تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

B@H@DOR

عضو جدید
بله غلط حل شده . البته نه این تست بلکه بیش از 20 مورد غلط مفهومی ، تایپی و .. در این دو فصل اول دیدم . البته فصلهای بعدی اشتباهات خیلی کمتر بود . :razz:



اینجور که شما شلوغش کردی اصلأ نیست من خودم دارم همین کتابو میخونم بگو این 20 مورد غلط که شما دیدی ما ندیدیم کجای کتابه ما هم بدونیم :eek:
 

samiessi

عضو جدید
دوستان سلام
کسی اینجا ماشین مدرسان می خونه واسه کنکور؟
یه سوالی : فصل دوم سولات آخر فصل سوال 73سراسری 90 به نظرتون غلط جل نشده؟ انتگرال گیری راه صحیحش نیست؟

با سلام
این روشی که شما میگی رو که خود مولف هم به عنوان روش دوم پشت صفحه(صفحه 150) آورده حتما شما تو انتگرال گیری اشتباه میکنی. از دوستای دیگه هم می خوام که بیخودی جو ندن اگه این کتاب اینقدر مشکل داره چرا از روش داری می خونی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
اینجور که شما شلوغش کردی اصلأ نیست من خودم دارم همین کتابو میخونم بگو این 20 مورد غلط که شما دیدی ما ندیدیم کجای کتابه ما هم بدونیم :eek:
مثلا سوال 36 فصل 2 تست آزاد که جواب 16 میشه
صفحه 82 مثال 41 روی عبارت دارای x نباید توان 2 میگذاشت .
مثال 42 همون صفحه ، رابطه رو ننوشته !
مثال 34 صفحه 75 گذینه 3 میشه . که غلط حل شده .
مثال 26 صفحه 72 که چندین مورد غلط داره مثلا میشه 2Rg نه Rg و ... .
و مواردی از این دست که نمیخوام بنویسم که مورد استفاده مدرسان شریف قرار بگیره . ;)
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
با سلام
این روشی که شما میگی رو که خود مولف هم به عنوان روش دوم پشت صفحه(صفحه 150) آورده حتما شما تو انتگرال گیری اشتباه میکنی. از دوستای دیگه هم می خوام که بیخودی جو ندن اگه این کتاب اینقدر مشکل داره چرا از روش داری می خونی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برای همینه که منم دیگه از روی این نمیخونم . خیلی کتابهای بهتری اومده :cool: در ضمن ما اشتباه حل نمیکنیم . شما کتابهای دیگه هم بررسی بفرمایید بعدا نظر بدید .
 

samiessi

عضو جدید
برای همینه که منم دیگه از روی این نمیخونم . خیلی کتابهای بهتری اومده :cool: در ضمن ما اشتباه حل نمیکنیم . شما کتابهای دیگه هم بررسی بفرمایید بعدا نظر بدید .

عزیز مگه دعوا داری می خوای زنگ آخر تو کوچه پشتی مدرسه وایسا ببینم حرف حسابت چیه :biggrin:

تو این صفحاتی که میگید اصلا این شماره سوالات نیست. حتما" کتابت قدیمیه.مال من چاپ 92 هست که فقط اوون تست آزاد رو تونستم باهاش تطابق بدم که اوون هم درست حل کرده و همون 16 که میگی شده!!!:eek:

ضمنا" مگه کتاب بدون اشتباه هم وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من کتابه بررسی پوران رو دارم می خونم آخرش چندین صفحه غلط نامه داره. اما من ازش راضی هستم. طبیعیه که تو این همه سوال و جواب اگه 5 درصدش هم اشتباه باشه(یعنی 95% صحیح) میشه حدود50 تا60 تا اشتباه. :que:
 
آخرین ویرایش:

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستان عزیز

بنده سوال زیر رو حل کردم و ب گزینه 2 رسیدم! گویا توی کتاب سنجش هم گزینه 2 رو اعلام کرده اما کتاب مدرسان گفته ک هیچکدوم از گزینه ها درست نیس!

تکلیف چیه؟کدوم مسنتد تره؟شما نظر ندارید؟اگ حلش کردید روش حلتون رو بذارید منم ببینم!

IMAG0994.jpg

ممنون
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
سلام ب دوستان عزیز

بنده سوال زیر رو حل کردم و ب گزینه 2 رسیدم! گویا توی کتاب سنجش هم گزینه 2 رو اعلام کرده اما کتاب مدرسان گفته ک هیچکدوم از گزینه ها درست نیس!

تکلیف چیه؟کدوم مسنتد تره؟شما نظر ندارید؟اگ حلش کردید روش حلتون رو بذارید منم ببینم!

مشاهده پیوست 177405

ممنون

سلام دوست عزیز. منم حل کردم و به جواب 2 رسیدم اما یه نکته ای هست. اون اینه که بعضی از کتب که حل کردن (بعنوان مثال کتاب حلم زاده که خودم دارم) ظاهرا کلمه متوسط رو با موثر اشتباه گرفتن. چون توی سوال مقدار متوسط نیرو رو خواسته که همون راه حلی که ما انجام دادیم و تو کلیدی که سنجش داده هست درسته. اما اگر مقدار موثر رو سوال میخواست باید ما مقدار جریان ها رو ابتدا تقسیم بر رادیکال 2 میکردیم و بعد به همون منوال نیرو رو محاسبه میکردیم.
پیشنهاد میکنم بهت حتما تعریف دقیق متوسط و موثر رو بخونی. موفق باشی
 

dadash masoud

عضو جدید
بررسی

بررسی

بچه ها بهتره اقدام به زدن یک تاپیک مخصوص بررسی کنید که هم از بحث ماشین دور نشیم هم سوالای بررسی یه جا باشه تا نفذات بعدی راحت تر استفاده کنن
ممنون
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
بچه ها بهتره اقدام به زدن یک تاپیک مخصوص بررسی کنید که هم از بحث ماشین دور نشیم هم سوالای بررسی یه جا باشه تا نفذات بعدی راحت تر استفاده کنن
ممنون

والا من اینکارو کردم ک مدیران تاپیک رو تایید نکردن

براشون پیغام هم فرستادم،ولی هنوز ک اتفاقی نیفتاده
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستای گلم،2تا سوال از خضورتون داشتم:

1. این سوال چطور حل میشه؟؟

IMAG1024.jpg

2.در این سوال چرا گشتاور تغییر نمیکنه؟


IMAG1027.jpg

ممنون از لطف و توجهتون
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
چرا توی این سوال Ea ثابت میمونه؟


IMAG1028.jpg



 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
چرا توی این سوال Ea ثابت میمونه؟


مشاهده پیوست 178806




چون از تلفات صرف نظر شده و چون موتور داریم و میدونیم که موتور عموما از منبع ثابت تغذیه میشه ( شبکه ) . البته این سوال به نظر تالیفی میاد توی سوالای تالیفی همه اطلاعاتو نمیدن چون فقط میخوان مفهوم اون نکته ها رو جا بندازن .;)
 

.V A H I D.

عضو جدید
سلام

2.در این سوال چرا گشتاور تغییر نمیکنه؟


مشاهده پیوست 178802

ممنون از لطف و توجهتون
خود سوال گفته گشتاور ثابته
به نظرم گزینه 4 میشه

چرا توی این سوال Ea ثابت میمونه؟


مشاهده پیوست 178806



چون تلفات نداریم
جریان موتورم فک کنم حدود 26.9 می شه درسته؟
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستای گلم،2تا سوال از خضورتون داشتم:

1. این سوال چطور حل میشه؟؟

مشاهده پیوست 178801

2.در این سوال چرا گشتاور تغییر نمیکنه؟


مشاهده پیوست 178802

ممنون از لطف و توجهتون

در مورد سوال 2 ، که خود سوال اینو فرض کرده دیگه !!! فقط من توضیحات بدم که طبق رابطه T=K(fi)Ia چون گشتاور ثابته و شار هم چون جریان تحریک ثابته هست ثابت میمونه ، پس جریان ثابت میمونه .
برای سرعت هم اینطور میشه گفت که طبق رابطه w=Ea/k(fi) و طبق Ea=Vt-RaIa با کاهش Vt سرعت کاهش پیدا میکنه و گذینه 4 درسته . توجه کنید سوال غلطه . حالا یکی بگه چرا ؟ :)
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
چون نمیشه هم خطی باشه هم Vt نصف بشه و در عین حال شار ثابت بمونه!

درسته و اینکه چون ماشین شنت هست و با نصف شدن ولتاژ خروجی که نمیشه جریان مقاومت ثابت بمونه ، برای همینه میگم زیاد به عمق این سوال تالیفی ها نباید رفت .;)
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
در مورد سوال 2 ، که خود سوال اینو فرض کرده دیگه !!!

خود سوال گفته گشتاور ثابته



الان متوجه شدم چرا میگن شبا درس نخونید!!هه هه

چشمای آدم دیگه سو نداره!:biggrin:





خود سوال گفته گشتاور ثابته
به نظرم گزینه 4 میشه

بله 4 میشه


جریان موتورم فک کنم حدود 26.9 می شه درسته؟



بله،اینم درسته!

ممنون;)
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستای گلم،2تا سوال از خضورتون داشتم:

1. این سوال چطور حل میشه؟؟

مشاهده پیوست 178801
ممنون از لطف و توجهتون
این سوال یکی از کنکور ازمایشی های هست که بچه ها گذاشتن.
مگه جوابش رو نداری؟
من تبدیل رو نخوندم ولی الان یه نگاه به جوابش کردم دیدم واضح هست.کجاش رو مشکل داری؟
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
این سوال یکی از کنکور ازمایشی های هست که بچه ها گذاشتن.
مگه جوابش رو نداری؟
من تبدیل رو نخوندم ولی الان یه نگاه به جوابش کردم دیدم واضح هست.کجاش رو مشکل داری؟

سلام داداش گلم

داداش این جوابش هست!!

11111.jpg

اشتباه محاسباتی داره!

ولی چنان با اعتماد بنفس تا ته اش حل کرده گفتم شاید یه چیزی هست ک من بلد نیستم!!:D
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

سلام داداش گلم

داداش این جوابش هست!!

مشاهده پیوست 178850

اشتباه محاسباتی داره!

ولی چنان با اعتماد بنفس تا ته اش حل کرده گفتم شاید یه چیزی هست ک من بلد نیستم!!:D

اشتباه شده به گمونم
من اون سوال ریاضی رو میگم.
تبدیل فوریه رو منظورم هست.
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستان عزیزم

دوتا سوال داشتم از حضورتون

اول اینکه توی ترانس فشار ضعیف یا قوی به مقدار ولتاژ گفته میشه یا جریان؟یعنی طرفی ک فشار ضعیف فرض میشه جریانش کمتره یا ولتاژش؟


دوم هم اینکه توی این سوال چرا با قطع سیم بندی بار نصف میشه؟

IMAG1031.jpg

ممنون از توجهتون
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام ب دوستان عزیزم

دوتا سوال داشتم از حضورتون

اول اینکه توی ترانس فشار ضعیف یا قوی به مقدار ولتاژ گفته میشه یا جریان؟یعنی طرفی ک فشار ضعیف فرض میشه جریانش کمتره یا ولتاژش؟


دوم هم اینکه توی این سوال چرا با قطع سیم بندی بار نصف میشه؟

مشاهده پیوست 179233

ممنون از توجهتون

1- کلمه ی فشار قوی و فشار ضعیف مربوط به ولتاز هست : Low Voltage & High Voltage اصلا چون جریان به بار ربط داره شاید ترانسی بی بار باشه اونوقت اسمش چیه ؟ پس این نامگذاری به ولتاژ مربوطه .

2- چون خود سوال اینو در ابتدا گفته که در سمت تغذیه بار ( در اینجا ضعیف ) دو سیمپیچ داریم ، که حالا یکی قطع شده پس بار کل ترانس نصف میشود . ;)
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
1-
2- چون خود سوال اینو در ابتدا گفته که در سمت تغذیه بار ( در اینجا ضعیف ) دو سیمپیچ داریم ، که حالا یکی قطع شده پس بار کل ترانس نصف میشود . ;)

داداش گلم ممنون ک هردفعه مارو شرمنده میکنی

خب وقتی یه سیم پیچ قطع بشه توی مقدار R تاثیر نداره ک در ادامه تغییر R تلفات رو هم کمتر کنه؟

کم شدن بار(جریان) بخاطر کم شدن ولتاژ القایی در اثر قطع شدن سیم پیچ ه؟
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

داداش گلم ممنون ک هردفعه مارو شرمنده میکنی

خب وقتی یه سیم پیچ قطع بشه توی مقدار R تاثیر نداره ک در ادامه تغییر R تلفات رو هم کمتر کنه؟

کم شدن بار(جریان) بخاطر کم شدن ولتاژ القایی در اثر قطع شدن سیم پیچ ه؟

اگر در این سوال بخوام توضیح بدم : این سوال یه سیم پیچ قطع شده و یک سیم پیچ ثانویه دیگه که هنوز مثل قبل کار میکنه . اینجا باید فقط تجسم کرد که آقا من الان جای اون سیم پیچ ها بودم چی حس میکردم . سیم پیچ اولیه میگه : " من بار ندارم پس تلفات مسی ندارم " سیم پیچ ثانویه دوم که هنوز عادی داره کار میکنه میگه " من هیچ تغییری حس نکردم پس تلفات قبلیم رو دارم ( چون جریانم ثابته ) ." حالا با این فکر میفهمیم در کل تلفات مسی ثانویه نصف مقدار نامی گذشته میشه .
برای طرف اولیه هم از خودش بپرسی میگه : من چون یکی از سیمپیچهای ثانویه ام قطع شده ، باری که میبینم نصف شده پس جریانم نصف و چون جریان با تلفات من Ri^2 رابطه داره تلفاتم 0.25 برابر میشه ."
در کن این رو بگم که : منظور از کم باری بی باری و ... تغییر در ولتاژ نیست بلکه تغییر در میزان جریان عبوری از سیمپیچها هست . نکته ای که مهمه اینه که در هر یک از حالات کم باری بیباری و اضافه بار تغییر ولتاژ نتیجه ی تغییره جریانه نه عامل ایجاد کم باری و پر باری . اگر توجه داشته باشید عموما ولتاژ اولیه ترانس ها ثابت هست چون به شبکه متصل هستند و تعداد دور سیم پیچ ها هم در عموم طول سال ثابت پس تغییرات ولتاژ بیشتر اوقات به تغییر بار برمیگردد .;)
اگر توضیحات کافی نبود بگید یه فرم دیگه توضیح بدم . :smile:
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
اگر در این سوال بخوام توضیح بدم : این سوال یه سیم پیچ قطع شده و یک سیم پیچ ثانویه دیگه که هنوز مثل قبل کار میکنه . اینجا باید فقط تجسم کرد که آقا من الان جای اون سیم پیچ ها بودم چی حس میکردم . سیم پیچ اولیه میگه : " من بار ندارم پس تلفات مسی ندارم " سیم پیچ ثانویه دوم که هنوز عادی داره کار میکنه میگه " من هیچ تغییری حس نکردم پس تلفات قبلیم رو دارم ( چون جریانم ثابته ) ." حالا با این فکر میفهمیم در کل تلفات مسی ثانویه نصف مقدار نامی گذشته میشه .
برای طرف اولیه هم از خودش بپرسی میگه : من چون یکی از سیمپیچهای ثانویه ام قطع شده ، باری که میبینم نصف شده پس جریانم نصف و چون جریان با تلفات من Ri^2 رابطه داره تلفاتم 0.25 برابر میشه ."
در کن این رو بگم که : منظور از کم باری بی باری و ... تغییر در ولتاژ نیست بلکه تغییر در میزان جریان عبوری از سیمپیچها هست . نکته ای که مهمه اینه که در هر یک از حالات کم باری بیباری و اضافه بار تغییر ولتاژ نتیجه ی تغییره جریانه نه عامل ایجاد کم باری و پر باری . اگر توجه داشته باشید عموما ولتاژ اولیه ترانس ها ثابت هست چون به شبکه متصل هستند و تعداد دور سیم پیچ ها هم در عموم طول سال ثابت پس تغییرات ولتاژ بیشتر اوقات به تغییر بار برمیگردد .;)
اگر توضیحات کافی نبود بگید یه فرم دیگه توضیح بدم . :smile:


ممنون از توضیح زیبات..

من وقتی تحلیل میکنم،میگم وقتی دو سیم پیچ موازی در ثانویه باشه و یکیش قطع بشه،تعداد دور در ثانویه تغییر نمیکنه پس ولتاژ القایی همچنان مثل قبل میمونه!

اما چیزی ک تغییر میکنه مقاومت سیم پیچ ثانویه هست ک دو برابر حالت قبل میشه،پس با این اتفاق تحمل جریان بار نامی در ثانویه نصف میشه! و ب طبع ما نصف شدن جریان در اولیه رو شاهد هستیم!

و چون تلقات با مقاومت و مجذور جریان رابطه داره! در ثانویه هم جریان نصف شده هم مقاومت دوبرابر ک در نتیجه تلقات رو نصف میکنه و در اولیه مقاومت ثابت هست و جریان نصف شده ک تلفات رو 1/4 میکنه!

درسته!آیا....؟؟؟!!!
:D
 

juvefans

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز

ممنون از توضیح زیبات..

من وقتی تحلیل میکنم،میگم وقتی دو سیم پیچ موازی در ثانویه باشه و یکیش قطع بشه،تعداد دور در ثانویه تغییر نمیکنه پس ولتاژ القایی همچنان مثل قبل میمونه!

اما چیزی ک تغییر میکنه مقاومت سیم پیچ ثانویه هست ک دو برابر حالت قبل میشه،پس با این اتفاق تحمل جریان بار نامی در ثانویه نصف میشه! و ب طبع ما نصف شدن جریان در اولیه رو شاهد هستیم!

و چون تلقات با مقاومت و مجذور جریان رابطه داره! در ثانویه هم جریان نصف شده هم مقاومت دوبرابر ک در نتیجه تلقات رو نصف میکنه و در اولیه مقاومت ثابت هست و جریان نصف شده ک تلفات رو 1/4 میکنه!

درسته!آیا....؟؟؟!!!
:D
درسته . ;)
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام خدمت تمام دوستان عزیزم

امیدوارم ک شاد و سلامت و پرانژری باشید و برخلاف من کلافه نشده باشید!:D

یه سوال از حضورتون داشتم و اونهم اینکه منظور سوال از این دو ولت آمپر،ولت آمپر توی کدوم قسمت سیم پیچ هاست؟

IMAG1045.jpg

ممنون از لطفتون;)
 
بالا