بانك اطلاعاتي علوم و صنايع غذايي كشور و بررسي مدارك آن طي سال هاي80-1357

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
عنوان:
بانك اطلاعاتي علوم و صنايع غذايي كشور و بررسي مدارك آن طي سال هاي80-1357


نويسنده(گان):
پروين زندي، خديجه خوش طينت، محمدتقي مظلومي،

چکيده:
سابقه و هدف: پراكندگي منابع و خدمات اطلاع رساني در زمينه علوم و صنايع غذايي و مشكلات و پيچيدگي دسترسي به آن ها از عوامل بازدارنده در استفاده از اين منابع محسوب مي شود. با ايجاد بانك اطلاعاتي علوم و صنايع غذايي كشور و روزآمد نگه داشتن آن، بهره گيري كامل و سريع از منابع اطلاعاتي موجود در كشور به زبان فارسي، امكان پذير و به نيازهاي اطلاعاتي پژوهشگران و متخصصان پاسخ داده مي شود. در اين مقاله، پس از بررسي نحوه ايجاد «بانك اطلاعاتي علوم و صنايع غذايي كشور» در سال هاي80-1357 مدارك علمي آن مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرند.
مواد و روش ها: با مراجعه مستقيم تيم گردآوري اطلاعات به مراكز آموزشي ، پژوهشي و اجرايي فعال در زمينه علوم و صنايع غذايي، كاربرگه مشخصات كتابشناختي 7 نوع مدرك زير پوشش طرح در سال هاي 80-1357 تكميل شد. انواع مدارك عبارت بودند از: مقالات منتشر شده در نشريات علمي ـ پژوهشي و علمي ـ ترويجي، مقالات ارائه شده در گردهمايي هاي علمي دانشگاهي ، پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و دكتري، گزارش نهايي طرح هاي پژوهشي، كتاب ها، استانداردهاي مواد غذايي و پروانه هاي ثبت اختراع. طبقه بندي موضوعي مدارك با تعيين گروه اصلي و زيرگروه با استفاده از الگوي FSTA انجام شد. با كدگذاري، تعيين كليد واژه هاي مناسب و با استفاده از نرم افزار طراحي شده، مرحله ورود اطلاعات به رايانه و پردازش آن ها عملي شد و لوح فشرده «بانك اطلاعاتي علوم و صنايع غذايي كشور» آماده بهره برداري شد. توزيع فراواني نسبي مدارك علمي برحسب نوع مدرك، دوره زماني، موضوع، نقش نشريات و گردهمايي هاي علمي و مشاركت متخصصان و پژوهشگران و مراكز علمي و اجرايي در توليد مدارك مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و اطلاعات به دست آمده به صورت جدول و نمودارهاي آماري تنظيم شد.
يافته ها : تعداد مدارك گردآوري شده در اين تحقيق 5071 بود. اين تعداد شامل 443مقاله نشريه(7/8%)، 1725 مقاله گردهمايي (0/34%)، 405 طرح تحقيقاتي (0/8 %)، 956 پايان نامه (9/18%)، 344 كتاب (8/6%)، 1046 استاندارد(6/20%) و 152 پروانه ثبت اختراع (0/3%) بود. كليه مدارك در 18 گروه اصلي و 118 زيرگروه طبقه بندي شدند و4750 كليد واژه به آن ها اختصاص داده شد. تعداد مراكز دربرگيرنده مدارك780عدد، تعداد نشريات علمي46 عنوان، تعداد گردهمايي ها111 عدد و تعداد پديد آورندگان 3739 نفر بود. بيش ترين تعداد مدارك به ترتيب در گروه هاي ميوه ها، سبزي ها و مغزها (0/18%)، شير و فراورده ها (9/10%) و مواد افزودني ، ادويه و چاشني ها (5/10%) بود. كمترين تعداد مدارك به گروه هاي كاكائو، شكلات و فراورده هاي قنادي، تخم مرغ و فراورده هاي آن، و اقتصاد غذا تعلق داشت (به ميزان مساوي 6/0%). تقسيم بندي سال هاي مورد بررسي به دوره هاي سه ساله نشان داد كه بيش ترين تعداد مدرك در دوره80-1378 و كم ترين تعداد در دوره 62-1360 منتشر شده بود. تعداد متوسط مدارك اضافه شده به بانك اطلاعاتي در سال211عدد بود.
نتيجه گيري: با تشكيل اين بانك اطلاعاتي، انتخاب مدارك علمي، گردآوري اطلاعات، جلوگيري از دوباره كاري، پيشرفت در امور آموزشي و پژوهشي با سياست گذاري و برنامه ريزي صحيح تر و دقيق تر براي آينده و با در نظر گرفتن نيازها و كمبودها، به طور مطلوب انجام مي شود. روزآمد نگه داشتن بانك اطلاعاتي و در دسترس قراردادن آن به شكل هاي مختلف و بررسي مستمر مدارك علمي آن از پيشنهادهاي ارائه شده است.


کليدواژگان:
بانك اطلاعاتي، علوم و صنايع غذايي، مقاله، پايان نامه، طرح تحقيقاتي، كتاب، استاندارد، پروانه ثبت اختراع، ايران
لینک :
http://www.mediafire.com/?99yahp73nt5dirk
 
بالا