خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3
خلاقیت در فرایند طراحی معماری 3
در ادامه شما رو دعوت می کنم مقدمه ای که در اول کتاب اومده رو بخوانید:
“در طراحی و تالیف کتاب، از همان ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که سخنی جدید در زمینه طراحی پارامتریک بیان کنیم و از ترجمه مقالات موجود، تکرار تجربه های معماران اروپایی و آمریکای، یا توضیح شیوه ترسیم و طراحی ایشان خودداری کردیم. کاری که بسیار آسان تر از شیوه برخورد کنونی ما بود. متاسفانه ترجمه و کپی از آثار غربی ـ حتی توسط معماران مطرح کشور- بیش از گذشته ساختار فکری و خلاق جامعه معماری ایران را در اختیار گرفته و فضایی اندک و ناچیز برای آراء و نظریات جدید باقی مانده است، به ویژه در رویارویی با معماری گذشته ایران که آثار ساخته شده تکرار ضعیفی از الگوهای معماری گذشته اند و کمتر توجهی به ساختار فضایی و ارزش های زیباشناختی و خلاقانه معماری ایران می توان یافت، آنچنان که در آثار معماران خلاق، اندیشمند و متعهدی چون هوشنگ سیحون و کامران دیبا آن زیبایی و حس فضایی، مخاطب را بی هیچ واسطه و توضیحی تحت تاثیر قرار می دهد.
در این مجموعه تلاش کردیم تجارب متنوعی از فرم و فضا، از هر سبک و تفکری که باشد ارایه کنیم. به¬ویژه کار بر روی ساختار گنبد و کاربندی و تجربه گوشهای از شگفتی های معماری ایران ـ با امکانات نرم افزاری و تکنیک¬های طراحی پارامتریک – بر درک و تشخیص ما از غنای فرمی و محتوایی معماری ایران افزود، تا آنجا که با شور و هیجانی وصف ناپذیر، جرات تغییر و توسعه در الگوها و ساختار فضایی معماری گذشته ایران را یافتیم. از آنجا که جسارت و کنجکاوی از مولفههای مهم خلاقیت و از مهم¬ترین ابزار در آفرینش هنر و معماری به شمار می روند و با ممارست و پشتکار گروهی به ساختارهایی نو و البته همساز با روح زمانه دست یافتیم . امید که این قدم کوچک در مجموعههای بعدی به نگاه و رویکردی مشخص در معماری بینجامد.
بر روی هر طرح و ساختاری که در این مجموعه آورده شده، بالغ بر ۱۰۰ ساعت به لحاظ فکری و عملی زمان صرف شده است. تخیل بالا در خلق فضا و خلاقیت در به کارگیری دستورات مدلسازی از یک طرف نیمکره راست مغز و از طرف دیگر نقد زیباشناختی و گزینش و تحلیل تصاویر و فضاهای خلق شده، قوه استدلال و نیمکره چپ مغز را بسیار به چالش کشید تا آنجا که توانستیم تجربه و شناختی متفاوت از فرم و فضای رایج در برخورد با معماری گذشته ایران و معماری غرب ارایه کنیم.
امید که این مجموعه، به یاد اولین کتابی که پدر با شوق و باوری بسیار از کتابخانه خویش به ذهن و دل من ارایه کرد و مرا اسیر و شیفته آگاهی به اینجا کشاند، این کتاب نیز دریچههایی از فهم و درک ما را به فضای اندیشمندی معماری ایران بگشاید.”
کتاب خلاقیت در فرایند طراحی معماری ۳
موضوعات مورد بحث در کتاب:
- معماری پارامتریک و بررسی نظریات پاتریک شوماخر
- معماری و فضای دیجیتال
- نگاهی نو به فضا در معماری ایران
- شیوه ترسیم احجام پیچیده در نرم افزار ۳ds Max
فهرست مطالب
واقعیت مجازی (Virtual Reality)
نقش فضای مجازی
تفکر دیجیتال
معماری دیجیتال
نکات مهم در طراحی و معماری دیجیتال
فرایند طراحی دیجیتال، ساختاری غیر خطی است.
آنچه از فرآیند طراحی دیجیتال می¬آموزیم
معماری مقداری
تعریف مفهومی پارامترگرایی
تعریف مفهومی و عملیاتی پارامترگرایی
تعریف عملیاتی
روش های اکتشافی رسمی
روش های اکتشافی عملکردی
فرایند طراحی معماری مقداری
دگرگونی، تغییر و حتی دگردیسی در طراحی فرم و فضا
روش ساخت ۱
روش ساخت ۲
روش ساخت ۳
ویرایش حجم ساخته شده
ترسیم احجامی با مقاطع مختلف
روش ساخت ۵
Array کردن اجسام بر روی مسیر مشخص
روش ساخت ۷
معماری مقداری در فضای داخلی
توسعه مقداری احجام در فضا
آیا امکان وجود سبکی واحد برای قرن بیست و یکم مقدور می باشد
کاربندی
فضایی برای اندیشیدن
جستاری مقداری در معماری گنبد
جنگ سبک ها: پارامترگرایی در برابر مینیمالیسم
طراحی مقداری و فضای نمایشگاهی در مصاحبه با پاتریک شوماخر
موزه زندگی ، سرای معرفت ، منزل بی منزلی
طراحی سه بعدی
نکاتی مهم در استفاده از نرم افزار ۳D Max
تغییر دهنده ها یا modifiers
اصلاح گر bend
اصلاح گر Taper
اصلاح گر Twist ( پیچاندن )
Edit Spline
Edit Mesh(اصلاح گر اجسام)
منبع:saeedsun.ir