خلیج همیشه فارس ایران

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضویت در طرح نگهبانی از خلیج فارس

عضويت در طرح پاسداران خليج فارس
طرح پاسداران خليج فارس به منظور حفاظت مداوم از درياي كهن پارسي ايجاد شده است چنانچه مايل هستيد به عنوان يك سرباز در صف دلاوران جانبركف خليج فارس باشيد لطفا فرم زير را تكميل و ارسال نماييد.


تعداد نگهبانان خليج فارس تا كنون: 711

نام: نام خانوادگي: آدرس ايميل: شماره تماس: آدرس:
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
داریوش بزرگ نخستین نگهبان دریای پارس

داریوش بزرگ نخستین نگهبان خلیج فارس

نویسنده : روزبه پارساپور

برخلاف آنچه که متاسفانه امروز در خلیج فارس مشاهده میشود و کشورهای استعمارگر فرانسه (در امارات) - انگلیس (سلطه بر اعراب) و آمریکا (ناوگان پنجم در بحرین) تلاش میکنند حضور دائمی خود را در دریای پارس شاهرگ حیاتی اتحادیه اروپا و آمریکا به ثبت برسانند - ايراني ها در طول تاریخ از پيش از هخامنشيان تا زمان امروز سعي داشتند دریای پارس را مكاني امن و آرام نگاه دارند. زیرا امنیت خلیج فارس به معنی امنیت ایران بزرگ محسوب میشده است و براي بازرگانان نیز حياتي بود. حتي تجار اگر راهشان هم دور مي شد از درياي امن پارس مي آمدند تا كالا هايشان سالم به مقصد برسد و دزدان دريايي به كالاهايشان نزند.
ضعف دولتهای ایرانی در چند قرن اخیر موجب نفوذ چنین کشورهای فتنه انگیزی در منطقه استراتژیک خلیج فارس شد .همچنین در جنگ خلیج فارس حضور بیگانگان در دریای پارس موجب درگیری و آشوب کشورها – فتنه و تفرقه میان مردم - نابودی زیادی از اکوسیستم خلیج فارس و نظامی جلوه دادن حوزه خلیج فارس - این دریای کهن ایرانیان شدند.

داریوش بزرگ با توجه به اینکه کاخهای مهم امپراتوری سترگ خود را در شهرهای اطراف خلیج فارس (شوش-پارسه-بوشهر و...) قرار میداد نگاهی ویژه به این دریای کهن ایرانی داشت.از کشتیرانی تا بازرگانی و امنیت این دریا در اختیار شاه بزرگ هخامنشی قرار داشت و همه شیخ نشین های امروزی (قطر-عربستان-کویت-بحرین-امارات-عمان) نیز بخش کوچکی از امپراتوری صلح طلب و انسان ساز داریوش بزرگ محسوب میشد.
در سنگ نبشته ی داریوش بزرگ هخامنشی در تل المسخوته مصر، از 518 تا 515 پ.م. در عبارت « درایه تیه هچاپارساآیی تی» یعنی دریایی که از پارس می رود یا سر میگیرد، نام دریای پارس آمده است.


داریوش بزرگ پس از پایان کار کانال داریوش (سوئز)، دستور داد 5 کتیبه که متن های آن با یکدیگر تفاوت هایی داشته است، در 4 محل در درازنای مسیر کانال برپا کردند و بر روی آنها به خط مصری، پارسی،عیلامی و بابلی مطالبی درباره کندن کانال نوشته اند:
سنگ نبشته های کانال نیل1 به ترتیب عبارتند از:


1و2) سنگ نبشته های تل المسخوته (دو سنگ نبشته)
3) سنگ نبشته ی سراپه اوم
4) سنگ نبشته قبره یا شالوف
5) سنگ نبشته سوئز


مضمون این کتیبه ها با اختلافاتی تقریبا شبیه هم هستند و در آن ها از زمان داریوش بزرگ برای کندن کانال و روانه نمودن کشتی های ایرانی از دریای مدینترانه به دریای سرخ و سپس به دریای پارس حکایت شده است و همگی نشان از شکوه و قدرت جهانی داریوش بزرگ بر منطقه دارد.قدرتی که همه ملتها مختلف منطقه را که بالغ بر 30 کشور جهان آن روزگار میشود را با خردمندی و اندیشه نیک در جهت رفاه و آزادی ادیان و کردار اهورایی بر زیر چتر امپراتوری هخامنشی در آورد.از این روی این واقعه که برای نسختین بار در جهان صورت میگرفت و اندیشه های آزادیخواهانه و دموکراتیک در آن مطرح بود و توسط ایرانیان از خلیج فارس به کشورهای جنوب منطقه جاری شده بود این نام ( دریای پارس) برای ابدیت بر آن ماندگار شد و همه مورخین یونانی و عربی و غربی بر این نام تاریخی مهر تائید جهانی زده اند.

از این روی داریوش بزرگ به عنوان نخستین نگاهبان دریای پارس شناخته شده است.همین نام دریای پارس متاسفانه پس از حمله اعراب به ایران به بحر فارس – بحر عجم – دریای فارس – بحر ایرانیان و در نهایت به خلیج فارس تغییر نام پیدا کرد و امروزه با پشتوانه این تغییرات در طول تاریخ - اعراب به خود اجازه چنین گستاخی را میدهند که باردگیر تغییری عجیب و تمسخر آمیز را موجب شوند و نامی جعلی و مضحک که تنها یاد و خاطره قرون بربریت اعراب حوزه جنوب خلیج فارس را تداعی میکند را بر این دریای کهن و باستانی ایران زمین که تاکنون هزاران ناو جنگی ارتش ایران باستان را در خود دیده است بگذارند و برایش تبلیغ این نام دروغین هزینه های میلیارد دلاری بکنند.

از زمان هخامنشيان و پیش از آن كشتيراني در درياي پارس وجود داشت. خليج فارس از همان زمان هم راه ارتباطي شرق به غرب بود. بزرگراه شاهي آن زمان از آسياي صغير تا شوش ادامه پيدا مي كرد و از شوش هم تا خليج فارس متصل مي شد. اين راه 2650 كيلومتر طول داشت

اردشير خداداديان دكتراي تاريخ باستان دانشگاه شهيد بهشتي در این باره میگوید : داريوش، اسكيلاكس اهل كاريز را مامور كرد تا از خليج فارس و اقيانوس هند تا درياي آفريقا را درنوردد و نقشه خليج فارس را تهيه كند.

همه گمان مي كنند كه داريوش اين نقشه را براي لشگر كشي هايش مي خواسته اما اين نقشه ها بيشتر براي استفاده تجار و بازرگانان بود. اين نقشه ها تهيه شد تا نيرويي كه به عنوان پليس دريايي امروزه شناخته شده است در درياي پارس مستقر و امنيت و آرامش در راههاي دريايي خليج فارس برقرار شود. آنها يا در سواحل دريا مستقر مي شدند يا با كشتي و قايق مدت ها در دريا به سر مي بردند.»


پس از داريوش هم همه اقوام دنيا در پي دستيابي به اين دريا بودند.
V در دوره اسكندر مقدوني نئارخ يوناني كار اسكيلاس را بار ديگر انجام داد. او افسر اسكندر بود و در فنون دريايي تبحر داشت. او با ناوگاني كه در اختيار داشت تا خليج فارس آمد و به نيروهاي اسكندر پيوست. نئارخ در مكتوباتش سواحل درياي پارس را زيبا و دلنشين توصيف كرده است. شعار تجار آن زمان هم اين بود كه خليج فارس نه تنها آبش آرام و دور از تلاطم است بلكه خود نيز آرام و امن است.
Vمورخي به نام "كلينيوس كوچك" هم خود به خليج فارس آمد و

بي آنكه نئارخ را بشناسد حرف هاي اورا زده و از آبهاي درياي فارس به عنوان آبهايي آرام و با امنيت نام برده است. خداداديان دليل حمله يوناني ها به ايران را راهيابي به خليج فارس مي داند. «كساني كه گمان مي كنند يوناني ها به دليل تبليغ فرهنگ هلينيسم به ايران آمدند در اشتباهند. فقط آمريكا در اين زمان نيست كه مي خواهد به اين آب ها دسترسي داشته باشد. يوناني ها از زمان هخامنشيان به اين خليج دلبسته بودند.
يوناني ها براي پيشرفت اقتصاد كشورشان مجبور بودند كه به آبهاي خليج فارس راه پيدا كنند.»
Vيوناني ها مي خواستند كالاهاي مصرفي خود را از شرق و از راه شاهي به كشورشان انتقال دهند. آنها كالاهايشان را از راه شاهي به سواحل درياي پارس مي فرستادند تا با كشتي آنها را به كشورشان بفرستند.
Vخداداديان درباره تغيير نام اين خليج مي گويد:«منابع بسيار كهن يوناني پيش از هخامنشيان از درياي پارس اسم برده است. سارگون اول آشوري مي گويد "من مي خواهم از شمال تا جنوب بين النهرين را بگيرم و شمشير خونينم را در آبهاي خليج فارس فرو ببرم."

« ‌اين نكته را هميشه از من پرسيده اند كه آنهايي كه عناوين ديگري به كار مي بردند چه قصدي دارند. بايد گفت كه آنها خود به خوبي مي دانند كه اين خليج، فارسي است اما اسم مجعول ديگري را به كار مي برند. آنها يا ناآگاهانه يا مغرضانه اين نام ها را به كار مي بردند. تازه از دانشگاه برلن آلمان فارغ التحصيل شده بودم. در هفتمين همايش باستان شناسي ايران، ايرانشناس و شرق شناس دانشگاه هامبورگ، "وولف گانگ لينس"تغيير نام خليج فارس را غير علمي و ابلهانه و آن را نشان از تزوير در تاريخ دانست.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي، تاريخ را قالبي مي داند كه تغيير عناوين در آن قالب كار آساني نيست.تاريخ درست در زمان خودش اين نام جاودانه را تحت عنوان خليج فارس ثبت كرده است.
در منابع لاتيني خليج فارس با نام " ماري پرسي كوم "، در منابع يوناني "سينوس پرسيكوس"، امروزه هم كه آلمان ها آن را "پرزيشا گلف" مي نامند.

با توجه به هجمه جهانی بر ضد ایران جهت چپاول ثروتهای بیکران خلیج فارس و تسلط قدرتهای استعماری بر این منطقه همیشه ایرانی و جعل نام پر آوازه دریای پارس - ضرورت هرچه بیشتر در پاسداری و حفاظت ایران از این دریای کهن ایرانی امروز محسوس می باشد . این امر با نگهبانی و احساس مسئولیت 70 میلیون ایرانی میسر و شدنی می باشد.
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط یه خواهش کوچیک
نام خلیج فارس یک مسئله تاریخی و حقوقیه اونو تبدیل به یه مسئله نژادی نکنیم :gol:
مرسی دوست عزیز
درسته، ما فقط از حق ملت ایران برای خلیج همیشه فارسمون دفاع می کنیم و قصد توهین به هیچ قوم یا ملتی رو نداریم،
صرفا پیگیر حق خودمون هستیم ولی نه با مقابله به مثل .
 

magnet

عضو جدید
ادعای جدید شورای همکاری خلیج فارس

ادعای جدید شورای همکاری خلیج فارس


با کمال تأسف :

عصر ایران به نقل ازخبرگزاری فرانسه :

در بیانیه ی شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض منتشر شده آمده است :

ایران به جز آب های ساحلی اش هیچ حق ویژه دیگری در منطقه خلیج فارس ندارد.

وزرای کشور اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته در پایان جلسه ای در ابوظبی با صدور بیانیه ای با رد آنچه ادعاهای ایران بر مالکیت بر خلیج فارس خواندند ، در ادعایی بی شرمانه و بدون در نظر گرفتن نام تاریخی و بین المللی این آبراهه بین المللی ، خلیج فارس را متعلق به خودشان دانستند!

وزرای کشور شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود مدعی شده اند :‌" این خلیج ع.ر.ب.ی است و همان گونه خواهد ماند".


گفتنی است یکی از موارد اختلافی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر اقدام این کشورها در تحریف عامدانه و خصمانه نام تاریخی و بین المللی " خلیج فارس " و جعل یک نام بی مسما به نام خلیج ع.ر.ب.ی و یا ادعاهای بی پایه آنها درباره جزایر سه گانه ایرانی ، سرکوب گسترده شیعیان بحرین به دست نیروهای عربستانی و استقرار نیروهای عربستانی در خاک کشور بحرین می باشد.


منبع
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان اینم بگم تو این سایت جز من و چند نفر دیگه عربی نیست . ما هم درک می کنیم بچه ها از این عمل تغییر نام خلیج فارس اشفته هستن و از سر جوونی گاها حرفی میزنن که ابدا در دوستی ما خللی ایجاد نمی کنه .

خلیج پارس مال همه ما از مشهدی و کرد و بلوچ و گیلکی و مازندرانی و اراکی و ..................................... تا ما اعراب ایران هستش . ادم که از دست دوست و هموطنش که یک رنگ و صادقه نمی رنجه
 

تک ستاره*

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم منم نیمه ایرانی و نیمه عربم . ما عرب ها بی فرهنگ نیستیم فقط بعضی ها مون مثل بعضی از ایرانی ها نمی تونن بزرگی نام خلیج قارس رو تحمل کنن[/QUO

خانم من شرمنده ام.
ولی خب من یذره نژاد پرستم.
این احساسم اصلا دست خودم نیست.امیدوارم درک کنید.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
دوستان خواهشا مسئله رو نژادی نکنند که اونا هم دنبال همین مسئله هستند
یادتون باشه اگه همین اعراب خوزستان تو جنگ نبودند الان خلیج فارس دیگه مال ما نبود چه برسه به اینکه بخواهیم از نامش دفاع کنیم
ان اکرمکم عندالله اتقکم
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
نژاد پرستی در دنیا و در اسلام مذمومه چه یهودش چه عربش چه ایرانش
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم منم نیمه ایرانی و نیمه عربم . ما عرب ها بی فرهنگ نیستیم فقط بعضی ها مون مثل بعضی از ایرانی ها نمی تونن بزرگی نام خلیج قارس رو تحمل کنن[/QUO

خانم من شرمنده ام.
ولی خب من یذره نژاد پرستم.
این احساسم اصلا دست خودم نیست.امیدوارم درک کنید.


خواهش میکنم عزیزم

مهم نیست . منم مثل شما جوونم و گاهی کنترل احساسات برام سخته . شما هم خیلی به خودت سخت نگیر نازنین


خلیج فارس خلیج ع*ر*ب نخواهد شد

توران شهریاری


خلیج فارس، خلیج ع *ر*ب نخواهد شد ...............
که نام روز دل افروز، شب نخواهد شد

خلیج همره تاریخ و پیشتر از آن ...............
نهاده سر چو عزیزی به دامن ایران

ز روزگار کهن، نام پارس بر آن است ...............
چو پارس، پهنه دریادلان ایرانست

کتیبه ای که از آن روزگار بجاست ...............
به آبراه سوئز، خور چراغ راهنماست

ز داریوش جهاندار آن کتیبه بود ...............
که نام سرمدی پارس، بر خلیج سزد

به نقشه های جهان بر خلیج، این نام است ...............
جز این هر آن چه بگویند، گفته ای خام است

به چشم دل بنگر بر تلاطم آبش ...............
بگوش جان بشنو از خروش پهنایش

بگوید اینکه، به این شهرتم زمانه شناخت ...............
جهان مرا به همین نام جاودانه شناخت

مباد آن که سیاست دسیسه آغازد ...............
مرا ز ریشه دیرینه ام جدا سازد

برای باختریها است این بهین برهان ...............
مرا بخواند به این نام، از آن زمان یونان

قسم به تنگه هرمز که رهگشای منست ...............
که تا بروز پسین، پارس پا به پای منست

مرا به نام دگر، در زمانه کاری نیست ...............
برای من بجز این نام، اعتباری نیست

چو بر سرم ز ازل، سایه ای از ایرانست ...............
ز نام پارس، دل و سینه ام خروشانست

شکوه و هیمنه پارس، بر جبین منست ...............
هزاره هاست که این نام راستین منست

خدا گواست بر آن استوار پیمانیم ...............
که ما دو نام، بسان دو جسم و یک جانیم

خلیج و پارس، از آغاز چون دو همزادیم ...............
که در سپیده تاریخ، توامان زادیم
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان خواهشا مسئله رو نژادی نکنند که اونا هم دنبال همین مسئله هستند
یادتون باشه اگه همین اعراب خوزستان تو جنگ نبودند الان خلیج فارس دیگه مال ما نبود چه برسه به اینکه بخواهیم از نامش دفاع کنیم
ان اکرمکم عندالله اتقکم

آقا مثل اینکه همه منتظرن من یه حرفی بزنم شروع کنن.
عزیزان من شما هیچ کدوم نژاد پرست نیستید آفرین دستتون درد نکنه حالا اگه بین همه شماها که زیادم هستید یه نفر فقط یه نفر نژاد پرست باشه به جایی بر نمیخوره.;)
آقایون و خانمها اجازه هست من این احساسمو حفظ کنم؟

شما مختارید
اما خواهشا تو این تاپیک مطرحش نکنید.
نژاد پرستی در دنیا و در اسلام مذمومه چه یهودش چه عربش چه ایرانش


ما همه ایرانی هستیم و ادامه این بحث بی فایده است . به احترام نام خلیج پارس که ارامش دل ماست بحث تمومه


آرشی دگر
ابراهیم افرند

آرشی دگر خواهم شد
می روم بر بالای دماوند
کمان بر خواهم کشید و تیری زنم
اینبار سوی جنوب نه سوی سمر قند
تیر می رود جان من نیز
جان می دهم پر پر شوم چون گل یاس
ولی دلشاد از آنم که تیر می رود
می رود و نشیند آن سوی خلیج فارس
فریاد بر آرد و رسا گوید:
این مرز ایران است بیشه ی شیران است
دست ددان کوته زین دیار باد
نام خلیج فارسش تا همیشه جاودان است
 

abnoos69

عضو جدید
ما همه ایرانی هستیم و ادامه این بحث بی فایده است . به احترام نام خلیج پارس که ارامش دل ماست بحث تمومه



آرشی دگر

ابراهیم افرند

آرشی دگر خواهم شد
می روم بر بالای دماوند
کمان بر خواهم کشید و تیری زنم
اینبار سوی جنوب نه سوی سمر قند
تیر می رود جان من نیز
جان می دهم پر پر شوم چون گل یاس
ولی دلشاد از آنم که تیر می رود
می رود و نشیند آن سوی خلیج فارس
فریاد بر آرد و رسا گوید:
این مرز ایران است بیشه ی شیران است
دست ددان کوته زین دیار باد
نام خلیج فارسش تا همیشه جاودان است
ممنون از ZEUS عزیز و شقایق نازنین که به مطالب ارائه شده نظارت دارن و از خارج شدن بحث از موضوع اصلی پیشگیری میکنن.
ما از هر قوم و قبیله ای که باشیم ... با هر لهجه ای ... با هر دین و مذهبی ... با هر اعتقادی... با هر نژادی ... با هر اندیشه ای ... ایرانی هستیم و عاشق یکدیگر .​

زنده باد خلیج همیشه فارس
 

rozmary3000

اخراجی موقت
ممنون از ZEUS عزیز و شقایق نازنین که به مطالب ارائه شده نظارت دارن و از خارج شدن بحث از موضوع اصلی پیشگیری میکنن.
ما از هر قوم و قبیله ای که باشیم ... با هر لهجه ای ... با هر دین و مذهبی ... با هر اعتقادی... با هر نژادی ... با هر اندیشه ای ... ایرانی هستیم و عاشق یکدیگر .​

زنده باد خلیج همیشه فارس
با عمل مي توان خليج فارس نگه داشت نه با حرف
 

hale a.a

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا مثل اینکه همه منتظرن من یه حرفی بزنم شروع کنن.
عزیزان من شما هیچ کدوم نژاد پرست نیستید آفرین دستتون درد نکنه حالا اگه بین همه شماها که زیادم هستید یه نفر فقط یه نفر نژاد پرست باشه به جایی بر نمیخوره.;)
آقایون و خانمها اجازه هست من این احساسمو حفظ کنم؟

جسارتا اجازه بدين ما هم اين احساس ن‍ژاد پرستي رو حفظ كنيم!نژاد پرستي نيست غيرت مليه!نباشه كه نيست و نابود ميشيم!
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با عمل مي توان خليج فارس نگه داشت نه با حرف
دوست عزیز به تاپبک خودت خوش اومدی:gol:
گاهی حرف بهتر از بهتر از بی تفاوتیه،
بعدم اینجا در کنار حرف عمل هم هست، صفحه اول همین تاپیک توضیح داده شده،

دوستانی که تازه به تاپیک اومدن، خوشامد میگم و یه بار دیگه عرض می کنم می تونین علاوه بر رای دادن توی سایتی که لینکش صفحه اول همین تاپیکه، با سرچ نام های "خلیج فارس" و "persian gulf " و "الخلیج الفارسی"
توی گوگل به جاودانگی این نام کمک کنین
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
با عمل مي توان خليج فارس نگه داشت نه با حرف

انشالله هم در عمل و هم در حرف نگهش خواهیم داشت

نسل خروشان​

رستم نیاکان
تاریخ می داند حدیث سربداران
دلم می خواهد از نامت بگویم
که نامت در جهان زیبا ترین است
دلم می خواهد از عشقت ببالم
که زیباتر ز پردیس برین است
کجا دارد چو فردوسی حکیمی
چو تنگستان بنای با شکوهی
کجا دارد چو سربازان پاکت
دلاور پیشه ای استاده کوهی
تکاپویی ست اندر استخوانم
که می سوزد ولی سازش ندارد
وطن دور از تو حتی باغ فردوس
برایم رنگ آرامش ندارد
در این ویران جان بی سر انجام
وطن نام بلندت پاس بادا
از اکنون تا به صبح رستخیزان
وطن نام خلیجت فارس بادا
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز به تاپبک خودت خوش اومدی:gol:
گاهی حرف بهتر از بهتر از بی تفاوتیه،
بعدم اینجا در کنار حرف عمل هم هست، صفحه اول همین تاپیک توضیح داده شده،

دوستانی که تازه به تاپیک اومدن، خوشامد میگم و یه بار دیگه عرض می کنم می تونین علاوه بر رای دادن توی سایتی که لینکش صفحه اول همین تاپیکه، با سرچ نام های "خلیج فارس" و "persian gulf " و "الخلیج الفارسی"
به جاودانگی این نام کمک کنین



http://www.persianorarabiangulf.com/index.php

می تونید در این جا به نام خلیج پارس رای بدین
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز
زبان من پارسی...
من در کشوری زندگی می‏كنم كه زبانش پارسی است اما به آن فارسی می‏گويند چون عربی "پ" ندارد!!!!!
*علی شریعتی*
من یه سوال همیشه داشتم نمیدونم اینجا جاش هست بپرسم یا نه.
توی عربی به جای پ حرف ب رو میذارن، به کشور پرتغال میگن برتغال، چطوری جای پارس گفتنم فارس؟


