رفع اشکال | دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

بار مرده + بار باد
کتاب مبانی سازه
چرا بار مرده?مگه بار مرده شامل بار وزن اجزای سازه ای نمیشه که باید رو به زمین باشه?اینجا که فلش مستقیم رو به پایین ندارین?
 

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا بار مرده?مگه بار مرده شامل بار وزن اجزای سازه ای نمیشه که باید رو به زمین باشه?اینجا که فلش مستقیم رو به پایین ندارین?



چرا اگه به جهت فلش ها خوب دقت کنی میبینی یه چیزی بین عمود بر زمین و عمود به سطح قوسه (یعنی نمای ما )
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
باره مرده و بار باد . فکر کنم چون تو جزوه سروشم نوشته فرم قوس بنایی از بار مردس تو کتابم نوشته مدل طاق گهواره ای که جز بنایی اینجوری شده .:razz:
اخه اصلا ممکنه بنایی نباشه و بازم جنسش هر چی باشه جهت فلشا تعیین کنده نوع باره

چرا اگه به جهت فلش ها خوب دقت کنی میبینی یه چیزی بین عمود بر زمین و عمود به سطح قوسه (یعنی نمای ما )
خب نیروی وزن به سمت مرکز زمینه وقتی فلش یه ذره هم شیبدار باشه دیگه نمیشه نیروی وزن که!:(
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب نیروی وزن به سمت مرکز زمینه وقتی فلش یه ذره هم شیبدار باشه دیگه نمیشه نیروی وزن که!:(
بابا جان این ترکیب نیروی عمود به زمین (بار مرده) و نیروی عمود به سطح (بار باد) است. جهت فلش هم یه چیزی بین ایناست.
ترکیب دو تا نیرو یه نیرویی با جهت بین اون دو تا میشه
 

shezeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بابا جان این ترکیب نیروی عمود به زمین (بار مرده) و نیروی عمود به سطح (بار باد) است. جهت فلش هم یه چیزی بین ایناست.
ترکیب دو تا نیرو یه نیرویی با جهت بین اون دو تا میشه

مگه اونا که مکش و فشار و نشون میده نشونه باد نیس چرا باید ترکیب کنه تو سقف:(روش رد گزینه جواب میداد برای این سوال تو کنکور .اصلا بار مرده رو به نظرم نشون نداده
فقط یکم توضیح قبلش داده:biggrin:
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

بابا جان این ترکیب نیروی عمود به زمین (بار مرده) و نیروی عمود به سطح (بار باد) است. جهت فلش هم یه چیزی بین ایناست.
ترکیب دو تا نیرو یه نیرویی با جهت بین اون دو تا میشه
اخه به نظرم این توجیه پذیر نیست اصلا!!!بار فشار و مکش باده که روی سقفها به شکل موربه،بار مرده هم عمود بر زمینه،اگه اینجور که شما میگین باشه هر وقت نیروی مورب دیدیم باید شک کنیم نیروی فشار و مکش باده یا برایند نیروی افقی باد و نیروی وزن،اینجام گفته بار مرده یعنی وزن،نه برایند دوتا نیرو با هم!
 

shezeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اخه به نظرم این توجیه پذیر نیست اصلا!!!بار فشار و مکش باده که روی سقفها به شکل موربه،بار مرده هم عمود بر زمینه،اگه اینجور که شما میگین باشه هر وقت نیروی مورب دیدیم باید شک کنیم نیروی فشار و مکش باده یا برایند نیروی افقی باد و نیروی وزن،اینجام گفته بار مرده یعنی وزن،نه برایند دوتا نیرو با هم!

منم موافقم پس اصلا نشونش نداده:biggrin:رد گزینه:w05:
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

منم موافقم پس اصلا نشونش نداده:biggrin:رد گزینه:w05:
پس به نظر شمام فقط چون100% بار انفجار و برف و زلزله نیست میشه گزینه بار مرده و باد?
 

