تازه های علوم گیاهی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
لطفامطالب بروزمربوط به علوم گیاهی روتواین قسمت بزارین.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
كشف گونه جديد پياز وحشي توسط پژوهشگران كشور

كشف گونه جديد پياز وحشي توسط پژوهشگران كشور

محققان پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد موفق به كشف گونه جديدي از پياز در قله‌های آلاداغ و سالوك در استان خراسان شمالي شدند.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، در پي پژوهش‌های متمركز محققان پژوهشکده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد بر روي تنوع زيستي و پوشش گياهي رشته‌کوه‌های آلاداغ در استان خراسان شمالي، اين محققان موفق شدند گونه جديدي از پيازهاي وحشي را در مناطق مرتفع و صعب‌العبور قله‌های آلاداغ و سالوك كشف كنند.
اين گونه كه توسط محققان با نام علمي «Allium aladaghense» (پياز آلاداغي) نامگذاري شده در ميان پوشش گياهي بالشتكي و مناطق سنگلاخي در ارتفاع دو هزار و 350 تا دو هزار و 600 متري می‌روید و با توجه به اطلاعات موجود از جمله گياهان اندميك يا انحصاري و در خطر انقراض خراسان محسوب می‌شود.
فرايند طي شده براي اين رويداد علمي، از سال 1387 با جمع‌آوري گياه از رويشگاه طبيعي آغاز شد. با طي شدن مراحل مختلف شناسايي و تأييد علمي، گزارش آن در سال 2012 در قالب مقاله اي علمي در شماره 56 نشريه «Phytotaxa» به چاپ رسيده است.
در حال‌ حاضر، نمونه تيپ يا سند اين گونه گياهي در هرباريوم پژوهشكده علوم گياهي (FUMH) نگهداري می‌شود.
به گفته محققان،اين گياه نادر از نظر ژنتيك از خويشاوندان نزديك گروهي از پيازهاي زينتي محسوب شده و از ارزش‌هاي بالقوه و درخور توجهي براي مطالعات بيشتر برخوردار است؛ بنابراين، حفاظت از جمعیت‌های باقی‌مانده اين گونه در زيستگاه طبيعي خود و كشت و تكثير آن، نكات شايان‌ توجهي هستند كه نويسندگان مقاله ياد شده به آن تأكيد كرده‌اند.


 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
مکالمه در گیاهان


محققان انگليسي مدعي هستند كه گياهان از طريق ايجاد صداهاي بسيار ظريف در ريشه با يكديگر صحبت مي كنند!

تحقيقات جديد حاكي از آن است كه گياهان نه تنها به صداهاي اطراف خود واكنش نشان مي دهند، بلكه با گياهان اطراف خود از طريق ايجاد صداهاي بسيار ظريف صحبت مي‌كنند!محققان دانشگاه بريستول از بلندگوهاي پر قدرت براي شنيدن صداي نهال ذرت استفاده و صداهاي ظريف كليك مانندي را از ريشه نهال ضبط كردند.
وقتي ريشه‌هاي گياه در آب معلق شدند و يك صداي مداوم با فركانس مشابه پخش شد، ريشه‌هاي گياه به سمت صدا حركت كردند.
به گفته محققان، اين نخستين شواهداز مكالمه گياهان با يكديگر از طريق زبان مخصوص است كه براي انسان قابل شنيدن نيست.
پروفسور «دانيل رابرت» محقق زيست شناسي دانشگاه بريستول خاطر نشان مي كند: صداهاي كليك مانند بسيار ريز داراي پتانسيل تشكيل يك كانال ارتباطي بين ريشه هاي گياهان هستند.
به نظر مي رسد صدا و لرزش نقش مهمي در حيات گياهان ايفا مي كنند.
اوايل سال جاري ميلادي نيز محققان دانشگاه اگزتر انگليس در تحقيقي دريافته بودند كه كلم در شرايطي مانند نزديك شدن قيچي باغبان يا حمله كرم گياهخوار، گاز هشداردهنده‌اي براي اعلام خطر به ساير گياهان از خود ساطع مي‌كند.
م:رویدادهای علمی کنجکنو
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
گفت وگوی تلفنی حشرات با گوشی سبز درباره موضوعات هشدار دهنده!
حشرات با بر جای گذاشتن پیام های صوتی در خاك برای همنوعان خود، از گیاهان به عنوان "تلفن سبز" استفاده می كنند.
حشرات با بر جای گذاشتن پیام های صوتی در خاك برای همنوعان خود، از گیاهان به عنوان "تلفن سبز" استفاده می كنند.به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حشرات گیاه خوار صداهای خود را با استفاده از اثراتشان بر روی قارچ های خاك ذخیره می كنند.در میان این پیغام ها هشدارهایی به حشرات درباره موضوعاتی مبنی بر نخوردن یك گیاه سمی یا وجود كرم های برگ خوار در آن داده می شود.این خدمت پیام رسانی بی نظیر توسط محققان موسسه اكولوژی هلند و دانشگاه واگنینگن كشف شد.چند سال پیش دانشمندان موسسه هلندی موفق به كشف حشرات خاكزی و رو زمینی شدند كه قادر به برقراری ارتباط با یكدیگر با استفاده از گیاه به عنوان یك تلفن بودند.حشرات ریشه خوار تركیبات شیمیایی برگ ها را تغییر داده و موجب انتشار سیگنال های فرار گیاه به درون هوا می شوند. این امر حشرات رو زمینی را به گزینش غذای گیاهی دیگر با هدف پرهیز از رقابت و همچنین فرار از تركیبات دفاعی سمی گیاه وامی داشت.تحقیقات جدید نشان دهنده این واقعیت است كه حشرات یك ارثیه ویژه بر جا می گذارند كه پس از تغذیه از گیاه در خاك باقی می ماند.گیاهان آتی كه بر روی همان نقطه رشد می كنند، این سیگنال ها را از خاك گرفته و آن ها را به سایر حشرات منتقل می كنند. این پیغام ها ویژه اند، زیرا گیاه جدید را در مورد این موضوع كه آیا حشره قبلی از كرم های برگ خوار یا از حشرات ریشه خوار رنج می برده یا خیر، آگاه می كند.«اوگلا كستنكو» رهبر این تحقیق معتقد است گیاهان جدید این پیام های صوتی را رمزگشایی و در واقع حشرات گذشته را بازیابی می كنند.این پیغام گذشته به طور شدیدی بر رشد و رفتار احتمالی این حشرات تاثیر می گذارد. بنابراین می توان گفت جامعه امروزی حشرات تحت تاثیر پیغام های نسل گذشته هستند.محققان در این پژوهش گیاهان را در گلخانه پرورش داده و آن ها را در معرض كرم های گیاه خوار یا لاروهای سوسك ریشه خوار قرار دادند. آن ها سپس گیاهان جدید را در همان خاك پرورش داده و دوباره آن ها را در معرض حشرات قرار دادند.این دانشمندان دریافتند كه تركیب قارچی موجود در خاك بسته به تغذیه یا عدم تغذیه حشرات از ریشه ها یا برگ ها به طور قابل توجهی تغییر كرد. این تغییرات در جامعه قارچی به نوبه خود بر رشد و ساختار شیمی نسل بعد گیاهان و بنابراین بر حشرات موجود وابسته به آن ها تاثیر گذاشت. بنابراین می توان ادعا كرد رشد و شادابی گیاهان جدید انعكاس دهنده شرایط گذشته است.محققان هم اكنون به دنبال پی بردن به مدت زمان ابقای این پیام های صوتی در خاك و همچنین میزان شیوع این امر در طبیعت هستند.نتایج این پژوهش در مجله Ecology Letters انتشار می یابد.
خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
راز تولید کوکائین طبیعی فاش شد

راز تولید کوکائین طبیعی فاش شد

[h=2]کوکائین بدنام بسیار مشابه داروهای پزشکی مجاز است. اگر فرایند تولید آن را به خوبی بدانیم، ‌می‌توانیم داروهای آرام‌بخشی بسازیم که اعتیادآور نباشند. با وجود موانع قانونی، مطالعه در این مورد به خلاقیت‌های زیادی نیاز دارد![/h] [h=4]بهنوش خرم‌روز:‌ علیرغم این که کوکائین به دلیل تاثیراتی که دارد،‌ ماده‌ای بدنام است، اما در واقع ساختار شیمیایی آن بسیار به داروهای بیهوشی و محرکی که در هر روزه در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ بسیار شباهت دارد.
به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، گروهی از محققین می‌کوشند با درک این که کوکائین چه‌طور در گیاه کوکا (Coca) تولید می‌شود، و ایجاد تغیراتی در این فرایند، به داروهای آرامبخش تازه‌ای برسند که برخلاف خود کوکائین، اعتیادآور نباشند.
جان داوریا، زیست‌شیمیدان موسسه اکولوژی شیمی مکس پلانک واقع در آلمان و از محققین این مطالعه می‌گوید: «گیاهان نمی‌توانند فرار کنند،‌ به همین دلیل هم برای این که بتوانند زنده بمانند،‌ باید بهترین شیمیدان‌های روی زمین بشوند. از این رو،‌ آن‌ها مواد شیمیایی می‌سازند که سایر موجودات زنده به این راحتی از عهده تولید آن‌ها برنمی‌آیند، از جمله همین کوکائین.»
اما انسان‌ها چه‌طور می‌توانند از این مواد شیمیایی به بهترین نحو استفاده کنند؟ وی می‌افزاید:‌ «ما باید بدانیم که گیاه چه‌طور چنین موادی را تولید می‌کند. اگر زیست‌شیمی این فرایند را به خوبی بدانیم،‌ می‌توانیم با ایجاد تغییراتی، ویژگی‌های بد آن را حذف کنیم و ویژگی‌های خوب و آرام‌بخش آن را حفظ کنیم.»

داروی سنتی
ساکنین آمریکای جنوبی حدود 8000 سال است که به کاشت گیاه کوکا مشغولند. داوریا می‌گوید: «کوکا برای آمریکای جنوبی منبع درآمد است، همچنین منبع یک ماده مخدر خیابانی است. اما علاوه بر این موارد، تاریخچه درمانی غنی هم دارد.»
قبیله‌های بومی آمریکای جنوبی، کوکا می‌کاشتند و برگ آن را در مراسم مذهبی خود می‌جویدند. همچنین این کار برای سرکوب احساس گرسنگی و تشنگی هم مفید بود.
با این وجود امروزه هنوز هم دانشمندان به طور دقیق نمی‌دانند که کوکائین چه‌‌طور در گیاه کوکا تولید می‌شود،‌ بخشی از آن به دلیل طبیعت ممنوعه این گیاه است که جز آلکالوئیدهای تروپان به حساب می‌آید، اگر به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا اصلا آزمایشگاهی بتواند اجازه کشت گیاه کوکا یا تولید کوکائین را بگیرد، تعداد آن‌ها زیاد نخواهد بود.
به همین دلیل هم داوریا و همکارانش، مطالعه خود بر روی رازهای کوکائین را با گیاه گلدار بسیار مشابه دیگری شروع کردند که هنوز قانونی است و سولاناسیائه نامیده می‌شود. این گیاه همچنین از خانواده سیب‌زمینی یا تاجریزی دانسته می‌‌شود.
با این که کوکائین به خانوداه دیگری تعلق دارد،‌ بسیاری از گیاهان سولاناسیئه هم آلکالوئیدهای تروپان تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها مصرف پزشکی نیز دارند و برای مواردی مانند گشادتر کردن مردمک‌ها، رفع مشکلات حرکتی و نیز درمان زخم‌های گوارشی به کار می‌روند.
اما محققین در نهایت به این نتیجه رسیدند که گیاه کوکا برای تولید مولکول‌های آلکالوئید تروپان از همان آنزیم سولاناسیائه استفاده نمی‌کند. این یافته تعجب محققین را به دنبال داشت،‌ چون آلکالوئیدها مولکول‌های پیچیده‌ای هستند که طی مراحل زیادی ساخته می‌شوند و به گفته داوریا،‌ تکامل به طور معمول بهترین راهکارها را نگه می‌دارد، نه این که آن‌ها را از نو به وجود بیاورد.
وی می‌‌افزاید:‌ «مورد دیگر این است که در گیاه سولاناسیائه، ‌الکالوئیدهای تروپان در ریشه تولید می‌شوند،‌ در حالی که در گیاه کوکا این اتفاق در برگ‌ها می‌افتد که خودش تفاوت بسیار بزرگی است. این بدان معنا است که طبیعت دو راه کاملا متفاوت برای تولید مواد بسیار بسیار مشابه پیدا کرده است که به نظر من خیلی تاثیرگذار است.»
برای پی بردن به یکی از مراحل تولید کوکائین،‌ گروه محققین برگ‌های گیاه کوکا را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها انتظار داشتند فعالیت آنزیمی بیایند که احتمالا به تولید مولکول‌های کوکائین کمک می‌کند، که به احتمال زیاد دو چرخه بر پایه کربن و اتصالات اکسیژنی را در بر می‌گیرد.
آن‌ها نهایتا آنزیمی را پیدا کردند (و نیز ژنی را که مسئول تولید آن بود)‌ که حلقه اصلی کوکائین را برای ادغام با اسید بنزوئیک آماده می‌کرد، یعنی دو گام مانده به تولید نهایی کوکائین در گیاه.

گام‌های بعدی
محققین در حال حاضر قرار است مقاله‌ای در مورد آخرین گام‌های فرایند تولید کوکائین منتشر کنند و امیدوارند به زودی با کشف اولین گام‌ها، ‌درکی از کل این فرایند داشته باشند. به گفته تونی کوتچان، زیست‌شیمیدانی که در مرکز علوم گیاهی دونالد دانفورث در مورد ترکیب‌های دارویی مطالعه می‌کند،‌ اگرچه هنوز راه بسیار است، اما این مطالعه در کشف سنتز کوکائین بسیار اهمیت دارد. وی می‌گوید: «البته این تنها یکی از چندین گام است، من بسیار منتظرم ببینم در مراحل بعدی،‌ چه چیزهایی کشف می‌کنند.»
همچنین وی می‌افزاید: «دوست دارم قبل از هر چیزی بدانم چرا اصلا گیاه کوکا شروع به تولید چنین ماده‌ پیچیده‌ای در خود کرده است. داوریا معتقد است که به احتمال زیاد،‌ هدف اصلی گیاه، از بین بردن حشرات بود.»
مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بخش زیادی از کوکائین موجود در گیاه‌های کوکای کشت‌شده،‌ در حدود 10 درصد از برگ‌های جوان،‌ به عنوان حشره‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند. مطالعات بیشتر برای روی گیاهان قدیمی‌تر، می‌تواند رازهای بیشتری را آشکار سازد.

[/h]
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
محققان، گياه «گلرنگ» را براي صنعت جذاب‌تر كردند

محققان، گياه «گلرنگ» را براي صنعت جذاب‌تر كردند

محققان مركز CSIRO در استراليا نوعي گلرنگ اولئيك "فوق‌العاده بالا" توليد كرده‌اند كه مي‌تواند اين گياه را بيش از گذشته براي صاحبان صنايع جذاب‌ كند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گياه گلرنگ يكي از قديمي‌ترين محصولات شناخته شده براي بشر بوده و مصريان باستان از آن در صنعت رنگزني بهره مي‌بردند.
دانه‌هاي گلرنگ توليدكننده دو نوع مختلف روغن هستند: اسيد چرب اشباع‌شده (اسيد اولئيك) و اسيدهاي چرب غيراشباعي (اسيد لينولئيك). در حالي كه هر دوي اين محصولات كارآمد هستند، اين اسيد اولئيك است كه به عنوان جايگزيني مناسب براي مواد اوليه مبتني بر روغن در توليد پلاستيك‌ها، گريس و مواد آرايشي به كار مي‌رود.
اگرچه روغن دانه گلرنگ حاوي بالاترين سطح خالصي اسيد اولئيك نسبت به هر نوع روغن گياهي بوده، روغن اشباع‌نشده آن نوعي چالش در فرايند صنعتي محسوب مي‌شود زيرا ناپايدار بوده و حذف آن طي فرايند تهيه روغن دشوار است.
دانشمندان استراليايي با استفاده از فناوري خاموش كردن ژن، موفق به افزايش سطح اسيد اولئيك مطلوب گلرنگ و همچنين كاهش سطح اسيد لينولئيك آن از طريق غيرفعال كردن عمل تبديل اسيد اولئيك به اسيد اشباع‌نشده نامطلوب شدند.
دكتر آلن گيرن و همكارانش توانستند سطح اشباع‌نشده‌‌ها را تا زير سه درصد پايين آورده و بنابراين ميزان سطح اسيد اولئيك اشباع شده را تا بيش از 90 درصد افزايش دهند.
به ادعاي اين تيم تحقيقاتي، گلرنگ حاوي اولئيك "فوق‌العاده بالا" يك ماده خام صنعتي ارزشمند را توليد كرده كه خالصي بالاي مطلوب براي توليد شيميايي صنعتي را با ثبات فوق‌العاده كه به‌ آن امكان كاربرد در روغن‌هاي صنعتي را مي‌دهد، تركيب مي‌كند.
به اين دليل كه گلرنگ بسيار بادوام و انعطاف‌پذير بوده، در فصل گرم به خوبي عمل كرده و انتظار مي‌رود در تنش‌هاي پيش‌بيني‌شده تغيير آب و هوايي سازگار باشد، و بنابراين دانشمندان اميدوارند نوع جديد اين گياه بتواند آغازگر صنعت نويني در استراليا باشد.
بر طبق اطلاعات جديد، تقاضاي جهاني براي روغن اسيد اولئيك با درصد خالصي بالا مساحتي بالغ بر 100 هزار هكتار گلرنگ اولئيك "فوق‌العاده بالا" را مي‌طلبد كه اين رقم با حجم صنعت پشم استراليا برابري مي‌كند.
بانيان اين پروژه هم‌اكنون در حال مذاكره با شركت‌هاي محلي و بين‌المللي براي توسعه اين گياه فوق‌العاده ارزشمند در استراليا هستند.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل نرگس کلید درمان افسردگی/ عبور گلها از دیوار دفاعی مغز
یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند.
این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است، چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند.
این درحالی است که بیگر برودین که این تحقیق را در دانشگاه کپنهاگ انجام داده اظهار داشت که مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند.
این کشف تازه می تواند در نهایت به رساندن دارو به مغز کمک کند.
براساس این تحقیق که در مجله داروخانه و داروشناسی منتشر شده است، چندین مولفه گیاهی می توانند از سد پروتئنی مغز عبور کند.
دکتر برودین اظهار داشت: ما مولفه های مختلفی را برای تأثیر آنها در انتقال پروتئین به مغز آزمایش کرده ایم. نتایج ما امید بخش است و چندین مولفه شیمیایی دیگر نیز باید بررسی شود تا به عنوان ساخت دارو در درازمدت مورد استفاده قرار بگیرد.
وی افزود: رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.
این محقق یاد آورشد: مطالعات درمانهای طبیعی منبع ارزشمندی تلقی می شود و به ما این دانش را می دهند که بتوانیم از آنها در زمینه های دیگری استفاده کنیم. این درحالی است که وی هشدار داد این تحقیق هنوز در مرحله اول است و راه و زمان طولانی در پیش است تا بتوان از این مولفه به عنوان یک دارو استفاده کرد.
سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است بطوریکه اگر مواد رنگی به ‌درون خون تزریق شود می‌توان مشاهده کرد که از این ماده درون مغز اثری دیده نمی‌شود.
ین پرده یا سد از مویرگ‌های ویژه تشکیل شده که بر خلاف ساختار عادی در مویرگ‌ها دارای منافذ معمول نبوده و اتصال بین سلولی در آنها از نوع اتصال‌محکم است و در نتیجه بسیاری از ملکول‌ها و ریز ملکول‌ها و همچنین باکتری‌ها قادر به گذشتن از آن‌ها(از طریق دیفیوژن) و رسیدن به مایع مغزی نخاعی در مغز نیستند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تولید مکمل‌های دارویی با استفاده از ریزجلبکها/ سم زدایی از بدن با جلبک

تولید مکمل‌های دارویی با استفاده از ریزجلبکها/ سم زدایی از بدن با جلبک

پژوهشگران کشور با استفاده از 3 نوع ریز جلبک که در ایران رویش دارند، مکمل های دارویی را تولید کردند که علاوه بر سم زدایی از بدن قادر به تامین انواع مواد معدنی و ویتامین در بدن هستند.
محمد خوانساری از محققان این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با استفاده از دو نوع جلبک اسپیرولینا و کلرلا اقدام به تولید مکمل های غذایی شد، افزود: در آینده نزدیک از جلبک دونالیلا نیز مکمل های غذایی تولید خواهد شد.
وی دونالیلا را نوعی از جلبک خاص ایرانی دانست و اظهار داشت: بیشتر وزن این نوع جلبک ماده ای به نام بتاکاروتن است که به عنوان آنتی اکسیدان و رنگ دانه به کار می رود.
خوانساری با بیان اینکه در جلبک های اسپیرولینا و کلرلا هم درصدهای کمی از بتاکاروتن موجود است، یادآور شد: ارزش غذایی این دو نوع جلبک به قدری بالا است که در آمریکا در جیره غذایی سربازان و در ناسا به عنوان غذای فضانوردان مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در ایران علی رغم شرایط مطلوب جلبکها تنها به عنوان مکمل های غذایی و دارویی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: در پروژه تحقیقاتی که در این زمینه اجرایی شد با کشت دو نوع جلبک اسپیرولینا و کلرلا اقدام به تولید مکمل های دارویی شد ولی در محصولات صادراتی به سایر کشورها به عنوان غذا صادر کردیم.
خوانساری به جنبه های درمانی این جلبک ها اشاره کرد: این جلبکها حاوی ویتامین C و E و همچنین دارای اسید آمینه های ضروری و غیر ضروری و امگا 3 و 6 هستند و می تواند برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول مصرف شود.
محقق یک شرکت دانش بنیان با اشاره به نحوه کشت این جلبک ها خاطر نشان کرد: کشورهای ژاپن، تایوان، استرالیا، چین و ایران به دلیل نزدیکی با خط استوا و داشتن گرما و رطوبت مناسب بهترین شرایط را برای پرورش این نوع جلبک را دارند بر این اساس تحقیقاتی را در زمینه کشت و پرورش جلبکها را آغاز کردیم.
وی ادامه داد: برای این منظور پس از رشد جلبک ها، آنها را در استخرهای روباز قرار دادیم. از آنجایی که جلبکها هم نوعی گیاه هستند، در تماس با نور خورشید فتوسنتز می کنند یعنی CO2 (دی اکسید کربن) را دریافت و اکسیژن تولید می کنند.
خوانساری با بیان اینکه تغییر رنگ آب استخرها نشان دهنده رشد جلبکها است، اضافه کرد: با تغییر رنگ آب، جلبکها به بخش خشک کن وارد می شوند و به پودر تبدیل می شوند. به منظور هضم آسان تر جلبک، این پودر تحت فشار بسیار زیاد قرار می گیرند تا دیواره سلولی آنها شکسته شود.
محقق این پروژه تحقیقاتی یادآور شد: با استفاده از این پودر مکمل های دارویی را به صوررت قرص و کپسول تولید کردیم که با اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت امیدواریم تا پایان سال جاری این مکمل ها را به تولید انبوه برسانیم.
خوانساری با اشاره به کاربردهای این مکمل های دارویی افزود: کلرولا حاوی بیشترین میزان کلروفیل در بین تمام گونه های گیاهی شناخته شده است. این جلبک حاوی انواع ویتامین های A و E و B1 و B2 و C، غنی از اسیدهای چرب ضروری و دارای دیواره سلولی حاوی فیبرهای ویژه با خاصیت سم زدایی است.
وی همچنین در یادآور شد: جلبک اسپیرولینا نیز قادر به تامین اسیدهای چرب ضروری مانند گاما لینولنیک اسید و امگا 3 و 6، حاوی انواع ویتامی نها ازجمله A و E، سرشار از رنگدانه کلروفیل و حاوی مواد معدنی چون منیزیم، آهن، فسفر و کلسیم است.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
پژوهشگران استرالیایی با ازمایشات متعدد بر روی گیاه کلم چینی متوجه شده اند که این گیاه زمانیکه در معرض حمله کنه قرار می گیرد اقدام به ترشح موادی می کند که سایر حشراتی که از کنه ها تغذیه می کنند را به سمت گیاه می کشانند. این محققان بیان می کنند که حتی زمانیکه که کنه تغییر مکان می دهد گیاه دوباره با ترشحات خود مکان جدید کنه را به شکارچی نشان می دهد. بررسی برای شناخت این مواد ادامه دارد.
 

"Avishan"

عضو جدید
نمیدونم چقدر این خبر جدیده

اما من حدوداً 6 ماهه که شنیدم

در دره لازان جمهوری آذربایجان جمعیت کوچیکی از پاروتیا پرسیکا پیدا شده و این قضیه باعث شده این درخت

آهنین چوب (انجیلی) که سال های متمادی تصور میشده این گیاه رلیک که باقیمانده دوران سوم و یخچال هاست

از انحصاری بودن خارج بشه و ساب اندمیک محسوب میشه


[SUP]
[/SUP]


 
آخرین ویرایش:

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
محققان: گياهان باريك‌تر شده‌اند

محققان: گياهان باريك‌تر شده‌اند

محققان دانشگاه آدلايد استراليا دريافته‌اند كه تغييرات آب و هوايي اخير منجر به باريك شدن تعدادي از گونه‌هاي گياهي استراليايي شده است.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مطالعه كه نخستين پژوهش در نوع خود در جهان به شمار مي‌آيد، اين نكته را برجسته‌سازي مي‌كند كه گونه‌هاي گياهي به تغييرات آب و هوايي پاسخ مي‌گويند.
اين محققان برگ‌هاي نمونه‌هاي مجموعه گياهان خشك شده Narrow-leaf Hopbush را از دهه 1880 تاكنون تحليل كردند. آن‌ها بر روي نمونه‌هاي سلسله‌ كوه‌هاي فليندرز در جنوب استراليا تمركز كردند. تحليل‌ها نشان‌دهنده كاهش دو ميلي‌متري پهناي برگ (در طيف كلي يك تا نه ميلي‌متر) طي 127 سال گذشته بود. بين سال‌هاي 1950 و 2005 افزايش 1.2 درجه سانتي‌گراد را در دماهاي بيشينه جنوب استراليا شاهد بوده‌ايم اما تغيير بسيار اندكي در باراش باران در اين فليندرز مشاهده شده است.
به گفته دكتر گرگ گورين دانشمند دانشگاه آدلايد، تغييرات آب و هوايي همواره از منظر اثرات آتي مورد بحث قرار مي‌گيرند، اما تغيير دما در دهه‌هاي اخير از لحاظ زيست‌بومي شايان اهميت بوده‌اند.
وي در ادامه مي‌گويد كه تغييرات آب و هوايي در حال اعمال تغييرات سازگارانه در ميان گونه‌هاي گياهي بوده و شكل برگ نيز نشان‌گر اهميت سازگارانه در ارتباط با آب و هواست.
نتايج مطالعه اين محقق و همكارانش حاكي از آن است كه پهناي برگ با دماهاي بيشينه مرتبط است و گياهان عرض‌ جغرافيايي گرم‌تر داراي برگ‌هاي باريكتري هستند.
در مورد Narrow-leaf Hopbush نيز مي‌توان به طور قاطع تغيير در شكل برگ را با تغييرات آب و هوايي مرتبط دانست.
به گفته گورين، تعدادي از گونه‌هاي گياهي استراليايي در مقايسه با ساير گياهان پتانسيل بالاتري براي پاسخ‌دهي و سازگاري با دماهاي افزايشي را دارا هستند.
آگاهي از چگونگي سازگاري گياهان با اين تغييرات داراي اهميت بوده زيرا گونه‌هايي كه سازگارترند مي‌توانند نمايندگان مناسبي براي تلاش‌هاي صورت گرفته در زمينه احياي محيطي باشند.
ساير گونه‌‌هاي منطقه از پتانسيل كمتري براي سازگاري برخوردارند. اين گونه‌ها بيشتر بر فرايند مهاجرت يعني حركت از مكاني به مكان ديگر با آب و هواي مطلوب‌تر متكي‌اند اما اين امر مي‌تواند در زميني كه توسط فعاليت انساني نابود شده‌اند، مشكل‌زا باشد.
نتايج اين تحقيق در مجله Biology Letters انتشار يافت.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
اصلاح ژنتيکي سلول گياهي با نانوذرات

اصلاح ژنتيکي سلول گياهي با نانوذرات

پژوهشگران دانشگاه ايالتي آيوا در تحقيقات اخير خود نشان دادند که مي‌توان پروتئين‌ها و رشته‌هاي دي‌ان‌اي را درون سلول‌ها رهاسازي کرد. اين موضوع اهميت زيادي دارد زيرا فرصت‌هاي جديدي براي اصلاح ژنتيکي فراهم مي‌کند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، توسعه فناوري نانو روي نشريات علمي و فناوري تاثير بسزايي گذاشته است، همچنين حوزه‌هاي مختلفي از قبيل پزشکي متاثر از اين فناوري هستند. در اصلاح ژنتيکي لازم است پروتئين‌ها و دي‌ان‌اي با دقت زيادي درون سلول‌ها رهاسازي شوند تا با اين کار ژن مشخصي به گياه افزوده شده و اصلاح آن انجام شود. امروزه با تغييرات آب و هوايي، ظهور حشره‌کش‌هاي جديد، بيماري‌هاي گياه و فرسايش خاک که پيش از اين به اين شدت نبوده، انجام اصلاح نباتي يک امر ضروري به‌ شمار مي‌آيد.
هر چند که وارد کردن دي‌ان‌اي به‌ درون سلول کاري روزمره به‌ شمار مي‌رود، اما رهاسازي پروتيئن و آنزيم به‌ درون بدن جانوران و گياهان امري چالش برانگيز به‌ شمار مي‌رود. بنابراين يافته‌ اين گروه تحقيقاتي در رهاسازي پروتئين دستاوردي بزرگ محسوب مي‌شود.
نتايج اين تحقيق در نشريه «Advanced Functional Materials» به چاپ رسيده است. اين پروژه توسط موسسه علوم گياهي در دانشگاه ايالتي آيوا مورد حمايت قرار گرفته است.
پژوهشگران اين پروژه «کان وانگ» استاد برزشناسي، «برايان تروين» استاديار رشته شيمي، «سوزانا مارتين اورتيگوسا» محقق پسا دکتر در رشته بزرشناسي و «جاستين والانستين» دانشجوي دکتري شيمي هستند.
پژوهشگران اين پروژه از نانوذرات سيليکاي متخلخل به شکل لانه زنبور براي اين کار استفاده کردند که پنج سال قبل طراحي شده بود. اين گروه با استفاده از اين ماده، پروتئين و دي‌ان‌اي را به‌ درون سلول گياه وارد کردند. اولين نسل از اين ماده بسيار کوچک بود (100 نانومتر) بنابراين امکان وارد کردن پروتئين‌ها و دي‌ان‌اي به‌ درون آن وجود نداشت. نسل بعدي اين مواد ابعاد بزرگتري دارد ( 500 نانومتر).
کليد موفقيت در اين پروژه، ساخت کيسه‌اي به شکل نانوذرات است، به‌ طوري که ذرات طلا اصلاح شدند و ذرات سيليکا نيز بهبود يافتند؛ در نهايت دي‌ان‌اي و پروتئين‌ها به اين ذرات متصل شدند. براي تست اثربخشي اين ذرات جديد، اين گروه تحقيقاتي پروتئين‌هاي فلورسانسي را به‌ درون سلول گياهي وارد کردند. وجود رنگ‌هاي قرمز و سبز مؤيد موفق بودن اين روش بود، در اين تست از گياهان مختلفي نظير پياز، تنباکو و ذرت استفاده شد.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشگران بیوتکنولوژی و اصلاح نباتات دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی که با هدف توليد انبوه و ارزان پروتئين‌هاي نوتركيب انجام شد، موفق به انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی- اولئوسين به گياه آفتابگردان شدند.به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مریم مرتضایی‌فر، کارشناس ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی و مجری این طرح تحقیقاتی در خصوص زراعت ملکولی گفت: استفاده از گياهان به عنوان بيوراكتور جهت توليد انبوه و ارزان پروتئين‌هاي نوتركيب را مي‌توان تحت عنوان زراعت ملكولي (Molecular farming) معرفي كرد. در این عرصه می توان از بخش‌هاي مختلف گياهان به منظور توليد و دخيره‌سازي پروتئين‌هاي نوتركيب بهره جست كه بذرهاي گياهان روغني از جمله آنهاست.وی افزود: هدف‌گيري پروتئين‌هاي نوتركيب به اجسام روغني در بذرها، باعث آسان‌تر شدن مراحل استخراج پروتئين‌هاي نوتركيب مي‌شود، به همين دليل مي‌توان با استفاده از پيش ‌برنده بذري و همچنين اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسين گياهي، باعث هدف‌گذاري صحيح پروتئين‌هاي نوتركيب به اجسام روغني ‌شد.مرتضایی‌فر در ادامه به اهمیت و ارزش درمانی اینترفرون‌ها اشاره کرد و در تشریح طرح پژوهشی خود گفت: اینترفرون‌ها از جمله پروتيین‌هایی هستند که ارزش درمانی بسيار بالایی دارند؛ بنابراین، تولید اینترفرون از منابع دائمی، ایمن و ارزان حائز اهمیت ويژه است. در اين تحقيق براي بيان اينترفرون گاماي انساني در بذر گياه آفتابگردان (Helianthus annuus L) و قرارگيري آن در اجسام روغني از ناقل نوتركيب pBIIFNγ-Oleosin استفاده شد. ژن اينترفرون گاماي انساني در پايين‌دست ژن اولئوسين همسانه‌سازي شده و بين دو ژن توالي برشي پروتئولايتيكي وجود دارد. اين دو ژن تحت كنترل پيش‌برنده بذري(Napin) هستند.ريزنمونه‌هاي كوتيلدوني گياه آفتابگردان براي تراريخته سازي مورد استفاده قرار گرفتند. ژن هدف كه با ژن اولئوسين فيوژ شده بود به كمك A. tumefaciens سویه LBA4404 به گياه آفتابگردان منتقل شد.گزينش گياهان تراريخته نيز بر روي محيط حاوي كانامايسسين صورت پذيرفت. براي باززايي گياهان از محيط‌كشت MS همراه با هورمون‌ها و تركيبات ضروري استفاده شد. گياهان گزينش شده به محيط طويل‌سازي و ريشه‌زايي جا به جا و سپس به گلدان منتقل شدند.وی در پایان اظهار داشت: در نهايت آناليز گياهان تراريخته در سطح DNA با روش PCR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصي ژن هدف، بيانگر انتقال موفقيت‌آميز ژن‌ (IFNγ) به گياهان تراريخته بود.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
پژوهشگران بیوتکنولوژی و اصلاح نباتات دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی که با هدف توليد انبوه و ارزان پروتئين‌هاي نوتركيب انجام شد، موفق به انتقال ژن اینترفرون گامای انسانی- اولئوسين به گياه آفتابگردان شدند.به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مریم مرتضایی‌فر، کارشناس ارشد اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی و مجری این طرح تحقیقاتی در خصوص زراعت ملکولی گفت: استفاده از گياهان به عنوان بيوراكتور جهت توليد انبوه و ارزان پروتئين‌هاي نوتركيب را مي‌توان تحت عنوان زراعت ملكولي (Molecular farming) معرفي كرد. در این عرصه می توان از بخش‌هاي مختلف گياهان به منظور توليد و دخيره‌سازي پروتئين‌هاي نوتركيب بهره جست كه بذرهاي گياهان روغني از جمله آنهاست.وی افزود: هدف‌گيري پروتئين‌هاي نوتركيب به اجسام روغني در بذرها، باعث آسان‌تر شدن مراحل استخراج پروتئين‌هاي نوتركيب مي‌شود، به همين دليل مي‌توان با استفاده از پيش ‌برنده بذري و همچنين اتصال ژن مورد نظر به ژن اولئوسين گياهي، باعث هدف‌گذاري صحيح پروتئين‌هاي نوتركيب به اجسام روغني ‌شد.مرتضایی‌فر در ادامه به اهمیت و ارزش درمانی اینترفرون‌ها اشاره کرد و در تشریح طرح پژوهشی خود گفت: اینترفرون‌ها از جمله پروتيین‌هایی هستند که ارزش درمانی بسيار بالایی دارند؛ بنابراین، تولید اینترفرون از منابع دائمی، ایمن و ارزان حائز اهمیت ويژه است. در اين تحقيق براي بيان اينترفرون گاماي انساني در بذر گياه آفتابگردان (Helianthus annuus L) و قرارگيري آن در اجسام روغني از ناقل نوتركيب pBIIFNγ-Oleosin استفاده شد. ژن اينترفرون گاماي انساني در پايين‌دست ژن اولئوسين همسانه‌سازي شده و بين دو ژن توالي برشي پروتئولايتيكي وجود دارد. اين دو ژن تحت كنترل پيش‌برنده بذري(Napin) هستند.ريزنمونه‌هاي كوتيلدوني گياه آفتابگردان براي تراريخته سازي مورد استفاده قرار گرفتند. ژن هدف كه با ژن اولئوسين فيوژ شده بود به كمك A. tumefaciens سویه LBA4404 به گياه آفتابگردان منتقل شد.گزينش گياهان تراريخته نيز بر روي محيط حاوي كانامايسسين صورت پذيرفت. براي باززايي گياهان از محيط‌كشت MS همراه با هورمون‌ها و تركيبات ضروري استفاده شد. گياهان گزينش شده به محيط طويل‌سازي و ريشه‌زايي جا به جا و سپس به گلدان منتقل شدند.وی در پایان اظهار داشت: در نهايت آناليز گياهان تراريخته در سطح DNA با روش PCR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصي ژن هدف، بيانگر انتقال موفقيت‌آميز ژن‌ (IFNγ) به گياهان تراريخته بود.

فکر کنم منظور از A. tumefaciens ؛ Agrobacterium tumefaciens می باشد.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
محققان دانشگاه آدلايد استراليا دريافته‌اند كه تغييرات آب و هوايي اخير منجر به باريك شدن تعدادي از گونه‌هاي گياهي استراليايي شده است.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مطالعه كه نخستين پژوهش در نوع خود در جهان به شمار مي‌آيد، اين نكته را برجسته‌سازي مي‌كند كه گونه‌هاي گياهي به تغييرات آب و هوايي پاسخ مي‌گويند.
اين محققان برگ‌هاي نمونه‌هاي مجموعه گياهان خشك شده Narrow-leaf Hopbush را از دهه 1880 تاكنون تحليل كردند. آن‌ها بر روي نمونه‌هاي سلسله‌ كوه‌هاي فليندرز در جنوب استراليا تمركز كردند. تحليل‌ها نشان‌دهنده كاهش دو ميلي‌متري پهناي برگ (در طيف كلي يك تا نه ميلي‌متر) طي 127 سال گذشته بود. بين سال‌هاي 1950 و 2005 افزايش 1.2 درجه سانتي‌گراد را در دماهاي بيشينه جنوب استراليا شاهد بوده‌ايم اما تغيير بسيار اندكي در باراش باران در اين فليندرز مشاهده شده است.
به گفته دكتر گرگ گورين دانشمند دانشگاه آدلايد، تغييرات آب و هوايي همواره از منظر اثرات آتي مورد بحث قرار مي‌گيرند، اما تغيير دما در دهه‌هاي اخير از لحاظ زيست‌بومي شايان اهميت بوده‌اند.
وي در ادامه مي‌گويد كه تغييرات آب و هوايي در حال اعمال تغييرات سازگارانه در ميان گونه‌هاي گياهي بوده و شكل برگ نيز نشان‌گر اهميت سازگارانه در ارتباط با آب و هواست.
نتايج مطالعه اين محقق و همكارانش حاكي از آن است كه پهناي برگ با دماهاي بيشينه مرتبط است و گياهان عرض‌ جغرافيايي گرم‌تر داراي برگ‌هاي باريكتري هستند.
در مورد Narrow-leaf Hopbush نيز مي‌توان به طور قاطع تغيير در شكل برگ را با تغييرات آب و هوايي مرتبط دانست.
به گفته گورين، تعدادي از گونه‌هاي گياهي استراليايي در مقايسه با ساير گياهان پتانسيل بالاتري براي پاسخ‌دهي و سازگاري با دماهاي افزايشي را دارا هستند.
آگاهي از چگونگي سازگاري گياهان با اين تغييرات داراي اهميت بوده زيرا گونه‌هايي كه سازگارترند مي‌توانند نمايندگان مناسبي براي تلاش‌هاي صورت گرفته در زمينه احياي محيطي باشند.
ساير گونه‌‌هاي منطقه از پتانسيل كمتري براي سازگاري برخوردارند. اين گونه‌ها بيشتر بر فرايند مهاجرت يعني حركت از مكاني به مكان ديگر با آب و هواي مطلوب‌تر متكي‌اند اما اين امر مي‌تواند در زميني كه توسط فعاليت انساني نابود شده‌اند، مشكل‌زا باشد.
نتايج اين تحقيق در مجله Biology Letters انتشار يافت.

[h=2]Shrinking Plant Leaves Linked to Climate Change[/h]
The leaves of the hopbush in Southern Australia are shrinking and researchers say climate change could be the cause. (Photo: Creative Commons: D.Eickhoff)
The leaves of the Narrow-leaf Hopbush are getting narrower, and scientists say the cause is climate change.Researchers at the University of Adelaide in Australia discovered that the plant species (Dodonaea viscosa angustissima) found in South Australia's Flinders Ranges have responded to raising temperatures with a 2mm decrease in leaf width over 127 years."Climate change is often discussed in terms of future impacts, but changes in temperature over recent decades have already been ecologically significant," said lead author Greg Guerin.
Analyzing the leaf shape of 255 specimens of the same subspecies from the 1880s to the present, the researchers found that the leaves had become narrower over time. And measurements of hopbush plant from the region showed that the closer the plants were growing to the equator - leaving them in warmer and drier climates - the narrower their leaves had become​


 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
نمیدونم چقدر این خبر جدیده

اما من حدوداً 6 ماهه که شنیدم

در دره لازان جمهوری آذربایجان جمعیت کوچیکی از پاروتیا پرسیکا پیدا شده و این قضیه باعث شده این درخت

آهنین چوب (انجیلی) که سال های متمادی تصور میشده این گیاه رلیک که باقیمانده دوران سوم و یخچال هاست

از انحصاری بودن خارج بشه و ساب اندمیک محسوب میشه


[SUP]
[/SUP]



انجیلی درختیست اندمیک ایران، که نام علمی آن Parrotia persica می‌باشد و خاستگاه رويشي آن جنگل هاي هيرکاني شمال ايران بوده که به واسطه مصون ماندن از يخبندان دوره سوم زمين شناسي برجا مانده و در ساير نقاط در اثر يخبندان عمومي زمين از بين رفته است. parrotia به معنی جنس طوطی می‌باشد وعلت این نامگذاری دو زائده منقار مانند، شبیه نوک طوطی است که در دو طرف میوه در قسمت بالا قرار دارد. همچنین در کتاب درختان و درختچه‌های ایران از دکتر حبیب الله ثابتی آمده‌است که این درخت به افتخار Parrot گیاه شناس فرانسوی به این نام خوانده می‌شود و در منبعی دیگر گفته شده اين گياه براي اولين بار توسط زيست شناس آلماني پاروت در دامنه کوه آرارات در نزديکي محل پيدا شدن کشتي نوح، شناسايي و با نام خود او معرفي شد.
این درخت از تیره خود انجیلی Hamamelidaceae می‌باشد که در آستارای جمهوری آذربایجان و لنکران و در جنگلهای شمال از سواحل آستارا تا گیلداغ انتشار دارد و از جلگه‌های ساحلی دریای خزر تا ارتفاعت میانبند امتداد می‌یابد و در کلاردشت تا ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریا دیده می‌شود.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
گياهان خواهان همصحبتي انسان براي رشد هستند!

گياهان خواهان همصحبتي انسان براي رشد هستند!

محققان به تازگي دريافته‌اند كه دانه‌هاي فلفل قادر به احساس گياهان همسايه حتي از درون يك جعبه هستند.


به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مشهور است كه گياهان از بسياري از حسهاي انساني برخوردارند. آنها قادر به احساس تغييرات در سطح نور، بوييدن مواد شيميايي در هوا و چشيدن طعم آنها در خاك هستند.


گياهان حتي از يك حس لامسه برخوردارند كه ضربه را از بادهاي قوي تشخيص مي‌دهد.

اكنون يك ادعاي جنجالي مطرح شده كه طبق آن گياهان قادر به شنيدن نيز هستند.

اين ايده در قرن 19 ميلادي نيز مطرح شده بود و از آن پس مطالعات كمي نشان داد كه گياهان به صدا واكنش نشان داده و منجر به ايجاد ادعاهايي مبني بر رشد بهتر گياهان در صورت صحبت با آنها شده است.


تيمي از محققان دانشگاه غرب استراليا در كراولي، دانه‌هاي فلفل را درون هشت ظرف در دايره‌اي در اطراف يك گلدان گياه رازيانه شيرين قرار دادند.

رازايانه شيرين به انتشار مواد شيميايي در هوا و خاك كه رشد گياهان ديگر را كند مي‌كند، پرداخت.


در برخي از آزمايشات، ‌رازايانه در يك جعبه قرار گرفته و از انتشار مواد شيميايي آن در اطراف دانه‌هاي فلفل جلوگيري شد.

تجربيات ديگر از جعبه استفاده كردند؛ اما هيچ رازيانه‌اي درون آن قرار ندادند.

در هر آزمايش، تمام گياهان در يك جعبه عايق صوتي براي جلوگيري از اختلال سيگنال‌هاي بيروني قرار گرفتند.


طبق انتظار، دانه‌هاي فلفل در مواجهه با رازايانه از رشد آهسته‌تري برخوردار بودند.

جالبتر زماني بود كه گياه رازايانه درون جعبه‌اي مخفي شده بود و دانه‌ها در اين زمان سريع‌تر از ساير گروه‌ها جوانه زدند.


محققان به تكرار اين آزمايش با 2400 دانه فلفل در 15 جعبه پرداخته و هر بار پاسخ يكسان دريافت كردند كه نشانگر واكنش دانه‌ها به نوعي سيگنال بود.

اين سيگنال باور محققان را در مورد كند شدن رشد دانه‌ها در صورت ورود مواد شيميايي تقويت كرد.

احتمالا جعبه اطراف رازايانه به توقف انتشار اين سيگنال‌ها و شنيدن آن توسط دانه‌ها منجر شده كه در رشد آنها تاثيري نگذاشته است.


اگرچه اين تحقيقات در مراحل ابتدايي قرار داشته اما نتايج آن ارزشمند است.

اين نتايج نشان داده كه گياهان از ابزارهاي ارتباطي برخوردارند كه هنوز ناشناخته باقي مانده‌اند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
با كشف محققان ايراني گونه جديد گياه «چوبك» به جامعه گياه‌شناسي جهان معرفي شد

با كشف محققان ايراني گونه جديد گياه «چوبك» به جامعه گياه‌شناسي جهان معرفي شد

كشف، معرفي و نامگذاري يك گونه جديد گياه «چوبك» براي اولين‌ بار در دنيا و همچنين كشف يك گونه ديگر از اين گياه براي اولين بار در ايران و جمع‌آوري و شناسايي سه گونه گياه «گون» براي اولين بار در ايران از استان‌هاي خراسان شمالي، رضوي و جنوبي، تازه‌ترين دستاورد گروه پژوهشي گياه‌شناسي پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد است.


به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، در تازه ‌ترين دستاورد تحقيقاتي پژوهشكده علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد، گونه‌اي جديد از گياه چوبك براي اولين بار در دنيا، كشف و معرفي شد. اين گونه گياهي متعلق به خانواده گل ميخك از كوه‌هاي رادكان واقع در شمال غرب چناران در استان خراسان‌رضوي جمع‌آوري شده است.

محققان، اين گونه جديد گياه چوبك را به افتخار دكتر حميد اجتهادي، استاد گروه زيست‌شناسي دانشكده علوم پايه دانشگاه فردوسي مشهد، «Acanthophyllum ejtehadii» نامگذاري كرده‌اند.

همچنين پژوهشگران، گونه‌اي ديگر از همين گياه را براي اولين بار در ايران، از شمال صالح‌آباد تربت‌جام جمع‌آوري و شناسايي كرده‌اند. اين گونه گياهي با نام علمي «Acanthophyllum maimanense»، بومي كشور افغانستان است كه بدين ترتيب با مشاهده آن در ايران، نام اين گياه به فهرست اسامي گياهان ايران افزوده مي‌شود.


در تلاشي ديگر، محققان پژوهشكده علوم گياهي موفق شدند سه گونه گَون چندساله از خانواده نخود را از استان‌هاي خراسان شمالي، رضوي و جنوبي جمع‌آوري و شناسايي كنند؛ در حالي كه تاكنون، وجود آن‌ها در ايران گزارش نشده بود.

بدين‌ترتيب، نام اين سه گونه گَون به فهرست گَون‌هاي ايران اضافه شد.

گزارش مستند اين چند رويداد علمي در قالب مقالات تخصصي در مجله گياه‌شناسي ايران جلد 18، شماره يك، سال 1391 به چاپ رسيده است.

لینک تصویرگیاه:http://isna.ir/fa/photo/91042716288/با-كشف-محققان-ايراني-گونه-جديد-گياه-چوبك
 
آخرین ویرایش:

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوبا برای نخستین بار سوخت زیستی جدیدی را آزمایش کرده که آن را از گیاه "جاتروفا" که یک گیاه گلدار غیرخوراکی است،‌ تولید کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ از این سوخت زیستی برای حرکت هزار و 500 کیلومتر یک خودرو استفاده شد.
خوزه سوتولونگو - مدیر مرکز کاربردهای توسعه پایدار کوبا گفت: بخشی از 400 لیتر نخست این سوخت زیستی از این گیاه تهیه شد که با نسبت 30-70 با دیزل مخلوط شد تا خودروی تویوتا هیلوکس مدل 2007 را براند.
این سوخت بیودیزلی با استفاده از روغن گیاه جاتروفا کارکاس تهیه شده که نوعی گیاه گلدارغیرخوراکی است. این سوخت در کارخانه ای که هفته گذشته در استان گوانتانامو گشایش یافت ، تولید شده است.
این کارخانه ظرفیت تولید سوخت زیستی مایع بیش از 100 تن در سال را دارد.
به گفته سوتولونگو خودرویی که در این آزمایش به کار گرفته شد، بخشی از پروژه "زیست توده- کوبا" است که کشورهای بسیاری با حمایت سازمان همکاری توسعه سوئیس در آن حضور دارند.
وی افزود: پس از یک هفته آزمایش این سوخت بیودیزلی، این خودرو با اثربخشی و کارآمدی بیش از حد معمول خود حرکت می کند که به اعتقاد من این خاصیت ناشی از تاثیرات روغن جاتروفا است.
سوتولونگو افزود: از این سوخت زیستی می توان در خوردروهای بنزینی نیز استفاده کرد اما با نسبت مناسب.
از جمله مزایای این پروژه این است که از یک گیاه غیرخوراکی استفاده می شود که با تولید غذا در این جزیره رقابتی ندارد. این در حالی است که کشورهای دیگری که در تلاش برای تولید سوخت زیستی هستند از دیگر گونه های خوراکی از جمله ذرت و نیشکر استفاده می کنند.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
This subtropical evergreen shrub or small tree has glossy leaves and clusters of star shaped bright scarlet or vermilion flowers. The plant has a rounded or narrow domed form. The flowers are about 1 inch across and borne in multi-flowered terminal clusters slightly above the foliage almost all year round when growing in full sun to partial shade. Jatropha is a spectacular shrub in bloom, which is most of the year in warmer portions of the state, and spring to frost in colder locations. This super patio plant tolerates heat and drought while still looking good.

Exposure: Best flowering is in full sun, but plants will still remain attractive in partial shade.

Height:
In tropical climates plants may grow 8 to 10 feet tall, but as patio plants or summer annuals they are usually 3 to 5 feet tall

Plant Type:
summer annual where winters are cold, woody shrub along the coast and in south Texas.

Planting Time
: spring after danger of frost is past.

Soil type:
adapted to most well drained garden soils and can be grown in a variety of potting mixes; soil pH adaptable; responds well to supplemental fertilization.

Suggested uses:
Use it as a summer accent where frosts are frequent or in a mixed shrub border where winters are warm. This plant makes a fine container plant on the patio or at poolside, which attracts butterflies and hummingbirds.

Special notes: Firecracker Jatropha is slow to wilt and quick to recover from drought stress once watered; the dark lustrous green leaves are the perfect foils for the red to pink flowers and leaves come in unlobed, one-lobed or two-lobed forms all on the same plant; fruit are reported to be poisonous but appear to be seldom produced in most of our region; avoid poorly drained soils; foliage can be sensitive to damage by some insecticides



Intelligentsia International, Inc.
April 24, 2008


Kingdom: Plantae
Division: Embryophyta
Class: Spermatopsida
Order: Malpighiales
Family: Euphorbiaceae
Genus: Jatropha
Species: J. curcas

Jatropha curcas is known also as Barbados nut or White Physic nut. It is a perennial poisonous shrub (normally up to 5 m high) belonging to the Euphorbiaceae or spurge family.
The plant originally comes from Central America. It has been spread to tropical and subtropical countries and mainly grown in Asia and Africa.
Animals do not consume Jatropha, so it is used as a living fence to protect gardens and fields. It grows extremely fast and during a span of 4-5 years it attains a height of around 4 meters. Within 2 years of plantation, Jatropha Curcas starts to produce seeds and keeps on producing until the age of 50 years.
Jatropha Curcas grows best on well drained soils with good aeration but is well adapted to marginal soils with low nutrient content as well as shallow fields and rocky terrains. Jatropha can withstand long periods of drought, its water requirement is extremely low (1 liter per plant per day and can be provided once in 15 days.
Jatropha Curcas prefers temperatures averaging 68-85 degrees Farenheit (20-28 degrees Celsius), it can, however, withstand a very light frost. The plant flowers between September and November and the fruits come from October to December.
Recommended planting rates of Jatropha Curcas are 2,000 / 2,500 plants per hectare (2.5 acres), this will produce,
depending on density and quantity, 3-10 tonnes of Jatropha seed.

Fruit of Jatropha is green capsule shaped, and contains 3 to 4 seeds. One tonne of Jatropha Curcas seeds will produce approximately 350-550 litres of bio-diesel, while the residue can also be processed into biomass to power electricity plants.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان ایرانی دو روش برای رشد پایه های گل رز هلندی ارایه كردند

محققان ایرانی دو روش برای رشد پایه های گل رز هلندی ارایه كردند

'لاله امتحان نژاد ' مجری این طرح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: سالانه یك میلیون پایه گل محمدی برای تولید سالانه 260میلیون گل رز شاخه بریده به كشور وارد می شود كه براین اساس برای تحقق این امر حدود 2 میلیارد تومان ارز از كشور خارج می شود.وی ادامه داد:هم اكنون قیمت واردات هر پایه پیوندی گل رز به كشور 3 تا 4 یورو تخمین زده شده است كه با تلفیق دو روش كشت بافت و اروپونیك می توان تولید پایه های مادری رز را با یك سوم قیمت واردات آن فراهم كرد.امتحان نژاد یادآور شد كه گیاهانی همچون گل رزدر خاك به سختی رشد می كنند . با استفاده از روش كشت بافت می توان رشد آنان را تسهیل كرد . كشت بافت محیطی ژل مانندی است كه حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه از قبیل میكرو المانها و ماكرو المانها است از این رو تمامی شرایط بهینه رشد فراهم می شود .وی خاطرنشان كرد : سرعت بالای تكثیر و كاهش زمان تولید تا عرضه از مزایای روش كشت بافت است . علاوه براین در روش اروپونیك نیز ریشه گیاه به صورت معلق در هوا قرار می گیرد و مواد و عناصر مغذی به صورت 'مه' جذب ریشه گیاه می شود . با استفاده از این روش علاوه بررشد بهینه گیاه، تنفس گیاه نیز به خوبی صورت می گیرد.وی گفت : كاهش تلفات ناشی از سازگار كردن گیاه با محیط، افزایش سرعت رشد گیاهچه ها و كاهش طول مدت سازگاری، حداكثرتامین اكسیژن گیاه و قابلیت كنترل بیماری های گیاه از مزایای این روش است .به گفته وی روش كشت بافت و اروپونیك نه تنها در پرورش پایه های گل رز كاربرد دارد بلكه در پرورش گیاهان پسته، سوسن، كاكتوس و تمشك نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
استخراج رنگدانه طبيعي ضد سرطان از گياهان

استخراج رنگدانه طبيعي ضد سرطان از گياهان

محققان گروه پژوهشي افزودني‌هاي موادغذايي جهاد دانشگاهي مشهد موفق به توليد رنگدانه زرد طبيعي كوركومين از ريزوم گياه Curcuma Longa L شدند.

فرشته حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان خاطرنشان كرد: اين تركيب علاوه بر رنگ‌ دهندگي، داراي خواص عملكردي و درماني مفيدي از جمله خاصيت آنتي اكسيداني، ضد ميكروبي، كاهش‌ عوارض قلبي – عروقي، خاصيت ضد سرطاني و ... است.

وي تصريح کرد: گروه افزودني مواد غذايي جهاد دانشگاهي مشهد، استخراج رنگ زرد طبيعي كوركومين را با استفاده از حلال‌هاي مختلف به روش ماسراسيون انجام داده است که در خصوص رنگدانه استحصالي، ويژگي‌هاي فيزيكوشيميايي و عملكردي ارزيابي شده و پس از انجام ارزيابي‌هاي كيفي رنگ استحصال شده با استفاده از تكنيك‌هاي اسپكتروسكوپي، پردازش تصوير و هانترلب، در نهايت دستيابي به دانش فني توليد رنگ طبيعي كوركومين محقق شد.

حسيني افزود: در حال حاضر طرح مزبور در اداره ثبت مالكيت‌هاي صنعتي ايران، ثبت اختراع شده و مراحل پياده سازي توليد آن در مقياس نيمه صنعتي (پايلوت) در جهاد دانشگاهي مشهد در حال انجام است.

وي خاطرنشان کرد: به دست آوردن شرايط بهينه استخراج كوركومين از زردچوبه به روش ماسراسيون، معرفي پارامترهاي كيفي رنگ استحصالي، حذف رنگدانه‌هاي سنتزي از صنايع غذايي، ايجاد رنگ مناسب در محصولات غذايي بدون هر گونه تاثير بر ويژگي‌هاي ارگانولپتيك فراورده، استفاده از حلال‌هاي ايمن در استخراج رنگدانه، تعريف شرايط بهينه استفاده از كوركومين (از نظر غلظت، دماي نگهداري و ظرف مناسب بسته‌بندي)، افزايش ارزش تغذيه‌يي به دليل كاربرد يك افزودني سلامتي‌زا در محصولات غذايي، ارتقاي سطح سلامت مصرف‌كنندگان و كاهش ميزان خروج ارز از كشور از ويژگي‌هاي اين محصول است.


مديرگروه پژوهشي افزودني‌هاي مواد غذايي جهاددانشگاهي مشهد تصريح کرد: صنايع توليد اسنك، محصولات قنادي، فراورده‌هاي لبني، پاستا و محصولات خميري، سس‌ها و پوشش‌دهنده‌ها، صنايع داروسازي و محصولات آرايشي و بهداشتي برخي از موارد کاربرد اين محصول است.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
خلق گیاهانی با لیگنین کم برای تولید سوخت زیستی

خلق گیاهانی با لیگنین کم برای تولید سوخت زیستی

دانشمندان بخش انرژی آزمایشگاه ملی بروکهاون آمریکا (BNL) آنزیم جدیدی را تولید کرده‌اند که به طور موثری بر روی پیش‌سازهای مصنوعی لیگنین که جزو دیواره سلول‌های گیاهی هستند و باعث می‌شوند که زیست‌توده (بیوماس) گیاهی به سختی شکسته شود تاثیر می‌گذارد.
به گزارش سرويس فناوري ايسنا، این آنزیم به طور قابل ملاحظه‌ای مقدار لیگنین در دیواره سلولی را کاهش و قابلیت هضم بیوماس دیواره سلولی را افزایش می‌دهد و باعث تسهیل تبدیل زیست‌توده گیاهی به سوخت‌های زیستی می‌شود.
چانگ جون لیو، رهبری تیمی از دانشمندان زیست‌شناسی BNL را بر عهده دارد و با تیمی از دانشمندان مغناطیس هسته‌ای از دانشگاه وسکانسین همکاری می‌کند.
این تیم برای اولین بار این آنزیم را در سال 2009 طراحی کرد ولی زمانی‌ که آنرا در آرابیدوپسیس قرار دادند٬ کار نکرد. آنها آنزیم جدیدی را کشف کردند که میزان لیگنین در آرابیدوپسیس را تا 24 درصد کاهش می‌داد.
به گزارش مركز اطلاعات بيوتكنولوژي ايران، لیو می‌گوید: این آنزیم در حال حاضر پیش‌سازهای اصلی لیگنین را کاملا تغییر می‌دهد؛ بنابراین در گیاهان به طور موثری مقدار کل لیگنین کاهش می‌یابد ولی ترکیب شیمیایی لیگنین را تغییر نمی‌دهد.
این کشف از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند به استفاده از گونه‌های متعدد بیشتری از گیاهان برای تولید سوخت زیستی منجر شود. گونه‌هایی که در عین تولید بیوماس بالا به دلیل دارا بودن مقادری زیادی لیگنین، برای تولید سوخت زیستی فاقد توجیه اقتصادی هستند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شناسايي نوعي چاي گياهي براي مبارزه با سرطان سينه

شناسايي نوعي چاي گياهي براي مبارزه با سرطان سينه

تحقيقات نشان مي‌دهد چاي گياهي مي‌تواند با سرطان سينه مبارزه کند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، دانشمندان دريافتند عصاره گياهان از مناطق خشک هند و پاکستان مي‌توانند با سلول‌هاي سرطاني مبارزه کنند.
محققان دانشگاه آستون نشان دادند که اين چاي گياهي با عوامل قوي ضد سرطان مقابله مي‌کند و عوارض ناشي از شيمي درماني را هم ندارد.
اين گياه که نام گياه شناسي آن، «Fagonia cretica» است در مناطق بياباني و خشک، پاکستان، هند، آفريقا و بخش‌هايي از اروپا يافت مي‌شود.
پروفسور «هلن گريفيث» و دکتر «امتول کارمايکل» که رهبري اين تحقيق را برعهده دارند، مي‌گويند: چاي گياهي به دست آمده از عصاره اين گياه، سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برد، اما بر خلاف شيمي درماني معمولي به سلول‌هاي سالم سينه آسيب نمي‌رساند و در نتيجه عوارض جانبي کاهش مي‌يابد.
گزارشي از افراد مبتلا به سرطان سينه در پاکستان نشان مي‌دهد: عصاره اين گياه هيچ عوارض جانبي جدي مانند ريزش مو يا اسهال را نداشته است.
عصاره اين گياه، داراي مکانيزم جديدي است که مي‌تواند نقص در سلول DNA را جبران کند که به طور معمول در برابر رشد تومور مقاومت مي‌کند.
اين تحقيق در مجله «PloS One» منتشر شده است.


 
آخرین ویرایش:

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان دانشگاه فلوريدا براي اولين بار يك فناوري مبتني بر گياه ابداع کرده‌اند که مي‌تواند وابستگي به نفت خام را کاهش داده و ممکن است به درمان سرطان کمک کند.به گزارش سرويس فناوري ايسنا، ظرف‌هاي استوانه‌يي اين محققان به نانولوله‌هاي ليگنين کوچک‌تر از ويروس‌ها معروف هستند و براي نفوذ درون بدن و حمل داروهاي ضدسرطاني به اندازه کافي کوچک هستند. آنها را مي‌توان در پالايشگاه‌هاي زيستي از ليگنين كه يک ماده محصول جانبي فرايند توليد اتانول زيستي است، توليد کرد.اتانول زيستي يک جايگزين تجديد‌پذير براي سوخت فسيلي است که با تخمير شکر- مانند آنچه از نيشکر و شيره ذرت خوشه‌اي شيرين گرفته مي‌شود- بدست مي‌آيد.«ويلفرد ورمريس»، يکي از اين محققان مي‌گويد: ما در پي کاربردهاي زيست‌پزشکي هستيم که به موجب آنها اين نانولوله‌ها در بدن تزريق مي‌شوند. نانولوله‌ها نسبت به پرتودهي يا شيمي‌درماني مرسوم مزيت دارند، زيرا آنها پوسته محافظي دارند که مانع اثرگذاري داروهايي که حمل مي‌کنند، بر بخش‌هاي سالم بدن مانند موها يا روده‌ها مي‌شود. داروهاي ضدسرطاني را مي‌توان همانند نانولوله‌هاي کربني کنوني در اين نانولوله‌هاي مبتني بر گياه قرار داد و به سمت تومورهاي ويژه هدف فرستاد.اين محققان مي‌گويند: نانولوله‌هاي ليگنين، برخلاف نانولوله‌هاي کربني که اکنون استفاده مي‌شوند، انعطاف‌پذير و فاقد لبه‌هاي تيز هستند. اين بدين معني است که آنها انتظار دارند اين نانولوله‌ها در مقايسه با انواع کنوني، سميت کمتري داشته باشند، همچنين آسان‌تر مي‌توان نانولوله‌‌هاي ليگنين را بصورت شيميايي اصلاح کرد، به طوري که آنها را مانند رادارهاي ردياب امواج راديويي به هدف مورد نظرشان رساند.پژوهشگران در نظر دارند از نانولوله‌هاي ليگنين بعنوان راهي براي کاهش هزينه توليد سوخت زيستي نيز استفاده کنند. با توليد اين نانولوله‌ها بعنوان يک محصول جانبي پالايشگاه‌هاي زيستي و فروش آنها جهت کاربردهاي زيست‌پزشکي، يک منبع درآمد جديد براي اين پالايشگاه‌ها ايجاد مي‌شود که مي‌تواند بخشي از هزينه‌هاي فرايندي را پوشش دهد. کاهش هزينه توليد سوخت‌هاي زيستي و رقابت‌پذيرتر کردن آنها جهت رقابت با سوخت‌هاي مبتني بر نفت خام، ضروري است.«لوئيزا آمليا دمپر» و همکارانش، تجزيه و تحليل و تعيين مشخصات اين نانولوله‌هاي ليگنين را بر عهده دارند. وي توليد اين نانولوله‌ها را بسيار مهم مي‌داند و اشاره مي‌کند که مزيت ديگر اين نانولوله‌ها در مقايسه با نانولوله‌هاي کنوني، اين است که آنها در محيط قابل تجزيه هستند.اين محققان، جزئيات نتايج کار خود را تحت عنوان «سنتز با استفاده از قالب و زيست‌عامل‌دارکردن نانوسيم‌ها و نانولوله‌هاي انعطاف‌پذير مبتني بر ليگنين» در مجله‌ «Nanotechnology» منتشر کرده‌اند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گرم شدن زمین گیاهان را به ارتفاع بالاتر منتقل می سازد

دانشمندان معتقدند ، تغییرات آب و هوایی باعث شده است که گیاهان زیستگاه خود را به مکانهای مرتفع تر منتقل نمایند . مطالعه برروی 171 گونه جنگلی در رشته کوه های اروپای غربی نشان داده که بسیاری از این گیاهان ، به طور متوسط هر دهه ، 29 متر بالاتر رفته اند .طبق نظر محققان گونه های با چرخه تولید مثلی کوتاهتر سریعتر از سایر گونه ها منتقل می شوند .

براساس نظرات یک گروه تحقیقاتی از دانشمندان فرانسوی ، با وجود نوسانات دمایی زیاد در قرن گذشته ، این نخستین باری است که تغییرات آب و هوایی چنین اثر مشخصی روی گونه های گیاهی داشته است و بر این اساس گروه نامبرده مطالعاتی را با هدف « بررسی اثرات آب و هوا برروی اکوسیستم های طبیعی » آغاز کردند .

برای نیل به این هدف ، تیم محققان فرانسوی و شیلیایی پراکندگی گونه های جنگلی را در بین سال های 1905 و 1985 با پراکندگی آنها بین سال های 1986 و 2005 مقایسه کردند . 171 گونه متداول در رشته کوه های فرانسه ، مربوط به اکوسیستم های جنگلی کوهستانی و آب و هوای مدیترانه ای ، در ارتفاع 0 تا 2600 متر بالاتر از سطح دریا انتخاب شد .

نتایج ، تغییر معنا داری را در پراکندگی ارتفاعی گونه ها ، در بازه های زمانی ده ساله ، نشان داد . یافته مزبور موید این امر بود که گونه های مزبور در جستجوی یافتن شرایط دمایی مناسب برای رشد و تولید مثل شان ، به این ارتفاعات بالاتر جابجا شده اند .

به علاوه نتایج نشان داد که گیاهان با عمر طولانی همچون درختان و درختچه ها ، جابجایی معناداری ندارند ، در حالیکه گونه های با عمر کوتاه از قبیل گیاهان علفی جابجایی زیادی به سمت ارتفاعات نشان می دهند . بنابراین گیاهان مختلف پاسخ های متفاوتی به تغییرات دمایی نشان می دهند . دانشمندان یافته اخیر را چنین توجیه کردند که گیاهان علفی با یک چرخه زندگی کوتاه ، در طول یک دهه نسل های زیادی دارند که پراکندگی سریعتر دانه ها را ممکن ساخته ، برعکس درختان در طی همین دوره زمانی تنها یک یا دو نسل دارند که روی توانایی آنها برای دنبال کردن تغییرات آب و هوایی تأثیر می گذارد .

به علاوه با توجه به این نتیجه به نظر می رسد تغییرات آب و هوایی ، گونه های چوبی با عمر طولانی را بیشتر از گونه های علفی تهدید می کند .

این مسأله تغییرات وسیع در ترکیب و ساختار جوامع گیاهی و گونه های جانوری وابسته به آنها را به دنبال خواهد داشت .

دانشمندان معتقدند که مطالعات گسترده تری برای درک کامل وسعت تغییرات و اثر آن روی آینده اکوسیستم ها مورد نیاز می باشد .به نظر می رسد افزایش دما بیشترین تهدید را برای درختان و درختچه ها داشته باشد
 
آخرین ویرایش:

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شلیک دی‌ان‌ای و پروتئین به سلول گیاهی با تفنگ ژنی نانوذرات

شلیک دی‌ان‌ای و پروتئین به سلول گیاهی با تفنگ ژنی نانوذرات

یک گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات سیلیکای متخلخل موفق به وارد کردن پروتئین به‌ درون سلول گیاهی شده است.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، به‌ دلیل وجود دیواره سلولی در سلول‌های گیاهی وارد کردن پروتئین‌ به آنها کاری چالش برانگیز است. فناوری نانو توانسته است روی علوم گیاهی تاثیر بسزایی بگذارد؛ این اثر در تحقیقات ژنوم و بهبود گونه‌ها دیده می‌شود. به‌ طور کلی فناوری نانو می‌تواند تاثیر شگرفی روی کشاورزی داشته باشد.

بیشتر کارهای انجام شده در این حوزه، با استفاده از نانوذرات صورت گرفته است؛ این کارها طی فرایند انفعالی که کنترل زیادی روی آن وجود ندارد، انجام شده است.

سلول‌های گیاهی با جانوری تفاوت زیادی دارند؛ برای مثال اطراف سلول‌های گیاهی دیواره‌ای وجود دارد که به آن استحکام مکانیکی و ساختاری می‌دهد. پژوهشگران از نانوذرات به‌ عنوان حامل دارو یا دی‌ان‌ای استفاده می‌کنند، در این میان وجود دیواره سلولی مانع بزرگی برای آنها محسوب می‌شود.

در سال 2007 مقاله‌ای تحت عنوان «Biolistic guns to shoot nanoparticle bullets into plant cells» به چاپ رسید که در آن چگونگی استفاده از نانوذرات سیلیکای حفره‌دار به عنوان حامل گزارش شده بود.

محققان این پروژه درون این نانوذرات را با دارو یا دی‌ان‌ای پر کردند و تحت فرایندی موسوم به بیولیستیک (مخفف پرتابگر زیستی) این نانوذرات را به‌ درون سلول وارد کردند، این روش نسبت به روش‌های پیشین بسیار ساده‌تر بود.

همین گروه تحقیقاتی از دانشگاه ایالتی آیوا، از این روش برای وارد کردن زیست‌مولکول‌ها به‌ درون سلول‌های گیاهی استفاده کردند. آنها نتایج کار خود را در قالب مقاله‌ای تحت عنوان Gold Functionalized Mesoporous Silica Nanoparticle Mediated Protein and DNA Codelivery to Plant Cells Via the Biolistic Method در نشریه «Advanced Functional Materials» به چاپ رساندند.

این گروه تحقیقاتی برای اولین بار نشان دادند که چگونه می‌توان از نانوذرات حفره‌دار سیلیکا که با طلا عامل‌دار شده، برای غلبه بر دیوار سلولی استفاده کرد.

«وانگ» از محققان این پروژه می‌گوید: نانوذرات اصلاح شده می‌تواند به‌ عنوان ابزاری برای ارتباط میان نانوزیست فناوری و علوم گیاهی باشد. ما در این پروژه نشان دادیم که می‌توان از نانوذرات اصلاح شده برای این کار استفاده کرد. برای این منظور از روش بیولیستیک استفاده شد، به‌ طوری که این روش به‌ صورت یک تفنگ ژنی نانوذرات حاوی مواد مورد نظر را به‌ سوی سلول گیاهی شلیک کرده و با این کار بر مشکل وجود این دیواره غلبه می‌شود.

هرچند وارد کردن دی‌ان‌ای به سلول گیاهی با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است، اما وارد کردن پروتئین‌ها کاری چالش برانگیز است؛ تاکنون کسی موفق به وارد کردن پروتئین با روش‌های مبتنی بر نانوذرات نشده است.

این گروه تحقیقاتی موفق شده با استفاده از نانوذرات اصلاح شده نه تنها دی‌ان‌ای، بلکه پروتئین‌ها را نیز به‌ درون سلول گیاهی وارد کند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
بررسی خواص بیولوژیک جلبک‌های ماکروسکوپی دریایی

بررسی خواص بیولوژیک جلبک‌های ماکروسکوپی دریایی

بررسی خواص بیولوژیک جلبکهای ماکروسکوپی دریایی «کلپومینیا سینوسا» و «اینگاریا استلاتا» به همت محققان جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در حال انجام است.
فرزانه فراهانی، مدیر گروه پژوهشی بیولوژی دریا جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اعلام این مطلب گفت: تنوع بیولوژیک موجود در جلبک‌ها، امکان تولید طیف وسیعی از فرآورد‌ه‌ها را فراهم می‌کند که برخی از آنها در حال حاضر در مقیاس وسیع تولید می‌شوند. به‌عنوان مثال، پلی‌ساکاریدهای حاصل از جلبک‌های قرمز (کاراجینن‌ها و آگارها) و جلبک‌های قهوه‌یی (الجین‌ها)، در حال حاضر به‌عنوان عوامل ژلی‌کننده و قوام‌دهنده در صنایع غذایی، تهیه لوازم آرایشی و حتی مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی با بیان اهداف اجرای این طرح اذعان کرد: این طرح با هدف بررسی اثرات ضد باکتریایی، ضد قارچی و سیتوتوکسیک عصاره دو نمونه از جلبکهای قهوه‌یی به نام های Colpomenis sinosa و Iyengaria stellata برای اولین بار در ایران انجام می شود.
فراهانی، بررسی میزان اثربخشی عصاره های مختلف دو گونه مذکور در آزمون سیتوتوکسیک و همچنین در آزمونهای ضد باکتریایی و ضد قارچی را از دیگر اهداف این پروژه دانست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج این طرح می تواند موجب شناخت اثرات سیتوتوکسیک، ضد باکتریایی و ضد قارچی دو گونه مورد بررسی شود و همچنین زمینه ساز تحقیق و مطالعه در زمینه تهیه فرآورده یا فراورده های آنتی باکتریال از فراکشن یا فراکشن‌های موثر ضد باکتریایی، ضد قارچی یا سیتوتوکسیک این گونه ها به عنوان ماده اولیه ای جدید و فراوان در صنایع مختلف از جمله غذایی، دارویی و نساجی کشور در آینده باشد.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
شیوه گل‌ها برای دلربایی از پرندگان

شیوه گل‌ها برای دلربایی از پرندگان

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه موناش نشان می دهد، برخی گیاهان بومی استرالیا با تکامل رنگ های مختلف اقدام به جلب توجه پرندگان و استفاده از آنها بعنوان گرده افشان می کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش از این تصور می شد که تکامل رنگ گیاهان تنها با هدف جلب توجه حشرات مختلف از جمله زنبورها صورت گرفته است، اما گیاهان با تکامل رنگ ها اقدام به جذب پرندگان بسوی خود می کنند.
«مانی شرستا» از محققان دانشگاه موناش تأکید می کند: طول موج های بلندتر با طیف بصری چهار رنگ بسیاری از پرندگان بومی استرالیا مطابقت دارد و به همین دلیل، گرده افشانی گیاهان با کمک پرندگان بسمت طول موج های بلندتر تکامل یافته است.
نتایج این تحقیق نشان می دهد، رنگ گل ها برای جذب حداکثری گرده افشان های مختلف (شامل حشرات و پرندگان) تکامل یافته اند.
«مارتین بورد» نیز خاطر نشان می کند: در این شرایط منشأ رنگی در گیاهان بومی استرالیا براحتی توسط پرنده عسل خوار (honeyeater)‌ بعنوان مهمترین خانواده پرندگان با تغذیه از شهد گیاهان، قابل تشخیص خواهد بود.
مرغ مگس خوار بومی آمریکا نیز دارای سیستم بصری مشابه این پرنده عسل خوار است و محققان معتقدند که می توان نشانه هایی از تکامل رنگ ها را در گیاهان بومی آمریکا نیز مشاهده کرد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
شناسایی چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی در دریاچه ارومیه

شناسایی چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی در دریاچه ارومیه

[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92060100239
جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴



محققان پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه در قالب یک پروژه تحقیقاتی یک و نیم ساله توانستند چندین سویه و گونه جلبک تک سلولی با ارزش اقتصادی بالا را از دریاچه ارومیه شناسایی و جدا سازی کنند که می‌تواند در آینده ارزش کاربردی نیز داشته باشد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه آذربایجان غربی، دکتر رامین مناف فر، عضو هیات علمی پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه با اعلام این خبر افزود: جلبک دونالیلا از جلبک‌های تک سلولی شناخته شده در زیست شناسی و صنعت است که جهت استحصال انواع مواد مختلف همانند بتاکاروتن کاربرد و ارزش اقتصادی داشته و جهت تغذیه انواع زئوپلانکتون‌ها به کار می‌رود.

وی اظهار کرد: تحقیقات انجام شده در قالب این طرح تحقیقاتی نشان داد که برخی از سویه‌ها و گونه‌های این جلبک دارای توانایی بسیار بالایی در تولید بتاکاروتن در پرورش محیط های مصنوعی هستند. بتاکاروتن یکی از پروویتامین‌هایی است که برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها مؤثر است.

مناف فر ادامه داد: در صنایع غذایی بتاکاروتن به عنوان رنگ خوراکی و منبع ویتامین A به محصولات غذایی از جمله روغن‌های خوراکی، غلات و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. کره، مارگارین و آب میوه‌های صنعتی اغلب با بتاکاروتن غنی می‌شوند.

وی همچنین هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌یی زرد و قرمز، گوجه ‌فرنگی، برگ‌های سبز تیره کاهو، چغندر، اسفناج، هلو، شلیل، آلو، زردآلو، گرمک، طالبی، انبه، خرمالو و نارنگی را از جمله منابع غذایی عمده بتاکاروتن عنوان کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: این تحقیق ضمن اثبات این‌که دریاچه ارومیه یکی از منابع غنی جلبکهای تک سلولی با کاربردهای صنعتی است، همچنین نشان داد با وجود کاهش تراکم جلبک‌های تک سلولی در دریاچه ارومیه (در اثر بحران شوری) همچنان تنوع خوبی از این جلبکها در دریاچه ارومیه یافت می‌شود و مشاهده تغییرات مولکولی یافت شده در سویه‌های این جلبکها نشان داد تغییرات اقلیمی اخیر دریاچه موجب شده است سویه‌های جدیدی از این جلبک‌ها در دریاچه ارومیه به وجود آید که توانایی رشد شدید در شوری‌های بسیار بالای حدود اشباع آب دریاچه ارومیه را دارند.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا