روز جهانی آب

avin89

عضو جدید
اجلاس جوانان روز جهانی آب دوم فروردین ماه 1388 برگزار خواهد شد


سازمان ملل 22 مارس را روز جهانی آب و سال های 2005 تا 2015 را به عنوان ((دهه بین المللی عمل به شعار "آب برای زندگی" روز جهانی آب سال 2005 )) معرفی کرده است.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، یک مرکز غیرانتفاعی از کارشناسان آب و بهداشت برای فقرا و مرکز فناوری مدیریتی آب و بهداشت (CAWST) میزبان اجلاس جوانان می باشد که در روز جهانی آب و برنامه عمل جوانان جشن گرفته خواهد شد.
مرکز فناوری مدیریتی آب و بهداشت از تمام جوانان سنین 12 تا 17 سال برای شرکت در این اجلاس دعوت می کند. شرکت کنندگان در پایان روز جهانی آب در مورد مسایل بین المللی و داخلی آب مطالب بیشتری آموخته و عقاید و نظرات خود را بصورت عملی اجرا خواهند کرد.
اجلاس جوانان در روز 20 نوامبر 2008 برگزار شد و جشن این اجلاس در 22 مارس 2009 (دوم فروردین ماه 1388) خواهد بود. کودکان راهنمایی و دبیرستان و گروه های جوان می توانند بصورت تیم های سه تا پنج نفره در این اجلاس شرکت نمایند. هر یک از تیم های شرکت کننده باید روی موضوعی در زمینه اثرات داخلی و جهانی آب کار نموده و یک برنامه عملی برای خود ارایه دهند. سپس تیم ها چند ماه بصورت مستقل با کمک گرفتن از CAWST و منابع تخصصی خود برنامه عملشان را به مرحله اجرا خواهند گذاشت و در روز جهانی آب 2009 برای جشن نتایج اقدامات تیم ها از آنها دعوت بعمل خواهد آمد.

CAWST و حامیان آن این اجلاس را بدون هیچ هزینه ای برگزار خواهند کرد و تمام تجهیزات تخصصی و متخصصان را در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهند داد.
همچنین در تمام طول سال از تیم های شرکت کننده برای اجرای برنامه عمل خود حمایت خواهند کرد.
گفتنی است یک شرکت نفتی کانادایی نیز برای برنامه های منتخبی جایزه ای در نظر گرفته است.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت ذیل مراجعه کنند:
http://www.cawst.org/assets/file/youth_summit_summary_fall2008.pdf



منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
---------------------------------------------------------------------------------


روز جهانی آب گرامی باد


روز جهانی آب (22 مارس مصادف با دوم فروردین) اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط زیست و توسعه سازمان ملل unced) در شهر ریودوژانیرو و برزیل رسماً مطرح گردید.

در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.
علاوه بر کشورهای عضو سازمان ملل، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی NGO ها نیز در این روز بر اهمیت آب سالم تأکید کرده و این روز را به عنوان روز توجه عموم به مسایل حیاتی آب در نظر می¬گیرند. مشارکت آژانس¬ها و نمایندگی NGO¬ها مسائلی از قبیل چگونگی دستیابی بیش از یک میلیارد نفر به آب شرب سالم و یا نقش زن و مرد در خانواده برای دستیابی به آب سالم را پررنگتر می‌کند.
همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسایل را در مورد منابع آبی منعکس می‌کند. بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA)، دهه 2005 تا 2015 را با عنوان (آب برای زندگی) معرفی کرده است.
این دهه با هدف جهانی‌(تمرکز بیشتر روی موضوعات مربوط به آب) آغاز شده که تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت‌های توسعه مرتبط با آب و همکاری در همه سطوح برای دستیابی به اهداف مربوط به آب در اعلامیه هزاره و برنامه نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ را شامل می‌شود.
از سال 1993، هرسال یک شعار جدید در باره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه برپایه آن شعار شکل گیرد. لازم به یادآوری است از سال 1994 تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است:‌1994: آب و دغدغه‌های همگانی، 1995: آب و زنان، 1996: آب و شهرهای تشنه، 1997: آب جهان، آیا کافیست؟، 1998 آب زیرزمینی، گنجینه پنهان 1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کند. 2000: آب برای قرن 21، 2001: آب برای سلامت، 2002: آب برای توسعه، 2003: آب برای آینده، 2004: آب و بلایا، ‌2005: آب برای زندگی،2006: آب و فرهنگ، 2007: سازگاری با کم آبی، 2008: آب و سلامت 2009: آبهای مشترک فرصت‌های مشترک و 2010: آب پاک برای جهان سالم معرفی شد.
آب جایگاهی والا دارد و آب و آبیاری در ایران پیشینه¬‌های فراتری از تاریخ مدرن دارد و بر خلاف بسیاری از مناطق دنیا، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی در ایران به گونه‌ای نبوده است که آب در محل تجمع مردم، مهیا و در دسترس باشد.
به این سبب ایرانیان در طول تاریخ همواره کوشیده‌اند تا آب را تأمین و در کنار خود قرار دهند. بیشتر ادیان الهی آب را اولین پدیده‌ای می‌دانند که خداوند خلق کرده است. در اعتقاد یهودیان آب ماده اولیه خلقت بوده و بدین منظور مراسم خاص آبپاشی در میان آنها مرسوم می‌باشد. ارامنه نیز علاوه بر پذیرش هرآنچه در تورات آمده، آب را مظهر پاکی می‌دانند. در بین زرتشتیان نیز آب مورد ستایش بوده به طوری که روز دهم آبان که آبان روز نام دارد، جشن آبان گان می‌باشد. ایرانیان قدیم در این روز در کنار چشمه و آب می‌رفتند و نیایش و سرودهای دینی را می‌خواندند و شادی می‌کردند و برای این نعمت بزرگ که برای آشامیدنی و نظافت، رشد و نمو نباتات و رفع سایر نیازها می‌باشد، سپس خدا را بجا می‌آوردند.
در دین اسلام نیز احادیث بسیاری برای پیشگیری از آلوده ساختن آب در اسلام آمده است. قداست آب و حفاظت از آن، تا آنجا با فرهنگ و آیین و مذهب ایرانیان آمیخته است که حتی امروز نیز سوگند خوردن به آب در بین روستائیان مرسوم است. هیچ مراسم مذهبی و فرهنگی را نمی‌توان سراغ گرفت که در آن نشانی از آب به عنوان تبرک وجود نداشته باشد. مورخان، تمدن ایرانیان باستان را هیدرولیکی و آبی و اخلاق آنها را اخلاق آبی ذکر کرده‌اند. ایرانیان همیشه با دیده احترام به آب نگریسته‌اند و هنوز هرجا که آبادانی است در پیوند ناگسستنی با آب می‌باشد.
از تقدس آب نزد ایرانیان همین بس که میهن و زادگاه را آب و خاک می‌نامند. علیرغم توجه خاص ملل مختلف به آب، سالانه حدود 2 میلیارد نفر در جهان به علت آلودگی آبها دچار بیماری‌های مرتبط با آن می‌شوند که ایران نیز می‌تواند سهمی از این آمار داشته باشد. با توجه به رشد میزان مصرف فعلی آب و همچنین کاهش منابع آبی و عدم توفیق در ایجاد منابع آبی جدید بی شک در دهه آینده، بحرانی با شدت و تهدید جدی‌تری را در جهان شاهد خواهیم بود، کشور ما نیز از این حیث مستثنی نیست و حتی با توجه به شاخص‌هایی که ما در کشورمان داریم وضعیت نامطلوب تر و حتی بحرانی تر از آن چیزی است که در دنیا مطرح می‌شود. با توجه به معضلات موجود آب کشور ما فقط با حفظ و صیانت از منابع آب موجود و جلوگیری از آلودگی آن و نیز مدیریت صحیح مصرف آب می‌توانیم بحران آب در دهه‌های آینده را کمی آسانتر پشت سر بگذاریم.


منبع خبر: روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران
----------------------------------------------------------------------------------
کتاب مجموعه مقالات دوازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران منتشر شد


کتاب مجموعه مقالات دوازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع " مدیریت آبیاری در ایران: چالش ها و چشم اندازها " در 474 صفحه توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران منتشر شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، این کتاب دربرگیرنده 35 مقاله ارائه شده در دوازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران است که در روزهای پنجم و ششم اسفندماه 1388، توسط کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و انجمن آبیاری و زهکشی ایران، در سالن اجتماعات باشگاه توانیر در تهران برگزار شد.
در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم هیأت اجرایی کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران آمده است: " هدف از برنامه ریزی دوازدهمین همایش کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران، تحلیل شرایط حاکم بر مدیریت آبیاری کشور، بررسی چالش های موجود و ترسیم افق آینده مدیریت آبیاری ایران است...به منظور جمع آوری تجارب کارشناسان در مدیریت آبیاری کشور، طی فراخوان سراسری تعداد 300 چکیده مقاله از متخصصان، دانشجویان و دست اندرکاران کشورمان دریافت شد که از این میان، تعداد 100 چکیده مقاله مورد پذیرش اولیه قرار گرفت. در نهایت براساس تصمیم هیأت محترم داوران و اهداف سمینار، مجموعا" تعداد 35 مقاله مورد پذیرش نهایی قرار گرفت."



منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 

Similar threads

بالا