تاپیک سوالات الکترونیکی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mesi08

عضو جدید
دوستان ببخشید یه سوالی داشتم : نمیدونم جاش اینجاست یا نه؟

termination در کابل ها یعنی چی ؟ یا مثلا تو این جمله ......cable can be terminated with an additional impedance of ، یعنی کابل می تونه چی بشه؟
 

morsadr

عضو جدید
با سلام مجدد خدمت دوستان گرامی خصوصا آقای Alisaw
دیروز بوسیله یک موتور برق که هم خروجی 12 داره و هم خروجی 220 یخچال را امتحان کردم . با هر دو ولتاژ دستگاه کار می کنه ولی متاسفانه نتونستم جریان مصرفی دستگاه را اندازه گیری کنم :( . نمی دونم به چه علت بود . ولتاژ بخوبی با ولت متر اندازه گیری می شد ولی شدت جریان صفر نشان داده می شد :eek: . علی رغم اینکه وقتی سیم را به دستگاه میزدم جرقه کوچکی میزد ( که نشانه عبور جریانه ) ولی آمپر متر چیزی را نشان نمیداد . تنها چیزی که بنظرم آمد خرابی آمپر متر است . آیا آمپر متر میتونه خراب باشه ؟ البته آمپر متر خوبی نیست یعنی از این چینیای آشغاله :hate:
البته باید این رو هم بگم که هنگام استفاده از آمپر متر بیشتر اوقات یک علامت باطری در کنار صفحه نمایش روشن میشد که حدس زدم باید به علت ضعیف شدن باطری درونی آن باشه . حال آیا این مساله میتونه علت درست کار نکردن دستگاه باشه ؟ کلا سیستم اندازه گیری شدت جریان تو این دستگاهها چجوریه ؟ آیا راه دیگری برای تععین توان و یا شدت جریان مصرفی وجود داره ؟
با تشکر
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز

سلام.
احتمالا در اتصال پراب برای اندازه گیری جریان دچار خطا شده اید .
همینطور که میدونید باید آمپرمتر رو در حالت سری با مدار قرار بدید و کلید سلکتور هم در حالت اندازه گیری جریان باشه.
بنده حدس میزنم که به احتمال زیاد در اندازه گیری دچار خطای شخصی شده اید و مشکل از دستگاه نیست.
میبخشید الان به سیستم خونه دسترسی ندارم و بیشتر نمیتونم توضیح بدم، .
موفق باشید ، همچنان منتظر پاسخ آزمایش هستم.



--------------اضافه میکنم-----------------

پراب اندازه گیری ولتاژ در بعضی دستگاه ها از پراب اندازه گیری جریان جداست.ببینید سیم قرمز رو به کدوم ترمینال دستگاه وصل کردید.
قبلا از قابلیت اندازه گیری جریان DC استفاده میکردید یا AC ، این جریانو با توجه به نوع جریان منبع انتخاب کنید.
کم شدن باتری میتونه دلیل خطا در اندازه گیری باشه ولی دلیل اندازه نگرفتن خیر!
ترمینال سنجش آمپر در مولتی متر ها معمولا فیوز میشه ، احتمالا فیوزش سوخته.
قسمت سنجش آمپر مولتی متر تقریبا حساس ترین قسمتشه! شاید در این حالت سهوا به ولتاژ وصلش کردید و فیوز یا مدارش دچار مشکل شده.
اگر کلید Hold روشن هست ، در صورت وجود خاموشش کنید.
رنج سلکتور آمپر متر رو باید از بالاترین رنج به پایین نوبتی انتخاب میکردید! وگرنه میسوزه!

سوال: وقتی با آمپر متر سری شده با مدار ، دستگاه رو راه اندازی میکنید یخچال روشن میشه یا خیر؟
 
آخرین ویرایش:

morsadr

عضو جدید
سلام.
احتمالا در اتصال پراب برای اندازه گیری جریان دچار خطا شده اید .
همینطور که میدونید باید آمپرمتر رو در حالت سری با مدار قرار بدید و کلید سلکتور هم در حالت اندازه گیری جریان باشه.
بنده حدس میزنم که به احتمال زیاد در اندازه گیری دچار خطای شخصی شده اید و مشکل از دستگاه نیست.
میبخشید الان به سیستم خونه دسترسی ندارم و بیشتر نمیتونم توضیح بدم، .
موفق باشید ، همچنان منتظر پاسخ آزمایش هستم.
ممنون که پاسخ دادید
آمپر متر را سری متصل کرده بودم این را مطمئن هستم . قبلا هم اینکار را انجام داده بودم . کلید سلکتور هم در حالت اندازه گیری شدت جریان بود . البته دستگاه دو حالت برای جریان کمتر و بیشتر از 10 آمپر داره که در هر دو حالت امتحان کردم و نتیجه یکی بود . نه یکبار بلکه چندین بار . دیگه کاملا کلافه شدم :wallbash:
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان ببخشید یه سوالی داشتم : نمیدونم جاش اینجاست یا نه؟

termination در کابل ها یعنی چی ؟ یا مثلا تو این جمله ......cable can be terminated with an additional impedance of ، یعنی کابل می تونه چی بشه؟

termination دوتا معنی می تونه داشته باشه:

۱- سر بندی کابل :یعنی زدن سرکابل یا کابلشو یا جک کابلهای مخابراتی و ... در انتهای کابل

۲-پایانش : (این معادلیه که فرهنگستان گذاشته ولی کسی به کار نمی بره همون ترمینیشن رو می گن) توی کابلها - من توی کابل باس ها دیدم این کارو می کنن - برای جلو گیری از بازتاب سیگنالی که توی کابل هست در انتهای کابل یک terminator قرار می دن.

با توجه به اینکه تو جمله شما گفته با یک مقاومت ترمینیشن می شه کرد، احتمالا منظورش معنیه دومی هست که گفتم.
 

Yuri Boyka

عضو جدید
با سلام مجدد خدمت دوستان گرامی خصوصا آقای Alisaw
دیروز بوسیله یک موتور برق که هم خروجی 12 داره و هم خروجی 220 یخچال را امتحان کردم . با هر دو ولتاژ دستگاه کار می کنه ولی متاسفانه نتونستم جریان مصرفی دستگاه را اندازه گیری کنم :( . نمی دونم به چه علت بود . ولتاژ بخوبی با ولت متر اندازه گیری می شد ولی شدت جریان صفر نشان داده می شد :eek: . علی رغم اینکه وقتی سیم را به دستگاه میزدم جرقه کوچکی میزد ( که نشانه عبور جریانه ) ولی آمپر متر چیزی را نشان نمیداد . تنها چیزی که بنظرم آمد خرابی آمپر متر است . آیا آمپر متر میتونه خراب باشه ؟ البته آمپر متر خوبی نیست یعنی از این چینیای آشغاله :hate:
البته باید این رو هم بگم که هنگام استفاده از آمپر متر بیشتر اوقات یک علامت باطری در کنار صفحه نمایش روشن میشد که حدس زدم باید به علت ضعیف شدن باطری درونی آن باشه . حال آیا این مساله میتونه علت درست کار نکردن دستگاه باشه ؟ کلا سیستم اندازه گیری شدت جریان تو این دستگاهها چجوریه ؟ آیا راه دیگری برای تععین توان و یا شدت جریان مصرفی وجود داره ؟
با تشکر

دوستمون alisaw تقریبا تمام موارد محتمل رو گفتن
اضافه می کنم
با توجه به اینکه رنج اندازه گیری شدت جریان تو دستگاه های اندازه گیری پائینه می تونید دستگاه رو با مقاومت 0.1اهمی و حتی کمتر سری کنید و ولتاژ دو سر مقاومت رو اندازه گیری کنید به این ترتیب جریان برابر با حاصل تقسیم ولتاژ بر مقدار مقاومت خواهد بود و البته کمی بیشتر از اون.
 
آخرین ویرایش:

hbd.2006

اخراجی موقت
آقاي بابك رستمي

untitled.JPG

توي اون معادله dv/dt يعني مشتق ولتاژ نسبت به زمان ! شما نبايد اون رو با تقسيم اشتباه بگيريد و به اون طرف معادله ببريد و سپس از هر دو طرف انتگرال بگيريد!!!

.
.
.
.
.
.
.
2kpgfkdt4ksoonnlqj4z.png
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا حمید ( اگه اشتباه نکنم) این روشی که شما در پیش گرفتی روشه خوبی نیست داداش. یه چیزی بود تموم شد،ادامه دادنش دیگه درست نیست.

خیلیم خوبه که شما اشتباه کسی رو بگی، اصلا کاره بدی نیست، من خودم باشم خیلی خوشحال می شم، ولی خواهشا لحنتون یه جوری نباشه که کسی رو ناراحت کنه ...

توي اون معادله dv/dt يعني مشتق ولتاژ نسبت به زمان ! شما نبايد اون رو با تقسيم اشتباه بگيريد و به اون طرف معادله ببريد و سپس از هر دو طرف انتگرال بگيريد!!!

الان همین حرفی که شما خودت زدی اشتباست. معادله دیفرانسیل مرتبه اول جداشدنی دقیقا از همین روشی که شما گفتی نمیشه حل میشه،یعنی dt رو می برن اونور معادله از طرفین انتگرال می گیرن. هر کتابه معادلاتی رو می تونی نگاه کنی برادر، همون صفحات اوله کتاب باید باشه.

بنده هم ممکنه اشتباه کنم، هیچکدوم از بچه ها هم ادعا نداره که اصلا اشتباه نمی کنه، فکر نمی کنم شما هم چنین ادعایی داشته باشی، تازه باید خوشحال بشیم یکی بیاد از اشتباه درمون بیاره ... ولی یه جوری نباشه که همدیگه رو خراب کنیم و زحمتی که واقعا من می بینم بچه های این تالار می کشن رو زیره سوال ببریم.

حالا شما اگه ناراحتی ای بوده قبلا، فراموش کن لطفا که دیگه این بحثا ادامه پیدا نکنه و شان تاپیک حفظ بشه ;) ممنون.
 

morsadr

عضو جدید
دوستمون alisaw تقریبا تمام موارد محتمل رو گفتن
اضافه می کنم
با توجه به اینکه رنج اندازه گیری شدت جریان تو دستگاه های اندازه گیری پائینه می تونید دستگاه رو با مقاومت 0.1اهمی و حتی کمتر سری کنید و ولتاژ دو سر مقاومت رو اندازه گیری کنید به این ترتیب جریان برابر با حاصل تقسیم ولتاژ بر مقدار مقاومت خواهد بود و البته کمی بیشتر از اون.
ممنون
مقاومت مذکور را می توانم از لوازم الکتریکی ها تهیه کنم ؟
 

farary520

عضو جدید
شما نمي تونيد پارامتر جريان خازن رو ثابت فرض كنيد و بعد به اونا مقدار دهي كنيد و به دستشون بياريد!!!!!:surprised:ما همه ميدونيم كه جريان كشي خازن متغيير هست و بستگي به ولتاژ داره..... :razz:
رابطه درست براي پيدا كردن زمان شارژ خازن تائو هست......t=RC


جزوهاتون و استاداتون نمي دونم كين ولي بهتره از نت كمك بگيريد و بيخيال اونا شيد چون احتمالآ تمام مطالب رو غلط بهتون گفتن.:confused::)



خوب معلومه جریان ثابت نمیشه ولی تا جائی که من متوجه شدم با فرض ثابت فرض کردن جریان خواستن که نظریه شما رو در مورد سوختن فیوز نقض کنن و این کار رو هم کردن چون این حالت بحرانی برای فیوزه(عبور جریان 30آمپری به صورت هجومی) من فکر می کنم سر رشته حرفهای شما از دست خودتون خارج شده و تقلا می کنید که بگید یه چیزی بلدید.
در هر صورت حق تو هین به جامعه دانشگاهی رو ندارید. تازه یادمه که پستی مبنی بر دانشجوئی شما در یک دانشگاه غیر انتفائی بود که ظاهرا حذف شده چون هر چی دنبالش می گردم نیست الان، پس حد و حدودتون رو لطفا خودتون رعایت کنید و بحث رو ادامه ندید.
:evil:
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
با توجه به اینکه به کاربر hbd.2006 برای دفعات مکرر تذکر داده شده بود این کاربرمون اخراج شد./.

دوستان باید توجه داشته باشن که این تالار جای بچه بازی نیست و من هیچموقع اجازه نمیدم کاربری که چند ماهه عضو شده بخواد نظم و روال قدیمی این تالار رو به هم بزنه...
 

Yuri Boyka

عضو جدید
اگر قرار بود بترکه رگولاتور های ولتاژ همشون میشدن ترقه چهار شنبه سوری.به روابط زیر دقت کن:
i=c.dv/dt پس داریم: i.dt/c=dv اگر از طرفین انتگرال بگیریم میشه i.t/c=v حالا فرض می کنیم:
c=6800میکرو فاراد
i=30 آمپر که فیوزت به راحتی تحمل می کنه.
v=12 که ولتاژ باتریه
در اینصورت زمان شارژ کامل خازن برابره با 0.00272 ثانیه که عملا فیوز احساس هم نمی کنه و گرم هم نمیشه.
در ثانی جریان شارژ خازن با فرض وجود تلفات اهمی بسیار کم سیم ها و مقاومت داخلی باتری یک منحنی نمائی نزولی هست. پس خازن هم نمی ترکه.
اگه بر عکس وصل کنی می ترکه. چون ماده دی الکتریک تجزیه میشه و بخار می کنه و چون دریچه ای برای خروج هوا نداره بدنه فلزی خازن پلاریته دار رو می ترکونه.

برای اطمینان خاطرت در رابطه با ترکیدن خازن باید بگم
ما یه بحثی داریم به اسم ساخت کامپیوتر آنالوگ که وظیفش حل معادلات دیفرانسیل با شرایط اولیه ست. کاری به چگونگی کارش ندارم ولی در دوران تحصیل لیسانس بیشتر تو آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی برای ساخت سیستم از روی معادله مشخصه و معادله دیفرانسیل ازش استفاده کردیم. برای دادن یک حالت اولیه به سیستم همیشه با توجه به مقدار اولیه خازن رو با یک ولتاژ مشخصی شارژ می کردیم و مستقیما به نقطه خاصی از مدار متصل می کردیم. من هم تا حالا تجربه انفجار خازن رو نداشته ام.
وقتی تو پست های اول بهت گفتم مواظب باش
اولی برای ممانعت از آسیب یخچال بود و در آخری انفجار خازن.
 

behnam_elec

کاربر بیش فعال
سلام دوست عزيز شما ميتونيد با به RC به راحتي مدارتون رو با تاخير و نرمي روشن كنيد.البته در نظر داشته باشيد كه براي بهتر جواب گرفتن PWM بهترين راه هست.نيازي هم به مبكرو نيست با يه ٥٥٥ يا ٤٠٩٣ميتونيد اين كارو انجام بديد
موفق باشيد
 

morsadr

عضو جدید
سلام دوست عزيز شما ميتونيد با به RC به راحتي مدارتون رو با تاخير و نرمي روشن كنيد.البته در نظر داشته باشيد كه براي بهتر جواب گرفتن PWM بهترين راه هست.نيازي هم به مبكرو نيست با يه ٥٥٥ يا ٤٠٩٣ميتونيد اين كارو انجام بديد
موفق باشيد
ممنون . آیا می توانید در مورد RC و PWM بیشتر توضیح بدهید ؟ یعنی دقیقا چی هستند و چه کار ی را انجام می دهند ؟ و از کجا و با چه قیمتی میشه تهیه کرد ؟
با تشکر
 

s-j

عضو جدید
سلااام به همه من رشته برق الکترونیک میخونم میخوام تغییر گرایش بدم به کنترل کودووم بهتره؟؟موندم چیکار کنم:(
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
جهت آشنایی دوستان با یخچال های استفاده شده در خودرو که با سیستم کمپرسوری کار میکنند ، شرح یکی از این محصولات در متن زیر آورده شده است.

یخچال ماشین کمپرسوری ( یخچال و فریزر )
یخچال کمپرسوردار بر خلاف یخچال های با سیستم نیمه هادی از سیستم کمپرسوری جهت خنک کنندگی استفاده می کند . یکی از دلایل گران بودن این دستگاهها نوع کمپرسور بکار رفته در آنها می باشد . کمپرسور موجود در یخچال های معمولی قابلیت کارکرد در تکان های مداوم اتومبیل را ندارد لذا کمپرسور باید به گونه ای دیگر طراحی شده باشد.
می توان دستگاه را توسط برق شهر و برق اتومبیل (سبک 12 ولت و سنگین 24 ولت ) روشن نمود . در زمان مسافرت این امکان وجود دارد که دستگاه را به محل سکونت برده و با اتصال به برق از آن استفاده کنید و پس از آن مجدد داخل ماشین قرار داده و از طریق اتومبیل دستگاه را روشن و خنک نگه دارید. در صورتی که برق اتومبیل تنظیم نباشد دستگاه بطور خودکار قطع می شود. قطع در ولتاژ پایین 10.4 ولت انجام شده و با بازگشت به ولتاژ 11.8 ولت دستگاه مجدد روشن خواهد شد. این دستگاه در حالت اتصال به برق اتومبیل 55 وات انرژی مصرف می کند . برای شرح این مصرف تصور کنید که هر یک از لامپ های جلو اتومبیل که در شب روشن می شود تقریبا 60 وات می باشد. پس دستگاه به نسبت توان خنک کنندگی مصرف پایینی دارد . عملکرد داخلی دستگاه که توسط سیستم کنترلی تنظیم می شود بر وضعیت کارکرد ایمن دستگاه نظارت داشته و کنترل روشن بودن کمپرسور ، فن ها و همچنین سنسورهای متصل به آن را در اختیار دارد .

این یک تبلیغ محصول نیست و صرفا جهت آشنایی دوستان با سیستم هست.

لینک منبع جهت اطلاعات بیشتر :
http://ertebat.in/forum/showthread.php?tid=378
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان به سوال ما که هنوز کسی جواب نداده اگه بلد بودید اینم آدرسش
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/482563-لیتیوم-پولیمر?p=6753895#post6753895
سلام .
بنده چند وقت پیش سوال نسبتا مشابهی در مورد باتری ها به ذهنم رسید که دوستان در تالار شیمی در میان گذاشتم.
اطلاعات بسیار کلی هست و دوستان زیاد در موردی که شما تحقیق میکنید توضیح ندادند.
به هر حال امیدوارم کمک کوچکی کرده باشم.

اینجا کلیک کنید.
پست 852
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلااام به همه من رشته برق الکترونیک میخونم میخوام تغییر گرایش بدم به کنترل کودووم بهتره؟؟موندم چیکار کنم:(

سلام دوست عزیز .
اینی که میگم نظر شخصی بنده هست ، شما به هیچ وجه به این اکتفا نکنید و از دوستان با گرایش کنترل و دوستان دیگر با گرایش الکترونیک هم بپرسید ، چون ممکنه بنده اشتباه کنم.

اول از همه بهتر بود میفرمودید در چه زمینه ای "بهتر" بودن مد نظر شماست ؟
تا جایی که بنده میدونم کنترل از نظر کاری و بازار و استخدامی از الکترونیک بهتر هست ، ولی این به این دلیل نیست که یک مهندس الکترونیک نمیتونه پول در بیاره :) در دنیا یکی از در آمدزا ترین رشته ها الکترونیک هست ، ولی لازمه ی اینکه کسی در الکترونیک موفق بشه " خلاقیت " فرد هست .
اگر در الکترونیک خلاقیت برای طراحی نداشته باشید به هیچ جا نمیرسید.

از نظر علمی الکترونیک بسیار گستره تر و زمینه های کاریش خیلی بیشتر از کنترل هست . طبق شناخت بنده کنترل رو میشه در واقع گرایشی از الکترونیک دونست ، که صرفا کارش در " کنترل " خلاصه میشه ، و یکی از زمینه های کاری الکترونیک همین کنترل هست. زمینه ای که من دوست دارم الکترونیک رو ادامه بدم طراحی دیجیتال و مدارات مجتمع هست.

به طور خلاصه اگر قصد ادامه ی تحصیل و کار آزاد در خارج از کشور رو دارید و این خلاقیت رو در خودتون میبینید که بتونید طراحی هر سیستم دیجیتالی و آنالوگ رو انجام بدید ، الکترونیک رشته ای هست که شما میتونید توش موفق بشید.
 

behnam_elec

کاربر بیش فعال
ممنون . آیا می توانید در مورد RC و PWM بیشتر توضیح بدهید ؟ یعنی دقیقا چی هستند و چه کار ی را انجام می دهند ؟ و از کجا و با چه قیمتی میشه تهیه کرد ؟ با تشکر
سلام دوست عزيزبه نظر شما تحصيلات برق نداريدخوب عزيز RC تشكيل شده از يك مقاومت و يه خازن شما با قرار دادن اين اين دو عنصر بر حسب فرمول ta=RC و جواب بدست امده بر حسب ثانيه مي باشدحالا شما حساب كن ماداميكه ولتاژ به مقاومت ميرسه ta ثانيه طول ميكشه تا از خازن عبور كنه،يعني شما باعث ميشيد بجاي اينكه مستقيم برق به مدار برسه نيم ثانيه يا يه ثانيه يا هر مقداري كه شما خواستيد تاخير خواهد داشت و بد مدار راه اندازي خواهد شد.توجه داشته باشيد براي تاخير زياد خازن شما هم متعاقبا گرونتر و بزرگتر خواهد شد.دقيقا همين سيستم رو براي يه شركت خودرو سازي انجام دادم كه قصد داشت پس از ترمز ناگهاني وبا تاخير نيم ثانيه اي مدار فلاشر فعال بشه با حداقل هزينه خيلي ها كلي دمو دستگاه درست كرده بودن اما غافل از اين امر ساده و عملي و ارزان بودن!!!در مورد PWM هم بايد عرض كنم كه به معناي مدولاسيون پهناي باند مي باشد مداوهاي ما به طور معمول با اعمال پالس هاي متوالي عمل ميكنن، خوب پالسها تو يه باره زماني تعريف ميشن مثلا يه پالس دوقسمت روشن وخاموش تشكيل شده به زمان روشن شدن تا خاموش شدن براي يك مرتبه رو ميگن دامنه پالس،مثلا ١ثانبه روشن ١ثانيه خاموش دامنه پالس ميشه ٢ثانيه، حالااگه شما بخواي مدار با سرعت بيشتري كار كنه دامنه روشني رو ميبري بالا و دامنه خاموشي رو پايين مثلا ٥. قانيه خاموش ١.٥ ثانيه روشن يا اگه بخواي سرعتشو كمتر كني زمانه روشني رو اينبار كمتر يا بيشتر ميكني!!!اين از PWMكنترل و راه اندازيشم معمولا با ميكرو كنترلر هاي مختلف و يا با اي سي ٥٥٥ يا ٤٠٩٣ و ... استفاده كردحالا بفرما دقيقا چي مد نظر شما هست تا با كمك دوستان بتونيم راهنماييتون كنيمموفق و پيروز باشيد
 
آخرین ویرایش:

behnam_elec

کاربر بیش فعال
سلااام به همه من رشته برق الکترونیک میخونم میخوام تغییر گرایش بدم به کنترل کودووم بهتره؟؟موندم چیکار کنم:(
سلام دوست عزيز
البته با احترام به دوست عزيزم علي اقا بايد عرض كنم
بازار كار ما يه بازار اشنباهه چرا؟؟؟؟!!! به اين دليل كه اكثر كارهاي مهندسي برق رو از الكترونيكي خا انتظار دارن
به اين معنا كه طرف اگهيش مهندسي الكترونيكه اما كارش كلا يا مخابراتيه يا كنترليه يا قدرتي براي راه اندازي شما هم هزينه هم ميكنه
در نتيجه شما ميشي يه الكترونيكي كنترلي يا محابراتي كه همه جا كار خواهي داشت اما بچه خاي همون رشته دردبه در كار هستن
البنه اين امر هم از كم سوادي مديران ما و كم خرجي اونا نشات ميگيره
پيشنهاد من به شما اينكه يه الكترونيكي باشيد كه كنترل و مخابرات و قدرت رو هم ميدونه
به عنوان مثال شما بايد با انواع سنسور هاي فشار هوا هيدروليك پنوماتيك و شيرهاي مختلف و نحوه درايو كردن و اندازه گيري كردن و كار كردن با بردهاي ديتا بوداري اشماييت داشته باشي به راحتي كار خواهي داشت
اما از نظر من مهندسي كه بخواد تو ايران كار كنه فقط بايد مكاترونيكي باشنه، سرم اومده كه ميگما
از الكترونيك صنعتي كنترل ابزار دقيق محابرات قدرت ديجيتال تغذيه مكانيك پنوماتيك هيدروليك همه رو كار كردم هر جايي يه چيزي ازم حواستن و صد البته كه هم خواست و علاقه من بوده هم اجبار تامين درامد خانواده ام و ادامه تحصيلم اما خدارو شكر تو هر كاري زمينه اي دارم اما تو دو سه مورد تخصص دارم اصل هم بر اين بگذاربد كه بايد يه اقيانوسي از علوم به عمق ١٠سانت باشي اما تو يه مورد متخصص و عميق تا ١كيلومتر
حال بازهم علاقه و گرايشات فكري شما خواهند بود كه مسير شما رو براي ادامه تعيين خواهند كرد
موفق وپيروز باشيد
 

hamid_hd

عضو جدید
سلام
از دوستانی که تجربه ای در زمینه استخراج دیتا از eeprom دارند خوااهشمندم منابعی که ازش استفاده کردند رو بهم معرفی کنند و اینکه برای این کار باید از کجا شروع کنم
با تشکر
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوست خوبم
لازمه بگم که فرکانس میانی
(
Intermediate_frequency) ، همون فرکانسی است که از حاصل جمع یا تفریق سیگنال ورودی از آنتن با سیگنال اسیلاتور محلی به وجود میاد . و همیشه مقدار ثابتی باید باشه . چون مدارات باید بر اساس یک فرکانس تنظیم بشن . این ها لیست بعضی از فرکانس های میانی میباشد :
فرکانس میانی در رادیو FM : ز 10.7 مگا هرتز
فرکانس میانی در رادیو AM : ز 455 کیلو هرتز
فرکانس میانی صدا در تلویزیون : 33.4 مگاهرتز
فرکانس میانی تصویر در تلویزیون : 38.9 مگاهرتز

البته من چند ساعت بعد از پست گذاشتن خودم جواب سوالم را گرفتم : اون نمودار مربوط به موج ارسالی قبل از تیونر (یعنی در ورودی آنتن ) میباشد . فلذا بعد از تبدیل شدن به فرکانس میانی سیگنال تصویر به 38.9 و سیگنال صدا به 33.4 تبدیل خواهد شد .

یه نکته دیگه این هست که شما که مدیر تالار هستید دیگه چرا ؟؟!!
در مبحث رعد و برق بحث سر سرعت موج میباشد ( که ما نورش رو زودتر میبینیم ) نه فرکانس میانی آن !!! البته درسته که فرکانس نور بیشتر از صدا میباشد . ولی این مطلب به هیچ عنوان به این بحث مربوط نیست
با تشکر
;)
سلام دوست عزیز
ابتدا پوزش می خوام از اشتباهم در سوالتون .
من تنها واژه ای که حدس زدم شما منظورتون بوده از فرکانس میانی center Frequency بود و اصلا به فکرم نرسید که شما منظورتون IF هست.


موفق باشید

یا حق :gol:
 

ashkan1999

عضو جدید
میزان آمپر در آداپتورها و باطری های مختلف

میزان آمپر در آداپتورها و باطری های مختلف

سلام دوستان

من در زمینه الکترونیک خیلی کم اطلاع هستم و سوالی که دارم بیشتر برای رفع یه مشکل هست تا مساله علمی.

میخوام در مورد استفاده از آداپتورها و باطری های مختلف با آمپر های مختلف برای وسائل الکتریکی اطلاعاتی کسب کنم.

سوال این هست:

* من یه مودم دارم که آداپتورش سوخته و با برق 12 ولت و 700 میلی آمپر تغذیه میشه. آداپتور جدیدی که باید تهیه کنم باید دقیقا همین مشخصات رو داشته باشه؟ یعنی نمیشه با یه آداپتور 12 ولت و مثلا 1000 میلی آمپر ، مودم رو روشن کرد؟ و آیا این به مودم آسیبی میزنه یا اینکه آمپر آداپتور مهم نیست و فقط باید حداقل 700 میلی باشه؟

* همینطور در مورد باطری ها هم آیا مشابه برق مستقیمی هست که از آداپتور میگیریم یا عملکرد متفاوتی دارند؟ مثلا دستگاهی دارم که بهش باطری 12 ولت با 3000 میلی آمپر متصل میشه (تلسکوپ هست) حالا بعضی مواقع که خارج از شهر هستم، ناخواسته شارژ باطری اصلی تموم میشه. به نظر شما میتونم تلسکوپ رو به باطری اتومبیل وصل کنم؟ ولتاژ همون 12 هست ولی فکر کنم آمپر بالایی داشته باشه. آیا احتمال آسیب زدن به مداراش هست؟

ممنون میشم من رو در خصوص همین دو سوال و کلا مساله آمپر در آداپتورها و باطری ها راهنمایی کنید.
 

behnam_elec

کاربر بیش فعال
سلام دوستان

من در زمینه الکترونیک خیلی کم اطلاع هستم و سوالی که دارم بیشتر برای رفع یه مشکل هست تا مساله علمی.

میخوام در مورد استفاده از آداپتورها و باطری های مختلف با آمپر های مختلف برای وسائل الکتریکی اطلاعاتی کسب کنم.

سوال این هست:

* من یه مودم دارم که آداپتورش سوخته و با برق 12 ولت و 700 میلی آمپر تغذیه میشه. آداپتور جدیدی که باید تهیه کنم باید دقیقا همین مشخصات رو داشته باشه؟ یعنی نمیشه با یه آداپتور 12 ولت و مثلا 1000 میلی آمپر ، مودم رو روشن کرد؟ و آیا این به مودم آسیبی میزنه یا اینکه آمپر آداپتور مهم نیست و فقط باید حداقل 700 میلی باشه؟

* همینطور در مورد باطری ها هم آیا مشابه برق مستقیمی هست که از آداپتور میگیریم یا عملکرد متفاوتی دارند؟ مثلا دستگاهی دارم که بهش باطری 12 ولت با 3000 میلی آمپر متصل میشه (تلسکوپ هست) حالا بعضی مواقع که خارج از شهر هستم، ناخواسته شارژ باطری اصلی تموم میشه. به نظر شما میتونم تلسکوپ رو به باطری اتومبیل وصل کنم؟ ولتاژ همون 12 هست ولی فکر کنم آمپر بالایی داشته باشه. آیا احتمال آسیب زدن به مداراش هست؟

ممنون میشم من رو در خصوص همین دو سوال و کلا مساله آمپر در آداپتورها و باطری ها راهنمایی کنید.
با سلام دوست عزيز
اداپتورها براي مصارف خاص و به طور معمول با ولتاژي در رنج اما نرخ جريان متفاوت تو بازار پيدا ميشن دليل اون هم اينه كه با توجه به جريان كشي مدار و طراحي خاص اون
نميتوان جويان بيشتر يا كمتري رو به اون تحميل كرد، طبيعيه جريان كمتر كه امكان كاركرد مدار رو ميگيره جريان بيشتر هم باعث راه اندازي ميشه اما امكان سوختنش هم زياده
اگه بخواهيم از ديد تئوري و مهندسيش نگاه كه دوستانه طراح اداپتور بايد اصل ١٠٥ برابر فشار كاري رو رعايت كرده باشن و مطابق اون مدار راه اندازي ميشه حال امكان راه اندازي با جريان كمتر وجود داره اما با جريان بيشتر قطعا پياده ميشه سيستمت.اما اگر طراحي ماله خود ادم باشه قضيه فرق ميكنه از اونجايي مه ميدونم عزيزانه هموطن توجهي به امپر ندارن معمولا سعي ميكنم تا ٣برابر فشار كاري سيستمو اماده ميكنم!
توصيه به شما اينه كه ترجيحا از اداپتور با ٥٠٠ تا ٧٠٠ ميلي امپر استفاده كنيد.
اما در مورد باتري
من خودم باطري موبايلمو با تغذيه شارژ ميكنم بايد ولتاژ ٥.٣ ولت و ١٣٥٠ ميلي امپر باشه به مدت ١ ساعت اما من اون رو با ٩ ولت و ٢.٥ امپر تو ١٥ شارژ ميكنم طبيعيه زودتر شارژ ميشه اما طول عمر باطري كوتاه خواهد شد
اما شما با باطري ماشين اين كارو نكن چون جريان بسيار بالايي داره و براحتي بخاره حاصل از اب شدن باطري رو تو ثانيه دوم سوم خواهيد ديد هموطور كه من ديدم ٤ سال پيش براي باطري موبايل!!!
موفق و پيروز باشيد
 

sh_amini

عضو جدید
سلام من ترم 3 الکترونیکم و دارم سعی می کنم اطلاعاتم رو بالا ببرم چه در زمینه نرم افزار و چه مقالات ....
خواستم اگه میشه بگید چه نرم افزارایی رو باید یاد بگیرم و به چه ترتیبی ؟؟؟ من الان دارم متلب یاد می گیرم....
 

sh.shahriari

عضو جدید
سلام
کسی در مورد ساختن گلوکومتر می تونه منو کمک کنه؟
کسی با آی سی Max1358 کار کرده؟
or k53?
 

sahar-73

عضو جدید
سلام دوستان
من میخوام
پروگرمر AKII ایرانی راه بندازم
ولی زمانی که می خوام
پروگرام کنم isp mode error میده
لطفا کمکم کنید

 

hamedd92

عضو جدید
لطفا کسی میتونه تبدیل بردارهای یکه به روش جبری به یکدیگر برام بزاره..(کروی-دکارتی-استوانهای)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا