سلام بر همه دوستان
دوشنبه
حکمت 110
وقال عليه السلام : لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللهِ سُبْحَانَهُ إلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَلاَ يُضَارِعُ وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ
درود خدا براو ، فرمود :
فرمان خدا را بر پا ندارد ،جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند .
و به روش اهل باطل عمل نكند و پيرو فرمان طمع نگردد
دوشنبه
حکمت 110
وقال عليه السلام : لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللهِ سُبْحَانَهُ إلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ وَلاَ يُضَارِعُ وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ
درود خدا براو ، فرمود :
فرمان خدا را بر پا ندارد ،جز آن كس كه در اجراى حق مدارا نكند .
و به روش اهل باطل عمل نكند و پيرو فرمان طمع نگردد
اين كلام از سخنان پر مغز امام به شمار مى آيد.آرى اجراى فرمان خدا مخصوصا در اداره يك كشور بر اساس فرمان خدا از عهده كسانى ساخته است كه صفات بالا را نداشته باشند نه سازشكار باشند،نه عامل بر روش اهل باطل و نه بدنبال،طمع،سازشكاران در نهايت امر بى اعتقاد به خداوندند،زيرادر اين سازش يا دوام حكومتشان را مى خواهند و يا منافعشان را،و گرنه چه دليل دارد حكم خدا را ترك گويند و كسانى كه بر روش باطل عمل مى كنند به عمق دستورات اسلام پى نبرده و سيستم ادارى آن را نمى شناسند،پس جاهلند وبناچار با سيستم اهل باطل به اداره مى پردازند.اما طمعكاران هرگز نميتواننداحكام الهى را اجراء نمايند زيرا عمل بر روش اسلام نفع مادى به همراه ندارد.
و علاوه قدرت طلبانى هستند كه حاضرند منافع مادى در اختيار اين رؤسا بيش ازآنچه از اسلام به دست مى آورند،بگذارند.اعمال فردى را نيز مى توانيد ازآنچه گفتم دريابيد.
به همين دليل است كه بايد رهبران دينى زاهد باشند و سختب ى علاقه به دنيا،چرا كه در سايه اين حقيقت است كه مى توانند اهداف خود را بخوبى پيش ببرند،زيرا رهبران همواره هدف يك سلسله امكانات مادى و لذائذ هستند،اگر روح دنيا پرستى بر آنها غلبه كند و زاهد نباشند نهضت،حركت و اهدافش اندر همان نيمه راه متوقف مى ماند اما اگر بى اعتنا،وارسته و پارسا باشند به سرعت اين موانع را كنار زده و به پيش ميروند در تاريخ زندگى رهبران دينى نمونه هاى زنده اى وجود دارد كه مخالفان براى تطميع و متوقف ساختن جنبش فكرى و اجتماعى اسلام پيشنهادهاى مادى جالبى به آنان مى كردند و يا از آنان مى خواستند كه سازش نمايند كه اگر آنها زاهد نبودند و پر استقامت،تسليم مى شدند،پيشنهاد قريش به ابو طالب كه محمد هر چه بخواهد انجام ميدهيم ويا آن پيشنهاد ديگر كه محمد يكسال بت هاى ما را بپرستد و ما يكسال خداى اورا كه سوره كافرون آن را رد نموده است،از اين موارد است.
شرح:ایت الله مکارم شیرازی
و علاوه قدرت طلبانى هستند كه حاضرند منافع مادى در اختيار اين رؤسا بيش ازآنچه از اسلام به دست مى آورند،بگذارند.اعمال فردى را نيز مى توانيد ازآنچه گفتم دريابيد.
به همين دليل است كه بايد رهبران دينى زاهد باشند و سختب ى علاقه به دنيا،چرا كه در سايه اين حقيقت است كه مى توانند اهداف خود را بخوبى پيش ببرند،زيرا رهبران همواره هدف يك سلسله امكانات مادى و لذائذ هستند،اگر روح دنيا پرستى بر آنها غلبه كند و زاهد نباشند نهضت،حركت و اهدافش اندر همان نيمه راه متوقف مى ماند اما اگر بى اعتنا،وارسته و پارسا باشند به سرعت اين موانع را كنار زده و به پيش ميروند در تاريخ زندگى رهبران دينى نمونه هاى زنده اى وجود دارد كه مخالفان براى تطميع و متوقف ساختن جنبش فكرى و اجتماعى اسلام پيشنهادهاى مادى جالبى به آنان مى كردند و يا از آنان مى خواستند كه سازش نمايند كه اگر آنها زاهد نبودند و پر استقامت،تسليم مى شدند،پيشنهاد قريش به ابو طالب كه محمد هر چه بخواهد انجام ميدهيم ويا آن پيشنهاد ديگر كه محمد يكسال بت هاى ما را بپرستد و ما يكسال خداى اورا كه سوره كافرون آن را رد نموده است،از اين موارد است.
شرح:ایت الله مکارم شیرازی