بنده لازم میدونم به نظرات و دعواهای دوستان چند نکته اضافه کنم ، کل بحث شما حول خازن گشت و اصلا به روشها و راه حل های دیگه دقت نکردید و با احترامی که برای دوستای عزیز قائلم باید بگم که متاسفانه تا به حال هیچ نکته ای که برای شما کاربردی و عملی و به صرفه بوده باشه بهتون پیشنهاد نشده و همینطوری چند صفحه به پرسش و پاسخ و بحث بین دوستان گذشته ، امیدوارم این بحث ادامه پیدا نکنه.
لطفا وقتی این پست رو خوندید به این سوالات بنده جواب بدید.
خودرویی که روش این دستگاه رو امتحان کردید؟
توان کاری دستگاه رو حتما ذکر کنید. روش نوشته چند وات ؟
نوع یخچال ، اسمش ، برندش ، مدلش؟
اگر پلاکی ، دفترچه راهنمایی و... همراه یا روی بدنه ی دستگاه هست ازش عکسی بگیرید و اینجا قرار بدید.
آیا پشت دستگاه کلیدی چند حالته مربوط به انتخاب ولتاژ کاری یا نوع اتصال به تغذیه هست ؟ (ممکنه جامپر ست هم باشه)
آیا کلید دیگری برای حالت AC - DC قرار داره یا خیر؟ (اینم ممکنه جامپر ست باشه)
آیا اصلا دستگاه خودش برای کار در خودرو طراحی شده یا خودتون این کارو انجام دادید ؟
کابل رابط فندکی در محلی جدا و مخصوص به دستگاه متصل میشه یا مثلا اینطوره که کابل برق شهر ازش جدا میشه و کابل فندکی جاش قرار میگیره؟
-------------------چند نکته در مورد توان دستگاه------------------------
1.فرمودید مستقیم به باتری وصل کردید و بدون مشکل کار کرده
2.فرمودید حدود 4 آمپر با برق شهر جریان کشیده. ( به چه ترتیب این مقدار جریان رو محاسبه کردید ؟)
3.فرمودید فیوز 30 آمپر رو قطع کرده. ( فیوز 30 آمپرتا جایی که میدونم قوی ترین فیوز در برق خودرو هست معمولا سبز رنگ هست )
لازمه راجع به باتری خودرو نکته ای رو بدونید. باتری های خودرو چند مشخصه ی مهم دارند ،که دوتاش اینجا در محاسبات ما نقش داره :
اول ولتاژ کاریشون هست:
ولتاژ که مشخصه ولی بسته به خودروی شما داره ، معمولا باتری هایی با ولتاژ های 12 . 24 . 6 ولت استفاده میشه .
من باتری خودروی شما رو 12 ولت در نظر میگیرم به علت بیشترین کابرد این نوع باتری در خودروهای سدانی که توی بازار ایران هست.
مشخصه ی آمپر ساعت :
باتری یک منبع محدود هست و مثل برق شهر قابلیت جریان دهی دائمی رو نداره ، ساده تر بگم هر باتری ای یه روزی تموم میشه وجاش توی سطل آشغاله. از این رو طراح میاد یک مشخصه برای باتری ها معرفی میکنه به نام آمپر ساعت ، باتری ای که 65 آمپر ساعت داره یعنی در صورت فول شارژ بودن و در صورتی که ازش جریان 65 آمپر بکشیم بعد از یک ساعت شارژش تموم میشه ، و تازه این حالت ایده آل هست، شما عملا از این باتری بعد از حدود 40 دقیقه با (همون جریان) نمیتونید استفاده کنید. جون این منابع ایده آل نیستند.
حالا میپرسید این همه داستان چیه سر هم کردم ؟
این یعنی در صورتی که دستگاه شما توان مثلا 500 واتی داشته باشه( خیلی کم و خوشبینانه ) و باتری خودروی شما 12 ولت 100آمپر ساعت(باتری ای با این آمپر ساعت زیاد به ندرت استفاده میشه ) باشه . و شما دستگاهتون رو با دو سیم مستقیما به باتری متصل کنید ، در این صورت بعد از حدود 2 ساعت که خودروی شما خاموش باشه ، باتری خودروی شما دشارژ میشه. اگر باتری از نوع جدیدی باشه (اونایی که نمیشه توش اسید ریخت ، بهشون میگن اتمی) و خودروی شما از نوعی باشه که نمیشه با هل دادن روشنش کرد، شما باید ماشینو ول کنی بری مکانیک بیاری
این باتری ها رو نمیشه با اتصال باتری یک ماشین دیگه به صورت کمکی روشن کرد ، دلیلشم اینه که منفجر میشه.
و در صورتی که فقط در حالت خوردو روشن ازش استفاده کنید .
اولا که سیستم برق کشی خودروی شما مطمئنا برای تامین این مقدار جریان زیاد (حداقل 30 آمپر به گفته ی خودتون ) طراحی نشده و به مرور زمان که دینام مدام باتری رو شارژ می کنه، بعد از مدتی یک علامت قرمز رنگ شبیه باتری روی صفحه ی کیلومتر میبینید ، با مراجعه به تعمیرکار باتری ساز متوجه میشید که مقصر یخچال جان هست.
و نکته ی دیگر در مورد خازن اینکه با تمام توضیحاتی که دوستان فرمودند باز هم با وجود خازن تغییر کلی در جریان مصرفی به وجود نمیاد شاید یک تاخیر یا تسریع زمانی داشته باشیم ولی قانون پایستگی انرژی رو نمیشه با خازن نقض کرد.
خلاصه کلام با این اطلاعاتی که فعلا در اختیار ما قرار دادید این دستگاه روشن میشه ولی براتون به صرفه نیست.
و صد البته ممکنه بنده هم اشتباه کنم پس حتما از یک مکانیک باتری ساز خودرو یا مهندس مکانیک با تخصص در مورد برق خودرو راهنمایی بگرید. و خوشحال میشم اگر نتیجه هم به ما اطلاع بدید.