تکسا قابل دانلود نیست چون با قفل سخت افزاری کار میکنه!!
مجبوری بخری!!
فایل اکسل وجود داره ولی خودم باهاش کار نکردم:
http://siamakalizad.persianblog.ir/tag/صورت_وضعیت
دوستان اگه مایل باشید در این تاپیک اموزش تهیه صورت وضعیت را شروع کنیم
البته خودم بلد نیستم و سوالات زیادی هم دارم
از اساتید کسی میتونه کمک کنه و اموزش را شروع کنه؟
امیدوارم تاپیک خوبی بشه
خیلی ممنونسلام
مبحث تهیه صورت وضعیت وتعدیل خیلی گسترده هست.
من کلیات رو توضیح میدم. بعد به صورت پرسش و پاسخ ادامه خواهیم داد.
ابتدا باید ریز متره مربوط به کارهای انجام شده تهیه گردد. منظور از ریز متره احجام کارهای انجام شده بر اساس فهرست بها منظم به قرارداد می باشد.
چون فعالیت ها به صورت تکرار آیتم ( ردیف های موضوع فهرست بها ) در ریز متره نقل و در زمان های مختلف در طول پروژه تهیه می گردد ، برای سهولت کار ، مجموع کارهای انجام شده به صورت خلاصه متره به اختصار و تجمعی ارائه می شود.
در پایان خلاصه متره فعالیت هایی که به آنها آیتم حمل ( فصل 28 فهرست بهای ابنیه ) تعلق می گیرد ، براساس خلاصه متره محاسبه می گردد.
تا این قسمت فعالیت ها مربوط به احجام کار می باشد. بعد از این مرحله باید این احجام بر اساس نرخ های تعیین شده در فهرست بها ریالی گردد. به این قسمت بخش مالی گفته می شود.
کلیه فعالیت های مالی شده در این قسمت بر اساس فصول فهرست بها جمع گردیده و در قسمتی با عنوان خلاصه مالی فصول جمع میگردد. ( پس از اعمال ضرایب در بخش مالی ).
مجموع این فصول به انضمام تجهیز کارگاه مبلغ صورت وضعیت نامیده می شود.
لازم به ذکر است که صورت وضعیت به صورت تجمعی تهیه می گردد.
خیلی ممنون
خوشحالم که این بحث استارت خورد
کلیات رو گفتید ولی واقعا کلی بود
من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
اگه ممکنه هر کدوم از مراحل تهیه صورت وضعیت را شرح بدید و زیر شاخه های هر کدوم را توضیح بدید چون من اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم همه نکته ها را بپرسم ولی مطمئنا بین توضیحات شما سوالات زیادی خواهم پرسید
پیشنهادم چطوره؟
مشه در مورد چگونگی تهیه صورت جلسات توضیحاتی بفرمائید؟من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
خیلی ممنونسلام
مبحث صورت وضعیت خیلی گسترده تر از این حرف ها هست که بشه در فروم توضیح داد.
ولی من سعی میکنم خیلی خلاصه ، هر وقت که فرصت کردم یک مطلب رو تیتر وار بگم، بعد شما سئوالات رو مطرح کنید که همه مشارکت کنن.
اولین مبحث ، تهیه ریز متره :
ریز متره در واقع تهیه مستنداتی هست که براساس نقشه ها ، صورت جلسات کارگاهی و دستور کارها و آیین نامه های اجرایی و بر اساس سر فصل های " فهرست بها سازمان مدیریت و برنامه ریزی " ، احجام کار های انجام شده را نشان می دهد.
به عنوان مثال فنداسیونی را در نظر بگیرید به ابعاد 200*200*50 که در تهیه آن باید بتن با عیار 350 کیلوگرم سیمان استفاده شده و میلگرد های آن یک لایه آرماتور به قطر 16 میلیمتر از هر 20 سانتیمتر باشد. با مراجعه به فهرست بهای رشته ابنیه در فصول 6 ، 7 و 8 ردیف هایی را خواهید دید که با این تعاریف مشابهند. " 060101 ، 070202 ، 080105 "
پس احجام مورد نظر مطابق با واحد های ارائه شده در فهرست در جداول مخصوص تهیه شده و برای تایید به دستگاه نظارت ارائه می شوند تا پس از تایید در " خلاصه متره ( مبحث آینده ) " درج گردند.
