بهترین خواننده رپ از دیدگاه مهندسان

بهترین خواننده رپ از دیدگاه مهندسان


  • مجموع رای دهندگان
    30
  • نظرسنجی بسته .

drippy*

عضو جدید
رپ فارسی

رپ فارسی



رپ فارسی



تاریخچه


موسیقی
رپ در دههٔ ۱۹۸۰ میلادی و از میان موسیقی سیاه پوستان فقیر متولد شد. رپ در واقع یک نوع موسیقی اعتراض‌آمیز خیابانی است. این موسیقی از پیش پا افتاده‌ترین، سهل‌ترین و خیابانی‌ترین کلمات استفاده می‌کند، بدون این که از حیث ادبی بتوان این نوع استفاده را نقد کرد. در نوشتن متن ترانه‌های رپ، هیچ الزامی برای رعایت قوانین ادبی وجود ندارد. موسیقی رپ به موضوعاتی از جمله: اختلاف طبقاتی، ریاکاری، دعواهای خیابانی، فرهنگ غالب جهانی و همچنین بحران‌های سیاسی می‌پردازد. کلام آن اگرچه قافیه‌هایی ضعیف دارد و در نگاه بسیاری شعر ناب به حساب نمی‌آید، اما با همین سادگی و بی پیرایگی خود می‌کوشد معنایی دیگر از زندگی اجتماعی را به ما یادآوری کند، که بعدی از زندگی مردم کوچه و خیابان است. به نحوی می‌توان گفت چارچوب تعیین شدهٔ موسیقی را که دارای قوانین سخت و مشخص است را خرد می‌کند تا موسیقی در دسترس عامی‌ترین افراد جامعه قرار گیرد.
احتمال داده می‌شود که آهنگ «یک یاری دارم» از بدیع زاده اولین آهنگ رپ ایرانی باشد (با توجه به تنالیته و ساختار کلامی). اولین آهنگ رپ فارسی در سبک پاپ، توسط حسن شماعی زاده در اوایل دهه ۶۰ همراه فرزندش با مطلع شعر می‌دونم که دروغ میگی وقتی میگی که دوسم می‌داری سپس در اوایل دهه ۷۰ توسط گروه سندی با آهنگ مشهور پری و سپس در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی در یک برنامهٔ تلویزیونی به نام «اکسیژن» در ایران پخش شد. این قطعه توسط شهاب حسینی مجری برنامه خوانده شد و تاحدودی مورد توجه قرار گرفت. تقریباً دو سال بعد از این رخداد، اولین آلبوم رپ فارسی در ایران توسط شاهکار بینش‌پژوه با نام اسکناس منتشر شد. این آلبوم که در سبک رپ طنز بود و اولین آلبوم رپ فارسی بود که در ایران با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد، چندان مورد استقبال وارد نشد.
در مورد فعالیت گروه‌های زیرزمینی رپ فارسی در ایران، و گروه‌های رپ فارسی خارج از ایران، به دلیل پیچیدگی شرایط و تحت فشار بودن هنرمندان این سبک از موسیقی زیرزمینی، منابع موثق دال بر تاریخچه اصلی برنامه‌های ملاقات و نحوه شکل گیری گروه‌های ابتدائی هنرمندانی داخل مرزهای ایران شروع به کار کردند، برای عموم پخش نمی شود. احتمال داده می‌شود که در اواخر دههٔ هفتاد خورشیدی، سروش لشکری با نام مستعار هیچکس در داخل ایران، و بهنام مهرخوان با نام مستعار دیو سپید در آمریکا اولین خوانندگان و گروه زد بازي از اولين گروه هاي از این دست باشند که به رپ فارسی پرداختند.
در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، رضا عطاران در عنوان‌بندی چند مجموعهٔ تلویزیونی از جمله متهم گریخت موسیقی رپ اجرا کرد. هم‌چنین در تعطیلات نوروزی سال ۱۳۸۶ مجموعهٔ تلویزیونی دیگری به کارگردانی رضا عطاران به نام ترش و شیرین از شبکهٔ سوم سیما پخش شد که در عنوان‌بندی آغازین آن، رضا عطاران یک شعر (از نیلوفر لاری‌پور) را به صورت رپ می‌خواند و محسن نامجو نیز با آواز وی را همراهی می‌کرد.رضا عطاران و امیرحسین مدرس در عنوان‌بندی یک مجموعهٔ تلویزیونی دیگر به نام خانه به دوش نیز قطعه‌ای به سبک «رپ-پاپ» فارسی خواندند، که مورد توجه قرار گرفت.
در پاییز سال ۱۳۸۵ پس از انتشار فیلم خصوصی زهرا امیرابراهیمی، یک خواننده رپ به نام یاسر (با نام هنری یاس)، با خواندن قطعه‌ای به نام «سی‌دی رو بشکن» و تشویق شنونده به قطع زنجیرهٔ پخش فیلم خصوصی آن بازیگر تلویزیون، ابعاد اجتماعی موسیقی رپ را بیش از پیش به نمایش گذاشت. در زمستان سال ۱۳۸۵، سروش لشکری با اسم هنری هیچکس، در ترانه‌ای به نام «وطن پرست» در دفاع از برنامه انرژی هسته‌ای ایرانجنگل آسفالتمهدیار آقاجانیموسیقی سنتی ایرانی با سبک رپ بهره برده‌است و صدای سازهایی مانند عود، تمبک، نی، دف، قانون و آوازهای ایرانی در آن شنیده می‌شود.
در سالهای بعد با ظهور گروههایی مانند بهرام و جواد (0451)و رپلرزه و 7th arena و شاهین نجفی و... ظاهر شدند که موسیقی رپ ابعاد تازهای به خود گرفت و باعث شد تا بحث مبارزه با موسیقی رپ شکلی جدی بگیرد. و چندین سایت مربوط به این سبک موسیقی ***** و شماری از اعضای گروه‌های موسیقی ایرانی موسوم به «زیرزمینی» بازداشت و استودیوهایی که در آن آهنگ‌های خود را ضبط می‌کردند توسط نیروی انتظامی پلمپ شد. همچنین رپرهای دیگری با انتقاد از اسلام و سایر مطالب به این جنجال رونقی تازه داند. در همین اثنی رپرهایی مانند بی باک، شاهین نجفی، جواد (خواننده)، عرفان (خواننده)، Mojan YZ، بهرام، یاس
که از موضوعات مهم سیاسی وقت بود کرده‌است. همچنین در این آلبوم ( آهنگساز این آلبوم از تلفیق آهنگهایی را با موضوعات اجتماعی و سیاسی پخش کردند که مضمون آنها انتقاد از سیاست‌های اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات اجتماعی ناشی از سیاست‌های غلط است.

 

drippy*

عضو جدید
رابطه شعر رپ فارسی با بحر طویل

« بحر طویل» یکی از قالب‌های نسبتاً نوین شعر فارسی است که سرایش رسمی آن تقریباً از دورهٔ صفویه آغاز شد. از دیدگاه فنی این قالب از تکرار نامحدود و دلخواه یک رکن عروضی سالم به‌مانند «فاعلاتن» ساخته می‌شود و همچنین لزومی برای طول مصراع‌ها در آن وجود ندارد. یک مصراع می‌تواند تا جایی که سراینده احساس می‌کند باید کشیده گردد، کشیده شود و سپس قافیه‌ای آورده شود و به مصراع بعد برویم. البته بحر طویل علاوه بر قافیهٔ پایانی می‌تواند در میانهٔ مصراع هم قافیه داشته باشد در حال حاضر، بسیاری از رپ خوان‌های ایران، در تلاش برای نزدیک کردن شعرهای خود به این گونهٔ شعری هستند.
در زبان فارسی، زیبایی‌شناسی بحر طویل بسیار ساده و زودیاب و لذت‌بخش بوده‌است و شاید به همین دلیل باشد که این قالب از قالب‌های عامیانه و مردم‌پسند شعر فارسی بوده‌است و شعرای مهم و جدی چندان به سرودن آن تمایلی نداشته‌اند. شاعر طنزپرداز معاصر «ابوالقاسم حالت» منظومهٔ «هدهدنامه»اش را در این قالب سروده‌است. متن ترانه‌های رپ فارسی از جهت شعری شباهت زیادی با بحر طویل دارد اگر چه از نظر محتوایی و استفاده از وزن‌های عروضی چنین شباهتی را ندارد. از معدود اشخاصی که در رپ فارسی از این سبک شعری پیروی می‌کنند می‌توان «بابک تیغه» و «آرشاک» را نام برد.


موقعیت رپ در ایران


در چند سال اخیر به تعداد گروه‌های بدون مجوز و زیرزمینی رپ در داخل ایران افزوده شده‌است. همچنین آهنگ‌های فارسی تعدادی گروه رپ‌خوان در خارج ایران نیز از طریق اینترنت در ایران منتشر می‌شود. با توجه به اینکه که اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع قانونی تولیدات موسیقایی، برای این افراد عملاً امکان‌پذیر نبوده‌است، و با توجه به فقدان قانونی انتشار الکترونیک و حق کپی رایت آثار، پخش این آهنگ‌ها از طریق اینترنت محدود می‌شوند. اغلب گروه‌های رپ زیرزمینی آثارشان را از طریق وب‌گاه‌ها و وب‌نوشت‌های
تصویری که از موسیقی رپ در ایران ترویج می‌شد گاهی آن را مرتبط با جریان‌هایی نظیر شیطان‌پرستی قرار می‌داد. در
۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ برنامه‌ای از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد که به گفته سازندهٔ آن، به بینندگان نشان می‌داد که شیطان‌پرستی رابطه‌ای با رپ ندارد. با این حال، به نظر برخی منتقدان این برنامه در عمل تاثیر عکس روی بینندگانش می‌گذاشت.
گسترش رپ فارسی به طور زیرزمینی و از طریق اینترنت، به ویژه با توجه به این که قسمت عمده‌ای از آثار زیرزمینی سرشار از فحش و ناسزا بود، باعث شد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد اعطای مجوز به آثار این سبک سخت‌گیرانه عمل کند. مدتی پس از این که قطعه‌ای در سبک «رپ-پاپ» فارسی در عنوان‌بندی مجموعهٔ تلویزیونی «خانه به دوش» از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما از پخش ترانه‌ای با این سبک از رسانه‌ای مانند تلویزیون گلایه کرد.در سال
۱۳۸۴ نیز اولین موزیک «رپ-پاپ» فارسی آهنگ منو ببین با هنرمندی داریا و عماد و بهمن فرجی ساخته شد و از رادیوبی بی سی نیز پخش شد با این حال، در اواخر سال ۱۳۸۵ خورشیدی آلبومی ۸ قطعه‌ای از مجید غفورییاس خوانده شده بود. شایعاتی در مورد مجوز نداشتن این آلبوم یا مجاز شدن موسیقی رپ شکل گرفت که در نهایت با تایید رسمی مجاز بودن این آلبوم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بر طرف شد.
شخصی به گوش شنوندگان می‌رسانند. با نام «نگو دیره» منتشر شد که در یکی از قطعه‌های آن بخش‌هایی به سبک رپ توسط خوانندگان رپ ایرانی

بسیاری از گروه‌های رپ ایرانی، بر حسب آن که از کدام شهر این کشور منشا گرفته باشند نام گروه خود یا صفتی از آن را برابر کد تلفنی آن شهر قرار می‌دهند. به عنوان نمونه، گروه‌های تهرانی خود را «
۰۲۱» نام می‌دهند، «۰۵۱» که گروه ابلیس و امیر speed است، گروه گروه ۰451 که گروه جواد و بهمن سون و حامد از اردبیل است و گروه ۰۱۱۱ از شهر بابل هستند. برخی از گروه‌ها هم از کد شهری که در پلاک ماشین استفاده می‌شود برای گروه‌بندی استفاده می‌کنند مانند ایران ۱۸ که از گروه‌های همدانی است.
برخی از گروه‌های رپ ایرانی که تحت نماد «
۰۲۱» فعالیت می‌کنند (مثل هیچکس، رضا پیشرو و ...) از خواندن شعرهای دور از ادب پرهیز می‌کنند و یا کمتر از این کلمات استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر (مانند زدبازی) در تبعیت از رپ غربی، بدون هیچ ابایی الفاظ دور از ادب را در شعرهایشان به کار می‌برند.
بسیاری از خوانندگان رپ ایرانی قبل از این در انواع دیگر موسیقی شناخته شده نبوده‌اند. از این رو، غالباً خواننده‌ها در ابتدای ترانه‌ها نام خود را می‌گویند تا باعث شناخته شدن آن‌ها توسط شنونده گردد.
برخی ترانه‌هایی که توسط عموم شنوندگان ایرانی به عنوان رپ شناخته می‌شوند، با تعاریف بالا از رپ فارسی مطابقت ندارند. اکثر ترانه‌های ساسی مانکن از این جمله هستند. این ترانه‌ها اکثراً ریتم 6/8 سریع و محتوای شاد دارند و تنها شباهت‌شان با رپ فارسی در آن است که قسمت عمدهً متن ترانه به صورت دکلمه و غیر آوازی خوانده می‌شود. اگر چه چنین قطعاتی با سبک ریتم و بلوز نزدیکی بیشتری دارند تا با سبک رپ غربی، با این حال در فرهنگ عامه به عنوان رپ فارسی طبقه‌بندی می‌شوند.

 

drippy*

عضو جدید
در عرصهٔ موسیقی ایران، می‌توان گروه‌های رپ را به چند دسته تقسیم کرد:

  1. گروه‌هایی که مضمون‌های اعتراض‌آمیز سیاسی و اجتماعی را به کار می‌گیرند مانند هیچکس، پیشرو، مترسک، شاهین نجفی، بهرام که مضمون آنها انتقاد از سیاست‌های اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات ناشی از سیاست‌های غلط دولت است. است
  2. گروه‌های که جنبه‌های خشن و مبارزه جویانهٔ سبک گنگستا را جذب کرده‌اند. این دسته را می‌توان «رپ خوان‌های خیابانی» نامید. در این بخش از گروه‌ها و خواننده‌هایی نظیر زدبازی، رضا پیشرو، عرفان می‌توان نام برد
  3. گروه‌های اخلاقی‌تر که می‌کوشند ارزش‌های اجتماعی را تذکر بدهند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از بی باک، یاس، جواد (خواننده)، امزیپر، و سالومه . البته باید این را نیز گفت که تذکر دادن این ارزش‌ها، زبانی در سطح کوچه و خیابان دارد و بیشتر با نظری مثبت، خوبی‌های قشری به مبارزه با بدی‌های قشری می‌پردازند.
  4. رپ‌های نزدیک به جریان‌های غالب موسیقی پاپ، سرگرم کننده و رمانتیک. از میان آن‌ها می‌توان به شاهکار بینش پژوه، حسین مخته، امیر تتلو و رضایا و حسین تهی و توای‌اف‌ام و ساسی مانکن و شاهین فلاکت اشاره کرد.
 

Hossein -2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
رپ ایرانی ارزش گوش دادن نداره. البته ازنظرمن. اما تورپای خارجی Captain Hollywoodو Erick Singlation . اما بازم رپ سبک مزخرفیه. هیفه پاپ و جاز نیست!
 

suave girl

اخراجی موقت
رپ ایرانی ارزش گوش دادن نداره. البته ازنظرمن. اما تورپای خارجی Captain Hollywoodو Erick Singlation . اما بازم رپ سبک مزخرفیه. هیفه پاپ و جاز نیست!

سبک مهم نیست

واقعیاتی که داخل شعر جا میگیره مهم هستش

در واقع همون متن شعر

داخل رپر های خارجی هم که Eminem در حال حاضر بهترین هستش
 

Hossein -2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
سبک مهم نیست

واقعیاتی که داخل شعر جا میگیره مهم هستش

در واقع همون متن شعر

داخل رپر های خارجی هم که Eminem در حال حاضر بهترین هستش

هرکی موسیقی رو یجور دوست داره. بنظرمن موسیقی باید ملودی داشته باشه. اما تو سبک رپ اصلا ملودی وجود نداره.
 

suave girl

اخراجی موقت
هرکی موسیقی رو یجور دوست داره. بنظرمن موسیقی باید ملودی داشته باشه. اما تو سبک رپ اصلا ملودی وجود نداره.

melody هم داره

مثلا شعر We made you از Eminem

موزیکش جالب هستش

یا Not afraid

البته واسه کسی که علاقه داره
 

suave girl

اخراجی موقت
ملودیه خوب میخوای تو آهنگهای Modern Talking,CC Catch,Bab Boy Blue فقط پیدا میشه

ملودی خوب رو که اکثر خوانندگان خارجی دارند

من داخل هر ملودی یا اون که بیس بالا داره یا اون که خیلی آرو هست رو دوست دارم

البته چیزی به نام Moderate وجود نداره و از این دو حالت خارج نیست وگرنه اون بهترین میشد!
 

Hossein -2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
ملودی خوب رو که اکثر خوانندگان خارجی دارند

من داخل هر ملودی یا اون که بیس بالا داره یا اون که خیلی آرو هست رو دوست دارم

البته چیزی به نام Moderate وجود نداره و از این دو حالت خارج نیست وگرنه اون بهترین میشد!

بله. اما قبول کن خواننده های آلمانی یچیز دیگن.
 

3tare_87

عضو جدید
فک نمیکنم رضایا رپر باشه :surprised::eek:تا اونجایی که من ازش اهنگ شنیدم پاپR&Bمیخونه:cool:
 

drippy*

عضو جدید
فک نمیکنم رضایا رپر باشه :surprised::eek:تا اونجایی که من ازش اهنگ شنیدم پاپR&Bمیخونه:cool:

ااااااااااااااا ؟:confused:

  1. رپ‌های نزدیک به جریان‌های غالب موسیقی پاپ، سرگرم کننده و رمانتیک. از میان آن‌ها می‌توان به شاهکار بینش پژوه، حسین مخته، امیر تتلو و رضایا و حسین تهی و توای‌اف‌ام و ساسی مانکن و شاهین فلاکت اشاره کرد.
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
با اینکه بین گروه های موسیقی کمتر به رپ فکر میکنم

ولی به نظرم رضایا صدای دلنشینی داره

هیچ کس یه موقع خوب بود ...........ولی وقتی افتاد به جدال ..............

ساسی مانکنم ..........من که ازش متنفرم . دی
ولی هر چی بچه نیم قده آهنگهای اینو میخونه

یادآوری : یکی از کاندیداهای تبلیغاتی هم ازش میخواست استفاده کنه

اما از بین چهار نامزد شد پنجم !!!!!!!!!!!! . دی

در کل عجیبه که این گزینه اول شما رای نیورده به نظرم !!!!!!!
 

drippy*

عضو جدید
سلام
با اینکه بین گروه های موسیقی کمتر به رپ فکر میکنم

ولی به نظرم رضایا صدای دلنشینی داره

هیچ کس یه موقع خوب بود ...........ولی وقتی افتاد به جدال ..............

ساسی مانکنم ..........من که ازش متنفرم . دی
ولی هر چی بچه نیم قده آهنگهای اینو میخونه

یادآوری : یکی از کاندیداهای تبلیغاتی هم ازش میخواست استفاده کنه

اما از بین چهار نامزد شد پنجم !!!!!!!!!!!! . دی

در کل عجیبه که این گزینه اول شما رای نیورده به نظرم !!!!!!!

موافقم باهاتون
برای منم عجیبه !!!!
من خودم از بین اینا یاس رو ترجیح میدم
چون معضلات جامعه رو خیلی خوب بیان میکنه
جدیدا درباره طلاق یه آهنگ خونده به نظرم خیلی تاثیرگذاره
امیدوارم برای آلبوم جدیدش بتونه مجوز بگیره
 

dzzv_13

مدیر مهندسی فناوری اطلاعات
مدیر تالار
رپ رو دوست داشتم

ولی هر کی از راه رسیده خونده و چهری این کار رو خراب کرده ...
 

3tare_87

عضو جدید
ااااااااااااااا ؟:confused:


  1. رپ‌های نزدیک به جریان‌های غالب موسیقی پاپ، سرگرم کننده و رمانتیک. از میان آن‌ها می‌توان به شاهکار بینش پژوه، حسین مخته، امیر تتلو و رضایا و حسین تهی و توای‌اف‌ام و ساسی مانکن و شاهین فلاکت اشاره کرد.
شما که بنظر میاد به رپ علاقه دارید باید رپ رو خوب بشناسید.نه اینکه واسه توجیه کردن برید متن ویکی پدیا رو کپی کنید که اصلا معلوم نیس کی نوشتش..:eek:ریتم پاپ یه چیزه رپ یه چیزه دیگه اس رضایا تو چند سبک خونده و تنها سبکی که نخونده رپ.:D
 

drippy*

عضو جدید
شما که بنظر میاد به رپ علاقه دارید باید رپ رو خوب بشناسید.نه اینکه واسه توجیه کردن برید متن ویکی پدیا رو کپی کنید که اصلا معلوم نیس کی نوشتش..:eek:ریتم پاپ یه چیزه رپ یه چیزه دیگه اس رضایا تو چند سبک خونده و تنها سبکی که نخونده رپ.:D

توجیه نکردم عزیزم

آخه تو چند تا سایت اسمشو به عنوان رپر دیدم گفتم شاید رپ میخونه من خبر ندارم
حتما منبعش غلط بوده:redface:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
رضایا تو گروه خوانندگان رپ هست

گویا دوستان اصلا خوانندگیشو ندیدن :confused:

ساسی مانکن و حسین تهی هم تو گروه رپن .............رپی که اینا میخونن رپ به همراه پاپ هست

رپ خالی که انسان ......................
 
آخرین ویرایش:

3tare_87

عضو جدید
رضایا تو گروه خوانندگان رپ هست

گویا دوستان اصلا خوانندگیشو ندیدن :confused:

ساسی مانکن و حسین تهی هم تو گروه رپن .............رپی که اینا میخونن رپ به همراه پاپ هست

رپ خالی که انسان ......................
خواننده رپ و خواننده پاپ میتونن با هم آهنگ مشترک بدن!!اینکه دلیل بر رپ بودن گروه نیس:eek:...بدلیل اینکه رپ طرافدارای زیادی پیدا کرده خیلی از خواننده های پاپ کار مشترک با رپرها بیرون میدن!!
در ضمن من طرافدار رضایا هستم و تمام آهنگ هاشو هم شنیدم:razz:
 
آخرین ویرایش:

erfan_22

اخراجی موقت
خواننده رپ و خواننده پاپ میتونن با هم آهنگ مشترک بدن!!اینکه دلیل بر رپ بودن گروه نیس:eek:...بدلیل اینکه رپ طرافدارای زیادی پیدا کرده خیلی از خواننده های پاپ کار مشترک با رپرها بیرون میدن!!
در ضمن من طرافدار رضایا هستم و تمام آهنگ هاشو هم شنیدم:razz:

اورین اورین
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
حواسم نبود دیگر رو بزنم...
بی باک و بهرام
.
یاس و هیچکس هم که بودن...
 

Takesh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط جستین تیمبرلیک - البته رپر محض نیست ولی فوق العادست
امینم هم که جای خودش

از پارسی ها اوایل هیچکس شاهش بود ولی الان خعلی زیادن
 

Similar threads

بالا