[ تهیه صورت وضعیت ] ► پرسش و پاسخ ، آموزش

رحیمی

عضو جدید
من کارم پیمانکاری در رشته راه وآب هستش اگه در مورد صورت وضعیت وتعدیل و برنامه هاشون مشکلی دارید در خدمتیم;)
 

علی(110)

عضو جدید
یعنی چیش خیلی مهم نیست مهم اینه که ایشون هم فامیلی منن ، منم رحیمیم:)
راستی فامیل گرامی، من خیلی دوست دارم در مورد راه بدونم، موندم برای کارشناسی ارشد گرایش راه رو انتخاب کنم یا سازه رو. شما که تو زمینه ی راه هم فعالیت داری می تونی یه کمکی بکنی و بگی وضعیت مهندسای راه چطوره؟ مثلا حقوقشون، محدوده ی کاریشون، فعالیتاشون و ... چطوریاس؟:gol:
 

nashakiba

عضو جدید
تکسا قابل دانلود نیست چون با قفل سخت افزاری کار میکنه!!
مجبوری بخری!!
فایل اکسل وجود داره ولی خودم باهاش کار نکردم:
http://siamakalizad.persianblog.ir/tag/صورت_وضعیت
دوستان اگه مایل باشید در این تاپیک اموزش تهیه صورت وضعیت را شروع کنیم
البته خودم بلد نیستم و سوالات زیادی هم دارم
از اساتید کسی میتونه کمک کنه و اموزش را شروع کنه؟
امیدوارم تاپیک خوبی بشه
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
تکسا قابل دانلود نیست چون با قفل سخت افزاری کار میکنه!!
مجبوری بخری!!
فایل اکسل وجود داره ولی خودم باهاش کار نکردم:
http://siamakalizad.persianblog.ir/tag/صورت_وضعیت
دوستان اگه مایل باشید در این تاپیک اموزش تهیه صورت وضعیت را شروع کنیم
البته خودم بلد نیستم و سوالات زیادی هم دارم
از اساتید کسی میتونه کمک کنه و اموزش را شروع کنه؟
امیدوارم تاپیک خوبی بشه

سلام
مبحث تهیه صورت وضعیت وتعدیل خیلی گسترده هست.
من کلیات رو توضیح میدم. بعد به صورت پرسش و پاسخ ادامه خواهیم داد.
ابتدا باید ریز متره مربوط به کارهای انجام شده تهیه گردد. منظور از ریز متره احجام کارهای انجام شده بر اساس فهرست بها منظم به قرارداد می باشد.
چون فعالیت ها به صورت تکرار آیتم ( ردیف های موضوع فهرست بها ) در ریز متره نقل و در زمان های مختلف در طول پروژه تهیه می گردد ، برای سهولت کار ، مجموع کارهای انجام شده به صورت خلاصه متره به اختصار و تجمعی ارائه می شود.
در پایان خلاصه متره فعالیت هایی که به آنها آیتم حمل ( فصل 28 فهرست بهای ابنیه ) تعلق می گیرد ، براساس خلاصه متره محاسبه می گردد.
تا این قسمت فعالیت ها مربوط به احجام کار می باشد. بعد از این مرحله باید این احجام بر اساس نرخ های تعیین شده در فهرست بها ریالی گردد. به این قسمت بخش مالی گفته می شود.
کلیه فعالیت های مالی شده در این قسمت بر اساس فصول فهرست بها جمع گردیده و در قسمتی با عنوان خلاصه مالی فصول جمع میگردد. ( پس از اعمال ضرایب در بخش مالی ).
مجموع این فصول به انضمام تجهیز کارگاه مبلغ صورت وضعیت نامیده می شود.
لازم به ذکر است که صورت وضعیت به صورت تجمعی تهیه می گردد.
 

nashakiba

عضو جدید
سلام
مبحث تهیه صورت وضعیت وتعدیل خیلی گسترده هست.
من کلیات رو توضیح میدم. بعد به صورت پرسش و پاسخ ادامه خواهیم داد.
ابتدا باید ریز متره مربوط به کارهای انجام شده تهیه گردد. منظور از ریز متره احجام کارهای انجام شده بر اساس فهرست بها منظم به قرارداد می باشد.
چون فعالیت ها به صورت تکرار آیتم ( ردیف های موضوع فهرست بها ) در ریز متره نقل و در زمان های مختلف در طول پروژه تهیه می گردد ، برای سهولت کار ، مجموع کارهای انجام شده به صورت خلاصه متره به اختصار و تجمعی ارائه می شود.
در پایان خلاصه متره فعالیت هایی که به آنها آیتم حمل ( فصل 28 فهرست بهای ابنیه ) تعلق می گیرد ، براساس خلاصه متره محاسبه می گردد.
تا این قسمت فعالیت ها مربوط به احجام کار می باشد. بعد از این مرحله باید این احجام بر اساس نرخ های تعیین شده در فهرست بها ریالی گردد. به این قسمت بخش مالی گفته می شود.
کلیه فعالیت های مالی شده در این قسمت بر اساس فصول فهرست بها جمع گردیده و در قسمتی با عنوان خلاصه مالی فصول جمع میگردد. ( پس از اعمال ضرایب در بخش مالی ).
مجموع این فصول به انضمام تجهیز کارگاه مبلغ صورت وضعیت نامیده می شود.
لازم به ذکر است که صورت وضعیت به صورت تجمعی تهیه می گردد.
خیلی ممنون
خوشحالم که این بحث استارت خورد
کلیات رو گفتید ولی واقعا کلی بود
من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
اگه ممکنه هر کدوم از مراحل تهیه صورت وضعیت را شرح بدید و زیر شاخه های هر کدوم را توضیح بدید چون من اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم همه نکته ها را بپرسم ولی مطمئنا بین توضیحات شما سوالات زیادی خواهم پرسید
پیشنهادم چطوره؟
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
خیلی ممنون
خوشحالم که این بحث استارت خورد
کلیات رو گفتید ولی واقعا کلی بود
من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
اگه ممکنه هر کدوم از مراحل تهیه صورت وضعیت را شرح بدید و زیر شاخه های هر کدوم را توضیح بدید چون من اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم همه نکته ها را بپرسم ولی مطمئنا بین توضیحات شما سوالات زیادی خواهم پرسید
پیشنهادم چطوره؟

سلام
مبحث صورت وضعیت خیلی گسترده تر از این حرف ها هست که بشه در فروم توضیح داد.
ولی من سعی میکنم خیلی خلاصه ، هر وقت که فرصت کردم یک مطلب رو تیتر وار بگم، بعد شما سئوالات رو مطرح کنید که همه مشارکت کنن.

اولین مبحث ، تهیه ریز متره :
ریز متره در واقع تهیه مستنداتی هست که براساس نقشه ها ، صورت جلسات کارگاهی و دستور کارها و آیین نامه های اجرایی و بر اساس سر فصل های " فهرست بها سازمان مدیریت و برنامه ریزی " ، احجام کار های انجام شده را نشان می دهد.
به عنوان مثال فنداسیونی را در نظر بگیرید به ابعاد 200*200*50 که در تهیه آن باید بتن با عیار 350 کیلوگرم سیمان استفاده شده و میلگرد های آن یک لایه آرماتور به قطر 16 میلیمتر از هر 20 سانتیمتر باشد. با مراجعه به فهرست بهای رشته ابنیه در فصول 6 ، 7 و 8 ردیف هایی را خواهید دید که با این تعاریف مشابهند. " 060101 ، 070202 ، 080105 "
پس احجام مورد نظر مطابق با واحد های ارائه شده در فهرست در جداول مخصوص تهیه شده و برای تایید به دستگاه نظارت ارائه می شوند تا پس از تایید در " خلاصه متره ( مبحث آینده ) " درج گردند.
 

ixabedi

کاربر فعال
پس مراحل تهیه صورت وضعیت شد:
1)ریز متره
2)خلاصه متره
3)مالی
اگر دوستان نمونه فرم 3 بخش گفته شده در بالا را دارید جهت دانلود قرار بدید

فرض کنید صورت وضعیت شماره1 را آماده کردیم وقتی بخواهیم صودت وضعیت شماره 2 را آماده کنیم باید کارهای انجام گرفته در وضعیت شماره1 را در صورت وضعیت شماره 2هم بیاوریم یا نه صورت وضعیت 2 شامل کارهای جدید میشود؟؟؟
 

nashakiba

عضو جدید
سلام
مبحث صورت وضعیت خیلی گسترده تر از این حرف ها هست که بشه در فروم توضیح داد.
ولی من سعی میکنم خیلی خلاصه ، هر وقت که فرصت کردم یک مطلب رو تیتر وار بگم، بعد شما سئوالات رو مطرح کنید که همه مشارکت کنن.

اولین مبحث ، تهیه ریز متره :
ریز متره در واقع تهیه مستنداتی هست که براساس نقشه ها ، صورت جلسات کارگاهی و دستور کارها و آیین نامه های اجرایی و بر اساس سر فصل های " فهرست بها سازمان مدیریت و برنامه ریزی " ، احجام کار های انجام شده را نشان می دهد.
به عنوان مثال فنداسیونی را در نظر بگیرید به ابعاد 200*200*50 که در تهیه آن باید بتن با عیار 350 کیلوگرم سیمان استفاده شده و میلگرد های آن یک لایه آرماتور به قطر 16 میلیمتر از هر 20 سانتیمتر باشد. با مراجعه به فهرست بهای رشته ابنیه در فصول 6 ، 7 و 8 ردیف هایی را خواهید دید که با این تعاریف مشابهند. " 060101 ، 070202 ، 080105 "
پس احجام مورد نظر مطابق با واحد های ارائه شده در فهرست در جداول مخصوص تهیه شده و برای تایید به دستگاه نظارت ارائه می شوند تا پس از تایید در " خلاصه متره ( مبحث آینده ) " درج گردند.
خیلی ممنون
من پای ثابت این بحثم
تا اینجا مشکلی نیست البته در مورد آیتم های فهرست بها 1000 تا سوال هست اما توی این بحث نمیگنجه
بهتره اینجا فقط در مورد نکته های صورت وضعیت بحث کنیم و بقیه بحثها در فروم دیگه
 

nashakiba

عضو جدید
مشه در مورد چگونگی تهیه صورت جلسات توضیحاتی بفرمائید؟
برای تهیه صورت جلسات باید اول مقادیر و احجام را براورد کنید که اینکار طبق نقشه ها و دستور کارها انجام میشه
بعد باید مقادیر را به آیتم مربوط به خودش در فهرست بها اختصاص بدید. در تهیه صورت جلسه معمولا ریز متره ها ضمیمه میشه ولی سریرگ صورتجلسات اهمیت داره و ارزش حقوقی و قانونی داره و سند به حساب میاد.
اگه صورت جلسه نیاز به نقشه و یا ازبیلت داشته باشه باید تهیه و به صورت جلسه ضمیمه بشه.
چیزی که در تهیه صورت جلسات مهمه تسلط به فهرست بها است مخصوصا اینکه اضافه بها ها را تشخیص بدید و اونها را اعمال کنید
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
پس مراحل تهیه صورت وضعیت شد:
1)ریز متره
2)خلاصه متره
3)مالی
اگر دوستان نمونه فرم 3 بخش گفته شده در بالا را دارید جهت دانلود قرار بدید

فرض کنید صورت وضعیت شماره1 را آماده کردیم وقتی بخواهیم صودت وضعیت شماره 2 را آماده کنیم باید کارهای انجام گرفته در وضعیت شماره1 را در صورت وضعیت شماره 2هم بیاوریم یا نه صورت وضعیت 2 شامل کارهای جدید میشود؟؟؟

سلام
همانطور که قبلا گفته شد ، صورت وضعیت به صورت تجمعی نوشته می شود. یعنی صورت وضعیت شماره 2 حاوی صورت وضعیت شماره 1 نیز می باشد.
و اما در مورد فرم ها ....
نمونه های زیادی دارم. ولی الان به خاطر مشکل اینترنتی نمیتونم آپلود کنم.
آدرس ایمیل بدید تا بعدا براتون بفرستم.
 

ixabedi

کاربر فعال
برای تهیه صورت جلسات باید اول مقادیر و احجام را براورد کنید که اینکار طبق نقشه ها و دستور کارها انجام میشه
بعد باید مقادیر را به آیتم مربوط به خودش در فهرست بها اختصاص بدید. در تهیه صورت جلسه معمولا ریز متره ها ضمیمه میشه ولی سریرگ صورتجلسات اهمیت داره و ارزش حقوقی و قانونی داره و سند به حساب میاد.
اگه صورت جلسه نیاز به نقشه و یا ازبیلت داشته باشه باید تهیه و به صورت جلسه ضمیمه بشه.
چیزی که در تهیه صورت جلسات مهمه تسلط به فهرست بها است مخصوصا اینکه اضافه بها ها را تشخیص بدید و اونها را اعمال کنید

با تشکر از شما لطفا بفرمائید:
چه موقع نیاز به تهیه صورتجلسات میشود؟
در صورت امکان نمونه فرم صورتجلسات را آپ بفرمائید؟
در مورد شناخت اضافه بها با شما موافقم مثلا یک آیتم در فهرست بها وجود دارد "اضافه بها به ردیف های بتن ریزی، در صورت مصرف بتن در بتن مسلح" که فکر کنم برای بتن های با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب بکار میرود
 
آخرین ویرایش:

nashakiba

عضو جدید
با تشکر از شما لطفا بفرمائید:
چه موقع نیاز به تهیه صورتجلسات میشود؟
در صورت امکان نمونه فرم صورتجلسات را آپ بفرمائید؟
در مورد شناخت اضافه بها با شما موافقم مثلا یک آیتم در فهرست بها وجود دارد "اضافه بها به ردیف های بتن ریزی، در صورت مصرف بتن در بتن مسلح" که فکر کنم برای بتن های با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب بکار میرود
در حالت کلی باید تمامی کارهای انجام شده صورت جلسه بشه و در صورت وضعیت بیاد.
در صورت وضعیت قطعی دیگه ریز متره وجود نداره و کلا صورت جلسات است.
مخصوصا برای کارهایی که ممکنه بعدا قابل رویت نباشه از جمله خاکبرداری و یا احیانا تخریب و... باید حتما صورت جلسه تهیه بشه تا بعدا مشکلی پیش نیاد
اضافه بهای بتن مسلح فقط برای عیار 350 نیست. به هر بتن مسلحی تعلق میگیره
 
آخرین ویرایش:

1007

عضو جدید
پس مراحل تهیه صورت وضعیت شد:
1)ریز متره
2)خلاصه متره
3)مالی
اگر دوستان نمونه فرم 3 بخش گفته شده در بالا را دارید جهت دانلود قرار بدید

فرض کنید صورت وضعیت شماره1 را آماده کردیم وقتی بخواهیم صودت وضعیت شماره 2 را آماده کنیم باید کارهای انجام گرفته در وضعیت شماره1 را در صورت وضعیت شماره 2هم بیاوریم یا نه صورت وضعیت 2 شامل کارهای جدید میشود؟؟؟

جهت تهيه صورت وضعيت 2بايد تمام كارهاي انجام شده را از ابتدا متره ان انجام پذيرد و تهيه صورت وضعيت يك كار فوقالعاده تخصصي وحرفه ايي است و50دزصد كار پيمانكاري تهيه صوزت وضعيت و ارتباط ايتمها با يگديگر ودانستن اينكه مثلا جهت بتن ريزي چه ايتم هايي تعلق ميگرد وچگونه از ان استفاده ودر صورت وضعيت قيد تا از كار فرما دلار بگيري سوال داشتي در خدمتم0
 

1007

عضو جدید
تهيه صورت جلسات يكي از اساسي ترين كارها درتهيه صورت وضعيت است چون در پايان كار وتهيه صورت وضعيت قطعي مشاور و كارفرما استناد به همين صورت جلسات خواهند كرد 0وپيشنهاد ميكنم تو ضيحات هر فصل فهرست بها را قبل از استفاده از ايتمهاي ان حتما مطاله كن0پيشنهاد مكنم موردي شما اعلام تا جواب دهم0مثلا ايتم را اعلام تا بگويم چگونه صورت وضعيت ان تهيه وچه ايتم هايي تعلق ميگيرد وچگونه در ضرايب ضرب وبه چه شكل تجهيز گارگاه محاسبه ميشود0
 

1007

عضو جدید
در حالت کلی باید تمامی کارهای انجام شده صورت جلسه بشه و در صورت وضعیت بیاد.
در صورت وضعیت قطعی دیگه ریز متره وجود نداره و کلا صورت جلسات است.
مخصوصا برای کارهایی که ممکنه بعدا قابل رویت نباشه از جمله خاکبرداری و یا احیانا تخریب و... باید حتما صورت جلسه تهیه بشه تا بعدا مشکلی پیش نیاد
اضافه بهای بتن مسلح فقط برای عیار 350 نیست. به هر بتن مسلحی تعلق میگیره

دوست عزيز در تهيه صورت وضعيت قطعي ريزه متره از اهم واجبات ان است:heart:
 

ixabedi

کاربر فعال
جهت تهيه صورت وضعيت 2بايد تمام كارهاي انجام شده را از ابتدا متره ان انجام پذيرد و تهيه صورت وضعيت يك كار فوقالعاده تخصصي وحرفه ايي است و50دزصد كار پيمانكاري تهيه صوزت وضعيت و ارتباط ايتمها با يگديگر ودانستن اينكه مثلا جهت بتن ريزي چه ايتم هايي تعلق ميگرد وچگونه از ان استفاده ودر صورت وضعيت قيد تا از كار فرما دلار بگيري سوال داشتي در خدمتم0


از اینکه شما دوست عزیز به جمع ما در این تاپیک پیوستید خوشحالم لطفا به حضورتان در این تاپیک ادامه دهید
در مورد مصالح پایکاراگرمیشه یه توضیحی بفرمائید؟
آیا اگر مصالح پایکار در صورت وضعیت بیاید مالک مصالح پایکار کارفرما میشود؟
آیا آمدن مصالح پایکاردر صورت وضعیت برای پیمانکار سود داره؟
خلاصه اینکه مصالح پایکار چیه و کی میاید؟
 

ixabedi

کاربر فعال
یک سوال:
فرض کنید در وسط یک پروژه ناظر عوض شود و ناظر جدید صورت جلساتی را که با امضاء ناظر قبلی ثبت شده را قبول ندارد و مقادیر ثبت شده در صورتجلسات را زیاد میداند در این صورت چه باید کرد؟اگر آیتم مورد نظر قابل روئت نباشد چی؟در واقع اعتبار صورتجلسات تا چه حده؟
 

1007

عضو جدید
از اینکه شما دوست عزیز به جمع ما در این تاپیک پیوستید خوشحالم لطفا به حضورتان در این تاپیک ادامه دهید
در مورد مصالح پایکاراگرمیشه یه توضیحی بفرمائید؟
آیا اگر مصالح پایکار در صورت وضعیت بیاید مالک مصالح پایکار کارفرما میشود؟
آیا آمدن مصالح پایکاردر صورت وضعیت برای پیمانکار سود داره؟
خلاصه اینکه مصالح پایکار چیه و کی میاید؟


مصالح پاي كار به مصالحي كفته ميشود كه پيما نكار جهت كار تهيه مينمايدو جهت بنيه مالي پيمانكار در صورت وضعت هايش اعمال ميكند و70در صد ريالي ان بدون ضريب تجهيز تعلق ميگيرد ومالك مصالح كاركارفرما ميباشد تا اينكه مصالح بكار بيايد ودر صورت وضعيتها اعمال شود 0مصالح پاي كار بسته به نوع كار فرق مي كند0سيمان-ارماتور-اهن-لوله و000000الي اخر:gol:
 

nashakiba

عضو جدید
من یه مدتی نبودم
بحث جالبی شده
من یه سوال کلی در مورد دفتر فنی دارم
در شرکتی که من کار میکنم به هر نحوی که شده سعی میکنند مقادی ر را بیشتر از واقعیت بنویسند و به هر طریق سر کارفرما کلاه بزارند
همه دفتر فنی ها اینطوری کار میکنن؟
 

fari_civil

عضو جدید
این مهندس مشاورا ونظارت همچین میتیغنت که نگووووو!!:mad: دفتر فنی باید بیشتربنویسه که وقتی اوناروهمه چی کلی خط کشیدن تودفتر فنی زیاد متضرر(اینکلمه روازکجام اوردم؟!!!:surprised:) نشی;)!!!
چون اگه تو عین واقعیتم بنویسی اونا بازم روت خط بطلانمیکشن!!!!
 

nashakiba

عضو جدید
این درسته
ولی اگه زیاد نوشتم و ناظر هم متوجه نشد و خط نزد اونوقت چی؟
دینش گردنم میمونه
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
من یه مدتی نبودم
بحث جالبی شده
من یه سوال کلی در مورد دفتر فنی دارم
در شرکتی که من کار میکنم به هر نحوی که شده سعی میکنند مقادی ر را بیشتر از واقعیت بنویسند و به هر طریق سر کارفرما کلاه بزارند
همه دفتر فنی ها اینطوری کار میکنن؟

سلام
من تقریبا یه 8 سالی هست که تو دفتر فنی هستم.
به نظر من نباید با پروژه و احجام آن به صورت غیر واقعی برخورد کرد. این کار باعث میشخ که اعتماد متقابل از بین بره. بهتره که از اول با سیستم پروژه صادقانه رفتار کنیم. من خودم ایجوری بهتر جواب گرفتم.
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
مصالح پاي كار به مصالحي كفته ميشود كه پيما نكار جهت كار تهيه مينمايدو جهت بنيه مالي پيمانكار در صورت وضعت هايش اعمال ميكند و70در صد ريالي ان بدون ضريب تجهيز تعلق ميگيرد ومالك مصالح كاركارفرما ميباشد تا اينكه مصالح بكار بيايد ودر صورت وضعيتها اعمال شود 0مصالح پاي كار بسته به نوع كار فرق مي كند0سيمان-ارماتور-اهن-لوله و000000الي اخر:gol:

همانطور که دوست عزیزمون گفت ، مصالح پای کار به عناوینی اطلاق می شود که پیمانکار یا آن را مطابق با مشخصات پروژه خرید کرده و هنوز در پروژه استفاده نکرده و یا به مصالحی گفته می شود که به استناد مدارک در محلی خارج از پروژه در حال خرید و یا ساخت می باشد.
مثال :
میلگرد و آهن آلاتی که جهت پروژه خرید شده و به محل پروژه حمل شده است.
سازه ای فلزی همچون سوله که مصالح آن در کارخانه ای خارج از پروژه در حال ساخت می باشد
سیمان پایکار و حواله خرید آن ( با توجه به اینکه برای خرید سیمان و اختصاص سهمیه بایستی به صورت پیش خرید اقدام شود. )
ساخت انواع پنجره UPVC و پنجره و درب های مختلف و ...
 

Mehdi_rndyk

عضو جدید
یک سوال:
فرض کنید در وسط یک پروژه ناظر عوض شود و ناظر جدید صورت جلساتی را که با امضاء ناظر قبلی ثبت شده را قبول ندارد و مقادیر ثبت شده در صورتجلسات را زیاد میداند در این صورت چه باید کرد؟اگر آیتم مورد نظر قابل روئت نباشد چی؟در واقع اعتبار صورتجلسات تا چه حده؟

با سلام
طبق شرایط عمومی پیمان هر وقت مقرر شود که ناظر و یا مشاور عوض شود بایستی تا یک ماه کلیه فعالیت های مربوط به کار خود تا صورت جلسه نماید. ناظر جدید نمی تواند نسبت به تغییر صورت مجالس قبلی اقدام نماید. مخصوصا در مورد صورت مجالسی که با تایید کارفرما هم رسیده باشد.
 

shadyy

عضو جدید
خیلی ممنون
خوشحالم که این بحث استارت خورد
کلیات رو گفتید ولی واقعا کلی بود
من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
اگه ممکنه هر کدوم از مراحل تهیه صورت وضعیت را شرح بدید و زیر شاخه های هر کدوم را توضیح بدید چون من اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم همه نکته ها را بپرسم ولی مطمئنا بین توضیحات شما سوالات زیادی خواهم پرسید
پیشنهادم چطوره؟

سلام دوست عزیز من به تازگی کارم رو در یه اداره شروع کردم و منو به عنوان نیروی کارفرما سر یه پروژه فرستادن که هم پیمانکار داره و هم ناظر. منم که اولین تجربه کاریمه و چیز زیادی درباره صورت وضعیت و مخصوصا صورتجلسات نمیدونم.واقعا نمیدونم صورتجلساتی که پیمانکار تهیه کرده و میاره برام تا چه حد میتونه درست باشه. میشه لطفا بطور کامل برام توضیح بدین که صورتجلسات رو چطور میشه براورد کرد؟ واقعا اینجا هیچکی کمکم نمیکنه
 

shadyy

عضو جدید
با سلام
طبق شرایط عمومی پیمان هر وقت مقرر شود که ناظر و یا مشاور عوض شود بایستی تا یک ماه کلیه فعالیت های مربوط به کار خود تا صورت جلسه نماید. ناظر جدید نمی تواند نسبت به تغییر صورت مجالس قبلی اقدام نماید. مخصوصا در مورد صورت مجالسی که با تایید کارفرما هم رسیده باشد.

سلام واقعا ممنون که همچین بحث خوبی رو گذاشتین. میشه توضیح بدی که یه نیروی تازه که از طرف کارفرما وارد پروژه ای شده که تقریبا تو نیمه های کارش هست و مثل من تقریبا بی تجربه هست چیکار باید بکنه که پیمانکار و حتی مشاور سرش کلاه نذارن و اصولا خط زدن بعضی مقادیر صورت وضعیت که پیمانکار نوشته و ناظر هم تا حدودی اونو تایید کرده برچه مبنایی هست؟ خواهش میکنم به من کمک کنید تو بد مخمصه ای افتادم و نمیخام جا بزنم. :(
 

ixabedi

کاربر فعال
سلام دوست عزیز من به تازگی کارم رو در یه اداره شروع کردم و منو به عنوان نیروی کارفرما سر یه پروژه فرستادن که هم پیمانکار داره و هم ناظر. منم که اولین تجربه کاریمه و چیز زیادی درباره صورت وضعیت و مخصوصا صورتجلسات نمیدونم.واقعا نمیدونم صورتجلساتی که پیمانکار تهیه کرده و میاره برام تا چه حد میتونه درست باشه. میشه لطفا بطور کامل برام توضیح بدین که صورتجلسات رو چطور میشه براورد کرد؟ واقعا اینجا هیچکی کمکم نمیکنه

البته فکر کنم شما بعنوان کمک ناظر در کنار ناظر اصلی پروژه مشغول به فعالیت هستید
کار شما بررسی صورت وضعیت های است که از طرف پیمانکار ارائه میشه که همراه با صورت وضعیت ریز متره هم ارائه میشود شما مقادیر موجود در ریزه متره را با مقدار موجود در صورتجلسات چک کنیددر صورت یکی بودن مقادیر آنها را تیک می زنید و در صورت زیاد بودن آن را خط می زنید و مقدار موجود در صورت جلسات را در ریزه متره می نویسید چون صورت جلسات با امضای ناظر اصلی هست بنابراین مسولیت مقادیر برعهده خود اوست فقط پیمانکار باید اصل صورتجلسات را ارائه بده نه کپی آنرا
ملاک درستی صورتجلسات هم همان امضای نماینده کارفرما می باشد.
پس مرحله اول کنترل مقادیر موجود در ریزه متره با مقادیر موجود در صورتجلسات می باشه
مرحله دوم انتقال همان اعدادی که در ریزه متره تیک زدی به صورت وضعیت می باشه در واقع چک کردن مقادیر آمده در صورت وضعیت با مقادیر موجود در ریزمتره که بررسی کردی
مرحله سوم با توجه به سال فهرست بهای منضم پیمان مبلغ فهرست بها را چک کن و در آخر ضرب مقادیر کارکرد در مبلغ فهرست بها و سر آخر جمع همه آنها و ضرب در ضرایب

بنظرم بیشترین کمک را همکارانت در اداره میتونند به شما بکنند هر جا سوالی برایت پیش اومد از آنها بپرس چون قطعا اونها هم روز اول همه چیز را نمیدونستند
 

ixabedi

کاربر فعال
سلام واقعا ممنون که همچین بحث خوبی رو گذاشتین. میشه توضیح بدی که یه نیروی تازه که از طرف کارفرما وارد پروژه ای شده که تقریبا تو نیمه های کارش هست و مثل من تقریبا بی تجربه هست چیکار باید بکنه که پیمانکار و حتی مشاور سرش کلاه نذارن و اصولا خط زدن بعضی مقادیر صورت وضعیت که پیمانکار نوشته و ناظر هم تا حدودی اونو تایید کرده برچه مبنایی هست؟ خواهش میکنم به من کمک کنید تو بد مخمصه ای افتادم و نمیخام جا بزنم. :(
زیاد به خودت سخت نگیر . سوتی هم دادی نگران نباش چون این نیز بگذرد. در عوض تجربه ای میشود برای آینده ات .
از تجربیات دوروبریات استفاده کن. همین سوال را از آنها بپرس که مثلا یک پیمانکار یا مشاور در هنگام ارائه صورت وضعیت یا تعدیل یا مابه التفاوت کجا ها را جهت سود مالی بیشتر ممکن کم یا زیاد بنویسه که در هنگام بررسی باید دقت بیشتری کرد
در پروژه های که کارهای انجام شده صورت جلسه نمی شود این قضیه خط زدن صورت وضعیت زیاد دیده میشود بطوری که در اینجا شاهد یک چانه زنی بر سر مقادیر بین ناظر و نماینده پیمانکار هستیم
پیمانکار میگه وقتی قرار صورت وضعیت من خط بخوره بهتره مقادیر را بیشتر از اندازه واقعی بنویسم تا در صورت خط زده شدن از طرف کارفرما حداقل به مقدار واقعی کارکرد برسم
در این مورد تجربه بسیار مهم می باشه همین سرکشی های که شما به پروژه انجام می دهید میتونید هم به نوع کار انجام شده و هم به رنج یا مقدار کارکرد واقعی پروژه پی ببرید.
این تجربیات بسیار بسیار اندک من در مدت فعالیتم در یک اداره بود
 

shadyy

عضو جدید
زیاد به خودت سخت نگیر . سوتی هم دادی نگران نباش چون این نیز بگذرد. در عوض تجربه ای میشود برای آینده ات .
از تجربیات دوروبریات استفاده کن. همین سوال را از آنها بپرس که مثلا یک پیمانکار یا مشاور در هنگام ارائه صورت وضعیت یا تعدیل یا مابه التفاوت کجا ها را جهت سود مالی بیشتر ممکن کم یا زیاد بنویسه که در هنگام بررسی باید دقت بیشتری کرد
در پروژه های که کارهای انجام شده صورت جلسه نمی شود این قضیه خط زدن صورت وضعیت زیاد دیده میشود بطوری که در اینجا شاهد یک چانه زنی بر سر مقادیر بین ناظر و نماینده پیمانکار هستیم
پیمانکار میگه وقتی قرار صورت وضعیت من خط بخوره بهتره مقادیر را بیشتر از اندازه واقعی بنویسم تا در صورت خط زده شدن از طرف کارفرما حداقل به مقدار واقعی کارکرد برسم
در این مورد تجربه بسیار مهم می باشه همین سرکشی های که شما به پروژه انجام می دهید میتونید هم به نوع کار انجام شده و هم به رنج یا مقدار کارکرد واقعی پروژه پی ببرید.
این تجربیات بسیار بسیار اندک من در مدت فعالیتم در یک اداره بود

سلام.ممنون از راهنماییهات. البته گفتم که اینجا متاسفانه همکارام کمکی بهم نمیکنن و من هم سر یه کاری رفتم که نیمه های پروزه هست. ای کاش از همون اول پروژه تو محیطش بودم و میدونستم که چی به چیه. بهرحال ممنونم از اینکه بهم روحیه دادی:smile:
 
بالا