تاپیک سوالات الکترونیکی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

morsadr

عضو جدید
چرا همينطور ميشه چون خازن هنگام شارژ شدن مانند مصرف كننده عمل خواهد كرد ....... مبحثي كه در باره سري كردن خازن بهتون گفتن درسته ولي اين مبحثي نيست كه اينجا به شما گفتن!

فعلآ كارتون رو با يه ترانس راه بندازيد. ولتاژ افزايش پيدا مي كنه . جريان افت پيدا مي كنه طبق اين فرمول ها:



شما بايد به مغازه بريد و بگيد يه ترانس 75 آمپر به مثلآ 5 آمپر و 12 ولت به 120 و يا 220 مي خواييد.

انواع ترانس ها در بازار موجود اند. با قيمت حدودآ چهار هزار تومان يا كمي بيشتر.

بحث خازن سري خيلي خيلي پيچيده هست اگر وقت شد براتون ميذارم.

موفق باشيد. :smile:
ممنون
البته اطلاعات فني من در متوسط است و خيلي بالا نيست ، سؤالي كه براي من پيش آمده اينه كه آيا ترانس با برق دي سي ماشين كار مي كنه ؟ تا اونجايي كه يادم مياد كار كرد ترانس با جريان متناوبه نه مستقيم !! ممنون ميشم توضيح بديد،
در اين فرمول v ولتاژ و I جريان است ، N چيست ؟
 

morsadr

عضو جدید
خازن سری در برق DC که ار باتری گرفته میشه به عتوان یک مدار بازه.
اگر فرض کنیم که خازن شما ضرفیتی در حد 6800میکرو فاراد باشه و فیوز 30 آمپری به بورد سوئیچ وصل کردین هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد ولی باید بدونید که اگر مشکل از یخچالتون باشه و در حین کار کردن مشکلی پیش بیاد تا زمانی که خارن جریانشو کاملا خالی نکرده باعث خسارت بیشتری می شه.
من اگ جای شما بودن این وسیله رو تو ماشین دیگه ای امتحان می کردم و به عیب یابیش مشغول می شدم.
اگر تو ماشین دیگه کار کرد پس مشکل از جا فندکیه، در غیر این صورت احتمالا باید پنل های ورودی برق یخچال رو چک کنید.
يعني بنظر شما اينكه در هنگام شروع به كار جريان بالايي ميكشه عيب دستگاهه ؟ من با اتصال مستقيم به سر باطري ديدم كه دستگاه بخوبي كار مي كنه و فقط در هنگام شروع به كار در يك لحظه جريان بالايي مي كشه ، جا فندكي رو هم با وسيله ديگه أي چه كردم و سالم بود
 

Yuri Boyka

عضو جدید
يعني بنظر شما اينكه در هنگام شروع به كار جريان بالايي ميكشه عيب دستگاهه ؟ من با اتصال مستقيم به سر باطري ديدم كه دستگاه بخوبي كار مي كنه و فقط در هنگام شروع به كار در يك لحظه جريان بالايي مي كشه ، جا فندكي رو هم با وسيله ديگه أي چه كردم و سالم بود

نه این عیب نیست چ.ن بالاخرخ کمپرسور یخچال یک موتور الکتریکی داره. پس یک بار یک خازن 6800میکرو فارادی رو با خروجی جا فندکی موازی کنید و البته باید نهایت توجه رو داشته باشد که پلاریته خازن با پلاریته ی پایه های جا فندکی یکی باشه. و مجددا یخچال رو روشن کنید البته باید خازن از قبل توسط جا فندکی شارژ شده باشه.
 

hbd.2006

اخراجی موقت
ممنون
البته اطلاعات فني من در متوسط است و خيلي بالا نيست ، سؤالي كه براي من پيش آمده اينه كه آيا ترانس با برق دي سي ماشين كار مي كنه ؟ تا اونجايي كه يادم مياد كار كرد ترانس با جريان متناوبه نه مستقيم !! ممنون ميشم توضيح بديد،
در اين فرمول v ولتاژ و I جريان است ، N چيست ؟

يه مدار اينورتر و كانورتر بايد قبل و بعد از ترانس قرار داد ..... قطعات بايد توان بالا باشه.....قطعات توان بالا كمي درشت تر از ساير ادوات الكترونيكي هستند........

شماتيك مدار هاي اينورتر و كانورتر تو اينترنت و كتاب ها پيدا ميشه..... اسم قطعات رو يادداشت كنيد و از روي شماتيك ببنديد.... تو تهران جاهايي در جمهوري پاساژ هايي هست كه ميفروشن ..... .

البته اين مدار از لحاظ اندازه بايد جاگير باشه شايد اندازه سه تا پاور يه كامپيوتر . ولي تنها ايده عملي هست كه به فكرم ميرسه.

N تعداد دور سيم پيچ هاي هر طرف هست (اوليه و ثانويه) ....... براي خريد ترانس فقط بايد به فروشنده بگيد كه چه ولتاژ - جرياني رو مي خواهيد به چه ولتاژ - جرياني تبديل كنيد...... خودش ترانس مشابه يا مناسب رو به شما ميده.

اينورتر ها و كانورتر ها برق مستقيم رو به متناوب و بر عكس تبديل مي كنند.

البته من خازني با چنين مشخصاتي نميشناسم كه بتونه جريان باتري ماشين رو به طور موازي تحمل كنه. يعني خازن غير از ظرفيتش چند ولت و چند آمپر باشه؟

چون جرياني كه يه فلز رو داغ و قرمز ميكنه مسلمآ خازن رو كه به صورت موازي بسته شده و دي الكتريك اون يه لايه نازك پلاستيك هست پودر مي كنه...... من معتقدرم خازن حتمآ مي تركه. شما امتحان كن اگر شد نتيجه رو اطلاع بده.
 
آخرین ویرایش:

morsadr

عضو جدید
نه این عیب نیست چ.ن بالاخرخ کمپرسور یخچال یک موتور الکتریکی داره. پس یک بار یک خازن 6800میکرو فارادی رو با خروجی جا فندکی موازی کنید و البته باید نهایت توجه رو داشته باشد که پلاریته خازن با پلاریته ی پایه های جا فندکی یکی باشه. و مجددا یخچال رو روشن کنید البته باید خازن از قبل توسط جا فندکی شارژ شده باشه.
ممنون از نظرتات خوبتون . البته مثل اینکه متاسفانه ایجاد تنش و ناراحتی را در فروم پدید آورده ام که متاسفم.
نکته ای که باید بگم اینه که این یخچال مذکور اصلا کمپرسور نداره !! این یخچال از سیستم جذبی با گاز آمونیاک کار می کنه و با ایجاد حرارت و تبخیر آمونیاک ایجاد سرما درون یخچال می کنه .
در مورد پلاریته اگر میشه بیشتر توضیح بدید . ممنون میشم
 

Yuri Boyka

عضو جدید
ممنون از نظرتات خوبتون . البته مثل اینکه متاسفانه ایجاد تنش و ناراحتی را در فروم پدید آورده ام که متاسفم.
نکته ای که باید بگم اینه که این یخچال مذکور اصلا کمپرسور نداره !! این یخچال از سیستم جذبی با گاز آمونیاک کار می کنه و با ایجاد حرارت و تبخیر آمونیاک ایجاد سرما درون یخچال می کنه .
در مورد پلاریته اگر میشه بیشتر توضیح بدید . ممنون میشم

قطب مثبت باتری رو به قطب مثبت خازن و قطب منفی باتری رو به قطب منفی خازن باید وصل کنید، در غیر این صورت خازن می ترکه و دچار آسیب می شید.
برای تشخیص پلاریته هم باید دو پروب ولتمتر رو به کنتاکت های جافندکی وصل کنید اگر عدد نمایش داده شده مثبت باشه در این صورت پروبی که به کنتاکت com ولتمتر وصل شده بیان گر قطب منفی هستش.
 

