دارالحدیث

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
قال النبی صلى الله علیه و آله و سلم:

اذا جائکم الاکفاء فانکحوهن و لا تربصوا بهن الحدثان.

وقتى که اشخاص هم شان به خواستگارى دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.

نهج الفصاحه، ص ۳۷، ح ۱۹۳

 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
عن النبى صلى الله علیه و آله و سلم قال:

ایاکم و خضراء الدمن، قیل: یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراة الحسناء فى منبت السوء.

بپرهیزید از سبزه‏هایى که در مزبله مى‏روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه‏هایى که در مزبله مى‏روید چیست؟

حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: زن زیبایى که در خانواده پست و ناشایست ‏پرورش یافته باشد.

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۶، مکارم الاخلاق، ص ۲۰۵


 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
امر النبی صلى الله علیه و آله و سلم
بنات عبدالمطلب و نساء المهاجرین و الانصار: ان یمضین فى صحبة فاطمة علیها السلام و ان یفرحن و یرجزن و یکبرن و یحمدن و لا یقلن ما لا یرضى الله.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم امر فرمود،
دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسى حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادى کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند.
و از گفتن حرفهایى که خدا بدان راضى نیست، بپرهیزند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۹۸

 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
:gol: تمام این روایات ازامام صادق(علیه السلام)میباشد::gol:

1- طلبتُ الجنة، فوجدتها في السخأ: بهشت را در بخشندگي و جوانمردي يافتم.

2- و طلبت ثقل الميزان، فوجدته في شهادة «ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»: و سنگيني ترازوي اعمال را در گواهي به يگانگي خدا تعالي و رسالت حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) يافتم.

3- و طلبت السرعة في الدخول الي الجنة، فوجدتها في العمل لله تعالي: سرعت در ورد به بهشت را در كار خالصانه براي خداي تعالي يافتم.

4- و طلبتُ حب الموت، فوجوته في تقديم المال لوجه الله: و دوست داشتن مرگ را در پيش فرستادن ثروت (انفاق) براي خشنودي خداي تعالي يافتم.


5- و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها في ترك المعصية: و شيريني عبادت را در ترك گناه يافتم.


6- و طلبت رقة القلب، فوجدتها في الجوع و العطش: و رقت (نرمي) قلب را در گرسنگي و تشنگي (روزه) يافتم.

7- و طلبت نور القلب، فوجدته في التفكر و البكأ: و روشني قلب را در انديشيدن و گريستن يافتم.

8- و طلبت الجواز علي الصراط، فوجدته في الصدقة: و (آساني) عبور بر صراط

را در صدقه يافتم.

9- و طلبت نور الوجه، فوجدته في صلاة الليل: و روشني رخسار را در نماز شب يافتم.


10- و طلبت فضل الجهاد، فوجدته في الكسب للعيال: و فضيلت جهاد را در به دست آوردن هزينه زندگي زن و فرزند يافتم.

11- و طلبت حدب الله عزوجل، فوجدته في بغض اهل المعاصي: و دوستي خداي تعالي را در دشمني با گنهكاران يافتم.

12- و طلبت الرئاسة، فوجدتها في النصيحة لعبادالله: و سروري و بزرگي را در خيرخواهي براي بندگان خدا يافتم.

13- و طلبت فراغ القلب، فوجدته في قلة المال: و آسايش قلب را در كمي ثروت يافتم.

14- و طلبت عزائم الامور، فوجدتها في الصبر: و كارهاي پر ارزش را در شكيبايي يافتم.

15- و طلبت الشرف، فوجدته في العلم: و بلندي قدر و حسب را در دانش يافتم.

16- و طلبت العبادة فوجدتها في الورع: و عبادت را در پرهيزكار يافتم .

17- و طلبت الراحة، فوجوتها في الزهد: و آسايش را در پارسايي يافتم.

18- و طلبت الرفعة، فوجدتها في التواضع: برتري و بزرگواري را در فروتني يافتم.

19- و طلبت العز، فوجدته في الصدق: و عزت (ارجمندي) را در راستي و درستي يافتم.

20- و طلبت الذلة، فوجدتها في الصوم: و نرمي و فروتني را در روزه يافتم.

21- و طلبت الغني، فوجدته في القناعة: و توانگري را در قناعت يافتم.


22- و طلبت الانس، فوجدته في قرائة القرآن: و آرامش و همدمي را در خواندن قرآن يافتم.

23- و طلبت صحبة الناس، فوجدتها في حسن الخلق: و همراهي و گفتگوي با مردم را در خوشخويي يافتم.

24- و طلبت رضي الله، فوجدته في برالوالدين: و خوشنودي خدا تعالي را در نيكي به پدر و مادر يافتم.

مستدرك الوسائل، ج 12، ص 173 - 174، ح 13810





 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
 شرح الأسماء الحسنى :
فِي الحَديثِ القُدسِيِّ : يَابنَ آدَمَ ، خَلَقتُ الأَشياءَ لِأَجلِك وخَلَقتُكَ لِأَجلي .
شرح الأسماء الحسنى : 139 ، رسائل الكركي : 3 / 962 وفيه «يا إنسان ...» ، وفي مصابيح القلوب : 458 «خلقت جميع العالم لكم وخلقتكم لي» ، المواعظ العددية : 420 وفيه «خلقت الأشياء كلّها لأجلك وخلقتك لأجلي وأنت تفرّ منّي» .

شرح الأسماء الحسنى :
در حديث قدسى آمده است: «اى آدميزاد! همه چيز را براى تو آفريدم و تو را براى خودم آفريدم» .
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
حديث قدسى:
فيما اوُحىَ إلى عيسى عليه السلام هىَ (يَعْنِى النّارَ) دارُ الْجَبّارينَ وَ العُثاةِ الظّالِمينَ وَ كُلِّ فَظٍّ غَليظٍ وَ كُلِّ مُخْتالٍ فَخورٍ؛
كافى، ج 8، ص 136، ح 103.


به عيسى عليه السلام وحى شد:
كه جهنّم، سراى جباران و سركشان ظالم است و جايگاه هر تندخوى خشن و هر متكبّر مغرورى.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
عبدالله بن سنان مي‌گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود:
به زودي شما را شبهه عارض گردد؛ پس بدون نشانه‌اي كه ديده شود باقي بمانيد و در آن ظروف شبهه، كسي بدون امام ، هدايت و نجات پيدا نكند مگر آن كسي كه به
دعاي غريق، دعا كند.

عرض كردم: «دعاي غريق چيست؟» فرمود: مي‌گويي:

يا اللهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَي دِينِكَ

من گفتم: يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَي دِينِكَ.

حضرت فرمود:
«به راستي كه خداي عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است اما آن‌چنان كه من گفتم بگو: يا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَي دِينِكَ.»
سيد بن طاووس قدس سره بعد از ذكر اين مطلب مي‌فرمايد:
«اين شايد بدان جهت باشد كه دگرگوني و زير و رو شدن قلوب و ابصار، در روز قيامت و از شدت هول و هراسِ آن روز، صورت مي‌گيرد اما در زمان غيبت، بيم و ترس از دگرگوني و زير و رو شدن قلوب است نه ابصار و ديدگان.1
»

برگرفته از كتاب « بهار جانها» اثر حضرت آيت الله كريمي جهرمي
1- مهج الدعوات، ص332.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
رسول اکرم صلى الله عليه و آله :
إنّ أخْوَفَ ما أخافُ عَلى اُمّتِي الهَوى وطُولُ الأملِ ؛ أمّا الهوى فَإنّهُ يَصُدُّ عَنِ الحقِّ ، وأمّا طُولُ الأملِ فَيُنْسي الآخِرَةَ .


بحار الأنوار : 70 / 75 / 3

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
آنچه مرا بيش از همه نگران امّتم كرده است دو خصلت است: خواهشهاى نفس و آرزوى دراز؛ زيرا هوا و هوس ، آدمى را از حق باز مى دارد و آرزوى دراز ، آخرت را از ياد مى برد.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
رسول الله صلى الله عليه و آله :
إنّ أخْوَفَ ما أتَخَوَّفُ على اُمّتي مِن بَعْدي : هذهِ المَكاسِبُ المُحَرَّمةُ ، والشَّهْوَةُ الخَفِيّةُ ، والرِّبا .


بحار الأنوار : 73 / 158 / 3


پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
ترسناكترين چيزهايى كه بعد از خود بر امّتم مى ترسم اينهاست: درآمدهاى ناروا، شهوتهاى نهفته، و ربا.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
امام رضا عليه السلام :

نَحنُ آلَ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الأَوسَطُ ، الَّذي لا يُدرِكُنا الغالي ولا يَسبِقُنَا التّالِي


الكافي : 1 / 101 / 3 ، التوحيد : 114 / 13 كلاهما عن إبراهيم بن محمّد الخزّاز ومحمّد بن الحسين .

امام رضا عليه السلام :
ما خاندان محمّديم و بر راه ميانه اى قرار داريم كه نه تندرو به ما مى رسد و نه آن كه از پس مى آيد، از ما پيشى مى گيرد.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
امام رضا عليه السلام :




مَن أرادَ أن لايُؤذِيَهُ مِعدَتُهُ فَلا يَشرَب بَينَ طَعامِهِ ماءً ؛
بحار الأنوار ، ج 62 ، ص 323 .


امام رضا عليه السلام :
هر كه مى خواهد معده اش آزارش ندهد ، در بين غذا آب نخورد .
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : بزرگترین مردمان در ایمان و یقین، کسانی هستند که در روزگاران آینده زندگی می کنند، پیامبرشان را ندیده اند، امام آن ها در غیبت است و فقط به سبب خواندن خطی روی کاغذ ( خواندن قرآن کریم و احادیث معصومین علیه السّلام) ایمان می آورند.

منبع : بحار الانوار، ج52 ، ص 125



رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : هر کس دوست دارد خدا را در حال ایمان کامل و مسلمانی مورد رضایت او ملاقات کند ، ولایت و محبّت امام عصر (عج) را بپذیرد.

منبع : بحارالانوار ، ج 36، ص 296



رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : خوشا به حال کسی که به حضور قائم برسد، در حالی که پیش از قیام او نیز پیرو او باشد.

منبع : بحارالانوار ، ج52ص130



حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : زمین از حجت خدا (امام) خالی نمی ماند. امّا خداوند ، به علت ستمگری انسان ها و زیاده رویشان در گناه ، آنان را از وجود حجت در میان آن ها بی بهره می سازد.

منبع : غیبت نعمانی، ترجمه، ص202



حضرت علی (علیه السّلام) فرموده اند : حجت خداوند در میان مردم حضور دارد ، از معابر و خیابان ها عبور می کند ... به نقاط مختلف جهان می رود ، سخن مردم را می شنود و برجماعت مردم سلام می کند. می بیند و دیده نمی شود؛ تا این که زمان ظهور و وعده ی الهی و ندای آسمانی فرا می رسد. هان! آن روز، روز شادی فرزندان علی (علیه السّلام) و پیروان اوست.

منبع : کتاب الغیبة، نعمانی ، ص 144



امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) می فرمایند : بهره بردن از من در عصر غیبتم، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامی که پشت ابرها باشد.

منبع : بحارالانوار ، علامه مجلسی، ج 53، ص181



امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) در نامه ای به شیخ مفید از علمای بزرگ اسلام، می فرمایند : ما از اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند.
ایشان در همین نامه می فرمایند : ما در رسیدگی (به شما ) و سرپرستی شما کوتاهی و اعمال نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم که اگر جز این بود ، دشواری ها و مصیبت ها بر شما فرود می آمد و دشمنان، شما را ریشه کن می نمودند.

منبع : الاحتجاج ، طبرسی ، ج2، ص596



وقتی از امام باقر (علیه السّلام) پرسیدند که آیا برای ظهور وقتی معین شده است ، سه بار فرمودند : تعیین کنندگان وقت دروغ گویند.

منبع : بحارالانوار ، ج 53، ص 103



رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند : مثل ظهور حضرت مهدی عصر (عج) ، مثل برپایی قیامت است. مهدی (عج) نمی آید مگر ناگهانی.

منبع : منتخب الاثر، ص124 و224



حضرت علی (علیه السّلام) درباره ی کسانی که با امام (عج) پیمان می بندند و بیعت می کنند ، می فرمایند : امام با این شرط با آنان بیعت می کند که در امانت خیانت نکنند ، پاک دامن باشند ، اهل دشنام و کلمات زشت نباشند ، به ظلم و ستم خونریزی نکنند ، به خانه ای هجوم نبرند، کسی را به ناحق آزار ندهند، ساده زیست باشند و بر مرکب های گران قیمت سوار نشوند ، لباس های فاخر نپوشند، مسجدی را خراب نکنند ، به یتیمان ستم نکنند ، دنبال شهوت رانی نباشند، شراب ننوشند ، به پیمان خود عمل کنند، ثروت و مال را احتکار نکنند ... و در راه خدا به شایستگی جهاد نمایند.

منبع : الملاحم و الفتن ، ص 149
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
احادیثی درمورد معصیت و نافرمانی خدا
حدیث 1- امام حسین علیه السلام:

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ؛
آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.
کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ، ص
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 2- امام محمد باقر علیه السلام:
ما عَرَفَ اَللهَ مَن عَصاهُ؛

خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
تحف العقول، ص294
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 3- امام حسین علیه السلام:
مَن حاوَلَ اَمراً بِمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتُ لِما یَرجو و اَسرَعُ لِما یَحذَرُ.؛

سی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود.
تحف العقول، ص248
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 4- پيامبر صلى‏ الله‏ عليه ‏و ‏آله :
ثَلاثٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فيهِ فَلَيْسَ مِنّى وَ لا مِنَ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ. قيلَ: يا رَسولَ اللّه‏ِ، وَ ما هُنَّ؟ قالَ: حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ وَ حُسْنُ خُلْقٍ يَعيشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعاصِى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ؛

سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمودند: بردبارى كه به وسيله آن جهالت نادان را دفع كند، اخلاق خوش كه با آن در ميان مردم زندگى كند و پارسايى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد.
وسایل الشیعه ،ج20 ،ص359 - بحارالانوار(ط-بیروت)-ج66،ص386وج68،ص418 )
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 5- امام على عليه ‏السلام :
لا يَسعَدُ امْرُؤٌ إلاّ بِطاعَةِ اللّه‏ِ سُبحانَهُ وَ لا يَشقَى امْرُؤٌ إلاّ بِمَعصيَةِ اللّه‏ِ؛

هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏ شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏ گردد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 6- امام سجاد عليه ‏السلام :
فَاَمّا حَقُّ اللّه‏ِ الاَكْبَرُ فَاِنَّكَ تَعْبُدُهُ لا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئا فَاِذا فَعَلْتَ ذلِكَ بِاِخْلاصٍ جَعَلَ لَكَ عَلى نَفْسِهِ اَنْ يَكْفيَكَ اَمْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ وَ يَحْفَظَ لَكَ ما تُحِبُّ مِنْها ؛

حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خالصانه چنين كنى، خداوند كار دنيا و آخرتت را كفايت مى ‏كند و آنچه را دوست دارى برايت نگه مى‏ دارد.
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ،ج11 ،ص155 - تحف العقول(در رساله حقوق امام سجاد) ، ص256
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
/

/

حدیث 7- پیامبر اکرم (ص):
لا تَتظُروا اِلی صَغیرِ الذّنبِ و لَکنِ انظُرُوا اِلی ما اجتَرَأتُم؛

به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگرید.
{باب جهاد النفس وسایل الشیعه} (ترجمه ی افراسیابی ، ص 183 ،ح 405 )
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
/

/

حدیث 8- امام صادق (ع):
اَرج الله رَجاءَ لایجرّئک عَلی مَعصیتِه و خَف اللهَ خوفاً لا یؤیسُک مِن رَحمته؛

به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداوند بیم داشته باش بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند.
وسایل الشیعه باب جهادالنفس ، ج15 ، ص 218
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حدیث 9- امام علی (ع):
مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصی اللهِ أورَثَهُ اللهُ ذُلّاً؛

هر که از معصیت خدا لذت ببرد خداوند او را به ذلت می افکند.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ، ص186 ، ح3565
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
منتخب سخنان امام علی علیه السلام
روش زندگي با مردم : با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوي شما آيند. (حكمت 10)

روش برخورد با دشمن:
اگر بر دشمنت دست يافتي، بخشيدن او را شكرانة پيروزي قرار ده. (حكمت 11)آيين دوست يابي : ناتوان ترين مردم كسي است كه در دوست يابي ناتوان است، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد. (حكمت 12)
روش استفادة از نعمت ها :چون نشانه هاي نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسي نعمت ها را از خود دور نسازيد. (حكمت 13)

روش ياري كردن مردم :
از كفارة گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.(حكمت 24)

ترس از خدا در فزوني نعمت ها
: اي فرزند آدم ! زماني كه خدا را مي بيني كه انواع نعمت ها را به تو مي رساند تو در حالي كه معصيت كاري، بترس.(حكمت 25)اعتدال در بخشش و حسابرسي : بخشنده باش اما زياده روي نكن، در زندگي حسابگر باش اما سخت گير مباش. (حكمت 33)

ضرورت ترك آداب جاهلي :
(در سر راه صفين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده، و پيشاپيش آن حضرت مي دويدند. فرمود: چرا چنين مي كنيد؟ گفتند: عادتي است كه پادشاهان خود را احترام مي كرديم، فرمود: )به خدا سوگند ! كه اميران شما از اين كار سودي نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مي افكنيد و در آخرت دچار رنج و زحمت مي گرديد، و چه زيانبار است رنجي كه عذاب در پي آن باشد، و چه سودمند است آسايشي كه با آن، امان از آتش جهنم باشد.(حكمت 37)
ارزش ها و آداب معاشرت با مردم
: به فرزندش امام حسن فرمود: پسرم ! چهار چيز از من ياد گير (در خوبي ها)، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آنها عمل مي كني زيان نبيني:

الف- خوبي ها

1- همانا ارزشمند ترين بي نيازي عقل است، 2- و بزرگ ترين فقر بي خردي است، 3- و ترسناك ترين تنهايي خود پسندي است، 4- و گرامي ترين ارزش خانوادگي، اخلاق نيكوست.

ب- هشدارها

1- پسرم ! از دوستي با احمق بپرهيز، چرا كه مي خواهد به تو نفعي رساند اما دچار زيانت مي كند.

2- از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز داري از تو دريغ مي دارد.

3- و از دوستي با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايي تو را مي فروشد.

4- و از دوستي با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند، دور را به تو نزديك، و نزديك را دور مي نماياند.(حكمت 38)

جايگاه واجبات و مستحبات
: عمل مستحب انسان را به خدا نزديك نمي گرداند اگر به واجب زيان رساند.(حكمت 39)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام: همواره آغاز پديد آمدن فتنه‌ها، هواپرستى، و بدعت گذارى در احكام آسمانى است، نوآوري‌هايى كه قرآن با آن مخالف است، و گروهى (با دو انحراف ياد شده) بر گروه ديگر سلطه و ولايت يابند، كه برخلاف دين خداست.
پس اگر باطل با حق مخلوط نمى‌شد، بر طالبان حق پوشيده نمى‌ماند، و اگر حق از باطل جدا و خالص مى‌گشت زبان دشمنان قطع مى‌گرديد. اما قسمتى از حق و قسمتى از باطل را مى‌گيرند و به هم مى‌آميزند، آنجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره مى‌گردد، و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند يافت.

متن حدیث:

إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ اءَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ اءَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالاً عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ فَلَوْ اءَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ وَ لَوْ اءَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ اءَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى اءَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى .


« نهج‌البلاغه، خطبه 50 »​
 

bahargoli

عضو جدید
امام جعفر صادق عليه‌‏السلام فرمودند:


مؤمن پيوسته در خير و رفاه و رحمت خداست، مادام كه عجله نشان ندهد و نوميدانه دست از دعا نكشد.

راوى مى‌‏گويد: عرض كردم: چگونه عجله نشان مى‏‌دهد؟فرمود:مى‏‌گويد مدتها است دعا مى‏‌كنم و اجابتى نمى‏‌بينم.



«بحارالأنوار،جلد 93 صفحه 374»


 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
امیرمؤمنان علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: خداوند شش گروه را به خاطر شش صفت عذاب می‌کند:

عرب را به خاطر تعصب، اربابان را به خاطر تکبر، حاکمان را به خاطر ستم، فقیهان را به خاطر حسد، تجار را به خاطر خیانت و اهل روستاها را به خاطر جهل و نادانی.

در پایان فراموش نکنیم بدون شک هر کس مبتلا به این افعال و صفات شود، مشمول عذاب خداوند می‌شود، هر چند در زمره یکی از گروه‌های فوق نباشد.

منبع:

کافی، جلد 8، صفحه 162
 
بالا