...::: تاثیر موسیقی بر روح و روان انسان :::...

*Navid

کاربر فعال
از نظر روانشناسان موسیقی برای کنترل عواطف انسانی نیز می‌تواند استفاده شود اگر چه زیانهای بسیاری نیز برای آن برشمرده شده‌است. در اسلام بدلیل اهمیت انسان به مثابه لطیفه ربانیه مسلمانان آگاه، موسیقی را به عنوان دارویی قلمداد می‌کنند که نباید بدون دستور پزشک و بدون دانایی از تاثیرات آن در عواطف و روحیات مصرف شود زیرا ممکن است منجر به تاثیرات مخربی شود. موسیقی غیر غنا در اسلام بسیار اهمیت دارد، تا جایی که بسیاری از بزرگان اسلام به دستگاه‌های موسیقی به خوبی تسلط داشته‌اند.

تاثیر موسیقی در ضمیر متنوع است وآهنگ ها برحسب ریتم واصوات ،حالاتمختلفی را در آدمی به وجود می آورند وامروزه کمتر کسی یافت می شود که بهموسیقی علاقه نداشته باشد . هرفرد سلیقه متفاوتی در انتخاب نوع موسیقی دارد .ومعمولا با شنیدن موسیقی مورد علاقه خود به یک نوع احساس آرامش می رسد .وسعت موسیقی ، به قدری است که هر احساسی را می توان تحریک یا خلق کرد.که ازاین طریق تحریک تخیل ،تداعی وهیجانی شدن عواطف در روحیه آنها اثرمی گذارد.

موسیقی شامل دورکن اساسی ریتم وملودی است .

ریتم طنین وضربان نظم هر آهنگ است . ارتعاشات وهر احساسروانی ، طنین مخصوص را به وجود می آورد . به عنوان مثال ریتم آرامشواطمینان باریتم شادی وغم با ریتم امید واعتماد فرق دارد . با موسیقی می توانریتم های متنوعی را به وجود آورد وانرژی های مختلفی در شنونده تحریک شودبا تحریک ارتعاشات روانی شنونده وهماهنگی باآن ، می توان به تدریج تغییراتیرا در جهت مناسب ایجاد کرد واحساس وی را به سمت مثبت وتعادل سوق داد .


ملودی محتوا وخود آهنگ است که از ترکیب اصوات ایجاد می شود . هر ملودی برحسب ترکیب اصوات وفواصل موجود درآن احساسات خاصی را به شنوندهمنتقل می سازد . بعضی ملودی ها غمگین وبرخی ملایم وآرام بخش ٰتعدادیهیجانی و بیقرار وبعضی شاد وفرح بخش هستند که این احساسات ، بستگی بهفواصل فیزیکی ، ترکیب اصوات وعادات فرد دارد. فواصل فیزیکی ، نقش عمدهای در تعیین نوع احساسات دارد . هر احساسی در مغز با فرکانسهای خاصیتحریک می شود وملودی در جهت این احساسات عمل می کند .آهنگسازان ونوازندگان،بر حسب ذوق ومیزان اطلاعات خود ،تم های مختلفی راخلق کرده اند که در اینجا اشاره ای کوتاه به هر کدام از آنها می شود:

تم شیدایی : این تم ها در صورت ترکیب مناسب ، می تواند احساساتی چون جوشوخروش ، حس قدرتنمندی ،تحرک ، رقص وپایکوبی ودیگر احساسات خوشایندرا در شنونده ایجاد کند . اما بیش از حد شنیدن این نوع آهنگ ها به افراد ، بیقراری بی نظمی ، گیجی وتشویش را منتقل می سازد از این رو شنیدن بی رویه این تم ها مناسب نیست . از این تم ها می توان برای تحریک احساسات افراد غمگینانه استفاده کرد .

تم حزین : شنیدن این نوع آهنگ ها احساس شکوه وشکایات وناکامی را در شنوندها ایجاد می کند وباعث به یاد آوردن خاطراتی از ناملایات گذشته می شود. اما بایدبه این نکته توجه شود . که تم ها ی حزین در حالت ملایم درد را تسکین می بخشد در هنگام ناراحتی تحمل ناراحتی ها را آسان می کند اما شنیدن بیش از حد این نوع آهنگها روحیه را خسته وحزین می گرداند واحساساتی چون ترحم ،خواهش ،نیایش؛هم دردی والتماس را بیان می کند .

تم های هیجانی : در موسیقی هیجانی میل به خود نمایی ونمایش دیده می شود . تم های هیجانی بیشتر برونی است ومیل به تظاهر وحرکت جسمی را دارد . از تمهای هیجانی می توان در ایجاد انرژی روانی ،رغبت وانگیزه در کاهش حالت افسردگی وغمگینی بهره جست .

تم های شاد وفرح بخش:
تم هایی هستند که شادمانی ونشاط را توام با آرامش و متانت منتقل می سازد ،توام با ثبات وآرامش است وبا وجود سیستم نسبتا تند آن هیجان ایجاد نمی کند وبعد از شنیدن آنها آرامش خود را به خوبی حفظ می کنیم و در عین حال باعث سرزندگی می شود فکر وعواطف را متعادل ساخته وآرامش و قرار ذهنی شنونده را ایجاد می کند.این نوع آهنگها برای تقویت روحیه افراد یک اجتماع وسرزندگی ونشاط آنها به خصوص جوانان ،سازنده هستند .

تم های آرامبخش:
تم های مطبوعی هستند که تحریک کننده ،غم انگیز ، هیجانی و وجد آور نیستند ومتن ملایم ویک نواخت ارتعاشات آنها ، احساس آرامش رامنتقل می سازند . شنیدن این نوع موسیقی ها برای آرامش و وحدت وفرایند های ذهنی را تقویت می کند واز آن می توان در کاهش بسیاری از تنش ها استفاده کرد.
 
آخرین ویرایش:

t.askari

عضو جدید
موسیقی فقط کوردی;)

بژی کاک ناسری رزازی و هرچی خاننده ی کورده:gol::gol:
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من عاشق موسیقی هستم مخصوصا آرامش بخش و گاهی اوقات هم موسیقی بی کلام گوش میدم
عاشق بتهوون و یانی و محمد نوری هستم

ممنون استارتر
:smile:
 

Similar threads

بالا