درخواست های مرتبط با | فرمولاسيون محصولات شيميايي

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون مهندس از اطلاعاتی که دادین. فرمایش شما درست، اما:

1- اگه دقت کنید گفتم مکملهایی که توی ایران (توی پمپ بنزین ها) عرضه میشه همون گازوئیل هست! راههای خیلی زیادی برای امتحانش هست. فکر کنم ساده ترین و کم هزینه ترینش این باشه که یه بطری از این مکمل های سوخت رو بگیرید و بهش مقداری خاک رنگبر (در بازار به اسم خاک تونسیل معروف شده) بهش اضافه کنید و خوب بهم بزنید و بزارین ته نشین بشه. بعد مایع شفاف بالای خاک رو در یک لوله آزمایش بریزید. حالا از کنار به این لوله آزمایش نور بتابونید و از بالا به مایع درون لوله نگاه کنید (یعنی زاویه دید نسبت به جهت تابش نور، دارای زاویه 90 درجه باشه). اگر رنگ آبی مایل به بنفش و یا در بعضی موارد سبز مشاهده کردین، حاکی از این هست که این مایع، منشاء نفتی داره و سنتزی نیست. یعنی MTBE یا ETBE یا هر ترکیب سنتزی دیگه ای نیست.

راه های خیلی خیلی زیاد و ساده دیگه هم هست که اگر قانع نشدین بفرمایید عرض می کنم.

2- برای گازوییل، عدد هپتان نیست که مهم هست، شاخصی که برای گازوییل تعریف می شه عدد ستان هست که اصلا در مقوله مباحث مربوط به بنزین نمی گنجه. نکته دیگه اینکه حضور گازوئیل در بنزین باعث کاهش عدد اکتان نمیشه. عدد اکتان شاخصی از اشتعال خودبخودی سوخت قبل از رسیدن به نقطه مرگ بالا (در درون سیلندر) هست. در حالی که گازوئیل تقریباً از هیدروکربن های 10 تا 21 کربنه تشکیل شده (گازوئیل جاهای مختلف با هم فرق می کنن، در صورت نیاز میتونم آنالیز گازوئیل چند جا رو براتون بزارم) و این هیدروکربن های سنگین موجود در گازوئیل نمیتونن باعث احتراق خودبخودی بنزین در سیلندر بشن.

3- موتوری که بر اساس سوخت بنزینی طراحی شده نمی تونه از سوخت اتانول و یا M85 و E85 استفاده کنه. ولی میتونه از سوخت E5 و E10 که بهش gasohol میگن استفاده کنن، (محض اطلاع دوستانی که مایلن بدونند، سوخت M85 مخلوط 15% بنزین و 85% متانول، سوخت E85 مخلوط 15% بنزین و 85% اتانول هست) تازه مشروط به اینکه سیستم سوخت رسانیشون دارای قطعات پلیمری آسیب پذیر در برابر متانول و اتانول نباشه که به طور متداول، جداره داخلی باک ماشین های بنزینی با پلی کربنات کوتینگ میشه که متانول به آرامی اون رو توی خودش حل می کنه و میبره سر سوزن ها انژکتور رسوب میده و باعث بسته شدن و نهایتا از بین رفتن سوزنهای انژکتور میشه. برای همین به طور کلی نباید از این سوخت ها در ماشین طراحی شده برای بنزین استفاده کرد مگه اینکه شرکت سازنده خودرو اینکار رو مجاز بدونه.
[FONT=&quot]عدد ستان (سوخت دیزل) و عدد اکتان (بنزین) هر دو تمایل سوخت به خود احتراقی را نشان میدهند که برای عدد ستان مقدار بالاتر نشان دهنده خود احتراقی آسان تر است بنابراین در موتور های درونسوز خود احتراقی بدون سیستم جرقه زنی (موتور دیزل) کارائی بالاتری دارد .[/FONT]​
[FONT=&quot]و اما در خصوص عدد اکتان مقدار بیشتر آن نماینده مقاومت در برابر خود احتراقی سوخت است بنابراین تمایلی به پیدایش پدیده تقه در بنزین ندارد . بعبارتی در هر دو مورد عدد بالاتر نماینده کارائی بهتر سوخت در موتورهای درونسوز با سیستم جرقه زنی و بدون سیستم جرفه زنی می باشد .[/FONT]​
[FONT=&quot]نتیجه اول :"عدد ستان بیشتر عدد اکتان کمتری دارد و بلعکس" [/FONT]​
[FONT=&quot]عدد اکتان بنزین بعنوان درصد حجمی ایزواکتان (2و2و4-تری متیل پنتان ،ایزومری از اکتان نرمال) در مخلوط از 87 درصد حجمی ایزواکتان و 13 درصد حجمی نرمال هپتان تعریف شده است ولی این بدان معنا نیست که بنزین بطور واقعی دارای این نسبت کمیکال ها در درون خود است بلکه بدان معناست که این ترکیب رفتاری مشابه از حیث مقاومت درخود احتراقی با بنزین تولیدی باید داشته باشد .[/FONT]​
[FONT=&quot]ایزو اکتان بالاترین عدد اکتان یعنی 100 را دارد و نرمال هپتان پایین ترین عدد اکتان یعنی صفر را به خود اختصاص داده است .پس اگر به سوختی که عدد اکتان بالاتری را نیاز دارد ماده ای اضافه شود که رفتاری مشابه نرمال هپتان داشته باشد یقینا عدد اکتان را تخریب میکند .[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]عدد ستان سوخت بعنوان درصد حجمی نرمال هگزا دکان در مخلوط نرمال هگزا دکان و 1- متیل نفتالین تعریف شده است که همان تاخیر پریود خود احتراقی را در سوخت دیزل نشان میدهد .مثلا سوخت دیزلی با عدد ستان 40 رفتاری مشابه مخلوط 40 درصد نرمال هگزا دکان و 60 درصد 1- متیل نفتالین دارد .[/FONT]​
[FONT=&quot]عدد ستان نرمال هگزا دکان 100 و 1- متیل نفتالین صفر است . [/FONT]​
[FONT=&quot]نتیجه دوم "چون تولید سوخت برای موتورهای درون سوز با و بدون سیستم جرقه زنی بر اساس دسترسی به عدد ستان بیشتر و عدد اکتان بالاتر است لذا اختلاط انها به هر علتی جایز نیست "[/FONT]​
[FONT=&quot]نتایج استنتاجی :[/FONT]​
[FONT=&quot]آیا میتوان با افزودن ایزو اکتان عدد اکتان بنزین را بالاتر برد ؟اگر میتوان از ان بعنوان افزودنی سوخت بنزین استفاده کرد چرا بجای سایر افزودنی ها از ان استفاده نمیشود ؟[/FONT]​
[FONT=&quot]آیا میتوان عدد ستان سوخت دیزل را با افزایش نرمال هپتان و یا نرمال هگزا دکان بالاتر برد ؟[/FONT]​
[FONT=&quot]آیا میتوان از 1- متیل نفتالین برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده کرد ؟[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون مهندس از اطلاعاتی که دادین. فرمایش شما درست، اما:

1- موتوری که بر اساس سوخت بنزینی طراحی شده نمی تونه از سوخت اتانول و یا M85 و E85 استفاده کنه. ولی میتونه از سوخت E5 و E10 که بهش gasohol میگن استفاده کنن، (محض اطلاع دوستانی که مایلن بدونند، سوخت M85 مخلوط 15% بنزین و 85% متانول، سوخت E85 مخلوط 15% بنزین و 85% اتانول هست) تازه مشروط به اینکه سیستم سوخت رسانیشون دارای قطعات پلیمری آسیب پذیر در برابر متانول و اتانول نباشه که به طور متداول، جداره داخلی باک ماشین های بنزینی با پلی کربنات کوتینگ میشه که متانول به آرامی اون رو توی خودش حل می کنه و میبره سر سوزن ها انژکتور رسوب میده و باعث بسته شدن و نهایتا از بین رفتن سوزنهای انژکتور میشه. برای همین به طور کلی نباید از این سوخت ها در ماشین طراحی شده برای بنزین استفاده کرد مگه اینکه شرکت سازنده خودرو اینکار رو مجاز بدونه.
استفاده از ام 85 و ای 85 و حتی ای 100 هم اکنون در برزیل و آمریکا جاریست هر زمان دست از حمایت خودرو سازان داخلی برداشته شود حتما صنعت خودرو سازی ارتقا یافته راهی را خواهد رفت که دیگران رفتند .بطور کلی حمایت از تولید داخلی شعاری غلط و باعث توقف تکامل صنعت در کشور خواهد شد این ادعا به معنی حذف کنترل در واردات نیست به همه مهندسین یاد داده شده که راه درست راه اپتیمایز است .
 
برای اینکه تشخیص دهید اون ماده گازوئیل است یا نه کافیست گراویتی انرا با هیدرومتر اندازه گیری کنید و برای اطمینان بیشتر گزارش فلاش باز و تقطیر انرا مشاهده نمایید. راه دیگر مقداری از انرا روی دستتان بریزید اگر سفیدک نزد و همچنان براق باقی ماند میتواند گازوئیل باشد اگر گازوئیل بود مراتب را به روابط عمومی پخش اطلاع دهید .

بله، راه های خیلی زیادی برای حصول اطمینان از این ادعا وجود داره. راهی که گفتم شاید ساده ترین راه باشه. من کسی که سازنده این مکمل ها هست رو میشناسم. آخه درست کردنش خیلی خیلی ساده هست! خودم هم آزمایشهای متعدد رو روش انجام دادم. دانسیته اش با دانسیته گازوئیل یکسان هست ولی flash point open cup اون کمی از گازوئیل بالاتره (حدود 130C) و منحنی تقطیرش هم به مقدار خیلی جزئی با گازوئیل فرق می کنه و علت این اختلاف ها اینه که برای درست کردن این مکملها، قبل از اجرای عملیات بوبری و رنگبری، اون رو میجوشونن (معمولا تحت خلا) تا فرآیند تثبیت روش انجام بدن و ترکیبات فرارش رو ازش خارج کنن و به اسم حلال های 402 و ویژه میفروشن. چون بخشی از ترکیبات فرارش خارج شده، فلش پوینت و شروع نقطه جوش در آزمایش تقطیر ASTM بالاتر هست.

عدد ستان (سوخت دیزل) و عدد اکتان (بنزین) هر دو تمایل سوخت به خود احتراقی را نشان میدهند که برای عدد ستان مقدار بالاتر نشان دهنده خود احتراقی آسان تر است بنابراین در موتور های درونسوز خود احتراقی بدون سیستم جرقه زنی (موتور دیزل) کارائی بالاتری دارد .
و اما در خصوص عدد اکتان مقدار بیشتر آن نماینده مقاومت در برابر خود احتراقی سوخت است بنابراین تمایلی به پیدایش پدیده تقه در بنزین ندارد . بعبارتی در هر دو مورد عدد بالاتر نماینده کارائی بهتر سوخت در موتورهای درونسوز با سیستم جرقه زنی و بدون سیستم جرفه زنی می باشد .
نتیجه اول :"عدد ستان بیشتر عدد اکتان کمتری دارد و بلعکس"
عدد اکتان بنزین بعنوان درصد حجمی ایزواکتان (2و2و4-تری متیل پنتان ،ایزومری از اکتان نرمال) در مخلوط از 87 درصد حجمی ایزواکتان و 13 درصد حجمی نرمال هپتان تعریف شده است ولی این بدان معنا نیست که بنزین بطور واقعی دارای این نسبت کمیکال ها در درون خود است بلکه بدان معناست که این ترکیب رفتاری مشابه از حیث مقاومت درخود احتراقی با بنزین تولیدی باید داشته باشد .
ایزو اکتان بالاترین عدد اکتان یعنی 100 را دارد و نرمال هپتان پایین ترین عدد اکتان یعنی صفر را به خود اختصاص داده است .پس اگر به سوختی که عدد اکتان بالاتری را نیاز دارد ماده ای اضافه شود که رفتاری مشابه نرمال هپتان داشته باشد یقینا عدد اکتان را تخریب میکند .
عدد ستان سوخت بعنوان درصد حجمی نرمال هگزا دکان در مخلوط نرمال هگزا دکان و 1- متیل نفتالین تعریف شده است که همان تاخیر پریود خود احتراقی را در سوخت دیزل نشان میدهد .مثلا سوخت دیزلی با عدد ستان 40 رفتاری مشابه مخلوط 40 درصد نرمال هگزا دکان و 60 درصد 1- متیل نفتالین دارد .
عدد ستان نرمال هگزا دکان 100 و 1- متیل نفتالین صفر است .
نتیجه دوم "چون تولید سوخت برای موتورهای درون سوز با و بدون سیستم جرقه زنی بر اساس دسترسی به عدد ستان بیشتر و عدد اکتان بالاتر است لذا اختلاط انها به هر علتی جایز نیست "
نتایج استنتاجی :
آیا میتوان با افزودن ایزو اکتان عدد اکتان بنزین را بالاتر برد ؟اگر میتوان از ان بعنوان افزودنی سوخت بنزین استفاده کرد چرا بجای سایر افزودنی ها از ان استفاده نمیشود ؟
آیا میتوان عدد ستان سوخت دیزل را با افزایش نرمال هپتان و یا نرمال هگزا دکان بالاتر برد ؟
آیا میتوان از 1- متیل نفتالین برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده کرد ؟

این قسمت از صحبتتون که به رنگ قرمز درآوردم درست هست ولی فکر میکنم کمی ناقص باشه. علاوه بر ساختار مولکولی، لازم هست به دمای جوش ماده هم دقت داشت. وقتی یک هیدروکربن سنگین حتی اگر خطی باشه، به سوخت بنزین اضافه بشه، چون فشار بخارش پایین هست، مقدار حضورش در فاز بخار شده سوخت اونقدر جزئی هست که نمیتونه explosion limit مخلوط بخار شده سوخت درون هوا رو تغییر بده. برای همین هست که عرض می کنم اضافه کردن گازوئیل به مقدار جزئی به بنزین نمیتونه عدد اکتان اون رو تغییر بده.
حتی از یک دیدگاه نگاه کنیم میتونیم بگیم که به تعبیری باعث افزایش عدد اکتان هم میشه! وقتی ترکیبی سنگین درون سوخت وارد بشه، فشار بخار کلی سوخت رو کم میکنه و ممکنه حالتی پیش بیاد که اگر عدد اکتان سوخت خیلی پایین باشه، مخلوط سوخت بخار شده و هوا بدون حضور این ماده سنگین، به مرز پایینی explosion limit برسه (یعنی LEL) ولی اضافه کردن این ترکیب سنگین، باعث میشه مخلوط بخار سوخت و هوا از سوخت رقیقتر بشه و دیگه به حد پایین explosion limit نرسه. یعنی بتونه به مقداری مقاومت سوخت در برابر احتراق خودبخودی درون سیلندر رو بالاتر ببره.

شاید بد نباشه یک مطلب رو هم اینجا ذکر کنم. قدیم به بنزین تترا اتیل سرب اضافه می کردن که علاوه بر بالابردن عدد اکتان، مقداری از این تترااتیل سرب، در بدو ورود به سیلندر با عبور از روی سوپاپ، تجزیه شده و باعث رسوب کردن سرب بر روی سوپاپ و سیت سوپاپ میشد (برای اطلاع دوستان سیت سوپاپ، حلقه ای هست که برروی سرسیلندر نصب میشه و سوپاپ بر روی آن قرار می گیره و عمل آب-بندی (سیلینگ) گاز درون سیلندر رو انجام میده)
عکس زیر سیت سوپاپ و محل قرار گیری اون درون سرسیلندر نشون داده شده:


وقتی سرب بر روی این قسمت رسوب میکرد، باعث جلوگیری از خورده شدن این سیت میشده و آب-بندی سیلندر خیلی بهتر انجام میشد. با حذف شدن این ماده از سوخت ها، دیگه سرب بر روی این قسمت رسوب نمیکرد و به مرور زمان این سیت ها خورده شده و باعث نشتی هوا و سوخت درون سیلندر میشن. در شکل زیر این نشت هوا نشون داده شده. نشت کردن هوا و سوخت به منزله خارج شدن قسمتی از سوخت از محفظه احتراق هست و در نتیجه توان موتور پایین تر میاد.

به علت اینکه گازوئیل سوختی چرب هست، این خورده شدن سیت سوپاپ در موتورهای گازوئیلی خیلی دیرتر اتفاق می افته. اضافه کردن مقداری گازوئیل به بنزین، باعث میشه که بنزین چرب بشه و تا حدی تماسهای پیاپی سوپاپ با سیت سوپاپ روانکاری بشه و خوردگی سیت به تاخیر بیافته. برای همین خوبه که مقداری گازوئیل به بنزین اضافه بشه. برای همین هست که میگم اضافه کردن مکمل های سوخت شاید اثر مشهودی بر روی عدد اکتان بنزین نداشته باشه اما لااقل از خورده شدن سیت سوپاپ تا حدی جلوگیری میکنه و در کل این کار برای موتور مفید هست.

در مورد سوالهایی که مطرح کردین، باید عرض کنم که با اضافه کردن ایزواکتان به بنزین، عدد اکتانش بالاتر میره ولی بهتره بجای اینکه ترکیبی که عدد اکتانش 100 هست، ترکیبی به بنزین اضافه بشه که عدد اکتانش از 100 بالاتره، مثل اتانول و متانول و MTEBE که خودتون هم در پست قبلی بیان کردین. هم ساختن این الکل ها ساده تر از ایزواکتان هست، هم اضافه کردن مقدار جزئی از این الکل ها اثر بهتری در بهبود عدد اکتان داره.

برای بالا بردن عدد ستان گازوئیل، معمولا از ترکیب 2-اتیل هگزیل نیترات استفاده میشه. تقریبا اضافه کردن 0.5 درصد از این ماده به گازوئیل، میتونه عدد ستان رو حتی تا 10 واحد افزایش بده.

استفاده از ام 85 و ای 85 و حتی ای 100 هم اکنون در برزیل و آمریکا جاریست هر زمان دست از حمایت خودرو سازان داخلی برداشته شود حتما صنعت خودرو سازی ارتقا یافته راهی را خواهد رفت که دیگران رفتند .بطور کلی حمایت از تولید داخلی شعاری غلط و باعث توقف تکامل صنعت در کشور خواهد شد این ادعا به معنی حذف کنترل در واردات نیست به همه مهندسین یاد داده شده که راه درست راه اپتیمایز است .

دقیقا همینطوره! مسیری که دنیا رفته رو نباید دوباره طی کنیم، هزینه کنیم، آزمایش کنیم، تا آخرش به همون نتیجه برسیم!! خودروهای هیبریدی و خودروهایی که سوخت اتانول میسوزون الان در دنیا فراگیر شده اما تا زمانی که در ایران رقابت در میان نباشه و اگه کسی بخواد ماشین خارجی سوار بشه باید 100% مبلغ ماشین، عوارض گمرکی پرداخت کنه، مردم رو به سمت مصرف ماشین های ساخت داخل سوق میدن. وقتی هم که مردم مجبور باشن خودروهای ساخت داخل رو بخرن و مبلغی که برای ماشین پرداخت می کنن کمی بیشتر از نصف هزینه تموم شده ماشین باشه و مابقی به نهاد ریاست جمهوری و ... در نهایت سوریه و لبنان (!!) برسه، چه دلیلی داره بخان این روند رو تغییر بدن ؟؟؟؟
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله، راه های خیلی زیادی برای حصول اطمینان از این ادعا وجود داره. راهی که گفتم شاید ساده ترین راه باشه. من کسی که سازنده این مکمل ها هست رو میشناسم. آخه درست کردنش خیلی خیلی ساده هست! خودم هم آزمایشهای متعدد رو روش انجام دادم. دانسیته اش با دانسیته گازوئیل یکسان هست ولی flash point open cup اون کمی از گازوئیل بالاتره (حدود 130C) و منحنی تقطیرش هم به مقدار خیلی جزئی با گازوئیل فرق می کنه و علت این اختلاف ها اینه که برای درست کردن این مکملها، قبل از اجرای عملیات بوبری و رنگبری، اون رو میجوشونن (معمولا تحت خلا) تا فرآیند تثبیت روش انجام بدن و ترکیبات فرارش رو ازش خارج کنن و به اسم حلال های 402 و ویژه میفروشن. چون بخشی از ترکیبات فرارش خارج شده، فلش پوینت و شروع نقطه جوش در آزمایش تقطیر ASTM بالاتر هست.
؟؟؟؟
دو راه زیر را مقایسه نمایید:
-بروید خاک رنگبر بخرید (چینی یا ایرانی ...) رنگبری کنید محلول را صاف کند به ان نور بتابانید تشخیص دهید که ماده نفتی است یا سنتتیک
- مقداری روی دستتان بریزید سفیدک زد و زود تبخیر شد از جنس بنزین است ولی اگر براق ماند از برش بنزینی دور شده .
میشه فلاش گازوئیل را بنویسید تا تفاوت انرا از 130 درجه سلسیوس ببینم تا تشخیص دهم چقدر تفاوت ناچیزه؟
میشه فلاش بنزین را هم بنویسید تا بتوانم تفاوت فلاش ها را حس کنم ؟قطعا میدانید بنزین فلاش ندارد و در شرایط عادی میزند.
میشه گراویتی گازوئیل را بنویسید و انرا با گراویتی شصت شصت بنزین و برشی که گازوئیل نامیده شده مقایسه کنید؟
میشه دامنه تقطیر دیزل دو را با برشی که گازوئیل نامیده شده برای مقایسه اینجا بگذارید.؟
گرفتن سر گازوئیل و دم گازوئیل به روش تقطیر کتلی (اینها اصطلاحات بخش خصوصی است)که یه خلا من دراوردی هم بخش خصوصی به اون اضافه کرده و انرا جوشاندن در خلا نامیده میتونه انرا به 402 نزدیک کنه اونهم فقط از حیث دامنه تقطیر ولی ماهیتشان با 402 یکسان نمیشود .برای همینه که این قاچاقچیان فراورده های نفتی یکشبه پولدار شده و حقوق مصرف کننده را ضایع میکنند . نه به هیچ وجه این روش تولید 402 نیست واین ماده ای که به این روش ساخته شده 402 نیست .فراورده ویژه هم که اصلا با این چیزا فرق دارد.
توضیح اینکه در فراورده های نفتی دانسیته معیار نیست باید با هیدرومتر مناسب گازوئیل نه دیگر فراورده ها گراویتی را همزمان با دما اندازه گرفت و از جدول انرا شصت به شصت کرد بعد گراویتی را اعلام نمود.بدانید اضافه کردن گازوئیل از سه درصد به بالا در روغن موتور قابل تشخیص است و زیر سه درصد تشخیص دشوار میشود چرا که اثر بخشی ماده اضافه شده گم میشود و وقتی اثر بخشی key test ها گم شوند عملا انتظار مشاهده خاصیتی تازه در مخلوط هم منتفی میگردد .این گزارش را بیست و پنج سال قبل به پخش ارائه نمودم.
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
این قسمت از صحبتتون که به رنگ قرمز درآوردم درست هست ولی فکر میکنم کمی ناقص باشه. علاوه بر ساختار مولکولی، لازم هست به دمای جوش ماده هم دقت داشت. وقتی یک هیدروکربن سنگین حتی اگر خطی باشه، به سوخت بنزین اضافه بشه، چون فشار بخارش پایین هست، مقدار حضورش در فاز بخار شده سوخت اونقدر جزئی هست که نمیتونه explosion limit مخلوط بخار شده سوخت درون هوا رو تغییر بده. برای همین هست که عرض می کنم اضافه کردن گازوئیل به مقدار جزئی به بنزین نمیتونه عدد اکتان اون رو تغییر بده.
حتی از یک دیدگاه نگاه کنیم میتونیم بگیم که به تعبیری باعث افزایش عدد اکتان هم میشه! وقتی ترکیبی سنگین درون سوخت وارد بشه، فشار بخار کلی سوخت رو کم میکنه و ممکنه حالتی پیش بیاد که اگر عدد اکتان سوخت خیلی پایین باشه، مخلوط سوخت بخار شده و هوا بدون حضور این ماده سنگین، به مرز پایینی explosion limit برسه (یعنی LEL) ولی اضافه کردن این ترکیب سنگین، باعث میشه مخلوط بخار سوخت و هوا از سوخت رقیقتر بشه و دیگه به حد پایین explosion limit نرسه. یعنی بتونه به مقداری مقاومت سوخت در برابر احتراق خودبخودی درون سیلندر رو بالاتر ببره.
یه مقدار به نوشتار خود توجه کنید !
اضافه کردن گازوئیل به مقدار جزئی به بنزین نمیتونه عدد اکتان اون رو تغییر بده.
حتی از یک دیدگاه نگاه کنیم میتونیم بگیم که به تعبیری باعث افزایش عدد اکتان هم میشه!
بالاخره افزایش مقادیر جزئی میتواند عدد اکتان را تغییر دهد یا خیر؟
یکبار دیگر مطالبی را که نوشتم مرور کنید بعد بنویسید از اینکه برای متن آشفته فوق نمیتوانم پاسخ علمی پیدا کنم آنرا کنار میگذارم.
لطفا آر وی پی ینزین و گازوئیل را نیز بنویسید.و اگر دستگاه اندازه گیری آر وی پی را دارید با اضافه کردن 0.5 درصد گازوئیل نمره دو به بنزین با اکتان 87 مقدار آر وی پی را گزارش نمایید ضمنا فلاش بسته بنزین و آمیزه مزبور را نیز گزارش فرمایید .با عرض پوزش از اینکه بنده فقط به اعداد اطمینان دارم تا به تصورات.
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شاید بد نباشه یک مطلب رو هم اینجا ذکر کنم. قدیم به بنزین تترا اتیل سرب اضافه می کردن که علاوه بر بالابردن عدد اکتان، مقداری از این تترااتیل سرب، در بدو ورود به سیلندر با عبور از روی سوپاپ، تجزیه شده و باعث رسوب کردن سرب بر روی سوپاپ و سیت سوپاپ میشد (برای اطلاع دوستان سیت سوپاپ، حلقه ای هست که برروی سرسیلندر نصب میشه و سوپاپ بر روی آن قرار می گیره و عمل آب-بندی (سیلینگ) گاز درون سیلندر رو انجام میده)
عکس زیر سیت سوپاپ و محل قرار گیری اون درون سرسیلندر نشون داده شده:
وقتی سرب بر روی این قسمت رسوب میکرد، باعث جلوگیری از خورده شدن این سیت میشده و آب-بندی سیلندر خیلی بهتر انجام میشد. با حذف شدن این ماده از سوخت ها، دیگه سرب بر روی این قسمت رسوب نمیکرد و به مرور زمان این سیت ها خورده شده و باعث نشتی هوا و سوخت درون سیلندر میشن. در شکل زیر این نشت هوا نشون داده شده. نشت کردن هوا و سوخت به منزله خارج شدن قسمتی از سوخت از محفظه احتراق هست و در نتیجه توان موتور پایین تر میاد.
به علت اینکه گازوئیل سوختی چرب هست، این خورده شدن سیت سوپاپ در موتورهای گازوئیلی خیلی دیرتر اتفاق می افته. اضافه کردن مقداری گازوئیل به بنزین، باعث میشه که بنزین چرب بشه و تا حدی تماسهای پیاپی سوپاپ با سیت سوپاپ روانکاری بشه و خوردگی سیت به تاخیر بیافته. برای همین خوبه که مقداری گازوئیل به بنزین اضافه بشه. برای همین هست که میگم اضافه کردن مکمل های سوخت شاید اثر مشهودی بر روی عدد اکتان بنزین نداشته باشه اما لااقل از خورده شدن سیت سوپاپ تا حدی جلوگیری میکنه و در کل این کار برای موتور مفید هست.
؟؟؟؟
این مطلب که سرب بتدریج روی سوپاپ مینشیند را قابلیت لوریکانتی سرب مینامند و هیچ ربطی به چربی گازوئیل که ایجاد صمغ روی سوپاپ میکند ندارد.شما خاصیت مفید چربی گازوئیل را روی آتش زنه های مشعل های گازوئیل سوز با محفظه احتراق یکسان تصور کرده اید .به هیچ وجه گازوئیل برای موتور های احتراق داخلی با سیستم جرقه زنی مناسب نیست چه کم چه زیاد.
لازم به ذکر است سرب هیچ نقشی در عمل اب یندی ندارد فقط با ایجاد پوشش میکرونی روی سوپاپ موجب افزایش سختی سوپاپ و روانی حرکت ان میشود.عمل اب بندی در محفظه سیلندر هم با روغن موتور نه سرب
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای بالا بردن عدد ستان گازوئیل، معمولا از ترکیب 2-اتیل هگزیل نیترات استفاده میشه. تقریبا اضافه کردن 0.5 درصد از این ماده به گازوئیل، میتونه عدد ستان رو حتی تا 10 واحد افزایش بده.
بهترین راه داشتن گازوئیل با ستان مناسب پالایش خوبست و بهترین راه برای داشتن بنزین خوب اختلاط بنزین پلاتفرمت با بنزین اکتان پایین است اگر ایزو اکتان علاج بود از ان قبلا استفاده میشد ضمنا استفاده از الکل ها با مشخصات زیر :
اتانل اکتان موتوری 102 اکتان ریسرچ 129 متوسط 115
متانل اکتان موتوری 105 و ریسرچ 133 متوسط 119
در حالت 100% با افزایش توربو شارژر با دامنه فشاری 2 تا 2.5 اتمسفر امکان پذیر است ولی لزوما برای بالا بردن اکتان بنزین نیاید افزودنی مورد استفاده اکتانی بیش از 100 داشته باشد بهتر است بیس بنزین مناسب باشد و با افزایش مقادیر کم افزودنی اکتان سوخت بهینه شود.ضمنا از الکل ها اساسا بعنوان افزودنی تصحیح اکتان استفاده نمیشود اینها برای کاهش آلودگی بعنوان آلترناتیو های سوخت هستند که لازمست ابتدا با میکسینگ مقادیر پایین در حفظ سلامت محیط زیست گام برداشت.
"همواره بیس خوب بهتر از افزودنی است"
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای بالا بردن عدد ستان گازوئیل، معمولا از ترکیب 2-اتیل هگزیل نیترات استفاده میشه. تقریبا اضافه کردن 0.5 درصد از این ماده به گازوئیل، میتونه عدد ستان رو حتی تا 10 واحد افزایش بده.
یکی از ترفند هایی که بخش خصوصی با ورودش در صنعت نفت آموخته استفاده از موادی استکه یا بکلی ظاهر فراورده را تغییر میدهد مثل افزودن کلتان به گازوئیل و یا به ظاهر بخشی از خواص فراورده را تصحیح میکند .2- اتیل هگزیل نیترات یکی از ان مواد استکه به ظاهر ستان را اصلاح میکند ولی در طول فرایند پاشش بعلت تجزیه تولید گاز NO2 میکند که این گاز بعدا با یون هیدروژن واکنش داده تولید یون هیدروکسیل مینماید ...به بخشی از گزارش آزمایشگاه سندیا به پیوست توجه نمایید :
 

پیوست ها

  • report.doc
    80 کیلوبایت · بازدیدها: 1
دو راه زیر را مقایسه نمایید:
-بروید خاک رنگبر بخرید (چینی یا ایرانی ...) رنگبری کنید محلول را صاف کند به ان نور بتابانید تشخیص دهید که ماده نفتی است یا سنتتیک
- مقداری روی دستتان بریزید سفیدک زد و زود تبخیر شد از جنس بنزین است ولی اگر براق ماند از برش بنزینی دور شده .
میشه فلاش گازوئیل را بنویسید تا تفاوت انرا از 130 درجه سلسیوس ببینم تا تشخیص دهم چقدر تفاوت ناچیزه؟
میشه فلاش بنزین را هم بنویسید تا بتوانم تفاوت فلاش ها را حس کنم ؟قطعا میدانید بنزین فلاش ندارد و در شرایط عادی میزند.
میشه گراویتی گازوئیل را بنویسید و انرا با گراویتی شصت شصت بنزین و برشی که گازوئیل نامیده شده مقایسه کنید؟
میشه دامنه تقطیر دیزل دو را با برشی که گازوئیل نامیده شده برای مقایسه اینجا بگذارید.؟
گرفتن سر گازوئیل و دم گازوئیل به روش تقطیر کتلی (اینها اصطلاحات بخش خصوصی است)که یه خلا من دراوردی هم بخش خصوصی به اون اضافه کرده و انرا جوشاندن در خلا نامیده میتونه انرا به 402 نزدیک کنه اونهم فقط از حیث دامنه تقطیر ولی ماهیتشان با 402 یکسان نمیشود .برای همینه که این قاچاقچیان فراورده های نفتی یکشبه پولدار شده و حقوق مصرف کننده را ضایع میکنند . نه به هیچ وجه این روش تولید 402 نیست واین ماده ای که به این روش ساخته شده 402 نیست .فراورده ویژه هم که اصلا با این چیزا فرق دارد.
توضیح اینکه در فراورده های نفتی دانسیته معیار نیست باید با هیدرومتر مناسب گازوئیل نه دیگر فراورده ها گراویتی را همزمان با دما اندازه گرفت و از جدول انرا شصت به شصت کرد بعد گراویتی را اعلام نمود.بدانید اضافه کردن گازوئیل از سه درصد به بالا در روغن موتور قابل تشخیص است و زیر سه درصد تشخیص دشوار میشود چرا که اثر بخشی ماده اضافه شده گم میشود و وقتی اثر بخشی key test ها گم شوند عملا انتظار مشاهده خاصیتی تازه در مخلوط هم منتفی میگردد .این گزارش را بیست و پنج سال قبل به پخش ارائه نمودم.

راه های امتحان متعددی هست، بحثی در اینکه کدوم راه بهتره نیست، مهم جواب نهایی هست که این آزمایش ها می دن. خوشحال میشم شما با تجربه فراوانی که در این زمینه دارین، یکی از این مکمل ها رو آزمایش کنید و نتیجه آزمایش تون رو برای ما بزارین که به نظر شما این مکمل ها چیزی غیر از گازوئیل هست یا نه.
طبق مستندات ویکی (http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point) فلش گازوییل میتونه بین 52~96 درجه سلسیوس باشه و فلش بنزین هم حدود -43 درجه سلسیوس بیان شده.
در عکس زیر، مشخصات نمونه از گازوئیل ایران هست که اساتیدم خانم ها گیتی ابولحمد و شهره فاطمی در مقاله «بررسی سینتیکی و مقایسه فعالیت کاتالیست های هیدروتریتینگ در فرآیند گوگرد زدایی تیوفن از گازوییل» گزارش کردن.



در آدرس زیر هم مشخصاتی که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای گازوئیل ایران گزارش کرده آورده شده.
http://www.niordc.ir/index.aspx?siteid=78&pageid=864
در آدرس های زیر هم مشخصات استاندارد تعیین شده برای بنزین در سال 1998 و سال 2003 رو براتون گذاشتم.
http://uplod.ir/hgowcqco3im9/D_4814_____03___RDQ4MTQ_.pdf.htm
http://uplod.ir/jcjyr1hy7qo6/T99_170.PDF.htm

درمورد حلال 402 هم دقیقا همینطوره که شما گفتید! منم نگفتم که این محصول سبک که از گازوئیل استخراج می کنن همون حلال 402 هست، گفتم به این اسم میفروشنش! متاسفانه!


یه مقدار به نوشتار خود توجه کنید !
اضافه کردن گازوئیل به مقدار جزئی به بنزین نمیتونه عدد اکتان اون رو تغییر بده.
حتی از یک دیدگاه نگاه کنیم میتونیم بگیم که به تعبیری باعث افزایش عدد اکتان هم میشه!
بالاخره افزایش مقادیر جزئی میتواند عدد اکتان را تغییر دهد یا خیر؟
یکبار دیگر مطالبی را که نوشتم مرور کنید بعد بنویسید از اینکه برای متن آشفته فوق نمیتوانم پاسخ علمی پیدا کنم آنرا کنار میگذارم.
لطفا آر وی پی ینزین و گازوئیل را نیز بنویسید.و اگر دستگاه اندازه گیری آر وی پی را دارید با اضافه کرده 0.5 درصد گازوئیل نمره دو به بنزین با اکتان 87 مقدار آر وی پی را گزارش نمایید ضمنا فلاش بسته بنزین و آمیزه مزبور را نیز گزارش فرمایید .با عرض پوزش از اینکه بنده فقط به اعداد اطمینان دارم تا به تصورات.

جناب عراقی عزیز، ما در حال مباحثه هستیم یا مشاجره ؟! فکر می کنم منظورم از این گفته ها کاملا واضح و روشن هست. اگر هرجاش براتون نامفهوم بوده بفرمائید تا توضیحات بیشتر خدمتتون ارائه بدم.
دستگاه اندازه گیری فشار بخار رید رو ندارم متاسفانه، اما مقداری که برای گازوئیل گزارش شده حدود 0.2psi و برای بنزین هم 8-15psi هست. میتونید به فایل زیر رجوع کنید:
http://uplod.ir/62cimzcoibji/Fuel_Property_Comparison_for_Ethanol_Gasoline_No2Diesel.xls.htm


این مطلب که سرب بتدریج روی سوپاپ مینشیند را قابلیت لوریکانتی سرب مینامند و هیچ ربطی به چربی گازوئیل که ایجاد صمغ روی سوپاپ میکند ندارد.شما خاصیت مفید چربی گازوئیل را روی آتش زنه های مشعل های گازوئیل سوز با محفظه احتراق یکسان تصور کرده اید .به هیچ وجه گازوئیل برای موتور های احتراق داخلی با سیستم جرقه زنی مناسب نیست چه کم چه زیاد.
لازم به ذکر است سرب هیچ نقشی در عمل اب یندی ندارد فقط با ایجاد پوشش میکرونی روی سوپاپ موجب افزایش سختی سوپاپ و روانی حرکت ان میشود.عمل اب بندی در محفظه سیلندر هم با روغن موتور نه سرب

فلز سرب به این نرمی چطور میتونه باعث افزایش سختی سوپاپ بشه ؟
محفظه سیلندر از بالا به سرسیلندر متصل هست. آب-بندی محفظه سیلندر از پایین توسط رینگ های روغنی و کمپرسی و از بالا توسط واشر سرسیلندر و نیز سیت سوپاپ انجام میشه و اگر سوپاپ ها آب-بندی مناسبی نتونن انجام بدن، به علت نشتی، تراکم گاز در سیلندر افت می کنه و به طبع اون، توان ماشین کاهش پیدا می کنه.
حضور گازوئیل باعث بهبود آب-بندی و سیلینگ سوپاپ به سیت سوپاپ میشه. مکانیزم عملکرد گازوئیل با سرب متفاوت هست اما افزودن گازوئیل به بنزین، چه شما بخایین چه نخایین، از بین رفتن سیت سوپاپ رو به تاخیر میندازه. میتونید از مکانیک ماشینتون بپرسید.
 
یکی از ترفند هایی که بخش خصوصی با ورودش در صنعت نفت آموخته استفاده از موادی استکه یا بکلی ظاهر فراورده را تغییر میدهد مثل افزودن کلتان به گازوئیل و یا به ظاهر بخشی از خواص فراورده را تصحیح میکند .2- اتیل هگزیل نیترات یکی از ان مواد استکه به ظاهر ستان را اصلاح میکند ولی در طول فرایند پاشش بعلت تجزیه تولید گاز NO2 میکند که این گاز بعدا با یون هیدروژن واکنش داده تولید یون هیدروکسیل مینماید ...به بخشی از گزارش آزمایشگاه سندیا به پیوست توجه نمایید :

جناب عراقی، متنی که شما گذاشتین نه تنها موید گفته هاتون نیست، بلکه میگه مقدار رادیکالهایی که بر اثر تجزیه شدن 2-اتیل هگزیل نیترات بوجود میاد، در مقایسه با رادیکال های نیترات که بر اثر دمای بالای واکنش احتراق بوجود میاد، ناچیزه و لذا اثر حضور این ماده در گازوئیل، بر خود فرآیند احتراق ناچیز هست.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[QUOTEطبق مستندات ویکی (http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_point) فلش گازوییل میتونه بین 52~96 درجه سلسیوس باشه و فلش بنزین هم حدود -43 درجه سلسیوس بیان شده.
در عکس زیر، مشخصات نمونه از گازوئیل ایران هست که اساتیدم خانم ها گیتی ابولحمد و شهره فاطمی در مقاله «بررسی سینتیکی و مقایسه فعالیت کاتالیست های هیدروتریتینگ در فرآیند گوگرد زدایی تیوفن از گازوییل» گزارش کردن.


در آدرس زیر هم مشخصاتی که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای گازوئیل ایران گزارش کرده آورده شده.
http://www.niordc.ir/index.aspx?siteid=78&pageid=864
[/QUOTE]

جدول شرکت پخش میگه فلاش گازوئیل 54 درجه که فاصله زیادی با 130 درجه دارد بعبارتی فاصله ناچیز نیست .جدولی هم که از اساتیدتان گذاشتید بظاهر داره مشخصات ایزوگازوئیل یا گازوئیل ایزوماکس را میده که فلاش توش نمیبینم و خیلی هم با گزارشات استاندارد صنعت نفت مطابقت ندارد از طرفی با عنایت به عنوان مقاله یعنی Deep dissulfurization از طریق DHS وجود این جدول غیر مرتبط بنظر می رسد . VGO و گازوئیل مستقیم و ایزو گازوئیل در نهایت قبل از عرضه باید میکس شده به محدوده استاندارد شرکت نفت برسد تا قابل فروش باشد . اگر ویکی هم ادعای فلاش 92 کرده بدرده خودش میخوره اصولا برای بنزین عدد فلاش داده نمیشود و حد اکثر عبارت گزارش شود ممکنست قید گردد .
در مورد بنزین اند پوینت بنزین حسب استاندارد های داخلی و بین المللی رو 200 درجه و حد اکثر 225 بسته میشود اما گازوئیل تا 387 میاد حالا شما میخواهید یه برشی که اول گازوئیل بوده اومدند سرش را بریدند رسوندند به 130 و تهش هنوز 387 بریزید رو بنزین که چی بشه اند پوینت رو ببرید بالا که اکنانش تصحیح شه؟نه بذار یه واقعیتی رو در بازار قاچاق فراورده بهت بگم :
گروهی اومدند در بازار انرژی کاندنسیت های رازی و گاز رو میخرند و لابلای اونها گازوئیل وارد کارخونه اشون میکنند بعد یه تقطیر کتلی میکنند تا ماهیت فراورده را تغییر دهند بعد یه گروه دیگه بخشی از اونرا میخرند رنگبری میکنند و میکنند تو شیشه ها کوچک جای افزودنی بنزین میفروشند . توصیه میکنم هیچ نوع افزودنی نخرید استاندارد شرکت نفت بالاتر از انست که نیازی به تصحیح داشته باشه مگر در مواردی که حجم مصرف خیلی بالا میره (بیش از 100 میلیون لیتر در روز ) که صنعت مجبور به توزیع بنزین کمتر از 84 اکتان میشود
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
جناب عراقی عزیز، ما در حال مباحثه هستیم یا مشاجره ؟! فکر می کنم منظورم از این گفته ها کاملا واضح و روشن هست. اگر هرجاش براتون نامفهوم بوده بفرمائید تا توضیحات بیشتر خدمتتون ارائه بدم. دستگاه اندازه گیری فشار بخار رید رو ندارم متاسفانه، اما مقداری که برای گازوئیل گزارش شده حدود 0.2psi و برای بنزین هم 8-15psi هست. میتونید به فایل زیر رجوع کنید: [URL گفت:
http://uplod.ir/62cimzcoibji/Fuel_Property_Comparison_for_Ethanol_Gasoline_No2Diesel.xls.htm[/URL]
و اما آر وی پی ها :
فشار بخار بنزین 100 ال ال بین 5 تا 7 پی اس آی است و بنزین بر حسب اینکه زمستان عرضه شود و یا تابستان بین 7.8 تا 15 است ولی برای گازوئیل عددی برای فشار بخار داده نمیشود حالا فرض کنید در تابستان به منظور جلوگیری از vapor lock بنزینی در اتومبیلتان ریخته اید که فشار بخارش پایین است و بر عکس در زمستان بنزینی مصرف خواهید کرد که فشار بخارش بالاست تا cold starting نداشته باشید شخصی میاد رو بنزینش از این افزودنی های کاهنده فشار بخار هم میریزد چون میخواهد اکتانش اصلاح شه !
دقت شود برای مقادیر کم این مواد زیان آور (افزودنی بنزین و یا اصلاح کننده گرانروی روغن )هیچ ااتفاقی بجز از دست دادن پول رخ نخواهد داد .
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[QUOTE
فلز سرب به این نرمی چطور میتونه باعث افزایش سختی سوپاپ بشه ؟
محفظه سیلندر از بالا به سرسیلندر متصل هست. آب-بندی محفظه سیلندر از پایین توسط رینگ های روغنی و کمپرسی و از بالا توسط واشر سرسیلندر و نیز سیت سوپاپ انجام میشه و اگر سوپاپ ها آب-بندی مناسبی نتونن انجام بدن، به علت نشتی، تراکم گاز در سیلندر افت می کنه و به طبع اون، توان ماشین کاهش پیدا می کنه.
حضور گازوئیل باعث بهبود آب-بندی و سیلینگ سوپاپ به سیت سوپاپ میشه. مکانیزم عملکرد گازوئیل با سرب متفاوت هست اما افزودن گازوئیل به بنزین، چه شما بخایین چه نخایین، از بین رفتن سیت سوپاپ رو به تاخیر میندازه. میتونید از مکانیک ماشینتون بپرسید.
[/QUOTE]
آزمایشات عدیده ای در گذشته در پژوهشگاه صنعت نفت روی پیکان انجام گرفته و نشان داده شد که شکنندگی سوپاپ در حالتی که 100 هزار کیلومتر با بنزین بدون سرب کار میکند بیشتر از بنزین با سرب است ولی ماشین های امروزین نه پیکان هیچ نیازی به بنزین سرب دار ندارند باقیمانده کربن گازوئیل انقدر بالاست که اگر مستمرا در موتورهای بنزینی از ان به این روش استفاده کنید صمغ اطراف سوپاپ بتدریج زیاد میشود و ظرف شش ماه (برای راننده تاکسی)راندمان سوخت به پنجاه درصد کاهش می یابد .
ضمنا خیلی هم به حرف مکانیک ها گوش نکنید خیلی از اینها از بیکاری مکانیک شدند و چیزهایی از رئیسشان آموخته اند.
 
جدول شرکت پخش میگه فلاش گازوئیل 54 درجه که فاصله زیادی با 130 درجه دارد بعبارتی فاصله ناچیز نیست .جدولی هم که از اساتیدتان گذاشتید بظاهر داره مشخصات ایزوگازوئیل یا گازوئیل ایزوماکس را میده که فلاش توش نمیبینم و خیلی هم با گزارشات استاندارد صنعت نفت مطابقت ندارد از طرفی با عنایت به عنوان مقاله یعنی Deep dissulfurization از طریق DHS وجود این جدول غیر مرتبط بنظر می رسد . VGO و گازوئیل مستقیم و ایزو گازوئیل در نهایت قبل از عرضه باید میکس شده به محدوده استاندارد شرکت نفت برسد تا قابل فروش باشد . اگر ویکی هم ادعای فلاش 92 کرده بدرده خودش میخوره اصولا برای بنزین عدد فلاش داده نمیشود و حد اکثر عبارت گزارش شود ممکنست قید گردد .
در مورد بنزین اند پوینت بنزین حسب استاندارد های داخلی و بین المللی رو 200 درجه و حد اکثر 225 بسته میشود اما گازوئیل تا 387 میاد حالا شما میخواهید یه برشی که اول گازوئیل بوده اومدند سرش را بریدند رسوندند به 130 و تهش هنوز 387 بریزید رو بنزین که چی بشه اند پوینت رو ببرید بالا که اکنانش تصحیح شه؟.........

اگر به صحبت های قبلیم دقت کرده بودید، متوجه میشدین که صحبت منم همینه که این گازوییل هایی که به اسم مکمل میفروشن، نمیتونه بهبود دهنده عدد اکتان باشه. فقط توی یه شرایط که فشار بخار سوخت خیلی زیاد باشه، اضافه کردن گازوئیل باعث کاهش فشار بخار و به تعبیری افزایش عدد اکتان بنزین میشه. اما بنزینی که امروزه در جایگاهها عرضه میشه، نیازی به این مورد نداره.

.........نه بذار یه واقعیتی رو در بازار قاچاق فراورده بهت بگم :
گروهی اومدند در بازار انرژی کاندنسیت های رازی و گاز رو میخرند و لابلای اونها گازوئیل وارد کارخونه اشون میکنند بعد یه تقطیر کتلی میکنند تا ماهیت فراورده را تغییر دهند بعد یه گروه دیگه بخشی از اونرا میخرند رنگبری میکنند و میکنند تو شیشه ها کوچک جای افزودنی بنزین میفروشند . توصیه میکنم هیچ نوع افزودنی نخرید استاندارد شرکت نفت بالاتر از انست که نیازی به تصحیح داشته باشه مگر در مواردی که حجم مصرف خیلی بالا میره (بیش از 100 میلیون لیتر در روز ) که صنعت مجبور به توزیع بنزین کمتر از 84 اکتان میشود
اون که بعله ! به وفور در حال انجام شدن هست. اینقدر از این کارا میکنن که حد نداره. مازوت رو میگیرن و تا دمای 350 میجوشونن، چیزایی که بیرون میاد رو سرد می کنن و به اسم گازوئیل میفروشن، چیزی هم که باقی میمونه رو به اسم قیر میفروشن!!!
یا در تصفیه روغن موتور با استفاده از اسید سولفوریک، روغن سوخته رو میجوشونن و چیزایی که بیرون میاد رو سرد می کنن و بعد از سرد شدن، شلنگ کپسول گاز رو میندازن توش و یه مقدار گاز پروپان و بوتان توش حل می کنن که فلشش بیاد پایین، بعد هم مقداری جزئی بهش گازوئیل اضافه می کنن و به عنوان بنزین توی ماشین-شون میریزن!!!
نفت سفید رو میگیرن و تا دمای 180 درجه سلسیوس می جوشونن و به اسم نفت بدون بو به شرکت های رنگ سازی و حشره کش سازی میفروشن!!!
اینقدر از این کارا توی اینجا انجام میشه که حد و حساب نداره!:surprised:

و اما آر وی پی ها :
فشار بخار بنزین 100 ال ال بین 5 تا 7 پی اس آی است و بنزین بر حسب اینکه زمستان عرضه شود و یا تابستان بین 7.8 تا 15 است ولی برای گازوئیل عددی برای فشار بخار داده نمیشود حالا فرض کنید در تابستان به منظور جلوگیری از vapor lock بنزینی در اتومبیلتان ریخته اید که فشار بخارش پایین است و بر عکس در زمستان بنزینی مصرف خواهید کرد که فشار بخارش بالاست تا cold starting نداشته باشید شخصی میاد رو بنزینش از این افزودنی های کاهنده فشار بخار هم میریزد چون میخواهد اکتانش اصلاح شه !
دقت شود برای مقادیر کم این مواد زیان آور (افزودنی بنزین و یا اصلاح کننده گرانروی روغن )هیچ ااتفاقی بجز از دست دادن پول رخ نخواهد داد .

فشار بخار رید، فقط یک تعریف هست که میشه برای گازوییل هم گزارش کرد. اگه برای گازوئیل گزارش نشده و یا استفاده ای نداره به این معنی نیست که تعریفش برای گازوییل قابل استفاده نیست.
در مورد فشار بخار رید بنزین، گفته های شما صحیح هست و من منکر صحبتهای شما نیستم:smile:. همونطور که عرض کردم گازوئیل تاثیری در عدد اکتان «بنزین» نداره. منظور من از زمانی که اضافه کردن گازوییل میتونه عدد اکتان «سوخت» رو به عبارتی بهتر بکنه، اون زمانی هست که به condensate حاصل از جوشاندن روغن سوخته، گاز پروپان و بوتان و گازوئیل اضافه می کنن. اسم این محصول بنزین نیست ولی در موتور قابل سوختن هست.


آزمایشات عدیده ای در گذشته در پژوهشگاه صنعت نفت روی پیکان انجام گرفته و نشان داده شد که شکنندگی سوپاپ در حالتی که 100 هزار کیلومتر با بنزین بدون سرب کار میکند بیشتر از بنزین با سرب است ولی ماشین های امروزین نه پیکان هیچ نیازی به بنزین سرب دار ندارند باقیمانده کربن گازوئیل انقدر بالاست که اگر مستمرا در موتورهای بنزینی از ان به این روش استفاده کنید صمغ اطراف سوپاپ بتدریج زیاد میشود و ظرف شش ماه (برای راننده تاکسی)راندمان سوخت به پنجاه درصد کاهش می یابد ......

جناب عراقی عزیز، در مورد کاهش راندمان 50 درصدی سوخت، من تا به حال به چنین مطلبی برنخوردم، میتونید منبعی ارائه بدین ؟


........
ضمنا خیلی هم به حرف مکانیک ها گوش نکنید خیلی از اینها از بیکاری مکانیک شدند و چیزهایی از رئیسشان آموخته اند.
من خیلی کوچیکتر از اونی هستم که بخواهم توصیه ای کنم، اما پیشنهاد می کنم از کنار تجربیات دیگران ساده نگذرید. چرچیل یه جمله خیلی قشنگ داره که میگه: «بزرگترین درس زندگی این است که گاهی احمق ها هم درست میگویند!»
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[QUOTE

جناب عراقی عزیز، در مورد کاهش راندمان 50 درصدی سوخت، من تا به حال به چنین مطلبی برنخوردم، میتونید منبعی ارائه بدین ؟

من خیلی کوچیکتر از اونی هستم که بخواهم توصیه ای کنم، اما پیشنهاد می کنم از کنار تجربیات دیگران ساده نگذرید. چرچیل یه جمله خیلی قشنگ داره که میگه: «بزرگترین درس زندگی این است که گاهی احمق ها هم درست میگویند!»

آنچه لازم بود تا شبهات علمی پاک شود گفته شد .
بالاترین علم تجربه است اتومبیلی را هر روز مقداری گازوئیل رو بنزینش بریز و بعد از شش ماه بده قدرت سیلندر های موتور را اندازه گیری کنند .
یک مکانیک احمق نیست تامشمول سخن چرچیل شود (سخن چرچیل بیشتر منتصب است به احمق هایی که در سیاست ورود پیدا کرده اند ) او محتاجی است که بدون آموزش میتواند در هر سمت کارگری هر لحظه که بخواهید به کاری مشغول شود و در مورد تحصیل کرده ها هم به نوعی دیگر همین وضع را داریم مهندس ساختمان پالایشگاه داری میکند و مهندس نفت ساختمان سازی و پزشک عمومی کارخانه تصفیه دوم روغن راه می اندازد . شما در هلند بدون آموزش حتی نمیتوانید سوپر مارکت داری کنید و در کانادا نمیتوانید بدون داشتن مقاله ای از خودتان مستقیما در آن موضوع سرمایه گذاری کنید .هر وقت کارگر نتوانست بدون مدرک اموزشی به کاری مشغول شود اونوقت حرف اون کارگر در زمینه کاری که انجام میدهد شنیدنی است .
معتقدم :
" هزیان گوئی در سیاست مرسوم است پس احتمال شنیدن حرفی حساب از احمق ها در صنف سیاستمدارن صفر نیست "
to be absolutely certain about something ,one must know everything or nothing about it
 
آخرین ویرایش:

mohammad amui

عضو جدید
با سلام ببخشید فرمولاسیون و طریقه ساخت کود سوپر فسفات تریپل رو کسی داره یا هرگونه اطلاعات در این زمینه داره ارائه بده ممنون میشم
باتشکر
 

artemise

عضو جدید
درخواست فرمولاسیون پولیش
سلام لطفا در خصوص فرمولاسیون پولیشهای اتوموبیلی راهنماییم کنید.
با تشکر
 

artemise

عضو جدید
سلام دوست عزیز
مرسی به خاطر پاسخت.نه منظورم پولیش سطح رنگه که صافکار ها استفاده میکنند.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز
مرسی به خاطر پاسخت.نه منظورم پولیش سطح رنگه که صافکار ها استفاده میکنند.

من پولیش با این مشخصات نشنیده ام
ماده ای هست که زیر رنگ میزنند و بعضیها بهش میگویند "بتونه" که فرو رفتگی بدنه را پر میکنه و از روی آن رنگ میزنند منظورتون همون هست؟
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من پولیش با این مشخصات نشنیده ام
ماده ای هست که زیر رنگ میزنند و بعضیها بهش میگویند "بتونه" که فرو رفتگی بدنه را پر میکنه و از روی آن رنگ میزنند منظورتون همون هست؟

سلام دوستان.فكر كنم منظور جفتتون يكيه.
تا اونجا كه من شنيدم صافكارها از پوليش استفاده ميكنن كه وقتي با ضربه چكش ميخوان سطح رو صاف كنن، رنگ خراب نشه.
فكر كنم از همون پوليش هم براي داخل اتوموبيل استفاده ميشه
 

artemise

عضو جدید
سلام صبح بخیرجناب جینگیلبرت
نه منظورم پولیشیه که وقتی تصادف میکنیم صافکار ها رو سطح ماشین میکشند خط وخش رواز بین میبره
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نه امیر جان ؛پولیش از بین برنده خش و خط منظورمه

من یک پولیش شنیدم که شبیه واکس هست و روی صفحاتی مانند داشبورد میزنند تا براق بشه

یک بتونه شنیده ام که بعد از سمباده زنی روی فرو رفتگی های بدنه خود رو میزنند تا فرو رفتگی پر بشه و بعد از روی آن رنگ میزنند.
که این جورجاها اکثرا رنگ کوره ای میزنند یعنی داخل محفظه با حرارت بالا رنگ پاشیده میشه و پخته میشه تا عین رنگ فابریک کارخانه در بیاد.

احتمالا روی خراشیدگی های جزئی هم یک ماده ای زده بشه که نیاز به رنگ کاری و یا بتونه کاری نباشه که توی این یک مورد اطلاعاتم کم هست.
ببخشید که بیشتر از این نتوانستم کمک کنم.
 

artemise

عضو جدید
نه خیلیم عالی بود
به هر حال مرسی;من میخواستم یه کاره تحقیقاتی کنم ؛نهایتنم تولیدی ولی اطلاعاتم کافی نیست;فکر کنم از فکرش باید بیام بیرون.بازم مرسی.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در صافکاری خود رو یک بتونه سنگی دو جرئی داریم که بعد از صافکاری استفاده میشود با این بتونه سطح زیر کار پر شده و با سمباده پولیش داده میشود تا هر گونه فرو رفتگی و برجستگی حذف شود بعد اجازه داده میشود تا بتونه خشک شود روی بتونه رنگ آستری زده میشود و دوباره با سمباده نرم پولیش داده میشود و بعد رنگ اصلی که نمیتواند کوره ای باشد پاشیده میشود .
نوع دیگر برای پاک کردن خش و سایر ناخالصی ها از سطح رنگ است در این موارد از پولیش نرم استفاده میگردد تا خش و رنگ هایی که روی خودرو به لحاظ تماس با خود روی دیگر بوجود آمده پاک شود در این پولیش که باعث براق شدن رنگ خودرو میشود نقش اصلی را حلال بازی میکند
کدام مورد نظرت است تا فرمول ارائه شود .
بدرود
نه خیلیم عالی بود
به هر حال مرسی;من میخواستم یه کاره تحقیقاتی کنم ؛نهایتنم تولیدی ولی اطلاعاتم کافی نیست;فکر کنم از فکرش باید بیام بیرون.بازم مرسی.
 

farshadraei

عضو جدید
سلام
آخرین فرمولاسیون های مربوط به "شیشه شور ماشین" "روغن موتور" و "ضد یخ" رو دارید؟
اگه امکانش هست درصدها و همچنین پروسه تولیدشو هم بذارید ممنون میشم.
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به دوستان همیشه در صحنه شیمی

درباره فرمولاسیون و فرایندهای تولید اسید اکریلیک و پلی اکریلیک و الیاف اکریلیک اطلاعاتی دارید؟
اکسیداسیون اینها چه طوری میشه؟
کربونیزاسیون؟
گرافیتاسیون چه طوری انجام میشه؟
نظری در این باره داشتید هم استقبال بعمل می آید :D
 
بالا