دلایل آلودگی بیش از حد هوای ایران

دلایل آلودگی بیش از حد هوای ایران


  • مجموع رای دهندگان
    50
  • نظرسنجی بسته .

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشکر از آقای سرمد

تشکر از آقای سرمد

همینه دیگه تشکر بابت فایلهایی که فرستادین یکیش که باز نشد .
اون یکیش که باز شد در مورد بنزن و سمی بودنش و خطرات ناشی از اون در صورت تماس باهاش بود البته در مورد آلودگی هوا چیز خاصی نگفته بود .
آخریشم انگلیسی بود و به سختی ترجمه کردم هر چند که خیلی از اصطلاحات ناآشنا علم شیمی توش بود
و خیلی متوجه مشدم
احتمالا میخواستید انگلیسی یاد بگیرم که متاسفانه بابیلون من اکسپایر شده .:(
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفتار در محيط زىست بنزن

رفتار در محيط زىست بنزن

رفتار در محيط زیست :
زمانيکه بنزن در اتمسفر آزاد مى شود، ابتدا به صورت بخار درمى آید. تبدیل شدن بنزن به فاز گازى مستقيماً به وسيله فتوليز نيست امابه وسيله واکنش هاى فتوشيميایى حاصل از رادىکال هاى هيدروکسيل١٣ روز مى باشد . این واکنش ها پس از ٤ / پس از نيمه عمرى حدود ٤تا ٦ ساعت سبب آلوده شدن اتمسفر به نيتروژن اکساید و دى اکسيدسولفور مى شود . بنزن در آب بسيار حلال است و توسط باران از
اتمسفر برداشته مى شود
.

بله این منبعش رو آقای سرمد میدونن
بنا بر گزارشات هواشناسی این دوماده سبب آلودگی هوای تهرون نبودند .

یادآور میشم گزارشات هواشناسی آلودگی هوای تهران را عمدتا به داشتن غلظت بالای موادی چون منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد دانسته بودند



 
آخرین ویرایش:

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
محمد خان
مگه من گفتم بنزین تولید نمیکنن؟
خوبه همون اولم گفتن که بنزین تولید میکنند. من خودم تو همین پتروشیمی برزویه بودم که شروع به تولید بنزین کرد.
بحث اصلا سر تولید بنزین نیست.
شما پستای منو بخونید که چی پرسیدم و شما چی جواب دادید. اومدید و برای من واحدهای پتروشیمی رو اسم بردید.

اتفاقا حرفهای که گفتید حرف من رو تایید میکنه. شما گفتید که هیچ تغییری در فرایند ایجاد نشده. در واقع اینا نمیتونند تغییر ایجاد کنند چون اصلا نمیدونند چی هست.
فرایند که تغییر نکرده تریکباتم هم تغییر نمیکنه. منم سه ماده اصلی آروماتیک رو بهتون نشون دادم که زیان های اونو ببینید.
همین تریکبات در ریفورمیت و بنزین وجود داره. این بنزین میره به پالایشگاه های نفت و با بنزین اونجا مخلوط میشه تا عدد اکتان به حد مطلوب برسه.
نمیره اونجا که این ترکیبات سرطانزاش حذف بشه. شما به من بگید کجا این ترکیبات سرطانزا رو ازش جدا میکنن؟
ترکیبات اروماتیک عدد اکتان بالایی دارند و با بنزین حاصل از نفت مخلوط میشن تا اکتانشون بیاد پایین.

بازم میگم
عدد اکتان یه چیزه و سرطانزا بودن ترکیبات یه چیز دیگه.
شما برای من بیارید که یکیشون گفته باشند این ترکیبات سرطانزا رو حذف میکنن.

حرفایی که شما زدید در مورد توانایی تولید بنزین بود که همه میدونیم تولید کردند و زیاد هم تولید کردند. ولی بحث تولید نیست. بحث کیفیت تولید و کیفیت محصوله و سرطانزا بودن اونه.
این نوع بنزین از نظر احتراق برای خودرو خوبه و برای انسان و محیط زیست نه. چون آلایندگی زیادی داره و سرطانزاست.

من چیزای دیگه گفته بودم و شما حرفای دیگه زدید.
گفتم چطور یه نمایند میاد انتقاد میکنه، در صورتی که این کار یه امتیاز براش محسوب میشه؟
چطور همون کشورهایی که این مجتمع ها رو برای ما راه اندازی کردند خودشون از این نوع بنزین استفاده نمیکنند؟
چطور همون کشورهایی که خودشون صاحب تکنولوژی هستند و تمام طراحیها کار خودشونه نمیدونستند که واحدی که طراحی کردند میتونه بنزین تولید کنه و با تولید بنزین مات و مبهوت شدن؟
چرا تا حالا این نوع بنزین رو ندادن تا موسسات بزرگ دنیا اونو آزمایش کنند؟
چرا از سال 82 تا الان ما از پتروشیمی بنزین نمیگرفتیم؟
جناب محمد خان
لابد این نوع بنزین یه مشکلی داره که نه ما تا الان این کارو کردیم نه هیچ کشوری تو دنیا این کارو کرده.
این آدمایی که حرفاشون رو گذاشتی اینجا در اغراق و دروغگویی ید طولانی دارند که یه نمونش که همون افتتاح سکو با 6 تا چاه بود رو خدمتتون عرض کردم.

بازم میگم
بحث توانایی تولید بنزین و عدد اکتان اون نیست. بحث سر آلودی و سرطانزا بودن این نوع بنزینه.

یه نکته جالب دیگه که وجود داره اینه که شما هی میگید متخصصین ایران به خود باوری رسیدن.
میشه بگید این تولید بنزین کجاش کار ایران بوده؟
ما چیکار کردیم برای اون؟
چه چیزیش دست ما بوده؟
کدوم تکنولوژیش ما خودمون بوده؟
کدوم طراحیش مال ما بوده؟
تو همین پتروشیمی برزویه یه لوله از زیر زمین اومده بیرون و بعد به یه شیر وصل شده و دوباره رفته زیر زمین. اینا تا مدتها اصلا نمیدونستند این چیه و به چه دردی میخوره. دو ماه طول کشید تا فهمیدن این برای چیه.
پسر خوب
ما تو خیلی از جاها پیشرفت داشتیم و این باعث افتخار همه ماهاست. تو خیلی چیزها هم هنوز عقبیم که باید روشون کار کنیم.
اینکه الکی بیام بگیم فلان کار کردیم و بهمان کار کردیم، در صورتی که هیچ کاری نکردیم فقط کلاه گذاشتن سر خودمونه.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رفتار در محيط زیست :
زمانيکه بنزن در اتمسفر آزاد مى شود، ابتدا به صورت بخار درمى آید. تبدیل شدن بنزن به فاز گازى مستقيماً به وسيله فتوليز نيست امابه وسيله واکنش هاى فتوشيميایى حاصل از رادىکال هاى هيدروکسيل١٣ روز مى باشد . این واکنش ها پس از ٤ / پس از نيمه عمرى حدود ٤تا ٦ ساعت سبب آلوده شدن اتمسفر به نيتروژن اکساید و دى اکسيدسولفور مى شود . بنزن در آب بسيار حلال است و توسط باران از
اتمسفر برداشته مى شود
.

بله این منبعش رو آقای سرمد میدونن
بنا بر گزارشات هواشناسی این دوماده سبب آلودگی هوای تهرون نبودند .

یادآور میشم گزارشات هواشناسی آلودگی هوای تهران را عمدتا به داشتن غلظت بالای موادی چون منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد دانسته بودند





ای خدااااااااااااااااااااااااا
بابا پست اول منو بخون تو
من اونجا چندین دلیل برای آلودگی گفتم. نگفتم که همش بخاطر بنزینه.
تو پستم هم گفتم
هم بخاطر سوخته
هم شرایط جغرافیایی تهران
هم کیفیت پایین ماشین
هم بی توجهی مردم
هم بی توجهی دولت
هم کمبود فضای سبز
من همه اینارو هم گفتم. ولی شما گیر دادین به بنزین و منم مجبور شدم در مورد این بنزین یه چیزایی بگم.
در ضمن تو اون چنتا فایلی هم که فرستادم هم خواص بنزن هست و هم تولوئن و هم زایلین. همین سه ماده ای که در ترکیبات اروماتیک وجود دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
همینه دیگه تشکر بابت فایلهایی که فرستادین یکیش که باز نشد .
اون یکیش که باز شد در مورد بنزن و سمی بودنش و خطرات ناشی از اون در صورت تماس باهاش بود البته در مورد آلودگی هوا چیز خاصی نگفته بود .
آخریشم انگلیسی بود و به سختی ترجمه کردم هر چند که خیلی از اصطلاحات ناآشنا علم شیمی توش بود
و خیلی متوجه مشدم
احتمالا میخواستید انگلیسی یاد بگیرم که متاسفانه بابیلون من اکسپایر شده .:(

از مترجم گوگل استفاده کن.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
http://journals.ut.ac.ir/download?service=articleFileService&f=Jsl7If+Vc6k=

به این لینک لطف کنن همه سر بزنن مخصوصا شما جناب مدیرذ محترم

آقای سرمد عزیز مطالب خوبی نوشته شده مربوط به سال 85

ما آینده نگر نیستیم و مشکل اصلی اینه
همونطور که گفتم هنوزم درمان رو بهتر از پیشگیری میدونیم .

از اونجایی که دوس دارم همه بخونن یه اطلاعاتی رو در مورد همین جا میگم .

موضوع بحث :
بررسی عوامل جغرافیایی در آلودگی هوای تهرا

.( جدول 1- تراکم آلاینده های اصلی در هوای تهران(علیجانی، 1

که مونو اکسید کربن از همه بیشتره .
.( جدول 2. متوسط ماهانه آلاینده های اصلی در هوای تهران (علیجانی، 138

که خیلی خیلی جالبه
دلیل اصلی آلودگی محیط زیست توجه نکردن انسان به ویژگی ها و توانایی های محیط می باشد . اگر مدیران و برنامه ریزان شهر تهران از توانایی های تهران مطلع بودند مطمئنا مانع آلودگی محیط می شدند . کارخانه ها و صنایع را در غرب تهران تاسیس نمی کردند . با عنایت به ماهیت پایداری هوای تهران
در بیشتر ایام سال اجازه فعالیت های آلوده کننده را نمی دادند
. و بالاخره مانع رشد فزاینده جمعیت شهر می شدند
پیشنهادات

١- باید انسان بپذیرد که ویژگی های محیط طبیعی را نمی تواند عوض کند و اگر بخواهد در این جهت حرکت کند اولین قربانی خود او خواهد بود. باید به قوانین محیط حرمت گذاشته آنها را رعایت کند.
٢- تهران شهری است که از نظر اقلیمی استعداد پایداری ، بویژه در دوره سرد سال، دارد و بارش های پالاینده آن اولا کم است و ثانیا در همه ماه های سال توزیع نشده اند . باد های جاروب کننده هم در همه جا و همه روز ها نمی وزند.بنابراین فعالیت های آلوده کننده در سطح شهر و در حومه آن بویژه در قسمت های غربی و جنوبی محدود میشود.
٣- شبکه حمل ونقل عمومی به اندازه ای تقویت و مدرن شود که مردم خودشان ترجیح بدهندکه با آن تردد کنند .ایجاد و اجرای قوانین خشک و سخت نمی تواند چاره کار باشد . مردم به دلایل و طرق مختلف سعی می کنند برای حل مشکل خود به نوعی قانون شکنی بکنند . افزایش سرعت و نظم شبکه حمل ونقل عمومی در درجه اول اهمیت قرار دارد.
و.....................

ادامشو بشینید خودتون بخونید
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای خدااااااااااااااااااااااااا
بابا پست اول منو بخون تو
من اونجا چندین دلیل برای آلودگی گفتم. نگفتم که همش بخاطر بنزینه.
تو پستم هم گفتم
هم بخاطر سوخته
هم شرایط جغرافیایی تهران
هم کیفیت پایین ماشین
هم بی توجهی مردم
هم بی توجهی دولت
هم کمبود فضای سبز
من همه اینارو هم گفتم. ولی شما گیر دادین به بنزین و منم مجبور شدم در مورد این بنزین یه چیزایی بگم.
در ضمن تو اون چنتا فایلی هم که فرستادم هم خواص بنزن هست و هم تولوئن و هم زایلین. همین سه ماده ای که در ترکیبات اروماتیک وجود دارند.
احسنت
ولی یادتون رفت انگار چندین بار گفتید مشکل اصلی به پستهای قبلیتون رجوع کنید .
که با توجه به صحبتهای کارشناسان هواشناسی اون موادی که گفتم سبب شدن نه چیزهایی که شما گفتین .
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
http://journals.ut.ac.ir/download?service=articleFileService&f=Jsl7If+Vc6k=

به این لینک لطف کنن همه سر بزنن مخصوصا شما جناب مدیرذ محترم

آقای سرمد عزیز مطالب خوبی نوشته شده مربوط به سال 85

ما آینده نگر نیستیم و مشکل اصلی اینه
همونطور که گفتم هنوزم درمان رو بهتر از پیشگیری میدونیم .

از اونجایی که دوس دارم همه بخونن یه اطلاعاتی رو در مورد همین جا میگم .

موضوع بحث :
بررسی عوامل جغرافیایی در آلودگی هوای تهرا

.( جدول 1- تراکم آلاینده های اصلی در هوای تهران(علیجانی، 1

که مونو اکسید کربن از همه بیشتره .
.( جدول 2. متوسط ماهانه آلاینده های اصلی در هوای تهران (علیجانی، 138

که خیلی خیلی جالبه
دلیل اصلی آلودگی محیط زیست توجه نکردن انسان به ویژگی ها و توانایی های محیط می باشد . اگر مدیران و برنامه ریزان شهر تهران از توانایی های تهران مطلع بودند مطمئنا مانع آلودگی محیط می شدند . کارخانه ها و صنایع را در غرب تهران تاسیس نمی کردند . با عنایت به ماهیت پایداری هوای تهران
در بیشتر ایام سال اجازه فعالیت های آلوده کننده را نمی دادند
. و بالاخره مانع رشد فزاینده جمعیت شهر می شدند
پیشنهادات

١- باید انسان بپذیرد که ویژگی های محیط طبیعی را نمی تواند عوض کند و اگر بخواهد در این جهت حرکت کند اولین قربانی خود او خواهد بود. باید به قوانین محیط حرمت گذاشته آنها را رعایت کند.
٢- تهران شهری است که از نظر اقلیمی استعداد پایداری ، بویژه در دوره سرد سال، دارد و بارش های پالاینده آن اولا کم است و ثانیا در همه ماه های سال توزیع نشده اند . باد های جاروب کننده هم در همه جا و همه روز ها نمی وزند.بنابراین فعالیت های آلوده کننده در سطح شهر و در حومه آن بویژه در قسمت های غربی و جنوبی محدود میشود.
٣- شبکه حمل ونقل عمومی به اندازه ای تقویت و مدرن شود که مردم خودشان ترجیح بدهندکه با آن تردد کنند .ایجاد و اجرای قوانین خشک و سخت نمی تواند چاره کار باشد . مردم به دلایل و طرق مختلف سعی می کنند برای حل مشکل خود به نوعی قانون شکنی بکنند . افزایش سرعت و نظم شبکه حمل ونقل عمومی در درجه اول اهمیت قرار دارد.
و.....................

ادامشو بشینید خودتون بخونید

قربون شکلت
منم گفتم که جدای از این نوع سوخت عوامل زیادی دیگه‌ای هم وجود داره.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ببین ادمو مجبور میکنه کار مضاعف بکنه.
یه توضیح دیگه بدم در مورد چیزایی که گفتی.
بنزین تولیدی از پتروشیمی 8درصد بنزن داره.
ریفورمیت هم که گفتید تو همون پتروشیمی بهش میزنن تا اکتانش بیاد پایین. چون اکتانش بالاست.
اینو میفرستند پالایشگاه نفت و بعد از اختلاط با بنزین درصد بنزین به حدود 4 درصد میرسه. که بازم سرطان زاست.
استاندارد جهانی برای درصد بنزن 0.5 درصد هست. یعنی الان درصد بنزن تو ایران 8 برابر استاندارد جهانیه.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پس حرف خودتونو پس دارین میگیرید که عامل اصلیه ؟

عامل اصلی که من گفتم برمیگرده به نوع سوخت و کیفیت پائین خوردها.
این سوخت فقط بنزین نیست. گازوئیل هم شامل میشه. چون دود ماشین های دیزلی از ماشین های بنزینی بیشتره.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عامل اصلی که من گفتم برمیگرده به نوع سوخت و کیفیت پائین خوردها.
این سوخت فقط بنزین نیست. گازوئیل هم شامل میشه. چون دود ماشین های دیزلی از ماشین های بنزینی بیشتره.
حالا خیلی بهتر شد .
چون به نظر میرسید ..............
بله یکی از مشکلات اساسی حضور ماشینهای فرسوده است که هنوزم هست .
ولی بازم به نظر من هم میهنان مقصر اصلی هستن

اینجا هم اینو میشه خوند چون با توجه به اینکه بارها گفتم این نظرسنجی عمومیست بعضیها این عامل کاملا واضح رو منکر شدن و نشون دادن فقط دوست دارن انتقاد کنن ولی اصلا دلشون نمیخواد کسی ازشون انتقاد کنه حتی خودشون !
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محمد خان
مگه من گفتم بنزین تولید نمیکنن؟
خوبه همون اولم گفتن که بنزین تولید میکنند. من خودم تو همین پتروشیمی برزویه بودم که شروع به تولید بنزین کرد.
بحث اصلا سر تولید بنزین نیست.
شما پستای منو بخونید که چی پرسیدم و شما چی جواب دادید. اومدید و برای من واحدهای پتروشیمی رو اسم بردید.

اتفاقا حرفهای که گفتید حرف من رو تایید میکنه. شما گفتید که هیچ تغییری در فرایند ایجاد نشده. در واقع اینا نمیتونند تغییر ایجاد کنند چون اصلا نمیدونند چی هست.
فرایند که تغییر نکرده تریکباتم هم تغییر نمیکنه. منم سه ماده اصلی آروماتیک رو بهتون نشون دادم که زیان های اونو ببینید.
همین تریکبات در ریفورمیت و بنزین وجود داره. این بنزین میره به پالایشگاه های نفت و با بنزین اونجا مخلوط میشه تا عدد اکتان به حد مطلوب برسه.
نمیره اونجا که این ترکیبات سرطانزاش حذف بشه. شما به من بگید کجا این ترکیبات سرطانزا رو ازش جدا میکنن؟
ترکیبات اروماتیک عدد اکتان بالایی دارند و با بنزین حاصل از نفت مخلوط میشن تا اکتانشون بیاد پایین.

بازم میگم
عدد اکتان یه چیزه و سرطانزا بودن ترکیبات یه چیز دیگه.
شما برای من بیارید که یکیشون گفته باشند این ترکیبات سرطانزا رو حذف میکنن.

حرفایی که شما زدید در مورد توانایی تولید بنزین بود که همه میدونیم تولید کردند و زیاد هم تولید کردند. ولی بحث تولید نیست. بحث کیفیت تولید و کیفیت محصوله و سرطانزا بودن اونه.
این نوع بنزین از نظر احتراق برای خودرو خوبه ( جالبه که تا قبل از این پست خوب نبود ) و برای انسان و محیط زیست نه. چون آلایندگی زیادی داره و سرطانزاست.

من چیزای دیگه گفته بودم و شما حرفای دیگه زدید.
گفتم چطور یه نمایند میاد انتقاد میکنه، در صورتی که این کار یه امتیاز براش محسوب میشه؟
چطور همون کشورهایی که این مجتمع ها رو برای ما راه اندازی کردند خودشون از این نوع بنزین استفاده نمیکنند؟
چطور همون کشورهایی که خودشون صاحب تکنولوژی هستند و تمام طراحیها کار خودشونه نمیدونستند که واحدی که طراحی کردند میتونه بنزین تولید کنه و با تولید بنزین مات و مبهوت شدن؟
چرا تا حالا این نوع بنزین رو ندادن تا موسسات بزرگ دنیا اونو آزمایش کنند؟
چرا از سال 82 تا الان ما از پتروشیمی بنزین نمیگرفتیم؟
جناب محمد خان
لابد این نوع بنزین یه مشکلی داره که نه ما تا الان این کارو کردیم نه هیچ کشوری تو دنیا این کارو کرده.
این آدمایی که حرفاشون رو گذاشتی اینجا در اغراق و دروغگویی ید طولانی دارند که یه نمونش که همون افتتاح سکو با 6 تا چاه بود رو خدمتتون عرض کردم.

بازم میگم
بحث توانایی تولید بنزین و عدد اکتان اون نیست. بحث سر آلودی و سرطانزا بودن این نوع بنزینه.

یه نکته جالب دیگه که وجود داره اینه که شما هی میگید متخصصین ایران به خود باوری رسیدن.
میشه بگید این تولید بنزین کجاش کار ایران بوده؟
ما چیکار کردیم برای اون؟
چه چیزیش دست ما بوده؟
کدوم تکنولوژیش ما خودمون بوده؟
کدوم طراحیش مال ما بوده؟
تو همین پتروشیمی برزویه یه لوله از زیر زمین اومده بیرون و بعد به یه شیر وصل شده و دوباره رفته زیر زمین. اینا تا مدتها اصلا نمیدونستند این چیه و به چه دردی میخوره. دو ماه طول کشید تا فهمیدن این برای چیه.
پسر خوب
ما تو خیلی از جاها پیشرفت داشتیم و این باعث افتخار همه ماهاست. تو خیلی چیزها هم هنوز عقبیم که باید روشون کار کنیم.
اینکه الکی بیام بگیم فلان کار کردیم و بهمان کار کردیم، در صورتی که هیچ کاری نکردیم فقط کلاه گذاشتن سر خودمونه.
اگه بخوام به تمامی حرفاتون این جا جواب بدم خودم مسبب خراب کردن تایپیکم میشم ولی از اونجا که نمیتونم زحمات ایرانیان در عسلویه رو نادیده بگیرم یک سری بحثهایی میکنم که امیدوارم اگر شما بازم جواب در این باره دارید اینبار در پروفایل بنده سخن گویید .
مطالبی که خواهم گذاشت فقط و فقط به خاطر تشکر از هموطنانم در عسلویه است و از زحماتشون قدردانی میکنم .

توسعه فاز 19 پارس جنوبی به 4.8...
منوچهری در جمع خبرنگاران :
۱۳۸۹/۳/۲۹

توسعه فاز 19 پارس جنوبی به 4.8 میلیارد دلار پول نیاز دارد 13:18

مدیر عامل شرکت پتروپارس با اشاره سرمایه گذاری 4.8 میلیارد دلاری برای طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی، گفت: تمامی محصولات گازی این فاز شامل میعانات گازی، اتان، گوگرد و گاز مایع تولیدی این فاز پارس جنوبی صادر می شود.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز در بندر عسلویه، غلامرضا منوچهری در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه گذاری چهار میلیارد و 800 میلیون دلاری برای ساخت فاز 19 میدان پارس جنوبی، گفت: ظرفیت تولید گاز در این پروژه معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی بوده به طوری که با بهره برداری از فاز 19 پارس جنوبی روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز شیرین و 80 هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به صدور تمامی محصولات گازی فاز 19 به خارج از کشور، بیان کرد: گوگرد، میعانات گازی، گازهای مایع (بوتان و پروپان) و اتان تولیدی فاز 19 این میدان مشترک گازی به خارج از کشور صادر می شود.
وی اظهار داشت: همچنین گاز شیرین تولیدی این پروژه می تواند از طریق تزریق به شبکه سراسری برای تامین نیازهای داخلی و یا به خارج از کشور صادر خواهد شد.

مشخصات تاسیسات فاز 19 میدان پارس جنوبی
به گزارش پانا نیوز، تاسیسات فراساحل فاز 19 پارس جنوبی از 21 حلقه چاه دریایی (حفاری 15 حلقه چاه جدید، 6 حلقه چاه سکوی فاز یک)، تعداد چهار سکوی دریایی، خطوط لوله زیردریایی شامل دو خط 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی به طول 260 کیلومتر، دو رشته خط 5/4 اینچ، دو رشته خط لوله 18 اینچی پوشش دار (Cladded)انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی به طول 12 کیلومتر تشکیل شده است .
هدف از طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، سالانه 1.1 میلیون تن گاز مایع، و یک میلیون تن اتان است.
قرارداد طرح توسعه فاز 19 میدان مشترک پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار شده است.

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عسلویه افتخار ایرانیان

عسلویه افتخار ایرانیان

خلیج فارس تنها یک خلیج با آب‌های نیلگون در سرتاسر جنوب ایران نیست؛ این آبی مواج، منشا نعمت و برکت برای کشورهای حاشیه آن نیز هست. وجود مخازن بزرگ نفت و گاز در زیر این آب‌ها، گواهی صادق بر این مدعاست. این منطقه استراتژیک، به تنهایی 60 درصد از ذخایر نفت و 40 درصد از ذخایر گاز جهان را در دل خود جای داده و در این میان، میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان مستقل گازی دنیا- مشترک بین ایران و قطر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
هنوز دو سال بیشتر از پایان جنگ تحمیلی نگذشته بود که این میدان، عزم ملی را در رگ‌های غیورمردان ایران زمین، با حفر نخستین حلقه چاه اکتشافی در آب‌های خلیج فارس متبلور کرد. ماجرا از این قرار بود که در سال 69، براساس نتایج حاصل از لرزه‌نگاری، وجود گاز در این میدان مورد تایید قرار گرفت و مشخص شد از این میدان با وسعت 9700 کیلومترمربع، نزدیک به 3700 کیلومترمربع در بخش ایرانی قرار گرفته و مطابق براوردهای انجام شده، سهم ایران از این میدان نزدیک به 5/13 تریلیون مترمکعب گاز (برابر 6/7 درصد ذخایر جهان و بیش از 50 درصد ذخایر گاز ایران) و بیش از 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است.

ذخایر اثبات شده گاز جهان تا پایان سال 2004 میلادی برابر 53/179 تریلیون مترمکعب برآورد شده که 5/27 تریلیون مترمکعب از این ذخایر در مرزهای کشور ایران قرار گرفته و کشورمان با داشتن 3/15 درصد از مخازن اثبات شده جهان، پس از روسیه، در جایگاه دوم ایستاده است.
ضمن این‌که حدود 50 درصد از ذخایر گاز ایران در میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد. این میدان عظیم گازی که بزرگ‌ترین میدان فراساحلی جهان است، در فاصله یکصد کیلومتری ساحل جنوبی ایران واقع شده و برای بهره‌برداری مطلوب‌تر، آن را به 24 فاز معادل 29 فاز استاندارد تقسیم کرده‌اند که هر فاز برای استحصال روزانه 28 میلیون مترمکعب-معادل یک میلیارد فوت‌مکعب- گاز طراحی شده‌ است.

پارس جنوبی در آغاز راه
سال 2002، اولین بهره‌برداری‌ها ایران از میدان گازی پارس جنوبی، با راه‌اندازی فازهای 2 و 3 از سوی شرکت توتال فرانسه آغاز شد. در آن زمان، عسلویه بیابانی بی‌آب و علف بیش نبود.
در میانه اجرای فازهای 2 و 3، با تاسیس شرکت ایرانی پتروپارس در سال 1377 و واگذاری توسعه فاز یک پارس جنوبی به این شرکت، سرعت توسعه این میدان گازی به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد، به این شکل که شرکت پتروپارس در میانه راه موفقیت‌آمیز توسعه فاز یک پارس جنوبی، با ایجاد مشارکت با شرکت انی ایتالیا، توسعه فازهای 4 و 5 پارس جنوبی را نیز آغاز کرد و سپس با همکاری شرکت نروژی استات اویل- در بخش دریا- دست به کار توسعه فازهای 6، 7 و 8 این میدان شد، حرکتی که آغازی دلپذیر برای خودباوری ملی شد. به این ترتیب در طول 3 سال پس از آغاز توسعه میدان پارس جنوبی، 8 فاز از 28 فاز این میدان به قرارداد توسعه رسید.

فازهای در دست اجرا

فازهای 9 و 10: توسعه فازهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز جهت تزریق به شبکه سراسری، روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی به منظور صادرات، تولید یک میلیون تن اتان در سال جهت مصرف پتروشیمی، سالانه 05/1 میلیون تن گاز مایع (LPG) و 400 تن گوگرد در روز جهت صادرات برنامه‌ریزی شده است. پیمانکاران اصلی طرح شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت GS کره جنوبی، به منظور طراحی، خرید و ساخت تاسیسات دریا و خشکی هستند و شرکت ملی حفاری، پیمانکار حفاری این طرح است.
هم‌اکنون پیشرفت عملیات حفاری فاز 9 به میزان 37275 متر به 7/75 درصد، پیشرفت عملیات حفاری فاز 10 به میزان 39512 متر به 5/81 درصد و پیشرفت عملیات راه‌اندازی پالایشگاه به میزان 3/99 درصد رسیده است.

• فاز11: با بهره‌برداری از این فاز، روزانه دو هزار میلیون‌ فوت‌‌مکعب‌ گاز تولید می‌شود. طرح‌ توسعه‌ فاز 11 در واقع به‌ منظور تامین گاز ترش مورد نیاز واحد LNG پارس و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا می‌شود. گاز ترش استحصالی برای خوراک واحد LNG به میزان 1900 میلیون‌ فوت‌‌مکعب‌ استاندارد در روز و استحصال‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ به‌ میزان 80‌ هزار بشکه‌ در روز، از مهم‌ترین ویژگی‌های این فاز است.

‌احداث 12 حلقه‌ چاه‌ برای‌ تولید یکهزار میلیون‌ فوت‌مکعب‌ گاز در روز، یک واحد تفکیک‌کننده‌ 3‌ فازه‌ (گاز، مایعات،‌ آب‌) برای آزمایش‌ چاه‌ها و دو واحد تفکیک‌کننده‌ سه‌ فازه‌ برای جداسازی‌ آب، از مهم‌ترین تاسیسات دریایی این فاز به شمار می‌آید. تصفیه‌کننده‌ آب‌های‌ آلوده‌ به‌ مواد نفتی‌ قبل‌ از تخلیه‌ به‌ دریا، سکوی‌ مشعل‌ 3‌ پایه‌ برای‌ تخلیه‌ اضطراری‌، دو رشته خط‌ لوله‌ دریایی‌ 32 اینچی‌ به‌ طول‌ 136 کیلومتر برای‌ انتقال‌ گاز تولیدی‌ سکوها به‌ پالایشگاه‌ و دو رشته خط‌ دریایی‌ 5/4 اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول به سکوهای دریایی، از دیگر تاسیسات دریایی این فاز است. خطوط‌ فیبر نوری‌ به‌ منظور ارتباط‌ تاسیسات‌ دریایی‌ و خشکی‌ با یکدیگر و همچنین‌ با دیگر فازهای‌ پارس‌ جنوبی و خط انتقال میعانات گازی و گوی شناور SBM به منظور بارگیری و صادرات میعانات تولید شده نیز از تاسیسات مهم این فاز در بخش دریایی به شمار می‌آید واحد سیلابه‌گیر و جداکننده‌ میعانات‌ گازی‌ و آب‌، واحد ذخیره‌سازی‌ میعانات‌ گازی‌ و تجهیزات ارسال آن به ساحل برای صادرات، واحد احیای‌ منواتیلن‌ گلایکول، سرویس‌های‌ جانبی‌ شامل‌ بخار، آب‌ و سرویس‌های‌ متفرقه‌ از قبیل‌ نیتروژن‌، هوا و...‌ و همچنین تصفیه‌کننده‌ آب‌های‌ صنعتی‌ و فاضلاب‌ نیز از جمله تاسیسات ساحلی این فاز است. تاسیسات‌ ساحلی‌ این‌ طرح‌ در فاصله‌ حدود 136 کیلومتری‌ از تاسیسات دریایی و در منطقه ویژه پارس احداث می‌‌شود و طرح‌ توسعه‌ این‌ فاز نیز به‌ صورت‌ قرارداد بیع‌ متقابل‌ به ارزش 5/4 میلیارد دلار به شرکت چینی سینوپک واگذار شده‌ است.

• فاز 12: توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید 3 میلیارد فوت‌مکعب گاز غنی جهت تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (LNG) پیش‌بینی شده است، ضمن این‌که در کنار آن، تولید روزانه 75 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در روز نیز مدنظر قرار دارد.
• پیمانکار اصلی این طرح شرکت پتروپارس و نوع قرارداد آن به صورت بیع متقابل است. پیشرفت کلی این فاز تاکنون 34/27 درصد با براورد اولیه هزینه 5 میلیارد دلار بوده که هم‌اکنون با گذشت 5 سال از امضای قرارداد، به 5/7 میلیارد دلار افزایش یافته است.

فازهای 15 و 16: توسعه فازهای 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز به منظور تزریق به شبکه سراسری، 75 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه یک میلیون تن اتان جهت مصرف پتروشیمی، 05/1 میلیون تن گاز مایع (LPG) در سال و 400 تن گوگرد در روز جهت صادرات برنامه‌ریزی شده است. پیمانکاران اصلی طرح، کنسرسیوم قرارگاه سازندگی خاتم، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، ایزوایکو، صف و شرکت حفاری دانا کیش به عنوان پیمانکار حفاری هستند.
پیشرفت این طرح در مجموع بخش دریا، خشکی و حفاری 67/41 درصد بوده است. قرارداد اولیه فازهای 15 و 16، حدود 97/2 میلیارد دلار و قرارداد عملیات حفاری آن 642 میلیون دلار بوده است که براورد می‌شود مجموعا به 5 میلیون دلار افزایش یابد.

• فازهای 17 و 18: توسعه فازهای 17 و 18 میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده در روز جهت تزریق به شبکه سراسری، روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، تولید سالانه 05/1 میلیون تن اتان جهت مصرف پتروشیمی، سالانه یک میلیون تن گاز مایع (LPG) و 400 تن گوگرد در روز جهت صادرات برنامه‌ریزی شده است. پیمانکاران اصلی طرح، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت هستند. نوع قرارداد به صورت فاینانس بوده و زمان اجرای طرح 52 ماه است. پیشرفت بخش دریا و خشکی این فاز بدون احتساب حفاری 12/45 درصد است. قرارداد فازهای 17 و 18 به مبلغ 3/2 میلیارد دلار امضا شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم به 7/4 تا 5 میلیارد دلار افزایش یابد.

فازهای جدید پارس جنوبی
• فاز 13: این فاز برای تولید روزانه دو میلیون فوت‌مکعب گاز از مخزن پیش‌بینی شده است. 38 حلقه چاه، 4 سکو- هر یک برای تولید 500 میلیون استاندارد فوت‌مکعب گاز در روز و خطوط دریایی، تاسیسات دریایی این فاز را تشکیل می‌دهد. در کنار تولید گاز طبیعی این فاز، محصولاتی چون گاز مایع به میزان 1/1 میلیون تن در سال، 77 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، سالانه یک میلیون تن گاز اتان برای تامین خوراک پتروشیمی و همچنین روزانه 400 تن گوگرد نیز تولید خواهد شد. توسعه فاز 13 طی قراردادی به ارزش 18/5 میلیارد دلار به شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان، مپنا و صدرا واگذار شده است.
فاز 14: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به صورت مشارکتی، با امضای یک قرارداد 25/5 میلیارد دلاری، پیمانکار این فاز شناخته شده‌اند. 44 حلقه چاه، 4 سکوی دریایی و خطوط زیردریایی، بخش دریایی این فاز را شامل می‌شود. محصولات این فاز نیز مشابه فاز 13 است.
• فاز 19: پیمانکاران مشارکتی این فاز که محصولات آن نیز همانند فازهای 13 و 14 است، شرکت پتروپارس و تاسیسات دریایی هستند. 21 حلقه چاه (حفاری 15 حلقه چاه جدید در کنار 6 حلقه چاه سکوی SPD2 فاز یک)، 4 سکوی دریایی(2 سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) و خطوط زیر دریایی، تاسیسات این فاز در بخش دریایی را تشکیل می‌دهند. برای توسعه این فاز، 8/4 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
• فازهای 22-24: شرکت‌های پتروسینا آریا و صدرا قرار است این 3 فاز را با قراردادی به ارزش 1/5 میلیارد دلار توسعه دهند تا به ظرفیت تولید روزانه دو میلیارد استاندارد فوت‌مکعب گاز دست یابند. 38 حلقه چاه، 4 سکوی دریایی و خطوط زیردریا، تاسیسات دریایی این فاز هستند.
فراورده‌های تولیدی این فاز نیز مشابه فازهای دیگر، روزانه 50 میلیون استاندارد مترمکعب گاز تصفیه شده، سالانه 1/1 میلیون تن گاز مایع برای صادرات، روزانه 77 هزار بشکه میعانات گازی، یک میلیون تن گاز اتان برای تامین خوراک پتروشیمی و 400 تن گوگرد در روز است.


ارتباط توسعه و طلای سیاه
برای توسعه فازهای یک تا 5 این میدان، رقمی معادل 3/7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی انجام گرفته، ضمن این‌که مهم‌ترین منابع تامین مالی این 5 فاز از محل قراردادهای بیع متقابل (75 تا 90 درصد) و فاینانس (10 تا 25 درصد) و مشارکت حداکثری شرکت‌های خارجی انی، گازپروم، توتال و پتروناس بوده است.
یکی از دگرگونی‌های اساسی در توسعه فازهای پارس جنوبی طی 4 سال گذشته و پس از افزایش هزینه‌ها به دنبال افزایش قیمت نفت اتفاق افتاد. خروج شرکت‌های اروپایی از توسعه این میدان عظیم گازی در این مدت، موجب شد که شرکت ملی نفت از راهکارهای جدیدی برای تامین مالی فازهای پارس جنوبی استفاده کند که یکی از آن‌ها، استفاده بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خام کشور بود. در این خصوص کارشناسان بر این باورند که فرایند شتاب‌گیری و یا کندی توسعه فازهای پارس جنوبی، با نوسان قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ارتباط مستقیم خواهد داشت.
رشد حجم سرمایه‌گذاری‌ها
در طول 4 سال گذشته، قیمت نفت خام با جهش پلکانی خود، رکوردهای جدیدی را در تاریخ مبادلات نفت دنیا بر جای گذاشت، چنان‌که با افزایش قیمت نفت خام به سطوح بالاتر از یکصد دلار در بازارهای جهانی، نوعی تورم در صنایع نفت و گاز دنیا و به ویژه بخش‌های فراساحل ایجاد شد که توسعه و اجرای فازهای جدید پارس جنوبی نیز از این قاعده جهانی مستثنی نبود.
در نهایت، افزایش هزینه‌های توسعه، موجب رشد حجم سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های این میدان مشترک گازی شده است به‌طوری‌که برای اجرای یک فاز پارس جنوبی در 4 سال گذشته، باید بین 2 تا 5/2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شد، حال آن‌که برای اجرای همین فاز با میزان یکسان تولید گاز و سایر محصولات در سال‌های پیش از آن، به مبلغی حدود 2/1 تا 4/1 میلیارد دلار نیاز بود. با وجود این، طی 5 سال گذشته- یعنی بین سال‌های 84 تا 88- در مجموع حدود 17 میلیارد دلار برای توسعه فازهای جدید پارس جنوبی سرمایه جذب شده است.
در این خصوص، آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که از سال 84 تا 87 به ترتیب 2 میلیارد دلار، 7/2 میلیارد دلار، 2/3 میلیارد دلار و 4 میلیارد دلار برای تکمیل فازهای 6 تا 10 پارس جنوبی و آغاز عملیات ساخت فازهای جدید سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغییر رویکرد قراردادهای پارس جنوبی
بیست‌و‌پنجم خرداد‌ماه جاری و پس از گذشت 12 سال از آغاز فعالیت در منطقه عسلویه برای استحصال گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا، یک روز تاریخی برای ایرانیان رقم خورد؛ روزی که بزرگ‌ترین قرارداد صنعت نفت ایران با پیمانکاران داخلی به امضا رسید. قرارداد توسعه 6 فاز پارس جنوبی- معادل 8 فاز استاندارد- با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت، حکایت از رسیدن به استقلال ملی ایرانیان دارد.
تفاوت عمده جذب سرمایه طی 4 سال اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته این است که با خروج شرکت‌های خارجی و کاهش‌ گرایش بانک‌های اروپایی برای تزریق منابع مالی به طرح‌های پارس جنوبی، طی سال‌های اخیر، شرکت ملی نفت هم سیاست و رویکرد خود را در قبال جذب سرمایه تغییر داد و از قراردادهای بیع متقابل و فاینانس، به سمت اجرایی کردن قراردادهای جدید EPC، برای تامین مالی فازهای مذکور، روی آورد.
در این جهت، تزریق درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، برداشت از صندوق ذخیره ارزی و اخیرا عرضه اوراق مشارکت، از جمله راهکارهای جدید تامین منابع مالی اعلام شده است.
براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت، در سال گذشته کمتر از 4 میلیارد دلار از محل فروش نفت خام به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص پیدا کرده است.

پارس جنوبی، بدون مشکل مالی
طبق برنامه برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی طی سال 89، رقمی حدود 11 میلیارد دلار در نظر گرفته شده که 40 درصد آن از محل فروش نفت خام به توسعه میدان پارس جنوبی اختصاص می‌یابد. به گفته رئیس‌جمهور در آخرین سفر ایشان به عسلویه، برای توسعه این میدان عظیم گازی، هیچ مشکل مالی وجود ندارد.
دکتر علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز پیش از این از سرمایه‌گذاری 43 میلیارد دلاری دولت دهم در پارس جنوبی خبر داده و گفته بود که دولت دهم، حجم سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را به بیش از 3 برابر در دولت نهم افزایش داده و هم‌اکنون از 14 میلیارد دلار در دولت نهم به بیش از 43 میلیارد دلار در دولت دهم رسیده که رقمی بسیار قابل توجه است.
وی در تشریح جزئیات طرح انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، اعلام کرده که طبق برنامه در 3 سال آینده، با انتشار 3 میلیارد یورو و 3 هزار میلیارد تومان (در مجموع حدود 6/6 میلیارد دلار) اوراق مشارکت ارزی و ریالی از طریق دو بانک ملت و صنعت و معدن برای توسعه پارس جنوبی، برنامه‌های توسعه‌ای این میدان مشترک سرعت می‌یابد.
وکیلی همچنین گفته است که برای راه‌اندازی 6 فاز باقیمانده پارس جنوبی، به 21 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این رقم افزایش خواهد یافت.

عسلویه، نماد توانمندی ایرانیان
دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم امضای قرارداد 6 فاز باقی‌مانده پارس جنوبی در خرداد 89، تحقق آرزوی دیرینه ایرانیان را کمترین دستاورد این واقعه ملی توصیف کرد. به گفته وی، مجموعه وزارت نفت به کمک پیمانکاران و شرکت‌های توانمند ایرانی، اجرایی شدن این قرارداد بزرگ را -که شاید بزرگ‌ترین قرارداد در دنیا باشد-، برای بهره‌برداری و تکمیل در مدت 35 ماه آینده، شتاب خواهند داد.
به نظر می‌رسد اگر از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی سازندگان و متخصصان داخلی در کنار مدیریت علمی منابع استفاده شود، شتاب فعلی عملیات اجرایی پارس جنوبی تا چند برابر افزایش خواهد یافت. 35 ماه آینده زمانی است که توسعه پارس جنوبی پایان می‌یابد و نوبت به میدان‌های همجوار عظیم‌ترین میدان گازی دنیا خواهد رسید. هم‌اکنون از میدان گازی پارس جنوبی به عنوان کانون توسعه صنعتی کشور و مرکز ثقلی برای افزایش توان مهندسی شرکت‌های داخلی و تولید‌کنندگان تجهیزات صنعتی یاد می‌شود. تاثیر پارس جنوبی در بخش‌های عظیمی از صنعت نفت و گاز و صنایع مرتبط، به ‌گونه‌ای بوده که موجب خودکفایی در ساخت برخی از تجهیزات این صنعت شده ‌است. در حوزه اشتغال‌زایی نیز با توجه به تجربه موجود و نظر کارشناسان، در هر فاز از توسعه میدان گازی پارس جنوبی 20 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
میدان‌های گلشن و فردوسی، پارس شمالی و توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، برنامه‌هایی است که همزمان با توسعه میدان پارس جنوبی، مورد نظر مسوولان قرار دارد. تاکنون برای میدان‌های گلشن و فردوسی 4 میلیارد یورو هزینه شده، ضمن این‌که کشور مالزی به عنوان تامین‌کننده منابع مالی آن برگزیده شده است. در پارس شمالی قرار است چین 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر استحصال گاز، به راه‌اندازی LNG نیز بپردازد. در عین حال، لایه نفتی پارس جنوبی هم که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای توسعه به دو میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.





به اندازه یک چشم بر هم زدن
میدان پارس جنوبی میان ایران و قطر (گنبد شمالی) مشترک است و هزینه روزانه هر شناور نیز در دریا 500 هزار دلار است، یعنی ساعتی 20 هزار دلار، دقیقه‌ای 350 دلار و ثانیه‌ای 5/5 دلار. به عبارت دیگر در هر پلک بر هم زدن، به 5/5 دلار هزینه نیاز است. حال، در صورتی‌که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فازهای پارس جنوبی در زمان مقرر تامین شود، روزانه حدود 7 تا 10 میلیون دلار معادل- 5/2 میلیارد دلار در سال- درآمد بیشتر از محل تولید و صادرات گاز طبیعی و سایر محصولات جانبی به ازای هر فاز نصیب کشور می‌شود. همچنین قرار است با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات گازی فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی برای تولید بنزین به این پالایشگاه ارسال شود، ضمن این‌که قسمت اعظم درآمدهای حاصل از میدان پارس جنوبی نیز از محل صادرات میعانات گازی است، برای بازپرداخت هزینه‌های این فازها، میعانات به قیمت روز فروخته شود. در نهایت و با توجه به، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، فروش بنزین و گاز با قیمت جهانی، می‌تواند کمک بزرگی در جهت رفع نیازهای مالی پارس جنوبی باشد.

منبع : شرکت نفت و گاز پارس
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اگه بخوام به تمامی حرفاتون این جا جواب بدم خودم مسبب خراب کردن تایپیکم میشم ولی از اونجا که نمیتونم زحمات ایرانیان در عسلویه رو نادیده بگیرم یک سری بحثهایی میکنم که امیدوارم اگر شما بازم جواب در این باره دارید اینبار در پروفایل بنده سخن گویید .
مطالبی که خواهم گذاشت فقط و فقط به خاطر تشکر از هموطنانم در عسلویه است و از زحماتشون قدردانی میکنم .

توسعه فاز 19 پارس جنوبی به 4.8...
منوچهری در جمع خبرنگاران :
۱۳۸۹/۳/۲۹

توسعه فاز 19 پارس جنوبی به 4.8 میلیارد دلار پول نیاز دارد 13:18

مدیر عامل شرکت پتروپارس با اشاره سرمایه گذاری 4.8 میلیارد دلاری برای طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی، گفت: تمامی محصولات گازی این فاز شامل میعانات گازی، اتان، گوگرد و گاز مایع تولیدی این فاز پارس جنوبی صادر می شود.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز در بندر عسلویه، غلامرضا منوچهری در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه گذاری چهار میلیارد و 800 میلیون دلاری برای ساخت فاز 19 میدان پارس جنوبی، گفت: ظرفیت تولید گاز در این پروژه معادل دو فاز استاندارد پارس جنوبی بوده به طوری که با بهره برداری از فاز 19 پارس جنوبی روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز شیرین و 80 هزار بشکه میعانات گازی تولید خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به صدور تمامی محصولات گازی فاز 19 به خارج از کشور، بیان کرد: گوگرد، میعانات گازی، گازهای مایع (بوتان و پروپان) و اتان تولیدی فاز 19 این میدان مشترک گازی به خارج از کشور صادر می شود.
وی اظهار داشت: همچنین گاز شیرین تولیدی این پروژه می تواند از طریق تزریق به شبکه سراسری برای تامین نیازهای داخلی و یا به خارج از کشور صادر خواهد شد.

مشخصات تاسیسات فاز 19 میدان پارس جنوبی
به گزارش پانا نیوز، تاسیسات فراساحل فاز 19 پارس جنوبی از 21 حلقه چاه دریایی (حفاری 15 حلقه چاه جدید، 6 حلقه چاه سکوی فاز یک)، تعداد چهار سکوی دریایی، خطوط لوله زیردریایی شامل دو خط 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی به طول 260 کیلومتر، دو رشته خط 5/4 اینچ، دو رشته خط لوله 18 اینچی پوشش دار (Cladded)انتقال گاز از سکوهای اقماری به ورودی سکوهای اصلی به طول 12 کیلومتر تشکیل شده است .
هدف از طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، سالانه 1.1 میلیون تن گاز مایع، و یک میلیون تن اتان است.
قرارداد طرح توسعه فاز 19 میدان مشترک پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار شده است.



خدایا
جواب همه اینهارو قبلا داده بودم.
بازم دارم میگم.
شما برای من اسم بیار که ما کجای کشور داریم تجهیزات رو میسازیم.
کدوم یکی از پالایشگاه ها و یا پتروشیمی هامون رو خودمون درست کردیم.

این حرفی هم که الان گذاشتید فقط خبر هست و گفته این فاز به این میزان سرمایه گذاری نیاز داره. نگفتید که چه کسی قرار اونو بسازه.
چه کسی تجهیزاتش رو تامین میکنه. تحت لیسانس کجا هست.
محمد خان
مهم اینا هستند. ایران فقط زیر سازی میکنه و زمینش رو اماده میکنه و ساختمون میسازه. دیگه اصلی ترین کار اون که طراحی پالایشگاه و تامین تجهیزات و تامین مواد اولیه هست رو توش میمونه.
صاف کردن زمین که یه شرکت عادی هم میتونه انجام بده. مهم تکنولوژی این کاره که ما نداریم.
تورو خدا اول خودت بخون چیزی رو که میخوای بذاری.
طوری که شما نوشتی اولش فک کردم که چه خبره و بالاخر ما تونستیم یه پالایشگاه رو خودمون بسازیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
محمدرضا رضایی نماینده جهرم در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: کشورهای مخالف نظام و انقلاب چندی پیش احساس کردند نقطه ضعف ایران واردات بنزین است لذا تصمیم گرفتند با عدم تحویل بنزین به کشور فشار وارد کنند و مردم ما را دلسرد کنند اما الحمدالله با تلاش بسیار وزیر نفت و دانشمندان وزارت نفت، موفق به تولید بنزین شدیم.
رضایی که عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز هست، در عین حال خاطرنشان کرد: از آنجا که در تولید بنزین در ابتدای راه قرار دادیم بدون شک مشکلات و آلایندگی‌هایی وجود خواهد داشت اما با تداوم تولید، مشکلات مذکور رفع می‌شود و به بنزین استاندارد دست خواهیم یافت، ایجاد عدم وابستگی به واردات بنزین کار بزرگ و قابل تقدیری است.
وی افزود: خودکفایی در تولید بنزین و عدم وابستگی به کشورهای بیگانه در شروع کار است، لذا بروز آلودگی‌ها طبیعی است اما متاسفانه برخی از مخالفین اصل مساله را نادیده می‌گیرند؛ مهم این است که ما کار بزرگی را در بحث تولید بنزین شروع کرده‌ایم که بسیار ارزشمند است.
این نماینده حامی دولت در مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم در تمام حوزه‌ها وابستگی را قطع کنیم، با توان موجود در جوانان و مسوولان کشور قطعا می‌توانیم صد در صد در مقابل تحریم‌ها بایستیم، آنها فکر می‌کردند واردات بنزین نقطه حساس کشور است و می‌توانند از طریق آن ما را تسلیم کنند، اما خدا را شکر که نظام جمهوری اسلامی ایران به این توان رسیده که می‌تواند بنزین تولید ‌کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تغییر رویکرد قراردادهای پارس جنوبی
بیست‌و‌پنجم خرداد‌ماه جاری و پس از گذشت 12 سال از آغاز فعالیت در منطقه عسلویه برای استحصال گاز از بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا، یک روز تاریخی برای ایرانیان رقم خورد؛ روزی که بزرگ‌ترین قرارداد صنعت نفت ایران با پیمانکاران داخلی به امضا رسید. قرارداد توسعه 6 فاز پارس جنوبی- معادل 8 فاز استاندارد- با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت، حکایت از رسیدن به استقلال ملی ایرانیان دارد.
تفاوت عمده جذب سرمایه طی 4 سال اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته این است که با خروج شرکت‌های خارجی و کاهش‌ گرایش بانک‌های اروپایی برای تزریق منابع مالی به طرح‌های پارس جنوبی، طی سال‌های اخیر، شرکت ملی نفت هم سیاست و رویکرد خود را در قبال جذب سرمایه تغییر داد و از قراردادهای بیع متقابل و فاینانس، به سمت اجرایی کردن قراردادهای جدید EPC، برای تامین مالی فازهای مذکور، روی آورد.
در این جهت، تزریق درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، برداشت از صندوق ذخیره ارزی و اخیرا عرضه اوراق مشارکت، از جمله راهکارهای جدید تامین منابع مالی اعلام شده است.
براساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت، در سال گذشته کمتر از 4 میلیارد دلار از محل فروش نفت خام به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص پیدا کرده است.

پارس جنوبی، بدون مشکل مالی
طبق برنامه برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی طی سال 89، رقمی حدود 11 میلیارد دلار در نظر گرفته شده که 40 درصد آن از محل فروش نفت خام به توسعه میدان پارس جنوبی اختصاص می‌یابد. به گفته رئیس‌جمهور در آخرین سفر ایشان به عسلویه، برای توسعه این میدان عظیم گازی، هیچ مشکل مالی وجود ندارد.
دکتر علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز پیش از این از سرمایه‌گذاری 43 میلیارد دلاری دولت دهم در پارس جنوبی خبر داده و گفته بود که دولت دهم، حجم سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را به بیش از 3 برابر در دولت نهم افزایش داده و هم‌اکنون از 14 میلیارد دلار در دولت نهم به بیش از 43 میلیارد دلار در دولت دهم رسیده که رقمی بسیار قابل توجه است.
وی در تشریح جزئیات طرح انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، اعلام کرده که طبق برنامه در 3 سال آینده، با انتشار 3 میلیارد یورو و 3 هزار میلیارد تومان (در مجموع حدود 6/6 میلیارد دلار) اوراق مشارکت ارزی و ریالی از طریق دو بانک ملت و صنعت و معدن برای توسعه پارس جنوبی، برنامه‌های توسعه‌ای این میدان مشترک سرعت می‌یابد.
وکیلی همچنین گفته است که برای راه‌اندازی 6 فاز باقیمانده پارس جنوبی، به 21 میلیارد دلار سرمایه نیاز است که براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، این رقم افزایش خواهد یافت.

عسلویه، نماد توانمندی ایرانیان
دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم امضای قرارداد 6 فاز باقی‌مانده پارس جنوبی در خرداد 89، تحقق آرزوی دیرینه ایرانیان را کمترین دستاورد این واقعه ملی توصیف کرد. به گفته وی، مجموعه وزارت نفت به کمک پیمانکاران و شرکت‌های توانمند ایرانی، اجرایی شدن این قرارداد بزرگ را -که شاید بزرگ‌ترین قرارداد در دنیا باشد-، برای بهره‌برداری و تکمیل در مدت 35 ماه آینده، شتاب خواهند داد.
به نظر می‌رسد اگر از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی سازندگان و متخصصان داخلی در کنار مدیریت علمی منابع استفاده شود، شتاب فعلی عملیات اجرایی پارس جنوبی تا چند برابر افزایش خواهد یافت. 35 ماه آینده زمانی است که توسعه پارس جنوبی پایان می‌یابد و نوبت به میدان‌های همجوار عظیم‌ترین میدان گازی دنیا خواهد رسید. هم‌اکنون از میدان گازی پارس جنوبی به عنوان کانون توسعه صنعتی کشور و مرکز ثقلی برای افزایش توان مهندسی شرکت‌های داخلی و تولید‌کنندگان تجهیزات صنعتی یاد می‌شود. تاثیر پارس جنوبی در بخش‌های عظیمی از صنعت نفت و گاز و صنایع مرتبط، به ‌گونه‌ای بوده که موجب خودکفایی در ساخت برخی از تجهیزات این صنعت شده ‌است. در حوزه اشتغال‌زایی نیز با توجه به تجربه موجود و نظر کارشناسان، در هر فاز از توسعه میدان گازی پارس جنوبی 20 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
میدان‌های گلشن و فردوسی، پارس شمالی و توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، برنامه‌هایی است که همزمان با توسعه میدان پارس جنوبی، مورد نظر مسوولان قرار دارد. تاکنون برای میدان‌های گلشن و فردوسی 4 میلیارد یورو هزینه شده، ضمن این‌که کشور مالزی به عنوان تامین‌کننده منابع مالی آن برگزیده شده است. در پارس شمالی قرار است چین 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر استحصال گاز، به راه‌اندازی LNG نیز بپردازد. در عین حال، لایه نفتی پارس جنوبی هم که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای توسعه به دو میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.





به اندازه یک چشم بر هم زدن
میدان پارس جنوبی میان ایران و قطر (گنبد شمالی) مشترک است و هزینه روزانه هر شناور نیز در دریا 500 هزار دلار است، یعنی ساعتی 20 هزار دلار، دقیقه‌ای 350 دلار و ثانیه‌ای 5/5 دلار. به عبارت دیگر در هر پلک بر هم زدن، به 5/5 دلار هزینه نیاز است. حال، در صورتی‌که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فازهای پارس جنوبی در زمان مقرر تامین شود، روزانه حدود 7 تا 10 میلیون دلار معادل- 5/2 میلیارد دلار در سال- درآمد بیشتر از محل تولید و صادرات گاز طبیعی و سایر محصولات جانبی به ازای هر فاز نصیب کشور می‌شود. همچنین قرار است با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات گازی فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی برای تولید بنزین به این پالایشگاه ارسال شود، ضمن این‌که قسمت اعظم درآمدهای حاصل از میدان پارس جنوبی نیز از محل صادرات میعانات گازی است، برای بازپرداخت هزینه‌های این فازها، میعانات به قیمت روز فروخته شود. در نهایت و با توجه به، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، فروش بنزین و گاز با قیمت جهانی، می‌تواند کمک بزرگی در جهت رفع نیازهای مالی پارس جنوبی باشد.

منبع : شرکت نفت و گاز پارس


بله
این قرارداد رو با سپاه بستن.
الان سپاه داره رو فاز 13 که یکی از بزرگترین فازهاست کار میکنه.
میدونی چیکار میکنه؟
الان داره فقط زمین رو صاف میکنه. همین
صاف کردن زمین که کار خاصی نیست. مهم اون تکنولوژی که بعدا باید این پالایشگاه هارو راه اندازی کنه. تجهیزاتی که نیاز داریم. لیسانهای که باید داشته باشیم.
محمد خان
اینا اصل کاره نه زمین صاف کردند. انشاالله سری بعدی که رفتم عسلویه از فاز 13 برات عکس میگیرم که خودت با چشم خودت ببینی که فقط زمین صاف میکنن.
قبل از اونم فاز های دیگه بود که سپاه زمینش رو صاف کرد ولی بعدش توش موند که چیکار بکنه.
الان صاف کردن زمین فاز 13 که تموم بشه میرن سرلغ صاف کردن زمین یه فاز دیگه. چون تکنولوژی بعد از اونو ندارن. باید صبر کنن یه شرکت خارجی بیاد و کارای اصلی رو انجام بده.
الانم گویا شرکت دایلیم از کره اومده.
 

f.mohebbi

عضو جدید
تا ریشه مشکل مشخص نشه که نمیشه راه حل داد. اینم در واقع یه نوع راهکاره.
این مشکلاتی که گفتیم اگر برطرف بشن مشکل میتونه حل بشه.
با وجود اینکه با شما موافق نیستم ولی امیدوارم که مشکل حل بشه

خیلی ممنونم از شما و خیلی لطف کردین که نظر دادین .
ببینید دوست عزیز من اینکه عده ای میان جنبه سیاسی به همه قضایای مملکت ما میدن قطعا و یقینا نشانه ضعفشونه . میخوان حقایق کتمان بشه . الآن یه عده دارن این تایپیک رو سیاسی میکنن حالا به هر نحوی یکیشون میاد میگه من تو پتروشیمی بودم ( من به ایشون میگم شما قانون کار در مشاغل دولتی رو میدونید ؟! شما دارید صریحا قوانینو نقض میکنید اونم با دروغ فراکنی چرا که بعضیها تو پروفایلشون گفتن دانشجو هستن اونم به عنوان شغل و البته جالبتر با مدرک لیسانس در این سطح هستن طبق گفته خودشون مدیر عامل این شرکت این چنین گفته اون وقت شما . خنده دارش اینه اسم اصفهان و شهرهای بزرگ رو میارین انگار شهرهای کوچیک رو نمیبینین اونا هم از همین بنزین استفاده کردن و حتی شهر های کوچک دیگری که در استانها از جمله خود تهران هستند .
بنابراین اینکه شما در یه همچین جایی بیاین همچین حرفی بزنین ............
هر چند که بله برخی نمایندگان حزب مخالف حرفهایی زدند دلیلشم گفتم چون متاسفانه انگار بین احزاب سیاسی جنگه و براشون هیچ چیز دیگه مهم نیست . هر چه این دولت بسازه دولتهای قبلی تخریبش میکنن هر چه دولتهای قبلی ساختن این طرفیا تخریبش میکنن . عمریه که به همه چی به صورت تمسخر گری نگاه میکنیم تو رو خدا هم میهنان دیگه دس بردارن .
اما مهمترین نتیجه ای که تا این لحظه گرفتم هموطنان ما اصلا و ابدا خیلیهاشون انتقاد پذیر نیستن چرا چون با اینکه این نظر سنجی چند گزینه ای بود اصلا و ابدا اقدامات خودشونو یا اقشار دیگر جامعه رو در این آلودگیها مقصر نمیدونن
خداییش چند نفر میرفتن ماشینشونو معاینه فنی کنن ؟! حالاشم که امکاناتی ایجاد شده چی ؟
همین آشغال ریختن ها و جنگل سوزیها .
بماند .
برام خیلی جالبه عده ای که حتی حاضر نیستن انتقادی رو حتی به خودشون نسبت بدن چطور انتظار انتقاد پذیر بودن دیگران رو دارن .
اونا هم از همین آب و خاکن
اون نفر دومیم که بماند ظاهرا .....................
در ضمن آلودگی سایر شهرها و خود تهران مسئله جدیدی نیست همش برمیگرده به بحرانی شدن این وضع در شهرهای بزرگ
در ضمن استان سیستان بلوچستانم منطقه بزرگیه اونجا هم آلوده نشده .

احساس میکنم که این صحبت های شما جواب من نبود
اما با این وجود امیدوارم که بحث به جاهای خوبی برسه،
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنابر اینکه نمیخوام تایپیکم به بیراهه بره جواب آقای سرمد رو در پروفایلشون خواهم داد ( بله چند دقیقه پیش جواب ایشون رو در پروفایلشون دادم ) شاید الآن نه ولی قطعا . امیدوارم که ایشون هم رعایت کنن .در مورد این تایپیک که اصلا بحثش این موضوعات نبود .
ولی حرفهایی مطرح کردن که مجبور به دفاع از زحمتکشان کشور در عسلویه شدم .
 
آخرین ویرایش:
بالا