تو تاپیک قبلی یکی از رمپا رو محاسبات شیب و عرض اون رو قرار دادم و اگه بازم متوجه نشدین بگین یک کار رو کامل براتون توضیح بدیم اینجا
کاملا متوجه شدم. مرسی از شما و بقیه که راهنمایی کردن
تو تاپیک قبلی یکی از رمپا رو محاسبات شیب و عرض اون رو قرار دادم و اگه بازم متوجه نشدین بگین یک کار رو کامل براتون توضیح بدیم اینجا
واقعا دمت گرم مهندسخلاصه نکات مهم تاپیک تمرین گروهی آزمون طراحی آذر92 تا آخر صفحه 45 .
دوستان اگه مفید هست که بگید مابقیشم همینجا بذارم.مشاهده پیوست 203458
من مبحث جدیدو خوندم این اطلاعاتم از تو اون در آوردمصفحه 101 مبحث 15 سال 87 موضوع رو یه جور دیگه بررسی کرده!!!!
1...اگه بخایم اون مسیله اشرافیت رو در نظر بگیریم okb پنجره بایست چقدر باشه؟ این مسیله باید همیشه در مورد پنجره های شمالی رعایت شه؟
2... ارتفاع موتورخونه چقدر باید باشه؟
3..تو طرح آذر 90 ، 4 متر مشخص شده واسه چیه؟
4...تو طرح اذر 89 پخ مشخض شده باید تو زیرزمین و همکف هم رعایت شه/؟
خوب مگه نباید پشت ماشین 5 متر جا داشته باشیم ؟ اینجوری که 4.40 هست 0.6 کمتره آخهسلام مشکلش چیه ؟5 متر طول ماشینه دو تا 0.08 سانت میشه 0.16 درز انقطاع با دوتا 0.20سانت دیوار تا اینجا میشه 5.56 از 10 کم بشه میشه 4.40 باقی میمونه. این سوال بسختی میشه 5 تا ماشین جا داد در حالت اید الش 4 تا خوب جا میشه.
جواب این سوالا رو کسی نمی دونه؟؟؟؟؟؟
خوب خوب همینجا نگهش دار !!!!!!! پس نورگیر مون مسقف نیست؟ بازه ؟ از کف طبقه ای که شروع میشه تا بالا هیچ سقفی نداره؟ دیوار سمت همسایگی چی؟ توی نقشه ها بچه ها مسقف در نظر میگیرند که کد روی سقف رو بهش میدن . شما میگین نباید مسقف باشه ؟ اگر مسقف نباشه باید دیوار هاشیه اون رو بکشیم دیگه ؟؟سلام دوستان
یه مساله ای که توی کار خیلی ها دارم میبینم اینه که کد نورگیر رو روی بام ، همون کد کف بام یا کد کف بام +جان پناهش میذارن.
این اشتباست ،
کدی که برای نورگیر میذاریم روی بام، در حقیقت کد همون کف طبقه ایه که از اونجا نورگیر شروع شده !
این که داکت ها از همون طبقه ای که شروع میشن تا بالا ادامه پیدا میکنند و نیاز نیست در طبقه پایینش هم باشند رو مطمئنین دیگه ؟نه عزیزم منظورم همه داکتها نیست که !
فقط داکت مرکزی که میذارین باید از پایین ( جایی که موتورخانه هست ) تا بام بالا بره
داکت فضاها و یا نورگیرها از هر طبقه ای که شروع بشن تا بام بالا میرن
نخیر به هیچ وجه.. چون ما به ازای مقدار رمپی که به ما اختلاف ارتفاع میده طول رمپ رو محاسبه میکنیمممنونم مهندس کاملا متوجه شدم . فقط یه سوال دیگه پاگردا جزو طول رمپ حساب میشن البته فکر نمیکنم حساب بشن ؟![]()
از نظر من مانعی نداره میتونین طبقه ای رو که نیاز به نورگیر داره تا بالا نورگیر بزارین ولی پیوستگی کارتون از بین میره سعی میکنیم اینجوری نشه . نظر من اینه حالا دوستان اگر نظر دیگه ای دارن بگنهیچکس بلد نیست؟؟؟![]()
به نظر من در آوردن واحد شمالی جنوبی امتیازه اما زور زدن بیخود فایده ای نداره اگر راه حل دیگه ای مثل نورگیر داره خوب میزاریم . اگر عرض زمین جوابگو نیست وقتتون رو سر حل کردن این مسئله نگیرین . چون خیلی جاها از دست دادن یک امتیاز بهتر از اینه که کل امتحان رو سر وسواس از دست بدین . اینو واسه این مطلب فقط نمیگم برای همه ضوابط سعی کنین که استاندارد ها رو رعایت کنین ولی اگر نشد خوب نشده دیگه..... سعی کنین بقیش رو خوب بکشین . موفق باشیندوستای گلم لطفا اگه میدونین جواب منو زود الان بدین
در طرح 89 برای طبقات اول تا سوم که دو واحد در هر طبقه است ساختمون رو طولی تقسیم میکنید یا عرضی؟چون جبهه جنوب نور نداریم و تنها جبهه نورگیر شماله اگه عرضی تقسیم کنم واحد جنوب فقط با وید نور میگیره اما پلانش خیلی درست و حسابی در میاد
اگه طولی تقسیم کنم یخورده بد حل میشه اما در میاد و هر دو واحد نور شمال رو میگیرن و از جنوب با وید
چکار کنم؟
چون یه واحد کاملا نور غیر مستقیم میشه قبول نمیکنن
کسی میدونه فرزاد کجاست؟؟؟
ببینین محاسبه رمپ معلول با توجه به فضاییه که برای رمپ توی طراحی در نظر میگیریم . حدودش رو در میاریم و طراحی میکنیم . واضح تر بگم مثلا 40 سانت اختلاف سطح داریم . با شیب 8 درصد 5 متر طول رمپمون میشه ( بیشترین مقدار شیب رو در نظر گرفتیم درسته ؟ ) خب پس اگر ما رمپ های کوتاه داشته باشیم تقریبا نزدیک 5 متر ( حدودا ) رمپ نیاز داریم و اگر رمپ بلند داشته باشیم ( به دلیل کاهش شیب ) طول رمپ بزرگتر از 5 متر میشه . پس اگر مثلا طول رمپمون با 8 درصد اومد 10 متر اصلا گریه نمیکنیم سر جلسه . نگاه میکنیم که با رمپ های کوتاه میشه این 10 متر رو در بیاریم ؟ یا نیاز به رمپ طولانی با شیب کمتر داریم ( به دلایل مختلف ممکنه طراحی پلان امکان رمپ های کوتاه رو بهمون نده ) . در این حالت باید دقت کنیم که هر چی طول رمپ رو بزرگتر میگیریم به دلیل کم شدن شیب داریم از 10 متر تجاوز میکنیم . پس اولویت با طول رمپ کوچکتره . دوستان امیدوارم رمپ معلول رو بتونین در بیارین ولی اگر به هر دلیلی معظل اصلیتون رمپ شد و دیدین هر کاری میکنین در نمیاد جک بزارین خلاص . امتحان که فقط رمپ معلول نیست . ان شا الله همتون قبولینمثلا اگه بخایم واسه ارتفاع 40 سانتی متر رمپ بذاریم باید این طور محاسبه کنیم:؟؟؟؟::: با شیب 8 درصد طول رمپ 5 متر میشه و چون طول بیشتر از 3 متره با محاسبات ذکر شده که شما انجام دادید عرض رمپ میشه 130 وشیب 7 درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولی اینطوری که به ارتفاع 40 سانتی متر نمی رسیم. تو روخدا یکی بیاد جواب بده
نه عزیزم منظورم همه داکتها نیست که !
فقط داکت مرکزی که میذارین باید از پایین ( جایی که موتورخانه هست ) تا بام بالا بره
داکت فضاها و یا نورگیرها از هر طبقه ای که شروع بشن تا بام بالا میرن
والا فکر کنم این قضیه داکت رو هیچکی کامل کامل بلد نیست هر کسی یه چیزی میگه . یکی میگه از پایین تا بام یکی میگه از طبقه ای که شروع میشه تا بام یکی میگه موتور خونه نمیخواد اونیکی میگه میخواد بابا یه متخصصی بیاد درست و حسابی در مورد داکت ها توضیح بده جماعتی رو از شک و تردید در بیاره ..اما تا جایی که می دونم . داکت از پایین شروع میشه تا بالا. یعنی نمی شه یهو یه داکت از طبقه 3 شروع شه و تا سقف بره ،و از همکف نباشه. یعنی لوله ها تو کف بوده رسیده به اون داکت!!! لوله ها از پایین تا بالا هستن
1. okb باید حد اقل 1.10 باشه مبحث 4 ص 104
2. در ساختمانهای گروه 4 به بعد موتورخانه باید در زیرزمین باشد پس ارتفاع موتر خانه همان ارتفاع زیرزمینه
3 ؟
4 . در پخ ها باید طبق ضوابط پیشروی ارتفاع پیاده رو تا زیر سقف حد اقل 3.5 باشد (مبحث 4 ص 42) پس هم در زیرزمین ( چونخارج از عرصه هست ) و هم در همکف بدلیل رعایت ضوابط پیشروی ممنوع است
این چه حرفیه مهندس ؟ شما این قاعده رو از کجا آوردین ؟ اگر امکان نورگیری به خاطر عرض کم ساختمان برای هر دو واحد از شمال و جنوب مقدور نبود حتما بدون اینکه به خودتون فشار بیارین یه واحد رو توی شمال و اونیکی رو توی جنوب بندازین با خیال راحت . دنبال راهرو های باریک و دردسر های دیگه هم نرید که این ره که میروید ........ اگر به این خاطر قبول نشدید آدرس میدم بیاین یقه من رو بگیرید و یه فصل بزنین .
والا فکر کنم این قضیه داکت رو هیچکی کامل کامل بلد نیست هر کسی یه چیزی میگه . یکی میگه از پایین تا بام یکی میگه از طبقه ای که شروع میشه تا بام یکی میگه موتور خونه نمیخواد اونیکی میگه میخواد بابا یه متخصصی بیاد درست و حسابی در مورد داکت ها توضیح بده جماعتی رو از شک و تردید در بیاره ..
نه هر ٩متربه٩ متر يه پاگرد ١٢٠ ميخواد ببينيد طول رمپتون تا ٩ متر ميتونه باشه اما از ٩ متر بيشتر نه حالا تو اين ٩ متر هر جاكه چرخش داشته باشيد پاگرد ميخواد اندازه پاگرد ١٢٠ ذكر شده اما بدليل اينكه بعضي از رمپها عرض بيشتري دارند وبا توجه به اينكه طبق مبحث ٤ اندازه هر پاگرد بايد اندازه عرض بزرگترين اختلاف سطح وارد شده به پاگرد باشه هرجا كه توي رمپ معلول پاگرد نياز هست بزرگترين عرض وارد شده به همون پاگرد ميشه عرض پاگردتون كه اين اندازه نبايد از ١٢٠ كمتر باشه
والا فکر کنم این قضیه داکت رو هیچکی کامل کامل بلد نیست هر کسی یه چیزی میگه . یکی میگه از پایین تا بام یکی میگه از طبقه ای که شروع میشه تا بام یکی میگه موتور خونه نمیخواد اونیکی میگه میخواد بابا یه متخصصی بیاد درست و حسابی در مورد داکت ها توضیح بده جماعتی رو از شک و تردید در بیاره ..
سلام دوستان و همکاران گرامی.......با ارزوی موفقیت برا همتون....چنتا سوال دارم..تقاضای مساعدت دارم....
1.ابعاد داخلی آسانسر (ابعاد خالص)باید چقد باشه ؟؟؟؟1.60*1.90
2.آیا چشم پله باید بگذاریم؟؟اگه آره چقد باید باشه؟؟؟چشم پله ممنوع می باشد
3.عرض هر پاگرد پله بعد از پوتر باید چد باشه؟؟حداقل 1.20
4..اسکلت فلزی استفاده کنیم یا بتنی؟؟ابعاد ستونها و فاصله آکس انها در فلز و بتن باید چقد باشد در 4 طبقه و بالا؟؟بستگی به طرحت داره.فلزی آکس تا آکس حداکثر 6 متر بتنی 7.5 متر
5.در باکس راه پله باید به بیرون باز شه یا داخل؟؟در طبقه همکف وپشت بام به بیرون ولی در زیر زمین وطبقات به داخل باز شود
با تشکر از دوستای گلم![]()
با عرض ادبدر نقشه هایی که به شهرداری تهران ارائه میشه 95 درصد این موارد خواسته شده در آزمون رعایت میشه.فقط تو عرض پارکینگ ها یه نیم متری با مبحث مقررات ملی تفاوت داره.
مشاهده پیوست 210664
مشاهده پیوست 210665
ببین این 7 متر باید رعایت بشه...
اگه جلو فضا ،ایوان داشته باشیم، عمق نورگیر که 7 متره چطور حساب میشه.؟عمق ایوان ، تو اون 7 متر حساب میشه؟
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
Z | تمرین گروهی آزمون طراحی - اردیبهشت 97 | آزمون های نظام مهندسی | 15 | |
![]() |
تمرین گروهی آزمون طراحی - اسفند 95 | آزمون های نظام مهندسی | 51 | |
![]() |
تمرین گروهی آزمون طراحی-شهریور 95 | آزمون های نظام مهندسی | 137 | |
M | تمرین گروهی آزمون طراحی - بهمن94 | آزمون های نظام مهندسی | 1443 | |
M | تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94 | آزمون های نظام مهندسی | 1423 |