تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام به دوستان گلم!;)

عزیزان میخواستم از شما بپرسم ک اشتباه من توی حل زیر چی هست؟

IMAG1049.jpg

IMAG1050.jpg

و در ادامه،مگه ترانس های سه فاز و اتصالاتی مثل زیگزاک و هارمونیک ها و گروه برداری برای ماشین 3 نیست؟؟! حوندنشون لازمه؟؟! (تف تو روح مولف ک همه چیو گفته و رفته.. انگار نه انگار واسه کنکور ارشد کتاب نوشته! لامصب حداقل ذکر نکرده اگ وقت ندارین اینو نخونین!!:confused:)

ممنون از لطفتون
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خدمت تمام دوستان عزیزم

امیدوارم ک شاد و سلامت و پرانژری باشید و برخلاف من کلافه نشده باشید!:D

یه سوال از حضورتون داشتم و اونهم اینکه منظور سوال از این دو ولت آمپر،ولت آمپر توی کدوم قسمت سیم پیچ هاست؟

مشاهده پیوست 179790

ممنون از لطفتون;)

یه مقدار از ماشین دور بودم دیگه خیلی یادم نیست ولی تا اونجا که یادم بود فرمولا فک کنم گزینه 2 جواب باشه....توان ترانسفرماتوری رو چه تو سیم پیچه مشترک حساب کنی چه قسمت

غیرمشترک سیم پیچ که فرقی نداره و جفتش یکی می شه. وقتی اونو حساب کردی از توان انتقالی کل کمش کنی توان هدایتی بدست می اد.
 
آخرین ویرایش:

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به دوستان گلم!;)

عزیزان میخواستم از شما بپرسم ک اشتباه من توی حل زیر چی هست؟

مشاهده پیوست 179912

مشاهده پیوست 179913

و در ادامه،مگه ترانس های سه فاز و اتصالاتی مثل زیگزاک و هارمونیک ها و گروه برداری برای ماشین 3 نیست؟؟! حوندنشون لازمه؟؟! (تف تو روح مولف ک همه چیو گفته و رفته.. انگار نه انگار واسه کنکور ارشد کتاب نوشته! لامصب حداقل ذکر نکرده اگ وقت ندارین اینو نخونین!!:confused:)

ممنون از لطفتون

اونی که سطره اول حساب کردی I نیست، I پریمه ... کله تحلیلت غلط شده...

در مورده این تست که اصن نیازی به حل کردن نیست. گزینه 4 می شه، چون اختلافه توان انتقالی کل و توان هدایتی، همون توان ترانسفرماتور در حالتیه که به صورت اتوترانس بسته نشده، یعنی 20kw که فقط گزینه 4 این خاصیت رو داره.... البته فک کنم ... من اینارو پارسال واسه کنکور می خوندم از اون موقع یادمه، شاید یه جاهاییش دیگه یادم نباشه

موفق باشید :gol:
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
اونی که سطره اول حساب کردی I نیست، I پریمه ... کله تحلیلت غلط شده...



ممنون از جواب و حوصله ای ک بخرج میدید;)

سوال من این هست ک، مگه از تقسیم توان ظاهری سیم پیچ اولیه بر ولتاژش،جریانش بدست نمیاد؟ پس چرا سما میفرمایید ک I پریم هست؟
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز

ممنون از جواب و حوصله ای ک بخرج میدید;)

سوال من این هست ک، مگه از تقسیم توان ظاهری سیم پیچ اولیه بر ولتاژش،جریانش بدست نمیاد؟ پس چرا سما میفرمایید ک I پریم هست؟

خواهش می کنم:gol:

دقیقا همینطوره که گفتی.خوب جریان سیم پیچه اولیه جریانیه که توی سیم پیچه اولیه جاریه، درسته؟" I پریم" مگه جریانی نیست که توی اولیه ترانس دو سیم پیچه جاریه؟ دقت کن که شما توان و ولتاژ ترانس دو سیم پیچه رو به هم تقسیم کردی ... و در نتیجه جریان سیم پیچه اولیه ترانس دو سیم پیچه ( که بعد از بستن به صورت اتوترانس شده سیم پیچه مشترک) رو بدست می اری.

I مجموع جریان اولیه و ثانویه ترانس دو سیم پیچه است اگه دقت کنی به شکل، نه جریانه اولیه اش.
 

controlqueen

عضو جدید
IMG_۱۹۸۰۰۲۱۶_۲۰۰۰۴.jpgIMG_۱۹۸۰۰۲۱۶_۲۰۰۱۴.jpgسلام بچه ها من یه اشکال دارم..ازکتاب پوران پزوهش .تست 19صفحه 236که سرعت نامی رومیخواد برا این مگه Sfl رونمیخواد؟خب اینو ازفرمولی که برا گشتاوراستارت و فول هست میتونیم مستقیم حساب کنیم ولی این اومده نسبت گشتاوراستارت وماکزیمم رو بدس اورده و... چرا جوابا یکی نمیشن؟ کی میتونه راهنماییم کنه؟
 
آخرین ویرایش:

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
سوال کنکور سراسری 90 (تبدیل ژنراتور شنت به کمپوند) 1042 نمیشه آیا؟:w20:
چون کتاب من گفته 1252 ،اشتباه نگفته؟!
بله جواب شما درسته در کتاب مدرسان اومده با توجه به جدول داده شده جریانو تقریبا 2 امپر گرفته که اینطور نیست، اگه در اون بازه که تقریبا خطی فرضش میکنیم معادله خطو بنویسید در کل جریان 23/12 یا همون 1.91 بدست میاد که اون موقع جواب اخر میشه 1042 ، اما اگه جریانو 2 در نظر بگیری جواب اخر میشه 1250 .:smile:
 

mrfootball

عضو جدید
مشاهده پیوست 180713مشاهده پیوست 180714سلام بچه ها من یه اشکال دارم..ازکتاب پوران پزوهش .تست 19صفحه 236که سرعت نامی رومیخواد برا این مگه Sfl رونمیخواد؟خب اینو ازفرمولی که برا گشتاوراستارت و فول هست میتونیم مستقیم حساب کنیم ولی این اومده نسبت گشتاوراستارت وماکزیمم رو بدس اورده و... چرا جوابا یکی نمیشن؟ کی میتونه راهنماییم کنه؟
سلام مهندس
میشه روشی رو که حل کردید به این دوتا عکس اضافه کنید.
 

controlqueen

عضو جدید
سلام مهندس
میشه روشی رو که حل کردید به این دوتا عکس اضافه کنید.
من میگم ازهمین فرمول استفاده میکنم ولی برا TflوTاستارت و به طورمستقیم Sfl روحساب میکنم ودیگه از Tmaxاستفده نمیکنم ولی خب این جواب درنمیاد.!!
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
من میگم ازهمین فرمول استفاده میکنم ولی برا TflوTاستارت و به طورمستقیم Sfl روحساب میکنم ودیگه از Tmaxاستفده نمیکنم ولی خب این جواب درنمیاد.!!

خوب فرمول نسبت یه گشتاوره دلخواه به گشتاور ماکسیمم رو می ده. نمی شه توی فرمول به جای گشتاوره ماکس یه گشتاوره دیگه رو گذاشت. اشکالتون همینه که فک کردین می شه با این فرمول نسبت هر دو گشتاوری رو حساب کرد.

راه حل کتاب درسته.
 

controlqueen

عضو جدید
خوب فرمول نسبت یه گشتاوره دلخواه به گشتاور ماکسیمم رو می ده. نمی شه توی فرمول به جای گشتاوره ماکس یه گشتاوره دیگه رو گذاشت. اشکالتون همینه که فک کردین می شه با این فرمول نسبت هر دو گشتاوری رو حساب کرد.

راه حل کتاب درسته.
مطمعنی؟ پس چرا من همیشه فک مبکردم میشه!!
 

mrfootball

عضو جدید
من میگم ازهمین فرمول استفاده میکنم ولی برا TflوTاستارت و به طورمستقیم Sfl روحساب میکنم ودیگه از Tmaxاستفده نمیکنم ولی خب این جواب درنمیاد.!!
خوب فرمول نسبت یه گشتاوره دلخواه به گشتاور ماکسیمم رو می ده. نمی شه توی فرمول به جای گشتاوره ماکس یه گشتاوره دیگه رو گذاشت. اشکالتون همینه که فک کردین می شه با این فرمول نسبت هر دو گشتاوری رو حساب کرد.

راه حل کتاب درسته.
یه بی دقتی ساده بود این مشکل شما ولی به نظر من مهمترین رابطه القایی همین رابطه هستش.:warn::warn::warn:
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمعنی؟ پس چرا من همیشه فک مبکردم میشه!!

توی پردازش اثبات کرده این رابطه رو. خودتونم از هر کتابی که دارین اثباتشو چک کنید. در ضمن اگه اونجوری که شما می گی درست بود که جواب می داد فرمولت تو اون سوال.

یه بی دقتی ساده بود این مشکل شما ولی به نظر من مهمترین رابطه القایی همین رابطه هستش.:warn::warn::warn:

آره تو بخش گشتاور ماشین های القایی این فرمول خیلی کاربرد داره،یه تست ازش می اد هر سال.
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب تمام دوستان عزیز

با آرزوی سلامتی و شادی برا همه شما عزیزان

مزاحمتون شدم ک دوتا سوال ازتون بپرسم:

1. توی ای سوال چرا X'co تقسیم بر S شده؟؟!!

IMAG1066.jpg

2. متاسفانه متوجه نشدم این سوال چی شد؟میشه یکم واضح تر توضیح بدید؟؟

IMAG1067.jpg


ممنونم از لطف و توجه همگی..:gol:;)
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوستان،در راستای مزاحمت های همیشگی ک براتون دارم، میخواستم بپرسم چرا 1/3Prot=1/2Pfe شد؟

IMAG1068.jpg

ممنونم;)
 

گردن کلفت

اخراجی موقت
خوب فرمول نسبت یه گشتاوره دلخواه به گشتاور ماکسیمم رو می ده. نمی شه توی فرمول به جای گشتاوره ماکس یه گشتاوره دیگه رو گذاشت. اشکالتون همینه که فک کردین می شه با این فرمول نسبت هر دو گشتاوری رو حساب کرد.

راه حل کتاب درسته.


مطمئنی؟؟ ... البته من خودمم هم مطمئن نیستم ها رشتم این نی ولی فکر کنم اشتب می کنی!:smile:
 

samiessi

عضو جدید
سلام ب تمام دوستان عزیز

با آرزوی سلامتی و شادی برا همه شما عزیزان

مزاحمتون شدم ک دوتا سوال ازتون بپرسم:

1. توی ای سوال چرا X'co تقسیم بر S شده؟؟!!

مشاهده پیوست 181450

2. متاسفانه متوجه نشدم این سوال چی شد؟میشه یکم واضح تر توضیح بدید؟؟

مشاهده پیوست 181452


ممنونم از لطف و توجه همگی..:gol:;)


سلام
در مورد اول چون رابطه Xc متناسب با عکس فرکانسه پس متناسب با عکس لغزشه.
در مورد دوم نیز سوال خیلی مفهومیه باید کل اصول ماشین القایی رو بدونی نمیشه تو چند خط توضیح داد.
 

samiessi

عضو جدید
مطمئنی؟؟ ... البته من خودمم هم مطمئن نیستم ها رشتم این نی ولی فکر کنم اشتب می کنی!:smile:

سلام
ولی من که فکر میکنم حق با mazy-taj هست.
شما هم خوب اعتماد به نفس داری ها ما که رشتمونه با شک و تردید جواب میدیم و خیلی وقتا هم چیزی نمیگیم(ایول بابا ایول)
 

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمئنی؟؟ ... البته من خودمم هم مطمئن نیستم ها رشتم این نی ولی فکر کنم اشتب می کنی!:smile:

ممنون از نظرت، ولی متاسفانه اشتباه فکر می کنی :)

صفحات 308 و 309 کتاب ماشین های الکتریکی - بیم بهارا جلد دوم رو عکس گرفتم گذاشتم که اگه به کتاب دسترسی نداری بتونی اثباتشو ببینی.


قسمت زیره عنوان گشتاور موتور بر حسب Tem رو بخونید.
 

گردن کلفت

اخراجی موقت
ممنون از نظرت، ولی متاسفانه اشتباه فکر می کنی :)

صفحات 308 و 309 کتاب ماشین های الکتریکی - بیم بهارا جلد دوم رو عکس گرفتم گذاشتم که اگه به کتاب دسترسی نداری بتونی اثباتشو ببینی.


قسمت زیره عنوان گشتاور موتور بر حسب Tem رو بخونید.

نه نه جسارت نشه اصلآ منظورم گرفتن حق از کسی و دادنش به کس دیگه و یار کشی و اینا نبود!!!!

///////////////////////////////

ممنون .... البته گفتم که رشتم این نی و زیاد سر در نمیارم ولی قبلآ چیز دیگه ای شنیده بودم ......عکس واضح نیست بزرگش رو بذارید استفاده کنیم ..... ممنون.;) گزینه فول سایز رو بزنید.

البته من طبق قانون پیشنهادی خودم بیشتر نمی تونم راجع به این موضوع اینجا پست ارسال کنم و بحث اگه بخواد کش پیدا کنه باید تو پروفایلامون باشه.
 
آخرین ویرایش:

mazy_taj

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه نه جسارت نشه اصلآ منظورم گرفتن حق از کسی و دادنش به کس دیگه و یار کشی و اینا نبود!!!!

///////////////////////////////

ممنون .... البته گفتم که رشتم این نی و زیاد سر در نمیارم ولی قبلآ چیز دیگه ای شنیده بودم ......عکس واضح نیست بزرگش رو بذارید استفاده کنیم ..... ممنون.;) گزینه فول سایز رو بزنید.

البته من طبق قانون پیشنهادی خودم بیشتر نمی تونم راجع به این موضوع اینجا پست ارسال کنم و بحث اگه بخواد کش پیدا کنه باید تو پروفایلامون باشه.


خواهش می کنم.:gol:

کیفیت عکس خوب نیس؟ خو باید رو عکسا کلیک کنی تا بزرگشو نشون بده :D

قانون خوبی پیشنهاد کردی، البته الان که بحثی نمونده دیگه، مگه اینکه بخوای با آقای بیم بهارا بحث کنی :D

موفق باشی.
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بچها این سوالاتی که گذاشتم سوالات فصل ماشین های القایی کنکور دکتری 92 هستش . از اونجایی که یکی از سوالات کنکور ارشد 92 دقیقا از کنکور دکتری 91 اومده بود ، خالی از لطف نیست که اینا رو هم حل کنیم خدا رو چه دیدی شاید اینا هم یکیشون اومد . حل سوالاتو جایی پیدا نکردم و من خودم حلشون کردم تو عکسم جوابوابایه صحیحو گذاشتم ، از درست بودنشون مطمئن نیستم ، چند تا سوالم مربوط به ترانس داره اونا رو هم حل کردم میزارم .
 

پیوست ها

  • 7.jpg
    7.jpg
    51 کیلوبایت · بازدیدها: 0

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیزم

یه سوال از حضورتون داشتم:

در مدار معادل ماشین القایی وقتی R/S داریم،R معادل کدوم عناصر هست؟؟! وقتی R'(1-S/S داریم،R' معادل چ عناصری هست؟

ممنون ار توجهتون
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیزم

یه سوال از حضورتون داشتم:

در مدار معادل ماشین القایی وقتی R/S داریم،R معادل کدوم عناصر هست؟؟! وقتی R'(1-S/S داریم،R' معادل چ عناصری هست؟

ممنون ار توجهتون
عبارت R' همون مقاومت روتور هست که به استاتور طبق خاصیت ترنسفورمری انتقال دادیم . اما بحثی که اینجا هست سر این است که این ضرایب s که در R' میبینیم که به شکلهای مختلفی جداسازی میشوند هرکدام نشانه چی هست که البته توی همه کتابها نوشته .;) ( :warn:پس عنصر فیزیکی همان مقاومت مدار روتور است )
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بچها این جواب چهار تایه دیگه از سوالات ماشین کنکور دکتری 92 هستش ، بازم از جوابا مطمئن نیستم ، اگه دوستان اینا و قبلیا رو حل کردن و جوابشون فرق داشت اطلاع بدن تا منم اشکالمو رفع کنم .
با یه بررسی از سوالات کنکور دو سال اخیر احتمال میدم امسال از این چند تا سوالی که گذاشتم ازشون بدون تغییر بیاد ، اخه خیلی تکراری پیدا میشه.
 

پیوست ها

  • 10.jpg
    10.jpg
    51.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا