهان وجود دارد كه با توجه به افزایش جمعیت، امكان دارد این مقدار آلودگی در سال ‪ ۲۰۵۰‬میلادی به ‪ ۱۸‬هزار كیلومترمكعب افزایش یابد.
همچنین با توجه به محدودیت منابع اب در جهان ، سازمان ملل در یك اقدام جدی، ضریب كیفیت آب را در كشورهای مختلف بررسی كرده است. در همین راستا، بلژیك با ضریب كیفیت منهای ‪ ،۲/۲۵‬در بین ‪ ۱۲۲‬كشوری كه كیفیت آب آنها از سوی سازمان ملل درجه بندی شده، از آلوده‌ترین آب برخوردار است.
كشورهای مراكش ، هندوستان، اردن، سودان، نیجر، بوركینافاسو و روآندا از جمله كشورهایی هستند كه ضریب منفی كیفیت آب آنها بسیار بالا است. در حالی كه فنلاند با ضریب كیفیت مثبت ‪ ۱۰/۸۵‬بهترین منابع آب را در اختیار دارد.
كانادا، نیوزیلند، انگلیس، ژاپن، نروژ، روسیه،كره جنوبی، سوئد، فرانسه، پرتغال ، آمریكا و آرژانتین از جمله كشورهای هستند كه باداشتن ضریب مثبت كیفیت آب در سطح حدود ‪ ،۱۰‬از وضعیت خوبی برخوردار هستند.
همچنین ایران از نظر ذخایر و منابع آبی با سرانه حدود یك هزار و ‪۹۵۵‬ مترمكعب در ردیف ‪ ۱۳۱‬كشور جهان قرار دارد.
در همایشهای جهانی اب همواره بر لزوم توجه دولتها به مشكل اب تاكید شده است .زیرا استفاده عاقلانه از آب می‌تواند به از میان بردن فقر در جهان نیز كمك كند.
برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد كه تا اواسط قرن بیست و یكم به علت آلوده شدن و هدر رفتن آبهای كره زمین ممكن است تا ‪ ۷۰‬درصد جمعیت كل دنیا، یعنی هفت میلیارد نفر با كمبود آب شیرین مواجه شوند.
سازمان ملل پیش بینی كرده است كه در صورت تدابیر لازم‌در طول ‪ ۲۰‬سال آینده آب قابل مصرف برای هر انسان درجهان به دو سوم سطح كنونی كاهش خواهد یافت.
مطالعات و بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد كه ایرانیان جزو نخستین تمدن -هایی بوده‌اند كه به امر حفاظت و بهره‌برداری از آبها از طریق احداث سازه -ها و تاسیسات آبی پرداخته‌اند. به طوری كه مورخان، تمدن ایران باستان را "تمدن هیدرولیكی و آبی" و اخلاق آنها را "اخلاق آبی" ذكر كرده‌اند.
قدمت سازه‌های آبی در ایران به بیش از شش هزار سال می‌رسد، نهر آبیاری "سیلك " كاشان شش هزار و ‪ ۵۰۰‬سال، شبكه آب شهر سوخته زابل پنج هزار سال، نهر انتقال آب از رودخانه دز به معبد " چغازنبیل " سه هزار و ‪ ۵۰۰‬سال و سد داریوش (درودزن فعلی) ‪ ۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬سال قدمت دارند.
همچنین سد قوسی " ایزدخواست " نیز یكهزار و ‪ ۷۰۰‬سال، سدهای " كیارقم" و "كریت" طبس ‪ ۷۰۰‬سال، سد "سلامی خواف" ‪ ۵۰۰‬و سد "ملاقشم" ‪ ۸۰‬سال قدمت دارند.
از دهه ‪ ۳۰‬شمسی فعالیتهای سدسازی در كشور از سر گرفته شد كه حاصل آن ‪ ۱۳‬سد بزرگ اما با حضور تمام عیار مهندسان خارجی در قالب مشاور، پیمانكار و سازنده تاسیسات هیدرومكانیكی بود.
در حالی كه از دهه ‪ ۶۰‬و در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد شكوفائی این صنعت بوده‌ایم .به طوریكه حاصل كمتر از سه دهه فعالیت خانواده بزرگ آب، بهره‌برداری از ‪ ۱۸۰‬سد بزرگ با ظرفیت ‪ ۳۰‬میلیارد مترمكعب و ‪۳۲۰‬ سد كوتاه با ظرفیت ‪ ۵۷۰‬میلیون مترمكعب است.
تعداد ‪ ۸۸‬سد بزرگ نیز با ظرفیت ‪ ۱۰‬میلیارد مترمكعب در كشور در حال ساخت است كه تا پایان برنامه چهارم به پایان خواهد رسید و ‪ ۱۷۶‬سد بزرگ دیگر در مرحله مطالعه قرار دارد كه ‪ ۵۴‬سد آن مراحل پایانی مطالعات مرحله دوم را می‌گذراند.
ارتقا توان و ظرفیت سدسازی در كشور به حدی رسیده است كه حداقل در ‪۱۰‬ كشور دیگر دنیا طرحها و پروژه‌های آبی و برق - آبی توسط مهندسان ایرانی در حال طراحی و اجرا است.
با نگاهی به صنعت آب كشور ، اكنون مدیریت بر منابع آب و استفاده درست از این منابع از دغدغه‌های مسئولان و فعالان این عرصه محسوب می‌شود.
 

avin89

عضو جدید
روز جهانی آب رو به همه ی مهندسین آب تبریک میگم(هرچند با تاخیر)
روز جهانی آب اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل unced) در شهریور ریودوژانیرو و برزیل رسما مطرح شد.

در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.
علاوه بر کشورهای عضو سازمان ملل، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی NGO ها مسایلی از قبیل چگونگی دستیابی بیش از یک میلیارد نفر به آب شرب سالم و یا نقش زن و مرد در خانواده برای دستیابی به آب سالم را پررنگتر می‌کند.
همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسایلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسایل را در مورد منابع آبی منعکس می‌کند. بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA)، دهه 2005 تا 2015 را با عنوان (آب برای زندگی) معرفی کرده است.
این دهه با هدف جهانی ‌(تمرکز بیشتر روی موضوعات مربوط به آب) آغاز شده که تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت‌های توسعه مرتبط با آب و همکاری در همه سطوح برای دستیابی به اهداف مربوط به آب در اعلامیه هزاره و برنامه نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ را شامل می‌شود.
از سال1993هرسال یک شعار جدید درباره مسایل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد. لازم به یادآوری است از سال 1994 تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است:
1994: آب و دغدغه‌های همگانی، 1995: آب و زنان، 1996: آب و شهرهای تشنه، 1997: آب جهان، آیا کافیست؟، 1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان، 1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند، 2000: آب برای قرن 21، 2001: آب برای سلامت، 2002: آب برای توسعه، 2003: آب برای آینده، 2004: آب و بلایا، ‌2005: آب برای زندگی، 2006: آب و فرهنگ، 2007: سازگاری با کم آبی، 2008: آب و سلامت و 2009: آب های مشترک فرصت‌های مشترک معرفی شد.
آب جایگاهی والا دارد و آب و آبیاری در ایران پیشینه‌های فراتری از تاریخ مدرن دارد و بر خلاف بسیاری از مناطق دنیا، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی در ایران به گونه‌ای نبوده است که آب در محل تجمع مردم، مهیا و در دسترس باشد.
به این سبب ایرانیان در طول تاریخ همواره کوشیده‌اند تا آب را تامین و در کنار خود قرار دهند. بیشتر ادیان الهی آب را اولین پدیده‌ای می‌دانند که خداوند خلق کرده است. در اعتقاد یهودیان آب ماده اولیه خلقت بوده و بدین منظور مراسم خاص آبپاشی در میان آنها مرسوم می‌باشد. ارامنه نیز علاوه بر پذیرش هر آنچه در تورات آمده، آب را مظهر پاکی می‌دانند. در بین زرتشتیان نیز آب مورد ستایش بوده به طوری که روز دهم آبان (آبان روز) نام دارد، جشن آبانگان می‌باشد. ایرانیان قدیم در این روز در کنار چشمه و آب می‌رفتند و نیایش و سرودهای دینی را می‌خواندند و شادی می‌کردند و برای این نعمت بزرگ که برای آشامیدنی و نظافت، رشد و نمو نباتات و رفع سایر نیازها می‌باشد، سپس خدا را بجا می‌آورند.
در دین اسلام نیز احادیث بسیاری برای پیشگیری از آلوده ساختن آب در اسلام آمده است. قداست آب و حفاظت از آن، تا آنجا با فرهنگ و آیین و مذهب ایرانیان آمیخته است که حتی امروز نیز سوگند خوردن به آب در بین روستاییان مرسوم است. هیچ مراسم مذهبی و فرهنگی را نمی‌توان سراغ گرفت که در آن نشانی از آب به عنوان تبرک وجود نداشته باشد. مورخان، تمدن ایرانیان باستان را هیدرولیکی و آبی و اخلاق آنها را اخلاق آبی ذکر کرده‌اند. ایرانیان همیشه با دیده احترام به آب نگریسته‌اند و هنوز هرجا که آبادانی است در پیوند ناگسستنی با آب می‌باشد.
از تقدس آب نزد ایرانیان همین بس که میهن و زادگاه را آب و خاک می‌نامند. علیرغم توجه خاص ملل مختلف به آب، سالانه حدود 2 میلیارد نفر در جهان به علت آلودگی آب ها دچار بیماری‌های مرتبط با آن می‌شوند که ایران نیز می‌تواند سهمی از این آمار داشته باشد. با توجه به رشد میزان مصرف فعلی آب و همچنین کاهش منابع آبی و عدم توفیق در ایجاد منابع آبی جدید بی شک در دهه آینده، بحرانی با شدت و تهدید جدی‌تری را در جهان شاهد خواهیم بود، کشور ما نیز از این حیث مستثنی نیست و حتی با توجه به شاخص‌هایی که ما در کشورمان داریم وضعیت نامطلوب تر و حتی بحرانی تر از آن چیزی است که در دنیا مطرح می‌شود. با توجه به معضلات موجود آب کشور ما فقط با حفظ و صیانت از منابع آب موجود و جلوگیری از آلودگی آن و نیز مدیریت صحیح مصرف آب می‌توانیم بحران آب در دهه‌های آینده را کمی آسانتر پشت سر بگذاریم.



منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Similar threads

بالا