خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایجاد شبکه علمی در حوزه مدیریت منابع آب

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیشنهاد ایجاد شبکه علمی منابع آب را ارائه کرد و گفت: با راه اندازی این شبکه می توان کلیه داده های این حوزه را در سایتی درج کرد و در اختیار فعالان این حوزه قرار داد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علیرضا رهایی صبح امروز سه شنبه در چهارمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تحقیقات جهانی در خصوص چالشهای منابع آب، افزود: طبق گزارشی که از این تحقیق در سال 1996 منتشر شد توسعه پایدار و راه های رسیدن به آن، چگونگی تولید آب سالم و کافی، چگونگی ایجاد تعادل میان رشد جمعیت و تامین آب سالم و نحوه تامین نیازهای بخشهای مختلف از جمله چالشهای آینده جهان خواهد بود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه تا سال 2050 بیش از 2 میلیارد نفر در دنیا با مشکل کم آبی مواجه خواهند شد، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از آب مصرفی صرف بخش کشاورزی می شود، در صورت بی توجهی به بحران کم آبی در آینده زمینهای کشاورزی به شوره زار تبدیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه رفع موانع موجود در حوزه آب نیاز به اصلاح الگوی مصرف دارد، ادامه داد: در این راستا دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سالها قبل در این حوزه وارد شده است و با ایجاد پژوهشکده مهندسی محیط زیست و ایجاد رشته هایی در این حوزه بستر مناسبی را برای اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم کرده است.
رهایی ایجاد شبکه علمی از اطلاعات و داده ها در حوزه منابع آب را پیشنهاد داد و در این باره توضیح داد: در این شبکه پروژه های تحقیقاتی که در دانشگاه تعریف و اجرایی می شود درج می شود تا بتوان از کارهای موازی جلوگیری کرد. این شبکه می تواند به میزبانی دانشگاه امیرکبیر و تحت نظارت وزارت نیرو راه اندازی شود.


۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارومیه پربارش ترین حوضه فرعی در کشور

ارومیه پربارش ترین حوضه فرعی در کشور



ارومیه پربارش ترین حوضه فرعی در کشور



حوضه ارومیه بیشترین میزان بارش را در میان حوضه های آبریز 30 گانه فرعی کشور در هفته گذشته به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حوضه ارومیه با بارش 60 میلی متری در هفته گذشته در جایگاه نخست حوضه های فرعی پربارش در کشور قرار گرفت.
با بارش های هفته گذشته در حوضه ارومیه حجم بارش های این حوضه فرعی از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 89) تاکنون به 236 میلی متر رسید.
حوضه فرعی ارس نیز در هفته گذشته شاهد 32 میلی متر بارش باران بود. این میزان بارندگی حوضه ارس را پس از ارومیه در جایگاه حوضه های فرعی پربارش کشور قرار داد.
با این میزان بارش، حجم بارندگی های حوضه ارس از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به 146 میلی متر رسید.بر اساس این گزارش، حوضه فرعی تالش و بندر انزلی از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون با ثبت 597 میلی متر بیشترین بارش را در میان حوضه های آبریز 30 گانه فرعی کشور به خود اختصاص داده است. این حوضه در هفته گذشته نزدیک به 20 میلی متر بارش را ثبت کرد. همچنین حوضه آبریز فرعی سفیدرود و هراز نیز با 21 میلی متر بارش در هفته گذشته و مجموع بارش 481 میلی متر از ابتدای مهرماه 89 تاکنون در جایگاه بعدی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، 12 حوضه فرعی در کشور در هفته گذشته بدون بارش در مقایسه با هفته پیش از آن ثبت شدند. گزارش بارش ها در حوضه های فرعی کشور همچنین نشان می دهد دریاچه بختگان و مهارلو با 310 میلی متر بارش بیشترین بارندگی را در حوضه اصلی مرکزی به خود اختصاص داده است. حوضه فرعی مرزی غرب 300 میلی متر، کرخه 270 میلی متر و جراحی نیز 285 میلی متر بارش باران را از ابتدای سال آبی تاکنون تجربه کرده اند. در حوضه های فرعی دریاچه نمک، گاوخونی و هامون در حوضه آبریز مرکزی نیز به ترتیب 187، 145 و 141 میلی متر بارندگی از ابتدای مهرماه 89 تاکنون صورت گرفته است.
در زمان حاضر حوضه آبریز فرعی سیاهکوه با ثبت 39 میلی متر بارش، عنوان کم بارش ترین حوضه فرعی کشور را به خود اختصاص داده است.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مصرف آب شهروندان تهرانی از 100 میلیون متر مکعب فراتر رفت

مصرف آب شهروندان تهرانی از 100 میلیون متر مکعب فراتر رفت



مصرف آب شهروندان تهرانی از 100 میلیون متر مکعب فراتر رفت



مجموع مصرف آب شهروندان تهرانی از ابتدای امسال تاکنون از مرز 100 میلیون مترمکعب فراتر رفت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حجم کل مصرف آب در شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به 103 میلیون و 380 هزار مترمکعب رسیده است.
براساس این گزارش، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی دیروز (دوشنبه 12 اردیبهشت ماه 90) در مقایسه با روز مشابه پارسال کاهش یافت.
دیروز (دوشنبه) ميزان مصرف آب شهروندان تهراني به دو ميليون و 500 هزار مترمكعب رسيد كه در مقایسه با روز مشابه پارسال 29/0 درصد کاهش نشان مي دهد.
همچنین این میزان مصرف در مقايسه با روز پیش از آن (یکشنبه 11 اردیبهشت) نزدیک به 76/1 درصد کاهش داشته است.
بر اساس اين گزارش، در روز گذشته 74/27 درصد آب تهران از طريق چاه ها و منابع آب زیرزمینی و 26/72 درصد از طريق سدهاي تهران تامين شده است.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز







مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها خبر داد:


اثر 20 درصدی بارورسازی ابرها در بارش های دریاچه ارومیه


مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها گفت: باروری ابرها 20 درصد در افزایش بارش های اخیر حوضه دریاچه ارومیه موثر بوده است.
مهندس "محمدمهدی جوادیان زاده" امروز (سه شنبه) در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، افزود: عملیات باروری ابرها که در روزهای اخیر بر روی حوضه دریاچه ارومیه انجام شد بارش های این حوضه را به صورت مشاهده ای و به طور متوسط بین 15 تا 20 درصد تشدید کرد.
جوادیان زاده با بیان اینکه ارایه گزارش و تحلیل دقیق از اثر عملکرد باروری ابرها به زمان زیادی نیاز دارد، اظهار داشت: پس از انجام عملیات نتایج بارش از طریق هواشناسی کشور به گروه های مشاور اعلام می شود و آنان نیز برای بررسی نیاز به زمان خواهند داشت.
به گفته جوادیان زاده، نتایج باروری ابرها در تهران و سایر استان ها که در چند ماه اخیر در سطح کشور صورت گرفته است به احتمال زیاد در پاییز سال 90 اعلام خواهد شد.
وی همچنین درباره عملکرد این مرکز در بارورسازی ابرها در سال گذشته افزود: در سال گذشته در بخش فلات مرکزی شامل استان های اصفهان، یزد، فارس و کرمان، بخش شمال غرب شامل آذربایجان شرقی و اردبیل فعالیت هایی انجام شد.
مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها سپس ادامه داد: در استان آذربایجان غربی نیز فعالیت های امکان سنجی و پرواز آزمایشی
صورت گرفته است.
جوادیان زاده با بیان اینکه زمستان 89 و با توجه به آلودگی هوا در استان تهران سه سورت پروازی صورت گرفت، تصریح کرد: مرکز در حال پیگیری است تا در پاییز سال جاری عملیات بارورسازی ابرها در تهران اجرایی شود.
جوادیان زاده همچنین اعلام کرد: در سال گذشته افزون بر 89 سورت پروازی جهت بارور سازی ابرها در کشور اجرا شد.
وی همچنین گفت: نتایج عملیات مرکز در سال آبی 89 - 88 نشان می دهد که در فلات مرکزی افزون بر 25 درصد تشدید بارش صورت گرفته است.
جوادیان زاده اضافه کرد: در هر یک از استان های اصفهان، فارس و کرمان به ترتیب 40، 19 و 20 درصد افزایش بارش ثبت شده است.
مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرهای کشور با اشاره به قیمت تمام شده آب حاصل از بارورسازی ابرها در این سه استان، افزود: این رقم در اصفهان 149 ریال، فارس 148 ریال و در استان کرمان 286 ریال محاسبه شده است.
جوادیان زاده متوسط قیمت تمام شده آب استحصالی از باروری ابرها در سال مورد بررسی در کشور را 175 ریال ذکر کرد.
وی بیان داشت: این ارقام نشان می دهد که آب حاصل از اجرای بارور سازی ابرها در مقایسه با سایر روش های استحصال آب مقرون به صرفه تر است.
جوادیان زاده نجات بخشی دریاچه ارومیه از بحران خشکسالی را یکی از اهداف مهم این مرکز عنوان کرد و گفت: چندین عملیات پرواز آزمایشی و اکتشافی در آذربایجان شرقی صورت گرفته است.
جوادیان زاده خاطر نشان کرد: با این وجود اثر بارورسازی تنها در تشدید کردن بارش بوده و باید شرایطی چون دما، رطوبت، ارتفاع ابر و نیز جهت حرکت ابر آماده باشد.
وی همچنین گفت: در صورت مهیا بودن شرایط ابر و منطقه گاهی اثر بارورسازی تا 40 درصد نیز افزایش می یابد.
به گفته جوادیان زاده، متوسط استاندارد جهانی بارش های حاصل از باروری ابرها در حدود 15 تا 20 درصد است.
مدير مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها با اشاره به اینکه بارورسازی در آذربایجان غربی و ارتفاعات آن از وضعیت خاصی پیروی می کند، افزود: با توجه به مرزی بودن این منطقه و عدم امکان پرواز در آن این مرکز از ژنراتورهای زمینی استفاده خواهد کرد.
جوادیان زاده استفاده از ژنراتورهای زمینی را برای نخستین بار در کشور عنوان کرد و گفت: احتمال دارد که این عملیات تا پایان اردیبهشت ماه جاری اجرایی شود.
وی ادامه به افزایش اعتبار پیش بینی شده برای باروریسازی ابرها در بودجه سال 90 در مقایسه با سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی این اعتبار از افزایش چهار برابری برخوردار خواهد شد.
جوادیان زاده افزود: اعتبار پارسال مرکز ملي تحقيقات و مطالعات باروري ابرها نزدیک به 15 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه این مرکز در سال گذشته آبی با کاهش اعتبار مواجه بوده است، تصریح کرد: با نظر مساعد معاونت آب و آبفای وزارت نیرو و سایر مسئولان امر، این اعتبار در سال جدید با افزایش خوبی پیش بینی شده است.
جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد: با تصویب بودجه سال 90 در صحن مجلس شورای اسلامی بخش عمده ای از کمبود اعتبار طرح های باروری ابرها جبران شود.


13 ارديبهشت 1390
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كاهش 9 درصدي مصرف آب شهروندان شيرازي

كاهش 9 درصدي مصرف آب شهروندان شيرازي




در 2 ماهه پایانی سال گذشته به ثبت رسید؛


كاهش 9 درصدي مصرف آب شهروندان شيرازي


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز از کاهش 9 درصدی مصرف آب شهروندان شیرازی در دو ماهه پایانی سال گذشته خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، "محسن اردكاني" گفت: مصرف آب شهروندان شیرازی در دو ماهه پایانی سال گذشته یک میلیون و 231 هزار مترمکعب در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن کاهش یافته است.
به گفته وی، مصرف آب شهروندان شیرازی در ماه های بهمن و اسفند 88 افزون بر 13 ميليون و 321 هزار مترمكعب بود که این میزان در ماه های مشابه سال گذشته به 12 ميليون و 90 هزار مترمكعب کاهش یافته است.
وی كاهش 9درصدي مصرف آب مشتركان شیرازی را ناشی از فرهنگ سازي و نهادينه كردن مصرف بهينه، ترويج اركان صرفه جويي در مصرف آب و اجراي قانون هدفمندسازی یارانه ها دانست.
وي ميزان آب مصرفي سالانه مورد نياز شهر شيراز را 120 ميليون مترمكعب اعلام كرد و افزود: آب شرب شيراز از سد درودزن و منابع زيرزميني تامين مي شود.

13 ارديبهشت 1390
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آذربایجان غربی پربارش ترین استان کشور در هفته گذشته

آذربایجان غربی پربارش ترین استان کشور در هفته گذشته



با 56 میلی متر گزارش شد؛


آذربایجان غربی پربارش ترین استان کشور در هفته گذشته




استان آذربایجان غربی در هفته گذشته به عنوان پربارش ترین استان کشور گزارش شد.
به گزارش پايگاه خبري وزارت نيرو، استان آذربایجان غربی با بارش 56میلی متری در هفته گذشته در میان 31 استان کشور رتبه نخست را به لحاظ حجم بارش کسب کرد.
با این میزان بارش، حجم بارندگی های ثبت شده استان آذربایجان غربی از ابتدای مهرماه سال آبی جاری تاکنون به 236 میلی متر رسید.
این میزان بارش در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سال آبی گذشته و دوره درازمدت 43 ساله به ترتیب 20 و 16 درصد کاهش نشان می دهد.
گزارش بارش های کشور در هفته گذشته نشان می دهد که استان کردستان با 47 میلی متر و مرکزی با 30 میلی متر بارش در جایگاه های بعدی استان های پربارش قرار گرفتند.
بارش های استان های کردستان و مرکزی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ترتیب 325 و 209 میلی متر ثبت شده است.
همچنین در هفته گذشته آسمان شش استان کشور شامل کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بدون بارش گزارش شده است.
حجم بارش این استان ها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا مدت مورد بررسی به ترتیب 123، 475، 139، 208، 86 و 68 میلی متر ثبت شده است.
استان گیلان با ثبت 510 میلی متر پربارش ترین استان کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون گزارش شده است.
این استان در هفته گذشته شاهد 16 میلی متر بارش بود.
استان کهگیلویه و بویر احمد با 475 میلی متر بارش همچنان در جایگاه دوم استان های پرباران کشور در سال آبی جاری قرار دارد.
پس از این استان نیز، مازندران با بارش 22 میلی متری در هفته گذشته و ثبت 466 میلی متر بارش باران در سال آبی جاری در جایگاه سومین استان پربارش کشور جای گرفت.
همچنين از ابتداي سال آبی جاری تاکنون تهران 251 میلی متر، لرستان 319 ميلي متر، چهارمحال و بختیاری 444 میلی متر و ایلام نیز 254 میلی متر بارش را به خود اختصاص دادند.
گزارش بارش های کشور نشان می دهد: در هفته گذشته در استان تهران 11 میلی متر، لرستان 25 میلی متر، چهارمحال و بختیاری چهار میلی متر و ایلام نیز هشت میلی متر بارش ثبت شده است.
گزارش بارندگي استان های كشور همچنین نشان مي دهد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون استان های آذربایجان شرقی و اردبیل به ترتیب 176 و 121 ميلي متر بارش را تجربه كرده اند.
استان های سمنان، زنجان، قزوین، اصفهان و قم نیز در سال آبی جاری به ترتیب 85، 168، 261، 110 و 96 میلی متر بارندگی داشته اند.
از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کمترین میزان بارش در میان 31 استان کشور به استان های یزد و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 61 و 68 میلی متر بارش اختصاص دارد.



13 ارديبهشت 1390
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش 10 درصدی سطح پوشش برفی کشور

کاهش 10 درصدی سطح پوشش برفی کشور



در پایان هفته گذشته به ثبت رسید؛


کاهش 10 درصدی سطح پوشش برفی کشور




سطح پوشش برفی کشور در پایان هفته گذشته و در مقایسه با زمان مشابه پارسال 10 درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، سطح پوشش برف کشور از ابتدای سال آبی 90 - 89 تاکنون با 10 درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه پارسال به پنج هزار و 500 کیلومتر مربع رسید.
این میزان سطح پوشش برفی معادل 44 میلیون مترمکعب آب خام است که این میزان نیز در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 45 درصد کمتر شده است.
بر اساس این گزارش، پوشش برفی در دوره مورد بررسی سال آبی گذشته شش هزار و 179 کیلومترمربع ثبت شده بود.
این گزارش حاکی است، متوسط آب معادل میزان کنونی پوشش برفی در کشور هشت میلی متر اعلام شده است.
سال گذشته این میزان 9/12 میلی متر گزارش شده بود.


13 ارديبهشت 1390
منبع" سايت خبری وزارت نيرو "
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیشرفت 95 درصدی مطالعات طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای استان کرمان

پیشرفت 95 درصدی مطالعات طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای استان کرمان

پیشرفت 95 درصدی مطالعات طرح شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای استان کرمان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: مطالعات شناخت و مرحله اول شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال آن به شهرهای جنوبی استان کرمان، 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، مهندس سید محسن ثمره هاشمی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل این شرکت، با اعلام این مطلب گفت: هدف از طرح مطالعات شناخت و مرحله اول شیرین کردن آب دریای عمان و انتقال به شهرهای جنوبی استان کرمان، تامین آب شرب مورد نیاز شهرها و روستاها و آب مورد نیاز صنایع محدوده طرح برای سال مقصد طرح (سال 1425)از منابع آب دریای عمان است.
وی نمک زدایی و انتقال آب به مخازن ذخیره شهرهای منوجان، قلعه گنج، نودژ، کهنوج و رودبار و همچنین شهرهای میانی مسیر طرح انتقال آب شامل جیرفت و عنبر آباد و شهر کرمان را از دیگر اهداف این طرح ذکر کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به عدم برداشت آب از دشت های ممنوعه استان که در سال های اخیر با بیلان شدید منفی آب های زیر زمینی و سطحی مواجه هستند، با انتقال این میزان آب از این منابع، از نشست های بیش از حد در دشت های استان که به دلیل برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیر زمینی در سال های اخیر به وجود آمده است، جلوگیری می شود.
ثمره هاشمی افزود: با انتقال این میزان آب از منابع دریای عمان به استان کرمان می توان از پتانسیل ذخیره آب های سطحی منطقه از جمله سد جیرفت و یا طرح های مشابه و منابع آب زیر زمینی برای توسعه کشاورزی و یا برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع و تاسیسات موجود استفاده نمود.
وی در ادامه گفت: با توجه به تامین آب مجتمع های روستایی موجود در مسیر انتقال، پیش بینی می شود با اجرای این طرح مشکلات اجتماعی و اقتصادی روستاها کاهش یافته و ضمن اشتغال زایی، از مهاجرت بی رویه به شهر ها جلوگیری شود.
ثمره هاشمی سپس افزود: کل جمعیت تحت پوشش طرح در سال مقصد برابر 2،219،691نفر خواهد بود و موقعیت مکانی و مسیر پیشنهادی طرح شامل شهرهای واقع در نیمه جنوبی استان خواهد بود.
وی افزود: علاوه بر آن، شهر کرمان همراه شهرهای راین –گلباف نیز در منتهی الیه خط انتقال آب قرار خواهند داشت .

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان








Photo-skin_ir-Light275.jpg
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
6391 هکتار از اراضی سمنان آبیاری تحت فشار اجرا می شود

6391 هکتار از اراضی سمنان آبیاری تحت فشار اجرا می شود

6391 هکتار از اراضی سمنان آبیاری تحت فشار اجرا می شود


سمنان - خبرگزاری مهر: مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در چهارماهه اول امسال در سطح شش هزار و 391 هکتار از اراضی این استان سامانه های آبیاری تحت فشار اجرا می شود. حسین علیپوران در گفتگو با خبرنگار مهر در سمنان گفت: بر اساس مصوبه نشست آبیاری تحت فشار این استان مقرر شد از این مقدار دو هزار و 800 هکتار در شاهرود، یک هزار و 671 هکتار در دامغان، یک هزار هکتار در گرمسار، 700 هکتار در سمنان و 320 هکتار در مهدیشهر سامانه آبیاری تحت فشار اجرا شود.
وی گفت: 50 درصد از کل هزینه های اجرای سیستم های نوین در هر هکتار تا سقف حداکثر 25 میلیون ریال توسط سازمان جهاد کشاورزی به صورت بلاعوض تامین می شود.
به گفته وی، این اعتبار از محل مصوبه شورای عالی آب در سطح ملی تامین شده است که برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار هیچ گونه محدودیت اعتباری در سقف اعام شده وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در استان سمنان تا پایان سال گذشته در سطح 11 هزار و 550 هکتار شامل شش هزار و 500 هکتار به صورت قطره ای و پنج هزار هکتار بارانی سامانه های آبیاری تحت فشار اجرا شده است.


۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پنج خدمت در پروژه خدمات الکترونیک بخش آب کشور انجام می شود

پنج خدمت در پروژه خدمات الکترونیک بخش آب کشور انجام می شود

پنج خدمت در پروژه خدمات الکترونیک بخش آب کشور انجام می شود


گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به خدمات الکترونیک بخش آب کشور توسط این شرکت گفت: در فاز نخست پنج خدمت اختصاصی در بخش بهره‌برداری از آبهای زیرزمینی از طریق سامانه نرم افزاری ختاب ارائه می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، ایرج حیدریان بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از پروژه ارائه خدمات الکترونیک دو سویه شرکت آب منطقه‌ای، صدور مجوزهای، لایروبی چاه، کف‌شکنی چاه، حفر چاه به جای چاه، تغییر قدرت منصوبات و تمدید پروانه بهره‌برداری از آن جمله‌ این خدمات برشمرد.
وی اظهار داشت: انجام مطالعات سازمانی برای توسعه تعداد این خدمات از برنامه های آتی این شرکت است.

وی گفت: این پروژه شامل مطالعه و طراحی نرم‌افزاری برای ارائه خدمات دوسویه و تعامل میان متقاضیان و شرکت آب منطقه ای با همکاری شرکت رسارایان به بهره برداری رسید.

حیدریان از ارائه سه خدمت عمومی درحوزه مدیریت از طریق این سامانه خبر داد و افزود: پاسخگویی به شکایات، نظام پیشنهادات و انتقادات و سنجش نگرش مشتریان نیز در این سامانه طراحی و پیاده‌سازی شده است.

وی بیان کرد: متقاضیان دریافت خدمت که پیش از این می‌بایست خدمات را از طریق مراجعه به ادارات منابع آب شهرستانها دریافت نمایند اکنون می‌توانند همان خدمت را از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرها و روستاها دریافت کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با اشاره به شمار این دفاتر در سطح روستاهای استان خاطر نشان کرد: وجود 440 دفتر پیشخوان دولت در روستاهای استان بستر مناسبی را برای این موضوع فراهم آورده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ارائه خدمات به شهروندان از طریق دفاترICT دارد که این امر می تواند زمینه ساز تحقق افزایش عدالت اجتماعی به عنوان یکی از برنامه های دولت باشد.

حیدریان افزود: وزارت نیرو با الهام از دیدگاه های مقام معظم رهبری شعار کاهش در هزینه ها، سرعت در اجرا، شفاف سازی و بهره وری را طلیعه اهداف و برنامه های خود در دولت دهم قرار داده است .

به گفته وی ارائه خدمات تعاملی بخش آب کشورگامی به سوی تحقق این اهداف است.

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهره برداری از مجتمع آبرسانی سلفچگان قم

بهره برداری از مجتمع آبرسانی سلفچگان قم

بهره برداری از مجتمع آبرسانی سلفچگان قم


قم - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم از بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی سلفچگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ایزانلو با بیان این مطلب اظهارداشت: این پروژه با اعتباری بالغ بر۱۰۰میلیارد ریال برای تامین آب منطقه اقتصادی سلفچگان و روستاهای اطراف آن به بهره برداری می‌رسد.

وی محدودیت منابع آب زیرزمینی و کیفیت نامناسب و EC بالای آب منطقه، حفظ جمعیت بومی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، وجود قطب صنعتی، دامداری، کشاورزی و کمک به رشد و شکوفایی منطقه و کاهش هزینه‌های نگهداری طرح از طریق تجمع تاسیسات آبرسانی را از جمله دلایل اجرای مجتمع آبرسانی سلفچگان نام برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با بیان اینکه این پروژه از سال۸۵ آغاز شده است، تصریح کرد: ساخت یک مخزن ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی و دو مخزن ۵۰۰ متر مکعبی و همچنین ۲۲ کیلومتر خط انتقال را از جمله بخش‌های این پروژه است.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای این پروژه، توزیع پایدار آب در روستا‌ها، کاهش آمار حوادث و اتفاقات در شبکه توزیع آب روستا‌ها، افزایش عمر مفید تاسیسات آبرسانی روستایی و... را به دنبال داشته باشد.


۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اردبیلی ها 66 میلیون مترمکعب آب مصرف کردند

اردبیلی ها 66 میلیون مترمکعب آب مصرف کردند

اردبیلی ها 66 میلیون مترمکعب آب مصرف کردند


اردبیل - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل از تولید و مصرف بالغ بر 66 میلیون متر مکعب آب شرب توسط مشترکان این استان طی سال گذشته خبر داد. عبدالحسین حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در اردبیل اظهار داشت: این میزان آب شرب توسط 238 هزار مشترک در قالب بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر مصرف شده است.
وی با بیان اینکه مجموع مشترکین بخش فاضلاب شهری نیز در سال گذشته به بیش از 73 هزار خانوار افزایش یافت، اضافه کرد: همچنین در سال 89 با تلاش و پیگیری لازم آزمایشگاه مرجع استان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال تجهیز و راه اندازی شد.
آبفا اردبیل رتبه برتر کشوری را در کنترل کیفیت آب کسب کرد
مدیر عامل شرکت آبفا استان این اقدام را در راستای توسعه زیر ساختها و بهبود کیفیت آب و پساب خروجی فاضلاب شهرهای تحت پوشش عنوان کرد و افزود: این آزمایشگاه هم اکنون به تجهیزات تشخیص عوامل بیولوژی و شیمیایی تصفیه خانه آب و فاضلاب، ریز آلاینده های فلزات سنگین، آنیونها، کاتیونها، سموم مواد عالی و نفتی با دستگاههای جذب اتمی، H PLC،C و یون گروماتوگرافی مجهز شده است.
وی با بیان اینکه این آزمایشگاه یکی از معتبرترین آزمایشگاه در شمالغرب کشور در صنعت آب و فاضلاب است، ابراز داشت: در همین راستا شرکت آبفا استان موفق به کسب رتبه برتر در بخش کنترل کیفیت آب در کشور شده است.
حسن زاده اعتبارات مصوب سال 89 این شرکت را بالغ بر 207 میلیارد ریال برشمرد و تصریح کرد: از این رقم تاکنون 161 میلیارد ریال تخصیص یافته و برای طرحهای عمرانی در بخشهای آب و فاضلاب استان هزینه شده است.
150 کیلومتر لوله گذاری آب و فاضلاب در اردبیل اجرا شد
وی با اشاره به عملکرد عمرانی این شرکت در یک سال جاری خاطر نشان کرد: در سال 89 حدود 150 کیلومتر لوله گذاری آب و فاضلاب در سطح استان اجرا شده که 57 کیلومتر آن لوله گذاری فاضلاب، 33 کیلومتر اصلاح و باز سازی شبکه آب و 59 کیلومتر توسعه شبکه آب در سطح 23 شهر بوده است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان برای اجرای این پروژه ها اعتباری بالغ بر 104 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی معاملات انجام شده این شرکت در سال 89 را بالغ بر 193 میلیارد ریال عنوان کرد و متذکر شد: از این رقم نیز تاکنون 169 میلیارد ریال منجر به عقد قرارداد و 23 میلیارد ریال نیز در شرف عقد و مبادله قرار داد می باشد.
حسن زاده با بیان اینکه معاملات صورت گرفته در مقایسه با سال 88 لبش از 85 درصد افزایش داشته است، افزود: 86.6 درصد از کل معاملات انجام شده به صورت فراخوان عمومی و 13.4 درصد به صورت استعلام از شرکتهای واجد شرایط بوده که این امر بیانگر شفافیت معاملات انجام یافته در سال 89 است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این شرکت در سال جاری که بنام سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده با تلاش بیش از پیش بتواند به بالاترین سطح ارائه خدمات در استان دست یابد.



۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
3 دلیل ادغام نفت و نیرو / جدایی آب از انرژی

3 دلیل ادغام نفت و نیرو / جدایی آب از انرژی

3 دلیل ادغام نفت و نیرو - جدایی آب از انرژی

اعمال مدیریت متمرکز برای صادرات نفت، گاز طبیعی و برق، یکپارچه شدن فعالیتهای حاکمیتی و تعدیل فعالیتهای ستادی سه هدف احتمالی دولت در ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو پیش بینی می‌شود، ضمن آنکه به احتمال زیاد بخش آب از وزارت انرژی (ادغام نفت و نیرو) جدا خواهد شد. به گزارش خبرنگار مهر، اعضای کابینه دهم امروز با هدف کوچک سازی فعالیتهای دولت با ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو موافقت کردند که این تصمیم سرنوشت ساز برای کاهش تصدیگری دستگاه‌های دولتی در بازار رقابتی انرژی ایران یاد می شود.
در حال حاضر ایران به پشتوانه 155 میلیارد بشکه ذخایر نفت، 33 تریلیون ذخایر گاز طبیعی، بیش از 50 هزار مگاوات برق، 51 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی و ذخایر قابل توجه میعانات گازی یک مولفه تاثر گذار در بازار انرژی جهانی به شمار می رود.
با توجه به این ذخایر بکر انرژی و موقعیت استراتژیک جغرافیایی و ژئو انرژی ایران از حدود سه دهه گذشته تاکنون مسئله توجیه پذیری تجمیع وظایف حاکمیتی بخشهای مرتبط با انرژی در قالب یک وزارتخانه مطرح بوده است.
وزارت نیرو در حقیقت همان وزارت آب و برق سابق است که فقط واحدی به نام معاونت انرژی به آن اضافه شده است. واحدی که ظاهرا باید هدف اصلی آن تعیین سیاستهای انرژی کشور باشد اما از ابتدای تشکیل این وزارتخانه در سال 1353 به علت بافت مدیریتی و کارشناسی غالب در وزارت نیرو هیچ گاه معاونت انرژی ( نه قبل و نه بعد از انقلاب) نتوانست به وظیفه اصلی خود بپردازد و صرفا به مسائل جنبی همچون انرژی های نو مشغول شد.
جدایی آب از نفت و نیرو
واقعیت این است که حدود 98 درصد انرژی اولیه و نزدیک به 80 درصد عرضه انرژی توسط وزارت نفت انجام می شود. از این رو در هیچ شرایطی تدوین خط مشی های کلان وزارت نفت توسط هر وزارتخانه دیگر و از جمله وزارت نیرو عملی نخواهد بود.
بر این اساس تنها مورد پیوستگی بین صنایع آب و برق در جهان نیروگاههای برق آبی و همچنین تولید توام برق و آب در جهان نیروگاههای برق آبی و همچنین تولید توام برق و آب (شیرین کردن آب دریا) است. نیروگاههای برق آبی کشور حداکثر حدود 10 درصد از انرژی برقی مورد نیاز کشور را تامین می کنند. البته این امر در سالهای مختلف، کم و بیش متفاوت است.
از سوی دیگر کارشناسان انرژی معتقدند برای تولید توام آب و برق از طریق شیرین کردن آب دریا، تولید آب شیرین از آب دریا در طرح جامع آب کشور به جز در موارد ویژه (در سواحل خلیج فارس) جایگاهی ندارد. شاید این امر بتواند تجمیع آب و برق در جزیره کیش را توجیه کند. در سطح کشور تنها کشورهایی که دارای شرایط زیر می باشند، امور آب و برق آنها در یک وزارتخانه است.
در همین حال اخیرا برنامه ریزی گسترده ای برای تدوین طرح جامع انرژی با مشارکت وزارتخانه های نفت، نیرو انرژی اتمی آغاز شده اما همزمان با تدوین این قانون حدود دو درصد انرژی اولیه و 20 درصد انرژی نهایی در وزارت نیرو و بقیه در اختیار وزارت نفت است.
یکی از دلایلی که در زمینه لزوم تجمیع آب و برق در یک وزارتخانه اعلام می شود آن است که عنوان می شود نیروگاههای برق آبی چون تنها نیروگاههایی هستند که کنترل فرکانس در شبکه را برعهده دارند؛ لذا به مشابه گره ای بین صنایع آب و برق هستند این رویکرد به دلایل زیر بی پایه است.
بر این اساس، مطالعات انجام شده، نشان می دهد هر چند نیروگاههای برق آبی مناسب ترین نیروگاهها برای کنترل فرکانس است اما بدون آنها نیز کنترل فرکانس در شبکه های برق انجام می شود. در شبکه برق کشورهایی همچون عربستان، قطر، امارات نیروگاههای برق آبی وجود ندارد و کنترل فرکانس برعهده واحدهای حرارتی است.
نیروگاههای برق آبی در صورتی که در سدها و تاسیساتی باشند که هدف اصلی از احداث آنها آب شرب و آبیاری باشد در اختیار سازمانهای آب بوده و برق تولیدی از آنها مشابه وضع فعلی از سازمان های آب خریداری می شود. تعداد اینگونه نیروگاهها در کشور چندان زیاد نبوده و به نظر نمی رسد در آینده نیز تعداد قابل توجهی باشند.
اما اگر نیروگاههای برق آبی صرفا به منظور تولید انرژی ساخته شده باشند اهدافی فرعی به حساب می آیند در این صورت این نیروگاهها در اختیار سازمان متولی برق کشور بوده و البته تامین هزینه های آن نیز مشابه وضعیت فعلی در اعتبار بخش برق دیده می شود.
در اینجا ممکن است این سئوال تداعی شود که اگر در صورت جدا شدن برق از آب و الحاق آن در وزارت انرژی نیاز باشد، بین برق و آب که دو سازمان مختلف هستند، هماهنگی ایجاد کنیم چه تفاوتی با وضع فعلی وجود دارد که باید بین برق و نفت که دو سازمان مختلف هستند هماهنگی ایجاد شود؟
دلایل علمی و ساختاری جدایی آب از نفت و نیرو
به گزارش مهر، بیش از 90 درصد انرژی برق کشور از نیروگاههای حرارتی و کمتر از 10 درصد آن از نیروگاههای برق آبی است بر این اساس تصمیم، عقلایی آن است بخش 90 درصد در یک سازمان باشد و در مورد بخش 10 درصد با دیگر سازمانها ایجاد هماهنگی شود.
در هر حال رها شدن آب از مخازن سدها الزامی است، بنابراین صرفا زمان رها شدن آب نیاز به هماهنگی با متولیان بخش آب دارد در حالی که در مورد سوخت تامین کننده نیروگاههای حرارتی، این گونه نیست و اصل تامین سوخت نیاز به هماهنگی دارد.
هماهنگی در عرضه انرژی ثانویه به مراتب بیش از هماهنگی در انرژی اولیه اهمیت دارد. عدم هماهنگی در قیمت، زمان عرضه و سایر عوامل بین سوخت مایع و گاز با برق که منابع عمده تامین انرژی در کشور هستند آثار زیانباری در اقتصاد کشور دارد که در زیر به اختصار در مورد ابعاد خارجی و داخلی آن مطالبی بیان شده است.
مدیریت صادرات برق و گاز یکپارچه می شود
هم اکنون در مرزهای کشور مبادله برق و گاز با کشورهای همسایه آغاز شده است و این امر در حال گسترش است موارد زیادی بین صادرات برق، گاز و سوخت مایع وجود دارد که لازم است در یک وزارتخانه هماهنگی شود زیرا انرژیها قابل جایگزینی هستند و متاسفانه این عدم هماهنگی در قیمت ها و تبادلات مرکزی به شدت به زیان منافع ملی است و با گسترش ارتباطات برون مرزی که اقتضای وضعیت کنونی جهان است این امر حادتر می شود.
در شرایط فعلی نرخ مبادله برق در مرزهای شمالی و شمال غربی کشور برای صادرات، واردات و مبادله گاز و برق به گونه ای است که گاهی طرفهای خارج از عدم تناسب آنها با قیمت سوختهای فسیلی صادراتی شگفت زده می شوند.
امور حاکمیتی انرژی ایران یکپارچه می شود
در داخل کشور هم عدم هماهنگی تعرفه های عرضه سوخت های فسیلی با برق مسئله ساز و برخلاف مدیریت صحیح مصرف انرژی بوده است. تعرفه ترجیحی در بعضی بخشهای مصرف آن چنان بدون منطق اعمال شده که مصرف کنندگان را برخلاف جهت اهداف اساسی کشور در مدیریت مصرف و صیانت از منابع طبیعی کشور هدایت کرده است.
برای نمونه دستگاههای ذیربط در کشور با قبول خدشه در زیبایی خیابانها و هزینه کردن سرمایه ای نه چندان کم، اتوبوس برقی را به کار گرفته اند اما در هنگام بهره برداری به علت تفاوت چشمگیر در هزینه انرژی مصرفی (برق و گازوئیل) دستگاه بهره بردار همچنان ترجیح می دهد که از اتوبوس های دیزلی استفاده کند.
این موضوع در مورد قطار برقی، مترو و صنایع کشاورزی صادق است و مصرف کنندگان را در بعضی موارد به طرف سوخت فسیلی و در برخی موارد به سوی انرژی برقی بدون آنکه بررسی کارشناسی صورت بگیرد هدایت می کند. موضوع چگونگی برق دار شدن چاههای آب کشاورزی نمودی دیگر از این ماجراست که هنوز هم ادامه دارد.
موارد فوق یکی از دلایل متقن و قوی برای تشکیل وزارتخانه ای است که تمامی امور حاکمیتی انرژی در آن متمرکز باشد تا در هنگام عرضه انرژی با توجه به سیاستهای کلان کشور در بخش برون مرزی منافع اقتصادی کشور از دیدگاه بازارهای خارجی حفظ شده و در بخش درون مرزی برخلاف اصول مدیریت مصرف و محیط زیست عمل نشود قطعا اهرم قوی و کارساز در این زمینه تدوین متمرکز اصول و ضوابط حاکم بر روابط متقابل بین حامل ها و تعرفه های انرژی است. این گونه اقدامات اساسی با کمیته، کارگروه، کمیسیون و نشست و همایش و ... بین وزارتخانه های مختلف قابل انجام نیست.
همان گونه که اشاره شد به جز کشورهایی که تولید آب آنها از طریق انرژی برق آبی یا تولید آب آنها از طریق شیرین کردن آب دریا است در سایر کشورهای جهان امور حاکمیتی حامل های مختلف انرژی در یک دستگاه دیده شده است. مثلا در آمریکا که بزرگترین و سابقه دارترین کشور جهان در زمینه انرژی است مسائل : آب و برق کاملا از هم مجزا بوده و مسائل حاکمیتی برق در وزارت انرژی متمرکز است. شرکتها نیز اکثرا با نام GAS&LIGHT به ارائه خدمات انرژی مشغول هستند.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
3 دلیل ادغام نفت و نیرو - جدایی آب از انرژی

3 دلیل ادغام نفت و نیرو - جدایی آب از انرژی



3دلیل ادغام نفت و نیرو - جدایی آب از انرژی



توجیه دولت برای ادغام وزارت نفت و نیرو
با توجه به نقش انرژی در توسعه ملی و وجود ذخائر عظیم فسیلی در کشور و روندهای جهانی در توسعه تکنولوژی های انرژی های نو، یکپارچه بودن مدیریت های تولید انرژی امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه تامین و بهره برداری انرژی مورد نیاز کشور را فراهم می کند.
در حال حاضر حدود 93 درصد تولید برق کشور از طریق نیروگاههای حرارتی انجام می شود؛ بنابراین تولید برق در کشور در واقع نوعی تبدیل حامل های انرژی است و انرژی اولیه این نیروگاهها توسط وزارت نفت تامین می شود لذا تجمیع امور انرژی می تواند مدیریت کارا و موثرتری را در این بخش اعمال نماید.
ایجاد وحدت در برنامه ریزی و سیاستگذاری تامین انرژی کشور با توجه به ضرورت جایگزینی انواع حامل های انرژی با یکدیگر امکان پاسخگویی به اهداف صنعت انرژی و الگوی تولید، توزیع و مصرف انرژی را فراهم نموده و شاخصهای لازم برای ارتقای تکنولوژی و ارزیابی شاخص ها توسط یک دستگاه ملی را ممکن می کند.
همچنین مدیریت واحد انرژی می تواند به برخی از سرمایه گذاریهای فاقد توجیه اقتصادی در ایجاد زیرساختهای انتقال انرژی در عرصه های مختلف از طریق تنظیم قیمت مصرف برق یا گاز پایان دهد.
به طور کلی مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت و تامین انرژی مورد نیاز کشور برای مصارف صنعتی، کشاورزی و روستایی و شهری و حمل و نقل به عهده وزارت نیرو است در حالی که بیش از 90 درصد منابع انرژی کشور در اختیار وزارت نفت است.
ایجاد و اداره نیروگاههای اتمی نیز از وظایف قانونی وزارت نیرو بوده که به موجب تصویبنامه مورخه 19/12/1360 هیئت وزیران با انتزاع سازمان انرژی اتمی از وزارت نیرو و قرار گرفتن آن تحت نظارت نخست وزیری، عملا این بخش از منابع تامین انرژی کشور نیز از وزارت نیرو تفکیک می گردد.
بخش عمده وظایف وزارت نیرو در زمینه تامین آب و برق مورد نیاز کشور از نوع تصدیهای اقتصادی و دارای ماهیت کاملا اجرایی است که قاعدتا باید به بخش غیر دولتی واگذار شود.

تعدیل فعالیتهای ستادی با ادغام نفت و نیرو
با توجه به مسائل و مشکلات مطروحه به منظور هماهنگی و انسجام در سیاستگذاری و منظور برنامه ریزی برای تامین انرژی و افزایش ارکان استفاده از انرژی های جایگزین و ارتقای سطح پاسخگویی به موضوع تامین برق و سایر انرژی های مورد نیاز کشور تجمیع فعالیتهای مربوط به نفت و گاز و انرژی های نو در جوار مدیریت برق در یک وزارتخانه ضروری به نظر می رسد.
به لحاظ آنکه وزارتخانه های نفت و نیرو فعالیتهای خود را عمدتا از طریق موسسات و شرکتهای وابسته و بخش خصوصی انجام می دهند و وظایف حوزه ستادی وزارتخانه ها به امور سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان محدود می گردد، از این رو در صورت ادغام حجم فعالیتهای حوزه ستادی وزارتخانه به حد منطقی نزدیک می شود
در ماده 2 قانون برنامه سوم توسعه نیز تجمیع امور انرژی در یک وزارتخانه بر اساس نظر دولت و مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده بود در این خصوص امور مربوط به صنایع پتروشیمی می تواند به وزارت صنایع و تجارت و امور نگهداری و تامین و بهره برداری آب به وزارت جدیدی به غیر از وزارت انرژی انتقال یابد.


۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تخصیص آب به بخشهای شرب و صنعت اصفهان 10درصد کاهش یافت

تخصیص آب به بخشهای شرب و صنعت اصفهان 10درصد کاهش یافت

تخصیص آب به بخشهای شرب و صنعت اصفهان 10درصد کاهش یافت


اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: در پی کاهش 60 درصدی حجم آب سد زاینده رود، تخصیص آب به بخشهای شرب و صنعت اصفهان به میزان 10 درصد کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری مهر از اصفهان، محمد علی طرفه افزود: این کاهش علاوه بر کاهش 30 درصدی برداشت آب شرب برای شهر یزد نسبت به تخصیصهای وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حجم آب سد زاینده رود با محاسبه رسوبات 470 میلیون متر مکعب است که در همین زمان باید حدود یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: عمده تلاش ما بر این است که جهت مصارف شرب و بهداشت آب مطمئن را تأمین کنیم ولی بر اساس برنامه تنظیمی جهت افزایش ذخیره سد زاینده رود و در جهت توجه به بخش های دیگر از جمله بخش کشاورزی، این تصمیمات اتخاذ شده است.



۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اتمام عملیات احداث تصفیه خانه پیرانشهر، نقده و سردشت

اتمام عملیات احداث تصفیه خانه پیرانشهر، نقده و سردشت

اتمام عملیات احداث تصفیه خانه پیرانشهر، نقده و سردشت


ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از اتمام عملیات اجرایی تصفیه خانه های فاضلاب شهرای پیرانشهر، نقده و سردشت تا پایان سالجاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در پیرانشهر، مجید آقازاده صبح چهارشنبه در جریان بازدید معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از طرح تصفیه خانه فاضلاب پیرانشهر، با اشاره به تا کنون در شش شهر استان شبکه جمع آوری فاضلاب به بهره برداری رسیده است، افزود: تا پایان سالجاری نیز تصفیه خانه های فاضلاب شهر های پیرانشهر، نقده و سردشت نیز به مدار فعالیت وارد می شوند.​
وی بیان کرد: در این راستا تصفیه خانه فاضلاب پیرانشهر هم اکنون از 94 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار بوده که با بهره برداری آن در خرداد ماه امسال 73 هزار نفر از جمعیت این شهر تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار می گیرند .​
وی با بیان اینکه برای بهره برداری از این طرح بیش از 65 میلیارد ریال هزینه شده است، اظهار داشت: شبکه جمع آوری فاضلاب پیرانشهر در قالب 50 کیلومتر شبکه فرعی، 18 کیلومتر شبکه اصلی و پنج کیلومتر خط انتقال اجرا شده است .​
طرح آبرسانی شهر پیرانشهر شهریور امسال در مدار توزیع
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی همچنی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: طرح آبرسانی این شهر در قالب خط انتقال 17 کیلومتری، ‌مخزن یک هزار متر مکعبی، دو حلقه چاه عمیق و ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 150 لیتر در ثانیه در مراحل پایانی بوده و پیش بینی می شود تا پایان شش ماهه نخست امسال به بهره برداری برسد .​
آقازاده بیان کرد: برای اجرای این طرح بیش از هفت میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه خواهد شد که با بهره برداری از آن نیاز آبی 15 سال آینده شهر تامین می شود .



۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
48 میلیارد ریال برای طرح فاضلاب بهداشتی روستاهای بندرگز نیاز است

48 میلیارد ریال برای طرح فاضلاب بهداشتی روستاهای بندرگز نیاز است

48 میلیارد ریال برای طرح فاضلاب بهداشتی
روستاهای بندرگز نیاز است


گرگان - خبرگزاری مهر: معاون طرح و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان گفت: 48 میلیارد ریال برای اجرای طرح جمع آوری بهداشتی فاضلاب روستایی بندرگز نیاز است. قاسم محمد نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: این طرح تاکنون 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 12 میلیارد و 200 میلیون ریال برای آن هزینه شده است.
وی اظهار داشت: در راستای اهداف برنامه پنجم، بالا بردن سطح بهداشت در روستاها این شرکت اقدام به مطالعه پروژه جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب مجتمع تلور از توابع شهرستان بندرگز کرده است.
محمد نژاد بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه شامل خط انتقال به طول 0.5 کیلومتر، شبکه توزیع به طول 23 کیلومتر است.
وی افزود: با اجرای این طرح، روستاهای تلور، لیوان غربی، لیوان شرقی و کهنه کلباد با جمعیتی بالغ بر پنج هزار و 418 نفر از مزایای آن بهره مند می شوند.

شهرستان بندرگز در غرب گلستان واقع شده است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برداشت بی رویه منابع آبی گلستان را تهدید می کند

برداشت بی رویه منابع آبی گلستان را تهدید می کند

برداشت بی رویه منابع آبی گلستان را تهدید می کند


گرگان خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب منطقه ای گلستان از برداشتهای غیرمجاز و بی رویه منابع آب زیرزمینی به عنوان خطراتی که منابع آبی استان را تهدید می کند، یاد کرد. ایرج حیدریان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه ها می توان از برداشت غیرمجاز از آن جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان مقدار آب تجدیدپذیر در استان خاطرنشان کرد: 2.5 میلیارد متر مکعب آب مجددا به چرخه باز می‌گردد.
وی مقدار بارش سطح استان را 9 میلیاردمتر مکعب اعلام کرد و افزود: وضعیت آب در کشور به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و بیابانی بحرانی است و به علت نوع اقلیم شاهد 70 درصد تبخیر در این بخش هستیم و تنها 30 درصد به آب تجدیدپذیر تبدیل می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: زمانی که استفاده از منابع آب زیرزمینی به بیش از 60 درصد می رسد وارد مرحله بحرانی می‌شویم و این در حالی است که هم اکنون شاهد استحصال 90 درصدی از منابع آب زیرزمینی هستیم.

حیدریان افزود: سرعت در مهار و تنظیم آبهای سطحی و علاج بخشی سد و شبکه وشمگیر از جمله تمهیدات استراتژیکی است که در خصوص خروج از بحران در حال اجرایی شدن است.

وی تصریح کرد: با احداث سد نرماب به عنوان بزرگترین سد استان حدود 15 درصد به ظرفیت مهار آب تنظیمی استان افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان ضمن اشاره بر اصلاح الگوی مصرف با تاکید بر آموزه های دینی گفت: بسترسازی های فرهنگی در مدیریت مصرف آب نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

به گفته حیدریان با مدیریت درست بر منابع آبی استان آیندگان مشکلات کمتری در این خصوص خواهند داشت.

وی ادامه داد: آموزش در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه نیازمند اقدامات سازنده در ابعاد مختلف است از این رو آموزش رابطین 14 نماینده از 14 منطقه آموزش و پرورش استان با برگزاری جلسات توجیهی در قالب طرح دانش آموزی نجات آب کشاورزی (داناب) صورت پذیرفته است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
چاههای غیر مجاز در بم پلمپ می شوند

چاههای غیر مجاز در بم پلمپ می شوند

چاههای غیر مجاز در بم پلمپ می شوند

کرمان - خبرگزاری مهر: دادستان بم با اشاره به ادامه خشکسالی در بم از پلمپ چاههای آب غیر مجاز خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا سنجری با اشاره به لزوم مدیریت مصرف آب گفت: طی 15 ماه گذشته 284 حلقه چاه غیرمجاز در بم با همکاری اداره آب منطقه ای و گزارشات مردمی شناسایی و پلمپ شده است.
وی با اشاره به پلمپ 284 حلقه چاه غیر مجاز گفت: 64 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز در این رابطه جمع آوری شده و 60 فقره پرونده نیز در رابطه با چاههای غیرمجاز در بم در حال رسیدگی است.
سنجری ادامه داد: حفر این چاهها برای استفاده غیرمجاز در آبیاری باغات و مزارع صورت گرفته و صدمه فراوانی به سفره های آب زیرزمینی بم وارد آورده است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آغاز نجات دریاچه ارومیه/ انتقال 600 میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب

آغاز نجات دریاچه ارومیه/ انتقال 600 میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب

آغاز نجات دریاچه ارومیه
انتقال 600 میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان غربی گفت: با بهره برداری از سد 'کانی سیب' شهرستان پیرانشهر سالانه 600 میلیون متر مکعب از آب این سد به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، نقی کریمی صبح چهارشنبه در جریان بازدید معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی از روند اجرایی این طرح افزود: سد کانی سیب از جمله حلقه اصلی انتقال آب به دریاچه ارومیه از حوزه های آبریز مجاور است.​
کریمی حجم ذخیره سازی این سد را 370 میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت : یکی از اجزا اصلی این پروژه تونل انتقال به طول 35 کیلومتربوده که در دو جبهه کاری با کمک تجهیزات پیشرفته در حال حفاری است .​
وی بیان کرد: دریاچه ارومیه با وسعت پتج هزار کیلو متر مربع بزرگترین پهنه آبی کشور بشمار می رود که طی سالهای اخیر به دلیل خشکسالی، بهره برداری بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی و برخی عوامل انسانی ارتفاع آب آن به شدت کاهش یافته است.​
وی خاطر نشان کرد: انتقال آب از حوزه های مجاور از جمله رودخانه ارس، در شمال و رودخانه زاب در جنوب استان، بهینه سازی سامانه های آبیاری، بارور کردن ابرها از جمله طرح هایی است که برای نجات دریاچه ارومیه پیش بینی شده است.

اختصاص بیش از 6500 میلیارد ریال به بخش آب پیرانشهر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین در جریان این بازدید از اختصاص شش هزار و 500 میلیارد ریال جهت اجرای پروژه های سد سازی و اصلاح 30 هزار هکتار شبکه های آبیاری اراضی کشاورزی طی سالجاری خبر داد.​
به گفته کریمی سد سیلوه به همراه تونل انحراف آن هم اکنون بیش از 52 درصد پیشرفت اجرایی داشته و برای احداث این سد بالغ بر 260 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که با تکمیل آن بیش از 95 میلیون متر مکعب آب از طریق تونل انتقال جلدیان به مخزن سد اشنویه منتقل می شود .



Photo-skin_ir-Light275.jpg


تاکید معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر اصلاح شیوه آبیاری

معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در جریان این بازدید با تاکید بر لزوم تسریع اجرای شبکه های آبیاری پایین دست سدها، گفت: با توجه به شرایط کم آبی و کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، اصلاح شیوه های آبیاری اراضی کشاورزی از حالت سنتی به روشهای مدرن پربازده بسیار ضروری بوده و به همین منظور در استان برنامه های جامعی پیش بینی شده است .​
جواد محمودی به مصوبات دولت در سفر استانی به آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: در این سفر با دستور رئیس جمهور ستاد ویژه ای برای مدیریت دریاچه ارومیه تشکیل شد که در چندین جلسه طرح های مهمی را برای نجات دریاچه بررسی و تصویب کرده است .​
وی انتقال آب از حوضه آبریز به دریاچه ، اصلاح شبکه آبیاری کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون تغییر الگوی کشت، بارورسازی ابرها و مدیریت یکپارچه منابع آب در حوزه آبریز را از جمله طرح های محوری این ستاد عنوان کرد .​
محمودی افزود: با توجه به طولانی بودن زمان اجرای پروژ ه های سد سازی، برای پاسخگویی مناسب به نیاز ساکنان روستاهای واقع در محدوده مخازن این طرحها سازمان آب منطقه ای باید در کوتاه ترین زمان نسبت به تملک اراضی و اماکن روستایی و یا جابجایی روستائیان به مکان مناسب اقدام کند .



۱۳۹۰/۰۲/۱۴
منبع "خبرگزاری مهر"

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شاخص پایین بهره وری آب کشاورزی در کشور

شاخص پایین بهره وری آب کشاورزی در کشور



مديركل دفتر بهبود بهره وري آب و آبفای وزارت نیرو هشدار داد:


شاخص پایین بهره وری آب کشاورزی در کشور




مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی را بسیار پایین و غیرقابل قبول عنوان کرد.
مهندس "علی اکبر قبادی" در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت نیرو، گفت: متاسفانه شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی نزدیک 8/0 کیلوگرم تولید محصول خشک به ازای مصرف هر مترمکعب آب است که با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.
به گفته قبادی، شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی در جهان بین 5/1 تا 5/2 کیلوگرم گزارش شده است.
قبادی با بیان اینکه کشورمان بر اساس چشم انداز نظام باید در جایگاه برتر کشورهای منطقه و جهان اسلام باشد، اظهار داشت: اگر به کشور ترکیه به عنوان نمونه نگاه کنیم این رقم افزون بر دو کیلوگرم است که فاصله ما با دیگر کشورها را نشان می دهد.
قبادی با بیان اینکه کشور ما در بافت جغرافیایی خشک و نیمه خشکی قرار دارد و باید بهره وری بیشتر مورد دقت قرار گیرد، افزود: افزایش بهره وری در آب کشاورزی نیاز به یک حرکت جهادی دارد.
وی همچنین ادامه داد: مردم و مصرف کنندگان آب باید قدر این نعمت الهی را بیشتر دانسته و برای آن ارزش ویژه ای قائل شوند.
مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو، آب را محور برنامه های بهره وری در کشور دانست و گفت: این موضوع باید بر اساس توانمندی کشاورزان در پرداخت هزینه ها مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تعریف بهره وری به چند شکل مطرح شده است، اظهار داشت: گاهی این تعریف به معنای آن است که چند کیلوگرم دانه و یا محصول به ازای هر مترمکعب آب مصرفی تولید می شود.
قبادی بازده تولید و بهره وری در گلخانه ها را قابل توجه دانست و افزود: این میزان در گلخانه ها گاهی به چندین کیلوگرم می رسد که رقم قابل توجهی است.
قبادی همچنین گفت: روش های آبیاری، نحوه کاشت و نگهداری از محصول باید در کشور اصلاح شده و به سمت روش های مدرن و کم مصرف حرکت کند.
وی افزود: برای شاخص بهره وری در بخش صنعت با توجه به تنوع محصولات آن، رقم مشخص و استانداردی تعریف نشده است.
مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو متوسط آب قابل استحصال و در دسترس از منابع مختلف را در کشور 130 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان نزدیک به 100 میلیارد مترمکعب قابل بازیابی و استفاده است.
قبادی تصریح کرد: از این میزان آب قابل استفاده 60 درصد در بخش آب های زیرزمینی و 40 درصد مابقی نیز در بخش آب های سطحی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از سال ها و با توجه به شرایط خشکسالی این رقم پایین تر از این میزان گزارش می شود، افزود: در همین سال ها مصارف نیز افزایش یافته و بیش از ظرفیت منابع آبی بهره برداری صورت می گیرد.
قبادی با اشاره به اینکه پیش بینی کسری مخازن آب زیرزمینی در برنامه چهارم توسعه نزدیک به شش میلیارد مترمکعب بوده است، خاطر نشان کرد: به دلیل خشکسالی در سال های اخیر این میزان به هشت میلیارد مترمکعب رسید.
قبادی استفاده از شیوه های مختلف بهره برداری از منابع آب، اصلاح الگوی مصرف، توجه به آبخوان ها و آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، جایگزینی آب های سطحی با آب های برگشتی و نیز بازیابی پساب را از جمله اقدام هایی دانست که در جهت جلوگیری از افزایش بحران آب موثر خواهند بود.
وی همچنین افزود: این فعالیت ها می تواند به تعادل منابع آبی در کشور کمک کند.
مديركل دفتر بهبود بهره وري و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو متوسط آب شرب مصرفی در شهرها و روستاهای کشور را به ترتیب 250 و 170 لیتر ذکر کرد و گفت: این میزان دو برابر مصرف آب در جهان است و نشان از وضعیت نامناسب مصرف در کشور دارد.
قبادی از مردم درخواست کرد تا با جلوگیری از نشت آب، استفاده از کاهنده های مصرف، نصب تجهیزات کاهنده و کنترل کننده بر روی شیرآلات آب خانگی، نصب دوش حمام مناسب، فلاش تانک های نوین و سایر اقدام های لازم در جهت کاهش مصرف آب اقدام کنند.
به گفته قبادی، این کار می تواند مصرف آب را به نصف کاهش دهد.


14 ارديبهشت 1390 ساعت 12:47
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زاهدان بیشترین افزایش تولید آب در کشور را به خود اختصاص داد

زاهدان بیشترین افزایش تولید آب در کشور را به خود اختصاص داد




هفته گذشته در بین شهرهای بزرگ؛


زاهدان بیشترین افزایش تولید آب در کشور را به خود اختصاص داد




زاهدان بیشترین تولید آب را در میان شهرهای بزرگ کشور در هفته گذشته به خود اختصاص داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، هفته گذشته در شهر زاهدان یک هزار و 327 لیتر بر ثانیه آب تولید شد که در مقایسه با هفته پیش از آن 7/15 درصد افزایش یافت.
به این ترتیب زاهدان بيشترين افزایش تولید آب را در بین شهرهای بزرگ كشور در هفته گذشته و در مقایسه با هفته پیش از آن به خود اختصاص داد.
بر اساس این گزارش، شهرهای یزد و مشهد نيز به ترتیب با 4/6 و 4/3 درصد افزایش تولید آب در جايگاه های بعدي قرار گرفتند.
شهرهای یزد و مشهد در هفته گذشته به ترتیب افزون بر یک هزار و 554 لیتر بر ثانیه و شش هزار و 145 لیتر بر ثانیه آب تولید كردند.
در هفته گذشته تولید آب در شهر تهران 1/2 درصد و اصفهان 2/3 درصد افزایش یافت و به ترتیب 30 هزار و 243 لیتر بر ثانیه و پنج هزار و هشت لیتر بر ثانیه گزارش شد.
براساس این گزارش، هفته گذشته بیشترین رشد منفی تولید آب در ‌شهر تبریز با چهار درصد اتفاق افتاد.
بر اين اساس تولید آب از منابع تامین کننده شهر تبریز در هفته گذشته به سه هزار و 772 لیتر بر ثانیه رسید.
تولید آب در شهر قم نیز با 2/0 درصد کاهش در هفته گذشته، دو هزار و 473 لیتر بر ثانیه گزارش شد و پس از تبریز در جایگاه بعدی به لحاظ کاهش تولید قرار گرفت.
همچنین هفته گذشته شهرهای شیراز، اهواز و کرج بزرگ نیز با افزایش تولید آب مواجه شدند.
بر این اساس، در این سه شهر به ترتیب سه هزار و 392، هفت هزار و 695 و چهار هزار و 469 لیتر بر ثانیه آب تولید شده است.


14 ارديبهشت 1390 ساعت 12:31


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبرسانی سیار به روستاهای کشور 2/3 درصد کاهش یافت

آبرسانی سیار به روستاهای کشور 2/3 درصد کاهش یافت




با توسعه شبکه آبرسانی روستایی؛
آبرسانی سیار به روستاهای کشور 2/3 درصد کاهش یافت


با اجرای طرح های عمرانی آبرسانی، ایجاد شبکه های جدید، تصفیه خانه های آب و سایر خدمات به روستاها و روستاییان کشور، درصد بهره مندی از خدمات آبرسانی سیار در حال کاهش است.
حجم آبرسانی سیار به روستاهای کشور در پایان فروردین ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال نزدیک به 2/3 درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حجم خدمات آبرسانی سیار به روستاهای کشور که در ماه فروردین ماه سال 89 نزدیک به 4/12 درصد گزارش شده بود، با اجرای طرح های جدید آبرسانی به روستاهای کشور در یک سال گذشته به 2/9 درصد در فروردین ماه امسال کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، در زمان کنونی افزون بر پنج هزار و 849 روستای کشور زیرپوشش خدمات آبرسانی سیار قرار دارند.
همچنین در زمان حاضر تعداد خانوارهای روستایی که از خدمات آبرسانی سیار بهره می برند، 433 هزار و 609 خانوار است.
فروردین ماه سال گذشته نزدیک به 570 هزار و 507 خانوار روستایی در سراسر کشور از طریق آبرسانی سیار آب مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.
با اجرای طرح های عمرانی آبرسانی، ایجاد شبکه های جدید، تصفیه خانه های آب و سایر خدمات به روستاها و روستاییان کشور، درصد بهره مندی از خدمات آبرسانی سیار در حال کاهش است.


14 ارديبهشت 1390 ساعت 10:39
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتشار 750 ميليارد ریال اوراق مشارکت براي طرح‌هاي آب و فاضلاب خرمشهر

انتشار 750 ميليارد ریال اوراق مشارکت براي طرح‌هاي آب و فاضلاب خرمشهر





انتشار 750 ميليارد ریال اوراق مشارکت براي طرح‌هاي
آب و فاضلاب خرمشهر

مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: از سه هزار ميليارد ریال اوراق مشاركت شركت آب و فاضلاب خوزستان، 750 ميليارد ریال به پروژه‌هاي آب و فاضلاب خرمشهر اختصاص مي‌يابد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، "محسن پويا" اظهار داشت: با جذب منابع حاصل از فروش سه هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت، شاهد تحول عظيمي در اجراي پروژه‌هاي آب و فاضلاب در سطح استان خواهيم بود.
وي با اشاره به اینکه فروش این اوراق برای تکمیل شبکه های فاضلاب در سطح شهرهای استان، گام بلند آبفای خوزستان برای ارتقای شاخص های بهداشتی و حفظ منابع آبی استان در راستای افزایش شاخص بهره مندی مشترکان از شبکه فاضلاب است، خاطرنشان كرد: به‌ منظور جذب اين ميزان اوراق مشاركت تمام مدارك به بانك مركزي ارسال شده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان افزود: جذب اوراق مشاركت اين شركت در حال پيگيري بوده و امید است با همكاري نمايندگان مردم خوزستان در مجلس شوراي اسلامي هرچه سريع‌تر محقق شود.
پويا تصريح كرد: در خصوص اجراي پروژه تصفيه‌خانه فاضلاب خرمشهر نيز تمام گزارش‌ها به شوراي اقتصاد ارسال شده است كه اميدواريم بتوانيم تا پايان خردادماه مجوزهاي لازم را اخذ كنيم.
وي در ادامه گفت: تمام مقدمات اوليه اجراي اين پروژه انجام شده و سرمايه‌گذار چيني نيز براي اجراي اين پروژه اعلام آمادگي كرده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان اضافه كرد: در صورت اخذ مجوزها عمليات اجرايي اين پروژه با همكاري سرمايه‌گذار بخش خصوصي به‌زودي آغاز خواهد شد.
وي هدف از اجراي پروژه تصفيه‌خانه فاضلاب خرمشهر را رعايت شاخص‌هاي زيست محيطي و دفع بهداشتي فاضلاب عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اخذ مجوزها بتوانيم اين پروژه را به‌زودي آغاز كنيم.
پويا خاطرنشان كرد: آبفاي خوزستان تمام تلاش خود را براي رفع مشكلات مردم شهر خرمشهر به كار گرفته است تا بخشي از شجاعت‌ها و شايستگي‌هاي مردم اين شهر جبران شود.
براساس قانون بودجه سال 89 کل کشور، به شرکت های آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود به پیشنهاد وزارت نیرو و موافقت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی برای تکمیل طرح های نیمه تمام آب و فاضلاب منتشر کنند.


14 ارديبهشت 1390 ساعت 10:48
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش 5/2 درصدی مصرف آب تهرانی ها

کاهش 5/2 درصدی مصرف آب تهرانی ها




دیروز در مقایسه با روز مشابه پارسال اتفاق افتاد؛


کاهش 5/2 درصدی مصرف آب تهرانی ها




میزان مصرف آب شهروندان تهرانی دیروز (سه شنبه 13 اردیبهشت ماه 90) در مقایسه با روز مشابه پارسال افزون بر 5/2 درصد کاهش یافت.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، دیروز (سه شنبه) ميزان مصرف آب شهروندان تهراني به دو ميليون و 600 هزار مترمكعب رسيد كه در مقایسه با روز مشابه پارسال 53/2 درصد کاهش نشان مي دهد.
این گزارش همچنین حاکی است که این میزان مصرف در مقايسه با روز پیش از آن (دوشنبه 12 اردیبهشت) نزدیک به 06/2 درصد افزایش یافته است.
حجم کل مصرف آب در شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به 106 میلیون و 320 هزار مترمکعب رسیده است.
براساس این گزارش، در روز گذشته 54/25 درصد آب تهران از طريق چاه ها و منابع آب زیرزمینی و 46/74 درصد از طريق سدهاي تهران تامين شده است.


14 ارديبهشت 1390 ساعت 11:52
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی کرمان به 42 درصد رسید

پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی کرمان به 42 درصد رسید




پیشرفت عملیات ساخت سد قدرونی کرمان به 42 درصد رسید




مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان از پیشرفت 42 درصدی عملیات اجرایی طرح سد قدرونی در این استان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس "سیدمحسن ثمره هاشمی" اظهار داشت: سد قدرونی در فاصله حدود 135 کیلومتری شمال کرمان و در دو کیلومتری شرق روستای قدرونی بر روی رودخانه حتکن و در ابتدای تنگه قدرون در حال احداث است.
به گفته وی، این سد از نوع بتنی غلطکی (R.C.C ) است که طول تاج آن 195 و عرض تاج آن پنج متر، عرض قاعده در بزرگ ترین مقطع 2/43 متر، ارتفاع سد از پی 44 متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه 41 متر و حجم مخزن این سد در تراز حداکثر 56 میلیون مترمکعب و در تراز نرمال 44 میلیون مترمکعب خواهد بود.
وی افزود: بتن ریزی بدنه از تراز 1691 تا 1692 و بتن ریزی سازه کالورت به پایان رسیده و تولید مصالح بتنی با حجم ماهانه 3134 مترمکعب و حفر 200 متر از 700 متر تونل انتقال انجام شده است.
وی همچنین هدف از ساخت این سد را مهار سیلاب های رودخانه حتکن و قدرونی، تامین آب شرب درازمدت شهر راور و روستاهای اطراف با خط انتقالی به طول 36 کیلومتر و تامین آب شرب دراز مدت شهر زرند با خط انتقالی به طول 58 کیلومتر با هشت ایستگاه پمپاژ برشمرد.
وی اظهار داشت: تامین آب از سد قدرونی پس از ذخیره و کنترل سیلاب ها حدود 13 میلیون مترمکعب خواهد بود.

14 ارديبهشت 1390 ساعت 11:11

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
90 درصد آب استان بوشهر از استانهای همجوار تامین می شود

90 درصد آب استان بوشهر از استانهای همجوار تامین می شود

90 درصد آب استان بوشهر از استانهای همجوار تامین می شود


بوشهر - خبرگزای مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: هم اکنون بیش از 90 درصد از آب آشامیدنی بوشهر از استانهای همجوار تامین می شود.
به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، شاهپور رجایی بعد از ظهر پنجشنبه بررسی طرح جامع آب کشور با نگاه استان بوشهر بر اجرای این طرح در استان بوشهر تاکید کرد و اظهار داشت: طرح جامع آب باید زمینه دستیابی به مدیریت بهم پیوسته منابع آب را با مشارکت ذی نفعان در محدوده هر یک از حوضه های آبریز کشور فراهم کند.
وی افزود: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر باید فرایند آب در بوشهر را به نحوی شایسته مدیریت کنیم و برنامه جامعی برای حفاظت و حراست از منابع آب استان ترسیم نماییم.
رجایی با اشاره به اینکه برخی اوقات عدم آگاهی موجب بروز بعضی ناهنجاری ها در جامعه می شود ،افزود: باید به شهروندان استان آگاهی های لازم در خصوص خطرات خشکسالی و عدم رعایت الگوی مصرف آب داده شود تا با حساسیت بیشتری آن را استفاده کنند.
ایشان با بیان اینکه تغییر نگرش نسبت به آب مستلزم عزم همگانی است خواستار مشارکت تمامی نهادها ، رسانه ها و شهروندان استان جهت نهادینه کردن صرفه جویی و مصرف بهینه آب در استان بوشهر شد.
کارشناس مهندسین مشاور آبگیر در بوشهر نیز گفت: امروزه حفظ و صیانت از منابع آب و بهره برداری بهینه، اقتصادی و عادلانه از آب یک مسئله جهانی است.
دکتر ابوالفضل شمسایی افزود: تاکید جامعه جهانی بر این است که دولت ها و ملت ها در مقوله آب به عنوان کلید توسعه نگاه کنند و منابع آب موجود را عنصر اصلی آمایش سرزمین و توسعه پایدار به شمار آورند.
وی با اشاره به اهداف طرح مطالعات جامع آب که تعیین یک چارچوب کلان به منظور برنامه ریزی منظم و کامل توسعه منابع آب است افزود: این طرح شرایط اقلیمی و زیست محیطی ، امکان دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی بر مبنای الگوی مصرف مناسب در راستای منابع ملی و توسعه پایدار کشور را فراهم می کند.

۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وزیر جهاد کشاورزی از " اردشیر روحی ماسوله " تقدیر کرد

وزیر جهاد کشاورزی از " اردشیر روحی ماسوله " تقدیر کرد

وزیر جهاد کشاورزی از " اردشیر روحی ماسوله " تقدیر کرد

رشت - خبرگزاری مهر: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه از " اردشیر روحی ماسوله " رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص پیشبرد اهداف و برنامه آب و خاک استان تقدیر کرد. به گزارش خبرنگار مهر در رشت، " صادق خلیلیان " از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به دلیل اجرای طرحهای ملی توسعه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار در سال گذشته که موجب رشد و توسعه زیرساخت ها و رضایت کشاورزان استان شده است، تشکر و قدردانی کرد.
استان گیلان دومین استان کوچک ایران با حدود 9 درصد از اراضی سطح زیرکشت کشور است و بیش از سه درصد تولیدات ناخالص کشاورزی کشور را از آن خود کرده است.
این استان دارای 413 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، 518 هزار هکتار جنگل و 240 هزار هکتار مرتع است، از این منابع افزون بر دو میلیون و 400 هزار تن تولیدات کشاورزی به تفکیک این زیربخش ها حاصل می شود.



۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعلیم و تربیت همانند آب برای جامعه حیاتی‌ است

تعلیم و تربیت همانند آب برای جامعه حیاتی‌ است

تعلیم و تربیت همانند آب برای جامعه حیاتی‌ است


سمنان - خبرگزاری مهر: مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان گفت: تعلیم و تربیت برای انسان همانند آب برای فرد تشنه است و برای جامعه حیاتی‌ است. به گزارش خبرنگار مهر در سمنان، حجت الاسلام جعفر رعایتی صبح پنج شنبه در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: نقش معلم و مربی در جامعه ما نقش طراز اول است و در حقیقت معلم اولین رزمنده سنگر مبارزه با کفر، ظلم و استکبار است.
وی افزود: معلمین دیندار در سنگر مدرسه با تعلیم و تربیت صحیح فرزندان ملت و ترویج فرهنگ اسلامی، با انحرافات شیاطین عالم مبارزه می‌کنند.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قائم آل محمد(عج) استان سمنان تصریح کرد: دانش آموزان نونهالانی در اختیار دستگاه فرهنگی کشور قرار دارند و این قشر عزیزترین سرمایه و ذخیره آینده این ملتند و باید در تربیت صحیح آنان همت بیشتری را صرف کرد.
حجت الاسلام رعایتی اصلاح تربیتی و تزکیه و تهذیب را از بزرگترین و سنگین‌ترین مسئولیتهای پیامبران دانست و افزود: چیزی که تیغ توحید را برنده و بازوی موحد را قوی کرده نفوذ تربیتی است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان به ویژگی‌های استاد شهید مطهری اشاره کرد و گفت: استاد همیشه با وضو بود و به این کار هم سفارش شده است.
به گفته وی، شهید مطهری شبها قبل از خواب 20 دقیقه قرآن می‌خواند، از جوانی علاقه وافر به شهادت داشت، بعد از نماز مغرب و عشاء سجده‌هایی طولانی داشت و از شهرت گریزان بود.
معاون هماهنگ کننده و مسئول سازمان بسیج دانش آموزی و فرهنگیان استان سمنان نیز در این نشست حضور داشتند.

۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های آبی

ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های آبی

ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی
در پروژه های آبی


تبریز - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی بر ضرورت تعامل بین بخشی و رعایت ارزیابی زیست محیطی در پروژه های بخش آب تاکید کرد. به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، ارسلان هاشمی پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترک مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و محیط زیست اظهار داشت: آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی استان آذربایجان شرقی به صورت کمی و کیفی توسط کارشناسان این شرکت پایش و ارزیابی می شود و بهره برداری پایدار از منابع خدادادی آبی نیازمند عمل به شاخص های زیست محیطی است.
ارسلان هاشمی تصریح کرد: علی رغم اهمیت موضوع آبرسانی، تکمیل سدها و شبکه های پایاب، تمامی مشاوران و دست اندرکاران مرتبط با اجرای پروژه های آبی ملزم به رعایت ابعاد زیست محیطی در پروژه ها هستند.
وی همچنین رعایت ارزیابی زیست محیطی را بسترسازی برای توسعه ارزیابی کرد و افزود: گرچه اجرای پروژه های عمرانی از اهمیت زیادی برخوردار است اما به همان اندازه حفظ زیست بوم ها هم اهمیت دارد.
مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در این جلسه ضمن اشاره به سرانه آب در دسترس استان خاطر نشان کرد: گرچه برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی ناگریز از اجرای پروژه های عمران آبی هستیم، خود را ملزم به رعایت ملاحظات زیست محیطی می دانیم.
هاشمی از مهندسی رودخانه ها، تغذیه مصنوعی و شبکه آبیاری و زهکشی به عنوان فعالیتهای شاخص آب منطقه ای نام برد و گفت: سدهای خداآفرین، شهید مدنی و شهریار از جمله بزرگترین پروژه های این شرکت با آثار اقتصادی و اجتماعی گسترده محسوب می شوند که سهم زیادی در توسعه زیرساخت ها، اشتغال و درآمدزایی دارند.
در ادامه این جلسه، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر ضرورت نگاه فرابخشی در اجرای پروژه های عمرانی بخش آب، خاطر نشان کرد: حفاظت محیط زیست به عنوان یک الزام، هم مبنای شرعی و هم قانونی دارد.
بیوک رئیسی در ادامه این جلسه ضمن تاکید بر مبارزه با آلودگی ها و شناسایی کانون های آلاینده منابع آب، خواستار همکاری مشترک دفاتر تخصصی آب منطقه ای و حفاظت محیط زیست شد.
در پایان این جلسه کارشناسان و مدیران دفاتر تخصصی آب منطقه ای و محیط زیست به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و مقرر شد این جلسات تداوم یابد و بر اساس نظام نامه تدوین شده فی مابین آب منطقه ای و سازمان محیط زیست فعالیتها به طور منظم ادامه و نتیجه بررسی های جلسات کارگروهها به طور سالانه به جلسه مدیران ارشد ارجاع و اعلام شود.



۱۳۹۰/۰۲/۱5
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Similar threads

بالا