بررسی سوالات آزمون معمــــاری ارشد 93

وضعیت
موضوع بسته شده است.

shematik

عضو جدید
خوبه چند بار گفتم!!!
تو رو خدا یکی سوالای غلط تاریخ رو بمن بگه تا وارد کنم.همون گسست از معماری و ....
تا فردا وقت داریم.

در رابطه با این سوال یکی از بچه ها نوشته بود که منبعش صفحه چندم کتاب بانی مسعود میشه که گزینه ج درسته.. و گسست نمیشه...
متاسفانه این متنی که دوست عزیزمون نوشته بود رو پیدا نکردم که بذارم اینجا!!!
 

shematik

عضو جدید
سلام بچه ها دیدم برای سوال 31 این تصویر و توضیحات ارائه شده و بین دوستان در این مورد اختلاف هست ؛ ولی من نمیدونم تفاوت گزینه 3 و گزینه 4 رو نمیفهمم !! هر کدام از گزینه ها رو بچرخونیم به دیگری تغییر میکنه!! کسی میتونه تفاوت رو برای من توضیح بده !؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=197490&d=1393385668

راستش من توی ساختمانی که امتحان میدادم روی درز انقطاع ساختمان نشسته بودم!! و با نگاه به حالت مشابه درز ساختمان گزینه الف رو زدم !!یعنی قسمت میانی جدا شده بود ! و اگر اشتباه هم کرده باشم به خاطر دیدن این نمونه موردی بوده و شباهت گزینه 3 و 4 !

الان کسی میتونه یه مقدار دقیق تر تفاوت و دلیل انتخاب گزینه 3 رو توضیح بده ؟ و چرا 4 نه ؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=197491&d=1393386513

اون عکسی که من گذاشتم پلان دو دیواری هستش که یک کنج بیرونی تشکیل دادن توضیحاتش رو تو این عکس بخونین:
darz.jpg

این عکس هم درباره گزینه ب که باعث شد این سوالو اشتباه بزنم :
darzz.jpg
 

ranaamiri

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوبه چند بار گفتم!!!
تو رو خدا یکی سوالای غلط تاریخ رو بمن بگه تا وارد کنم.همون گسست از معماری و ....
تا فردا وقت داریم.

سبک معماری لوکوربوزیه، معماری مدرن متعالی است. ولی بهتر است ابتدا در رابطه با سبک کلی معماری مدرن توضیحاتی داده شود.
معماری مدرن که سبکی غالب و جهانگیر در قرن 20 میلادی بوده، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن بوده است، ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری مدون و ساختمان های ساخته شده بر اساس اندیشه های مدرن از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در شهر شیکاگو، و در اروپا، شهرهای پاریس، برلین و وین بود. همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن، نقطه ی عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار، نگرش از سنت و تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد معماران و نظریه پردازان مدرن سعی کردند معماری را با علم، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون سازند. به هر حال اگر بخواهیم اعضای خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره ی اصلی، معماری مدرن اولیه/ معماری مدرن متعالی/ معماری مدرن متاخر خواهد بود که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه هایی هستند (قبادیان، 1382: 30)
▪ معماری مدرن اولیه: (مکتب شیکاگو، نهضت هنر نو، جنبش فوتوریسم)
اگر چه عمر مکتب شیکاگو از دو دهه فراتر نرفت ولی این مکتب از چند جهت حائز اهمیت است. آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید ساختمانی مانند اسکلت فلزی ، شیشه ای وسیع، انرژی برق، تاسیسات مرکزی، ... مقتضیات جدیدی را در معماری ایجاد کرد که برای اولین بار در مکتب شیکاگو این مقتضیات تدوین و به مورد اجرا گزارده شده. احداث ساختمان های مرتفع با اسکلت تمام فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو صورت گرفت. تا قبل از آن در مکتب شیکاگو از چدن به عنوان ستون در ساختمان استفاده می شد. چدن در مقابل کشش، برش و تنش مقاومت فولاد را ندارد. این اولین سبک با گستره ی جهانی بود که در آمریکا آغاز شد. برای اولین بار معماران امریکایی به جای پیروی از اروپاییان، خود بانی سبک جدیدی درمعماری بودند. معماران اروپایی همچون آدولف لوس و لوکوربوزیه و همچنین جنبش فوتوریست ها به تحسین این نوع معماری پرداختند و تحت تاثیر آن قرار داشتند. (قبادیان، 1382: 34)
پیتر بهرنز در آلمان یکی از معمارانی بود که برای نزدیک نمودن حرفه ی معماری و صنعت مدرن تاثیر زیادی در اروپا گذاشت. وی جزو یکی از بنیانگذاران مهم معماری مدرن در غرب می باشد. سه تن از نامدارترین معماران مدرن اروپا یعنی والترگروپیوس، لودویک میس وندروهه و لوکوربوزیه بین سال های 1911 -1907 هر یک به مدت یک الی 3 سال در دفتر بهرنز کار کردند. بهرنز نخستین معمار نامدار در اروپاست که طراحی کارخانه و تولیدات صنعتی را به صورت گسترده انجام داد. او در نزدیک کردن حرفه ی معماری با مقتضیات عصر مدرن و شرایط ویژه آن تاثیر به سزایی در غرب داشت. (قبادیان ، 1382: صص 45و 44)
مطالب نظری معماری فوتوریسم همچون توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده، حمل و نقل سریع السیر، گسست از گذشته، حذف تزئینات، بلند مرتبه سازی، و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک یک ساختمان، مواردی بودند که بعدها تاثیر بسیار زیادی بر افکار و طرح های معماران مدرن متعالی، همچون لوکوربوزیه و گروپیوس و همچنین سبک هایی چون کانستراکتیویسم (ساختار گرایی) و های- تک داشتند. (قبادیان، 1382: 48)

▪ معماری مدرن متعالی :
معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتاً در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و امریکا مطرح شده بود. در دوره ی معماری مدرن اولیه، کماکان سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبک های مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند. ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا با استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرایی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه ی نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مساله صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مساله ی تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والترگروپیوس، میس وندروهه و لوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن در گذشته و تاریخ گرایی داشتند. به جای آن، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند. (قبادیان، 1382: 50)
بطور کلی نهضت معماری مدرن در پی نسخه ای می گشت تا به کمک آن بتواند در بهبود بخشیدن به شرایط زیستی محیط شهری، امیدوار بماند. نقطه ی حرکت تلاشی که با نهضت مدرن آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، قصد بوجود آوردن فضای ساخته شده به گونه ای است که انسان ها بتوانند چه آنگاه که به تنهایی زندگی می کنند و چه آنگاه که گردهم آمده و نوعی زندگی مشترک را ادامه می دهند، نه تنها محبوسش نباشند بلکه به خاطر تابع بودن آن از اندازه ها، رابطه ها، سلیقه ها و سنت های زنده ی محیط خود و موثر بودن کیفیت این فضا در توسعه ی مثبت ارتباطات فرهنگی و معنوی در سطح زندگی همجواری شهری، به شکلی فعال در آن جایگزین شوند. (لوکوربوزیه ،1382: صص 19-18)
نهضت معماری مدرن دو شخصیت را بسیار بیش از دیگران پرورانده است : یکی: والترگروپیوس، در رابطه با تلاش هایش در اعتلای فونکسیونالیسم در معماری و دیگری: لوکوربوزیه در رابطه با تثبیت و ترویج اندیشه ی نوی رسیونالیسم درمعماری .
«رسیونالیسم» با مفهومی از آن که بیشتر بین معمارها و شهرسازها رایج است نقاشی را از طراحی شهری و معماری را از طراحی صنعتی .... جدا نمی داند و جوابگویی به نیازهای خود را تنها از راه همکاری علمی- فنی و دانش های کاربسته وعلوم خالص مربوطه به فضای ساخته شده _ با همه ضابطه های روان شناختی _ میسر می داند. این راه تا آنجا دنبال می شود که از زبان لوکوربوزیه _ بارزترین و پیشگام ترین فردی که معرف و سازنده تفکر رسیونالیستی در معماری است_، «خانه» ماشینی برای سکونت تعریف می شود. (لوکوربوزیه، 1382: 21)
با این تفاسیری که عرض کردم باید گزینه 1 یعنی گسست از معماری گذشته صحیح باشد!
اگه گزینه 3 درست باشه باید حداقل اسمه یه پروژه خاص رو میآورد!
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
خوبه چند بار گفتم!!!
تو رو خدا یکی سوالای غلط تاریخ رو بمن بگه تا وارد کنم.همون گسست از معماری و ....
تا فردا وقت داریم.

از سوالای تاریخ به نظرم یکی سوال 76 مشکل داشت چون چند پهلو بود
اگه از نظر پلان نگاه می کردیم می شد وکیل شیراز
اگه از نظر تناسبات نگاه می کردیم حامع یزد ، جامع ورامین هم تازه می تونست جواب سوال باشه!
یکی دیگه هم سوال 79 که رنگای طیف رنگی مبهم بود اگه طیف رنگی زرد، لاجوردی آبی سبز در نظر می گرفتیم می شد کاشی هفت رنگ اولیه که ظهورش میشه مسجد گوهرشاد دوره تیموری
اگه طیف رنگی زرد آبی سبز لاجوردی قرمز بنفش صورتی نارنجی رو در نظر می گرفتیم می شد قاجار که نوع لعاب کاشی هفت رنگ فرق می کرده و مواد دیگه ای بهش می زدن که رنگ قرمز و نارنجی رو به وجود می آورد
به نظرم باید می نوشت طیف رنگی از رنگهای فلان....
یکی هم همون سوال 86....
 

darab1360

عضو جدید
سبک معماری لوکوربوزیه، معماری مدرن متعالی است. ولی بهتر است ابتدا در رابطه با سبک کلی معماری مدرن توضیحاتی داده شود.
معماری مدرن که سبکی غالب و جهانگیر در قرن 20 میلادی بوده، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن بوده است، ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری مدون و ساختمان های ساخته شده بر اساس اندیشه های مدرن از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در شهر شیکاگو، و در اروپا، شهرهای پاریس، برلین و وین بود. همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن، نقطه ی عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار، نگرش از سنت و تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد معماران و نظریه پردازان مدرن سعی کردند معماری را با علم، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون سازند. به هر حال اگر بخواهیم اعضای خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره ی اصلی، معماری مدرن اولیه/ معماری مدرن متعالی/ معماری مدرن متاخر خواهد بود که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه هایی هستند (قبادیان، 1382: 30)
▪ معماری مدرن اولیه: (مکتب شیکاگو، نهضت هنر نو، جنبش فوتوریسم)
اگر چه عمر مکتب شیکاگو از دو دهه فراتر نرفت ولی این مکتب از چند جهت حائز اهمیت است. آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید ساختمانی مانند اسکلت فلزی ، شیشه ای وسیع، انرژی برق، تاسیسات مرکزی، ... مقتضیات جدیدی را در معماری ایجاد کرد که برای اولین بار در مکتب شیکاگو این مقتضیات تدوین و به مورد اجرا گزارده شده. احداث ساختمان های مرتفع با اسکلت تمام فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو صورت گرفت. تا قبل از آن در مکتب شیکاگو از چدن به عنوان ستون در ساختمان استفاده می شد. چدن در مقابل کشش، برش و تنش مقاومت فولاد را ندارد. این اولین سبک با گستره ی جهانی بود که در آمریکا آغاز شد. برای اولین بار معماران امریکایی به جای پیروی از اروپاییان، خود بانی سبک جدیدی درمعماری بودند. معماران اروپایی همچون آدولف لوس و لوکوربوزیه و همچنین جنبش فوتوریست ها به تحسین این نوع معماری پرداختند و تحت تاثیر آن قرار داشتند. (قبادیان، 1382: 34)
پیتر بهرنز در آلمان یکی از معمارانی بود که برای نزدیک نمودن حرفه ی معماری و صنعت مدرن تاثیر زیادی در اروپا گذاشت. وی جزو یکی از بنیانگذاران مهم معماری مدرن در غرب می باشد. سه تن از نامدارترین معماران مدرن اروپا یعنی والترگروپیوس، لودویک میس وندروهه و لوکوربوزیه بین سال های 1911 -1907 هر یک به مدت یک الی 3 سال در دفتر بهرنز کار کردند. بهرنز نخستین معمار نامدار در اروپاست که طراحی کارخانه و تولیدات صنعتی را به صورت گسترده انجام داد. او در نزدیک کردن حرفه ی معماری با مقتضیات عصر مدرن و شرایط ویژه آن تاثیر به سزایی در غرب داشت. (قبادیان ، 1382: صص 45و 44)
مطالب نظری معماری فوتوریسم همچون توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده، حمل و نقل سریع السیر، گسست از گذشته، حذف تزئینات، بلند مرتبه سازی، و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک یک ساختمان، مواردی بودند که بعدها تاثیر بسیار زیادی بر افکار و طرح های معماران مدرن متعالی، همچون لوکوربوزیه و گروپیوس و همچنین سبک هایی چون کانستراکتیویسم (ساختار گرایی) و های- تک داشتند. (قبادیان، 1382: 48)