behzad_xwow

عضو جدید
سلام خدمت دوستان من زیاد به مسائل الکترونیک وارد نیستم فقط برای سرگرمی مداری دارم میبندم که به عنوان مثال یک led رو به صورت آرام روشن و خاموش کنه (چشمک زن نرم) تا به این مرحله رسیدم که led به صورت آهسته خاموش میشه ولی برای روشن شدنش نتونستم کاری کنم آیا برای اینکار قطعه خاصی هست معرفی کنید لطفا و گرنه برای تکمیل این مدار من رو کمک کنید عکس مدار رو میزارم ممنونhttp://public.fileup.ir/d/2134770/New Project.pdsprj مشاهده پیوست 165464


کسی از مدعی العلوم نبود راهنمایی کنه منو تو این سوال ساده؟؟؟
 

morsadr

عضو جدید
قطب مثبت باتری رو به قطب مثبت خازن و قطب منفی باتری رو به قطب منفی خازن باید وصل کنید، در غیر این صورت خازن می ترکه و دچار آسیب می شید.
برای تشخیص پلاریته هم باید دو پروب ولتمتر رو به کنتاکت های جافندکی وصل کنید اگر عدد نمایش داده شده مثبت باشه در این صورت پروبی که به کنتاکت com ولتمتر وصل شده بیان گر قطب منفی هستش.
شما مطمئن هستید که باید خازن موازی باشه یعنی مثبت خازن به مثبت باطری و منفی خازن به منفی باطری ؟!! در این صورت که خازن جریان بالایی می کشه و میترکه :w29:.
اینجور نیست ؟
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان من زیاد به مسائل الکترونیک وارد نیستم فقط برای سرگرمی مداری دارم میبندم که به عنوان مثال یک led رو به صورت آرام روشن و خاموش کنه (چشمک زن نرم) تا به این مرحله رسیدم که led به صورت آهسته خاموش میشه ولی برای روشن شدنش نتونستم کاری کنم آیا برای اینکار قطعه خاصی هست معرفی کنید لطفا و گرنه برای تکمیل این مدار من رو کمک کنید عکس مدار رو میزارم ممنونhttp://public.fileup.ir/d/2134770/New Project.pdsprj

سلام امیدوارم این مدار ساده کمکتون کنه.
این شماتیک یک نوع نوسان ساز هست ، وقتی همینو توی پروتئوس بکشید LED هاش به نوبت روشن و خاموش میشن، تحلیلش به عهده ی خودتون. با کمی تغییرات در خازن ها و مقاومتهای همین مدار میتونید به مداری که مدنظرتون هست برسید.فقط در اتصالات دقت کنید ، خواستم جمع و جور باشه اینطوری کشیدمش.
نکته ی دیگر اینکه LED ها چون در واقع نوعی دیود هستند اونطوری که شما در نظر دارید قابلیت نوسان برای روشن خاموش شدن رو ندارند ، همیشه برای روشن شدنشون یک حداقل ولتاژ لازم هست و وقتی روشن هستند هم اگر ولتاژشون به این حداقل ولتاژ کاهش پیدا کنه خاموش میشن ، همین مسئله دامنه ی تغییرات ولتاژ این نیمه هادی رو خیلی محدود میکنه ، برای حل این مشکل پیشنهاد میکنم از لامپهای 1.5 ولتی رشته ای استفاده کنید.

Flasher.jpg
 

hbd.2006

اخراجی موقت
دو تا فيوز 25 آمپري كه موازي اند تا 50 آْمپر رو تحمل مي كنند.

untitled 3.JPGuntitled 4.JPG
 
آخرین ویرایش:

hbd.2006

اخراجی موقت
يا اصلآ يه فيوز 50 آمپري.... البته نميدونم هست يا نه.

untitled 5.JPGuntitled 6.JPG

انشالله كه كارتون راه بيوفته.:smile: اگه كاري بود در خدمت شما هستم.
 
آخرین ویرایش:

behzad_xwow

عضو جدید
با تشکر از آقای alisaw منظور من از این مدار روشن کردن led نیست از led برای تست مدار استفاده شده. منظور تبدیل موج مربعی کلاک به موج بالا سینوسی شبیه عکس زیر است:
Untitled.jpg
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز

بنده لازم میدونم به نظرات و دعواهای دوستان چند نکته اضافه کنم ، کل بحث شما حول خازن گشت و اصلا به روشها و راه حل های دیگه دقت نکردید و با احترامی که برای دوستای عزیز قائلم باید بگم که متاسفانه تا به حال هیچ نکته ای که برای شما کاربردی و عملی و به صرفه بوده باشه بهتون پیشنهاد نشده و همینطوری چند صفحه به پرسش و پاسخ و بحث بین دوستان گذشته ، امیدوارم این بحث ادامه پیدا نکنه.

لطفا وقتی این پست رو خوندید به این سوالات بنده جواب بدید.
خودرویی که روش این دستگاه رو امتحان کردید؟
توان کاری دستگاه رو حتما ذکر کنید. روش نوشته چند وات ؟
نوع یخچال ، اسمش ، برندش ، مدلش؟
اگر پلاکی ، دفترچه راهنمایی و... همراه یا روی بدنه ی دستگاه هست ازش عکسی بگیرید و اینجا قرار بدید.
آیا پشت دستگاه کلیدی چند حالته مربوط به انتخاب ولتاژ کاری یا نوع اتصال به تغذیه هست ؟ (ممکنه جامپر ست هم باشه)
آیا کلید دیگری برای حالت AC - DC قرار داره یا خیر؟ (اینم ممکنه جامپر ست باشه)
آیا اصلا دستگاه خودش برای کار در خودرو طراحی شده یا خودتون این کارو انجام دادید ؟
کابل رابط فندکی در محلی جدا و مخصوص به دستگاه متصل میشه یا مثلا اینطوره که کابل برق شهر ازش جدا میشه و کابل فندکی جاش قرار میگیره؟

-------------------چند نکته در مورد توان دستگاه------------------------
1.فرمودید مستقیم به باتری وصل کردید و بدون مشکل کار کرده
2.فرمودید حدود 4 آمپر با برق شهر جریان کشیده. ( به چه ترتیب این مقدار جریان رو محاسبه کردید ؟)
3.فرمودید فیوز 30 آمپر رو قطع کرده. ( فیوز 30 آمپرتا جایی که میدونم قوی ترین فیوز در برق خودرو هست معمولا سبز رنگ هست )

لازمه راجع به باتری خودرو نکته ای رو بدونید. باتری های خودرو چند مشخصه ی مهم دارند ،که دوتاش اینجا در محاسبات ما نقش داره :
اول ولتاژ کاریشون هست:
ولتاژ که مشخصه ولی بسته به خودروی شما داره ، معمولا باتری هایی با ولتاژ های 12 . 24 . 6 ولت استفاده میشه .
من باتری خودروی شما رو 12 ولت در نظر میگیرم به علت بیشترین کابرد این نوع باتری در خودروهای سدانی که توی بازار ایران هست.
مشخصه ی آمپر ساعت :
باتری یک منبع محدود هست و مثل برق شهر قابلیت جریان دهی دائمی رو نداره ، ساده تر بگم هر باتری ای یه روزی تموم میشه وجاش توی سطل آشغاله. از این رو طراح میاد یک مشخصه برای باتری ها معرفی میکنه به نام آمپر ساعت ، باتری ای که 65 آمپر ساعت داره یعنی در صورت فول شارژ بودن و در صورتی که ازش جریان 65 آمپر بکشیم بعد از یک ساعت شارژش تموم میشه ، و تازه این حالت ایده آل هست، شما عملا از این باتری بعد از حدود 40 دقیقه با (همون جریان) نمیتونید استفاده کنید. جون این منابع ایده آل نیستند.

حالا میپرسید این همه داستان چیه سر هم کردم ؟
این یعنی در صورتی که دستگاه شما توان مثلا 500 واتی داشته باشه( خیلی کم و خوشبینانه ) و باتری خودروی شما 12 ولت 100آمپر ساعت(باتری ای با این آمپر ساعت زیاد به ندرت استفاده میشه ) باشه . و شما دستگاهتون رو با دو سیم مستقیما به باتری متصل کنید ، در این صورت بعد از حدود 2 ساعت که خودروی شما خاموش باشه ، باتری خودروی شما دشارژ میشه. اگر باتری از نوع جدیدی باشه (اونایی که نمیشه توش اسید ریخت ، بهشون میگن اتمی) و خودروی شما از نوعی باشه که نمیشه با هل دادن روشنش کرد، شما باید ماشینو ول کنی بری مکانیک بیاری :)
این باتری ها رو نمیشه با اتصال باتری یک ماشین دیگه به صورت کمکی روشن کرد ، دلیلشم اینه که منفجر میشه.


و در صورتی که فقط در حالت خوردو روشن ازش استفاده کنید .
اولا که سیستم برق کشی خودروی شما مطمئنا برای تامین این مقدار جریان زیاد (حداقل 30 آمپر به گفته ی خودتون ) طراحی نشده و به مرور زمان که دینام مدام باتری رو شارژ می کنه، بعد از مدتی یک علامت قرمز رنگ شبیه باتری روی صفحه ی کیلومتر میبینید ، با مراجعه به تعمیرکار باتری ساز متوجه میشید که مقصر یخچال جان هست.
و نکته ی دیگر در مورد خازن اینکه با تمام توضیحاتی که دوستان فرمودند باز هم با وجود خازن تغییر کلی در جریان مصرفی به وجود نمیاد شاید یک تاخیر یا تسریع زمانی داشته باشیم ولی قانون پایستگی انرژی رو نمیشه با خازن نقض کرد.
خلاصه کلام با این اطلاعاتی که فعلا در اختیار ما قرار دادید این دستگاه روشن میشه ولی براتون به صرفه نیست.
و صد البته ممکنه بنده هم اشتباه کنم پس حتما از یک مکانیک باتری ساز خودرو یا مهندس مکانیک با تخصص در مورد برق خودرو راهنمایی بگرید. و خوشحال میشم اگر نتیجه هم به ما اطلاع بدید.
 
آخرین ویرایش:

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر از آقای alisaw منظور من از این مدار روشن کردن led نیست از led برای تست مدار استفاده شده. منظور تبدیل موج مربعی کلاک به موج بالا سینوسی شبیه عکس زیر است:

سلام ، شما که فرمودید برای سرگرمی و LED فانوسی و این حرفا :)

برای تبدیل مربعی به سینوسی تا به حال فکر نکردم ولی این کلا منو یاد تبدیل دیجیتال به آنالوگ میندازه!
چرا میخواین مربعی رو به سینوسی تبدیل کنید ؟هدفتونو بفرمایید تا سریعتر به نتیجه برسید.
مداری که در اختیار شما قرار دادم ، بهش میگن نوسان ساز ، کارش تبدیل DC مستقیم به AC هست.
:gol:
 
آخرین ویرایش:

hbd.2006

اخراجی موقت
شما مطمئن هستید که باید خازن موازی باشه یعنی مثبت خازن به مثبت باطری و منفی خازن به منفی باطری ؟!! در این صورت که خازن جریان بالایی می کشه و میترکه :w29:.
اینجور نیست ؟

سلام دوست عزيز براي حل اين مشكل بهتر است فيوز رو عوض كنيد و يه فيوز با آمپر بالا تر مثلآ 40 آمپر اگر با همون ابعاد اگه وجود داره بذاريد.
اگر در اون ابعد نبود بايد يه جاي فيوز به جعبه فيوزتون اضافه كنيد و اگر جعبه فيوز جا نداشت ميشه اون رو عوض كرد يا:

دو تا فيوز رو با هم موازي كرد.

مثلآ دو تا فيوز 20 آمپر كه موازي باشن تا 40 آمپر رو تحمل مي كنند.20+20=40
دو تا فيوز 25 آمپر كه با هم موازي بسته بشن تا 50 آمپر رو تحمل مي كنند.25+25=50

نكته اين هست كه حتمآ بايد آمپراژ هر دو فيوز برابر باشد. قيمت اين فيوز ها و جاي فيوز به دو هزار تومان هم نميرسه. و در همه آمپراژ ها وجود دارند

اين عكس مربوط به يك فيوز 30 آمپري هست كه مشكل ساز بود.

untitled.JPGuntitled 2.JPG
:smile: اين پست اول پاك شد مجبور شدم دوباره بذارمش..... در پست هاي قبل من در نرم افزار پرتئوس طريقه كارش رو و جرياني رو كه اجازه عبور داره تو عكس نشون دادم كه نزديك 40 آمپر هست و مشكل حل شده. و اندازه آمپر فيوز ها تو پنجره كوچيكه نوشته شده. (هر پست دو تا عكس داره).

گمون هم نكنم بدون نشون دادن ولتاژ و جريان در نرم افزار بشه از كاركردش جور ديگه اي مطمئن بود.(فقط يه نقشه)

بازم سوالي بود در خدمت شما هستم.
ايميلم:golden-hamid@outlook.com
 
آخرین ویرایش:

morsadr

عضو جدید
بنده لازم میدونم به نظرات و دعواهای دوستان چند نکته اضافه کنم ، کل بحث شما حول خازن گشت و اصلا به روشها و راه حل های دیگه دقت نکردید و با احترامی که برای دوستای عزیز قائلم باید بگم که متاسفانه تا به حال هیچ نکته ای که برای شما کاربردی و عملی و به صرفه بوده باشه بهتون پیشنهاد نشده و همینطوری چند صفحه به پرسش و پاسخ و بحث بین دوستان گذشته ، امیدوارم این بحث ادامه پیدا نکنه.

لطفا وقتی این پست رو خوندید به این سوالات بنده جواب بدید.
خودرویی که روش این دستگاه رو امتحان کردید؟
توان کاری دستگاه رو حتما ذکر کنید. روش نوشته چند وات ؟
نوع یخچال ، اسمش ، برندش ، مدلش؟
اگر پلاکی ، دفترچه راهنمایی و... همراه یا روی بدنه ی دستگاه هست ازش عکسی بگیرید و اینجا قرار بدید.
آیا پشت دستگاه کلیدی چند حالته مربوط به انتخاب ولتاژ کاری یا نوع اتصال به تغذیه هست ؟ (ممکنه جامپر ست هم باشه)
آیا کلید دیگری برای حالت AC - DC قرار داره یا خیر؟ (اینم ممکنه جامپر ست باشه)
آیا اصلا دستگاه خودش برای کار در خودرو طراحی شده یا خودتون این کارو انجام دادید ؟
کابل رابط فندکی در محلی جدا و مخصوص به دستگاه متصل میشه یا مثلا اینطوره که کابل برق شهر ازش جدا میشه و کابل فندکی جاش قرار میگیره؟

-------------------چند نکته در مورد توان دستگاه------------------------
1.فرمودید مستقیم به باتری وصل کردید و بدون مشکل کار کرده
2.فرمودید حدود 4 آمپر با برق شهر جریان کشیده. ( به چه ترتیب این مقدار جریان رو محاسبه کردید ؟)
3.فرمودید فیوز 30 آمپر رو قطع کرده. ( فیوز 30 آمپرتا جایی که میدونم قوی ترین فیوز در برق خودرو هست معمولا سبز رنگ هست )

لازمه راجع به باتری خودرو نکته ای رو بدونید. باتری های خودرو چند مشخصه ی مهم دارند ،که دوتاش اینجا در محاسبات ما نقش داره :
اول ولتاژ کاریشون هست:
ولتاژ که مشخصه ولی بسته به خودروی شما داره ، معمولا باتری هایی با ولتاژ های 12 . 24 . 6 ولت استفاده میشه .
من باتری خودروی شما رو 12 ولت در نظر میگیرم به علت بیشترین کابرد این نوع باتری در خودروهای سدانی که توی بازار ایران هست.
مشخصه ی آمپر ساعت :
باتری یک منبع محدود هست و مثل برق شهر قابلیت جریان دهی دائمی رو نداره ، ساده تر بگم هر باتری ای یه روزی تموم میشه وجاش توی سطل آشغاله. از این رو طراح میاد یک مشخصه برای باتری ها معرفی میکنه به نام آمپر ساعت ، باتری ای که 65 آمپر ساعت داره یعنی در صورت فول شارژ بودن و در صورتی که ازش جریان 65 آمپر بکشیم بعد از یک ساعت شارژش تموم میشه ، و تازه این حالت ایده آل هست، شما عملا از این باتری بعد از حدود 40 دقیقه با (همون جریان) نمیتونید استفاده کنید. جون این منابع ایده آل نیستند.

حالا میپرسید این همه داستان چیه سر هم کردم ؟
این یعنی در صورتی که دستگاه شما توان مثلا 500 واتی داشته باشه( خیلی کم و خوشبینانه ) و باتری خودروی شما 12 ولت 100آمپر ساعت(باتری ای با این آمپر ساعت زیاد به ندرت استفاده میشه ) باشه . و شما دستگاهتون رو با دو سیم مستقیما به باتری متصل کنید ، در این صورت بعد از حدود 2 ساعت که خودروی شما خاموش باشه ، باتری خودروی شما دشارژ میشه. اگر باتری از نوع جدیدی باشه (اونایی که نمیشه توش اسید ریخت ، بهشون میگن اتمی) و خودروی شما از نوعی باشه که نمیشه با هل دادن روشنش کرد، شما باید ماشینو ول کنی بری مکانیک بیاری :)
این باتری ها رو نمیشه با اتصال باتری یک ماشین دیگه به صورت کمکی روشن کرد ، دلیلشم اینه که منفجر میشه.


و در صورتی که فقط در حالت خوردو روشن ازش استفاده کنید .
اولا که سیستم برق کشی خودروی شما مطمئنا برای تامین این مقدار جریان زیاد (حداقل 30 آمپر به گفته ی خودتون ) طراحی نشده و به مرور زمان که دینام مدام باتری رو شارژ می کنه، بعد از مدتی یک علامت قرمز رنگ شبیه باتری روی صفحه ی کیلومتر میبینید ، با مراجعه به تعمیرکار باتری ساز متوجه میشید که مقصر یخچال جان هست.
و نکته ی دیگر در مورد خازن اینکه با تمام توضیحاتی که دوستان فرمودند باز هم با وجود خازن تغییر کلی در جریان مصرفی به وجود نمیاد شاید یک تاخیر یا تسریع زمانی داشته باشیم ولی قانون پایستگی انرژی رو نمیشه با خازن نقض کرد.
خلاصه کلام با این اطلاعاتی که فعلا در اختیار ما قرار دادید این دستگاه روشن میشه ولی براتون به صرفه نیست.
و صد البته ممکنه بنده هم اشتباه کنم پس حتما از یک مکانیک باتری ساز خودرو یا مهندس مکانیک با تخصص در مورد برق خودرو راهنمایی بگرید. و خوشحال میشم اگر نتیجه هم به ما اطلاع بدید.
ممنون از پاسختون
من بزودی تمام مشخصاتی را که فرمودید را برایتان اینجا می زارم تا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
البته باید بگم قصد بنده هم استفاده طولانی مدت از این وسیله در حالت ماشین خاموش نیست و فقط در حالت روشن و در حال حرکت استفاده می کنم . اصلا جا فندکی ماشین هم با خاموش کردن سوئیچ برقش قطع میشه
 

morsadr

عضو جدید
سلام دوست عزيز براي حل اين مشكل بهتر است فيوز رو عوض كنيد و يه فثوز با آمپر بالا تر مثلآ 40 آمپر اگر با همون ابعاد وجود داره بذاريد.
اگر در اون ابعد نبود بايد يه جاي فيوز به جعبه فيوزتون اضافه كنيد و اگر جعبه فيوز جا نداشت ميشه اون رو عوض كرد يا:

دو تا فيوز رو با هم موازي كرد.

مثلآ دو تا فيوز 20 آمپر كه موازي باشن تا 40 آمپر رو تحمل مي كنند.20+20=40
دو تا فيوز 25 آمپر كه با هم موازي بسته بشن تا 50 آمپر رو تحمل مي كنند.25+25=50

نكته اين هست كه بايد آمپراژ هر دو فيوز حتمآ برابر باشد. قيمت اين فين فيوز ها و جاي فيوز به دو هزار تومان هم نميرسه. و در همه آمپراژ ها وجود دارند

اين عكس مربوط به يك فيوز 30 آمپري هست كه مشكل ساز بود.

مشاهده پیوست 166342مشاهده پیوست 166343
:smile: اين پست اول پاك شد مجبور شدم دوباره بذارمش..... در پست هاي قبل در نرم افزار پرتئوس طريقه كارش رو و جرياني رو كه اجازه عبور داره تو عكس نشون دادم كه نزديك 40 آمپر هست. و اندازه آمپر فيوز ها تو پنجره كوچيكه نوشته شده. (هر پست دو تا عكس داره).

بازم سوالي بود در خدمت شما هستم.
ايميلم:golden-hamid@outlook.com
قوی ترین فیوز برای ماشین 30 آمپره و قوی تر نداره . از طرف دیگه بنظر بنده این کار پاک کردن صورت مساله است به این معنا که اگر این دستگاه برای برق 12 ولت ماشین طراحی شده باشه ( که به احتمال 99% اینجوریه ) باید بتونه با فیوزهای استاندارد ماشین کار کنه . بنده شخصا در مورد ماشین از لوازم غیر استاندارد ( مثلا تغییر فیوز ) استفاده نمی کنم چون ممکنه عواقب نا مطلوب زیادی داشته باشه . در هر صورت هدف بنده از طرح این سوال اینه که اگر مشکل خاصی در این دستگاه بوجود آمده عیب یابی کرده و مشکل را حل کنم
بازم از پاسختون ممنونم
 

Yuri Boyka

عضو جدید
قوی ترین فیوز برای ماشین 30 آمپره و قوی تر نداره . از طرف دیگه بنظر بنده این کار پاک کردن صورت مساله است به این معنا که اگر این دستگاه برای برق 12 ولت ماشین طراحی شده باشه ( که به احتمال 99% اینجوریه ) باید بتونه با فیوزهای استاندارد ماشین کار کنه . بنده شخصا در مورد ماشین از لوازم غیر استاندارد ( مثلا تغییر فیوز ) استفاده نمی کنم چون ممکنه عواقب نا مطلوب زیادی داشته باشه . در هر صورت هدف بنده از طرح این سوال اینه که اگر مشکل خاصی در این دستگاه بوجود آمده عیب یابی کرده و مشکل را حل کنم
بازم از پاسختون ممنونم

با پاک کردن صورت مسئله مخالفم ولی با عدم انجام کار های غیر اصولی موافق. یک آمپر جریان خیلی بالائیه چه رسد به 10آمپر. باید متذکر بشم که استارت ماشین سواری پژو 405 60 آمپر جریان کشی داره و باید به ضخامت سیم های وصل شده به اون نگاه کنید.
 

Yuri Boyka

عضو جدید
شما مطمئن هستید که باید خازن موازی باشه یعنی مثبت خازن به مثبت باطری و منفی خازن به منفی باطری ؟!! در این صورت که خازن جریان بالایی می کشه و میترکه :w29:.
اینجور نیست ؟

اگر قرار بود بترکه رگولاتور های ولتاژ همشون میشدن ترقه چهار شنبه سوری.به روابط زیر دقت کن:
V=c.dv/dt پس داریم: i.dt/c=dv اگر از طرفین انتگرال بگیریم میشه i.t/c=v حالا فرض می کنیم:
c=6800میکرو فاراد
i=30 آمپر که فیوزت به راحتی تحمل می کنه.
v=12 که ولتاژ باتریه
در اینصورت زمان شارژ کامل خازن برابره با 0.00272 ثانیه که عملا فیوز احساس هم نمی کنه و گرم هم نمیشه.
در ثانی جریان شارژ خازن با فرض وجود تلفات اهمی بسیار کم سیم ها و مقاومت داخلی باتری یک منحنی نمائی نزولی هست. پس خازن هم نمی ترکه.
اگه بر عکس وصل کنی می ترکه. چون ماده دی الکتریک تجزیه میشه و بخار می کنه و چون دریچه ای برای خروج هوا نداره بدنه فلزی خازن پلاریته دار رو می ترکونه.

برای اطمینان خاطرت در رابطه با ترکیدن خازن باید بگم
ما یه بحثی داریم به اسم ساخت کامپیوتر آنالوگ که وظیفش حل معادلات دیفرانسیل با شرایط اولیه ست. کاری به چگونگی کارش ندارم ولی در دوران تحصیل لیسانس بیشتر تو آزمایشگاه سیستم های کنترل خطی برای ساخت سیستم از روی معادله مشخصه و معادله دیفرانسیل ازش استفاده کردیم. برای دادن یک حالت اولیه به سیستم همیشه با توجه به مقدار اولیه خازن رو با یک ولتاژ مشخصی شارژ می کردیم و مستقیما به نقطه خاصی از مدار متصل می کردیم. من هم تا حالا تجربه انفجار خازن رو نداشته ام.
وقتی تو پست های اول بهت گفتم مواظب باش
اولی برای ممانعت از آسیب یخچال بود و در آخری انفجار خازن.
 
آخرین ویرایش:

Yuri Boyka

عضو جدید
بنده لازم میدونم به نظرات و دعواهای دوستان چند نکته اضافه کنم ، کل بحث شما حول خازن گشت و اصلا به روشها و راه حل های دیگه دقت نکردید و با احترامی که برای دوستای عزیز قائلم باید بگم که متاسفانه تا به حال هیچ نکته ای که برای شما کاربردی و عملی و به صرفه بوده باشه بهتون پیشنهاد نشده و همینطوری چند صفحه به پرسش و پاسخ و بحث بین دوستان گذشته ، امیدوارم این بحث ادامه پیدا نکنه.

لطفا وقتی این پست رو خوندید به این سوالات بنده جواب بدید.
خودرویی که روش این دستگاه رو امتحان کردید؟
توان کاری دستگاه رو حتما ذکر کنید. روش نوشته چند وات ؟
نوع یخچال ، اسمش ، برندش ، مدلش؟
اگر پلاکی ، دفترچه راهنمایی و... همراه یا روی بدنه ی دستگاه هست ازش عکسی بگیرید و اینجا قرار بدید.
آیا پشت دستگاه کلیدی چند حالته مربوط به انتخاب ولتاژ کاری یا نوع اتصال به تغذیه هست ؟ (ممکنه جامپر ست هم باشه)
آیا کلید دیگری برای حالت AC - DC قرار داره یا خیر؟ (اینم ممکنه جامپر ست باشه)
آیا اصلا دستگاه خودش برای کار در خودرو طراحی شده یا خودتون این کارو انجام دادید ؟
کابل رابط فندکی در محلی جدا و مخصوص به دستگاه متصل میشه یا مثلا اینطوره که کابل برق شهر ازش جدا میشه و کابل فندکی جاش قرار میگیره؟

-------------------چند نکته در مورد توان دستگاه------------------------
1.فرمودید مستقیم به باتری وصل کردید و بدون مشکل کار کرده
2.فرمودید حدود 4 آمپر با برق شهر جریان کشیده. ( به چه ترتیب این مقدار جریان رو محاسبه کردید ؟)
3.فرمودید فیوز 30 آمپر رو قطع کرده. ( فیوز 30 آمپرتا جایی که میدونم قوی ترین فیوز در برق خودرو هست معمولا سبز رنگ هست )

لازمه راجع به باتری خودرو نکته ای رو بدونید. باتری های خودرو چند مشخصه ی مهم دارند ،که دوتاش اینجا در محاسبات ما نقش داره :
اول ولتاژ کاریشون هست:
ولتاژ که مشخصه ولی بسته به خودروی شما داره ، معمولا باتری هایی با ولتاژ های 12 . 24 . 6 ولت استفاده میشه .
من باتری خودروی شما رو 12 ولت در نظر میگیرم به علت بیشترین کابرد این نوع باتری در خودروهای سدانی که توی بازار ایران هست.
مشخصه ی آمپر ساعت :
باتری یک منبع محدود هست و مثل برق شهر قابلیت جریان دهی دائمی رو نداره ، ساده تر بگم هر باتری ای یه روزی تموم میشه وجاش توی سطل آشغاله. از این رو طراح میاد یک مشخصه برای باتری ها معرفی میکنه به نام آمپر ساعت ، باتری ای که 65 آمپر ساعت داره یعنی در صورت فول شارژ بودن و در صورتی که ازش جریان 65 آمپر بکشیم بعد از یک ساعت شارژش تموم میشه ، و تازه این حالت ایده آل هست، شما عملا از این باتری بعد از حدود 40 دقیقه با (همون جریان) نمیتونید استفاده کنید. جون این منابع ایده آل نیستند.

حالا میپرسید این همه داستان چیه سر هم کردم ؟
این یعنی در صورتی که دستگاه شما توان مثلا 500 واتی داشته باشه( خیلی کم و خوشبینانه ) و باتری خودروی شما 12 ولت 100آمپر ساعت(باتری ای با این آمپر ساعت زیاد به ندرت استفاده میشه ) باشه . و شما دستگاهتون رو با دو سیم مستقیما به باتری متصل کنید ، در این صورت بعد از حدود 2 ساعت که خودروی شما خاموش باشه ، باتری خودروی شما دشارژ میشه. اگر باتری از نوع جدیدی باشه (اونایی که نمیشه توش اسید ریخت ، بهشون میگن اتمی) و خودروی شما از نوعی باشه که نمیشه با هل دادن روشنش کرد، شما باید ماشینو ول کنی بری مکانیک بیاری :)
این باتری ها رو نمیشه با اتصال باتری یک ماشین دیگه به صورت کمکی روشن کرد ، دلیلشم اینه که منفجر میشه.


و در صورتی که فقط در حالت خوردو روشن ازش استفاده کنید .
اولا که سیستم برق کشی خودروی شما مطمئنا برای تامین این مقدار جریان زیاد (حداقل 30 آمپر به گفته ی خودتون ) طراحی نشده و به مرور زمان که دینام مدام باتری رو شارژ می کنه، بعد از مدتی یک علامت قرمز رنگ شبیه باتری روی صفحه ی کیلومتر میبینید ، با مراجعه به تعمیرکار باتری ساز متوجه میشید که مقصر یخچال جان هست.
و نکته ی دیگر در مورد خازن اینکه با تمام توضیحاتی که دوستان فرمودند باز هم با وجود خازن تغییر کلی در جریان مصرفی به وجود نمیاد شاید یک تاخیر یا تسریع زمانی داشته باشیم ولی قانون پایستگی انرژی رو نمیشه با خازن نقض کرد.
خلاصه کلام با این اطلاعاتی که فعلا در اختیار ما قرار دادید این دستگاه روشن میشه ولی براتون به صرفه نیست.
و صد البته ممکنه بنده هم اشتباه کنم پس حتما از یک مکانیک باتری ساز خودرو یا مهندس مکانیک با تخصص در مورد برق خودرو راهنمایی بگرید. و خوشحال میشم اگر نتیجه هم به ما اطلاع بدید.

من با شما موافقم ولی ایشون راهنمائی راجب راه اندازی نخواستن فرمودن:
سلام دوستان
من یک وسیله برقی دارم که باید بتوان در خودرو ازش استفاده کرد . ( یک یخچال با سیستم خنک کننده آمونیاکی که هم با برق 220 و هم 12 ولت قابل استفاده است )
مشکل اینجاست که وقتی یخجال را به جای فندکی ماشین وصل می کنم فیوض مربوطه می سوزه . حتی فیوض 30 آمپر هم می سوزه .ظاهرا جریان ابتدایی بالا است . در هنگام مصرف با برق 220 جریان زیادی استفاده نمی کنه شاید 3 یا 4 آمپر .
بعضی دوستان گفتند باید یک خازن در سر راه جریان قرار داد . حالا سوال بنده این است که آیا این مطلب درسته یا نه و اگر درسته راهنمایی دقیق تری بفرمایید ممنون می شم
با تشکر

وکل این بحث های بی فایده راجب به این سواله که:
خازن چیست و نحوه عملکرد آن را با ذکر مثال توضیح دهید.
 

starblue7750

عضو جدید
سلام
من فارغ التحصیل الکترونیک هستم
از اونجایی که وقت زیاد دارم در فکر نوشتن یه مقاله هستم
کسی در این رابطه می تونه کمکم کنه؟
که موصوعات مهم در الکترونیک چیه که در رابطه با اون مقاله می نویسن و ...؟
 

mohsen444

عضو جدید
سلام.
کسی می تونه یه کتاب در رابطه با نیمه هادی ها به من معرفی کنه؟
ممنونم.
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از پاسختون
من بزودی تمام مشخصاتی را که فرمودید را برایتان اینجا می زارم تا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید
البته باید بگم قصد بنده هم استفاده طولانی مدت از این وسیله در حالت ماشین خاموش نیست و فقط در حالت روشن و در حال حرکت استفاده می کنم . اصلا جا فندکی ماشین هم با خاموش کردن سوئیچ برقش قطع میشه
در همه ی خودرو ها اینطور نیست ، برق مربوط به چراغ داشبورد ، اتاق ، رادیوپخش ، صفحه ی کیلومتر و فندک در بیشتر خودروها از یک فیوز 10 آمپر سفید رنگ تغذیه میشه. البته مطمئن نیستم. ولی اگر اینطور باشه فندک همیشه وصل هست.
منتظر اطلاعاتتون هستیم.
من با شما موافقم ولی ایشون راهنمائی راجب راه اندازی نخواستن فرمودن:
وکل این بحث های بی فایده راجب به این سواله که:
خازن چیست و نحوه عملکرد آن را با ذکر مثال توضیح دهید.
بله درسته که ایشون به این نحو سوالشونو مطرح کردند ولی به نظرم راهنمایی در مورد راه اندازی میخواستند. و خازن رو برای راهنمایی ما پیشنهاد دادند تا در صورت کارآمد بودن خازن در این مورد مارو راهنمایی کرده باشند و خودشون زودتر به نتیجه برسند. نقل قولی که در همین پست از ایشون گرفتم گواه بر این ادعا هست.
 

Yuri Boyka

عضو جدید
سلام.
کسی می تونه یه کتاب در رابطه با نیمه هادی ها به من معرفی کنه؟
ممنونم.

شما هم می تونید کتب رابرت پیرت و جرالد نیودک رو مطالعه کنید که برای هر عنصر نیمه هادی یک جلد کتاب نوشتن و هر جلدش چیزی در حد صد صفحه هستش.
و هم می تونید کتاب استریت من رو مطالعه بفرمائید که کتاب بسیار خوبی هستش.
موفق باشید.
 

morsadr

عضو جدید
بنده لازم میدونم به نظرات و دعواهای دوستان چند نکته اضافه کنم ، کل بحث شما حول خازن گشت و اصلا به روشها و راه حل های دیگه دقت نکردید و با احترامی که برای دوستای عزیز قائلم باید بگم که متاسفانه تا به حال هیچ نکته ای که برای شما کاربردی و عملی و به صرفه بوده باشه بهتون پیشنهاد نشده و همینطوری چند صفحه به پرسش و پاسخ و بحث بین دوستان گذشته ، امیدوارم این بحث ادامه پیدا نکنه.

لطفا وقتی این پست رو خوندید به این سوالات بنده جواب بدید.
خودرویی که روش این دستگاه رو امتحان کردید؟
توان کاری دستگاه رو حتما ذکر کنید. روش نوشته چند وات ؟
نوع یخچال ، اسمش ، برندش ، مدلش؟
اگر پلاکی ، دفترچه راهنمایی و... همراه یا روی بدنه ی دستگاه هست ازش عکسی بگیرید و اینجا قرار بدید.
آیا پشت دستگاه کلیدی چند حالته مربوط به انتخاب ولتاژ کاری یا نوع اتصال به تغذیه هست ؟ (ممکنه جامپر ست هم باشه)
آیا کلید دیگری برای حالت AC - DC قرار داره یا خیر؟ (اینم ممکنه جامپر ست باشه)
آیا اصلا دستگاه خودش برای کار در خودرو طراحی شده یا خودتون این کارو انجام دادید ؟
کابل رابط فندکی در محلی جدا و مخصوص به دستگاه متصل میشه یا مثلا اینطوره که کابل برق شهر ازش جدا میشه و کابل فندکی جاش قرار میگیره؟

-------------------چند نکته در مورد توان دستگاه------------------------
1.فرمودید مستقیم به باتری وصل کردید و بدون مشکل کار کرده
2.فرمودید حدود 4 آمپر با برق شهر جریان کشیده. ( به چه ترتیب این مقدار جریان رو محاسبه کردید ؟)
3.فرمودید فیوز 30 آمپر رو قطع کرده. ( فیوز 30 آمپرتا جایی که میدونم قوی ترین فیوز در برق خودرو هست معمولا سبز رنگ هست )

لازمه راجع به باتری خودرو نکته ای رو بدونید. باتری های خودرو چند مشخصه ی مهم دارند ،که دوتاش اینجا در محاسبات ما نقش داره :
اول ولتاژ کاریشون هست:
ولتاژ که مشخصه ولی بسته به خودروی شما داره ، معمولا باتری هایی با ولتاژ های 12 . 24 . 6 ولت استفاده میشه .
من باتری خودروی شما رو 12 ولت در نظر میگیرم به علت بیشترین کابرد این نوع باتری در خودروهای سدانی که توی بازار ایران هست.
مشخصه ی آمپر ساعت :
باتری یک منبع محدود هست و مثل برق شهر قابلیت جریان دهی دائمی رو نداره ، ساده تر بگم هر باتری ای یه روزی تموم میشه وجاش توی سطل آشغاله. از این رو طراح میاد یک مشخصه برای باتری ها معرفی میکنه به نام آمپر ساعت ، باتری ای که 65 آمپر ساعت داره یعنی در صورت فول شارژ بودن و در صورتی که ازش جریان 65 آمپر بکشیم بعد از یک ساعت شارژش تموم میشه ، و تازه این حالت ایده آل هست، شما عملا از این باتری بعد از حدود 40 دقیقه با (همون جریان) نمیتونید استفاده کنید. جون این منابع ایده آل نیستند.

حالا میپرسید این همه داستان چیه سر هم کردم ؟
این یعنی در صورتی که دستگاه شما توان مثلا 500 واتی داشته باشه( خیلی کم و خوشبینانه ) و باتری خودروی شما 12 ولت 100آمپر ساعت(باتری ای با این آمپر ساعت زیاد به ندرت استفاده میشه ) باشه . و شما دستگاهتون رو با دو سیم مستقیما به باتری متصل کنید ، در این صورت بعد از حدود 2 ساعت که خودروی شما خاموش باشه ، باتری خودروی شما دشارژ میشه. اگر باتری از نوع جدیدی باشه (اونایی که نمیشه توش اسید ریخت ، بهشون میگن اتمی) و خودروی شما از نوعی باشه که نمیشه با هل دادن روشنش کرد، شما باید ماشینو ول کنی بری مکانیک بیاری :)
این باتری ها رو نمیشه با اتصال باتری یک ماشین دیگه به صورت کمکی روشن کرد ، دلیلشم اینه که منفجر میشه.


و در صورتی که فقط در حالت خوردو روشن ازش استفاده کنید .
اولا که سیستم برق کشی خودروی شما مطمئنا برای تامین این مقدار جریان زیاد (حداقل 30 آمپر به گفته ی خودتون ) طراحی نشده و به مرور زمان که دینام مدام باتری رو شارژ می کنه، بعد از مدتی یک علامت قرمز رنگ شبیه باتری روی صفحه ی کیلومتر میبینید ، با مراجعه به تعمیرکار باتری ساز متوجه میشید که مقصر یخچال جان هست.
و نکته ی دیگر در مورد خازن اینکه با تمام توضیحاتی که دوستان فرمودند باز هم با وجود خازن تغییر کلی در جریان مصرفی به وجود نمیاد شاید یک تاخیر یا تسریع زمانی داشته باشیم ولی قانون پایستگی انرژی رو نمیشه با خازن نقض کرد.
خلاصه کلام با این اطلاعاتی که فعلا در اختیار ما قرار دادید این دستگاه روشن میشه ولی براتون به صرفه نیست.
و صد البته ممکنه بنده هم اشتباه کنم پس حتما از یک مکانیک باتری ساز خودرو یا مهندس مکانیک با تخصص در مورد برق خودرو راهنمایی بگرید. و خوشحال میشم اگر نتیجه هم به ما اطلاع بدید.
با سلام مجدد
اطلاعات مورد نیاز شما را در اینجا تک تک می گذارم :
خودرو هیوندایی توسان که جا فندکی مخصوص برای لوازم الکتریکی درون صندوق هم داره و بنده هم از همین جا فندکی استفاده کردم
متاسفانه لیبل و یا پلاک مشخصات دستگاه کنده شده و دسترسی به مشخصات دستگاه و توان آن ندارم
یخچان از نوع جذبی با استفاده از گاز آمونیاک می باشد . این دستگاه مربوط به چندین سال پیش است و باید آمریکایی باشه . در حال حاضر نمونه مثل آن را در بازار پیدا نکردم مارک آن ( jet frizomatic ) می باشد . این دستگاه توانایی استفاده از سه منبع انرژی را دارد . 1 برق شهر 220 ولت . 2 برق 12 ولت . و 3 کپسول گاز مایع و بوسیله تبخیر گاز آمونیاک قدرت خنک کنندگی خوبی دارد . با برق شهر بارها و بارها استفاده می کنم و مشکلی نداره و بخوبی خنک می کنه
در پشت دستگاه هیچ کلید و یا جامپری برای انتخاب 220 و 12 و یا dc و ac ندارد . ( تصویر پشت دستگاه )
دستگاه 2 کابل کاملا مجزا برای 220 و 12 دارد و برای اینکار طراحی شده است
کابل 12 ولت مجزا است و رابط فندکی را خودم به آن متصل کرده ام
فیوز این جافندکی فکر کنم 20 آمپر بود که سوخت من با 30 آمپر عوض کردم و بازم سوخت .
دستگاه را مستقیم به باطری ماشین وصل کردم و آمپر متر را در سر راه جریان قرار دادم و یخچال کار می کرد و جریان کمی می کشید . دقیق یادم نیست ولی حدود 3 تا 5 آمپر بیشتر نبود . در صورت نیاز این کار را مجددا تکرار می کنم و نتیجه را به شما خواهم گفت
باطری ماشین 12 ولت و فکر کنم که 100 آمپر ساعت باشه
حال با این مشخصات و عکسهایی که گذاشتم ممنون میشم مورد را بیشتر بررسی کنید
در ضمن باز اگر سوالی بود بنده سعی می کنم جواب دقیقی بدهم
با تشکر

DSC03250.jpg
 

پیوست ها

  • DSC03250.jpg
    DSC03250.jpg
    62.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ava71

عضو جدید
با سلام میخواستم بپرسم برای آماده شدن در امتحان ارشد بیشتر از کدوم کتابها یا جزوه های آموزشی استفاده میشه؟مال کدوم موسسه معتبرتره؟



سلام دوست عزیز! من کتابهای راهیان ارشد و پوران پژوهان گرفتم راضیم خیلی.
البته برای هر درسی کتاب یه انتشارات مناسبه، اگه خواستین من خیلی پرسوجو کردم تک تک درسارو بگم بهتون.
موفق باشین.
 

alisaw

عضو جدید
کاربر ممتاز

باز هم سلام.
برند یخچالی که ذکر فرمودید رو در نت جستجو کردم ، بنده موردی مشاهده نکردم که از این نوع یخچال در خودرو استفاده شده باشه ، طبق نتایج جستجو این یخچال مورد استفاده در قایق های تفریحی کوچک هست. برای اطلاعات بیشتر راجع به سیستم برق رسانی این قایق ها هم تحقیق کردم و متوسط نتایج بدست آمده این بود که بیشتر این قایق ها از 3-4 عدد باتری 100AH و 2 عدد باتری 65 AH استفاده میکنند و علاوه بر این مجهز به ژنراتور هستند.

در بعضی موارد دیدم که کشور سازنده آمریکا و بعضی موارد دیگر ایتالیا معرفی شده بود ، به هرحال انگار شرکت سازنده دیگر اقدام به تولید این گونه وسایل نمیکنه. این که پلاک دستگاه کنده شده خوب نیست ، بنده به دنبال توان مصرفی دستگاه بودم ، ولی میتوان این مشخصه را از ضرب ولتاژ باتری در جریان مصرفی به صورت تقریبی بدست آورد .
اگر اشتباه نکنم بار اول شما فرمودید این وسیله رو به برق شهر متصل کردید و حدود 3-4 آمپر جریان کشیده .
در پست جدید فرمودید این وسیله رو با برق خودرو امتحان کردید و 4-5 آمپر کشیده؟! بالاخره کدامش؟
با توجه به مواردی که فرمودید من فکر میکنم که احتمالا این وسیله 2 نوع سیستم خنک کننده مجزا داره که با هر دو ولتاژ کار میکنه و از مدارات تبدیل ولتاژ استفاده نمیکنه. (صرف نظر از حالت سومی که فرمودید ، مافقط به حالت های برقی میپردازیم)

نکته دیگر اینکه این وسیله و اساسا تمام یخچال ها جریان مصرفی ثابتی نسبت به زمان ندارند. اینکه شما این وسیله رو با باتری ماشین امتحان کردید و جریان حدود 5 آمپر کشیده دلیل بر این نیست که توان مصرفیش حدود 60 وات باشه. کارکرد این وسیله هم در نت جستجو کردم ، متوجه شدم این هم مثل یخچالهای کمپرسور دار یک سیکل زمانی کاری داره، خلاصه بگم همیشه روشن نیست.
این آزمایش رو انجام بدید در صورتی که موفقیت آمیز بود ثابت میشه توان دستگاه شما حدود 60 وات هست و میتونید با برق مستقیم از باتری با اتصال یک کلید که در صورت لزوم خاموشش کنید ، دستگاه رو به خودرو متصل کنید و خیالتون راحت باشه که مشکلی پیش نمیاد.

به این صورت که یک منبع 12 ولت دائم پیدا کنید مثلا ترانس متصل به برق شهر که توانی حدود 100 وات داشته باشه ، هر چه بیشتر بهتر ، میدونم پیدا کردن اینچنین منبعی مشکل هست ولی برای اطمینان از اینکه به خودروی شما آسیب نزنه لازم هست ، وگرنه با همون برق خودرو تست میکردیم.

با اتصال آمپر متر دستگاه رو روشن کنید و حدود 1 ساعت جریان عبوری رو بررسی و مانیتورینگ کنید. اگر ماکسیمم جریانی که دستگاه کشید حدود 10 آمپر بود میتونید ازش در خودرو - البته به صورت موقت که مد نظر دارید - استفاده کنید.
توصیه میکنم در صورت موفقیت آزمایش از خازنی که دوستان اشاره کردند استفاده کنید و دستگاه رو در حالتی که خودرو روشن هست راه اندازی و استفاده کنید.
بنده دوست دارم مشکل شما حل بشه و از همین رو سیستم جایگزینی هم در نظر دارم که مشغول تحقیق و بررسی برای ساختش هستم و دارم از دیگر مهندسین نحوه ی ساختشو میپرسم میتونید در صورت تمایل طرح اولیه رو در لینک زیر ببینید.

پست 881

اینکه خودروی شما شاسی بلند هست و باتری 100AH داره نکته ی خوبی هست.

باز هم لازمه عرض کنم بنده تجربه ی کار با این وسیله رو ندارم و اطلاعاتم محدود هست و ممکنه اشتباه کنم همیشه از متخصص هم سوال کنید.
 

morsadr

عضو جدید
باز هم سلام.
برند یخچالی که ذکر فرمودید رو در نت جستجو کردم ، بنده موردی مشاهده نکردم که از این نوع یخچال در خودرو استفاده شده باشه ، طبق نتایج جستجو این یخچال مورد استفاده در قایق های تفریحی کوچک هست. برای اطلاعات بیشتر راجع به سیستم برق رسانی این قایق ها هم تحقیق کردم و متوسط نتایج بدست آمده این بود که بیشتر این قایق ها از 3-4 عدد باتری 100AH و 2 عدد باتری 65 AH استفاده میکنند و علاوه بر این مجهز به ژنراتور هستند.

در بعضی موارد دیدم که کشور سازنده آمریکا و بعضی موارد دیگر ایتالیا معرفی شده بود ، به هرحال انگار شرکت سازنده دیگر اقدام به تولید این گونه وسایل نمیکنه. این که پلاک دستگاه کنده شده خوب نیست ، بنده به دنبال توان مصرفی دستگاه بودم ، ولی میتوان این مشخصه را از ضرب ولتاژ باتری در جریان مصرفی به صورت تقریبی بدست آورد .
اگر اشتباه نکنم بار اول شما فرمودید این وسیله رو به برق شهر متصل کردید و حدود 3-4 آمپر جریان کشیده .
در پست جدید فرمودید این وسیله رو با برق خودرو امتحان کردید و 4-5 آمپر کشیده؟! بالاخره کدامش؟
با توجه به مواردی که فرمودید من فکر میکنم که احتمالا این وسیله 2 نوع سیستم خنک کننده مجزا داره که با هر دو ولتاژ کار میکنه و از مدارات تبدیل ولتاژ استفاده نمیکنه. (صرف نظر از حالت سومی که فرمودید ، مافقط به حالت های برقی میپردازیم)

نکته دیگر اینکه این وسیله و اساسا تمام یخچال ها جریان مصرفی ثابتی نسبت به زمان ندارند. اینکه شما این وسیله رو با باتری ماشین امتحان کردید و جریان حدود 5 آمپر کشیده دلیل بر این نیست که توان مصرفیش حدود 60 وات باشه. کارکرد این وسیله هم در نت جستجو کردم ، متوجه شدم این هم مثل یخچالهای کمپرسور دار یک سیکل زمانی کاری داره، خلاصه بگم همیشه روشن نیست.
این آزمایش رو انجام بدید در صورتی که موفقیت آمیز بود ثابت میشه توان دستگاه شما حدود 60 وات هست و میتونید با برق مستقیم از باتری با اتصال یک کلید که در صورت لزوم خاموشش کنید ، دستگاه رو به خودرو متصل کنید و خیالتون راحت باشه که مشکلی پیش نمیاد.

به این صورت که یک منبع 12 ولت دائم پیدا کنید مثلا ترانس متصل به برق شهر که توانی حدود 100 وات داشته باشه ، هر چه بیشتر بهتر ، میدونم پیدا کردن اینچنین منبعی مشکل هست ولی برای اطمینان از اینکه به خودروی شما آسیب نزنه لازم هست ، وگرنه با همون برق خودرو تست میکردیم.

با اتصال آمپر متر دستگاه رو روشن کنید و حدود 1 ساعت جریان عبوری رو بررسی و مانیتورینگ کنید. اگر ماکسیمم جریانی که دستگاه کشید حدود 10 آمپر بود میتونید ازش در خودرو - البته به صورت موقت که مد نظر دارید - استفاده کنید.
توصیه میکنم در صورت موفقیت آزمایش از خازنی که دوستان اشاره کردند استفاده کنید و دستگاه رو در حالتی که خودرو روشن هست راه اندازی و استفاده کنید.
بنده دوست دارم مشکل شما حل بشه و از همین رو سیستم جایگزینی هم در نظر دارم که مشغول تحقیق و بررسی برای ساختش هستم و دارم از دیگر مهندسین نحوه ی ساختشو میپرسم میتونید در صورت تمایل طرح اولیه رو در لینک زیر ببینید.

پست 881

اینکه خودروی شما شاسی بلند هست و باتری 100AH داره نکته ی خوبی هست.

باز هم لازمه عرض کنم بنده تجربه ی کار با این وسیله رو ندارم و اطلاعاتم محدود هست و ممکنه اشتباه کنم همیشه از متخصص هم سوال کنید.
بازم ممنون از جوابتون
در مورد جريان مصرفي اشتباه متوجه شديد بنده جريان مصرفي با ١٢ ولت را ذكر كرده بودم ، در هر صورت من طي ٢٤ ساعت آينده تستي را كه شما گفتيد را با ٢٢٠ و ١٢ انجام مي دم ، يادم آمد كه يك موتور برق دارم كه هم خروجي ١٢ داره و هم ٢٢٠ ، آزمايش را انجام مي دم و نتيجه جمعه اينجا مي ذارم
با تشكر
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا