تاپیک رفع اشکال درس ماشین های الکتریکی کنکور کارشناسی ارشد

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
3.تلفات آهنی مگه مربوط ب تلفات فوکو و هیسترزیس نیس؟مگه این تلفات مربوط به میدان نیس؟پس چ اررتباطی با منبع مکانیکی داره؟؟!!!

IMAG1126.jpg

4.توی این سوال،با تغییر مقاوت،هم جریان میدان(در نتیجه شار) و هم جریان آرمیچر هم سرعت و در نتیجه باید گشتاور هم تغییر کنه!(البته Ea هم چون وابسته ب شار و سرعت هست،تغییر میکنه!) خب توی این سوال همه چی ک تغییر کرد! چ جوری باید حل کنیم؟

IMAG1127.jpg

ممنونم از لطف و توجهتون:gol:;)


 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز. سوال اول که سوال سال 89 هست اشتباهه! خودتو باهاش درگیر نکن. اما درباره سوال دوم فقط یه چیز بگم ( چون من مطالب خوندنی و حفظی رو هنوز نخوندم و گذاشتم واسه مرور آخر) خط القایی که شما کشیدی محل برخوردش با منحنی بی باری نقطه کار در بی باری رو نشون میده یعنی وقتی که جریان آرمیچر و جریان تحریک باهم یکی باشن اما این سوال درباره بارداری سوال پرسیده و منحنی مشخصه بارداری رو باید تحلیل کنی. و این با اون خیلی تفاوت میکنه. موفق باشی.


احسان جان،ممنون ک وقت میذاری;)

-سوال اول رو هم کتاب سنچش حل کرده(گرچه ک گفته سوال حذفه) هم مدرسان... ولی خب،چیزی ازش متوجه نشدم!!برای همین پرسیدم

-سوال دومم،خب مشخصه بارداری رو از روی منحنی بی باری چطور تحلیل کنم؟
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
با عرض سلام و ادب خدمت شما دوستان عزیز

امیدوارم ک شاد و سلامت باشید

غرض از مزاحمت،چندتا سوال از حضورتون داشتم:

1. دوستان،توی این سوال تحریک جداگانس،چطور جریان شنت رو داده؟؟؟!!! منظورش از این دو آزمایش چی هست؟؟!:surprised:

مشاهده پیوست 186316

2. توی این سوال نقطه برخورد(نقطه کار) بین 4و5 آمپر هست!! چطور میشه درباره Ea در 1 یا 2 آمپر اظهار نظر کرد؟؟

مشاهده پیوست 186318

معذرت میخوام چیزی که گفتم اشتباه بود واسه همین اصلاحش میکنم. بیشترین جریان آرمیچر( که همون جریان در نقطه برگشت منحنی بارداری هست) جاییه که فاصله خط القایی که شما رو منحنی کشیدی با منحنی بیشترین مقدار باشه حالا اگه شما به شکل توجه کنی میبینی که روی جریان برابر 2 این اتفاق افتاده . حلا تحلیل گزینه ها: شیب خط القایی که ترسیم کردی برابر با مقاومت شنت هست که اینجا برابر 50 میشه بنابراین مقاومت شنت ما 50 هست. خیلی خوب. حالا اگرمقاومت شنت بیشتر بشه خط القا شیبش زیادتر میشه و به بالا شیفت پیدا میکنه. بنا براین گزینه 1 و2 اشتباه هستن چونکه فاصله خط القا با منحنی در جریان برابر 1 بیشترین مقدار نیست. اما ار مقاومت شنت از 50 متر بشه میتونیم بیم بیشترین جریان آرمیچر ما در جریان تحریک مساوی 2 اتفاق میفته و با بیشتر کردن مقاومت میدان شنت بدلیل کم شدن فاصله خط القا با منحنی بی باری بیشترین جریان آرمیچر کم میشه. هر جاشو متوجه نشدی بگو.
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
3.تلفات آهنی مگه مربوط ب تلفات فوکو و هیسترزیس نیس؟مگه این تلفات مربوط به میدان نیس؟پس چ اررتباطی با منبع مکانیکی داره؟؟!!!