اصلا این حرف حرف دکتر شریعتیه؟ مطمئنید؟
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نو يافته هاي باستان شناسي در بندر سيراف
بر كرانه هاي خليج فارس به فاصله تقريبي 240 كيلومتري جنوب شرقي بندر بوشهر و 380 كيلومتري بندر عباس بندر باستاني سيراف قرار گرفته اين بندر در 27 درجه و 38 دقيقه عرض شمالي 52 درجه و 20 دقيقه طول شرقي گرينويچ قرار دارد. جغرافيدانان و مورخين قرون اوليه اسلامي از جمله بلاذري ، سليمان سيرافي ، ابن حوقل ، مقدسي ، ياقوت حموي ، مسعودي و… هر يك به نوعي به توصيف سيراف پرداخته ، برخي رونق بازرگاني و گرماي شديد آن را شرح داده اند و برخي ديگر ثروت مردم و زيبايي بناهاي آثار را تشريح نموده اند. عده اي معتقدند اولين كسي كه اطلاعات مفصلي در مورد سيراف ارائه نموده استخري مي باشد. در ذيل به نوشته استخري كه از همه كامل تر است اشاره مي نماييم. وي كه در سال 346 هجري قمري مي زيسته در مورد سيراف مي نويسد : سيراف با شيراز برابري مي كند بندري است گرمسيري و خانه هاي آن را از چوب ساج وچوب هاي ديگري كه از هندوستان و زنگبار مي آوردند بنا مي كنند . واردات شهر عبارت بود از عود و عنبر و كافور و جواهر و خيزران و عاج و آبنوس و كاغذ و صندل و ديگر عطر ها و دواها كه آنها را وارد كرده و به جميع دنيا صادر مي كنند و از انواع پارچه ها و منسو جات كتاني خوب و همچنين مرواريد صادر و در آنجا خريد وفروش مي شود.
مقدسي در احسن التقاسيم ( تأليف 375 هجري قمري ) به رونق سيراف اشاره داردو در اين ارتباط مي نويسد: « سيراف قصبه اردشير خره بود و به هنگام آبادي آن آن را از بصره برتري مي دانستند زيرا كه ساختمان هايش استوار و بازارهايش پر رونق و مردمش ثروتمند و نامش بلند آواز بود و معبر چين و انبار فارس و خراسان بشمار مي رفت».
و اما سليمان سيرافي به تجارت سيراف با چين اشاره دارد وي مي نويسد: « سيرافيان ايستگاه كشتي هاي چيني و مركز تجارت چين با سرزمين هاي اسلامي است و صادرات و واردات اين سرزمين ها در سيراف متمركز مي گردد و آنچه به چين صادر مي شود نيز از اين بندر بر كشتي ها بار مي شود.
در تاريخ وصاف آمده بر عهد آل بويه سيراف شهري بزرگ و آباد و مكان گروه كثيري از علماء و محققان و بازرگانان بود در اين شهر كثرت جمعيت به حدي بود كه دكان ها و حجره ها و خانه ها را در دو سه چهار طبقه ساخته بودند گهگاه سلطان معظم ابوشجاع عضدو الدوله فنا خسرو به سيراف نزول مي فرمود و در آنجا خيمه و خرگاه بر پاي داشت.

پيشينة مطالعات باستان شناسي در بندر سيراف
بندر باستاني سيراف به دليل نام درخشاني كه در طول تاريخ داشته همواره مورد توجه بازديد كنندگان و سياحان قرار گرفته و نخستين كسي كه گزارش مفصلي در اين زمينه دارد جيمز موريه است كه بين سال هاي 9-1808 ميلادي در ايران بسر مي برده است. پس از او كاپيتن كامپورن عضو بحريه هندوستان مي باشد كه خود شخصاً در سال 1835 ميلادي بندر سيراف را ديده و درباره اين بندر مطالبي نوشته است . سرآرنولد ويلسون در سال 1911 و موسيو پزار در سال 1913 از سيراف ديداري داشته اند. اولين فصل حفاري در سيراف در فاصله ماههاي اكتبر و دسامبر 1966 به سر پرستي ديويد وايت هاوس به منظور كشف اطلاعات راجع به وضع بازرگاني و موقعيت محلي سيراف تحت نظارت قانون تحقيقات ايران شناسي انگلستان انجام گرفت و به مدت هفت فصل ادامه يافت و در اين رابطه چندين بنا حفاري و آشكار گرديد كه عبارتند از كوزه هاي سفال پزي – قصر باشكوه – مسجد جامع – بازار – كارگاه سفال سازي – كاروانسرا – گمرك و حمام .

آثار موجود در بندر سيراف
بطور كلي آثار باستاني در بندر سيراف بطور پراكنده ودر چندين نقطه از سيراف ديده مي شود كه عبارت از بخش ساحلي كه آثاري از گمرك ، حمام عمومي – بازار كوره هاي سفال پزي در بخش كوهستاني نيز به طول 6 كيلو متر و عرض 2 كيلومتر از ابتداي عراضي غرب دره لير تا حوالي جبهه شرقي در انتهاي بندر سيراف ودر راه سيراف به پرك پايان مي پذيرد. اين آثار عبارتند از : 1 – دخمه ها ومقابر دره لير 2 – در ه ليرو مقابر آن در بازوي غربي دره 3 – تل گنبد 4 – سد و بناهاي آبرساني در ده لير 5 – آثار بين بازوي غربي دره لير و مسجد امام حسن 6 – چاههاي آب قديمي 7 – قبور با سنگ قبر با خط كوفي 8 – آثار شرق بندر سيراف و قلعه فعلي نصوري 9 – گور منسوب به سيبويه 10 مسجد امام حسن 11 – خونه گوري

عمليات گمانه زني
بندر سيراف به علت شرايط جغرافيايي خود كه از يك طرف محدود به دريا و از ديگر به كوه متصل است و فاصله كوه تا دريا بسيار كم مي باشد باعث شده تا اين بندر با كمبود زمين مواجه گردد. لذا اهالي بومي منطقه با دست اندازي به آثار اقدام به ساخت و سار مي نمايند از طرف ديگر با گسترش فاز 9 و 10 پارس جنوبي بخش هاي عمده اي از اين بندر تبديل به مراكز صنعتي و پتروشيمي خواهد شد. لذا مديريت ميراث فرهنگي بوشهر در يك اقدام فوري در قالب برنامه اي اضطراري اقدام به تعيين حريم اين بندر باستاني نمود. تا از اين طريق از گسترش ساخت و ساز و تخريب آثاي موجود جلوگيري به عمل آورد. در اين راستا گروهي از باستان شناسان به سرپرستي نگارنده به مدت 50 روز ( بهمن تا اسفند 1381) اقدام به گمانه زني و عمليات تعيين حريم از ابتداي بخش ساحلي تا انتهاي بخش كوهستاني منطقه نمود كه در پايان ما به نتايج بسيار خوبي دست يافتيم. كشف مواد باستان شناسي از قبيل قطعات سفال منحصر به فرد با نقوش متنوع كه خود دليل بر تبادلات تجاري و بازرگاني اقوام مختلف مي باشد و همچينين آثار معماري از قبيل ستون هاي گچي و اتاق هاي دو طبقه و ابزار متعدد در اين عمليات به دست آمد. ما در طي اين 50 روز بيش از 30 گمانه در بخش ساحلي و كوهستاني زديم كه در همه گمانه ها به آثار از قبيل سفال معماري دست يافيتيم . اين مورخين ( استخري و ابن حوقل) به دو طبقه بودن ساختمان هاي بندر سيراف اشاره نموده اند كه ما نيز در اين برنامه به آن دست پيدار كرديم.
كشف سيستم فاضلاب شهري كه عبارت بود از لوله هاي سفالين به قطر 40 سانتيمتر و طول 50 سانتيمتر كه به صورت چفت و بست لوله هاي طويلي را تشكيل مي داد و بدينگونه فاضلاب بندر را به دريا هدايت مي كرد از ديگر مواردي بود كه در اين عمليات بدست آورديم كه در حقيقت از قديمي ترين سيستم هاي فاضلاب شهري در ايران بشمار مي رود.
قطعات گچبري مانند گل و بوته ، دندانه موشي و كتيبه هايي با كلماتي همچون لااله الا الله از ديگر مواردي هستند كه در چند گمانه بدست آورديم ما در اين برنامه علاوه بر تعيين حريم اين بندر به وسعت 5 كيلو متر در 3 كيلومتر به نتايج خوبي دست يافتيم كه انشاءالله با تجزبه و تحليل مواد بدست آمده گزارش كامل آن منتشر خواهد شد.


جميد زارعي
سرپرست هيأت باستان شناسي سيراف

 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پاسخ کوبنده فرمانده نیروی دریایی ایران به امارات

پاسخ کوبنده فرمانده نیروی دریایی ایران به امارات

در واکنش به انتشار ادعاهای نماینده امارات در ایالات متحده مبنی بر بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط امارات متحده عربی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته است، نیروی دریایی ایران اجازه بازرسی کشتی‌های ایرانی را به اماراتی‌ها نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، روز یکشنبه گفته است، امارات جرات بازرسی از کشتی‌های ایرانی را ندارد.
مجلس ایران نیز پیش از این طرح «مقابله به مثل» با بازرسی کشتی‌های ایرانی را تصویب کرد.

یوسف العُطیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، که پیشتر از حمایت کشورش از حمله احتمالی به ایران سخن گفته بود، چندی پیش اعلام کرده بود، امارات در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون چندین کشتی ایرانی را مورد بازرسی قرار داده است.

دریادار حبیب‌الله سیاری در واکنش به این سخنان گفته است: «ما هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که یک چنین کشوری کشتی‌های ما را بازرسی کند».
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران همچنین از سخنان سفیر امارات عربی متحده با عنوان «بحث‌های تبلیغاتی» یاد کرده و افزوده است:‌ «امارات عددی نیست که بخواهد چنین حرفی بزند».
وی همچنین با تاکید بر آمادگی نیروی دریایی ارتش برای دفاع از منافع کشور گفته است:‌ «ما آمادگی دفاع و مقابله به مثل در زمینه بازرسی کشتی‌ها را داریم و هر جا لازم باشد این کار را انجام می‌دهیم».
بر اساس برخی از مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که در خرداد ماه و به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهموری اسلامی به تصویب رسیده است، کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه را دارند که کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی را در صورت لزوم مورد بازرسی قرار دهند.
مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش تندی نسبت به احتمال بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط کشورهای دیگر از خود نشان داده و تهدید به مقابله به مثل کرده‌اند.
در همین راستا در اواخر تیر ماه نیز مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن، جمهوری اسلامی «با کشورهایی که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های ایرانی و محموله‌های باری مبادرت می‌ورزند و یا از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند مقابله به مثل خواهد کرد».
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همه كشورهاي حوزه خليج‌فارس تحت پوشش رادارهاي ايران قرار دارند

خبرگزاري فارس: فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور با بيان اينكه همه كشورهاي حوزه خليج فارس تحت پوشش رادارهاي ايران قرار دارند، تاكيد كرد: پدافند جنوب شرق براي كنترل عملياتي تنگه هرمز و جزاير پنج گانه در آمادگي كامل به سر مي‌برد.

منطقه جنوب شرق كشور از جمله نقاط حساس و استراتژيك در زمينه پدافند هوايي محسوب شده و از جمله نقاطي است كه هرگونه تحرك و جابجايي نيروهاي فرامنطقه‌اي در مناطقي چون شمال اقيانوس هند و درياي عمان، از اين منطقه رصد خواهد شد.

نظر به اهميت اين منطقه و تشريح اقدامات مهم صورت گرفته در پدافند هوايي جنوب شرق كشور، امير حبيب‌الله عليزاده فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس به بيان نحوه حراست شبانه‌روزي از مرزها و منافع جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه پرداخت.


وي در ابتدا با اشاره به وظايف پدافند هوايي اظهار داشت: مسئوليت پدافند هوايي برقراري امنيت در فضاي كشور براي هواپيماهاي خودي و مجاز و ناامن كردن اين فضا براي هواپيماهاي بيگانه و متجاوز احتمالي با بهره‌گيري از سامانه هايي از قبيل رادارهاي دوربرد، موشك‌هاي استراتژيك‌ دوربرد و كوتاه‌برد، توپخانه، ضدهوايي و بخصوص ديده‌بانان است.


عليزاده ادامه داد: اصلي‌ترين سامانه براي تأمين امنيت در پدافند، رادار و كاركنانش به ويژه متخصصين كنترل شكاري هستند كه به صورت 24 ساعته و بدون تعطيلي نسبت به حراست از آسمان كشور اقدام مي كنند.


فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور با بيان اينكه تأمين امنيت در فضاي جنوب شرق در زمان حضور مقام معظم رهبري براي الحاق ناوشكن جماران به نيروي دريايي ارتش در بندر عباس به عهده اين منطقه بوده‌ است، گفت: وظيفه ما برقراري امنيت در فضاي كشور است كه در زمان سفر مقام معظم رهبري به بندرعباس نيز اين امنيت برقرار بود و هيچ مورد خاصي پيش نيامد و با توجه به اينكه تمام سامانه‌هاي خود را به كار گرفته بوديم، آمادگي صد درصد براي مقابله با هرگونه تهديد يا رويداد ناخواسته را داشتيم.

* هيچ مأموريتي در نيروهاي مسلح بدون دخالت پدافند هوايي انجام نمي‌شود
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وظايف شبكه يكپارچه پدافند هوايي اظهار داشت: اين شبكه يكپارچه تمام سيستم‌هاي پدافندي نيروهاي مسلح را رهبري و عمليات آن را به عهده مي‌گيرد.

عليزاده افزود: هيچ مأموريتي در سطح نيروهاي مسلح انجام نمي‌شود مگر اينكه قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء (ص) آجا در آن دخالت و حضور داشته باشد.


وي با يادآوري اينكه اگر فضاي كشور براي انجام عمليات امنيت نداشته باشد امكان انجام عمليات سطحي وجود ندارد، افزود: در رزمايش ولايت 89 هم به همين صورت بود و ما با بهره‌گيري از تمام سامانه‌ها نسبت به برقراري امنيت در فضاي 250 هزار كيلومتر مربعي رزمايش اقدام كرديم و از سامانه‌هاي بهينه شده و بومي سازي شده در پدافند استفاده كرديم.

فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور افزود: سياست ما افزايش توان رزمي ارتش در جهت بازدارندگي است.
* دستور اخطار به هواپيماي آمريكايي را سرلشكر صالحي صادر كرد
عليزاده با اشاره به اخطار به هواپيماهاي آمريكايي در جريان رزمايش ولايت 89 خاطرنشان كرد: قرارگاه پدافند هوايي به صورت 24 ساعته آماده مقابله با هرگونه تهديد بوده و در ايام برگزاري رزمايش نيز وقتي موضوع نزديك شدن هواپيماهاي آمريكايي به رينگ رزمايش به اطلاع فرمانده كل ارتش رسيد وي دستور داد كه به آنها اخطار داده شود و اين اخطار به هواپيماهاي آمريكايي از سوي پدافند داده شد و فرمانده كل ارتش هم اين موضوع را اعلام كرد و آمادگي پدافند هوايي در رزمايش به صورت عملي نشان داده شد.

وي ادامه داد: هواپيماهايي كه ما به آنها اخطار مي‌دهيم در منطقه حضور دارند ولي در آن روز به خصوص، تعداد هواپيماها زياد بود و اين هواپيماي آمريكايي قصد جاسوسي و كسب خبر از نحوه انجام رزمايش و چگونگي آمادگي نيروهاي مسلح را داشت كه با اخطار به موقع ما، هواپيماي مذكور منطقه را ترك كرد.


عليزاده افزود: آنها مي‌خواستند ببينند آمادگي ما در مقابله با نفوذشان به داخل رينگ رزمايش در چه حدي است كه با هوشياري پدافند هوايي و نيروهاي مسلح نفوذ به داخل رينگ رزمايش انجام نشد.

*همه هواپيماهاي حاضر در منطقه در زمان رزمايش تحت كنترل عملياتي پدافند بودند
فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور با اشاره به نقش پدافند در رهگيري هواپيماها، گفت: مأموريت پدافند، كشف، شناسايي، اقدام تاكتيكي و در صورت نياز انهدام است و در رزمايش ولايت 89 به هواپيماهاي كشور نارنجي عكس العمل نشان مي‌داديم يعني ابتدا كشفشان مي‌كرديم، بعد شناسايي، سپس رهگيري و در صورت نياز منهدم مي‌شدند.

عليزاده در ادامه خاطرنشان كرد: ‌همه هواپيماهايي كه در زمان رزمايش در منطقه حضور داشتند تحت كنترل عملياتي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء بودند.

*پدافند جنوب شرق در كنترل عملياتي تنگه هرمز و جزاير پنج گانه آمادگي كامل را دارد
وي با بيان اينكه پروازهايي كه در منطقه انجام مي‌شود اگر از قوانين تخطي كنند با آنها برخورد مي‌كنيم، گفت: به طور كلي هيچ پرنده‌اي در فضاي كشور ايران پرواز نمي‌كند مگر آنكه با هماهنگي پدافند هوايي خاتم‌الانبياء (ص) ارتش جمهوري اسلامي ايران باشد.

امير عليزاده با اشاره به حوزه فعاليت خود در جنوب شرق كشور تصريح كرد: منطقه جنوب شرق يكي از گسترده‌ترين مناطق پدافندي است كه با بهره‌گيري از تمام سلاح‌هايي كه در پدافند وجود دارد، آماده مقابله با تمام تهديدات است و در رزمايش‌ها و سفر رهبر انقلاب به بندرعباس اين موضوع را به خوبي نشان داده است.


وي تصريح كرد: پدافند جنوب شرق در كنترل عملياتي تنگه هرمز و جزاير پنج گانه آمادگي كامل را دارد.

* كشورهاي حوزه خليج فارس تحت پوشش راداري ايران قرار دارند
فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور در خصوص ميزان پوشش راداري منطقه، اظهار داشت: علاوه بر مرزها و آب‌هاي جنوب، همه كشورهاي حوزه خليج فارس تحت پوشش راداري پدافند هوايي خاتم‌الانبياء (ص) قرار دارند.

عليزاده با اشاره به توليد تجهيزات پدافند هوايي در داخل كشور، گفت: تجهيزات پدافند هوايي بومي سازي شده است و ما امروز در زمينه تامين قطعات وابستگي خود را از خارج بريده‌ايم و به هيچ كشور بيگانه‌اي وابستگي نداريم.

* سامانه‌هاي ديده‌باني سيار در دريا مستقر شده است
وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص نقاط كور راداري منطقه جنوب شرق كشور خاطرنشان كرد: يكي از سامانه‌هاي مهم پدافند كه سرمايه‌گذاري خوبي در آن شده، سامانه ديده‌باني است كه اكنون با توجه به آمادگي و آموزش‌هاي لازم، اطلاعات ديده‌بانان ما به‌روز است و ما از اطلاعات ديده‌باني استفاده‌هاي فراواني مي‌كنيم.

فرمانده پدافند هوايي منطقه جنوب شرق كشور افزود:‌ ارتباطات بين ديده‌بان‌ها و مركز، ارتباطاتي چند لايه است و اطلاعات در كمترين زمان و به سرعت به شبكه يكپارچه پدافند هوايي منتقل مي‌شود.


عليزاده در پايان با بيان اينكه بحث ديده‌باني بحثي بسيار مهم است، تصريح كرد: از سامانه ديده‌باني در كل كشور استفاده مي‌شود و ما بر روي دريا نيز از سامانه ديده‌باني سيار براي دريافت اطلاعات بهره مي‌بريم.

* گفتگو از محمد مهدي يزدي
 

vahid_007_006

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سرنگوني 2 فروند هواپيماي جاسوسی در خلیج فارس

سرنگوني 2 فروند هواپيماي جاسوسی در خلیج فارس

خبرگزاري فارس: پس از آنكه خبر سرنگوني 2 فروند هواپيماي جاسوسي را در خليج فارس به‌نقل از فرمانده نيروي هوافضاي سپاه منتشر شد، شبكه‌هاي خبري منطقه آن را به صورت گسترده بازتاب دادند.
به گزارش مانيتورينگ فارس، خبر سرنگوني 2 فروند هواپيماي بيگانه در خليج فارس توسط نيروي هوافضاي سپاه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي منطقه داشت به طوري كه اغلب شبكه‌ها اين خبر را به شكل فوري بازتاب دادند.
شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي عربي با نوعي سردرگمي ضمن اعلام اين خبر در گفت‌وگو با كارشناس خود اعلام كرد كه تنها گزينه محتمل اين است كه هواپيماها متعلق به آمريكا بوده باشد.
اين شبكه خبري در گفت‌وگو با محمدصالح صدقيان مدير مركز عربي مطالعات ايران تلاش كرد اطلاعات بيشتري در اين باره به دست آورد.
محمدصالح صدقيان در اين گفت‌وگو با اشاره به انتشار خبر سرنگوني دو فروند هواپيماي بيگانه توسط سپاه پاسداران گفت: حاجي‌زاده اين خبر را به منظور تشريح توان هوايي، زميني و دريايي سپاه پاسداران بيان كرده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه با وجود حضور بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا در خليج فارس در قطر آيا مي‌دانيد اين هواپيماها متعلق به چه كشورهايي بوده است، گفت: تنها احتمال اين است كه هواپيماي سرنگون شده آمريكايي بوده باشد هر چند كه ممكن است اين هواپيماها از قطر، افغانستان و يا عراق براي جاسوسي به پرواز درآمده باشند.
اين شبكه در ادامه تلاش كرد تا از اين خبر در راستاي پروژه ايران هراسي در منطقه استفاده كرده و اين هواپيماها را مرتبط با پايگاه هاي نظامي آمريكا در قطر معرفي كند.
شبكه تي‌آرتي تركيه نيز خبر سرنگوني دو هواپيماي جاسوسي در خليج فارس توسط سپاه را به نقل از خبرگزاري فارس منعكس كرد.
همچنين شبكه خبري العربيه كه وابسته به شاهزاده‌هاي سعودي است، در گزارشي ويژه درحالي كه به معرفي توانايي‌هاي پروازي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي مي‌پرداخت، مدعي شد كه اين هواپيماها در ارتفاع 8 هزار متري زمين پرواز مي‌كنند و هدف قرار دادن آنها كار بسيار مشكلي است.
اين شبكه كه به اتخاذ مواضع ضدايراني مشهور است، در ادامه اين گزارش در گفت‌وگو با يك كارشناس مسائل نظامي اعلام كرد كه اين براي اولين بار نيست كه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا سقوط مي‌كنند.
العربيه در واكنشي منفعلانه به توان دفاعي ايران، در حالي كه تلاش داشت تا از اهميت اين خبر بكاهد، مدعي شد كه تنها موشك‌هاي ساخت روسيه مي‌توانند اين هواپيماها را مورد هدف قرار دهند.
با اين حال كارشناس العربيه اذعان كرد كه ممكن است ايران نيز اين توان را داشته باشد.
وي در ادامه مدعي شد كه آمريكا در حال بكارگيري سري جديد هواپيماهاي بدون سرنشين با 8 دوربين است به طوري كه بتواند يك شهر را تحت پوشش قرار دهد.
از سوي ديگر شبكه تلويزيوني روسي‌اليوم نيز خبر سرنگوني دو هواپيماي جاسوسي توسط سامانه دفاع موشكي ايران را بازتاب داد و تاكيد كرد كه اين هواپيماها پس از ورود به آسمان ايران سرنگون شده‌اند.
بنابر اين گزارش درحالي كه خبر سرنگوني 2 فروند هواپيماي بيگانه در خليج فارس در شبكه‌هاي خبري منطقه بازتاب گسترده‌اي داشت، برخي رسانه هاي فرامنطقه‌اي از بازتاب اين خبر خودداري كردند و تنها خبر برگزاري نشست خبري سكينه محمدي آشتياني را به عنوان يكي از خبرهاي اصلي خود قرار دادند به گونه‌اي كه سي‌ان‌ان، فرانس 24 و بي‌بي‌سي انگليسي مصاحبه سكينه محمدي با پرس تي‌وي را در صدر اخبار خود قرار دادند.
به گزارش فارس، سردار اميرعلي حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با اشاره به اينكه اين نيرو تا كنون تعداد زيادى از هواپيماهاى جاسوسى و فوق پيشرفته متجاوز را سرنگون و در مواردى مهندسى معكوس كرده است، افزود: ايران دو فروند هواپيماى بيگانه نيز را در خليج فارس سرنگون كرده است.
 

Similar threads

بالا