برای تهیه صورت جلسات باید اول مقادیر و احجام را براورد کنید که اینکار طبق نقشه ها و دستور کارها انجام میشهمشه در مورد چگونگی تهیه صورت جلسات توضیحاتی بفرمائید؟
پس مراحل تهیه صورت وضعیت شد:
1)ریز متره
2)خلاصه متره
3)مالی
اگر دوستان نمونه فرم 3 بخش گفته شده در بالا را دارید جهت دانلود قرار بدید
فرض کنید صورت وضعیت شماره1 را آماده کردیم وقتی بخواهیم صودت وضعیت شماره 2 را آماده کنیم باید کارهای انجام گرفته در وضعیت شماره1 را در صورت وضعیت شماره 2هم بیاوریم یا نه صورت وضعیت 2 شامل کارهای جدید میشود؟؟؟
برای تهیه صورت جلسات باید اول مقادیر و احجام را براورد کنید که اینکار طبق نقشه ها و دستور کارها انجام میشه
بعد باید مقادیر را به آیتم مربوط به خودش در فهرست بها اختصاص بدید. در تهیه صورت جلسه معمولا ریز متره ها ضمیمه میشه ولی سریرگ صورتجلسات اهمیت داره و ارزش حقوقی و قانونی داره و سند به حساب میاد.
اگه صورت جلسه نیاز به نقشه و یا ازبیلت داشته باشه باید تهیه و به صورت جلسه ضمیمه بشه.
چیزی که در تهیه صورت جلسات مهمه تسلط به فهرست بها است مخصوصا اینکه اضافه بها ها را تشخیص بدید و اونها را اعمال کنید
در حالت کلی باید تمامی کارهای انجام شده صورت جلسه بشه و در صورت وضعیت بیاد.با تشکر از شما لطفا بفرمائید:
چه موقع نیاز به تهیه صورتجلسات میشود؟
در صورت امکان نمونه فرم صورتجلسات را آپ بفرمائید؟
در مورد شناخت اضافه بها با شما موافقم مثلا یک آیتم در فهرست بها وجود دارد "اضافه بها به ردیف های بتن ریزی، در صورت مصرف بتن در بتن مسلح" که فکر کنم برای بتن های با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب بکار میرود
پس مراحل تهیه صورت وضعیت شد:
1)ریز متره
2)خلاصه متره
3)مالی
اگر دوستان نمونه فرم 3 بخش گفته شده در بالا را دارید جهت دانلود قرار بدید
فرض کنید صورت وضعیت شماره1 را آماده کردیم وقتی بخواهیم صودت وضعیت شماره 2 را آماده کنیم باید کارهای انجام گرفته در وضعیت شماره1 را در صورت وضعیت شماره 2هم بیاوریم یا نه صورت وضعیت 2 شامل کارهای جدید میشود؟؟؟
در حالت کلی باید تمامی کارهای انجام شده صورت جلسه بشه و در صورت وضعیت بیاد.
در صورت وضعیت قطعی دیگه ریز متره وجود نداره و کلا صورت جلسات است.
مخصوصا برای کارهایی که ممکنه بعدا قابل رویت نباشه از جمله خاکبرداری و یا احیانا تخریب و... باید حتما صورت جلسه تهیه بشه تا بعدا مشکلی پیش نیاد
اضافه بهای بتن مسلح فقط برای عیار 350 نیست. به هر بتن مسلحی تعلق میگیره
جهت تهيه صورت وضعيت 2بايد تمام كارهاي انجام شده را از ابتدا متره ان انجام پذيرد و تهيه صورت وضعيت يك كار فوقالعاده تخصصي وحرفه ايي است و50دزصد كار پيمانكاري تهيه صوزت وضعيت و ارتباط ايتمها با يگديگر ودانستن اينكه مثلا جهت بتن ريزي چه ايتم هايي تعلق ميگرد وچگونه از ان استفاده ودر صورت وضعيت قيد تا از كار فرما دلار بگيري سوال داشتي در خدمتم0
از اینکه شما دوست عزیز به جمع ما در این تاپیک پیوستید خوشحالم لطفا به حضورتان در این تاپیک ادامه دهید
در مورد مصالح پایکاراگرمیشه یه توضیحی بفرمائید؟
آیا اگر مصالح پایکار در صورت وضعیت بیاید مالک مصالح پایکار کارفرما میشود؟
آیا آمدن مصالح پایکاردر صورت وضعیت برای پیمانکار سود داره؟
خلاصه اینکه مصالح پایکار چیه و کی میاید؟
من یه مدتی نبودم
بحث جالبی شده
من یه سوال کلی در مورد دفتر فنی دارم
در شرکتی که من کار میکنم به هر نحوی که شده سعی میکنند مقادی ر را بیشتر از واقعیت بنویسند و به هر طریق سر کارفرما کلاه بزارند
همه دفتر فنی ها اینطوری کار میکنن؟
مصالح پاي كار به مصالحي كفته ميشود كه پيما نكار جهت كار تهيه مينمايدو جهت بنيه مالي پيمانكار در صورت وضعت هايش اعمال ميكند و70در صد ريالي ان بدون ضريب تجهيز تعلق ميگيرد ومالك مصالح كاركارفرما ميباشد تا اينكه مصالح بكار بيايد ودر صورت وضعيتها اعمال شود 0مصالح پاي كار بسته به نوع كار فرق مي كند0سيمان-ارماتور-اهن-لوله و000000الي اخر![]()
یک سوال:
فرض کنید در وسط یک پروژه ناظر عوض شود و ناظر جدید صورت جلساتی را که با امضاء ناظر قبلی ثبت شده را قبول ندارد و مقادیر ثبت شده در صورتجلسات را زیاد میداند در این صورت چه باید کرد؟اگر آیتم مورد نظر قابل روئت نباشد چی؟در واقع اعتبار صورتجلسات تا چه حده؟
خیلی ممنون
خوشحالم که این بحث استارت خورد
کلیات رو گفتید ولی واقعا کلی بود
من تازه کارمو در دفتر فنی شروع کردم و فعلا در حد تهیه صورت جلسات تسلط دارم.
اگه ممکنه هر کدوم از مراحل تهیه صورت وضعیت را شرح بدید و زیر شاخه های هر کدوم را توضیح بدید چون من اطلاعاتم در حدی نیست که بتونم همه نکته ها را بپرسم ولی مطمئنا بین توضیحات شما سوالات زیادی خواهم پرسید
پیشنهادم چطوره؟
با سلام
طبق شرایط عمومی پیمان هر وقت مقرر شود که ناظر و یا مشاور عوض شود بایستی تا یک ماه کلیه فعالیت های مربوط به کار خود تا صورت جلسه نماید. ناظر جدید نمی تواند نسبت به تغییر صورت مجالس قبلی اقدام نماید. مخصوصا در مورد صورت مجالسی که با تایید کارفرما هم رسیده باشد.
سلام دوست عزیز من به تازگی کارم رو در یه اداره شروع کردم و منو به عنوان نیروی کارفرما سر یه پروژه فرستادن که هم پیمانکار داره و هم ناظر. منم که اولین تجربه کاریمه و چیز زیادی درباره صورت وضعیت و مخصوصا صورتجلسات نمیدونم.واقعا نمیدونم صورتجلساتی که پیمانکار تهیه کرده و میاره برام تا چه حد میتونه درست باشه. میشه لطفا بطور کامل برام توضیح بدین که صورتجلسات رو چطور میشه براورد کرد؟ واقعا اینجا هیچکی کمکم نمیکنه
زیاد به خودت سخت نگیر . سوتی هم دادی نگران نباش چون این نیز بگذرد. در عوض تجربه ای میشود برای آینده ات .سلام واقعا ممنون که همچین بحث خوبی رو گذاشتین. میشه توضیح بدی که یه نیروی تازه که از طرف کارفرما وارد پروژه ای شده که تقریبا تو نیمه های کارش هست و مثل من تقریبا بی تجربه هست چیکار باید بکنه که پیمانکار و حتی مشاور سرش کلاه نذارن و اصولا خط زدن بعضی مقادیر صورت وضعیت که پیمانکار نوشته و ناظر هم تا حدودی اونو تایید کرده برچه مبنایی هست؟ خواهش میکنم به من کمک کنید تو بد مخمصه ای افتادم و نمیخام جا بزنم.![]()
زیاد به خودت سخت نگیر . سوتی هم دادی نگران نباش چون این نیز بگذرد. در عوض تجربه ای میشود برای آینده ات .
از تجربیات دوروبریات استفاده کن. همین سوال را از آنها بپرس که مثلا یک پیمانکار یا مشاور در هنگام ارائه صورت وضعیت یا تعدیل یا مابه التفاوت کجا ها را جهت سود مالی بیشتر ممکن کم یا زیاد بنویسه که در هنگام بررسی باید دقت بیشتری کرد
در پروژه های که کارهای انجام شده صورت جلسه نمی شود این قضیه خط زدن صورت وضعیت زیاد دیده میشود بطوری که در اینجا شاهد یک چانه زنی بر سر مقادیر بین ناظر و نماینده پیمانکار هستیم
پیمانکار میگه وقتی قرار صورت وضعیت من خط بخوره بهتره مقادیر را بیشتر از اندازه واقعی بنویسم تا در صورت خط زده شدن از طرف کارفرما حداقل به مقدار واقعی کارکرد برسم
در این مورد تجربه بسیار مهم می باشه همین سرکشی های که شما به پروژه انجام می دهید میتونید هم به نوع کار انجام شده و هم به رنج یا مقدار کارکرد واقعی پروژه پی ببرید.
این تجربیات بسیار بسیار اندک من در مدت فعالیتم در یک اداره بود