[تنظیم شرایط محیطی] بررسی تأثير استفاده از نيروگاههای بيوگازی در توسعه اقتصادی

سـعید

مدیر بازنشسته
بررسی تأثير استفاده از نيروگاههای بيوگازی در توسعه اقتصادی اجتماعی استانهای شمالی ايران

اکبرشعبانی کيا - علی نظری - راضيه دهقان - طاهره قاسميان يادگاری-
چکيده:
تأمين انرژی کافی از ضروريات جوامع امروزی جهت توسعة اقتصادی , اجتماعی وبهبود وضعيت زندگی مردم ميباشد. استانهای شمالی ايران از قطبهای اصلی کشاورزی درکشوربوده ودارای پتانسيل طبيعی گردشگری بسيار بالايی می باشند.
بررسی وضعيت جمع آوری و بازيافت مواد زائد شهری در استانهای شمالی و مشکلات حاصله نشان ميدهد که مقوله مديريت مواد زائد شهری در اين استانها از اهميت به سزايی برخوردار می باشد.
روشهای گوناگونی برای رهايی از معضل زباله وجود دارد. در اکثر نقاط ايران اولين و مهمترين گزينه برای امر فوق دفن در زمين ميباشد. گرچه اثرات حاصل از دفن زباله در بسياری از مناطق ايران قابل تحمل است ولی در استانهای شمالی ايران با توجه به شرايط جغرافيايی و اقليمی اين اثرات بسيار شديد بوده و در صورت عدم رعايت اصول مهندسی در مديريت مواد زائد و کنترل گازهای حاصله و شيرابه های خطرناک توليدی , آسيبها و زيانهای جبران ناپذيری به چرخة محيط زيست و اقتصاد منطقه وارد می شود.
محدوديت زمين مناسب جهت دفن زباله , بالا بودن سطح آبهای زيرزمينی و نحوة جريان آبهای سطحی در اين استانها ما را به تأمل در انتخاب شيوة مناسب برای رهايی از معضل زباله و ساير آلاينده های زيست محيطی وا ميدارد. احداث نيروگاههای بيوگازی در اين استانها می تواند ضمن حل معضل زباله قسمتی از انرژی مورد نياز جامعه را نيز تأمين نمايد.کود آلی قابل استفاده در کشاورزی و آب بدست آمده نيز می تواند در توسعة کشاورزی و پرورش گل و گياه در منطقه تأثير مهمی داشته باشد. ضمن آنکه ايجاد چهره ای زيبا برای شهرهای شمالی را ميتوان از ساير مزايای احداث نيروگاههای بيوگازی در اين استانها در نظر گرفت که در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر خواهد بود.
در اين مقاله به بررسی تأثير استفاده از نيروگاههای بيوگازی در توسعة اقتصادی اجتماعی و جذب گردشگران در استانهای شمالی ايران ( مازندران , گيلان , گلستان ) خواهيم پرداخت.
کليدواژه : بيوگاز , توسعه اقتصادی اجتماعی , نيروگاه بيوگازی.
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
 
بالا