بررسی تولید خودرو در ایران

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
می خوایم تولید خودرو رو تو ایران بررسی کنیم در این 40 سال اخیر تحولات عمیقی رخ داده اما :surprised:
سرعت پیشرفت چقدر است ؟
حتما در مورد کارخونه ایران خودرو که چگونه تاسیس شد خبر دارین !
اولین خودرو هم پیکان بود وتا چند سال پیش هم تولید میکردن که هم مردم راضی بودن و هم شرکت که فوق العاده روش سود می کرد . که دیگه دولت جلوشو گرفت .
کلا از دهه ی 70 بعد به فکر تولید چند محصول دیگه افتادن و در اولین فدم اقدام به تولید 405 کذدن که می شه گفت بد نبود در حدود سال 76 بودن که به فکر تولید یه خودرو افتادن و و پروژه سمند رو شروع کردن در آخر طراحیش واسه سمند توسط یه گروه انگلیسی انجام شد که در آن از پلات فرم 405 استفاده کردن که میشه گفت فقط یه بدنه واسش ساختن آن هم به طراحی خارجی ها . اول گفتن این خودرو ملی استش . کلی حرف که از 405 بهتره و ... و داخلش کامپیوتر داره که 1 ملیون می عرضه سخن گو هستش همه تقریبا راضی بودن .
یه مدت گذشت یه ABS روش گذاشتن و چذاغ عقبشو یه خورده تغییر دادن گفتن LX استش.
چند سالی که گذشت خودشون از این ماشین خسته شدن یه فیص لیفت ناقص انجام دادن سورن تولید شد .
که در درون ماشین هیچ تغییری انجام نشد .
تو این چند سال به دنبال تولید یه موتور افتادن که یه موتور ملی پایه گازسوز به کمک مهندسان آلمانی تولید کردن که تواین زمینه واسه شروع خوب بود.
الآن 13 سال از شروع پروژه سمند می گذره و هرروز تفییراتی در اون میدن این تغییرات در همه جا مرسوم است ولی از ابتدای تولید فکر چندین سال رو می کنن و از یه طراحی به روز استفاده می کنن.
مهندسان ایرانی تو این چند سال خوب تجربه کسب کردن ولی خیلی زمان دیر شده .
این تازه در مورد ایران خودرو بود که یه خورده گفتم .
در حال حاضر مردم نسبت به کیفیت و قیمت خودرو بشدت گلایه دارن .که سهمی از آن از سیاست های نادرست مدیران مخصوصا در چند سال گذشته و زدن سایت های مختلف در داخل در خارج کشور است .
همراه ما کره خودرو سازیشو شروع کرد درسته باید باید تحریم ها و جنگ رو در نظر بگیریم ولی مشکل اصلی در صنعت ما مدیربت نادرست آن در همه ی دستگاه هاست چه خصوصی چه دولتی .
ما نیرو های متخصصی داریم که می توانند این صنعت رو از این بنبست در بیارن اما مشکل اصی در مدیریت نادرست در استفاده از منابع است . آن هم با تغییر یک نفر یا چند نفر در یک مجموعه صنعتی حل نمی شه .

ببخشید یه خورده طولانی شد .:D
نظراتتون رو بذارین تا در موردش بحث کنیم .
لطفا منطقی بحث کنید تا به یه حایی برسیم .:redface:

راستی آینده این صنعت چی می شه ؟:gol:
 
آخرین ویرایش:

soroush2000

عضو جدید
سلام
به نظر من اگر با این شکل جلو بریم یعنی با کپی کردن و یا فقط پالون خر عوض کردن به جایی نخواهیم رسید هیچ ، عقب هم خواهیم افتاد بلکه خیلی از مهندسینی که تجربه و فکرهای خوبی دارند در کشورمان کاربرد خوبی نخواهند داشت و ناچار به ترک کشور می شوند .

(کشورهای دیگر به فکر کم مصرف کردن خودرو و استفاده از سوخت بهتر هستند ولی ما هنوز با کیفیت خودرو مشکل داریم )
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
اینو نمی تونیم بگیم که صنعت خودرویی ما رو به پیشرفت نیست .
اما قبول دارم با این سرعت نمی توانیم حرفی واسه گفتن داشته باشیم .
کشور های همسایه رو نگاه کنید عربها یک مصرف کننده محض هستند . من اگر پیاده برم بهتر از اینکه بنز بشینم و منتش سر من باشه (این منت چه داخلی باشه یا خارجی) .
اما ترکیه که کم کم داره راه پیشرفتشو در این صنعت رو پیدا می کنه ( با تولید یک خودرو مشترک).
اینو یادتون باشه خودرو سازی چهارمین عامل پیشرفت در یک کشور بحساب میاد . پس اگر خوش بینانه نگاه کنیم این تعرفه هایی که از مردم می گیرن واسه همینه ! 1 میلیون شغل بطور مستقیم در در این صنعت هستند اگر دولت بدون برنامه اقدامی انجام دهد فردا یقیه خودشو می گیرن:surprised:
اما این طور نمی شود که یک خودرو را 2 یا 3 برابر قیمت واقعی خرید .:mad:
اما راه حل پیست ؟:surprised:
از نظر من دولت با تعیین بک برنامه زمان بندی باید تعرفه رو کاهش دهد .
این سبب می شود تا تولید کنندگان ما هدفشان تغییر کند دیگر به دنبال فقط تولید بیشتر نیستند بلکه باید خود را آماده مبارزه با خودرو سازان بزرگ نمایند !
اصلا مهم نیست این خودرو ملی باشد یا نه!
منتظر نظرتتون هستم .:gol:
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
مشکل از اینه که دو شرکت بزرگ دولتی هستند و میشه گفت که به صورت عمده اونها جهت بازار را برای خرید تعیین می کنند
سایپا که یک پراید گرفته هی داره از روش مدل می ده بیرون
فقط ایران خودرو می مونه که داشت با زدن سمند یک کاری می کرد که مدیر عاملش را انداختند بیرون
شرکتهای دیگه هم که خصوصی هستند نمی تونند زیاد از پس رقابت با این دو شرکت پس بیان
فقط به نظر من شرکت استاندارد می تونه یه کاری برای پیشرفت انجام بده البته اگه حرفش برش داشته باشه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
مشکل از اینه که دو شرکت بزرگ دولتی هستند و میشه گفت که به صورت عمده اونها جهت بازار را برای خرید تعیین می کنند
سایپا که یک پراید گرفته هی داره از روش مدل می ده بیرون
فقط ایران خودرو می مونه که داشت با زدن سمند یک کاری می کرد که مدیر عاملش را انداختند بیرون
شرکتهای دیگه هم که خصوصی هستند نمی تونند زیاد از پس رقابت با این دو شرکت پس بیان
فقط به نظر من شرکت استاندارد می تونه یه کاری برای پیشرفت انجام بده البته اگه حرفش برش داشته باشه
بنظرت مدیر عامل قبلی ایران خودرو خوب بود . نمی تونم منکر کارهای خوبش بشم ولی چند نکته :
1- ایشون تسهیلاتشون در رشته هوا فضا بود . اصلا نبا مدیرت تناخص داشت نبا مکانیک
2- سیاست های این دوره که با نام ایشان انجام شد سبب شد ایران خودرو در 2 سال پیش برای اولین بار در طول یک سال ضرر دهد . این میدونید برای بازار بدون دردسر ایران واسه یه کمپانی خودرو یعنی چی ؟
3- علت اصلی مسئله فوق زدن سایت های خودرو در چند نقطه ی جهان و ایران و این موضوع بدون یک فکر عمیق بود و سبب می شد شرکت نتواندرا بطور کامل مدیریت کند . چه دلیلی دارد این شرکت زیر حرف دولت برود.
می توان در این باره به بحث نشست اگر دوستا موافق هستند .

درمورد موسسه استاندارد به نظر من به دلیل اینکه علت اصلی فوت در ایران را تصادف تشکیل می دهد حتما بک سازمان مستقل باید در این مورد قضاوت کند . و موسسه استاندارد به تنهایی نمی تواند کاری را از پیش ببرد .
اما در خصوص قیمت همه چی در دست دولت است و تا امروز که من اطلاع دارن هیچ سیاستی مبنی بر اینکه تفرفه خودرو را کاهش دهند وجود ندارد . و تا وقتی شرکت های خودرو سازی احساس امنیت کنند قضیه بر همین منوال خواهد بود .
 

Similar threads

بالا