خلیج همیشه فارس ایران

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محل شهادت 290 مسافر هواپیمای ایرباس گلباران شد / بیست و چهارمین سالگرد پرواز 655
محل شهادت 290 مسافر هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران در آبهای خلیج فارس گلباران شد. به گزارش خبرنگار مهر. بیست و چهارمین سالگرد شهادت 290 مسافر بی گناه پرواز 655 با حضور مسئولان در محل وقوع شهادت در آبهای جزیره هنگام برگزار شد.




بیست و چهار سال پیش در دوازدهم تیرماه سال 1367 ناو آمریکایی وینسنس در یک اقدام ضد بشری هواپیمای مسافربری ایرباس ایران را بر فراز آبهای خلیج فارس هدف موشکی قرار داد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهایذدفاع مقدس هرمزگان گفت:


ملت ما از شهدا جدا نخواهند شد و پیرو راه امام راحل و رهبر معظم انقلاب خواهند بود.


وی با اشاره به آیات قرآن کریم بیان داشت: خداوند در کتاب آسمانی قرآن وعده داده کفار و ستمگران گروه گروه به جهنم خواهند رفت و پاسخگوی جنایات و فجایعی را که مسبب آن بوده اند باید باشند.




دهقانی گفت: نرم افزار پرواز 655 و نمایشگاه لایه های پنهان پرواز 655 در کشتی نگین رونمایی و به نمایش گذاشته شد.

وی عنوان کرد:
65 مسافر این هواپیما کودک بودند که هشت نفر آنان زیر دو سال و 57 نفر نیز دو تا 12 سال از بهار زندگیشان گذشته بود.



دهقانی تصریح کرد: بیش از 30 نفر از مسافرآن این پرواز نیز از اتباع کشورهای یوگسلاوی، هند، امارات عربی متحده و پاکستان بودند.



محل شهادت 290 مسافر هواپیمای ایرباس گلباران شد - خبرگزاری مهر | خبر فارسی
:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:
سلام انشاءالله روح همه ی اونایی که تو این حادثه به شهادت رسیدند قرین رحمت باشه اما امیدوارم دولت از این مناسبت ها به نفع خودش استفاده نکنه و به بازی های سیاسی نپردازه و از احساسات پاک و خالصانه مردم سوء استفاده نکنه
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]نامه اعتراضی محسن رضایی به مدیرعامل شرکت گوگل [/h]

این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سال‌ها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاکش میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونیشان ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و نگاه‌هایشان امروز متوجه شماست.


به دنبال کارشکنی‌های اخیر سایت گوگل درباره نامگذاری خلیج فارس در موتور جستجوی خود، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه‌ای اعتراض‌‌آمیز، به زبان انگليسي، خطاب به «لری پیج»، مدیرعامل شرکت گوگل نوشته است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، ترجمه فارسي این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لری پیج
مدیر عامل محترم شرکت گوگل

در ماه‌های اخیر در سایت گوگل نسبت به «خلیج فارس» که در قلب ملت ایران جای دارد، تحریف‌هایی شده است که در صدد برآمدم، نامه‌ای به شما و مخاطبین گوگل و افکار عمومی بنویسم که هم جناب‌عالی یک اقدام شایسته‌ای را انجام دهید و هم مردم جهان بدانند که اسناد و مدارک اثبات خلیج فارس، مربوط به تاریخ بشریت است و انکار ناشدنی است.

این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سال‌ها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاکش میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونیشان ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و امروز نگاه‌هایشان متوجه شماست.

تغییرات و نوآوری‌های تکنولوژیک در دهه‌های اخیر، جامعه انسانی کنونی را دگرگون ساخته و جهان به شاهراه بزرگ مویرگی شبیه شده که فرایند انتشار اطلاعات در آن به سریع‌ترین شکل ممکن مقدور شده است. جهان معاصر آکنده از نظام‌ها و ابزارهای گوناگون اطلاع‌رسانی است و شبکه جهانی اینترنت در تغییر این روند نقشی جدی ایفا می‌کند. موتور جستجوگر گوگل ـ که یکی از مهمترین موتورهای جستجو در فضای مجازی است ـ در میان کاربران از جایگاه خاصی برخوردار است و همین اهمیت، سبب شده تا بیشتر کاربران به داده‌های این موتور جستجوگر اعتماد کنند که البته این موضوع وظیفه و تعهد مسئولان شرکت گوگل را دوچندان می‌کند.


در قرون گذشته، ملت‌ها با رسانه‌های مکتوب به انتشار اطلاعات می‌پرداختند تا در این رهگذر به ثبت میراث فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و معنوی خویش اقدام نمایند. میراثی که اکنون متعلق به کشوری خاص نیست، بلکه مجموعه میراث جهانی بشر را شکل داده‌اند و در این بین ‌‌نهایت تلاش خویش را به کار گمارده‌اند تا اطلاعاتشان همراه با دقت، صحت و اصالت باشد. اکنون که به کمک بهره‌گیری از ابزارهای تکنولوژیک، فرصت بهتری برای بشر فراهم شده، لازم است، صحت اصالت و دقت اطلاعات منتشره در فضای جهان گستر وب با دقت و وسواس لازم صورت پذیرد تا کاربران با اعتماد بیشتر بتوانند نیازهای خویش را تأمین کنند.

به تازگی در میان کاربران اینترنت و به ویژه کاربران از موتور جستجوگر گوگل، تحریفات زیادی صورت پذیرفته است که مهمترین آن‌ها، تغییر نام جای تاریخی و فرهنگی «خلیج فارس» است.

این نام جای که طی قرون متمادی مورد استفاده جغرافی‌دانان، محققین، سیاستمداران، مورخین و... بوده است، در اقدامی پرسش‌برانگیز و غیرحرفه‌ای در موتور جستجوگر گوگل تحریف شده است که این مسأله با جریان آزاد و مطمئن اطلاعات در شاهراه جهانی اینترنت در تناقض است. این قبیل تحریفات نه تنها با جریان سالم فرهنگی در تناقض است، بلکه باعث جدایی بین ملت‌ها شده و با رسالت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای در تضاد است.

«خلیج فارس»، دریایی است تاریخی، میان ایران و شبه جزیره عربستان، به درازای حدود ۸۰۰ کیلومتر از کرانه‌های اروندرود به طرف جنوب شرقی تا شبه جزیره «مسندام» در عمان و سپس با اقیانوس هند ارتباط می‌یابد. اکنون ژرفای آن به ندرت از ۹۰ متر فرا‌تر می‌رود و بیشترین عمق آن ۱۸۰ متر در نزدیکی رأس مسندام است.

در اینجا قصد ندارم تا سیر تاریخی نام جای «خلیج فارس» و کنش‌های گوناگون فرهنگی انجام شده در آن را واکاوی کنم؛ اما برای روشن شدن بخشی از آنچه امروز توسط شما و در حالتی تحریف آمیز ـ که شاید تعبیر «سرقت تاریخ» بر آن درست‌تر باشد‌ ـ بر این مکان جغرافیایی رفته است، ناگزیرم بر اساس منابع کهن موجود در کتابخانه‌های معتبر دنیا، حکایتی هر چند مختصر از اشکال گونه گون این نام جای را روایت کنم.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
۱ـ قدیمی‌‌ترین سندی که نام «خلیج فارس» در آن ذکر شده، متون بازمانده آشوری است که در آن «خلیج فارس» را «نارمرتو» (Narmeratu، به معنای رود تلخ) نامیده‌اند. در دوره هخامنشی دریای جدا کنندهٔ خلیج فارس از شبه جزیرهٔ عربستان را پارسا درایا (Parsa draya یعنی دریای پارس) می‌خواندند و یونانیان آن را «سینوس پرسیکوس» (Sinus persicuss خلیج فارس) می‌نامیدند.

البته در برخی آثار به جای مانده از زبان یونانی، به گونه‌ای متفاوت، به هر دو نام «خلیج فارس» و «دریای پارس» اشاره شده است. چنانکه در جغرافیای «استرابون» (Strabo) در قرن اول پیش از میلاد (ج۷، ص ۱۵۴، ۳۰) خلیج فارس «پرسیکوس کلپس» و دریای پارس «پرساس تالاتا» نامیده شده است. «پلینی/ پلینیوس» مورخ و طبیعی‌دان رومی (ج۲، کتاب ۶، ص ۴۲۰) در قرن اول میلادی دو واژه «پرسیکوس» و «پرسیکوم» را برای «خلیج فارس» به کاربرده است. آریانوس (Aryanus) مورخ رومی یونامی الاصل نیز در قرن دوم میلادی (ج ۲، ص۲۶۸، ۳۶۲، ۳۸۴، ۴۳۲) خلیج فارس را «کلپس پرسیکوس» و دریای پارس را «تالاسا پرسیکا/ پرساس تالاسان» نامیده است. همچنین در جغرافیای بطلمیوس (Claudius Ptolemy) که در قرن سوم هجری، قرن نهم میلادی به عربی ترجمه شده، اصطلاح «الخلیج الفارسی» بارها دیده می‌شود.

«پارسا درایای ایرانی» بعد‌ها در جغرافیای روم به شکل «ماره پرسیکوم» «Mare Persicum» (دریای پارس) استفاده شد. این واژه از واژگان رومی یا مستقیم از نام‌های ایرانی به منابع تاریخی و جغرافیای عربی در دوران اسلامی راه پیدا کرد. در بسیاری از کتاب‌ها، هر دو نام به جای مانده از تمدن‌های ایرانی و یونانی همزمان به کار می‌رفتند؛ یعنی «پارسا درایای ایرانی» را «بحرفارس» و «سینوس پرسیکوس» یونانی را «خلیج فارس» می‌خواندند. این نام جای در سایر زبان‌های زنده دنیا، از جمله فرانسه، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، ژاپنی، چینی، ترکی، و عربی نیز راه پیدا کرده است.


۲‌ـ پس از ظهور دین مبین اسلام، مورخین و جغرافی‌دانان اسلامی نیز هماره بر نام «خلیج فارس» تأکید داشتند و سراسر «خلیج فارس» در دوران باستان را متعلق به ایران دانسته‌اند که برای پرهیز از طولانی شدن کلام، تنها به ذکر نامشان بسنده می‌کنم.

.
.
.
1) نام نویسنده : ابن فقیه
کتاب : البدان
سال تالیف : 279 ه.ق

برای دیدن جدول نویسندگان ( در نامه آقای محسن رضایی ) به ترتیب تاریخ تالیف به لینک منبع رجوع کنید .........با سپاس
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه گفته شد، بخش کوچکی از صد‌ها منبع موجود درباره این نام جای تاریخی است؛ البته بررسی و مراجعه به کتب تألیفی در کشورهای عربی تا پیش از سال‌های ۱۹۷۰ میلادی، درست بودن این موضوع را بیشتر اثبات می‌نماید.

ملت متمدن و تاریخ‌ساز ایران، بنیانگذاران اصول راستین اخلاقی، احترام متقابل به بشریت و حفظ ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی و مروج آموزه‌های الهی بوده‌اند؛ ملتی که عصاره و جان کلامش، شاه بیت شاعر بزرگ ایران، سعدی شیرازی است، پیام نوع دوستی مردم ایران به جهانیان و بیانگر حقایقی روشن از فرهنگ و تمدن آن است.

انتظار می‌رود، شرکت گوگل بستری برای ایجاد دوستی، مهربانی و صلح در میان ملت‌ها باشد، نه محلی برای جدایی و ایجاد تنش میان ملت‌ها.

ملت فرهنگ‌مدار و صلح طلب و نوع دوست ایران، انتظار دارد با اصلاح این اشتباه بزرگ تاریخی در مسیر امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق، درست و کامل قرار گیرید.

فراموش نکنید، با اشاراتی که به اسناد موجود از نام جای «خلیج فارس» برشمردم، افکار عمومی جهانیان و به ویژه مردمان ایران، به انتخاب شما، می‌نگرد؛

انتخاب میان «سرقت تاریخ و خدشه در اسناد» یا «امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق».
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز

خلیج فارس ، دریاچه ارومیه ، کاسپین ، هامون ، پریشان ، مهارلو ، پریشان و ............... همه و همه بخشی از جغرافیا و تاریخ این سرزمین هستند .

بی مهری و سوء مدیریت در حق هر کدومشون بشه ظلم به همه و ایندگانه .



شعر جالب سید علی صالحی درباره دریاچه ارومیه









در ادامهٔ کم‌آبی دریاچهٔ ارومیه که بسیاری از کار‌شناسان محیط زیست را نگران کرده‌ است، سید علی صالحی شاعر برجسته بختیاری تبار، شعری را که ناظر به حال و هوای این فاجعهٔ زیست ‌محیطی سروده، در اختیار رسانه ها قرار داد.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، متن شعری کوتاه سید علی صالحی راجع به وضعیت نگران کنندهٔ دریاچهٔ ارومیه، به این شرح است:

«سونات مهتاب برای دریاچه نمک»

وای بر ما
اگر خواهر خزر بمیرد
خلیج فارس آنقدر خواهد گریست
که همه دریاهای دنیا بالا بیایند
و بالا می‌آیند
تا همراه رود‌ها، چشمه‌ها و
دو دیدهٔ من
از میان ِ مکافاتِ زخم و نمک بگذرند
و می‌گذرند
تا آسمانِ سراسرِ این سرزمین
-با هزاران امیدِ بارآور از باران
به جانب ارومیه راه بیفتد
و راه می‌افتد
تا دیگر
نه هیچ تَنِ تشنه‌ای از تاریکی بترسد و
نه زخم‌های بیشمار ما از نمک





----------------------------------





» خواننده : فرهاد جواهر کلام
» آهنگ : خلیج فارس


تنم از خاک همینجاست خاک ایران عزیزه
ذره ذره خاک اینجا واسه ایرونی عزیزه
تنم از خاک همینجاست اینجا خونمه همیشه
واسه ایرونی جز این خاک هیچ کجا وطن نمیشه
همه دنیا می دونه ایرونی وطن پرسته
زیر بار حرف زور ظلم دشمناش نرفته
کل دنیا رو بگردی مثل ایرونی نداره
واسه دفاع از این خاک حتی جونشو می ذاره
یه جایی هست توی دنیا یه جایی که سرشناسه
اسم اینجایی که میگن خلیج همیشه فارسه
همه دنیا این خلیجو به همین اسم می شناسه
این خلیج اسمش عرب نیست تا ابد همیشه فارسه
تا ابد همیشه فارسه
تا ابد همیشه فارسه

همه دنیا می دونه ایرونی وطن پرسته
زیر بار حرف زور ظلم دشمناش نرفته
کل دنیا رو بگردی مثل ایرونی نداره
واسه دفاع از این خاک حتی جونشو می ذاره
یه جایی هست توی دنیا یه جایی که سرشناسه
اسم اینجایی که میگن خلیج همیشه فارسه
یه جایی هست توی دنیا یه جایی که سرشناسه
اسم اینجایی که میگن خلیج همیشه فارسه
خلیج همیشه فارسه
خلیج همیشه فارسه
 

حامدیا

اخراجی موقت
نام تو شناسنامه من است
شناسنامه ای به وسعت دریا وبه رنگ آرامش
تو موج موج شكوهی صدف صدف صلابت
ومن مروارید مرواریدت را میبالم
در تلاطم نگاه عمیقت تلفیق شور است وآرامش
تو دور از همه ی هیاهوهای به نام زدنت
پرواز پر افتخار پرندگان آزادی رابر شانه های گرمت
نگاه میكنی ومن در ساحل امن وآرامت
با افتخارفریاد میزنم كه
مال ماست ایرونی
خلیج فارس میمونی ...
 

هاتـف

عضو جدید
سلام
خوبه که تعصب دارید
ولی کافی نیست

اینو مد نظر داشته باشید :
از این دوتا کدوم رو میپسندین ؟
1.خلیج فارس رو داری مال خودته ولی جونای مملکت رو آب برده اکثرا به فکر چیزی که نیستن ایران و اباد کردنشه و دنبال هر هرزی میرن و بیشنر وقتشون اینطوری میگذره کشور روز به روز ویران تر میشه تا اینکه همسایه ها و دشمن تمام داشته ها رو به چپاول میبرن
2. ویا اینکه همین اوضاع که الان داریم رو داشته باشیم عرب های آخر خیر ادعای مالکیت رو دارن ( داشته باشن )
تو ایرانی پیشرفت کنی و با علمت خاور میانه
اسیا
اروپا
و . . . به تسخیر در بیاری
کاری کنی کارستان
که ین بوگندو ها جرات نکنن اسمشو بیارن ؟
الان که می بینی ادعای خلیج و جزایر و . . . ما رو دارن دلیل بر بی کفایتی ما ایرانی هاست
میگن بی صاحب افتاده ما هم بریم بگیریمشون
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز

نقشه بحر فارس و سرزمینهای ایران در زمان عثمانی

دکتر محمد عجم
عثمانیان شاخه‌ای از ترکمنها ( طایقه قایی) بودند که در اواخر امپراتوری سلجوقیان ازترکستان به آسیای صغیر کوچ کردند. در آن زمان سلجوقیان روم که قسمتی از سلسله دولتهای سلجوقی بودند در این سرزمین فرمان می‌راندند. ترکان عثمانی اندک اندک در نواحی غرب آناتولی به یک قدرت منطقه‌ای و متحد سلاجقه تبدیل شدند وبعدا جانشین سلجوقیان گشتند. ایشان نام خود را از عثمان اول پسر ارطغرل که رهبر ایل ایشان بود گرفته بودند.

این امپراتوری در اوج قدرت خود (قرن ۱۶ میلادی) مناطق آسیای کوچک، اکثر خاورمیانه، قسمت‌هایی از شمال آفریقا، قسمت جنوب شرقی اروپا تا قفقاز را شامل می‌شد. قلمرو رسمی حکومت عثمانی در اوج قدرت به ۵/۶ میلیون کیلومتر مربع می‌رسید. ایرانیان باتوجه به هجوم چنین قدرت نظامی که اروپا را به اشغال در آورده بود دهها سال به دفاع از ایران پرداختند و به برکت امپراتوری صفویه مانع از ورود ترکهای عثمانی به سرزمین های ایران شدند. اما نکته ای که جالب توجه است نقشه های جغرافیایی باقی مانده از امپراتوری عثمانی که در آن ممالک ایران زمین ذکر شده است و خلیج فارس به نام بحر پارس آورده شده است. سرزمینهای ایران در این نقشه به رنگ زرد نشان داده شده است و کشورهایی که امروز به کمک استعمار انگلیس تجزیه شده اند و منکر تاریخ ایرانی خود می باشند همگی بخشی از سرزمین ایران زمین هستند. کشورهایی همچون: بحرین، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، کردستان عراق، مناطق شیعه نشین عراق و...

دانلود نقشه بحر فارس و ممالک ایران در زمان امپراتوری عثمانی
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز

طرح پاسداری از خلیج فارس

مرکز مطالعات خلیج فارس با توجه به وظیفه ملی و دینی خود در دفاع از هویت و آرمانهای بزرگ کشور ایران و به ویژه خلیج همیشه فارس(دریای پارس) آن٬ خود را موظف به دفاع همه جانبه از این پهنه آبی ارزشمند کشورمان می داند و از همین رو با سلاح علم و دانش و فرهنگ ایرانی به مقابله با جاعلین و متجاوزین برخواسته است. این مرکز از یک سو در زمینه تحقیقات علوم جغرافیا- تاریخ و سیاست وهمچنین از سوی دیگر دفاع ملی در حوزه خلیج فارس مشغول به فعالیت می باشد. با افزایش مجموعه تهدیدات هماهنگ برخی کشورهای بزرگ صنعتی با برخی از کشورهای عربی منطقه٬ ضرورت ملی ایجاب می نمایند که دولت و ملت ایران در دفاع از ارزشها و منافع ملی کشور٬ سلسله اقدامات منظم و برنامه ریزی شده ای را در جهت مقابله با این تهدیدات و خنثی نمودن آنها در نظر گیرند.

لذا طرح پاسداری از خلیج فارس به عنوانی یکی از اقدامات ملی و به عنوان یک پدافند غيرعامل در مواجهه با تهاجمات بیگانگان در حوزه خلیج فارس راه اندازی شده است و از همه دلسوزان این کشور دعوت می کند که در این امر فراگیر که ریشه در باورهای درونی ایرانیان دارد همکاری نمایند.

همانگونه که آگاه هستیم پدافند غیر عامل مجموعه اقدامات طراحي شده ای است كه بدون استفاده از تسلیحات نظامی در جهت كاهش تأثيرات عمليات خصم جویانه دشمنان بكار گرفته مي‌شود، در اين مورد پيشرفت‌هاي زيادي صورت گرفته است. بی شک پدافند غيرعامل هزينه بسیار كمتري نسبت به درگیریهای نظامی کلاسیک و منظم دارد و استفاده از روش‌ها و تاكتيك‌هاي اين نوع از پدافند مي‌تواند نيروي انساني؛ تجهيزات؛ ادوات و اطلاعات را حفظ و نگهداري كند و دشمن را براي دستيابي به مقاصدش با مشكلات عديده‌اي درازمدتی مواجه كند، مفهوم بسيار جدي را در مقابله با تهدیدات متجاوزین به خود اختصاص داده است.

ایران و مفهوم ایرانی بودن در گذار هزاران سال در برابر یورش‌های گوناگون خارجی محفوظ مانده و به ویژه درعرصه فرهنگ و هویت از گسست‌های تاریخی مصون بوده است. از ظهور امپراتوری‌های بزرگ و تمدن‌های غنی نیز مقاومت ایرانی‌ها در برابر یورش‌های هفتصد سال رومیان٬ اسکندر٬ اعراب و چند صدساله عثمانی¬ها شکل گرفته است و دفاع ایرانیان از کشور به صورت مثال زدنی در جهان امروز خودنمایی میکند. خیزش¬های مردمی همانند: آل بویه٬ یعقوب لیث٬ سرخ جامگان٬ صفار و... در مقابل حکومت خلفاء اموی و عباسی، نمادهایی از تلاش ایرانیان برای حفظ هویت خود در طول تاریخ بوده است.

هویت این کشور با بیداد ستیزی عجین شده است، ملت‌ها با اسطوره¬های خودساخته می¬شوند، یکی از اولین اسطوره¬های ایران کاوه آهنگر است که نماد بیداد ستیزی است و در ظلمات استبداد ضحاک با استواری تمام فریاد بیداد ستیزی و دادخواهی را بلند کرد. پس در پیدایش هویت ایرانی، بیداد ستیزی سرشته شده‌است. این هویت با تلفیق مذهب شیعه ریشه های قوی تری را در خود احساس نمود و موجب آمیخته شدن اعتقادات دینی و ملی در دفاع از منافع کشور گردید. در تاریخ ایران نیز نمادهای بیداد ستیزی کم نبوده¬اند،

یکی از مهمترین آنها در عصر معاصر ستارخان است که در ستیز با خودکامگی تا پای جان رفت و خواسته ملت برای آزادی و حاکمیت ملی را با فداکاری تمام پیگیری کرد.

http://persiangulfstudies.com/fa/index.asp?p=Register
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح پاسداری از خلیج فارس با حمایت از نیروهای انسانی جانبرکف ایران زمین هدایت میگردد و به الطبع مرکز خود را موظف میداند در صورت هرگونه دست اندازی احتمالی بیگانگان به خلیج فارس و منافع ایرانیان در این پهنه آبی کشور٬ از همه امکانات و توان نیروی انسانی استفاده نماید و پاسخ متجاوزین را در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران عزیز و به صورت غافلگیرانه بدهد. مجموعه اطلاعات گردآوری شده از عزیزانی که در این طرح ملی ثبت نام نموده اند به صورت کاملا محرمانه در مرکز نگهداری میشود و تنها در مواقع حساس از آن استفاده میگردد.
ایرانیان به جهانیان ثابت خواهند نمود که در صورت نیاز در مواجهه با هرگونه حمله احتمالی به کشور٬ هر ایرانی یک ارتشی است و قلم را بر زمین خواهد نهاد و صلاح حق و عدالت را بر دست خواهد گرفت و تا آخرین دم از ایران و ایرانی و مبانی عدالتخواهی کهن خود دفاع خواهد نمود.

لطفا برای عضویت در آدرس زیر ثبت نام بفرمایید: http://persiangulfstudies.com/fa/index.asp?p=Register
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسئولیت اطلس خاورمیانه به ایران کمک به تثبیت نام خلیج فارس

مسئولیت اطلس خاورمیانه به ایران کمک به تثبیت نام خلیج فارس

محمد باقر قالیباف در حاشیه نشست مجمع شهری جهان در ایتالیا با توجه به توافقنامه امروز مبنی بر انتخاب تهران به عنوان مرکز آموزش اسکان سازمان ملل افزود: از این پس تهران در رابطه با مسائل شهری بحث های کارشناسی شده و WORK SHOP ها که دیگر شهر های خاورمیانه لازم دارند را آموزش هایی بدهیم.

وی در ادامه به توافق دیگری در این نشست اشاره کرد و اذعان کرد: مسئولیت اطلس خاورمیانه به شهرداری تهران محول شده که حتما این مهم نیاز به زمان دارد و از دسامبر باید این برنامه شروع شود ولی زمان بستگی به میزان همکاری شهرهای خاورمیانه دارد و در این طرح ایران باید نقشه شهر ها را در اطلس خاورمیانه طراحی کند.

شهردار تهران گفت: فکر میکنم یک موفقیت خوبی برای ما است که بتوانیم در منطقه خاورمیانه این مرکزیت را داشته باشیم.
وی در ادامه در خصوص رابطه مسئولیت اطلس و تثبیت نام خلیج فارس سخن گفت و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که ما در سیاست خود پیگیری می کنیم تثبیت نام خلیج فارس است البته اطلس برای شهرهاست و مشخصات اماکن و مشخصاتی که در ابعاد مختلف انسانی جغرافیایی و رشد ها در زمینه های مختلف است که در خود جای می دهد اما این مسئولیت در خلیج فارس تاثیر گذار خواهد بود



 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] واکنش آمریکا به پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس: ایران در امور کشورهای عربی دخالت نکند! [/h] پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سفیر جدید آمریکا در کویت در اقدامی مداخله جویانه به پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس توسط مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از "القبس" و "الرای"، متیو تیلور، سفیر امریکا در کویت در پاسخ به این سئوال که آیا امریکا، تهدیدات ایران علیه کشتی های امریکا در خلیج فارس را جدی می گیرد، گفت:" نیروی دریایی امریکا و نیروهای بین المللی برای تامین امنیت خلیج (فارس) در این دریا حضور دارد و هرگونه تهدید علیه نیروهای بین المللی قابل قبول نخواهد بود"

وی در مورد درخواست برخی از نمایندگان مجلس ایران برای تشکیل استان خلیج فارس که شامل جزایر سه گانه می شود گفت: "ما امیدواریم که ایران به داشتن روابط خوب همسایگی با کشورهای حاشیه فارس التزام داشته باشد و سیاست دخالت در امور این کشورها را رها کند."

وی در خصوص مذاکرات ایران و پنج بعلاوه یک گفت: "هنوز خیلی زود است که در خصوص نتایج این گفتگوها سخن بگوییم."

وی افزود: "اگر توافقاتی در مذاکرات ماه می ایجاد شود آن موفع می توانیم اظهار نظر کنیم."
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ای وطن ای مادر تاریخ ساز
ای مرا بر خاک تو روی نیاز

ای کویر تو بهشت جان من
عشق جاویدان من ایران من

ای ز تو هستی گرفته ریشه ام
نیست جز اندیشه ات اندیشه ام

آرشی داری به تیر انداختن
دست بهرامی به شیر انداختن

کاوه آهنگری ضحاک کش
پتک دشمن افکنی ناپاک کش

رخشی و رستم بر او پا در رکاب
تا نبیند دشمنت هرگز به خواب

مرزداران دلیرت جان به کف
سرفرازن سپاهت صف به صف

خون به دل کردند دشت ونهر را
بازگرداندند خرمشهر را

ای وطن ای مادر ایران من
مادر اجداد و فرزندان من

خانه من بانه من توس من
هر وجب از خاک تو ناموس من

ای دریغ از تو که ویران بینمت
بیشه را خالی ز شیران بینمت

خاک تو گر نیست جان من مباد
زنده در این بوم و بر یک تن مباد



وطن یعنی همه آب و همه خاک
وطن یعنی همه عشق و همه پاک

به گاه شیر خواری گاهواره
به دور درد پیری عین چاره

وطن یعنی پدر مادر نیاکان
به خون و خاک بستن عهد و پیمان

وطن یعنی هویت اصل ریشه
سر آغاز و سر انجام و همیشه

ستیغ و صخره و دریا و هامون
ارس زاینده رود اروند کارون

وطن یعنی سرای ترک تا پارس
وطن یعنی خلیج تا ابد فارس


وطن یعنی دو دست از جان کشیدن
به تنگستان و دشتستان رسیدن

زمین شستن ز استبداد و از کین
به خون گرم در گرمابه فین

وطن یعنی اذان عشق گفتن
وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت
وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا
تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران
وطن یعنی همین جا یعنی ایران

وطن یعنی رهایی ز آتش و خون
خروش کاوه و خشم فریدون

وطن یعنی زبان حال سیمرغ
حدیث جان زال و بال سیمرغ

سپاه جان به خوزستان کشیدن
شهادت را به جان ارزان خریدن

نماز خون به خونین شهر خواندن
مهاجم را ز خرمشهر راندن

وطن یعنی اذان عشق گفتن
وطن یعنی غبار از عشق رفتن

وطن یعنی هدف یعنی شهامت
وطن یعنی شرف یعنی شهادت

وطن یعنی گذشته حال فردا
تمام سهم یک ملت ز دنیا

وطن یعنی چه آباد و چه ویران
وطن یعنی همین جا یعنی ایران
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
واکنش رييس جمهور به استفاده از واژه خليج ع رب ي به جاي خليج فارس

دكتر احمدي‌نژاد در واکنش به اظهارات يکي از حاضرين در اين نشست که از واژه خليج ع رب ي به جاي خليج فارس استفاده کرد، گفت: اگر شما به کتب درسي مدارس خود رجوع کنيد، مطمئناً نام خليج فارس را پيدا خواهيد کرد؛ نام‌هاي تاريخي چيزي نيست که بشود آنها را به سادگي تغيير داد و کساني هم که در اين جهت تلاش کردند، نتيجه خوبي نگرفته‌اند.

رييس‌جمهور افزود: خليج فارس نامي تاريخي است و هيچ ارتباطي به قوميت، عرب و عجم ندارد و اين در حالي است که معتقديم ديگر از دوره نژاد و قبيله عبور کرده‌ايم و امروز دوره برادري و انسانيت است.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: البته به نفع کشورهاي منطقه است که نام اين مکان خليج فارس باشد چرا که ايران دوست وفاداري است که هرگز به دوستان خود خيانت نکرده و از آنها سوء استفاده نمي‌کند.

رييس جمهور در نشست خبري با سردبيران جرايد و رسانه‌هاي کويت: ايران امنيت خليج فارس را امنيت خود مي داند/ آمريكا در مناسبات جهاني منطقي به ج�
 

asghar rahmati

عضو جدید
جدیدترین تصویر نقشه گوگل از خلیج فارس

سرویس نقشه شرکت گوگل نام خلیج فارس را به نقشه خود بازگرداند، اما با بزرگنمایی این نقشه مشخص می شود که شیطنت گوگل تاحدی بوده

که نام ساختگی خلیج عربی در زیر نام خلیج فارس به چشم می خورد.

این تصویر در نمای عادی هست ...






و این تصویر با مقداری زوم بیشتر ...



 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازگشت "خلیج‌فارس" به نقشه گوگل



سرویس نقشه شرکت گوگل نام خلیج فارس را به نقشه خود بازگرداند، اما با بزرگنمایی این نقشه مشخص می شود که شیطنت گوگل تاحدی بوده که نام ساختگی خلیج ع رب ی در زیر نام خلیج فارس به چشم می خورد.


به گزارش مهر، گوگل پیش از این از دو نام خلیج فارس و خ ل ی ج ع رب ی در نقشه خود استفاده می کرد اما در ماه می 2012، این شرکت هر دو نام را با ادعای بی طرفی برداشت.


ایرانیان در پی این اقدام اعتراضهای خود را به طرق مختلف ابراز کردند که در آن میان می توان به ستادهای اینترنتی در این رابطه اشاره کرد.


اخیرا سرویس نقشه گوگل هر دو نام را به نقشه خود بازگردانده است. در شرایطی که نقشه بزرگ نشده باشد، تنها نام خلیج فارس به چشم می خورد اما وقتی که مقیاس آن توسطه کاربر افزایش می یابد، نام ساختگی خلیج ع رب ی نیز در زیر نام خلیج فارس در داخل پرانتز به چشم می خورد.



جدیدترین تصویر نقشه گوگل


محمد خزاعی - نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به "لری پیج" مدیر اجرایی شرکت گوگل در زمان حذف نام خلیج فارس با ابراز ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از این اقدام گوگل، خواستار تصحیح این اشتباه شد و تاکید کرد که سیاست جدید گوگل نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویکرد حرفه ای این شرکت ندارد و این امر ناخرسندی یک ملت بزرگ و کسانی را که نگران سوءاستفاده های سیاسی از واقعیتهای تاریخی و جغرافیائی هستند در پی خواهد داشت.


در پی حذف نام تاریخی خلیج فارس از سرویس نقشه موتور جستجوی گوگل معاون وزیر ارتباطات علی حکیم جوادی نیزبا اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصحیح این اشتباه تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همسو و هماهنگ با وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


وی با تأکید بر این که در چنین شرایطی کاربر ایرانی می تواند بهترین عکس العمل را رقم زده و نسبت به این رفتار گوگل واکنش نشان دهند اظهار داشت: کاربران می توانند با مشاهده چنین رفتارهایی که نسبت به کشورشان شود، موضع گیریهای مشخصی داشته و حتی تشخیص دهند که از گوگل استفاده نکنند.


گوگل به طور مرتب تمامی کاربرانش را رصد می کند و زمانی که متوجه شود کاربرانش در ایران، استفاده از این موتور جستجو را تحریم کرده اند به طور قطع متوجه می شود که نباید در مقابل یک کشور و یک ملت چنین رفتارهایی داشته باشد.


هم اکنون نیز سرویس google earth متعلق به شرکت گوگل، همچون روند گذشته خود از عنوان ساختگی خلیج ع رب ی در کنار خلیج فارس استفاده کرده است.



ماجرای حذف شدن نام خلیج فارس و قرار گرفتن عنوان ساختگی خلیج ع رب ی نخستین بار نیست که تبدیل به یک مسئله ملی برای ایرانیها می شود.


در سال 2004 میلادی، مجله نشنال جغرافی نیز نام خلیج فارس را در نقشه های خود به خلیج عربی تغییر داد، این اقدام خشم تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا به دنبال داشت و بازتاب آن در بسیاری از محافل سیاسی و مطبوعاتی منعکس شد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]انجمن دوست‌داران خلیج فارس تاسیس می‌شود[/h]
انجمن دوست‌داران خلیج فارس، در فضای مجازی شکل خواهد گرفت تا بتوانیم نظرات و دیدگاه‌ها را در زمینهٔ این دغدغهٔ مشترک بشنویم تا همهٔ ایرانی‌ها در همه جای دنیا به عنوان عضوی از این انجمن فعالیت داشته باشند.


«همایون امیرزاده» که طی حکمی از سوی وزیر ارشاد، مسئول دبیرخانهٔ دائمی «جشنوارهٔ بین‌المللی خلیج‌فارس» شده است، در گفتگو با ایلنا دربارهٔ کارهای صورت گرفته در این جشنواره و اقدامات آینده توضیح داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرزاده دربارهٔ اهداف کلی این جشنواره گفت: یکی از اهداف ما شناساندن چهرهٔ واقعی بیگانگان و استعمارگران در خلیج فارس است.



هدف‌های بعدی تکریم شهدای خلیج فارس، تقدیر از پدیدآورندگان آثار فاخر هنری در خلیج فارس و پاسداشت قیام‌های مردمی برای از بین بردن تسلط بیگانگان است.

او محور اصلی این جشنواره را روز ۱۰ اردیبهشت دانست و گفت: ۱۰ اردیبهشت ماه روزی‌ است که تنگهٔ هرمز از اشغال پرتغالی‌ها بیرون آمد و این روز به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
امیرزاده به اقدامات صورت گرفته در جشنواره‌های قبلی اشاره کرد و گفت: در حوزهٔ هنرهای تجسمی، اولین دورهٔ نقاشی و سمپوزیوم بین‌المللی از پرسپولیس تا خلیج فارس را با همکاری معاونت هنری برگزار کردیم. تور عکاسی از کویر تا خلیج فارس، اولین دورهٔ از جشنوارهٔ عکس‌های زیر آب، اولین طراحی و توپوگرافی خلیج فارس، اولین چکامهٔ خلیج فارس، و اولین سمفونی خلیج فارس که از آقای «شهداد روحانی» برای آن درخواست کردیم و این سمفونی ساخته شد.
مسئول دبیرخانهٔ دائمی «جشنوارهٔ بین‌المللی خلیج‌فارس» در مورد تشکیل دبیرخانهٔ دائمی خلیج فارس گفت: برای تقویت این ساختار، بنا به پیشنهاد استاندار هرمزگان، قرار شد دبیرخانهٔ فعالی در این زمینه فعالیت کند. این دبیرخانه با دو رویکرد فعالیت بین المللی و ملی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های استانی کار خود را آغاز کرده است.
او به لزوم درگیر شدن حوزهٔ فرهنگ و هنر با مسالهٔ خلیج فارس تاکید کرد و گفت: این جشنواره ابعاد بین‌المللی وسیعی دارد و به همین دلیل این ظرفیت‌ها هنوز شناخته شده نیست و ما در این زمینه هنوز کار زیادی انجام نداده‌ایم.



امیرزاده در ادامه تاکید کرد:



خلیج فارس مظهر صلح و دوستی در منطقه و متعلق به همهٔ ساکنان شمالی و جنوبی آن است. این نام، یک نام تاریخی است و هویتی ملی برای ایرانیان و غیر قابل تغییر است. در کنار آن ایرانی‌های زیادی در نقاط مختلف دنیا وجود دارند که به مسالهٔ خلیج فارس به عنوان یک دغدغهٔ مشترک نگاه می‌کنند که باید به آن‌ها هم نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.



مسئول دبیرخانهٔ دائمی «جشنوارهٔ بین‌المللی خلیج‌فارس» ریشه‌های شکل گیری نام جعلی خلیج فارس را در زمان سلطهٔ انگلستان دانست و گفت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده و خواهد بود.​
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
او به تاسیس انجمن دوست‌داران خلیج فارس در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: طرح اولیهٔ تاسیس این انجمن نوشته شده و متعلق به همهٔ ایرانی‌ها در همهٔ جای دنیاست. این انجمن در فضای مجازی شکل خواهد گرفت تا بتوانیم نظرات و دیدگاه‌ها را در زمینهٔ این دغدغهٔ مشترک بشنویم تا همهٔ ایرانی‌ها در همه جای دنیا به عنوان عضوی از این انجمن فعالیت داشته باشند.

امیرزاده در مورد بحث تبلیغات برای این جشنواره و مسالهٔ خلیج فارس گفت: پیش از این هم تبلیغات زیادی به صورت تشکل‌های مستقل و نهادهای مردمی شکل گرفت و در بعضی از مراکز دیگر مثل مترو این کار‌ها صورت می‌گرفت، اما تا الان این تبلیغات و فعالیت‌ها ساماندهی نشده است و تلاش ما در این دبیرخانه در این راستا است.
او افزود: باید به مسیری برویم که بسیاری از برندهای ایرانی ما با نام خلیج فارس عرضه شوند. به همین دلیل سفارش کارهایی هم دادیم؛ به عنوان مثال به دنبال این هستیم که استاد فرشچیان، طرحی جدیدی به عنوان طرح فرش خلیج فارس تهیه کند. همچنین اتوبان و مسیر ورودی اکثر شهرهای کشور به اسم خلیج فارس نامگذاری شده است. همچنین طرحی را داده‌ایم که یک میدان در هر شهری به اسم خلیج فارس نامگذاری شود و تندیسی از خلیج فارس در آنجا نصب شود..

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=18754
 

Sahara.

عضو جدید
یک تاپیک در مورد دریای همیشه خزر ایران و غارت سهم ایران توسط روس ها هم بزنین بد نیست.
نمیدونم چرا بعد از اینهمه غارت این کشور توسط روسیه و چین، فقط بند کردن روی چندتا جزیره بی مصرف و یک تغییر نام.
خلیج فارس همیشه خلیج فارس میمونه، اما ملتی که فرهنگش و زبان پرچمش و باورش رو از عرب ها گرفته و خودش رو به در دیوار مقبره اعراب میماله، چطور ناراحته که خلیج فارس شده خلیج عرب؟


چیه شما عربی نیست که خلیج فارس شده خلیج عرب نگرانین؟
پرچم ایران رو کشیدین پایین و الله عرب رو جاش گذاشتین، خلیج فارس هم بکشین پایین و خلیج عرب یا خلیج الله رو برای وحدت بالا ببرین.
آقای خمینی همونطور که پرچم رو عربی کرد، اگر خلیج رو هم عربی میکرد، دوستان ما با شدت دفاع میکردن که خلیج تنها از آن الله هست.
من بوسه بر ان آبی میزنم که خلیج الله باشد نه خلیج فارس.


بهتره به جای اینکارها به داد خزر و ارومیه برسید.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]مُهر تاييد سازمان ملل بر نام خليج فارس[/h]
اطلس خليج فارس هم در همين مجمع رونمايي شد. این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده است مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است.


به نقل از تهران امروز ، با حضور قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و شهردار تهران، از اطلس خلیج‌فارس در مجمع شهرداران جهان درشهر ناپل ايتاليا رونمایی شد.


شهر ناپل ايتاليا چند روزي است كه ميزبان شهرداران و هياتهايي از كشورهاي مختلف دنيا براي برگزاري مجمع شهرداران جهان است. از اين رويداد به‌عنوان بزرگترين رويداد شهري جهان نام مي برند.

اطلس خليج فارس هم در همين مجمع رونمايي شد. این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده است مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است.

اطلس خلیج فارس که در ابتدای آن مقدمه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده و توسط سازمان ملل هم منتشر شده است ، برای روسای جمهور، سفرا و وزرای کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد.

شهردار تهران در اين مراسم گفت: خلیج همیشگی فارس گهواره تمدنی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و اولین تمدن های بشری در این محدوده شکل گرفته اند . قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد هم از دست اندرکاران تولید اطلس خلیج فارس تقدیر کرد.

پس از تلاش‌هاي بسياري كه توسط برخي از دولت‌هاي عربي براي حذف نام فارس از «خليج فارس» صورت گرفت، روز گذشته شهردار تهران همراه با جوان كلوس، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد، در ششمين نشست مجمع جهاني شهري از اطلس خليج فارس رونمايي كرد تا نام زيباي «خليج فارس» تثبيت و توسط سازمان ملل متحد تاييد شود.

از سوي ديگر امضاي تفاهم‌نامه همكاري بين مديريت شهري تهران و مركز اسكان بشر در خصوص تدوين اطلس خاورميانه و تعيين تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در خاورمیانه، در كانون توجه‌ها قرار گرفته است.


رونمايي از اطلس خليج فارس در يكي از نشست هاي بين المللي كه نام زيباي خليج فارس را به جهان نشان مي‌دهد باعث شد تا بار ديگر نمايندگان كشور جمهوري اسلامي ايران در مجمع جهاني شهري به اين مسئله تاكيد كنند كه نام خليج فارس هميشه بر نقشه‌هاي جهاني از منطقه خاورميانه خواهد درخشيد.

اين در حالي است كه چندي پيش در خبرها آمده بود كه یونسکو در بعضی انتشارات خود اقدام به حذف نام فارس از عنوان خلیج فارس کرده است اما با انتشار اطلس خلیج فارس از سوی سازمان ملل متحد عملا نام خلیج همیشگی فارس تثبیت شد.

این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده و مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است؛ در ابتدای آن مقدمه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده و توسط سازمان ملل هم منتشر شده، برای روسای‌جمهور، سفرا و وزرای کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد.محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم رونمایی از اطلس خلیج فارس گفت: «خلیج همیشگی فارس گهواره تمدنی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و اولین تمدن های بشری در این محدوده شکل گرفته اند.»

از سوي ديگر در ششمين نشست مجمع جهاني شهري كه هم اكنون در شهر ناپل ايتاليا در حال برگزاري است، مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) مسئوليت تهيه اطلس خاورميانه را به شهرداري تهران واگذار كرد.

اين در حالي است كه به گفته محمد باقر قاليباف، شهردار تهران: بر اساس تفاهم امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد ، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز می‌کند.

بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه، ظرف یک‌ماه آینده در تهران راه‌اندازی می‌شود.

این مرکز به‌عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسئولیت مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

تمامي شهرهاي پيشرفته جهان در ششمين نشست مجمع جهاني، شهري نگاه‌هاي خود را به آخرين خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي مديريت شهري تهران دوخته‌اند.

با توجه به پيشرفت‌هاي بين‌المللي كه پايتخت ايراني اسلامي به دست آورده، اين بار سازمان ملل متحد طي تفاهم‌نامه‌اي تصميم گرفت به‌غير از انتخاب تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه، تهيه اطلس خاورميانه را به شهرداري تهران واگذار كند.

اگرچه در يكي، دو دهه قبل مجامع بين المللي و جهاني، اطلاعاتي درخصوص مديريت شهر تهران به‌عنوان يكي از كلانشهرهاي بزرگ و مطرح دنيا نداشتند اما رويكرد مديريت جديد شهر تهران در خصوص ارتقاي كمي و كيفي زندگي شهري، توجه ويژه به جنوب شهر، توسعه پايدار حمل و نقل عمومي، برنامه سلامت محلات،مديريت محله‌ها و... توجه بسياري از اين مجامع را به سوي پايتخت ايران اسلامي جلب كرده است.

تقدير از شهردار تهران به‌عنوان سومين شهر مطرح جهان در توسعه حمل و نقل عمومي از سوي اتحاديه بين المللي حمل‌و‌نقل عمومي،‌ اعطاي جايزه مترو پليس به دليل ارتقاي سطح كمي و كيفي زندگي شهري با توسعه BRT، استفاده از طرح سلامت محوري محله‌هاي شهر تهران در سازمان جهاني بهداشت و بسياري مسائل ديگر از اين افتخارات جهاني، تهران را به‌عنوان يكي از كانون‌هاي مورد توجه مجامع بين المللي در نوع مديريت اين كلانشهر تبديل كرده است.

اين در حالي است كه در چند سال اخير تاكيد شهردار تهران مبني‌بر علم محور بودن تمامي فعاليت‌هاي شهري ، انجام مطالعات و شيوه تحقيق‌ها در حوزه شهري مورد توجه و تقدير ويژه مركز اسكان بشر سازمان ملل «UN Habitat» قرار گرفت.

توجهي كه در زمان حضور ادواردو لوپز، مدیر بخش پژوهش و ظرفیت‌سازی شهری سازمان اسکان بشر در تهران و بازديدي كه از مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران و توسعه راهبري شهر تهران داشت به آن اشاره شد و لوح تقديري به خاطر انجام مطالعات بنيادي در حوزه مديريت شهري به اين مركز اهدا شد.

آنطور كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران در جمع خبرنگاران خارجي در ناپل ايتاليا مطرح كرد:« این مرکز که با همکاری و حمایت مرکز اسکان بشر سازمان ملل «UN Habitat» راه اندازی مي‌شود، از طریق آموزش و پژوهش، ظرفیت‌های حکمرانی محلی و مدیریت شهری را در سطح شهرهای منطقه آسیای غربی و خاورمیانه ارتقا خواهد داد و تهران به‌عنوان کانون مباحث و تولید علم و دانش مدیریت شهری در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.»

آنطور كه شهردار تهران پس از امضاي تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسکان بشر و شهرداری تهران و در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا در جمع خبرنگاران توضيح مي‌دهد:« حدود 4 ماه قبل، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل سفری به تهران داشت کارشناسان سازمان ملل به ایران آمده و بر روی 9 پروژه که در شهرداری تهران مانند طرح سنجش عدالت، مدیریت محلات و غیره انجام می‌شد، مطالعه کرده و این پروژه‌ها را پذیرفتند.»

به گفته محمدباقر قاليباف بعد از امضاي تفاهم‌نامه با این سازمان قرار شد تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کند.

اين در حالي است كه بعد از موفقيت مديريت شهري تهران در تهيه اطلس تهران كه در نمايشگاه جنبي ششمين نشست جهاني شهري نيز رونمايي شده، شهردار تهران خبر مي‌دهد كه مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد در اقدامي ديگر مسئولیت تهیه اطلس خاورمیانه به تهران واگذاركرده است.

محمدباقر قاليباف در پاسخ به سوالات خبرنگاران خارجي درخصوص زمان پيش‌بيني شده براي تهيه اطلس خاورميانه نيز اينگونه توضيح مي‌دهد:«این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند.»

به جرات مي‌توان گفت كه تهيه اطلس خاورميانه توسط مديريت شهري افق جديدي را براي نشان دادن توانايي‌هاي پايتخت ايران اسلامي به جهان ايجاد كرده است افقي كه نشان دهنده توجه شهرداري تهران به انجام مطالعات بنيادي در تمامي مسائل شهري است.

تلاش‌هاي چند سال اخير شهرداري تهران براي انجام مطالعات بنيادي آن هم توسط مركز مطالعات و توسعه راهبردي شهر تهران باعث شد تا تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کند.

جوان كلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نيز در جمع خبرنگاران در ایتالیا نيز به صراحت اعلام مي‌كند:« توسعه و پیشرفت مشکلات خود را دارد اما با این وجود تهران توانسته است از فرصت‌ها خوب استفاده کند.»

به اعتقاد كلوس تهران شاخص‌های بالایی دارد. به همين خاطر است كه او با اشاره به جوايز متعدد بين‌المللي كه شهرداري تهران توانسته در چند سال اخير به‌دست آورد، به اين مسئله اشاره مي‌كند كه این جوایز با دلیل بالا بودن شاخص ها داده شده است.

کلوس با بیان اینکه توسعه مشکلات خود را دارد، تاكيد مي‌كند: «با این وجود تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند.»

نظام‌مند كردن توسعه شهري يكي از مباحثي است كه مورد توجه تمامي مجامع بين المللي به‌ويژه سازمان ملل متحد در حوزه توسعه زندگي شهري است و در اين ميان مديريت شهر تهران توانست بعد از گذشت نزديك به 40 سال از جمله شهرهاي مطرح در دنيا باشد كه بزرگ‌ترين كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داده و اجرايي كرده است.

رونمايي طرح تفصيلي شهر تهران بهترين فرصت بود تا ادوارد لوپز، مدیر بخش پژوهش و ظرفیت سازی شهری سازمان اسکان بشر در مدت زماني كه در تهران بود به علم محور بودن تمامي برنامه‌هاي مديريت شهر تهران آگاهي پيدا كند، چرا كه تاييد استانداردهاي رصدخانه شهري تهران يكي از موضوعاتي بود كه در تفاهم‌نامه 10 بندي اوليه‌اي كه در تهران امضا شد، به آن تاكيد شده بود.

سيد محمد مجابي معاون علم و فن‌آوري مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در اين‌باره به روزنامه تهران‌امروز مي‌گويد: «کار اجرایی این رصدخانه شهری که پیشرفت و موقعیت شهر در ابعاد زندگی شهری و انطباق آن با رفاه شهروندان را رصد می‌کند، با توجه به تاکید شهردار تهران آغاز شده و مقرر شده است مرکز اسکان بشر سازمان ملل در این خصوص به شهرداری تهران کمک‌های فنی و تخصصی ارائه دهد.»

برگزاري كارگاه‌هاي مطالعاتي و سمينارهاي علمي و تخصصي در حوزه مديريت شهري در دوره مديريت فعلي شهر تهران يكي از همان تاكيدات محمد باقر قاليباف، شهردار تهران براي علم محور بودن تمامي فعاليت‌هاي مديريت شهر تهران بود.

تاكيدي كه اكنون مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را با قدمت 40‌ساله‌اي كه دارد به يكي از مراكز مطرح و قدرتمند علمي در حوزه مديريت شهري قرار داده است.

يكي ديگر از مباحث مطرح شده در تفاهم‌نامه اوليه مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد و مديريت شهري تهران برگزاری جشنواره بین‌المللی مدیریت شهری بود.

در واقع جشنواره مدیریت شهری که در زمینه پژوهش و نوآوری و درسطح محلات تهران برگزار می‌شد، با استقبال مرکز اسکان بشر سازمان ملل روبه‌رو شده در نتيجه مقرر شد تا با همکاری این مرکز‌، این تجربه محلی به تجربه‌ای بین المللی تبدیل شده و از این پس جشنواره به‌صورت بین المللی و به‌عنوان یکی از جشنواره های مورد تایید و توجه سازمان ملل متحد فراخوان خواهد داد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]تصاویری شگفت‌انگیز از اعماق خلیج فارس[/h]
ابوموسی که در اسناد و نقشه‌های تاریخی از آن با عنوان «گپ سبزو» (سبزه‌زار بزرگ)، «بوموسی»، «بابا موسی» و «بومو» یاد شده، جنوبی‌ترین نقطه‌ی خاکی ایران در آب‌های خلیج فارس است که در 222 کیلومتری بندرعباس و 75 کیلومتری بندر لنگه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جزیره در اسناد تاریخی «بوموو» BOUMOU و «بوم‌او» AOU یعنی آب (معرب آن بومف) و «بوموسو» و «گپ سبزو» (به معنای جای سبز) نام داشته است. نام ابوموسی با تلفظ امروزی یک نام جدید است و سابقه‌ی آن به حدود بیش 100 قبل می‌رسد که این نام به جای «بوموسو» BOUMOUSOU رایج شد.

حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دوره‌ی امپراطوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی ریشه دارد. در این دوران، نظام امنیت ایرانی بر سراسر پهنه‌ی آبی خلیج فارس و جزایر آن حکمفرما بود.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
این جزیره یکی از نقاط مهم و استراتژیک خلیج فارس است و زنجیره‌ی دفاعی اول ایران در تنگه‌ی هرمز محسوب می‌شود. ابوموسی همراه تنب بزرگ و تنب کوچک اهمیت راهبردی زیادی دارند و مالکیت ایران بر بخش قابل ملاحظه‌ای از جنوب خلیج فارس و بویژه تسلط ایران بر تنگه‌ی هرمز را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، به‌دلیل داشتن عمق مناسب، تنها معبر حیاتی عبور نفت‌کش‌ها و کشتی‌های بزرگ جنگی در محدوده‌ی این جزایر قرار دارد.

شاید بکرترین سواحل ایران و ناب‌ترین لحظه‌های غروب خورشید را بتوان در جزیره‌ی ابوموسی یافت. همچنین دریایی با چشم‌انداز مسحورکننده از سواحل این جزیره دیده می‌شود. فرماندار ابوموسی به آن لقب «آکواریوم خلیج فارس» را داده است، چون آب‌های ابوموسی بهترین زیستگاه طبیعی برای جانداران آبی خلیج فارس است.
 

Similar threads

بالا