***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

sara.hoseini90

عضو جدید
کاربر ممتاز
هيهات هيهات آنچه از دست رفت گذشت، و آنچه سپرى شد رفت،
و جهان چنانكه مى ‏خواست به پايان رسيد.

«نه آسمان بر آنها گريست و نه زمين، و هرگز ديگر به آنها مهلتى داده نشد.»


خدای عزیزم فقط به خودت پناه میبریم مارو از صالحان و هدایت شدگان قرار بده
آمین....
:cry:
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
آگاه باشيد آنان كه پدر و مادرم فدايشان باد، از كسانى هستند كه در آسمان‏ها معروف، و در زمين گمنامند. هان اى مردم در آينده پشت كردن روزگار خوش، و قطع شدن پيوندها، و روى كار آمدن خردسالان را انتظار كشيد، و اين روزگارى است كه ضربات شمشير بر مؤمن آسان تر از يافتن مال حلال است، روزگارى كه پاداش گيرنده از دهنده بيشتر است. و آن روزگارى كه بى نوشيدن شراب مست مى ‏شويد، با فراوانى نعمت‏ها، بدون اجبار سوگند مى‏ خوريد، و نه از روى ناچارى دروغ مى‏ گوييد. و آن روزگارى است كه بلاها شما را مى ‏گزد، چونان گزيدن و زخم كردن دوش شتران از پالان آه آن رنج و اندوه چقدر طولانى، و اميد گشايش چقدر دور است

این پیام خیلی برام سنگینه
یکی به من بگه این زمان اینده منظور کی هست؟
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

پنج شنبه



2-ضرورت اطاعت از رهبرى

اى مردم مهار بار سنگين گناهان را رها كنيد، و امام خود را تنها مگذاريد، كه در آينده خود را سرزنش مى‏ كنيد.

خود را در آتش فتنه‏ اى كه پيشاپيش افروخته‏ ايد نيفكنيد، راه خود گيريد، و از راهى كه به سوى فتنه‏ ها كشانده مى‏ شود دورى كنيد.

به جانم سوگند كه مؤمن در شعله آن فتنه‏ ها نابود شود. امّا مدّعيان دروغين اسلام در امان خواهند بود.

همانا من در ميان شما چونان چراغ درخشنده در تاريكى هستم، كه هر كس به آن روى مى ‏آورد از نورش بهرمند مى ‏گردد.

اى مردم سخنان مرا بشنويد، و به خوبى حفظ كنيد، گوش دل خود را باز كنيد تا گفته‏ هاى مرا بفهميد.




حکمت83

وَ قَالَ (عليه السلام):

لِرَجُلٍ أَفْرَطَ فِى الثَّنَاءِ عَلَيْهِ وَكَانَ لَهُ مُتَّهِماً أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِى نَفْسِكَ .

و درود خدا بر او : (به شخصى كه در ستايش امام افراط كرد ، و آنچه در دل داشت نگفت)،

فرمود : من كمتر از آنم كه بر زبان آوردى ، و برتر از آنم كه در دل داري .


عبارت:من کمتر از آنم که می گویی پاسخ زیاده روی آن مرد در ستایش آن بزرگوار است،وعبارت :برتر از آنم که می پنداری پاسخ به آن مطلب باطن اوست که امام (ع) را به نداشتن فضیلت متهم می کرد.


شرح:کمال الدین میثم بن علی میثم بحرانی
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
آگاه باشيد آنان كه پدر و مادرم فدايشان باد، از كسانى هستند كه در آسمان‏ها معروف، و در زمين گمنامند. هان اى مردم در آينده پشت كردن روزگار خوش، و قطع شدن پيوندها، و روى كار آمدن خردسالان را انتظار كشيد، و اين روزگارى است كه ضربات شمشير بر مؤمن آسان تر از يافتن مال حلال است، روزگارى كه پاداش گيرنده از دهنده بيشتر است. و آن روزگارى كه بى نوشيدن شراب مست مى ‏شويد، با فراوانى نعمت‏ها، بدون اجبار سوگند مى‏ خوريد، و نه از روى ناچارى دروغ مى‏ گوييد. و آن روزگارى است كه بلاها شما را مى ‏گزد، چونان گزيدن و زخم كردن دوش شتران از پالان آه آن رنج و اندوه چقدر طولانى، و اميد گشايش چقدر دور است

این پیام خیلی برام سنگینه
یکی به من بگه این زمان اینده منظور کی هست؟

فک نمیکنید خیلی چیزاش به زمان خودمون قشنگ میخوره؟؟؟
پشت كردن روزگار خوش، و قطع شدن پيوندها، و روى كار آمدن خردسالان را انتظار كشيد
با فراوانى نعمت‏ها، بدون اجبار سوگند مى‏ خوريد، و نه از روى ناچارى دروغ مى‏ گوييد
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم


بجز از علي که آرد پسري ابوالعجائب

که علم کند به عالم
شهداي کربلارا
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحابالحسین


برنامه هفته شانزدهم

شنبه
خطبه 15

والله لو.....علیه اضیق
حکمت 84
قَالَ [عليه السلام] بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً .و درود خدا بر او ، فرمود : باقيماندگان شمشير و جنگ ، شماره شان با دوام تر ، و فرزندانشان بيشتر است .


یک شنبه
خطبه 16
ذمتی بما.............کانوا سبقوا
حکمت 85
قَالَ [عليه السلام] مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِى أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ . كسى كه از گفتن "نمى دانم" روى گردان است ، به هلاكت و نابودى مى رسد.


دوشنبه
والله ما کتمت......شی فاقبل
حکمت 86
قَالَ [عليه السلام] مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِى أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ . كسى كه از گفتن "نمى دانم" روى گردان است ، به هلاكت و نابودى مى رسد.


سه شنبه
شغل من.......الا نفسه
حکمت 87
قَالَ [عليه السلام] رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ . انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است .
(و نقل شده كه تجربة پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است


چهار شنبه
خطبه 17
ان ابغض........غیر طایل
و حکمت 88
حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ [عليه السلام] أَنَّهُ
قَالَ كَانَ فِى الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِى فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ .(19)
قال الرضى و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط .
(امام باقر [عليه السلام] از حضرت امير المؤمنين [عليه السلام] نقل فرمود
دو چيز در زمين ماية امان از عذاب خدا بود : يكى از آن دو برداشته شد ، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد ، اما امانى كه برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امان باقيمانده ، استغفار كردن است كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود :
" خدا آنان را عذاب نمى كند در حالى كه تو در ميان آنانى ، و عذابشان نمى كند تا آن هنگام كه استغفار مى كنند."
(اين يك نمونه از بهترين استفاده ها و لطيف ترين استنباط ها از آيات قرآن است.)


پنج شنبه
جلس.......من المنکر
حکمت 89
قَالَ [عليه السلام] مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ . كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند ، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند ، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد ، و كسى كه از درون جان واعظى دارد ، خدا را بر او حافظى است .



جمعه جمع بندی


دوستان التماس دعا دارم فراوان:gol:




 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
شنبه

به خدا سوگند ! بیت المال تاراج شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلی آن باز می گردانم ، گرچه با آن ازدواج کرده ، یا کنیزانی خریده باشند، زیرا در عدالت گشایش برای عموم است ، و آن کس که عدالت بر او گران آید تحمل ستم برای او سخت تر است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

شنبه

خطبه 15 نهج البلاغه - سياست اقتصادى امام عليه السّلام


(در باره اموال فراوان بيت المال كه عثمان به بعضى از خويشاوندان خود بخشيده بود. ابن عباس مى‏ گويد: روز دوّم خلافت در سال 35 هجرى اين سخنرانى را ايراد فرمود.)
سياست اقتصادى امام عليه السّلام

به خدا سوگند، بيت المال تاراج شده را هر كجا كه بيابم به صاحبان اصلى آن باز مى ‏گردانم، گر چه با آن ازدواج كرده، يا كنيزانى خريده باشند، زيرا در عدالت گشايش براى عموم است، و آن كس كه عدالت بر او گران آيد، تحمّل ستم براى او سخت‏تر است.





(اين سخن را امام هنگامى فرمود كه عطاياى عثمان را به بيت المال بازگرداند)[1]به خدا سوگند!آنچه از عطاياى عثمان،و آنچه بيهوده از بيت المال مسلمين به اين‏و آن بخشيده،اگر بيابم،به صاحبش باز مى‏گردانم،گر چه زنانى را به آن كابين بسته‏و يا كنيزانى را با آن خريده باشند،زيرا عدالت گشايش مى‏آورد،و آن كس كه عدالت‏بر او گران آيد،تحمل ظلم و ستم بر او گرانتر خواهد بود![2]و[3]
توضيح‏ها:
[1]از ابن عباس نقل شده كه امام(ع)اين مطالب را در روز دوم،پس ازبيعت مردم با وى ايراد فرمود.
[2]عثمان قسمتهاى زيادى از زمينهاى خراجى را به بستگان و اصحاب‏خود بخشيده بود، بدون اينكه آنها خدمتى به اسلام و مسلمين كرده‏باشند،امام(ع)اين سخنان را در مورد باز گرداندن اين اموال ايراد فرموده‏است.
[3]امام(ع)پس از خلافت دستور فرمود:تمام سلاح‏هائى كه در خانه عثمان‏بود و بر ضد مسلمانان بكار رفته بود و شترهاى زكات و تمام اموالى كه او واصحابش از بيت المال تصرف كرده بودند در هر كجا كه باشد بگيرند و به((بيت المال))برگردانند،اين خبر در«ايله‏»(يكى از مناطق شام)به((عمرو بن‏عاص))رسيد،نامه‏اى به معاويه نوشت و يادآور شد كه:هر فكرى دارى بكن!
فرزند ابو طالب تمام ثروتى را كه در اين مدت تهيه كرده‏اى از تو خواهد گرفت(ما كنت صانعا فاصنع اذ قشرك ابن ابيطالب من كل مال تملكه كما تقشر عن‏العصالحاها)(شرح ابن ابى الحديد جلد 1 صفحه‏269 و 270).
اين كلام را ابو البلال حسن بن عبد الله بن عسكرى متوفاى بعد از 395 در كتاب‏«الاوائل‏»در ضمن خطبه‏اى طولانى آورده است(استناد نهج البلاغه ص 24)


ترجمه وشرح:آیت الله مکارم شیرازی

 
آخرین ویرایش:

بابك خسروي

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم رب الزهرا

جمله منتخب:
ببدانید میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست: باطل آن است که بگویی ((شنیدم)) و حق آن است که بگویی ((دیدم)).

خوب فکر کنم تمرین این هفتمون مشخصه, هیچ چیزی رو تا به چشم خودمون ندیدیدم نباید باور کنیم.

**************************************************************************************************************

سلام دوستان عزيز
اولا ممنون كه جمع بندي ها رو براي منم ميزارين. من به خاطر شرايط بدم تو اين چند وقت هفته اي يه بار فقط تونستم سر بزنم و همين جمع بندي ها كه برام مياد خيلي خوشحالم ميكنه
اما اين هفته يه جمله گذاشته شده كه خيلي برام سنگينه
اگه ميشه يه ذره بيشتر توضيحش بدين ممنون ميشم
ايشالا اجرتون با اميرالمومنين(ع)
يا علي
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
شنبه
سیاست اقتصادی امام
به خدا سوگند، بیت المال از دست رفته را هر کجا که بیایم به صاحبان اصلی آن باز میگردانم؛ زیرا در عدالت گشایش برای عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت تر است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

یکشنبه

خطبه 16نهج البلاغه – اعلام سياست‏هاى حكومتى

(پس از بيعت مردم مدينه با امام عليه السّلام اين اوّلين سخنرانى آن حضرت در سال 35 هجرى است)
فهرست مطالب
1- اعلام سياست‏هاى حكومتى
2- فضائل اخلاقى امام عليه السّلام
3- سرگردانى مردم، و ضرورت تقوا


1- اعلام سياست‏هاى حكومتى

آن چه مى‏ گويم به عهده مى ‏گيرم، و خود به آن پاى بندم كسى كه عبرت‏ها براى او آشكار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوا و خويشتن دارى او را از سقوط در شبهات نگه مى ‏دارد.
آگاه باشيد، تيره روزى‏ ها و آزمايش‏ ها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد.

سوگند به خدايى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش مى‏ شويد، چون دانه‏اى كه در غربال ريزند، يا غذايى كه در ديگ گذارند به هم خواهيد ريخت، زير و رو خواهيد شد، ت
ا آن كه پايين به بالا، و بالا به پايين رود، آنان كه سابقه ‏اى در اسلام داشتند، و تاكنون منزوى بودند، بر سر كار مى ‏آيند، و آنها كه به ناحق، پيشى گرفتند، عقب زده خواهند شد.



شرح وترجمه:آیت الله مکارم شیرازی

ذِمَّتيفف بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌوَأَنَا بِهِ زَعِيمٌ إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ العِبَرُضف عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَهُالتَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ أَلاَ وَإِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَايَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ صلى الله عليه وآله ، وَالَّذِي بَعَثَهُ بِالحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّبَلْبَلَةً، وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُسَاطُنَّسَوْطَ القِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلاَكُمْ، وَأَعْلاَكُمْ أَسْفَلَكُمْ، وَلَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا، وَلَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا.

اين سخن را امام(ع)هنگامى كه با او در مدينه بيعت كردند ايراد فرمود كه درآن سرانجام كار مردم را خبر مى ‏دهد و آنها را به گروههائى تقسيم مى ‏كند[1]و[2]آنچه مى‏ گويم زمه‏ام در گرو آن است،[3]و خود ضامن آنم،كسى كه از اعم ال‏و كردار گذشتگان و عواقب سوء آن عبرت گيرد،تقوا وى را از فرو رفتن در آن گناه و بدبختيها باز دارد! آگاه باشيد!تيره‏ روزيها درست همانند زمان بعثت پيغمبر(ص)بار ديگر به شما روى‏ آور شده، [4](همان اختلاف و پراكندگى و دشمني ها كه پيش از اسلام در ميان شما رواج داشت‏ امروز از سر گرفته شده)سوگند به كسى كه پيامبر را به حق مبعوث كرد،به سختى موردآزمايش قرار مى ‏گيريد و غربال مى ‏شويد،و همانند محتويات ديك هنگام جوشش،زير ورو خواهيد شد، آنچنان كه بالا،پائين،و پائين،بالا قرار خواهد گرفت[5]آنان كه به‏ راستى در اسلام سبقت داشتند و كنار رفته بودند،بار ديگر سر كار خواهند آمد و كسانى كه‏ با حيله و تزوير خود را پيش انداخته بودند عقب زده خواهند شد.



توضيح‏ها:

[1]مدرك خطبه:«ابن ابى الحديد»مى ‏نويسد.اين خطبه از جمله خطبه‏ هاى‏ مشهور و پر ارج امام(ع)مى ‏باشد كه همه آن را نقل كرده ‏اند،خطبه‏اى مفصل‏ بوده كه قسمتى از آن را سيد رضى نقل نفرموده است،اما ابو عثمان جاحظ دركتاب‏«البيان و التبيين‏»تمام آن را نقل كرده است،و در پاورقى شرح ابن‏ابى الحديد چاپ جديد مى‏ خوانيم:جاحظ آن را در جلد 2 صفحه 50-52 كتاب‏ مذكور آورده است و نيز اضافه مى‏ كند كه ابن‏«قتيبه‏»آن را در«عيون الاخبار»جلد 2 صفحه‏236 ذكر كرده است.»
«و ابن عبدربه‏»«در عقد الفريد جلد 2 صفحه 162 و عسكرى:در«الاوائل‏»وكلينى در اصول و روضه كافى و شيخ مفيد در ارشاد و شيخ الطائفه در«امالى‏»آن را نقل كرده ‏اند(استناد نهج البلاغه صفحه 24)
[2]اين نخستين خطبه ‏اى است كه امام(ع)در مدينه پس از قبول خلافت‏ ظاهرى ايراد فرموده است.
[3]((ذمتى بما اقول رهينه))يعنى زمه‏ام در گرو گفتارم است:اين‏ سخن اشاره به اين است كه هر سخن مخصوصا اگر از رهبر باشد بايد ضامن ‏اجراء داشته باشد،امام خود ضمانت اجراى سخنهاى خويش را به عهده‏ مى ‏گيرد.
[4]((الاوان بليتكم...»اين گفته اشاره به اختلافات و دسته بندي ها وتعصبات قبيله ‏اى است كه پس از قتل عثمان به وجود آمده بود و امام(ع)آنها را از اين عوامل مخرب بر حذر ميدارد.
[5]«اسفلكم اعلاكم...؟»مقصود اين است كه با سر كار آمدن‏ امام(ع)كارهاى حكومتى مخصوص افراد پاك و آنان است كه سابقه خدمت‏ بيشتر در اسلام داشته ‏اند،نه اينكه جنبه‏ هاى قومى و رفاقت-و دوستى مؤثرباشد.

 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
كسى كه از گفتن "نمى دانم" روى گردان است ، به هلاكت و نابودى مى رسد.
یکشنبه:
اعلام سیاست های حکومتی
آن چه میگویم به عهده میگیرم و خود به آن پای بندم.
کسی که عبرت ها برای او آشکار شود، و از عذاب آن پند گیرد، تقوا و خویشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد.
سوگند به خدایی که پیامبر را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش می شوید(به هم خواهد ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آن که پایین به بالا، و بالا به پایین رود...
آنان که سابقه ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سر کار آیند، و آن ها که به ناحق، پیشی گرفتند، عقب زده خواهند شد.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
باقيماندگان شمشير و جنگ ، شماره شان با دوام تر ، و فرزندانشان بيشتر است .

دوستان من متوجه مفهوم این حکمت نشدم....



شرح آیت الله مکارم شیرازی

اين كلام از جمله توقيعات امام است كه ابن عبد ربه در عقد الفريد ج 1 ص 102و ج 4 ص‏206 در باب توقيعات خلفا آورده است.«جاحظ‏»و همچنين‏«ابن قتيبه‏»در كتاب حرب از عيون الاخبار ج 1 ص 130 آن را نقل كرده ‏اند.

اين كلام اشاره باين مطلب است:كسانى كه در ميدان كارزار بوده‏ ولى شهيد نشده ‏اند از نظر عدد بيشتر و از نظر بقاء نسل فراوانتر از ديگران خواهندشد،مثلا از فرزندان امام حسين عليه السلام آنها كه در كربلا به درجه شهادت نرسيدندتعدادشان هم اكنون بسيار و در كشورهاى اسلامى فراوانند.ولى نسل دشمنان‏ آنها كه ظاهرا پيروز شدند،كاملا تباه و نابود شده و از آنها اثرى نيست.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح آیت الله مکارم شیرازی

اين كلام از جمله توقيعات امام است كه ابن عبد ربه در عقد الفريد ج 1 ص 102و ج 4 ص‏206 در باب توقيعات خلفا آورده است.«جاحظ‏»و همچنين‏«ابن قتيبه‏»در كتاب حرب از عيون الاخبار ج 1 ص 130 آن را نقل كرده ‏اند.

اين كلام اشاره باين مطلب است:كسانى كه در ميدان كارزار بوده‏ ولى شهيد نشده ‏اند از نظر عدد بيشتر و از نظر بقاء نسل فراوانتر از ديگران خواهندشد،مثلا از فرزندان امام حسين عليه السلام آنها كه در كربلا به درجه شهادت نرسيدندتعدادشان هم اكنون بسيار و در كشورهاى اسلامى فراوانند.ولى نسل دشمنان‏ آنها كه ظاهرا پيروز شدند،كاملا تباه و نابود شده و از آنها اثرى نيست.

ممنونم...
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه
فضایل اخلاقی امام
آگاه باشید همانا گناهان چون مرکب های بد رفتارند که سواران خود (گناهکاران) را عنان رها کرده د رآتش دوزخ می اندازند.
اما تقوا، چون مرکب های فرمانبرداری هستند که سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاویدان می کنند.
حق و باطل همیشه در پیکارند، و برای هر کدام طرفدارانی است
.
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دوستان عزیز با عرض پوزش حکمت های روز دوشنبه و سه شنبه در برنامه اشتباه وارد شده اصلاح شده اش این حکمت ها هستند

دوشنبه
حکمت 86
قَالَ [عليه السلام] رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ وَ رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ . انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است .

(و نقل شده كه تجربة پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است .


سه شنبه
حکمت 87
قَالَ [عليه السلام] عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ . در شگفتم از كسى كه مى تواند استغفار كند و نا اميد است

باتشکر از خانم دردونه بابت دقت نظرشون و تذکر دادن این اشتباه
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
آگاه باشيد همانا گناهان چون مركب‏هاى بد رفتارند كه سواران خود (گناهكاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ مى‏اندازند. اما تقوا، چونان مركب‏هاى فرمانبردارى هستند كه سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان مى‏كنند. حقّ و باطل هميشه در پيكارند، و براى هر كدام طرفدارانى است، اگر باطل پيروز شود، جاى شگفتى نيست، از دير باز چنين بوده، و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزى فراوان گردند و پيروز شوند، امّا كمتر اتّفاق مى‏افتد كه چيز رفته باز گردد.


ولد في أطهر مكان ..( الكعبه )
خلق في أفضل الأيام..(الجمعه )
استشهد في أفضل الشهور ..( شهر رمضان )
و في أفضل الليالي ..( ليلة القدر )
و في أفضل اللحظات..( الصلاة )
... ... و في أفضل حال من الصلاة..( السجود )
ويلوموني على حبك يا علي؟
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
[SUP]سلام

دوشنبه

[/SUP]
[SUP]2- فضائل اخلاقى امام عليه السّلام

به خدا سوگند، كلمه ‏اى از حق را نپوشاندم، هيچ گاه دروغى نگفته‏ ام، از روز نخست، به اين مقام خلافت و چنين روزى خبر داده شدم.
آگاه باشيد همانا گناهان چون مركب‏ هاى بد رفتارند كه سواران خود (گناهكاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ مى‏ اندازند.
اما تقوا، چونان مركب‏هاى فرمانبردارى هستند كه سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان مى‏ كنند.
حقّ و باطل هميشه در پيكارند، و براى هر كدام طرفدارانى است، اگر باطل پيروز شود، جاى شگفتى نيست، از دير باز چنين بوده، و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزى فراوان گردند و پيروز شوند، امّا كمتر اتّفاق مى‏ افتد كه چيز رفته باز گردد.

مى ‏گويم: «كلمات امام عليه السّلام پيرامون حق و باطل، از سخنان نيكويى است كه كلام كسى از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آن چه كه ما در شگفت شويم، شگفتى، برابر آن فرو مانده است، در اين كلمات امام عليه السّلام ريزه كاريهايى از فصاحت است كه نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانى مى ‏تواند از درّه‏هاى عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا كسانى كه در فصاحت پيشگامند و با سابقه، درك مى ‏كنند.»
[/SUP]





 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
سه شنبه:
سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا
آن کس که بهشت را در پیش روی خود دارد، در تلاش است.
چپ و راست گمراهی، و راه میانه، جاده مستقیم الهی است که قرآن و آثار نبوت آن را سفارش می کند،
ادعا کننده باطل نابود شد، و دروغگو زیان کرد، هر کس با حق در افتاد هلاک گردید.
کشتزاری که با تقوا آبیاری شود، تشنگی ندارد!
مسائل میان خود را اصلاح کنید، توبه و بازگشت پس از زشتی ها میسر است،
جز پروردگار خود دیگری را ستایش نکنیدو جز خویشتن دیگری را سرزنش ننمائید.
 

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدا آنان را عذاب نمى كند در حالى كه تو در ميان آنانى ، و عذابشان نمى كند تا آن هنگام كه استغفار مى كنند..



چقد دیگه درواسه توبه و استغفار باز شده اما ما باز تو چپ و راست موندیم
:w05:
 
آخرین ویرایش:

dordoone

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه
شناخت بدترین انسان ها
دشمن ترین آفریده ها نزد خدا دو نفرند:
1. مردی که خدا او را به حال خود گذاشته، و زا راه راست دور افتاده است
2. مردی که مجهولاتی به هم بافته، در میان انسان های نادان امت، جایگاهی پیدا کرده و در تاریک یها فرو رفته و از مشاهده صلح و صفا کور است..
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چپ و راست گمراهى، و راه ميانه، جادّه مستقيم الهى است كه قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش مى‏كند، و گذرگاه سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است و سرانجام، بازگشت همه بدان سو مى‏باشد .
نادانى انسان همين بس كه قدر خويش نشناسد.
جز پروردگار خود، ديگرى را ستايش نكنيد و جز خويشتن خويش ديگرى را سرزنش ننماييد.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

سه شنبه



شُغِلَ مَنِ الجَنَّةُ وَالنَّارُ أَمَامَهُ! سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا، وَطَالِبٌ بَطِيءٌ رَجَا، وَمُقَصِّرٌ في النَّارِ هَوَى. الَيمِينُ وَالشِّمالُ مَضَلَّةٌ، وَالطَّرِيقُ الوُسْطَى هِيَ الجَادَّةُ عَلَيْهَا بَاقي الكِتَابِ وَآثَارُ النُّبُوَّةِ، وَمِنْهَا مَنْفَذُ السُّنَّةِ، وَإلَيْهَا مَصِيرُ العَاقِبَةِ. هَلَكَ مَنِ ادَّعى، وَخَابَ مَنِ افْتَرَى، مَنْ أَبْدَى صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَكَ، وَكَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَلاَّ يَعْرِفَ قَدْرَهُ، لاَيَهْلِكُ عَلَى التَّقْوَى سِنْخُأَصْلٍ، وَلاَ يَظْمَأُ عَلَيْهَا زَرْعُ قَوْمٍ. فَاسْتَتِرُوا بِبُيُوتِكُمْ، وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ، وَالتَّوْبَةُ مِنْ وَرَائِكُمْ، وَلاَ يَحْمَدْ حَامِدٌ إِلاَّ رَبَّهُ، وَلاَ يَلُمْ لاَئِمٌ إِلاَّ نَفْسَهُ




و قسمتى از اين خطبه است كه مردم را به سه گروه تقسيم مى‏ كند:


آن كس كه به بهشت و دوزخ كاملا ايمان دارد[7]از اعمالى كه در آنجا نفعى نبخشد روى-گردان است(مردم در اين راه سه گروهند):يا به سرعت‏به سوى حق پيش مى‏ روند اينها اهل‏ نجاتند و يا به كندى گام برمى ‏دارند،باز اميد نجات درباره آنها مى ‏رود،اما آنان كه‏ كوتاهى مى ‏كنند(نه جزء دسته اول و نه دومند)در آتش سقوط ميكنند!

انحراف به راست‏ و چپ گمراهى و ضلالت است،راه مستقيم و ميانه جاده وسيع حق است،قرآن و آثار نبوت‏ همين طريق را توصيه ميكند،و سنت پيامبر نيز بهمين راه اشاره مى‏ نمايد و سرانجام،همين‏ جاده مقياس كردار همگان است،راه همه بايد به آن منتهى گردد.

آن كس كه بناحق ادعاكند هلاك گردد،و هر آنكس كه با دروغ و افتراء پيش رود بيچاره و بدبخت‏ شود،و آن‏كس كه(در بين مردم نادان)حق را اظهار كند از نظر بيفتد،[8]
در نادانى انسان‏ همين بس كه قدر خويش را نشناسد(و به ارزش خود پى نبرد)[9]آنچه بر اساس تقوابنا گردد،نابودى نپذيرد،و بذرى كه در سرزمين تقوا پاشيده شود هرگز تشنگى احساس نكند،در خانه‏ ها پنهان شويد(و در دسته بنديهاى منافقون و تفرقه‏ اندازان شركت نجوئيد)دلهاى‏پراكنده را بهم نزديك كنيد،و با هم آشتى دهيد،و به دنبال لغزشها و گناهان توبه كنيد(در برابر نعمتها)غير از خدا را نبايد ستايش كنيد و(در مقابل مشكلات و ناراحتى‏ ها)تنهابايد خويش را سرزنش نمائيد.


[7]«شغل من الجنه...»يعنى‏«هر كس به بهشت و جهنم معتقد است از تمام‏كارهاى خلاف بر كنار است‏»اشاره به اين است كه:اعتقاد صحيح و محكم‏به آخرت همچون اعتقاد به سوزندگى آتش،روح احساس مسؤليت را درانسان بيدار مى‏كند و غالبا به خاطر سستى ايمان است كه به گناهان آلوده مى‏ شويم.


[8]«ابدى صفحته...»اشاره به اين است كه در برابر افراد جاهل‏و نادان و آنان كه به حق اعتقاد ندارند و نمى‏توانند آن را درك كنند،اگراظهار حقى شود،شخصيت گوينده از بين خواهد رفت،و بى ارزش جلوه خواهندكرد،امام(ع)در جاى ديگر مى‏فرمايد:«مردم دشمن آنند كه نمى‏دانند»(الناس اعداء عما جهلوا).


[9]«كفى بالمرء جهلا...»اشاره به اين حقيقت است كه انسان بايدارزش خويش را بشناسد،زيرا اگر انسان بداند خود چيست؟و ارزشش چه‏ مقدار است،هرگز خود را به گناهان و خواسته‏ هاى بى‏ ارزش آلوده نمى ‏سازد.

ترجمه وشرح آیت الله مکارم شیرازی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
سلام

چهارشنبه

خطبه 17 نهج البلاغه – روانشناسى مدّعيان دروغين قضاوت
(در اين خطبه مدّعيان قضاوت را مى‏ شناساند كه عهده دار قضاوت هستند و شايسته آن نيستند)
فهرست مطالب
1- شناخت بدترين انسانها
2- روانشناسى مدّعيان دروغين قضاوت



1- شناخت بدترين انسانها

دشمن‏ترين آفريده‏ ها نزد خدا دو نفرند: مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزى مى ‏كشاند و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش كشيده و گرفتار زشتى‏ هاى خود نيز مى‏باشد. و مردى كه مجهولاتى به هم بافته، و در ميان انسان‏هاى نادان امّت، جايگاهى پيدا كرده است، در تاريكى ‏هاى فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است. آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، چيزى را بسيار جمع آورى مى‏ كند كه اندك آن به از بسيار است، تا آن كه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند ، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد، و كسى كه امور آخرت را اصلاح كند ، خدا امور دنياى او را اصلاح خواهد كرد ، و كسى كه از درون جان واعظى دارد ، خدا را بر او حافظى است .

یا علی نام تو می برم نه غمی می ماند و نه همی
 
آخرین ویرایش:
بالا