درباره طرح اعزام انسان به مریخ
پروژه جنجالی رسانهای
پروژه «مارسوان» (که طراحی و اجرای آن را یک شرکت هلندی به همین نام بر عهده دارد)، پروژهای است که طی آن تعدادی انسان به مریخ سفر کرده و تا پایان عمر در همانجا اقامت میکنند. به بیان دیگر این سفر، یکطرفه است و بازگشتی در کار نخواهد بود. این شرکت تصمیم دارد با ثبتنام از داوطلبان این سفر، نخستین گروه از آنان را چندسال دیگر به مریخ بفرستد و نخستین زیستگاه انسانهای مقیم مریخ را برپا سازد. طبق برنامهریزیهای قبلی، قرار است اولین گروه مسافران (که شامل یک گروه چهارنفره است)، سال ۲۰۲۳ به مریخ سفر کنند و از آن پس هر دوسال یکبار گروه دیگری از فضانوردان و نخستین شهروندان مریخنشین وارد این سیاره شوند. هرچند سفر به مریخ، کار بسیار دشواری است و حتی سازمانهای بزرگ فضایی جهان بهرغم سالها تجربه و صرف هزینههای بسیار، در حسرت دستیابی به چنین هدفی هستند، این شرکت اطمینان میدهد که میتواند چنین کاری را انجام دهد.
اما نکته جالبتر اینکه، این شرکت قصد دارد کلیه مراحل این ماموریت بزرگ را (آموزش فضانوردان، فرآیندهای پرتاب و زندگی فضانوردان در مریخ) بهطور زنده از تلویزیون پخش کند و این برنامه ماجراجویانه را به یک شوی تلویزیونی بزرگ و پردرآمد تبدیل کند. بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر همه فناوریهای لازم برای چنین کاری وجود دارد. براساس طرحی که این شرکت ارایه داده، قرار است پیش از آنکه نخستین مسافران قدم بر سطح مریخ بگذارند، تعدادی فضاپیمای بدون سرنشین عازم مریخ شوند و تجهیزات بسیاری را در محلهای از پیش تعیینشده، فرود آورند. سپس مریخنوردهای هوشمندی به مریخ ارسال میشوند تا کارهای ساختوساز و آمادهسازی مکان را انجام دهند. طبق برنامهها قرار است شش واحد فرود در سال ۲۰۲۱ به مریخ اعزام شود و اولین مجتمع مسکونی را در سیارهای دیگر برپا سازند. در این ماموریت، مریخنوردهای هوشمند نقش بسیار اساسی برعهده دارند، زیرا کار کنار هم قرار دادن قطعات پیشساخته و متصلکردن آنها به یکدیگر را این رباتها برعهده دارند. البته غذا، آب و اکسیژن کافی نیز پیش از سفر داوطلبان به مریخ ارسال میشود تا اولین گروه کارش را آغاز و زمینه را برای سفر گروههای بعدی فراهم کند.
طبق اعلام طراحان قرار است در سال ۲۰۲۳ اولین گروه مسافران فضانورد قدم به مریخ بگذارند و از هماکنون فرآیند ثبتنام آنها آغاز شده است. بدینترتیب این شرکت تنها ۱۰ سال زمان در اختیار دارد که یک کلونی کوچک را بر سطح مریخ سوار کند. نکته جالب دیگر آن است که جدول زمانی این شرکت برای اعزام انسان به مریخ بسیار فشرده است. این شرکت امیدوار است فرآیند ساخت اولین مریخنشین و همچنین ماهوارههای ارتباطی را که باید در مدار مریخ قرار بگیرند، در سال ۲۰۱۴ به جریان بیندازد. مطابق این برنامه اولین ماهوارهها و همچنین اولین سامانه فرود در سال ۲۰۱۶ به مریخ اعزام میشوند.
اولین محموله نیز قرار است در سال ۲۰۱۶ در منطقهای مناسب فرود آید. در سال ۲۰۱۸ اولین ربات مریخنورد کارگر این پروژه در مریخ فرود میآید. وظیفه اصلی این مریخنورد براساس طرح این شرکت، جستوجوی محل مناسب برای ساخت این شهرک فضایی است. شرکت در سال ۲۰۲۱، پنج فضاپیما و یک مریخنورد دیگر را به مریخ میفرستد. این فضاپیماها درنهایت در نزدیکی شهرک مریخی فرود میآیند و دو مریخنورد، آنها را به کنار هم برده و تجهیزات را روی هم سوار میکنند و منتظر فرود انسانها میمانند. همانگونه که دیده میشود این طرح بسیار بلندپروازانه و بسیار خامدستانه است و به فناوری، ثروت و زمان بسیار زیادی نیاز دارد که هماکنون فراهم نیست و حتی در صورت وجود، نیازمند مدیریتی بسیار قوی و کارآمد است. از مجموع این بحثها، شاید بتوان نتیجه گرفت که این طرح فقط در عرصه رسانههای عامهپسند و جنجالی موفق است و بعید است که به نتیجه عملی منجر شود.
یاسان زرکوب
منبع: روزنامه شرق - شماره 1970 - 15 اسفند 1392
.
پروژه جنجالی رسانهای
پروژه «مارسوان» (که طراحی و اجرای آن را یک شرکت هلندی به همین نام بر عهده دارد)، پروژهای است که طی آن تعدادی انسان به مریخ سفر کرده و تا پایان عمر در همانجا اقامت میکنند. به بیان دیگر این سفر، یکطرفه است و بازگشتی در کار نخواهد بود. این شرکت تصمیم دارد با ثبتنام از داوطلبان این سفر، نخستین گروه از آنان را چندسال دیگر به مریخ بفرستد و نخستین زیستگاه انسانهای مقیم مریخ را برپا سازد. طبق برنامهریزیهای قبلی، قرار است اولین گروه مسافران (که شامل یک گروه چهارنفره است)، سال ۲۰۲۳ به مریخ سفر کنند و از آن پس هر دوسال یکبار گروه دیگری از فضانوردان و نخستین شهروندان مریخنشین وارد این سیاره شوند. هرچند سفر به مریخ، کار بسیار دشواری است و حتی سازمانهای بزرگ فضایی جهان بهرغم سالها تجربه و صرف هزینههای بسیار، در حسرت دستیابی به چنین هدفی هستند، این شرکت اطمینان میدهد که میتواند چنین کاری را انجام دهد.
اما نکته جالبتر اینکه، این شرکت قصد دارد کلیه مراحل این ماموریت بزرگ را (آموزش فضانوردان، فرآیندهای پرتاب و زندگی فضانوردان در مریخ) بهطور زنده از تلویزیون پخش کند و این برنامه ماجراجویانه را به یک شوی تلویزیونی بزرگ و پردرآمد تبدیل کند. بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر همه فناوریهای لازم برای چنین کاری وجود دارد. براساس طرحی که این شرکت ارایه داده، قرار است پیش از آنکه نخستین مسافران قدم بر سطح مریخ بگذارند، تعدادی فضاپیمای بدون سرنشین عازم مریخ شوند و تجهیزات بسیاری را در محلهای از پیش تعیینشده، فرود آورند. سپس مریخنوردهای هوشمندی به مریخ ارسال میشوند تا کارهای ساختوساز و آمادهسازی مکان را انجام دهند. طبق برنامهها قرار است شش واحد فرود در سال ۲۰۲۱ به مریخ اعزام شود و اولین مجتمع مسکونی را در سیارهای دیگر برپا سازند. در این ماموریت، مریخنوردهای هوشمند نقش بسیار اساسی برعهده دارند، زیرا کار کنار هم قرار دادن قطعات پیشساخته و متصلکردن آنها به یکدیگر را این رباتها برعهده دارند. البته غذا، آب و اکسیژن کافی نیز پیش از سفر داوطلبان به مریخ ارسال میشود تا اولین گروه کارش را آغاز و زمینه را برای سفر گروههای بعدی فراهم کند.
طبق اعلام طراحان قرار است در سال ۲۰۲۳ اولین گروه مسافران فضانورد قدم به مریخ بگذارند و از هماکنون فرآیند ثبتنام آنها آغاز شده است. بدینترتیب این شرکت تنها ۱۰ سال زمان در اختیار دارد که یک کلونی کوچک را بر سطح مریخ سوار کند. نکته جالب دیگر آن است که جدول زمانی این شرکت برای اعزام انسان به مریخ بسیار فشرده است. این شرکت امیدوار است فرآیند ساخت اولین مریخنشین و همچنین ماهوارههای ارتباطی را که باید در مدار مریخ قرار بگیرند، در سال ۲۰۱۴ به جریان بیندازد. مطابق این برنامه اولین ماهوارهها و همچنین اولین سامانه فرود در سال ۲۰۱۶ به مریخ اعزام میشوند.
اولین محموله نیز قرار است در سال ۲۰۱۶ در منطقهای مناسب فرود آید. در سال ۲۰۱۸ اولین ربات مریخنورد کارگر این پروژه در مریخ فرود میآید. وظیفه اصلی این مریخنورد براساس طرح این شرکت، جستوجوی محل مناسب برای ساخت این شهرک فضایی است. شرکت در سال ۲۰۲۱، پنج فضاپیما و یک مریخنورد دیگر را به مریخ میفرستد. این فضاپیماها درنهایت در نزدیکی شهرک مریخی فرود میآیند و دو مریخنورد، آنها را به کنار هم برده و تجهیزات را روی هم سوار میکنند و منتظر فرود انسانها میمانند. همانگونه که دیده میشود این طرح بسیار بلندپروازانه و بسیار خامدستانه است و به فناوری، ثروت و زمان بسیار زیادی نیاز دارد که هماکنون فراهم نیست و حتی در صورت وجود، نیازمند مدیریتی بسیار قوی و کارآمد است. از مجموع این بحثها، شاید بتوان نتیجه گرفت که این طرح فقط در عرصه رسانههای عامهپسند و جنجالی موفق است و بعید است که به نتیجه عملی منجر شود.
یاسان زرکوب
منبع: روزنامه شرق - شماره 1970 - 15 اسفند 1392
.