بررسي لزوم اجراي طرح هاي كمينه سازي ضايعات در صنايع غذايي

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عنوان:
بررسي لزوم اجراي طرح هاي كمينه سازي ضايعات در صنايع غذايي
مطالعه موردي كارخانه فرآورده هاي گوشتي آمل - كاله

نويسنده(گان):
سيدمصطفي خضري، مهدي آقاجان قاضي،

چکيده:
از ميان روش هاي مختلف و متعددي كه تا كنون به منظور جلوگيري از آلايندگي صنايع در محيط زيست ارايه شده است، كمينه سازي ضايعات (waste minimization) را مي توان يكي از موثرترين روش ها قلمداد كرد. اين روش يكي از كاربردي ترين روش هاي كاهش ضايعات در واحد هاي توليدي، صنعتي، خدماتي و ... محسوب مي شود.
به طور كلي مسئله حايز اهميت در اين سيستم مديريتي، كاهش مصرف منابع و انرژي در صنعت و در نهايت كاهش ضايعات توليدي مي باشد.
از آن جا كه كارخانجات توليد مواد غذايي به خصوص كارخانجات توليد فرآورده هاي گوشتي نمونه اي از صنايعي هستند كــه در آن ها مصرف بالاي منابع و انرژي و همچنين توليد ضايعات وجود دارد از اين رو پرداختن به بحث كمينه سازي ضايعات در اين گونه صنايع، كه تاكنون در كشور صورت نگرفته است، توجيه زيست محيطي و اقتصادي پيدا مي كند. براي بررسي اثرات و جايگاه سيستم مديريت كمينه سازي ضايعات در صنايع غذايي كشور، كارخانه فرآورده هاي گوشتي آمل- كاله كه از بزرگترين توليد كنندگان فرآورده هاي گوشتي با تنوع بالاي محصول محسوب مي شود به عنوان نمونه، مورد تحقيق قرار گرفت.
در اين تحقيق پس از آشنايي با بخش هاي مختلف كارخانه و فرايند توليد محصولات و گردآوري اطلاعات در رابطه با نحوه توليد، مصرف منابع و انرژي و ضايعات توليدي در كارخانه و با مقايسه اي كه در زمينه ميزان مصرف منابع و انرژي در كارخانه با شاخص هاي موجود در كشور صورت گرفت، مشخص شد ميزان مصرف آب ، برق و گازوئيل در كارخانه بيش از حد شاخص ها مي باشد. (آب 3 برابر، برق و گازوئيل 2 برابر) راهكارهاي كاهش و بهينه سازي مصرف منابع و انرژي در اين گونه از صنايع كشور كه مستلزم صرف هزينه هاي زيادي مي باشد، ممكن است با عدم استقبال از طرف صاحبان صنايع روبرو گردد. لذا در اين تحقيق سعي شده است با ارايه راهكارهاي عملي ساده كه نيازي به صرف هزينه هاي زيادي ندارد در جهت بهينه سازي مصرف منابع و انرژي و كاهش ضايعات توليدي گام هاي موثري برداشت.به عنوان نمونه با نصب نازل هاي پاششي مناسب به جاي دوش هاي خنك كننده محصولات و به كار گيري راهكارهاي ساده ديگري در ميزان مصرف آب صرفه جويي به عمل آورد. با نتايج حاصل از اجراي نمونه آزمايش شده در كارخانه كاله به ميزان 30% در مصرف آب صرفه جويي شد. در ديگر بخش ها نيز با ارايه راهكارهايي كه به آن ها اشاره خواهد شد مي توان 30% در مصرف گازوئيل و 10% نيز در مصرف برق در كارخانه كاله كاهش ايجاد نمود. اجراي اين راهكار ها مبلغي بالغ بر 176 ميليون ريال در سال صرفه جويي مالي براي كارخانه فرآورده هاي گوشتي آمل –كاله در پي خواهد داشت.

کليدواژگان:
كمينه سازي ضايعات ، صنايع فرآورده هاي گوشتي ، كارخانه آمل ، كاله
لینک :
http://www.mediafire.com/?4v88mlah7r5c0yo
 
بالا