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخه به نظرم این توجیه پذیر نیست اصلا!!!بار فشار و مکش باده که روی سقفها به شکل موربه،بار مرده هم عمود بر زمینه،اگه اینجور که شما میگین باشه هر وقت نیروی مورب دیدیم باید شک کنیم نیروی فشار و مکش باده یا برایند نیروی افقی باد و نیروی وزن،اینجام گفته بار مرده یعنی وزن،نه برایند دوتا نیرو با هم!

یعنی چی؟ که میگی بار مورب باید شک کنید. اگه فقط بار باد بود باید به سطح عمود میشد. یعنی باید از مرکز دایره عبور میکرد و در امتداد شعاع این تاق ها میشد و چون به سطح کاملا عمود نیست پس با یه نیروی دیگه ترکیب شده.
بار باد همواره بر سطوح عمود است.
 
آخرین ویرایش:

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

یعنی چی؟ که میگی بار مورب باید شک کنید. اگه فقط بار باد بود باید به سطح عمود میشد. یعنی باید از مرکز دایره عبور میکرد و در امتداد شعاع این تاق ها میشد و چون به سطح کاملا عمود نیست پس با یه نیروی دیگه ترکیب شده.
قاصدک جان ببین بار باد به طور معمول افقیه اما روی شکل های هندسی مختلف که معمولا شامل سقف های مدل داره فرق داره وقتی مثلا یه سقف شیبدار داری که شیبش بیشتر از30درجه باشه تو شیب رو به باد فشار و تو شیب پشت به باد مکش ایجاد میشه که به صورت فلش های مورب نشون داده میشه اما فشار و مکشی که رو دیوار عمودی نشون داده میشه با فلش افقی نشون داده.میشه
بار مرده هم که مثل بار برف قطعا با فلش رو به پایین و عمودی نشون داده میشه
 

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
قاصدک جان ببین بار باد به طور معمول افقیه اما روی شکل های هندسی مختلف که معمولا شامل سقف های مدل داره فرق داره وقتی مثلا یه سقف شیبدار داری که شیبش بیشتر از30درجه باشه تو شیب رو به باد فشار و تو شیب پشت به باد مکش ایجاد میشه که به صورت فلش های مورب نشون داده میشه اما فشار و مکشی که رو دیوار عمودی نشون داده میشه با فلش افقی نشون داده.میشه
بار مرده هم که مثل بار برف قطعا با فلش رو به پایین و عمودی نشون داده میشه

من دیگه حرفی نمیگم.
کاملا توضیح دادم.
معمولا افقیه چون معمولا سطوح ما عمودیه. یعنی روی سطوح غیر عمود افقی نیست. همون طور که روی سقفی که افقیه، بار باد عمویه. اگه یه کم فکر میکردی مطمئنا متوجه حرفم میشدی.
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

من دیگه حرفی نمیگم.
کاملا توضیح دادم.
معمولا افقیه چون معمولا سطوح ما عمودیه. یعنی روی سطوح غیر عمود افقی نیست. همون طور که روی سقفی که افقیه، بار باد عمویه. اگه یه کم فکر میکردی مطمئنا متوجه حرفم میشدی.
!!!!این لحن عصبانی برای چیه!خب اینجا تاپیک رفع اشکاله داریم سر یه سوال بحث میکنیم دعوا نداریم که:eek:!!به هر حال از کسایی که منطقی تو بحث شرکت میکنن تا تو سوالات اشکال دار به جواب برسیم ممنونم
Shezahعزیز
خیلی خوب توضیح دادن منم که بازترش کردم اگه کس دیگه نظر خاصی داره خوشحال میشم بدونم
 

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
!!!!این لحن عصبانی برای چیه!خب اینجا تاپیک رفع اشکاله داریم سر یه سوال بحث میکنیم دعوا نداریم که:eek:!!به هر حال از کسایی که منطقی تو بحث شرکت میکنن تا تو سوالات اشکال دار به جواب برسیم ممنونم
Shezahعزیز
خیلی خوب توضیح دادن منم که بازترش کردم اگه کس دیگه نظر خاصی داره خوشحال میشم بدونم
دوست عزیز من نه دعوا کردم نه غیر منطقی.
بچه های قدیمی این تاپیک هم میدونن که من تا یه چیزی را مطمئن نباشم راجع به اون نظری نمیدم. معمولا هم اگر ببینم کسی پاسخ درست و کامل به سوالی داده اظهار نظر نمیکنم.
اگرم مطلبی را میگم به خاطر بچه ها میگم که اگر زمانی جواب ها کمی ناقص باشه و ........ دیگران دچار مشکل نشن و برداشت غلط نکن.
شما پرسیدید نشانه تشخیص این چیه منم سعی کردم جوری توضیح بدم که بچه ها بتونن باهاش به سوالات مشابه هم پاسخ بدن. نه اینکه فقط جواب این تست را بدن.
بهتره قبل از اینکه به دیگران حرفی یزنیم کمی به لحن و حرفای خودمون دقت کنیم.
از همون اول گفتم عکس بزارم متاسفانه آپلود نمیشد.
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

قاصدک عزیز شما اگه یک بار دیگه پستامونو بخونی متوجه میشی که من و اون یکی دوستمون خیلیی معمولی و عادی داشتیم راجع به موضوع بحث میکردیم و نظرمونو میگفتیم حتی من خطاب بهتون برای توضیح حرفم گفتم قاصدک جان
که یهووو تو پست بعدیتون عصبانیی و ناراحت جواب منو دادین فقط و فقط چون نظر من و اون یکی دوستمون باشما فرق داشت
به هر حال بگذریم بهتره تاپیک منحرف میشه
ممنون که عکس رو گزاشتی هر چند نفهمیدم برای چی این عکسو گزاشتی خودمم عکس رو گزاشته بودم در این که کتاب گفته باد و بار مرده بحثی نیست!
هر دومون جوابمون یکیه شما با توجیه خودت و من و اون یکی دوستمون با یه توجیه دیگه بگذریم
موفق باشی
 

ghasedakkk

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:
منم کتاب اصلیو نگاه کردما :redface: وای یعنی چون + گذاشته شما گفتی ترکیبه ؟ من همش این + و در نظر گرفتم :w09:
خوب دختر خوب و چه فرقی با + داره. وقتی دو نیرو به طور هم زمان بر سازه اثر میکنه برایند اون دو تا بر سازه اثر میکنه
 

shezeh

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خوب دختر خوب و چه فرقی با + داره. وقتی دو نیرو به طور هم زمان بر سازه اثر میکنه برایند اون دو تا بر سازه اثر میکنه

:gol:
فرق داره و میشه با :biggrin:مثلا میگیم بار مرده و زنده یعنی دوتاشو داره برای همین اشتباه کردم :biggrin: +جمع میشه :w05:
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

یافتم :biggrin: البته بازم مطمئن نیستم :w05:. صفحه 10 سازه در معماری
پل -سقف با دهانه بزرگ -سد وزنی
افریییننن:)مرسی که پیداش کردی دوستم
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو بردار هم سنگ یا برابر،اندازه راستا،نقطه اثر و جهت برابر دارن اما دو بردار هم ارز چجورین?
راستا،جهت و نقطه اثرشون باید برابر باشه اما اندازه هاشون ممکنه متفاوت باشه?
بعد میتونیم بگیم لزوما هر دو بردار برابر هم ارز هم هستند?
 

pzeinali

عضو جدید
سلام بچه ها . شب خوش . من صفحه های تایپیکو دیدم اما جواب سوالمو پیدا نکردم . در نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی تیر ها برای محاسبه ی M max و V max در بارگذاری های مختلف از چه فرمول هایی استفاده می کنین ؟ و اینکه برای کنکور معماری-معماری محاسبه ی این دو عدد رو سوال میدن یا برای کنکور هنرهای ساخته ؟ ممنون
 

farzaneh*memary

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بچه ها بار مرده همیشه ناخواستست یا میتونه مطلوب هم باشه?
جواب که قطعا دومیه ... در واقع سوالش به طوری مستتر این بوده که بار مرده کجاها می تونه مطلوب باشه!! :D
به نظر من اون جاهایی که گفته از سنگین کردن استفاده می کنن : یکی بالای قوس های قدیمی برای جلوگیری از کمانش رو به بالای قوس/ یکی هم در مورد سقفای کابلی که یکی از روشای حذف نیروی رو به بالای باد سنگین کردنه

من اینا به ذهنم رسیدن تا این لحظه... فک کنم بازم موارد دیگه ای باشه که وزن زیاد -بار مرده- به درد بخوره

---
الان جواب shezeh رو هم دیدم مرسی :gol:

سلام بچه ها . شب خوش . من صفحه های تایپیکو دیدم اما جواب سوالمو پیدا نکردم . در نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی تیر ها برای محاسبه ی M max و V max در بارگذاری های مختلف از چه فرمول هایی استفاده می کنین ؟ و اینکه برای کنکور معماری-معماری محاسبه ی این دو عدد رو سوال میدن یا برای کنکور هنرهای ساخته ؟ ممنون
خب چون اصلا فرمول خاصی نداره، باید نیروهای وارد به تیر و تکیه گاه ها و اینا رو مشخص کنی بعدش حساب کنی، حساب کردنش در حد ریاضیات دوران ابتدائیه کار سختش همون مشخص کردن نیروهاست! :confused:
 
آخرین ویرایش:

nasim666

عضو جدید
سلام بچه ها . شب خوش . من صفحه های تایپیکو دیدم اما جواب سوالمو پیدا نکردم . در نمودار نیروی برشی و گشتاور خمشی تیر ها برای محاسبه ی M max و V max در بارگذاری های مختلف از چه فرمول هایی استفاده می کنین ؟ و اینکه برای کنکور معماری-معماری محاسبه ی این دو عدد رو سوال میدن یا برای کنکور هنرهای ساخته ؟ ممنون

تیر ساده با بار گسترده یکنواخت یک تکیه گاه صلب در یکطرف و اتصال غلطکی طرف دیگر با بار وارده q و طول L :
M max = q L^2 /8
V max = q L /2

تیر طره ای یک سر گیردار با بار گسترده یکنواخت:
M max = q L^2 /2
V max = q L

تیر دوسر گیردار با بار گسترده یکنواخت:
M max = q L^2 /12
V max = q L /2
 

pzeinali

عضو جدید
جواب که قطعا دومیه ... در واقع سوالش به طوری مستتر این بوده که بار مرده کجاها می تونه مطلوب باشه!! :D
به نظر من اون جاهایی که گفته از سنگین کردن استفاده می کنن : یکی بالای قوس های قدیمی برای جلوگیری از کمانش رو به بالای قوس/ یکی هم در مورد سقفای کابلی که یکی از روشای حذف نیروی رو به بالای باد سنگین کردنه

من اینا به ذهنم رسیدن تا این لحظه... فک کنم بازم موارد دیگه ای باشه که وزن زیاد -بار مرده- به درد بخوره

---
الان جواب shezeh رو هم دیدم مرسی :gol:


خب چون اصلا فرمول خاصی نداره، باید نیروهای وارد به تیر و تکیه گاه ها و اینا رو مشخص کنی بعدش حساب کنی، حساب کردنش در حد ریاضیات دوران ابتدائیه کار سختش همون مشخص کردن نیروهاست! :confused:

خیلی ممنون . گاهی در بعضی حالت های بارگذاری کار سخت میشه . میتونم بگم این قسمت نمودار مثلا منحنی با تقعر به بالاستولی نمی تونم مقدارشو بدست بیارم . فکر می کنم یه قاعده ی کلی داره که من بلد نیستم
 
بالا