رابطه ی دست خط با شخصیت شما!!

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
چه جور آدم‌هايي، چه‌جوري مي‌نويسند؟


مونا ضرغام- مطالعه دست‌خط و تحليل آن امروزه روشي پذيرفته‌شده براي ارزيابي اشخاص در سازمان‌هاست. گفته مي‌شود تحليل دست‌خط شاخصي موثر و قابل اعتماد از شخصيت و رفتار انسان‌هاست و براي ارزيابي مراحل سازماني مانند بازنشستگي، مصاحبه و انتخاب، مشاوره و برنامه‌ريزي شغلي مفيد است.

مطالعه و تحليل دست‌خط افراد، دانشي کهن است که اولين بار در حدود 3000 سال پيش توسط چيني‌ها توسعه يافت. به گفته کارشناسان اين علم، دست‌خط اشخاص در واقع به‌ طور مستقيم از شخصيت منحصر به فرد و شيوه خاص تفکر آنها حکايت مي‌کند.

علم شناخت شخصيت از روي دست‌خط حداقل از 300 ويژگي گوناگون دست‌خط در ديدگاه تحقيقاتي خود استفاده مي‌کند. دست‌خط اشخاص و مکان آن روي صفحه، انگيزه‌هاي منحصر به فرد يک انسان را توصيف مي‌کند. مغز انسان علامت‌هايي را از ماهيچه‌ها به ابزار نوشتاري مي‌فرستد.

همان‌طور که گفتيم، دست‌خط حداقل 300 ويژگي گوناگون دارد که به اصلي‌ترين آنها که حاوي اطلاعات جالب شخصيتي است، مي‌پردازيم.



جهت دست‌خط‌
دست‌خط‌هاي مايل به سمت راست نشان‌دهنده صميمي بودن، نافذ بودن، دوست‌داشتني بودن و حامي‌بودن نويسنده آن است.

اما دست‌خطي که صاف و محکم باشد، نشان‌دهنده استقلال نويسنده است.

دست‌خط‌هايي که به سمت چپ متمايل هستند نيز عاطفي و احساسي بودن نويسنده را نشان مي‌دهند.



اندازه دست‌خط‌
اشخاصي که درشت مي‌نويسند، معمولا اجتماعي و برون‌گرا بوده واز اعتماد به نفس بالايي برخوردارند.

اما خصوصيات شخصيتي افرادي که ريز مي‌نويسند، به‌طور دقيق برخلاف کساني است که درشت مي‌نويسند. اشخاصي که ريز و نازک مي‌نويسند، به آساني روابط اجتماعي با ديگران برقرار نمي‌کنند.



فشار آوردن روي کاغذ هنگام نوشتن
کساني که در حين نوشتن فشار زيادي به کاغذ مي‌آورند، اشخاصي متعهد هستند که همه چيز را خيلي جدي مي‌گيرند. اما اگر فشار روي کاغذ بسيار زياد است، آن فرد احتمالا خيلي عصبي است و عکس‌العمل سريعي نسبت به انتقادهايي که به او مي‌شود نشان مي‌دهد، حتي اگر اين انتقادها از سوءنيت نباشد.

اما فشار کم روي صفحه کاغذ هنگام نوشتن نشان‌دهنده حساسيت و عاطفه نويسنده نسبت به ديگران است.



فضاي خالي ميان کلمات
چنانچه ميان کلمات فاصله زيادي وجود داشته باشد، نشان‌دهنده اين است که نويسنده به دنبال فضايي براي تنهايي است.

اما اگر فاصله يا فضاي ميان کلمات کم يا باريک باشد، نشان مي‌دهد نويسنده دوست دارد با ديگران ارتباط داشته باشد. به ويژه اگر اين اشخاص در نوشتار خود دقت نداشته باشند، نشان مي‌دهد که اشخاصي مزاحم و شلوغ کن براي اطرافيان‌شان هستند.



فاصله ميان خطوط
چنانچه فاصله ميان خطوط زياد باشد، نشان‌دهنده اين است که اشخاص دوست دارند به عقب برگردند و نگاه عميق‌‌تري داشته باشند.

فاصله کم ميان خطوط نيز نشان مي‌دهد که نويسنده خونسردي خود را در هنگام فشار کاري حفظ مي‌کند و در نهايت به نتيجه خوبي دست مي‌يابد.



حاشيه کاغذ
هر کدام از حاشيه‌هاي کاغذ مفهومي‌ دارند. حاشيه سمت چپ نشان‌دهنده وابستگي فرد به ريشه‌ها و خانواده است. حاشيه سمت راست نشان‌دهنده وابستگي به اشخاص ديگري به جز اعضاي خانواده است. بالاي صفحه نيز اهداف و آرزوها قرار دارند و در پايين صفحه انرژي، انگيزه و عملکرد قرار مي‌گيرند.

فاصله زياد از حاشيه سمت چپ نشان‌دهنده علاقه نويسنده به ادامه دادن است. اگر فاصله از حاشيه سمت چپ کم باشد، نشان‌دهنده احتياط نويسنده است.

فاصله کم از سمت راست کاغذ نشان‌دهنده خونسردي و اشتياق براي نوشتن است. فاصله زياد از سمت راست کاغذ نيز نشان‌دهنده ترس از نادانسته‌هاست.

پس از چيني‌ها نيز رومي‌‌ها به بررسي "علم تحليل و مطالعه دست‌خط" پرداختند و به تدريج اين علم در بيشتر جوامع و فرهنگ‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

ديدگاه جديد در خصوص بررسي دست‌خط از سوي گروهي از کشيش‌هاي فرانسوي ايجاد شد که از سوي اب مي‌کن -که ابعاد کليدي اين علم را در دهه 1870 پس از 30 سال تحقيق تعريف کرد- هدايت شد. امروزه مي‌دانيم که اين علم، ابزار بي‌نهايت مفيدي براي شناسايي کيفيت و ظرفيت هوش و پتانسيل اشخاص به ويژه در زمينه شغل و پيشبرد ارتباطات است. اگر چه اين علم نيز مانند ساير علوم رفتاري به آساني قابل توضيح نيست، اما هنوز هم به دليل نتايج خوبي که از کاربرد آن به دست مي‌آيد، به‌طور مستمر به کار رفته و مورد قبول واقع مي‌شود
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واسه من که دقیقا درست بود اما یه سوال واسه دست خط انگلیسی هم حاشیه ها همینن قانون رو دارن:redface:
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
جالبه که واسه خودم هم خیلی درسته!!:)
راستش در مورد انگلیسی مطمئن نیستم!!
 

Similar threads

بالا