مشاهده پیوست 186319

4.توی این سوال،با تغییر مقاوت،هم جریان میدان(در نتیجه شار) و هم جریان آرمیچر هم سرعت و در نتیجه باید گشتاور هم تغییر کنه!(البته Ea هم چون وابسته ب شار و سرعت هست،تغییر میکنه!) خب توی این سوال همه چی ک تغییر کرد! چ جوری باید حل کنیم؟

مشاهده پیوست 186320

ممنونم از لطف و توجهتون:gol:;)



سوال سوم: ببین دوست عزیز همونطور که خودت گفتی تلفات هسته یعنی تلفات فوکو و هیسترزیس. حالا تو برو به رابطه تلفات فوکو و هیسترزیس یه نگاهی بنداز. این تلفاتها به دوچیز بستگی دارن. 1- ولتاژ 2- فرکانس خوب حالا فرکانس به چی بستگی داره؟ به سرعت چرخش محور ژنراتور که همون منبع میکانیکی میشه.
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
3.تلفات آهنی مگه مربوط ب تلفات فوکو و هیسترزیس نیس؟مگه این تلفات مربوط به میدان نیس؟پس چ اررتباطی با منبع مکانیکی داره؟؟!!!

مشاهده پیوست 186319

4.توی این سوال،با تغییر مقاوت،هم جریان میدان(در نتیجه شار) و هم جریان آرمیچر هم سرعت و در نتیجه باید گشتاور هم تغییر کنه!(البته Ea هم چون وابسته ب شار و سرعت هست،تغییر میکنه!) خب توی این سوال همه چی ک تغییر کرد! چ جوری باید حل کنیم؟

مشاهده پیوست 186320

ممنونم از لطف و توجهتون:gol:;)


سوال چهارم: بین گشتاور و جریان میدان رابطه خطی برقراره گشتاور هم با سرعت چرخش رابطه داره. که اگر از طرفین رادیکال بگیری میرسی به نسبت سرعت اول به سرعت دوم برابر با رادیکال دو ضربدر جریان اول به جریان دوم{معدرت میخوام بلد نیستم فرمول بنویسم}. حالا جریان اول که معلومه جریان دوم رو هم بذار 42 سرعت اول هم معلوم بنابرین میتونی سرعت دوم رو هم محاسبه کنی.
 

.V A H I D.

عضو جدید
سلام دوستان
2 سوال:
بهترین روش برای حل این نوع تستا چیه؟
مشاهده پیوست 184506
یه تستم شبیه این سراسری 80 اومده(گشتاور راه اندازی خواسته)عکسشو ندارم،زحمت اینم بکشین.
ممنون
سلام
مجدد سوال می کنم اگه دوستان به سرفصلا رسیدن جواب بدن
 

mrfootball

عضو جدید
سلام دوستان
2 سوال:
کنکوری ترین روش برای حل این نوع تستا چیه؟
مشاهده پیوست 184506
یه تستم شبیه این سراسری 80 اومده(گشتاور راه اندازی خواسته)عکسشو ندارم،زحمت اینم بکشین.
ممنون

حالا کنکوری ترین روشم نگفتین،اشکالی نداره!:D

سلام
مجدد سوال می کنم اگه دوستان به سرفصلا رسیدن جواب بدن
سلام مهندس جان
راستش راجع به سوال اول اینقد سخته برا من که تقریباً هیچی سر در نمی آرم ازش!:w15:
اما اون سراسری 80 واضحه دیگه،گفته مقاومت حالت سکون رتور برابر مقاومت استاتور هستش ==>توان بدست اومده از رتور قفل شده رو تقسیم به 2 کنی توان تلف شده در مقاومت رتور رو بهت میده.==> گشتاور راه اندازی برابر میشه با توان تلف شده در مقاومت رتور تقسیم بر سرعت سنکرون(رادیان بر ثانیه).

3.تلفات آهنی مگه مربوط ب تلفات فوکو و هیسترزیس نیس؟مگه این تلفات مربوط به میدان نیس؟پس چ اررتباطی با منبع مکانیکی داره؟؟!!!

سلام مهندس.
دلیلش چیه که طراحان و اساتید محترم در سوالات ماشین دی سی میان از تلفات آهنی سوال میپرسن؟؟!!!!!!!!!!!:eek::eek::eek:
اون آهنه بدبخت(!) مگه فرکانس ولتاژش غیر صفر بوده که بخواد تلفات داشته باشه!!!:w39:
مگه تو تحریکای دی سی تلفات هسته مون صفـــــر نبود؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
من که گیج شدم دیگـه!
فک کنم کم کم باید پُست کنم دفترچه رو! ...:(:w41:
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
سلام مهندس جان
راستش راجع به سوال اول اینقد سخته برا من که تقریباً هیچی سر در نمی آرم ازش!:w15:
اما اون سراسری 80 واضحه دیگه،گفته مقاومت حالت سکون رتور برابر مقاومت استاتور هستش ==>توان بدست اومده از رتور قفل شده رو تقسیم به 2 کنی توان تلف شده در مقاومت رتور رو بهت میده.==> گشتاور راه اندازی برابر میشه با توان تلف شده در مقاومت رتور تقسیم بر سرعت سنکرون(رادیان بر ثانیه).


سلام مهندس.
دلیلش چیه که طراحان و اساتید محترم در سوالات ماشین دی سی میان از تلفات آهنی سوال میپرسن؟؟!!!!!!!!!!!:eek::eek::eek:
اون آهنه بدبخت(!) مگه فرکانس ولتاژش غیر صفر بوده که بخواد تلفات داشته باشه!!!:w39:
مگه تو تحریکای دی سی تلفات هسته مون صفـــــر نبود؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
من که گیج شدم دیگـه!
فک کنم کم کم باید پُست کنم دفترچه رو! ...:(:w41:
سلام دوست عزیز. یه مشکل بزرگ داری تو بهت پیشنهاد میکنم کتاب بیم بهارا یا پی سی سن رو قسمت ماشین دی سی و ساختمان ماشین دی سی رو بدقت بخون. ببینید درسته که ماشین ما دی سی هست و خروجیش دی سی میشه اما این خروجی هست که جریانش دی سی میشه که با کمک کلکتور و کماتاتور این اتفاق میفته اما شما وقتی منبع میکانیکی ورودی ژنراتور رو که بصورت چرخان هست رو به ماشین میدید بدلیل چرخش آرمیچر و تغییرات شار در هسته آرمیچر باعث القای ولتاژ میشه که این ولتاژ باعث گرم شدن هسته و در نهایت تلفات آهنی میشه. اون که شما میگید تحریکات دی سی فرکانس صفره درسته اما بدلیل چرخش آرمیچر شاری که ارمیچر رو احاطه میکنه تغییر میکنه و ولتاز القا میشه توی هسته آرمیچر و.........
حالا این چرخش آرمیچر از دید هسته آرمیچر با تغییرات شار در بر گیرنده آرمیچر تفاوتی نداره چون نتیجه هردوتاش القای ولتاژ و در نتیجه ایجاد تلفات در هسته هست.
از بابت پست دفترچه هم زیاد ناراحت نباش عزیزم. اتفاقا همین امروز من قصد دارم دفترچم رو ارسال کنم و بعد کنکور برم خدمت مقدس!!!!! سربازی. موفق باشی
 

samiessi

عضو جدید
سلام مهندس جان
راستش راجع به سوال اول اینقد سخته برا من که تقریباً هیچی سر در نمی آرم ازش!:w15:
اما اون سراسری 80 واضحه دیگه،گفته مقاومت حالت سکون رتور برابر مقاومت استاتور هستش ==>توان بدست اومده از رتور قفل شده رو تقسیم به 2 کنی توان تلف شده در مقاومت رتور رو بهت میده.==> گشتاور راه اندازی برابر میشه با توان تلف شده در مقاومت رتور تقسیم بر سرعت سنکرون(رادیان بر ثانیه).


سلام مهندس.
دلیلش چیه که طراحان و اساتید محترم در سوالات ماشین دی سی میان از تلفات آهنی سوال میپرسن؟؟!!!!!!!!!!!:eek::eek::eek:
اون آهنه بدبخت(!) مگه فرکانس ولتاژش غیر صفر بوده که بخواد تلفات داشته باشه!!!:w39:
مگه تو تحریکای دی سی تلفات هسته مون صفـــــر نبود؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
من که گیج شدم دیگـه!
فک کنم کم کم باید پُست کنم دفترچه رو! ...:(:w41:

سلام
بنظر منم کمی گیج کننده است. ولی تو کتاب مدرسان یه مثال تو متنش حل کرده(دقیقا آخرین مثال فصل سوم) که اوومده ارتباط این تلفات رو با سرعت بیان کرده بخونش شاید بهتر متوجه بشی!!!!!! بعد بیا مارو رووشن کن.:biggrin:
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
معذرت میخوام چیزی که گفتم اشتباه بود واسه همین اصلاحش میکنم. بیشترین جریان آرمیچر( که همون جریان در نقطه برگشت منحنی بارداری هست) جاییه که فاصله خط القایی که شما رو منحنی کشیدی با منحنی بیشترین مقدار باشه حالا اگه شما به شکل توجه کنی میبینی که روی جریان برابر 2 این اتفاق افتاده . حلا تحلیل گزینه ها: شیب خط القایی که ترسیم کردی برابر با مقاومت شنت هست که اینجا برابر 50 میشه بنابراین مقاومت شنت ما 50 هست. خیلی خوب. حالا اگرمقاومت شنت بیشتر بشه خط القا شیبش زیادتر میشه و به بالا شیفت پیدا میکنه. بنا براین گزینه 1 و2 اشتباه هستن چونکه فاصله خط القا با منحنی در جریان برابر 1 بیشترین مقدار نیست. اما ار مقاومت شنت از 50 متر بشه میتونیم بیم بیشترین جریان آرمیچر ما در جریان تحریک مساوی 2 اتفاق میفته و با بیشتر کردن مقاومت میدان شنت بدلیل کم شدن فاصله خط القا با منحنی بی باری بیشترین جریان آرمیچر کم میشه. هر جاشو متوجه نشدی بگو.


احسان جان ممنونم داداش!;)

اولین سوالم این هست ک چرا بیشترین جریامن آرمیچر......؟!



ب نظر من روی جریان 3 آمپر فاصله بیشتر هست:surprised:


سوال سوم: ببین دوست عزیز همونطور که خودت گفتی تلفات هسته یعنی تلفات فوکو و هیسترزیس. حالا تو برو به رابطه تلفات فوکو و هیسترزیس یه نگاهی بنداز. این تلفاتها به دوچیز بستگی دارن. 1- ولتاژ 2- فرکانس خوب حالا فرکانس به چی بستگی داره؟ به سرعت چرخش محور ژنراتور که همون منبع میکانیکی میشه.


خب این ولتاژ ک ب تلفات مربوط میشه،ب منبع B ربطی نداره؟

سوال چهارم: بین گشتاور و جریان میدان رابطه خطی برقراره گشتاور هم با سرعت چرخش رابطه داره. که اگر از طرفین رادیکال بگیری میرسی به نسبت سرعت اول به سرعت دوم برابر با رادیکال دو ضربدر جریان اول به جریان دوم{معدرت میخوام بلد نیستم فرمول بنویسم}. حالا جریان اول که معلومه جریان دوم رو هم بذار 42 سرعت اول هم معلوم بنابرین میتونی سرعت دوم رو هم محاسبه کنی.


متاسفانه اولش رو متوجه نشدم!!!!

 

mrfootball

عضو جدید
سلام دوست عزیز. یه مشکل بزرگ داری تو بهت پیشنهاد میکنم کتاب بیم بهارا یا پی سی سن رو قسمت ماشین دی سی و ساختمان ماشین دی سی رو بدقت بخون. ببینید درسته که ماشین ما دی سی هست و خروجیش دی سی میشه اما این خروجی هست که جریانش دی سی میشه که با کمک کلکتور و کماتاتور این اتفاق میفته اما شما وقتی منبع میکانیکی ورودی ژنراتور رو که بصورت چرخان هست رو به ماشین میدید بدلیل چرخش آرمیچر و تغییرات شار در هسته آرمیچر باعث القای ولتاژ میشه که این ولتاژ باعث گرم شدن هسته و در نهایت تلفات آهنی میشه. اون که شما میگید تحریکات دی سی فرکانس صفره درسته اما بدلیل چرخش آرمیچر شاری که ارمیچر رو احاطه میکنه تغییر میکنه و ولتاز القا میشه توی هسته آرمیچر و.........
حالا این چرخش آرمیچر از دید هسته آرمیچر با تغییرات شار در بر گیرنده آرمیچر تفاوتی نداره چون نتیجه هردوتاش القای ولتاژ و در نتیجه ایجاد تلفات در هسته هست.
از بابت پست دفترچه هم زیاد ناراحت نباش عزیزم. اتفاقا همین امروز من قصد دارم دفترچم رو ارسال کنم و بعد کنکور برم خدمت مقدس!!!!! سربازی. موفق باشی
سلام مهندس جان
ممنونم از توضیحاتت.موضوع رو پیگیری کردم تقریباً فهمیدم داستان چیه اما بازم باید بیشتر بخونم:book:
در هر حال شما خیلی لطف کردی.بار هم ممنون:gol:
(پ.ن:خدا کنه خدمت 24 ماه نشه:crying:)

سلام
بنظر منم کمی گیج کننده است. ولی تو کتاب مدرسان یه مثال تو متنش حل کرده(دقیقا آخرین مثال فصل سوم) که اوومده ارتباط این تلفات رو با سرعت بیان کرده بخونش شاید بهتر متوجه بشی!!!!!! بعد بیا مارو رووشن کن.:biggrin:

سلام مهندس جان.
من مدرسان رو ندارم ولی خداییش اگر بخوان از داستان های ماشین دی سی (جاروبک،عکس العمل آرمیچر و ...) سوال بدن تو کنکور خیلی سخت میشه ماشین.:w04:
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یک موتور dc دارای ارمیچر است که با اهنربای دایمئش شار شکاف هوایی را در هر کار کردی ثابت نگه می دارد.موتور بی بار وقتی ارمیچرش به منبع 120v متصل است 6000 دور در دقیقه می زند.مقاومت مدار ارمیچر 2.5 اهم است و اتلافهای چرخشی ناچیزند.
سرعت موتور را وقتی به منبع 60 ولت متصل میشود و گشتاور مکانیکی 0.5N.m تحویل دهد بیابید.
2672 دور در دقیقه
یک موتور سری 4 قطب سیم پیچی موجی دارد و باد بزنی را در 100 رادیان بر ثانیه میچرخاند.وقتی سیم پیچ ارمیچر اتصال سری دارد 20 امپر از منبع 200 ولت میگیرد.
اگر اتصال سیم پیچ ارمیچر را بصورت دو سیم پیچ موازی تبدیل کنیم و توان مکانیکی لازم بادبزن با توان سوم سرعت تغییر کند و همه تلافات را بتوان نادیده گرفت سرعت و جریان جدید موتور را بیابید.
119 رادیان بر ثانیه- 33.6A-البته جوابی که من برای این سوال بدست میاوردم کمی با این مقادیر فرق میکرد.

بچه ها اگه دوست داشتین این دوتا سوال رو حل کنید.از کتاب سلمون هست.(شکر خدا این یکی کتاب کنکوری نیست که نتونیم اسمش رو ببریم)
دومی که مثله سوال صفحه قبل هست که دوستمون تو صفحه قبل گذاشته بود و اولی هم سوال جالبی هست.حلش خالی از لطف نیست.
 

mrfootball

عضو جدید
یک موتور dc دارای ارمیچر است که با اهنربای دایمئش شار شکاف هوایی را در هر کار کردی ثابت نگه می دارد.موتور بی بار وقتی ارمیچرش به منبع 120v متصل است 6000 دور در دقیقه می زند.مقاومت مدار ارمیچر 2.5 اهم است و اتلافهای چرخشی ناچیزند.
سرعت موتور را وقتی به منبع 60 ولت متصل میشود و گشتاور مکانیکی 0.5N.m تحویل دهد بیابید.
2672 دور در دقیقه
یک موتور سری 4 قطب سیم پیچی موجی دارد و باد بزنی را در 100 رادیان بر ثانیه میچرخاند.وقتی سیم پیچ ارمیچر اتصال سری دارد 20 امپر از منبع 200 ولت میگیرد.
اگر اتصال سیم پیچ ارمیچر را بصورت دو سیم پیچ موازی تبدیل کنیم و توان مکانیکی لازم بادبزن با توان سوم سرعت تغییر کند و همه تلافات را بتوان نادیده گرفت سرعت و جریان جدید موتور را بیابید.
119 رادیان بر ثانیه- 33.6A-البته جوابی که من برای این سوال بدست میاوردم کمی با این مقادیر فرق میکرد.

بچه ها اگه دوست داشتین این دوتا سوال رو حل کنید.از کتاب سلمون هست.(شکر خدا این یکی کتاب کنکوری نیست که نتونیم اسمش رو ببریم)
دومی که مثله سوال صفحه قبل هست که دوستمون تو صفحه قبل گذاشته بود و اولی هم سوال جالبی هست.حلش خالی از لطف نیست.

سلام مهندس جان.
سوال اولی سرعت رو 2673.75 بدست میارم.
سوال دوم هم مقادیری که بدست میارم متاسفانه اختلاف زیادی با این اعدادی که شما قرار دادید داره!(صد در صد غلط حل میکنم و باید ببینم مشکل کجاست)
در هر حال ممنون.
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیزم

امیدوارم ک شاد و سلامت و پرانرژی باشید!

از حضورتون 2تا سوال داشتم:

1.توی سوال زیر از روی جریانها چطور رابطه لغزش رو بدست بیاریم؟

IMAG1132.jpg

2.تغییر مقاومت رتور ب چ صورت روی تغییر لغزش تاثیر میذاره؟

IMAG1134.jpg

ممنونم از لطف و توجهتون:gol:



احسان جان ممنونم داداش!;)

اولین سوالم این هست ک چرا بیشترین جریامن آرمیچر......؟!



ب نظر من روی جریان 3 آمپر فاصله بیشتر هست:surprised:





خب این ولتاژ ک ب تلفات مربوط میشه،ب منبع B ربطی نداره؟



متاسفانه اولش رو متوجه نشدم!!!!



عزیزان در ربطه با این پست کسی نظری نداره؟
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیزم

امیدوارم ک شاد و سلامت و پرانرژی باشید!

از حضورتون 2تا سوال داشتم:

1.توی سوال زیر از روی جریانها چطور رابطه لغزش رو بدست بیاریم؟

مشاهده پیوست 186860

2.تغییر مقاومت رتور ب چ صورت روی تغییر لغزش تاثیر میذاره؟

مشاهده پیوست 186861

ممنونم از لطف و توجهتون:gol:





عزیزان در ربطه با این پست کسی نظری نداره؟
در مورد سوال که خیلی هم سوال مهمی هست ، چون در کنکور 90 ، کنکور دکترای 91 و کنکور ارشد 92 بدون تغیر اومده . سریعترین راه حلشم که حفظ کردنشم سخت نیست تو عکس گذاشتم ( از فرمول اولیه )
در باره سوال دومم خب لغزش میشه مقاومت تقسیم بر راکتانس ، وقتی مقاومت زیاد بشه ، لغزش زیاد میشه و از طرفیم میدونیم که NR^=sNs ، که ^NR سرعت میدان دوار ناشی از جریان روتور هست و NS سرعت میدان دوار که با NR سرعت کلی میدان دوار رتور برابر هست . پس در نتیجه ^NR زیاد میشه .
 

پیوست ها

  • 39.jpg
    39.jpg
    18.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام مهندس جان.
سوال اولی سرعت رو 2673.75 بدست میارم.
سوال دوم هم مقادیری که بدست میارم متاسفانه اختلاف زیادی با این اعدادی که شما قرار دادید داره!(صد در صد غلط حل میکنم و باید ببینم مشکل کجاست)
در هر حال ممنون.
اوکی
ایشالا یکی دو روز دیگه جوابش رو میزارم-بازم سعی کنید حتما میتونید حلش کنید.
یا علی
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
در مورد سوال که خیلی هم سوال مهمی هست ، چون در کنکور 90 ، کنکور دکترای 91 و کنکور ارشد 92 بدون تغیر اومده . سریعترین راه حلشم که حفظ کردنشم سخت نیست تو عکس گذاشتم ( از فرمول اولیه )
در باره سوال دومم خب لغزش میشه مقاومت تقسیم بر راکتانس ، وقتی مقاومت زیاد بشه ، لغزش زیاد میشه و از طرفیم میدونیم که NR^=sNs ، که ^NR سرعت میدان دوار ناشی از جریان روتور هست و NS سرعت میدان دوار که با NR سرعت کلی میدان دوار رتور برابر هست . پس در نتیجه ^NR زیاد میشه .

حمید جان خیلی ممنون از لطفت ک وقت میذاری..

در مورد سوال اول،میخوام جدای از فرمول روش بدست آوردنش رو بدونم!

سوال دوم هم،چرا لغزش برابر مقاومت تفسیم بر راکتانس میشه؟
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

حمید جان خیلی ممنون از لطفت ک وقت میذاری..

در مورد سوال اول،میخوام جدای از فرمول روش بدست آوردنش رو بدونم!

سوال دوم هم،چرا لغزش برابر مقاومت تفسیم بر راکتانس میشه؟

راتشو بخوای در مورد سوال اول من هیچوقت از راه کاملش نرفتم واسه بدست اوردنش ، البته کتاب مدرسان یه روشی استفاده کرده اما من اصلا نخوندم و نمیخونمش چون سر جلسه اینجور راه حلا بدردمون نمیخوره (حداقل 15 دقیقه وقت میگیره) وقتی یه راه تستی واسش هست چرا استفاده نکنیم ، از اون فرمولی که گذاشتم غیر از این سوال تو دو سه جای دیگه استفاده میشه خیلی فرمول خوبیه .
در مورد سوال دومم که حرف من نیست ، فرمولش اینه که لغزش میشه (مقاومت داخلی +مقاومت خارجی )/ راکتانس البته خب این فرمول در کتابا به عنوان لغزش ماکزیمم مطرح میشه اما خب میشه تعمیمش داد واسه این لغزشم . که به نظرم درستم هست.
 

.V A H I D.

عضو جدید
یک موتور DC شنت به ازای ولتاژ 200 و بار کم با سرعت 1200 rpm می چرخد.
سرعت بی باری موتور به ازای ولتاژ 120 برابر چند rpm است.؟
منحنی مغناطیسی در سرعت 1200 : E=250If/If+./5
الف) 489/6
ب) 720
ج) 816
د) 1000
فقط اگه لطف کنین راه حلتون بذارین(یا بگین)می خوام بدونم اشتبام کجاس.
من ب بدست میارم ولی جواب گویا ج ه.
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یک موتور dc دارای ارمیچر است که با اهنربای دایمئش شار شکاف هوایی را در هر کار کردی ثابت نگه می دارد.موتور بی بار وقتی ارمیچرش به منبع 120v متصل است 6000 دور در دقیقه می زند.مقاومت مدار ارمیچر 2.5 اهم است و اتلافهای چرخشی ناچیزند.
سرعت موتور را وقتی به منبع 60 ولت متصل میشود و گشتاور مکانیکی 0.5N.m تحویل دهد بیابید.
2672 دور در دقیقه
یک موتور سری 4 قطب سیم پیچی موجی دارد و باد بزنی را در 100 رادیان بر ثانیه میچرخاند.وقتی سیم پیچ ارمیچر اتصال سری دارد 20 امپر از منبع 200 ولت میگیرد.
اگر اتصال سیم پیچ ارمیچر را بصورت دو سیم پیچ موازی تبدیل کنیم و توان مکانیکی لازم بادبزن با توان سوم سرعت تغییر کند و همه تلافات را بتوان نادیده گرفت سرعت و جریان جدید موتور را بیابید.
119 رادیان بر ثانیه- 33.6A-البته جوابی که من برای این سوال بدست میاوردم کمی با این مقادیر فرق میکرد.

بچه ها اگه دوست داشتین این دوتا سوال رو حل کنید.از کتاب سلمون هست.(شکر خدا این یکی کتاب کنکوری نیست که نتونیم اسمش رو ببریم)
دومی که مثله سوال صفحه قبل هست که دوستمون تو صفحه قبل گذاشته بود و اولی هم سوال جالبی هست.حلش خالی از لطف نیست.

جواب هر دو سوال.
امیدوارم مفید باشن
1
2
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یک موتور DC شنت به ازای ولتاژ 200 و بار کم با سرعت 1200 rpm می چرخد.
سرعت بی باری موتور به ازای ولتاژ 120 برابر چند rpm است.؟
منحنی مغناطیسی در سرعت 1200 : E=250If/If+./5
الف) 489/6
ب) 720
ج) 816
د) 1000
فقط اگه لطف کنین راه حلتون بذارین(یا بگین)می خوام بدونم اشتبام کجاس.
من ب بدست میارم ولی جواب گویا ج ه.

بفرمایید.
از این نوع تست ارشد زیاد داشتیم حتما به تسلط برسید در اینجور تستها
برای این حقیر هم دعا کنید که نتیجه چیزهایی که امسال خوندم بعدا به دردم بخوره(واسه کنکور که بدردم نخورد)
یا علی
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
یک موتور DC شنت به ازای ولتاژ 200 و بار کم با سرعت 1200 rpm می چرخد.
سرعت بی باری موتور به ازای ولتاژ 120 برابر چند rpm است.؟
منحنی مغناطیسی در سرعت 1200 : E=250If/If+./5
الف) 489/6
ب) 720
ج) 816
د) 1000
فقط اگه لطف کنین راه حلتون بذارین(یا بگین)می خوام بدونم اشتبام کجاس.
من ب بدست میارم ولی جواب گویا ج ه.


53.jpg
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بفرمایید.
از این نوع تست ارشد زیاد داشتیم حتما به تسلط برسید در اینجور تستها
برای این حقیر هم دعا کنید که نتیجه چیزهایی که امسال خوندم بعدا به دردم بخوره(واسه کنکور که بدردم نخورد)
یا علی
دوست عزیز ببخشید ولی کنجکاو شدم ، مگه شما امسال کنکور شرکت نمیکنید ؟ چرا بدردتون نخورد؟؟:que:
 

hts1369

کاربر فعال مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
دوست عزیز ببخشید ولی کنجکاو شدم ، مگه شما امسال کنکور شرکت نمیکنید ؟ چرا بدردتون نخورد؟؟:que:

والا این لیسانسی هم که الان دارم شاید تا چهار پنچ سال بعد بدردم نخوره دیگه فوق لیسانس بماند.ولی از درس خوشم میاد ایشالا یه وقتی میخونمش
از طرفی من امسال تقریبا دو ماه هست که نمیتونم درس بخونم (بخاطر یکسری مسایل )تا کنکور هم که دیگه اصلا نمیتونم بخونم-دیگه شرکت هم کنم بعید هست رتبه خوبی بیارم اما احتمال زیاد میام سر جلسه که بچه ها غریبی نکنن!!!!
شما ایشالا بهترین نتیجه رو میگیرید.
یا علی
 

samin_m

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز

دوتا سوال ازتون داشتم:

1.توی این سوال چطور میشه وضعیت رو تشخیص داد؟

IMAG1136.jpg

2. توی این سوال هم دلیل اینکه گزینه 2 درسته چی هست؟

IMAG1137.jpg

ممنونم از لطف و توجهتون
 

.V A H I D.

عضو جدید
سلام دوستان عزیز

دوتا سوال ازتون داشتم:

1.توی این سوال چطور میشه وضعیت رو تشخیص داد؟

مشاهده پیوست 187287

2. توی این سوال هم دلیل اینکه گزینه 2 درسته چی هست؟

مشاهده پیوست 187288

ممنونم از لطف و توجهتون
سلام
باید اوّل جریان تحریک موثرو حساب کنین بعدشم جریان آرمیچر
بعد فقط کافیه بذارین تو رابطه : Ife=If+-(Ns/Nf)*Ia
وقتی پارامترایی که گفتم بدست بیارین بذارین تو رابطه(+برای فوق و - برای زیر کمپوند)(Ife فک کنم 4.53 شد) می بینین که If هر چی باشه باید جمع بشه با عبارت سمت راست پس قطعا فوق کمپونده
سوال دوم:
مشخصات گشتاور لغزش 3 موتور با 3 مقاومت رتور متفاوت رسم کنید رو یه شکل خودتون متوجه میشین که با افزایش مقاومت رتور چی میشه و در نتیجه چرا گزینه 2 میشه.
 

ehsan0641

کاربر بیش فعال
سلام دوستان. کسایی که تو آزمون جامع گذشته سنجش شرکت کردن از حضورشون یه سوال دارم. سوال 116 ماشین که دومین سوال ماشین میشه. وقتی که اومده نیرو ها رو پیدا کنه در محاسباتش مقدار ماکزیمم جریان رو قرار داده در صورتی که به نظر من بدلیل متناوب بودن منبع باید مقدار موثر جریان رو قرار میداد، به نظرتون اشتباه نکرده؟ لطف کنید یه نگاه به جوابش بکنیدو تحلیل کنیم باهم. ممنونم
 

samiessi

عضو جدید
سلام دوستان. کسایی که تو آزمون جامع گذشته سنجش شرکت کردن از حضورشون یه سوال دارم. سوال 116 ماشین که دومین سوال ماشین میشه. وقتی که اومده نیرو ها رو پیدا کنه در محاسباتش مقدار ماکزیمم جریان رو قرار داده در صورتی که به نظر من بدلیل متناوب بودن منبع باید مقدار موثر جریان رو قرار میداد، به نظرتون اشتباه نکرده؟ لطف کنید یه نگاه به جوابش بکنیدو تحلیل کنیم باهم. ممنونم

سلام
تو جریان متناوب وقتی ذکر نشود مقدار ماکزیمم فرض می شود که موثر است. پس در اینجا نیز بصورت پبش فرض 12 آمپر داده شده مقدار موثر است. مثل ولتاژ برق شهر که همه میگن 220 ولت . که مقدار موثر آن است.
 

redhat7

عضو جدید
بچها این سوالاتی که گذاشتم سوالات فصل ماشین های القایی کنکور دکتری 92 هستش . از اونجایی که یکی از سوالات کنکور ارشد 92 دقیقا از کنکور دکتری 91 اومده بود ، خالی از لطف نیست که اینا رو هم حل کنیم خدا رو چه دیدی شاید اینا هم یکیشون اومد . حل سوالاتو جایی پیدا نکردم و من خودم حلشون کردم تو عکسم جوابوابایه صحیحو گذاشتم ، از درست بودنشون مطمئن نیستم ، چند تا سوالم مربوط به ترانس داره اونا رو هم حل کردم میزارم .

سلام
لطف میکنید حل سوال دوم و پنجم رو بذارید؟

ممنون
 

hamid_3469

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
لطف میکنید حل سوال دوم و پنجم رو بذارید؟

ممنون
سلام اینم حلشون اگه شما یه جوری دیگه حل کردین و جوابتون متفاوت شده شما هم جوابتونو بزارید شاید من اشتباه حل کردم چون من منبعی نداشتم که ببینم جوابم درسته یا .
73.jpg
 
بالا