دلیل و هدف آفرینش انسان

1trust

عضو جدید
نه اون ناقص که ظاهرا معلومه..................
می بخشی این اشتباه به خاطر نبودن لحن و شناخته...........
همون هسته وقتی زیره خاکه تا درخت شه تکامل پیدا می کنه............
مگه تکامل غیره رفع نقصه؟؟؟..................
وقتی دونه نتونه میوه بده نقصی داره که باس کامل شه..................
ما نیز............
وقتی یه آدم می تونه برسه تا خدا ولی نرسیده یعنی نقصی داره ....................

درسته اما این نقص ،ذاتی ما نیست
چرا بعد جمله هات اینقدر نقطه داره!
 

sadeghol

عضو جدید
باسه این خلق شدیم که آدمای خوبی باشیم و آدمای خوبتر رو بوجود بیاریم و از خوبی های اطرافمون لذت ببریم و همدیگه رو دوست داشته باشیم تا خدای خوب و مهربون هم ازمون راضی باشه ولی خودمونو از بقیه بیشتر دوست نداشته باشم
 

As7az

عضو جدید
باسه این خلق شدیم که آدمای خوبی باشیم و آدمای خوبتر رو بوجود بیاریم و از خوبی های اطرافمون لذت ببریم و همدیگه رو دوست داشته باشیم تا خدای خوب و مهربون هم ازمون راضی باشه ولی خودمونو از بقیه بیشتر دوست نداشته باشم
این چجور زندگی کردنه......
نه دلیل خلق شدن...
 

sadeghol

عضو جدید
همه همیشه دنبال دلیل و فلسفه انو از خوب بودن حرف میزنن و باسه حرفشون از هر جایی مدرک میارن ولی فقط حرف میزنن اونم باسه بقیه بعد میخوان بچشونم از خودشون بهتر بشه الان شاید متوجه شده باشی بعد همینطوری دلیل میارن اگه دونستی چرا وجود داری بعد دنبال دلیل بگرد
 

1trust

عضو جدید
توضیحیه که فک میکنم نیاز به گفتن نداره
اگه بخوای دیگه نمیذارم......
حرف هردومون یکیه....

..........:gol:
منم فکر کنم حرفمون یک هست اما دیدگاه ها فرق میکنه.برا همین اون بحث بود و نبود رو پیش کشوندم که گویا شما خیلی نپسندیدی اون سبک بحثو
 

As7az

عضو جدید
..........:gol:
منم فکر کنم حرفمون یک هست اما دیدگاه ها فرق میکنه.برا همین اون بحث بود و نبود رو پیش کشوندم که گویا شما خیلی نپسندیدی اون سبک بحثو
من از بحث لذت می برم اونم از بحثای خودمون که توش دعوا نیست....
 

As7az

عضو جدید
یه سؤالی نمیذاره نتیجه گیری داشته باشم...

می خوام اگه میشه از اول بحثو شروع کنیم...

مجبور به ادامه ی بحث نیستید اگه دوست داشتین جوابمو بدین...

هدف از خلقت، قرب به خداست؟
 

1trust

عضو جدید
یه سؤالی نمیذاره نتیجه گیری داشته باشم...

می خوام اگه میشه از اول بحثو شروع کنیم...

مجبور به ادامه ی بحث نیستید اگه دوست داشتین جوابمو بدین...

هدف از خلقت، قرب به خداست؟
!






میشه گفت در اصل هدف خلقت ظهور حق تعالی در جلوه های اسمائی اش بوده (که در انسان کامل محقق شده)حالا انسان اگر مسیر حرکتش درست باشه به این مهم نائل میشه که قرب به خدا هم یعنی همین که خدا رو ظهور بدیم نه اینکه تصور کنیم ما یک حقیقت جدا از خدا هستیم و قراره بریم برسیم به خدا!
 

As7az

عضو جدید
!






میشه گفت در اصل هدف خلقت ظهور حق تعالی در جلوه های اسمائی اش بوده (که در انسان کامل محقق شده)حالا انسان اگر مسیر حرکتش درست باشه به این مهم نائل میشه که قرب به خدا هم یعنی همین که خدا رو ظهور بدیم نه اینکه تصور کنیم ما یک حقیقت جدا از خدا هستیم و قراره بریم برسیم به خدا!

یه مثالی از نزول تجلی و علم انسان زدی...
یادته؟
آیا اون مثال این جا کاربرد داره و میتونی با اون برام توضیح بدی؟...
 

Mahdy.T

عضو جدید
با عرض سلام خ دمت دوستان عزیز من وقت نکردم تمام پستها رو بخونم و نمیدونم کسی این جوابو داده یا نه اما خود خدا جواب شما رو تو قرآن داده آیه رو دقیقا یادم نمیاد و لی تو سوره بقره است که خدا فرموده که
<من خلق نکردم جن و انس را مگر برای عبادت>
حالامی گردم آیه دقیقشو براتون پیدا میکنم و بهتون میگم فقط مراقب باشید چون اگه درباره چیزی اطلاع کافی رو نداشته باشید و در موردش بحث کنید امکان داره به مسیر اشتباهی برید.
 

1trust

عضو جدید
یه مثالی از نزول تجلی و علم انسان زدی...
یادته؟
آیا اون مثال این جا کاربرد داره و میتونی با اون برام توضیح بدی؟...


بله .گفتیم نحوه خلقت خدا تجلی است یعنی خدا در تمام جلوه هایش حضور دارد(در مقابل تجافی یعنی جا خالی میکند مثل مخزن آبی که آب ازش بیرون بیاد ،ممکنه تصور ما به اشتباه این باشه که از خدا جدا هستیم و قراره یه سری کمالات به خودمون بچسبونیم که بریم دوباره وصل بشیم به خدا!)
خداوندی که در سیر نزولی تجلی کرده، کُلّی حد گرفته یعنی یک حقیقت نامحدودی که آمده در ناسوت حد گرفته حالا در سیر صعود با رسیدن به کمالات در واقع ظهور همان خدا را دادیم انگار اون خورشیدی که در پس پرده محدود بوده حالا نا محدود شده منظوری که از قرب داریم اینه .نمیدونم آیا شما هم همین منظورتون بود.
 

1trust

عضو جدید
با عرض سلام خ دمت دوستان عزیز من وقت نکردم تمام پستها رو بخونم و نمیدونم کسی این جوابو داده یا نه اما خود خدا جواب شما رو تو قرآن داده آیه رو دقیقا یادم نمیاد و لی تو سوره بقره است که خدا فرموده که
<من خلق نکردم جن و انس را مگر برای عبادت>
حالامی گردم آیه دقیقشو براتون پیدا میکنم و بهتون میگم فقط مراقب باشید چون اگه درباره چیزی اطلاع کافی رو نداشته باشید و در موردش بحث کنید امکان داره به مسیر اشتباهی برید.



ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون "ذاریات56" ممنون از شما دوست عزیز
 

Mahdy.T

عضو جدید
ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون "ذاریات56" ممنون از شما دوست عزیز
.

احسنت به شما ولی من فک کنم این آیه رو تو سوره بقره هم دیدم حالا بگذریم شما از همین آیه میتونید به خیلی از جواباتون برسید
 

As7az

عضو جدید
بله .گفتیم نحوه خلقت خدا تجلی است یعنی خدا در تمام جلوه هایش حضور دارد(در مقابل تجافی یعنی جا خالی میکند مثل مخزن آبی که آب ازش بیرون بیاد ،ممکنه تصور ما به اشتباه این باشه که از خدا جدا هستیم و قراره یه سری کمالات به خودمون بچسبونیم که بریم دوباره وصل بشیم به خدا!)
خداوندی که در سیر نزولی تجلی کرده، کُلّی حد گرفته یعنی یک حقیقت نامحدودی که آمده در ناسوت حد گرفته حالا در سیر صعود با رسیدن به کمالات در واقع ظهور همان خدا را دادیم انگار اون خورشیدی که در پس پرده محدود بوده حالا نا محدود شده منظوری که از قرب داریم اینه .نمیدونم آیا شما هم همین منظورتون بود.

"انگار اون خورشیدی که در پس پرده محدود بوده حالا نا محدود شده"

منظورتون انسانیه که از مثلا نقطه ی 0 شروع میک نه و به تقرب الهی میرسه؟
 

1trust

عضو جدید
"انگار اون خورشیدی که در پس پرده محدود بوده حالا نا محدود شده"

منظورتون انسانیه که از مثلا نقطه ی 0 شروع میک نه و به تقرب الهی میرسه؟




بله اینم میشه گفت. یعنی دیگه اثری از "خودی" در انسان نمونده و شده آیینه ای برای ظهور حق
 

hiva13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نمیدونم شاید دنیا چیزی کم داشت
البته شایدم چون بقیه آفریده ها قدرت تعقل ودرک نداشتند ما آفریده شدیم تا قدرت بیکران خدارو درک کنیم وپی به اسرار عالم ببریم
اینم هست که ناخداآگاه وقتی آدمی پی به این همه عظمت میبره سر به سجده میزاره واین میشه همین گفته ی خدا که ما شما را نیافریدیم جز برای عبادت ما
 

As7az

عضو جدید
نتیجه گیری

نتیجه گیری

انسان به دلیل خالق بودن خدا خلق شد....

من اینجوری فک میکنم که بعده خلقت برترین هدف این بود که به ما این امید داده شد خالق خودمون رو تجلی بدیم و اینقدر بهش نزدیک شیم که انگار خوده خالق شدیم......

این توانایی به ما داده شده.....

تو قرآن گفته شده که هدف خلقت عبادت خداست من فک می کنم هدف از این جمله با توجه به غایت اینه که ما با عبادت بشیم یکی نزدیک به خالق که باز هم هدف میشه قرب به خدا....

اگه کسی به این فکر می کنه که ما مثلا از سطح 0 متولد میشیم تا به سطح 99 برسیم که چی بشه.....
جوابش یه یادآوریه اونم اینه:
بهترین هدف انسان بعد از خلق اینه که، خالق خودش بشه(خالق رو تجلی بده)

البته این نظر اعتقاده شخصیه منه که در واقع برداشتی از بحثمون با همدیگس.....
و خوشحال میشم که نقصهاش رو دوستان متذکر شن تا رفع شه......
 
آخرین ویرایش:

dnahang

عضو جدید
خداوند خالق است و ذات خالق ایجاب به خلق میکنه.درواقع اگه خلق نکنه ناقص خواهد بود این در مورد عموم بود
اما در مورد انسان چون خداوند منشا فیض است و بازهم اگه فیاض فیضشو انتشار نده دلیلی بر نقصان او هست
واسه چی اینجوری نوشتی اول باید صفات خدارا بشناسی خلقیت از صفات فعلیه نه ذاتی دلیل بر نقص نیست که.اشتباه ننویس.
 

dnahang

عضو جدید
انسان به دلیل خالق بودن خدا خلق شد....

من اینجوری فک میکنم که بعده خلقت برترین هدف این بود که به ما این امید داده شد خالق خودمون رو تجلی بدیم و اینقدر بهش نزدیک شیم که انگار خوده خالق شدیم......

این توانایی به ما داده شده.....

تو قرآن گفته شده که هدف خلقت عبادت خداست من فک می کنم هدف از این جمله با توجه به غایت اینه که ما با عبادت بشیم یکی نزدیک به خالق که باز هم هدف میشه قرب به خدا....

اگه کسی به این فکر می کنه که ما مثلا از سطح 0 متولد میشیم تا به سطح 99 برسیم که چی بشه.....
جوابش یه یادآوریه اونم اینه:
بهترین هدف انسان بعد از خلق اینه که، خالق خودش بشه(خالق رو تجلی بده)

البته این نظر اعتقاده شخصیه منه که در واقع برداشتی از بحثمون با همدیگس.....
و خوشحال میشم که نقصهاش رو دوستان متذکر شن تا رفع شه......
واسه اون یکی دوست مون هم نوشتم خلقت خدا از صفات فعلیه نه ذاتی.پس دلیل بر نقص نیست که .
 

dnahang

عضو جدید
بی زحمت یکم کتاب بخونید تا این جوری نظر ندید قصد توهین ندارم اما خیلی اشتباه این جوری نظر دادن.
 

dnahang

عضو جدید
ببینید دوستان در مورد خلقت انسان خیلی باید مطالعه بکنید و وقتی مطالعه کردید دلیل ها یا جواب هایی که بهش میرسید خیلی کامل تر میشه.
ولی یکی از چیز های که میتونه کمی کمکتون کنه اینه که انسان از معرفت نفس میرسه به معرفت رب(ومن عرف نفسه فقد عرف ربه) که رو این موضوع کلی باید مطاله کرد.از قوس نزول تا قوس صعود بعد حرکت .... که لازمه این ها خوندن فلسفست تو درجه های بالاتر که میدونید پایه فلسفه هم یجورای منطقه.ولی در مورد قرب الهی که یک سری از دوستان گفته بودن میشه در موردش به وحدت وجود اشاره کرد که اینم خودش کلی جای کار داره که یکسری مخالف این موضوع هستن اما بزرگان زیادی مثل بایزید بسطامی.شیخ ابولحسن خرقانی.علامه قاضی.علامه طباطبای و... فقط دوستان بدونن که خیلی ها چون تو ی موضوع وحدت وجود می مونن اونا رد میکنن و کسای مثل بایزید بسطامی و... دیکه رو اهل تسنن خونده و میگن اونا صوفی بودن و اهل بیت رو قبول ندارن و....
امید وارم که تونسته باشم کمک تون کنم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
بی زحمت یکم کتاب بخونید تا این جوری نظر ندید قصد توهین ندارم اما خیلی اشتباه این جوری نظر دادن.
دوست عزیز تمام صفات خدا به ذاتش برمیگردند
منظور از فعلیه بودن هم اینه که با انجام فعلی اون صفات معنی میگیره و ذاتیه هم یعنی احتیاج به فعلی نداره تا خداوند رو به اون صفت بنامیم
خداوند تمام کمالات رو داره که بعضیاش به فعل معنی میگیرند
پس منظور از فعلیه بیرون بودن اون صفات از ذات نیست چون تمام صفات فعلیه هم خود به صفات ذاتیه برمیگردند:gol:
 

As7az

عضو جدید
ببینید دوستان در مورد خلقت انسان خیلی باید مطالعه بکنید و وقتی مطالعه کردید دلیل ها یا جواب هایی که بهش میرسید خیلی کامل تر میشه.
ولی یکی از چیز های که میتونه کمی کمکتون کنه اینه که انسان از معرفت نفس میرسه به معرفت رب(ومن عرف نفسه فقد عرف ربه) که رو این موضوع کلی باید مطاله کرد.از قوس نزول تا قوس صعود بعد حرکت .... که لازمه این ها خوندن فلسفست تو درجه های بالاتر که میدونید پایه فلسفه هم یجورای منطقه.ولی در مورد قرب الهی که یک سری از دوستان گفته بودن میشه در موردش به وحدت وجود اشاره کرد که اینم خودش کلی جای کار داره که یکسری مخالف این موضوع هستن اما بزرگان زیادی مثل بایزید بسطامی.شیخ ابولحسن خرقانی.علامه قاضی.علامه طباطبای و... فقط دوستان بدونن که خیلی ها چون تو ی موضوع وحدت وجود می مونن اونا رد میکنن و کسای مثل بایزید بسطامی و... دیکه رو اهل تسنن خونده و میگن اونا صوفی بودن و اهل بیت رو قبول ندارن و....
امید وارم که تونسته باشم کمک تون کنم.

سلام دوست

اینکه نظر ما نظری ناقصه امری ناممکن نیست
و خوشحال میشم نظری کامل تر بدی و در موردش بحث کنیم تا کامل ترین رو پیدا کنیم...

از نظر تو
دلیل خلقت انسان چیست؟
و هدف آفرینش انسان چیه؟
 

dnahang

عضو جدید
دوست عزیز تمام صفات خدا به ذاتش برمیگردند
منظور از فعلیه بودن هم اینه که با انجام فعلی اون صفات معنی میگیره و ذاتیه هم یعنی احتیاج به فعلی نداره تا خداوند رو به اون صفت بنامیم
خداوند تمام کمالات رو داره که بعضیاش به فعل معنی میگیرند
پس منظور از فعلیه بیرون بودن اون صفات از ذات نیست چون تمام صفات فعلیه هم خود به صفات ذاتیه برمیگردند:gol:
در مورد این موضوع قبول دارم اما ما میگیم که هر صفتی که موجب نقص ذات الهی بشه باید از اون سلب بشه درسته پس اونجا که دوستان گفتن اگه خالقیت نباشه باعث نقص میشه درست نیست چون ما میگیم ذات خدا از نقص به دوره پس نبود ما دلیل بر نقص نیست.بعد داریم از خواجه نصیر دین طوسی درمورد صفات خدا که میگه واجب الوجود در صفات به کسی احتیاج نداره.
اما در مورد حرف شما درسته من رد نمی کنم چون اگر خدا در صفات محتاج باشه نیاز مند میشه و خدا که واجب الوجود هستش وجودش با نیاز مندی سازگار نیست.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
در مورد این موضوع قبول دارم اما ما میگیم که هر صفتی که موجب نقص ذات الهی بشه باید از اون سلب بشه درسته پس اونجا که دوستان گفتن اگه خالقیت نباشه باعث نقص میشه درست نیست چون ما میگیم ذات خدا از نقص به دوره پس نبود ما دلیل بر نقص نیست.بعد داریم از خواجه نصیر دین طوسی درمورد صفات خدا که میگه واجب الوجود در صفات به کسی احتیاج نداره.
اما در مورد حرف شما درسته من رد نمی کنم چون اگر خدا در صفات محتاج باشه نیاز مند میشه و خدا که واجب الوجود هستش وجودش با نیاز مندی سازگار نیست.
اگه قبول داشته باشیم خداوند مطلق تمام کمالات رو داره و اگه قبول کنیم صفات خداوند عین ذات اویند و چون خالق بودن با خلق کردن معنی پیدا میکنه پس نقص نمیشه چون خالق بودن و فیاض بودن هم جزو کمالات هستن و باید به گونه ای ظهور پیدا کنند وگرنه بدون ظهور معنی نمیدهند
 

dnahang

عضو جدید
خودت میگی باید به گونه ای ظهور پیدا کنند و گرنه بدون ظهور معنی نمدهند.عین حرف خودته درسته چیزی که معنی نمیده ناقصه پس اگه ما خلق نمیشدیم خداوند ناقص بود به خاطر این موضوع؟خب این اصلا درست نیست که.چون ذات خدا از نقص به دوره.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
خودت میگی باید به گونه ای ظهور پیدا کنند و گرنه بدون ظهور معنی نمدهند.عین حرف خودته درسته چیزی که معنی نمیده ناقصه پس اگه ما خلق نمیشدیم خداوند ناقص بود به خاطر این موضوع؟خب این اصلا درست نیست که.چون ذات خدا از نقص به دوره.
مثل اینکه همه پستارو نخوندین
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...آفرینش-انسان?p=3836412&viewfull=1#post3836412
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...آفرینش-انسان?p=3841117&viewfull=1#post3841117
 

dnahang

عضو جدید
اوکی خوندم داداش.دستت درست.یه سوال دارم میشه بگی اهل کجایی؟
البته اگه امکان داره ها.
 

Similar threads

بالا