▪ معماری مدرن متعالی :
معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتاً در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و امریکا مطرح شده بود. در دوره ی معماری مدرن اولیه، کماکان سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبک های مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند. ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا با استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرایی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه ی نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مساله صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مساله ی تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والترگروپیوس، میس وندروهه و لوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن در گذشته و تاریخ گرایی داشتند. به جای آن، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند. (قبادیان، 1382: 50)
بطور کلی نهضت معماری مدرن در پی نسخه ای می گشت تا به کمک آن بتواند در بهبود بخشیدن به شرایط زیستی محیط شهری، امیدوار بماند. نقطه ی حرکت تلاشی که با نهضت مدرن آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، قصد بوجود آوردن فضای ساخته شده به گونه ای است که انسان ها بتوانند چه آنگاه که به تنهایی زندگی می کنند و چه آنگاه که گردهم آمده و نوعی زندگی مشترک را ادامه می دهند، نه تنها محبوسش نباشند بلکه به خاطر تابع بودن آن از اندازه ها، رابطه ها، سلیقه ها و سنت های زنده ی محیط خود و موثر بودن کیفیت این فضا در توسعه ی مثبت ارتباطات فرهنگی و معنوی در سطح زندگی همجواری شهری، به شکلی فعال در آن جایگزین شوند. (لوکوربوزیه ،1382: صص 19-18)
نهضت معماری مدرن دو شخصیت را بسیار بیش از دیگران پرورانده است : یکی: والترگروپیوس، در رابطه با تلاش هایش در اعتلای فونکسیونالیسم در معماری و دیگری: لوکوربوزیه در رابطه با تثبیت و ترویج اندیشه ی نوی رسیونالیسم درمعماری .
«رسیونالیسم» با مفهومی از آن که بیشتر بین معمارها و شهرسازها رایج است نقاشی را از طراحی شهری و معماری را از طراحی صنعتی .... جدا نمی داند و جوابگویی به نیازهای خود را تنها از راه همکاری علمی- فنی و دانش های کاربسته وعلوم خالص مربوطه به فضای ساخته شده _ با همه ضابطه های روان شناختی _ میسر می داند. این راه تا آنجا دنبال می شود که از زبان لوکوربوزیه _ بارزترین و پیشگام ترین فردی که معرف و سازنده تفکر رسیونالیستی در معماری است_، «خانه» ماشینی برای سکونت تعریف می شود. (لوکوربوزیه، 1382: 21)
با این تفاسیری که عرض کردم باید گزینه 1 یعنی گسست از معماری گذشته صحیح باشد!
اگه گزینه 3 درست باشه باید حداقل اسمه یه پروژه خاص رو میآورد!

اگر یک بار دیگه ازمون تکرار بشه و همین سوال رو دوباره بپرسن من بازم گزینه یک رو می زنم! اصلا به یاد ندارم لوکوربوزیه چیزی درباره بازاندیشی معماری گذشته گفته باشه!
 

ex5*ser

عضو جدید
کاربر ممتاز
سبک معماری لوکوربوزیه، معماری مدرن متعالی است. ولی بهتر است ابتدا در رابطه با سبک کلی معماری مدرن توضیحاتی داده شود.
معماری مدرن که سبکی غالب و جهانگیر در قرن 20 میلادی بوده، ریشه در تحولاتی دارد که خاستگاه آن شهر فلورانس در شمال ایتالیا، در حدود چهار صد سال پیش از ظهور معماری مدرن بوده است، ولی باید توجه داشت که معماری مدرن بصورت یک مکتب معماری با مبانی نظری مدون و ساختمان های ساخته شده بر اساس اندیشه های مدرن از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت. خاستگاه این معماری در شهر شیکاگو، و در اروپا، شهرهای پاریس، برلین و وین بود. همچنین قابل ذکر است که معماری مدرن، نقطه ی عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان بود. زیرا برای اولین بار، نگرش از سنت و تاریخ و گذشته به عنوان منبع الهام معماری تغییر جهت داد و آینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطرح شد معماران و نظریه پردازان مدرن سعی کردند معماری را با علم، تکنولوژی و جهان در حال تحول همگون سازند. به هر حال اگر بخواهیم اعضای خانواده معماری مدرن را نام ببریم شامل سه دوره ی اصلی، معماری مدرن اولیه/ معماری مدرن متعالی/ معماری مدرن متاخر خواهد بود که هر کدام از آنها دارای زیر مجموعه هایی هستند (قبادیان، 1382: 30)
▪ معماری مدرن اولیه: (مکتب شیکاگو، نهضت هنر نو، جنبش فوتوریسم)
اگر چه عمر مکتب شیکاگو از دو دهه فراتر نرفت ولی این مکتب از چند جهت حائز اهمیت است. آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید ساختمانی مانند اسکلت فلزی ، شیشه ای وسیع، انرژی برق، تاسیسات مرکزی، ... مقتضیات جدیدی را در معماری ایجاد کرد که برای اولین بار در مکتب شیکاگو این مقتضیات تدوین و به مورد اجرا گزارده شده. احداث ساختمان های مرتفع با اسکلت تمام فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو صورت گرفت. تا قبل از آن در مکتب شیکاگو از چدن به عنوان ستون در ساختمان استفاده می شد. چدن در مقابل کشش، برش و تنش مقاومت فولاد را ندارد. این اولین سبک با گستره ی جهانی بود که در آمریکا آغاز شد. برای اولین بار معماران امریکایی به جای پیروی از اروپاییان، خود بانی سبک جدیدی درمعماری بودند. معماران اروپایی همچون آدولف لوس و لوکوربوزیه و همچنین جنبش فوتوریست ها به تحسین این نوع معماری پرداختند و تحت تاثیر آن قرار داشتند. (قبادیان، 1382: 34)
پیتر بهرنز در آلمان یکی از معمارانی بود که برای نزدیک نمودن حرفه ی معماری و صنعت مدرن تاثیر زیادی در اروپا گذاشت. وی جزو یکی از بنیانگذاران مهم معماری مدرن در غرب می باشد. سه تن از نامدارترین معماران مدرن اروپا یعنی والترگروپیوس، لودویک میس وندروهه و لوکوربوزیه بین سال های 1911 -1907 هر یک به مدت یک الی 3 سال در دفتر بهرنز کار کردند. بهرنز نخستین معمار نامدار در اروپاست که طراحی کارخانه و تولیدات صنعتی را به صورت گسترده انجام داد. او در نزدیک کردن حرفه ی معماری با مقتضیات عصر مدرن و شرایط ویژه آن تاثیر به سزایی در غرب داشت. (قبادیان ، 1382: صص 45و 44)
مطالب نظری معماری فوتوریسم همچون توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده، حمل و نقل سریع السیر، گسست از گذشته، حذف تزئینات، بلند مرتبه سازی، و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک یک ساختمان، مواردی بودند که بعدها تاثیر بسیار زیادی بر افکار و طرح های معماران مدرن متعالی، همچون لوکوربوزیه و گروپیوس و همچنین سبک هایی چون کانستراکتیویسم (ساختار گرایی) و های- تک داشتند. (قبادیان، 1382: 48)

▪ معماری مدرن متعالی :
معماری مدرن متعالی و یا به عبارتی اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی عمدتاً در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و امریکا مطرح شده بود. در دوره ی معماری مدرن اولیه، کماکان سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبک های مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بودند. ولی با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ و تولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت. لذا با استفاده از تکنولوژی روز، مصالح مدرن، پیش ساختگی، عملکرد گرایی و دوری از سبک های پر زرق و برق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. در این دوره معماری مدرن به عنوان تنها سبک مهم و آوانگارد در غرب مطرح شد و دامنه ی نفوذ آن به صورت یک سبک جهانی، در اقصا نقاط گیتی گسترش یافت. یکی از موضوعات کلیدی و بسیار مهم در دوره مدرن متعالی مساله صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود. تمامی معماران صاحب نام در این دوره به نوعی با مساله ی تکنولوژی درگیر بودند. عده ای مانند والترگروپیوس، میس وندروهه و لوکوربوزیه سعی در قطع کردن وابستگی های معماری مدرن در گذشته و تاریخ گرایی داشتند. به جای آن، آنها خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری شدند. (قبادیان، 1382: 50)
بطور کلی نهضت معماری مدرن در پی نسخه ای می گشت تا به کمک آن بتواند در بهبود بخشیدن به شرایط زیستی محیط شهری، امیدوار بماند. نقطه ی حرکت تلاشی که با نهضت مدرن آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد، قصد بوجود آوردن فضای ساخته شده به گونه ای است که انسان ها بتوانند چه آنگاه که به تنهایی زندگی می کنند و چه آنگاه که گردهم آمده و نوعی زندگی مشترک را ادامه می دهند، نه تنها محبوسش نباشند بلکه به خاطر تابع بودن آن از اندازه ها، رابطه ها، سلیقه ها و سنت های زنده ی محیط خود و موثر بودن کیفیت این فضا در توسعه ی مثبت ارتباطات فرهنگی و معنوی در سطح زندگی همجواری شهری، به شکلی فعال در آن جایگزین شوند. (لوکوربوزیه ،1382: صص 19-18)
نهضت معماری مدرن دو شخصیت را بسیار بیش از دیگران پرورانده است : یکی: والترگروپیوس، در رابطه با تلاش هایش در اعتلای فونکسیونالیسم در معماری و دیگری: لوکوربوزیه در رابطه با تثبیت و ترویج اندیشه ی نوی رسیونالیسم درمعماری .
«رسیونالیسم» با مفهومی از آن که بیشتر بین معمارها و شهرسازها رایج است نقاشی را از طراحی شهری و معماری را از طراحی صنعتی .... جدا نمی داند و جوابگویی به نیازهای خود را تنها از راه همکاری علمی- فنی و دانش های کاربسته وعلوم خالص مربوطه به فضای ساخته شده _ با همه ضابطه های روان شناختی _ میسر می داند. این راه تا آنجا دنبال می شود که از زبان لوکوربوزیه _ بارزترین و پیشگام ترین فردی که معرف و سازنده تفکر رسیونالیستی در معماری است_، «خانه» ماشینی برای سکونت تعریف می شود. (لوکوربوزیه، 1382: 21)
با این تفاسیری که عرض کردم باید گزینه 1 یعنی گسست از معماری گذشته صحیح باشد!
اگه گزینه 3 درست باشه باید حداقل اسمه یه پروژه خاص رو میآورد!
دست گلت درد نکنه!:heart:

اگر یک بار دیگه ازمون تکرار بشه و همین سوال رو دوباره بپرسن من بازم گزینه یک رو می زنم! اصلا به یاد ندارم لوکوربوزیه چیزی درباره بازاندیشی معماری گذشته گفته باشه!

والا من که دیگه علاقه ندارم ریخته سنجش رو ببینم.............:mad:
 

amoodi10

عضو جدید
متاسفانه در مورد لوکولورزیه تصورات اشتباهی وجود دارد .مثلا 5 پیشنهاد وی که به اشتباه 5 اصل وی در ایران مطرح شده است .
و دیگری همین موضوع گسست وی از گذشته است. وی پیشنهاد می کند که باید در معنای معماری با توجه به مقتضیات حال باز اندیشی کرد . ( معماری غرب ، نوشته امیر بانی مسعود ، صفحه 279 ، بخش لوکوبورزیه )
 

samranegon

عضو جدید
در كل مشخصه كوربوزيه گسست بوده نه باز انديشي جزموارد خاص و اثار اوليه و اكسپرسيون متاخرش كه تو دوره كوتاهي بوده
معماري ،حضور زبان مكان(شولتز)(.....آنچه در اين ميان پديد مي ايد زبان ديگري در معماري است.....)
ريشه هاي معماري مدرن(شولتز)(...شيوه هاي قديمي زندگي بايد از بين برده ميشد...وهنر اوانگارد ،الغايگونه شناسي هاي سنتي را به عنوان نوعي ضرورت احساس كرده بود ....معماري بايد ازنو اغاز ميشد گويي اصلا وجود نداشته ..طرح اتحاد ملل كوربوزيه اين رويكرد جديد را بخوبي نشان ميدهد )
رجوع به تاريخ معماري غرب(چينگ)ص 442 معماري نو
رجوع به فراتر از معماري (كوربوزيه)39-45
رجوع به لوكوربوزيه(لونا لاهتي)اوايل كتاب
رجوع به روانشناسي چشم خلاق(آرنهايم)فصل اول يا دوم
و..........
 

معمارباشی

عضو جدید
بابا لوکوربوزیه 100 بار بیشتر نظریه ها و خط مشی خودش رو تغییر داد ... مشکل این سوال اینه که نگفته تو کدوم دوره از کارهاش!!! من خودم توی این دو گزینه شک کردم ولی بخاطر شهرت لوکوربوزیه به معمار مدرنیستی گسست ازگذشته رو انتخاب کردم ....

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
 

*.N

عضو جدید
مرسی imahجون.خیلی زحمت کشیدی عزیزم.امیدوارم موفق باشی.
 
  • Like
واکنش ها: imah

م.ج.م

عضو جدید
سلام، یه سوال داشتم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
چرا جواب 109 میشه مصالح؟!!!!!!!!!
 
آخرین ویرایش:

chatimchi

عضو جدید
سلام بچه ها رتبه منم تخمین می زنید
زبان10 -فنی40 -تاریخ56.33-درک 55-منظر20-تاریخ شهر60
 

samranegon

عضو جدید
چون بر سه گزينه ديگه اولويت نداره ، تو اون اقليم هم محدوديت استفاده از مصالح چندان مطرح نيست و بخاطر وجود فراوان چوب .....
 

omid0000

عضو جدید
بچه ها، امروز 8 اسفند 92 آخرین مهلت ارسال اعتراضات هست.
پس اگه به سوالی اعترض دارین با تحلیلاتون بفرستین به سایت سنجش....

تاپیکی هم که دوستمون الهام خانم ایجاد کرده که در همین خصوصه و احتمالاً بیشتریاتون دیدینش به این آدرسه:

http://www.www.www.iran-eng.ir/show...ت-اعتراضات-به-کلید-اولیه-آزمون-ارشد-معماری-93

من و سایر دوستان اونجا اعتراضایی رو که فرستادیم همراه با تحلیلاش نوشتیم و تا حایی که توانش بود، مدارک ضمیه هم ارسال کردیم... اون مدارک هم گذاشتیم اونجا...

ممنون و به امید موفقیت همگی در آزمون اسکیس
 

سجی

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بابا لوکوربوزیه 100 بار بیشتر نظریه ها و خط مشی خودش رو تغییر داد ... مشکل این سوال اینه که نگفته تو کدوم دوره از کارهاش!!! من خودم توی این دو گزینه شک کردم ولی بخاطر شهرت لوکوربوزیه به معمار مدرنیستی گسست ازگذشته رو انتخاب کردم ....

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
معمار باشی به طور کامل گسست از گزشته نبوده خب و گرنه اون همه سفر رو نمیرفت و از بناهای رومی و یونانی کروکی نمیزد.........ولی باهات موافقم که تو دوره های مختلف خط مشی اش رو تغییر داد و اینو میشه به خوبی از کاراش فهمید و باید ذکر میشد تو کدوم داره ..........مثل اینه که بگن فلیپ جانسون چه سبکی داره یا مثلا پیتر آیزنمن دیکانستراکت بود یا فولدینگ
 

p.yari

عضو جدید
بابا لوکوربوزیه 100 بار بیشتر نظریه ها و خط مشی خودش رو تغییر داد ... مشکل این سوال اینه که نگفته تو کدوم دوره از کارهاش!!! من خودم توی این دو گزینه شک کردم ولی بخاطر شهرت لوکوربوزیه به معمار مدرنیستی گسست ازگذشته رو انتخاب کردم ....

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk



آخرین مطالبی که در پس ذهنم از لوکوربوزیه به جامانده - این هست که بر خلاف تصور عموم او فردی که نبود که معنای واقعی از تاریخ گسست داشته باشد زیرا تفکرات وآثارش به نوعی کفر آمیز و احتمالا متاثر از یونان باستان- شاید در صفحات طوسی کتابای های گلابچی)
ولی در مجموع این نکته در جزوه های پارسه من رو به سمت گزینه باز بینی سوق داد:

در حقیقت ، برخی از الهامات لوکوربوزیه حال کفر آمیز داشت. رویکرد وی به چشم انداز و قالب های طبیعی اساس تعبیرات مقدس وی را تشکیل می داد وی مردی جوان بود که خود را در پرستش غرق کرده بود ، به تمثیلات نمادین هنر نودر نوشته ای راسکین توجه داشت ، حتی تصور نوعی معبد در طبیعت را در سر می پروراندکه بر نوک کوه ((ژورا))jora قرار می گرفت. وی هنرم ندی بود که اعتقاد داشت قالب های طبیعی قابلیت ارائه جلوه الهی وسحر آمیز را دارد.
 

beni belazi

کاربر بیش فعال
سوال 96 درک
مساحت آپارتمان برابر 160 می باشد که با توجه به اون می شه گفت ابعاد اون می تون 10 در 16 باشه .چون پلان بنا ها اکثرا مستطیلی هستند و مربع نمی شوند و در گزینه 1 می شه دو فضا با ابعاد مناسب داشت.


به نظر من همون ج درسته... به خاطر اینکه از ورودی جوری میشه تقسیم کرد که بدون گذر از یکی وارد بخش مورد نظر شد و کشیدگی منطقی هم داشت (از درازا تقسیم شه نه از پهنا)... ولی تو گزینه الف با تقسیمی که شما کردین حتما باید از یکی از بخش ها گذشت تا وارد اون یکی شد اگه هم از خط تقسیم کننده رو 90 درجه بچرخونین کشیدگی نامناسب میشه......
 

setareh266

عضو جدید
کاربر ممتاز
نیومده آبجی شوخی بود

به نظر من همون ج درسته... به خاطر اینکه از ورودی جوری میشه تقسیم کرد که بدون گذر از یکی وارد بخش مورد نظر شد و کشیدگی منطقی هم داشت (از درازا تقسیم شه نه از پهنا)... ولی تو گزینه الف با تقسیمی که شما کردین حتما باید از یکی از بخش ها گذشت تا وارد اون یکی شد اگه هم از خط تقسیم کننده رو 90 درجه بچرخونین کشیدگی نامناسب میشه......
موافقم کاملا
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا