بانک اطلاعات [ انواع بتن] ►

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
بتن های نسوز منیزیت کرومیتی

بتن های نسوز منیزیت کرومیتی

بتن های نسوز منیزیت کرومیتی


رئیس مرکز تحقیق و توسعه خوزستان گفت :برای نخستین بار در کشور بتن های نسوز منیزیت کرومیتی از نسوزهای باطله صنعت سیمان تولید شد به گزارش تحریریه شبکه خبرمهندس صیف الله گرجی گفت پروژه تحقیقاتی به کارگیری مجدد ضایعات مواد نسوز صنعت سیمان با هدف کاهش الودگی های زیست محیطی و استفاده مجدد از یک سرمایه ملی که در گذشته برای صنعت غیرقابل استفاده بود انجام می شود مهندس گرجی یاداور شد با انجام حجم بالایی از ازمایشها از جمله تعیین وبررسی اثر دانه بندی نوع چسب بررسی های فیزیکی و شیمیایی ازمایشاتی روی نمونه ها در دماهای مختلف از 110 تا 1500 درجه سانتیگراد انجام شد وی گفت بر اساس نتایج بدست امده واحد تحقیق و توسعه موفق به تعیین نقطه بهینه دانه بندی و میزان مصرف افزودنی های لازم در ساخت بتن منیزیت کرومیتی از مواد نسوز غیرقابل استفاده در صنعت سیمان کشور شده است مهندس گرجی افزود کمبود مواداولیه برای تولید محصولات نسوز از جمله مشکلاتی است که تولید کنندگان نسوز در جهان با ان مواجه هستند که این مشکل در ایران حتی در حد بحران بروز داشته است و با توجه به اینکه انچه در کشور تولید می شود جوابگوی نیازهای روزافزون نیست استفاده از این نوع بتن علاوه بر رفع کمبود های موجود سبب هزاران دلار صرفه جوئی ارزی در کشور می شود .
به نقل از سایت خبری ایران بتن
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
آرماتورهای غیر فولادی در بتن

آرماتورهای غیر فولادی در بتن

آرماتورهای غیر فولادی در بتن

در سال های اخیر استفاده محدودی از آرماتورهای غیر فلزی آغاز گشته است هر چند تحقیقات بر روی کاربرد وسیعتر آنها و عملکرد دراز مدت این نوع آرماتورها ادامه دارد این آرماتورها که معروف به آرماتورهای با الیاف پلاستیکی (FRP) هستند از الیاف مختلفی چون الیاف شیشه ای (GFRP) الیاف آرامیدی (Afrp) والیاف کربنی (CFRP) در یک رزین چسباننده تشکیل شده اند.
خاصیت عمده این آرماتورها که سبب کار برد آنها شده است مقاومت در برابر خوردگی آنهاست که می تواند در محیط های بسیار خورنده دوام دراز مدتی داشته باشند. علاوه بر این مقاومت بالا، مقاومت به خستگی بالا، ظرفیت بالای تغییر شکل ارتجاعی، مقاومت الکتریکی زیاد و هدایت مغناطیسی پایین و کم این مواد از مزایای آنها شمرده می شود. البته این مواد معایبی چون کرنش گسیختگی کم و شکننده بودن و خزش زیاد و تفاوت قابل ملاحظه ضریب انبساط حرارتی آنها در مقایسه با بتن را به همراه دارند.
اخیراً از الیاف مختلف شبکه هایی بافته شده و به صورت یک شبکه آرماتور در سطح بتن برای کنترل ترک و کم کردن عرض آن و همچنین در دیوارهای نمای بتنی ازآن استفاده می کنند. تحقیقات روی کاربرد صفحات الیافی به جای صفحات فولادی برای تقویت قطعات خمشی و تیرها و دال ها به ویژه در پل ها ادامه دارد. این صفحات با رزین های اپوکسی به نواحی کششی از خارج اتصال داده می شود. کاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است.
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
بتن ایران، یک پنجاهم استاندارد

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: در کشور ما عمر قطعات بتن از 5 تا 10 سال تجاوز نمی‌کند. در حالی که این قطعات در دنیا بیش از 500 تا هزار سال دوام دارند بتن از جمله مصالح ساختمانی است که در چند سال اخیر به دلیل میزان بالای اهمیت آن در فرآیند ساخت و ساز مشمول استاندارد اجباری شده است. اما اینکه این استاندارد تا چه حد اجرا می‌شود به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه رضایت‌بخش نیست.
دکتر «قاسم حیدری‌نژاد» رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در خصوص وضعیت بتن در کشور گفت: «بتن به عنوان پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی در کشور به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود و به همین دلیل حضور دستگاه‌های نظارتی باید در آن جدی‌تر باشد.»
وی افزود: «البته موسسه استاندارد برای اعمال این استاندارد تلاش می‌کند اما به دلیل گسترده بودن حوزه توزیع و استفاده از بتن این نظارت پررنگ و محسوس نیست.»
حیدری‌نژاد با بیان اینکه در کشور ما سالانه حدود 80 میلیون مترمکعب بتن مصرف می‌شود،‌ گفت: «تولید سیمان در رابطه با تهیه بتن کافی است و در حوزه تولید سیمان تقریبا به مرز خودکفایی رسیده ایم. گر چه این موضوع در مواقعی که اندکی افزایش و کاهش این محصول به وجود می‌آید، منجر به شکل گرفتن بازار سیاه سیمان می‌شود.»
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه تولید سیمان به دلیل استفاده فراوان از انرژی و آلوده کردن محیط‌زیست، گران تمام می‌شود، گفت: «متاسفانه سیمان در کشور ما به شکل نامناسب مصرف می‌شود و مردم گاه برای کارهای بی‌ارزش از سیمان استفاده می کنند.»
وی افزود: «با استفاده از پوزولان ها یا افزودنی‌های پرحجم _ که تا میزان 70 درصد می‌توان به بتن اضافه کرد _ باید مصرف سیمان را پایین آورد.»
حیدری‌نژاد گفت: «در کشور ما عرف است که با مصرف سیمان بیشتر در بتن سعی در مقاوم کردن محصول دارند.‌ در حالی که در دنیا برای این منظور از نسبت‌های استاندارد بهره می‌گیرند.»
وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا علاوه بر مقاومت بر دوام بتن هم بسیار تاکید دارند، گفت: «به طور مثال جداول بتنی کنار خیابان را در نظر بگیرید. در کشور ما به دلیل عمر کوتاه این جدول ها، دایم در حال تعویض آن هستند. عمرقطعات بتنی در کشور ما حدود 5 تا 10 سال است، در حالی که عمر مفید یک سازه بتنی در دنیا بین 500 تا هزار سال است.»
حیدری‌نژاد، با بیان اینکه 2 تا 3 مشکل فرعی بتن در حال حاضر در کشور ما تبدیل به مشکل اصلی شده است، گفت: «تهیه بتن در کارخانه‌ای باید صورت گیرد که امکانات و نیروی کار ماهر در اختیار داشته باشد. ضمن اینکه استفاده از سیمان تیپ‌های مختلف در آماده کردن بتن هم از جمله آن موارد فرعی است که به دلیل رعایت نشدن محصول غیراستاندارد می‌‌شود.»
حمل بتن آماده از مراکز تولید به پای کار هم از مشکلات عمده این صنعت محسوب می‌شود. از آنجایی که کارخانه‌های فراوری بتن دور از شهر قرار می‌گیرند سیستم حمل و نقل بتن و رعایت استاندارد در ماشین‌آلات حمل و نقل از اهمیت فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است.
حیدری نژاد در این خصوص می گوید: «اما متاسفانه به همین دلایل بتن بعد از رسیدن به مقصد از حالت استاندارد خارج می شود و کمی سفت‌تر می‌شود. در این مواقع کارگران ساختمانی به بتن آب اضافه می کنند که این کار از نظر ظاهری بتن را به شکل اولیه‌اش برمی‌گرداند، اما بتن از حالت استاندارد خارج می شود و کیفیت خود را از دست می دهد.»
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به تاثیر نیروی کار ماهر در صنعت بتن در توصیف وضعیت کشور به لحاظ رعایت موازین و استانداردهای علمی در تولید بتن آماده گفت: « در رابطه با صنعت بتن آماده در مرحله گذار قرار داریم. یعنی از خواب بیدار شده‌ایم اما کاملا هوشیار نیستیم.به همین دلیل هیچ آمار و ارقامی در مورد میزان تولید و استفاده استاندارد و غیراستاندارد هم در این صنعت در دست ما نیست.»
وی با بیان اینکه مسولان از وضع موجود صنعت بتن در کشور راضی و خشنود نیستند، گفت:‌ « فکر می‌کنم ظرف یک دوره 3 تا 5 ساله وضعیت بتن بهتر از حال حاضر شود. چون حرکت‌های مثبتی در این زمینه شکل گرفته است.»
وی برگزاری روز بتن را یکی از حرکت‌های مثبت در این خصوص دانست و گفت: «این همایش‌ در راستای آماده‌سازی نیروهای جوان متخصص و تشویق شرکت‌های موفق در تولید بتن می‌تواند در درازمدت تاثیرگذار باشد.»
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معمار
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتابخانه ملى بهترین کار اسکلت بتن آرمه کشور شناخته شد.

کتابخانه ملى بهترین کار اسکلت بتن آرمه کشور شناخته شد.

کتابخانه ملى بهترین کار اسکلت بتن آرمه کشور شناخته شد.

اسکلت بتونى ساختمان کتابخانه ملى از سوى انجمن بتن ایران به عنوان بهترین کار اسکلت بتن آرمه کشور شناخته شد .
علیرضا تابش مدیرعامل سازمان مجرى ساختمان ها و تأسیسات دولتى و عمومى گفت: ساختمان جدید کتابخانه ملی در شرایط عادى مى تواند تا حدود چهار میلیون جلد کتاب و در صورتى که از سیستم قفسه بندى فشرده و یا ربات استفاده کند تا هفت میلیون جلد کتاب و نشریات ادوارى را در خود جاى دهد . این ساختمان داراى سالن هاى همایش ، تالار مطالعه نقشه و منابع ادارى ، شنیدارى و موسیقى ، بخش صحافى ، مرمت ، ضد عفونى منابع کتابخانه ، خدمات پشتیبانى اجرایى ، خدمات نگهدارى ، مخزن هاى بسته و مرکز تحقیقات اسلام شناسى ـ ایران شناسى می باشد.
کاظم موسوى بجنوردى رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملى مى گوید: کتابخانه ملى در سطح منطقه خاورمیانه بى نظیر است و از نظر معمارى حتى از کتابخانه ملى انگلیس نیز زیباتر است . کاظم موسوى بجنوردى رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملى مى گوید: ساختمان جدید کتابخانه ملى در مساحتى بیش از ۹۷ هزار مترمربع ساخته شد که حدود ۶۰ هزار مترمربع آن به بهره بردارى رسیده و حدود ۱۶ - ۱۵ هزار مترمربع از زیربناى آن را تالارهاى مطالعه تشکیل داده اند . این کتابخانه داراى هفت مخزن ، یک دانشکده کتابدارى و چند سالن سخنرانى است و از نظر معمارى ساختمان کتابخانه ملى با دارا بودن مشخصه هاى معمارى ایرانى و اسلامى یادآور شکوه و عظمت ایرانیان ، عمق و وسعت تاریخ و فرهنگ ماست.
وی دامه خاطر نشان کرد، همچنین مى توان از طریق سیستم الکترونیکى کتابخانه ملى به کتابهاى سراسر جهان دسترسى داشت و منبع عظیمى از اطلاعات را در اختیار گرفت . در کنار آن شاید بتوانیم به برخى اساتید ویژه که طرح تحقیقاتى خاصى دارند امکاناتى بدهیم که با در دست داشتن یک رمز ورود از رایانه شخصى خویش به سیستم الکترونیکى کتابخانه ملى متصل شوند. البته اینها طرحهاى در دست بررسى است که به مرور زمان محقق مى شود . دسترسى به اطلاعات نیز از طریق کتاب و اینترنت نیست بلکه ما امکانات صوتى و تصویرى هم در اختیار پژوهشگران قرار مى دهیم.
کلنگ احداث ساختمان جدید کتابخانه ملى در اواخر دوره ریاست جمهورى هاشمى رفسنجانى در سال ۱۳۷۵ به زمین زده شد و براى شرکت در مراسم افتتاحیه توسط آقای خاتمی به همراه ۲۱ وزیر فرهنگ کشورهاى مختلف دعوت به عمل آمد.
شایان ذکر است اسکلت بتونى ساختمان کتابخانه ملى در سال ۸۲ از سوى انجمن بتن ایران به عنوان بهترین کار اسکلت بتن آرمه کشور شناخته شد
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
استاندارد بتن آماده بسیاری از مشکلات را آشکار کرد

استاندارد بتن آماده بسیاری از مشکلات را آشکار کرد

استاندارد بتن آماده بسیاری از مشکلات را آشکار کرد


رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت : اجباری کردن استاندارد بتن آماده در کشور بسیاری از مشکلات را در این زمینه آشکار کرد.
قاسم حیدری نژاد با اشاره به اینکه بتن آماده از اواخر سال 1381 مشمول استاندارد اجباری شده است افزود : در این مدت فاصله واحدهای تولید بتن آماده از شهرها بیشتر مورد توجه قرار گرفت .
وی ضرورت توجه به کیفیت بتن از لحظه تولید تا انتقال و مصرف را بخش دیگری از پیامدهای اجباری شدن استاندارد بتن آماده دانست و گفت : اکنون کشور برای دستیابی به استاندارد واقعی تولید بتن آماده در حال گذر است و تا حدود پنج سال دیگر این استانداردها در کشور بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
خیدری نژاد با تاکید بر ضرورت حضور مستقیم برای نظارت بر تولید , انتقال و مصرف بتن آماده در کشور تصریح کرد : با توجه به گستردگی تولید و مصرف بتن در کشور موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نمی تواند به تنهایی بر این بخش نظارت کند.
وی افزود : شرکت کنترل کیفیت بتن می توانند مسئولیت نظارت بر تولید , انتقال و مصرف بتن را در کشور با استفاده از تسهیلات بانکی و زیرنظر موسسه استاندارد برعهده بگیرند
روزنامه جمهوری اسلام
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت شهرهای جدید با استفاده از بتن آرمه یکپارچه

ساخت شهرهای جدید با استفاده از بتن آرمه یکپارچه

ساخت شهرهای جدید با استفاده از بتن آرمه یکپارچه

وزیر مسکن و شهرسازی در مصاحبه ای گفت: ساخت شهرهای جدید در کشور ایجاد اشتغال کرده است
وی در گردهمایی بررسی سیستم صنعتی بتن آرمه یکپارچه در شهر جدید پرند، افزود: وزارت مسکن و شهرسازی طی هشت سال گذشته با تکیه بر انبوه‌سازی و اجرای آن در شهرهای جدید، این شیوه را به عنوان یک حرفه به مردم معرفی کرده است عبدالعلی‌زاده افزود: ساخت خانه‌های انبوه به صورت بتن آرمه یکپارچه و یا قطعات پیش ساخته بتنی سبب خواهد شد تا مردم در خانه‌های امن زندگی کرده و از بلایای طبیعی در امان باشند
امیر نعمتی" افزود: شهر جدید پرند با استفاده از تجربه ساخت و سازهای دیگر شهرهای کشور ساخته شده و به همین دلیل برای اولین بار تمام زیرساخت های مورد نیاز به دقت آماده و سپس شهر بر روی آن بنا شده است
مدیرعامل شرکت کیسون نیز در خصوص استفاده از سیستم صنعتی بتن آرمه یکپارچه در ساخت خانه، گفت: با بررسی سیستم خانه‌سازی در دنیا به علت سرعت در ساخت و ساز این سیستم را برای انبوه‌سازی خانه در ایران انتخاب کردیم.
منبع سایت خبری ایرنا
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
معجزه پلیمر برای هزاره جدید

معجزه پلیمر برای هزاره جدید

معجزه پلیمر برای هزاره جدید


چند دهه قبل، معماران تنها می­توانستند تصوری از ایده­های خلاقانه و بناهای شگفت انگیز خود داشته باشند، درحالی که امکان ساختن چنین پروژه­های جاه طلبانه­ای وجود نداشت. اما امروزه ساخت پهنه­ای شناور از حبابهای شیشه­ای یا استادیوم ورزشی بافته شده از تیرهای فولادی و یا حتی پوشش شفاف چادر مانندی بر روی هزاران متر مربع زمین - که صرفا می­توانست در تصور آدمی شکل بگیرد - جنبه عملی به خود گرفته است. هرچند عموم مردم، ساخت چنین بناهایی را حاصل ابتکار و خلاقیت معماران و مهندسان می­دانند اما حقیقت اینست که برپایی چنین سازه­هایی بیش از هر چیز مدیون ویژگی­های منحصر به فرد متریالی است که بطور مخفف ETFE نامیده می­شود.
ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) یک پلیمر پایه فلوئوروکربن بسیار بادوام و با قابلیت­های فوق العاده است که از آن به عنوان متریال ساختمانی آینده نام برده می­شود. این پلیمر شگفت انگیز یک پلاستیک شفاف تفلونی است که جایگزین شیشه و پلاستیک­های معمولی در بسیاری از ساختمانها شده است. هر چند این متریال با کارهای معماری شگفت انگیز به جهانیان معرفی شده است اما در حقیقت تاریخچه اختراع آن به دهه 70 میلادی برمی­گردد که نخستین بار در صنایع هوانوردی به کار برده شد. ETFEاز حدود 15 سال پیش مورد توجه معماران قرار گرفت و هم اکنون بناهای بسیاری در سرتاسر جهان با استفاده از آن ساخته می­شوند.
ETFE در مقایسه با شیشه، امتیازات فوق­العاده­ای دارد که از آن جمله می­توان به وزن بسیار کم آن اشاره کرد، به گونه­ای که با دارا بودن یک درصد وزن، هم نور بیشتری را از خود عبور می­دهد و هم عایق بهتری محسوب می­شود. از لحاظ هزینه­های نصب، بین 24 تا 70 درصد صرفه اقتصادی دارد. از دیگر ویژگی­های آن می­توان به حالت ارتجاعی فوق­العاده آن اشاره کرد که می­تواند تا 400 برابر وزن خودش را تحمل کند. این متریال به خاطر سطوح کربنی لغزنده خود، بصورت خودکار، گرد و غبار و چرک و لکه را پاک می­کند، همچنین طول عمر زیاد داشته و از قابلیت بازیافت برخوردار است.

نمونه­ای از کاربردهای ETFE در جهان معماری:

پروژه Eden در انگلستان (2001 )این پروژه عظیم ترین بنای ساخته شده با استفاده از ETFE می­باشد. این بنا گلخانه بزرگی با گنبدهای ژئودزیک است که قابلیت پرورش انواع گونه­های گیاهی بومی اقلیم­های مختلف سرتاسر جهان را داراست. از اقلیم مدیترانه­ای گرفته تا جنگلهای پرباران استوایی. اما نکته اینجاست که تمام این ویژگی­ها مدیون قابلیتهای فوق­العاده ETFE نظیر انعطاف پذیری، سبکی، دوام و ... است که معمار پروژه نیکولاس گریمشاو را در طراحی و اجرای آن یاری نموده است.

این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید

استادیوم Basel در سوئیس (2001)
این پروژه توسط معماران هرزوگ و دمورن طراحی شده است. استادیوم شکل پف کرده خود را در نمای بیرونی از پانلهای بادکرده­ای به دست آورده است که از ورق­های ETFE ساخته شده­اند. برای ایجاد چنین پانلهایی، هوای خشک با فشار به داخل دو ورق­ ETFE که از تمام جهات به یکدیگر جوش داده شده­اند، دمیده می­شود. در نمای این استادیوم نام شهر باسل توسط ورق­های ETFE که دارای رنگ قرمز ثابتی هستند حک شده است و در سایر قسمت­ها، نما بصورت نیمه شفاف همانند پرده سینما است که با جلوه­هایی از طریق پرژکتورها روشن می­شوند.


استادیوم Alianz-Arena در آلمان (2005 )
این استادیوم فوتبال در مونیخ، ابتکار دیگری از هرزوگ و دمورن است. لقب (قایق بادی) این استادیوم، ریشه در شکل منحصر به فرد و نیز 2800 پانل پف کرده ETFE دارد که نمای خارجی آن را پوشانده­اند. همانند استادیوم باسل، پوسته استادیوم آلیانز هم، شب هنگام روشن می­شود و بسته به تیمی که در آن میزبان است به رنگهای قرمز، آبی یا سفید درمی­آید.


مرکز بازیهای آبی پکن (2007 )
این ساختمان ملقب به مکعب آبی است و میزبان بازیهای آبی المپیک 2008 پکن خواهد بود. در طراحی و ساخت این بنا، بر اساس ایده خاص آن، از 4000 پانل ETFE در جداره­ها و سقف استفاده شده است تا جلوه­ای حباب مانند در داخل و خارج آن ایجاد شود. مکعب آبی دارای 5 استخر برای شنا، شیرجه و واترپلو و 17000 سکو برای تماشاگران است. همچنین این ساختمان جزء معدود بناهایی در جهان است که بیشترین بهره وری انرژی را داراست. لایه­های حبابی آبی رنگ در نما، این قابلیت را بوجود آورده تا ساختمان همانند یک گلخانه، تا 90 درصد انرژی تابشی خورشید را در خود حبس کرده و از آن برای گرمایش داخلی و گرمایش استخرها استفاده شود.


استادیوم ملی پکن (2007 )
به فاصله نیم کیلومتر از مکعب آبی، محل استقرار آشیانه پرنده "Bird’s Nest" یعنی استادیوم ملی پکن است که کاری دیگر از معماران، هرزوگ و دمورن می­باشد. این پروژه تضادی است از یک اسکلت فولادی به هم تنیده صلب و لایه های نرمETFE که با یکدیگر ترکیب شده­اند و در واقع از لایه­های ETFE برای پوشش فضاهای میان استراکچر فولادی استفاده شده است.


مرکز تفریحی Khan Shatyry در قزاقستان (2008 )
این پروژه که توسط دفتر معماری نورمن فاستر طراحی شده یک مرکز بزرگ تفریحی و فرهنگی است که در آستانه، پایتخت کشور قزاقستان واقع شده است. این مرکز که در حال ساخت می­باشد، شامل گستره­ای از فروشگاه­ها، کافه­ها، تئاترهای نمایش و ... می­یاشد. سازه این بنا به یک چادر غول پیکر برفراز یک کوهستان شباهت دارد. در حقیقت ETFE نقش یک ستاره را در ساخت این بنا بازی می­کند و غشاء عظیم خارجی آن را تشکیل می­دهد. در نتیجه این امکان فراهم می­شود که در عین عبور نور به فضاهای داخلی، مردم در مقابل اثرات نامطلوب آب و هوای ناملایم، محافظت شوند و کل مجموعه در سرتاسر سال قابل استفاده گردد.

 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
بتن انعطاف‌پذير

بتن انعطاف‌پذير

بتن انعطاف‌پذير دانشمندان دانشگاه ميشيگان بتن انعطاف‌پذير ساختند

دانشمندان دانشگاه ميشيگان گونه جديدي از بتن مسلح با الياف ساخته‌اند كه از بتن عادي 40 درصد سبك‌تر و در برابر ترك خوردن 500 بار مقاوم‌تر است.این بتن جديد كه "كامپوزيت سيماني مهندسي"، ناميده شده ، به دليل عمر طولاني در دراز مدت از بتن معمولي ارزان‌تر است



عملكرد اين بتن جديد از يك طرف به دليل وجود الياف نازكي است كه 2 درصد حجم ملات بتن را تشكيل مي‌دهد و از طرف ديگر به اين خاطر است كه خود بتن از موادي ساخته شده است كه براي ايجاد حداكثر انعطاف‌پذيري طراحي شده‌اند. به گفته دانشمندان، بتن جديد كه "كامپوزيت سيماني مهندسي"، ناميده شده ، به دليل عمر طولاني‌تر در دراز مدت از بتن معمولي ارزان‌تر است. به گفته "ويكتورلي" استاد گروه مهندسي سازه "دانشگاه ميشيگان" و سرپرست تيم سازنده بتن، تكنولوژي كامپوزيت سيماني تاكنون در پروژه‌هايي در ژاپن، كره، سوئيس و ايتاليا به كار گرفته شده است. استفاده از آن در ايالات متحده به نسبت كندتر بوده.



اين در حالي است كه بتن متعارف داراي مشكلات بسياري از جمله نداشتن دوام و پايداري، شكست در اثر بارگذاري شديد و هزينه‌هاي تعمير در اثر شكست است.
به گفته "لي"، بتن نشكن يا انعطاف‌پذير به جز شن درشت از همان مواد تشكيل‌دهنده بتن معمولي ساخته شده است.
بتن نشكن كاملا شبيه بتن عادي است اما تحت كرنش‌هاي بسيار بزرگ، بتن كامپوزيت سيماني تغيير شكل مي‌دهد، اين قابليت از آن جا ناشي مي‌شود كه در اين نوع بتن؛ شبكه الياف داخي سيمان قابليت لغزيدن داشته و در نتيجه انعطاف‌ناپذيري بتن كه باعث تردي و شكنندگي است، از ميان مي‌رود.
امسال براي اولين بار، "اداره حمل و نقل ميشيگان" براي نوسازي قسمتي از عرشه پل "گرواستريت" بر فراز بزرگراه "4 و I" از كامپوزيت سيماني استفاده مي كند. دالي از جنس كامپوزيست سيماني جايگزين يك مفصل انبساطي در اين قسمت از پل خواهد شد تا با متصل كردن دال‌هاي بتني مجاور به هم، عرشه‌اي يكنواخت از بتن به وجود آورد. استفاده از مفصل انبساطي به عرشه بتني قابليت حركت در اثر تغييرات مي‌بخشد. اما در هنگام گير كردن مفصل‌ها، مشكلات زيادي پيش مي‌آيد.
دانشمندان انتظار دارند استفاده از كامپوزيت سيماني باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها شود.
اگر چه هنوز مطالعات دراز مدت زيادي براي تاييد عملكرد كامپوزيت سيماني مورد نياز است، مقايسه‌هاي انجام شده در "مركز سيستم‌هاي پايدار"، از "دانشده منابع طبيعي و محيط زيست"، به همراه گروه "لي"، نشان مي‌دهد كه در يك دوره 60 ساله، استفاده در عرشه پل، كامپوزيت سيماني نسبت به بتن عادي 37 درصد ارزان‌تر است، 40 درصد انرژي كمتري مصرف مي‌كند و باعث كاهش انتشار دي اكسيد كربن تا 39 درصد مي‌شود.

http://www.memaran.ir/modules.php?
منبع:
_
 

Gha$em

عضو جدید
بتن مناسب برای معابر

بتن مناسب برای معابر

سلام،،درمورد بتن مناسب برای معابر تحقیق دارم،،هرمطلبی دارین دریغ نکنین،،فوریه،کمکم کنید ممنون میشم:gol:
 

amirabas_ali

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوام بلند مدت بتن پیش ساخته شده با سیمان های مختلف در شرایط ساحلی

دوام بلند مدت بتن پیش ساخته شده با سیمان های مختلف در شرایط ساحلی

دوام بلند مدت بتن پیش ساخته شده با سیمان های مختلف در شرایط ساحلی

امروزه اکثر سازه های عمرانی را سازه های از جنس فولاد تشکیل می دهند اما استفاده از سازه های بتنی نیز روز به روز در حال افزایش است. با این حال در سازه های از جنس بتن در اثر رعایت نکردن اصول ساخت بتن به منظور دوام بتن پس از گذشت مدت زمان اندکی از بهره برداری ، خوردگی هزینه های هنگفتی بر ساختمان سازه اعمال می کند، که حتی در برخی موارد ساخت مجدد سازه نسبت به ترمیم آن اقتصادی تراست . این قضیه در مورد سازه های در معرض آب دریا بحرانی تراست وعمر مفید سازه های ساحلی جنوب کشورتاییدی بر این امرمی باشد . در این حال بهترین کار انجام تحقیقات لازم برای شناخت عوامل خوردگی و راه های کاهش آن می باشد ، که استفاده از این راهکارها موجب کاهش هزینه های ثانویه جهت ترمیم سازه می گردد . در نتیجه امروزه خوردگی به عنوان عاملی که شدیداً سازه بتنی را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار مورد توجه قرار گرفته است .
در این مقاله به بررسی نتایج آزمایشات انجام شده بر روی نمونه های بتنی ۳۰ ساله نگهداری شده در شرایط ساحلی که توسط یک گروه محقق ژاپنی انجام گرفته است ، می پردازیم .


مقدمه
ساخت سازه هایی با دوام زیاد در شرایط ساحلی از عمده ترین معضلات بتن سازی می باشد. اکثر سازه های ساحلی به
علت نفوذ کلرید و خوردگی میلگردهای واقع در بتن آسیب می بینند و ساختارهای میکروسکپی بتن در اثر ایجاد محصولات واکنش هیدراته شدن سیمان و آب دریا که غالباً CO2 محلول در آب و نمکهای منیزیم مانند MgCl2 و MgSo4 می باشند ، آسیب می بینند.
سرعت تخریب بتن به نوع سیمان و نسبت آب به سیمان و چنین عواملی بستگی پیدا می کند.
به منظور قضاوت در مورد اثرانواع مختلف سیمان بر دوام طولانی مدت بتن ، آزمایشاتی بر روی نمونه های ۳۰ ساله که با انواع مختلف سیمان ساخته شده، انجام گرفته است .
در این تحقیق مطالعات گسترده ای روی نمونه های بتنی ۳۰ ساله که در شرایط ساحلی قرار داشته اند انجام شد و انواع سیمانهای پرتلند معمولی (OPC) ، پرتلند با مقاومت اولیه زیاد (HES) ، پرتلند با حرارت کم (MH) ، سیمان سرباره ای نوع B یا (SCB) ، و سیمان آلومیناتی (AL) مورد بررسی قرار گرفت. در مورد آب اختلاط ،اثر انواع اب آشامیدنی و آب دریا بررسی گردید. شرایط محیطی بصورت تمام مستغرق و جزر و مدی مورد آزمایش قرار گرفت.
در این تحقیق مقاومت فشاری بتن، غلظت کلرید موجود در بتن ، میزان خوردگی میلگردها ، ساختار میکروسکپی و کانی شناسی بتن و سطوح چسبندگی ملات - فولاد مورد بررسی قرار گرفته است .
بر پایه این آزمایشات نتیجه می شود که انتخاب نوع سیمان تاثیر به سزایی در میزان نفوذ کلرید و خوردگی میلگردهای فولادی داخل بتن دارد. از نتایج این آزمایشات طولانی مدت می توان به منظور مقایسه با تحقیقات آزمایشگاهی کوتاه مدت استفاده کرد.
مواد مصرفی و نسبت اختلاط
در ساخت نمونه ها انواع سیمانهای پرتلند معمولی (OPC) ، پرتلند با مقاومت اولیه زیاد (HES) ، پرتلند با حرارت کم (MH) ، سیمان سرباره ای نوع B (SCB) و (SCB) اضافه گردید. ترکیبات سیمانها در جدول شماره ۱ آورده شده است. برای سنگدانه از شن شکسته و ماسه رودخانه ای به ترتیب به عنوان درشت دانه و ریز دانه استفاده شده و بزرگترین اندازه سنگدانه برابر ۲۵ میلیمتر بود. از میلگردهای فولادی با قطر ۹ میلیمتر برای مسلح کردن نمونه ها استفاده گردید.
نسبت اختلاط بتن در جدول شماره ۲ نشان داده شده است. عیار سیمان در همه نمونه ها ثابت و برابر kg/m³ 290 بود.
OPC-T به معنی نمونه ساخته شده با سیمان پرتلند معمولی (OPC) میباشد که آب اختلاط آن آب آشامیدنی است و OPC-S به معنی نمونه ای است که با (OPC) ساخته شده و آب اختلاط آن آب دریا می باشد.


جدول شماره 1 – ترکیبات فیزیکی و شیمیایی سیمانها


جدول شماره 2- نسبتهای اختلاط بتن​

ابعاد نمونه ها و شرایط نگهداری
نمونه های بتنی بصورت استوانه ای به قطر ۱۵۰ میلیمتر و ارتفاع ۳۰۰ میلیمتر ساخته شدند.در هر نمونه مسلح سه عدد میلگرد به قطر ۹ میلیمتر و طول ۱۸۰ میلیمتر با پوشش هایی به ضخامتهای ۴۰،۲۰ و ۷۰ میلیمتر در بتن قرار داده شد (شکل شماره ۱) . پس از قالب گیری تمام نمونه ها در یک اتاق با دما و رطوبت ثابت نگهداری شدند. پس از یک روزقالب ها برداشته شده و نمونه ها به داخل تانک آب استاندارد (حرارت 21 درجه) منتقل شدند. نمونه های (HES) به مدت سه روز و سایر نمونه ها به مدت ۶ روز عمل آوری شدند. همه نمونه ها پس از عمل آوری به شرایط محیطی ساحلی منتقل شدند. نمونه های بتن غیر مسلح (OPC) ، (MH) و (SCB) برای برآورد مقاومت فشاری ۲۸ روزه مورد آزمایش قرار گرفتند. سایر نمونه ها تا پایان ۳۰ سال در شرایط محیطی مستغرق و جزر و مدی قرار گرفتند. ارتفاع آب و محل قرار گیری نمونه ها در حوضچه جزر و مد در شکل ۲ نشان داده شده است. در حالت مستغرق نمونه ها در حدود ۰,۶ متر زیر سطح آب قرار داشتند. نمونه های جزر و مدی در معرض سیکل های ۵ ساعت مرطوب و ۷ ساعت خشک قرار گرفتند. آب دریا بصورت اتوماتیک مستقیماً از دریا به داخل حوضچه پمپ شده و با وقفه منظم از حوضچه به دریا خالی می شد.


شکل 1 - شکل و ابعاد نمونه ها

شکل 2- تغییرات سطح آب در حوضچه جزر و مد و محل قرارگیری نمونه ها​

نتایج آزمایش ها و بررسی آن
عمق کربناسیون
بیشترین عمق کربناسیون برای نمونه های سیمانی (HES) ، (OPC)و (MH) بدست آمده که برابر ۵ میلیمتر بود . برای نمونه (SCB) این عمق حدوداً برابر ۲ میلیمتر و برای نمونه (AL) بسیار ناچیز بود. با توجه به اینکه کمترین عمق پوشش روی میلگرد ها ۲۰ میلیمتر بوده است بنابراین نمونه ها تنها در معرض خوردگی ناشی از نفوذ کلرید قرار داشته اند.
مقاومت فشاری
مقاومت های فشاری بتن در سن ۲۸ روزه یا کمتر در جدول شماره ۳ آورده شده است. بدون درنظر گرفتن نوع سیمان ، استفاده از آب دریا باعث بالا رفتن مقاومت های اولیه می گردد (بغیر از سیمان آلومیناتی). با نادیده گرفتن نوع سیمان مقاومت بتن واقع در شرایط ساحلی تا سن ۵ سالگی افزایش می یابد و بعد از این سن شروع به کاهش یافتن می کند بطوریکه در سن ۲۰ سالگی مقاومت آن به مقاومت ۲۸ روزه و یا کمتر از آن میرسد. AL-S در سن ۲0 سالگی و شرایط ساحلی در مقایسه با سایر سیمان ها بیشترین مقاومت فشاری را از خود نشان داد که نسبت به AL-T 20 % بیشتر بود. این امر نشان می دهد که سیمان آلومیناتی مخلوط شده با آب دریا عملکرد بهتری در مقاومت دراز مدت داراست.
سولفات باعث کاهش ناچیزی در مقاومت های فشاری اولیه می شود ، اما تاثیر آن در کاهش مقاومت سنین بالاتر بسیار محسوس می باشد. کمترین مقاومت فشاری برای نمونه آلومیناتی بدست آمد ، که با توجه به بزرگی حجم حفرات ایجاد شده در نمونه های ساخته شده با سیمان آلومیناتی مخصوصاً در قسمت های داخلی، قابل توجیه می باشد. حفرات ریز موجود در قسمت های داخلی ناشی از تغییر فاز محصول هیدراسیون از CAH10 و C3AH6 در سیمان آلومیناتی مخلوط با آب آشامیدنی می باشد که در مورد آب دریا این تغییر فاز دیده نمی شود. تغییر فاز محصول هیدراسیون مقدار کمی آب آزاد می کند که باعث ایجاد فضاهای خالی می گردد. نفوذ یونهای سولفات و منیزیم به داخل نمونه ها مخصوصاً نمونه های ساخته شده با (SCB) و (AL) فقط به بخش نازک و سطحی نمونه ها محدود می شود. این نتایج نشان می دهد که ساختار میکروسکوپی بتن در طولانی مدت تحت شرایط نرمال آب دریا قادر است سالم باقی بماند.


جدول شماره 3 – مقاومت های سنین اولیه و ۳۰ ساله

نفوذ کلرید
غلظت محلول کلرید برای حالت های مخلوط شده با آب آشامیدنی در شکل شماره ۳ نشان داده شده است . الگوی نفوذ کلرید برای (HES) ، (OPC) و (MH) تقریباً شبیه هم می باشد نفوذ کلرید در نمونه از (SCB) از (HES) ، (OPC) و (MH) کمتر است . برای (AL) نفوذ کلرید کمترین مقدار است . در مورد(MH) ، (HES) ، (OPC)و همچنین (SCB) غلظت کلرید در فاصله کمی از قسمت سطحی مشاهده می شود . برای (AL) بیشترین غلظت کلرید درقسمت سطحی مشاهده شده و با افزایش عمق مرتباً کاهش می یابد. برای نمونه های ساخته شده با محتوی سولفات بیشتر، نفوذ کلرید نسبتاً کمتری مشاهده شده است . با مطالعه ساختار میکروسکپی دیده می شود که در مورد (SCB) و (AL) قسمت بیرونی نمونه ها پس از سی سال چگالتر گردیده است و بهبود ناچیزی برای نمونه های(MH) ، (HES) ، (OPC) مشاهده می شود. به نظر میرسد چگالتر بودن ساختار (SCB) و (AL) باعث بلوکه شدن کلرید در ناحیه خارجی باشد که به بهبود ساختار میکروسکپی بتن کمک می کند غلظت محلول کلرید برای حالت های مخلوط شده با آب دریا در شکل شماره ۴ نشان داده شده است. این نتایج برای بتن مخلوط شده با آب آشامیدنی نیز قابل تعمیم می باشد. صرفنظر از نوع نمونه ها سطح کلرید در ناحیه داخلی (حتی ۷۰ میلیمتری پوشش بتن) از حد مجاز کلرید تعریف شده که ۰,۴ % مقدار سیمان می باشد ، تجاوز میکند. این بیانگر آن است که امکان خوردگی میلگردهای فولادی در تمامی نمونه ها زیاد می باشد. امکان حتمی خوردگی برای حالتهای(MH) ، (HES) ، (OPC) با صرفنظر از عمق پوشش وجود دارد ، این بدین معنی است که با استفاده از این سیمانها نمی توان نفوذ کلرید را محدود کرد تا مانع از خوردگی میلگردهای فولادی داخل بتن در یک دوره ۳۰ ساله یا کمتر شد.بر پایه نتایج اشاره شده در بالا نفوذ کلرید در نمونه های بتنی به ترتیب عبارت است از:
(OPC),(HES),(MH)>(SCB)>(AL)

شکل 3 – غلظت کلرید محلول درنمونه های با آب اختلاط آشامیدنی​


شکل 4 – غلظت کلرید محلول در نمونه های با آب اختلاط دریا​
برآورد فیزیکی خوردگی
مساحت خوردگی روی میلگرد های فولادی با عمق پوشش مختلف در شکل شماره ۵ نشان داده شده است. کمترین مساحت خوردگی برای (SCB) مشاهده می شود. نمونه های واقع در شرایط جذر و مدی مساحت خوردگی نسبتاً بیشتری را نشان می دهد. جالب توجه است که برای (AL) مخلوط شده با آب دریا در مقایسه با (AL) مخلوط شده با آب آشامیدنی مساحت خوردگی خیلی کمتر می با شد. همچنین نواحی خوردگی بیشتری برای نمونه (AL) مخلوط شده با آب آشامیدنی در محیط جذر و مدی دیده می شود. که به خاطر وجود خلل و فرج در سطح تماس بین فولاد- بتن به وجود آمده است و علت آن تغییر فاز محصول هیدراسیون از CAH10 به C3AH6 می باشد . با وجود خلل و فرج در سطح تماس فولاد و بتن نفوذ اندکی کلرید موجب خوردگی میلگرد فولادی می گردد.

شکل 5 - مساحت خوردگی میلگردهای فولادی (شکل بالا حالت مستغرق- شکل پایین حالت جزرومدی)
ساختار میکروسکپی ملات هیدراته شده
حجم خلل و فرج در ناحیه داخلی نمونه های (SCB) و (AL) در مقایسه با ناحیه داخلی کمتر می باشد. برای (OPC) و (HES) مقدار کمی افزایش در خلل و فرج قسمت خارجی نسبت به قسمت داخلی وجود دارد. کاهش خلل و فرج مویینه در ناحیه خارجی برای نمونه های (SCB) و (AL) باعث کاهش نفوذ کلرید در بتن می شود. قابل توجه است که در نمونه (AL) مخلوط شده با آب آشامیدنی در مقایسه با سایر نمونه ها ، در نلحیه داخلی خلل و فرج نسبتا بیشتری دیده می شود.
ساختار میکروسکپی خلل و فرج در ناحیه داخلی نمونه ساخته شده از (AL) مخلوط شده با آب آشامیدنی به خاطر تغییر فاز محصولات هیدراسیون CAH10 به C3AH6 می باشد که در نتیجه آن آب آزاد شده و باعث افزایش خلل و فرج می شود .افزایش ناچیزی در حجم حفرات در قسمت داخلی نمونه AL مخلوط شده با آب دریا مشاهده می شود ، چرا که در نمونه AL مخلوط شده با آب دریا تغییر فاز محصول هیدراسیون از CAH10 به C3AH6 رخ نمی هد. آزمایشات نشان می دهد یونهای سولفات و منیزیم فقط در ناحیه سطحی متمرکز شده اند اما کلرید به سمت ناحیه داخلی پخش شده است. قسمت بیرونی نمونه های سبوده و تخریب زیادی در ملات سخت شده موارد دیگر مشاهده نشد. این نتایج بیانگر است که بطور کلی آب دریا برای ملات سخت شده مضر نمی باشد. حتی به بهبود ساختار میکروسکپی بتن در ناحیه خارجی نمونه ها مخصوصاً برایاخته شده با AL نسبت به سایر نمونه ها خیلی چگالتر نمونه های (SCB) و (AL) کمک می کند.

3-7 سطح تماس ملات – فولاد
میکرو گراف های شکل شماره 6 سطح جدا شده بتن از میلگردهای فولادی را برای نمونه های (SCB) ، (AL) و (OPC) نشان می دهد. میکرو گراف های شکل شماره ۷ سطوح جدا شده و ترک خوردگی های عمود بر میلگردهای فولادی را نشان می دهد. بخش بالای خط چین نشان دهنده سطح جدا شده و بخش زیرین آن نشان دهنده نواحی ترک خورده بتن محیط بر میلگردهای فولادی میباشد. بدلیل خاصیت جمع شدگی دانه های سیمان عموماً فضاهای خالی در اطراف میلگردها بوجود می آید. در شکل شماره ۶ دیده می شود که بعد از قرار داشتن طولانی مدت نمونه ها در شرایط ساحلی ، به علت رسوب اترینجیت ، مونوسولفات و سایر نمکها فضاهای خالی به تدریج پر گشته و ناپدید شده اند. همچنین دیده می شود که در مورد AL-S سطح جدا شده بتن محیط بر میلگردهای فولادی نسبت به AL-T چگالتر است و دلیل آن شاید این امر باشد که در محصولات واکنش هیدراسیون با آب دریا تغییر فاز از CAH10 به C3AH6 وجود ندارد. با انجام این آزمایشات دیده شد که فضاهای خالی کوچک پس از ۳۰ سال قرار گرفتن نمونه در شرایط ساحلی بصورت ناچیزی ترمیم شده است و نتایج نشان می دهد که با قرار گیری طولانی مدت نمونه ها در معرض آب دریا بتن در سطح تماس بتن- فولاد بهبود یافته است.


شکل 6- سطح جدا شده بتن از میلگرد های فولادی


شکل 7- سطح تماس بتن – فولاد​

نتیجه گیری
با انجام آزمایشات روی نمونه های بتنی ۳۰ ساله که با انواع مختلف سیمانهای پرتلند معمولی (OPC) ، پرتلند با مقاومت اولیه زیاد (HES) ، پرتلند با حرارت کم (MH) ، سرباره ای نوع B (SCB) و سیمان آلومیناتی (AL) ساخته شده اند ، نتایج زیر بدست آمده است:
1- ازنظر نفوذ کلرید در بتن: (OPC),(HES),(MH)>(SCB)>(AL) می باشد.
2- برای بتن با آب آشامیدنی میزان خوردگی میلگردهای فولادی به ترتیب زیر می باشد:
(OPC),(HES),(MH),(AL)>(SCB)
ولی AL مخلوط با آب دریا کمترین میزان خوردگی میلگرد را از خود نشان داده است.
3- AL مخلوط با آب دریا جلوی تغییر فازمحصول هیدراسیون CAH10 به C3AH6 را می گیردو تحت شرایط خاص می توان برای اختلاط با آب دریا ، سیمان آلومیناتی را پیشنهاد داد.
4- گرفتن نمونه در شرایط ساحلی بصورت ناچیزی ترمیم شده است و نتایج نشان می دهد که با قرار گیری طولانی مدت نمونه ها در معرض آب دریا بتن در سطح تماس بتن- فولاد بهبود یافته است.
5- فضاهای کوچک موجود در سطح تماس بتن و فولاد به علت رسوب اترینجیت ، مونوسولفات و ... پس از ۳۰ سال التیام ناچیزی داشته است.
6- در شرایط عادی آب دریا برای ملات سخت شده مضر نمی باشد.

منابع
بتن شناسی (خواص بتن )- تالیف پروفسور نویل - ترجمه دکتر هرمز فامیلی
رمضانیانپور- دکتر علی اکبر - دوام بتن با سیمانهای پوزولانی در شرایط آزمایشگاهی مشابه خلیج فارس 1380
سایتهای اینترنتی مختلف از جمله :www.j-act.org ، www.elsevier.com

این مقاله در یازدهمین کنفرانس دانشجویان عمران سراسرکشور CESC 2004 ارایه شده و کاری ارزشمند از تلاش آقایان سید عباس موسوی دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا همدان و الوند داودی دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه بوعلی سینا همدان

 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نانوتکنولوژی برای سیمان در حجم زیاد

نانوتکنولوژی برای سیمان در حجم زیاد

[FONT=tahoma, Arial, Helvetica]نانوسم (nanocem) يك تحقيق جديد شبكه اروپاست كه بر روي مراحل توسعه اصول فني نانو (مقياس يك بيليوني) در مواد سيماني متمركز شده است.

بستهاي سيمان پورتلند ، اجزا اوليه فعال بتن هستند كه در بيشتر ساختمانهاي مدرن استفاده مي شوند . ديگر تشكيل دهنده هاي بتن ، آب و مصالح دانه اي ريز و درشت (مانند شن و سنگ) هستند.
بستها از جوش سيمان پورتلند با زمينه كمي از سولفات كلسيم ساخته شده اند و به طور متداول شامل پودرهاي ريز معدني مثل سنگ آهك ، پوزولان (معمولا خاكسترهاي آتش فشاني) ، خاكستر بادي (معمولا از زغال سوخته گياهان پر قدرت) و سرباره دانه اي كوره بلند ، هستند.
چنين گردهمايي به عنوان مواد سيماني تكميلي تلقي مي شوند زيرا آنها براي جايگزين شدن به جاي بيشتر چسب سيمانهاي گران استفاده مي شوند. مواد افزودني شيميايي مانند افزودني ها كاهنده آب ، فوق روان كننده ها (خمير كننده ها) ، كندگير كننده ها ، تند گير كننده هاي بتن و عوامل هوازا مي توانند به بتن در مقدار كم اضافه شوند تا خصلتهاي بتن را براي موارد استفاده خاص تغيير دهند.

توضيح درباره نانو :

گر چه سيمان پرتلند در مقدار وسيع در مواد دست ساز بشر بر روي زمين استفاده مي شود اما فهم مكانيزم اصلي ، حاوي خصوصياتش به طور طبيعي باقي مانده است . مراحلي كه در طول 1لحظات نخستين واكنش با آب اتفاق مي افتد ، مي تواند ساختارهاي بزرگ و ريز را تحت تاثير قرار دهد و اجراي طولاني مدت يك ساختار را در پي داشته باشد.
بيشتر واكنشهاي شيميايي كه عملكرد مواد سيماني را كنترل مي كند در مقياس نانو سنج (يك بيليون) اتفاق مي افتد ولي اكثر تحقيقات ، عمليات مهندسي گرفته اند و بر روي مرحله درشت (قابل ديد) متمركز شده اند. فقدان فهم جزييات مولكولي از رشد چشم گير تقريبا جلوگيري كرده و موج ناتواني در پيش بيني وضع آينده شده است. نياز براي آزمايش مكرر خصوصيات در تناسب درشت دانه اي مانع نوآوري و استخراج در scm هايي كه به طور گسترده اي در دسترس قرار دارند ، شده است كه به طور كلي در جا دادن انرژي اندك (جدول سمت راست را ببينيد) و غير سمي مي باشند.
در حال حاضر ، در هر ساختماني كه در آن از مواد سيماني جديد با عملكرد بالا استفاده مي شود ، نياز به تست زمان (طولاني كردن) دارد. با كسب دانش بنيادين ، اين مواد مي توانستند به جاي آزمايش و خطا با طراحي و پايه گذاري بر روي مدلهاي معتبر ، ساخته شوند.
هدايت در مسير صحيح :
در طول اين فعاليت بر روي اين مطلب يعني نانوسم ، 21 انجمن علمي به همراه 12 شريك صنعتي كه 5 شركت بزرگ توليد كننده سيمان را در بردارد بنا نهاده شد و در 11 كشور اروپايي گسترش يافت و در طول يك چهارم قرن گذشته انقلابي در تكــــنيكهاي تجربي براي رسيدگي به مواردي مثل تشـــديد طيف بيني مغناطيســــي هستـــــه اي (nmr) و نيروهــاي ميكروسكوپي بوجود آورده اند و به شركاي نانوسم امكان دسترسي به ابزارهاي پيشرفته را داده است.
شركتهاي صنعتي خط شروع مالي براي شبكه ارتباطي فراهم كرده اند و راهنمايي با احترام به پيش بيني علايق بازار فراهم نموده اند. اعضاي انجمن علمي مجبور هستند كه حداقل يكي از پروژه هاي تحقيقاتي مستقل مالي را با شبكه ارتباطي تسهيم كنند و بايد تحقيقاتشان را به روش تعاوني و مكمل توسعه دهند .
كارگاههاي اصلي برگزار مي شوند تا قسمتهاي مهم خالي علمي را پيدا كنند و با ارتباط دادن پروژه هاي تحقيقاتي ، سعي در پر كردنشان نمايند.
اين كميته هدايت كننده شامل 5 نماينده از شركاي صنعتي و 5 نفر از انجمن علمي است . جلسات تجاري دو بار در سال برگزار مي شود . برنامه تحقيقاتي شبكه ارتباطي ، چهار پروژه اصلي و پروژه شريكي در دست اجرا داد كه شامل موارد زير است :
مجموعه هيدرات كه خود متشكل از كربن ، سولفور هيدروژن (c-s-h) مي باشد. در حال حاضر مشخص كردن كمي تركيب وجهه هيدراتي ممكن نيست در حال حاضر مشخص كردن كمي تركيبي هيدراتي كه از هيدرات يك سيستم سيماني منتج شده است ، ممكن نيست ، مخصوصا زماني كه (scm) هايي مثل خاكستر بادي يا سرباره شامل آنها مي شود. هدف اين پروژه ها تعيين مواد تشكيل دهنده و استحكام تركيب وجهي هيدرات است كه انتظار مـي رود ، در دماي بالاتر از 50 درجه سانتي گراد اتفاق بيفتد. اين تحقيق شامل پروژه هاي دكتراي تخصصي است كه به طور پيوسته توسط دانشگاه هاي ابردين aberdeen بريتانيا ، امپا empa در سوئيس و espcl در فرانسه هدايت مي شود.
ساختار منفذ توسط nmr : اين پروژه اميدوار است تا تنظيم جامعي بر روي هنرهاي غير مخرب ، ابزارهاي تكنيكي غير تهاجمي داشته باشد و آنها را قادر مي سازد ، ساختار منفذ هيدرات سيمانها را در حدي كه در آن منافذ با آب پر مي شوند و قابليت جابجايي آب در مواد اشباع كننده را تحليل كنند. نتيجه كار اجازه خواهد داد كه دوام و عملكرد بتن به طور بهتري پيش بيني شود . دو گروه از گروههاي هدايت كننده در منطقه چرخش پروتني را دانشگاههاي سوري surrey در بريتانيا و پلي تكنيك فرانسه را شامل مي شود.
فعل و انفعالات تركيبات آلب آلومينيم با اكسيد فلز : اين امر يكي از مشكلترين مباحث مربوط به اثر سيمان و فوق روان كننده (خمير كننده) در بتن است. براي مثال شتاب فوق خميريازي بر روي فرمهاي غير فعال ( كه صورت تركيب آلي آلومينيم با اكسيد فلز ناميده مي شود) در طول مراحل اوليه تركيب سازي بتن مي باشد.
اين پديده شناخته شده ، منتهي به مصرف مقدار زياد فوق خميرساني در بسياري از بتن ها و بوجود آمدن مشكلات كاربردي جدي ، زماني كه مواد خام يا شرايط تركيب تغيير كرده اند ، مي شود. اين تحقيق توسط سيكا در سوئيس و espc هدايت مي شود.
واكنش پذيري سيستم سيماني : در پروژه دكتــــري تــوسط epfl در سوئيس و dtu در دانمارك و دانشگاه آرهوس aarhus دانمارك و دانشگاه ليدز leeds در بريتانيا در دست تحقيق است كه بر روي توسعه يك روش براي تشخـــــــيص درجه عكس العمل قسمت جوش سيماني و به طور مستقل scm ها در سيمانهاي چسبيده است.

شريك شدن :

پروژه هاي شركتي در محدوده شبكه ارتباطي ماننده تحقيقات در دست اجراي دانشگاههاي bourgogne فرانسه درباره اثر آهن بر روي پيوستگي و ساختار c-s-h در مقياس نانو از بنياد تا كاربرد است . براي مثال در موسسه تكنولوژي دنيش danish ، مطالعه اي بر روي مكانيزم زيباشناختي ظاهري بتن بر روي ساختار سرتاسري صورت پذيرفته است.

تحقيق و تعليم :

علاوه بر هسته تحقيقات نانوسم كه بوسيله شركاي صنعتي در حدود 500 هزار يورو در هر سال از لحاظ مالي تامين مي شود ، مركز مالي eu ، 2/3 ميليون يورو براي چهار سال تحقيق و تعليم پروژه (rtn) شبكه ارتباطي تحت برنامه ماري كوري ، برنده شده است.
اين پروژه فهم اساسي مواد سيماني براي بهبود عملكرد زيباشناختي فيزيكي و شيميايي نام نهاده شده و بين 10 پروژه دكتري و 5 پروژه فوق دكتري تقسيم شده است كه هر كدام بين دو يا چند شريك قسمت مي شود. محققان زماني براي هر منطقه شراكتي در طول پروژه صرف مي كنند .
موضوعات به چهار گروه تقسيم مي شود : كاستن قالب سيمان : اين موضوع بع طور اوليه فروسايي سيمان با تاكير بر حملات سولفات رامي پذيرد . نيروي سايش نيز در اين موضوع مد نظر گرفته مي شود . اين كار ساخت مدل كلي عملكرد سيمان را تامين مي كند.
بررسي فيزيكي و مكانيكي عملكرد : اين مقياسهاي طولاني ، بررسيهاي ارتباطي نانو ، ماكرو و ساختــــاري بزرگ براي توسعه ابزارهاي در جهت ارزش گذاري عملكرد مهندسي را احاطه مي كند. اين تحقيق به توسعه اصول تكنيكي و مدلها براي استفاده توسط مهندسين را متحمل مي شود.
مواد سيماني جديد : در اين گروه از پروژه ها ، مقدار عمده مواد علمي و مهندسي بكار گرفته مي شوند تا عملكرد مواد سيماني بر سطح و حجم را بهبود بخشند. اين كاريك رشته نوآوريهاي لازم براي بهبود عملكردي و زيباشناختي در طول افزودن محلي را مي پذيرد.
پروژه هاي متقاطع : اين پروژه ها وروديهاي مهم براي موضوعي كه در بالا اشاره شده است را تامين مي كند . آنها scmهايي را كه به طور افزايشي استفاده مي شوند ، در تركيب با جوش سيمان پورتلند ، در علايق قابل تحمل پوشش داده اند.
دستاوردهاي جاه طلبانه :
شبكه ارتباطي نانو ، خود يك منبع ساختماني جديد ذهني جاه طلبانه تنظيم كرده كه در دستاورد موثري بر تحقيقات اروپايي بر روي مواد سيماني مي باشد.
به طور كلي انجمنهاي علمي كوچك و اغلب مجزا ، طرحهايي براي انجمنهاي سرمايه گــذاري بين المللي مي سازند و در رقابت با ديگر گروههاي مواد علمي و ديسيپلين هاي مهندسين عمران ارزش گذاري مي شوند. اغلب مسائلي ناشناخته قابل توجهي درباره اين كار در ديگر كــشورها اتفاق مي افتد و چنين كارهايي هيچ گاه منتشر نمي شوند. اين امر منتهي به دو برابر شدن تلاشهاي تحقيقاتي و مطالعه زياد پارامتري شده است. جايي كه نتايج فقط براي تركيب خاصي از مطالعه مواد خام در دسترس هستند.
نانوسم تلاش بيشتري را براي روشن كردن پروژه ها و جمع آوري تجربيات همه شركا انجـــــام ميدهد.

برگردان از: مهسا صادقیان و نوید فرجو
[/FONT]
 

ebrahim110

عضو جدید
آرماتورهای غیر فولادی در بتن

آرماتورهای غیر فولادی در بتن

در سال های اخیر استفاده محدودی از آرماتورهای غیر فلزی آغاز گشته است هر چند تحقیقات بر روی کاربرد وسیعتر آنها و عملکرد دراز مدت این نوع آرماتورها ادامه دارد این آرماتورها که معروف به آرماتورهای با الیاف پلاستیکی (FRP) هستند از الیاف مختلفی چون الیاف شیشه ای (GFRP) الیاف آرامیدی (Afrp) و الیاف کربنی (CFRP) در یک رزین چسباننده تشکیل شده اند.
خاصیت عمده این آرماتورها که سبب کار برد آنها شده است مقاومت در برابر خوردگی آنهاست که می تواند در محیط های بسیار خورنده دوام دراز مدتی داشته باشند. علاوه بر این مقاومت بالا، مقاومت به خستگی بالا، ظرفیت بالای تغییر شکل ارتجاعی، مقاومت الکتریکی زیاد و هدایت مغناطیسی پایین و کم این مواد از مزایای آنها شمرده می شود. البته این مواد معایبی چون کرنش گسیختگی کم و شکننده بودن و خزش زیاد و تفاوت قابل ملاحظه ضریب انبساط حرارتی آنها در مقایسه با بتن را به همراه دارند. اخیراً از الیاف مختلف شبکه هایی بافته شده و به صورت یک شبکه آرماتور در سطح بتن برای کنترل ترک و کم کردن عرض آن و همچنین دردیوارهای نمای بتنی ازآن استفاده می کنند. تحقیقات روی کاربرد صفحات الیافی به جایصفحات فولادی برای تقویت قطعات خمشی و تیرها و دال ها به ویژه در پل ها ادامه دارد. این صفحات با رزین های اپوکسی به نواحی کششی از خارج اتصال داده می شود. کاربرد صفحات با الیاف کربنی برای این تقویت بیشتر رایج گشته و در چندین پل در ژاپن و در بعضی کشورهای اروپایی از آن استفاده شده است.

بلوک های بتنی بدون ملات
مهندس محمد هادی زنجانی در مقاله ای به بررسی ویژگی های بلوک بتنی بدون ملات پرداخته اند.
وی در این مقاله می نویسد: سیستم همبندی بلوک ها ( Intralock System ) یک نوع سیستم بلوک های ساختمانی بدون ملات است که شامل شش نوع ترکیب مختلف از بلوک ها می باشد.وی در ادامه می افزاید ، هر بلوک به سه قسمت توخالی جدا از هم با جداره هایی با صخامت کم تقسیم شده است.گفتنی است این نوع بلوک های بدون ملات روی هم قرار می گیرند و قسمت توخالی مرکزی آن با دوغاب سیمان پر می شوند وبه صورت صلب بتنی در می آیند.مهندس زنجانی در ادامه خاطر نشان کرد دوغاب سیمان در میان و اطراف بلوک ها جریان یافته سبب پیوند بلوک به بلوک های کناری می گردد و همه بلوک ها و دیوارها بدون استفاده از ملات در اتصالات شبکه ای همانند شبکه تیر هاو ستونها تشکیل می دهند.شایان ذکر است دو فضای تو خالی دیگر بلوک با ایجاد کانال های هوای داخلی و خارجی در امتداد قائم و افقی سبب عایق بندی و ایجاد خاصیت ضد صدا و ضد آتش بلوک ها می گردد. همچنین وی اشاره کرد می توان لوله ها وسیم کشی درون ساختمان را از آنها عبور داد و نیز سیستم های اعلام خطر را در این بلوک ها تعبیه کرد. گفتنی است این بلوک دارای مزایای منحصر به فردی است ، از جمله می توان به سرعت ساخت ، دیوار های محکمتر و کاربرد های متنوع تر آن اشاره کرد.به دلیل اینکه در این سیستم نیازی به ریختن ملات در میان بلوک ها نیست سرعت ساخت افزایش یافته و کیفیت کار به آسانی کنترل می شود. مهندس زنجانی در ادامه افزود، فضای تو خالی میانی که به وسیله سیمان پر می شود دیوارهای سخت همانند دیوارهای بتنی ایجاد می کند. همچنین در نوعی از آنها پروفیل های فولادی را نیز می توان در فضای خالی بلوک ها جای داد و اطراف آن را با دوغاب سیمان همانند دفن فولاد بتن پر کرد. .

http://www.omransazehparsian.blogfa.com
 

ebrahim110

عضو جدید
ارزیابی بتن براساس مقاومت

ارزیابی بتن براساس مقاومت

در کلیه کتابها و آئین نامه ها و فهرست بهاء موجود در کشور، بتن براساس عیار سیمان مصرفی مشخص شده و میشود که این کار باعث به هدر رفتن سرمایه های ملی نظیر منابع و معادن ، خسارت به محیط زیست و افزایش هزینه طرح و ..... میشود . چنانچه میدانیم مصرف زیاد سیمان در ساخت سازه ها با وجود افزایش هزینه تمام شده به کاهش مقاومت بتن منجر می‌شود
مراکز تحقیقاتی کشور در حال بررسی این موضوع هستند که در کتب و آئین نامه ها ، فهرست بهاء ملاک پرداخت هزینه بتن ، مقاومت بدست آمده باشد . در این حالت پیمانکاران و شاغلین در بخش ساخت و ساز کشور برای کاهش هزینه و افزایش بهره وری با آزمایشگاههای کشور همکاری خواهند داشت .
در فهرست بهاء ابنیه و شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب و .... سال 1382 قسمت کلیات ، جدول تطبیقی پرداخت بهای بتن ریزی براساس مقاومت فشاری مشخصه بتن برحسب مگا پاسکال درج شده است که نشانگر این واقعیت است که همکاران دلسوزی در تلاش حفظ محیط زیست ، منابع و معادن و سرمایه های کشور هستند ، اما متاسفانه در سالهای 1383 و 1384 این جدول بجای کامل شدن ، کلا" حذف شد .
جدول شماره یک - تطبیقی پرداخت بهای بتن ریزی براساس مقاومت
عیار سیمان برحسب کیلوگرم در مترمکعب بتن----------- مقاومت فشاری مشخصه بتن
250 --------------------- 18 تا 23
300 ---------------- بیش از 23 تا 28
350 ------------------بیش از 28 تا 33
400 -----------------بیش از 33 تا 38
با استفاده از فرمولهای ریاضی مشخص میشود که برای بتن با 350 عیار سیمان برحسب کیلوگرم در مترمکعب
مقاومت فشاری بتن طبق آزمونه های استوانه ای 25 مگا پاسکال میباشد (جدول شماره دو )که در جدول شماره یک فوق مقاومت بیشتری درج شده و این نماد از ارزیابی بتن براساس مقاومت ، حفظ محیط زیست ،‌ منابع و معادن کشور ، کاهش هزینه ساخت ساز و .... است .

جدول شماره دو – مقدار سیمان مفروض شده در برآورد بتن ریزی
مقدار سیمان ------- نوع بتن
150 -------------- C 10
200 --------------- C 12
250 --------------- C 16
300 ---------------- C 20
350 ---------------- C 25

امید است همکاران محترم ،‌ استادان و دانشجویان عزیز ، مسئولین محترم کشور بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بویژه معاونت فنی دفتر امور فنی نسبت به بکارگیری ، تکمیل و درج جداول مشابه فوق در کتب ، آئین نامه ها ، فهرست بهاء اقدام تا با اختلاط مناسب و دقیق مصالح و کاهش عیار سیمان ، افزایش مقاومت بتن ، مزایای استفاده ازعلم زیبای مهندسی را به همه مردم ایران نشان داده و در سازندگی همراه با حفظ محیط زیست ،‌ منابع و معادن کشور را به ملت خود هدیه کنیم .

http://www.omransazehparsian.blogfa.com

 

ebrahim110

عضو جدید
بتن ريزی در زير سطح آب

بتن ريزی در زير سطح آب

در مواردی كه بتن ريزی در زير سطح آب مورد نظر باشد می توان از قيف و لوله ( ترمی ) يا پمپ برای بتن ريزی استفاده كرد .

الف _ بتن ريزی با قيف و لوله ( ترمی ) :
در اين روش بايد دقت شود تا در اثر جريان آب مواد سيمانی شسته نشوند . لازم است برای بتن با كارائی زياد ، بتن ريخته شده در آب حداقل 350 كيلوگرم در متر مكعب مواد سيمانی داشته باشد . نسبت آب به سيمان در طرح اختلاط نبايد از 0.45 تجاوز كند .
سيستم قيف و لوله بايد كاملا" آب بند بوده و بتن به راحتی در آن حركت نمايد . در طول مدت بتن ريزی بايد اين سيستم از بتن پر باشد .
قطر لوله ترمی بايد حداقل 8 برابر قطر بزرگترين اندازه سنگدانه مصرفی باشد . اسلامپ بتن بايد بين 170 تا 250 ميليمتر انتخاب شود . سر لوله ترمی همواره بايد به ميزان 100 تا 150 سانتيمتر در داخل بتن ريخته شده قرار گيرد .

ب _ بتن ريزی با پمپ :

برای بتن ريزی با پمپ ، بايد طرح اختلاط بتن چنان انتخاب شود كه نسبت آب به سيمان كمترين مقدار ممكن را داشته و مقدار آن از 0.6 تجاوز ننمايد . مقدار سيمان بايد نسبتا" زباد باشد ( در محدوده 350 تا 400 كيلو گرم در متر مكعب ) تا چسبندگی كافی بتن تأمين شود و خطر شسته شدن سيمان از بين برود . به منظور افزايش كارائی بتن می توان از سنگدانه های گردگوشه استفاده نمود . استفاده از دانه بندی پيوسته با حداكثر اندازه 38 ميليمتر و همچنين مقدار كافی ريزدانه ضروری است . چنانچه سنگدانه ها حاوی مقدار كافی ريزدانه نباشد ، می توان با افزودن مواد ريز چسبندگی كافی را در بتن ايجاد نمود .
بتنی كه پمپ می شود بايد تا حدی روان تر باشد تا از مسدود شدن لوله ها جلوگيری شود . به منظور آنكه آب به سيمان از حد مجاز بالاتر نرود بايد برای تأمين روانی از مواد افزودنی مناسب نظير روان كننده ها و فوق روان كننده ها يا مواد افزودنی آب نگهدار استفاده شود .
جز در مواردی كه افزودنيهای ويژه مصرف می شود ، بايد از سقوط آزاد بتن به داخل آب جلوگيری كرد تا پديده جداشدگی ذرات رخ ندهد .
بتن ريزی در آب می تواند با روش پيش آكنده نيز با رعايت ضوابط مربوطه انجام شود .
- روش اجرا:
الف _ هنگام بتن ريزی بايد اختلاف فشار هيدروليكی داخل و خارج قالب از بين رفته و سطح آب در داخل و خارج قالب در يك تراز باشد .
ب _ در موقع بتن ريزی با ترمی بايد هميشه انتهای تحتانی لوله حداقل به طول 1 تا 1.5 متر داخل بتن باشد به طوری كه آب نتواند از پايين وارد لوله شود . برای اين منظور بايد بتدريج با پر شدن لوله آن را بالا كشيد .
پ _ بايد از ايجاد سطوح افقی كه لايه های مختلف بتن را از يكديگر جدا می كنند اجتناب شود .
ت _ وقتی سطح بتن به حد فوقانی مورد نظر رسيد ، بايد آن قسمت از بتن كه با مواد بيرونی درآميخته و دانه های شن و ماسه و شيره بتن از هم جدا شده ، جمع آوری و بيرون ريخته شود . اين كار بايد تا رسيدن به بتن خميری سالم ادامه يابد .
ث _ استفاده از ساير روش های بتن ريزی در زير آب بنابر توصيه و تأييد دستگاه نظارت بلامانع است .
جزئيات امر بتن ريزی در زير آب بايد در مشخصات فنی خصوصی درج گردد .
برگرفته از مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ( طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه )

http://www.omransazehparsian.blogfa.com
 

sma519

عضو جدید
پنکوسیم چیست ؟

پنکوسیم چیست ؟



پنکوسیم چیست ؟

پنکوسیم مخفف ( پنبه کوهی – سیمان ) است . چون آن را در ایران ، اترنیت ، ایرانت ، فارسیت ، آذریت و ... می نامند ، نام " پنکوسیم " به جای همه آنها برگزیده شد .برای ساختن پنکوسیم 0.8 تا 2.0 کیلوگرم سیمان ( میانگین 1.5 کیلوگرم وزن ) با 1.5 کیلوگرم وزن پنبه کوهی ( Asbest ، سیلیکات آبدار منیزیم ) در آبی به میزان ده برابر آب بتن سیمانی می ریزند تا دوغاب تندروان شود . دوغاب تندروان را آبکش می کنند تا کندروان شود . آن را روی نمد می گذارند و آب اضافی آن را از زیذ نمد می مکند تا خمیر شود . خمیر را مانند مقواسازی از درون ماشین می گذرانند تا به شکل ورق درآید . آن را به اندازه های خواسته شده می برند و لای دو صفحه فولادی می رانند ، تحت فشار 40 نیوتن بر میلیمتر مربع قرار می دهند تا مانده آب آن خارج شود . پنکوسیم ساخته شده را در هوای پر از بخار آب می گذارند تا سخت شود .پنکوسیم را خودرنگ ( خاکستری روشن ) یا رنگین می سازند . آن را به شکل ورق تخت و موجدار و کله گی ، لوله گرد و چهارگوش بی سوراخ و سوراخدار و نیم لوله ، زانویی ، سه راهی و ... در می آورند . روی ورق پنکوسیم تخت ، برگ نازک چوب می چسبانند و برای آرایش دیوارهای درونی مصرف می کنند . برای ساختن لوله پنکوسیم ، نوار خمیری آن را دور لوله فولادی چند بار می پیچند تا شکل بگیرد ، سپس آن را از لئله بیرون می کشند .
جنس پنکوسیم ، بستگی به جنس پنبه گوهی و سیمان پرتلند مصرفی دارد . تار پنبه کوهی باید بلند و خیلی نازک باشد زیرا پنبه کوهی استخوان بندی پنکوسیم است . در ساختن پنکوسیم بیشتر از پنبه کوهی Chrysotil که تارهایش بلند است استفاده می کنند . پنبه کوهی با تارهای کوتاه ، در ساختن پنکوسیم کمتر استفاده دارد . پنبه کوهی در گرمای زیاد تجزیه نمی شود و پایدار است ، اسیدها در آن اثر نمی کنند . پنبه کوهی تار بلند را حلاجی کرده ، با آن نخ می ریسند و با نخ آن پارچه نسوز می بافند .
کارشناسان برآورد کرده اند که یک ورق پنکوسیم به سطح 0.15 متر مربع و به ضخامت 5 میلیمتر که از پنبه کوهی تاربلند با نازکی 0.001 میلیمتر ساخته شده باشد ، درازای تارهای پنبه کوهی آن به 40 هزار کیلومتر و سطح جانبی آنها به 150 متر مربع می رسد . در ساختن پنکوسیم ، پنبه کوهی آسیاب شده نباید بیش از 10 درصد گرد پنبه کوهی داشته باشد .
پنکوسیم فنری است ، آب را جذب نمی کند و نم پس نمی دهد . در برابر گرمای زیاد پایدار است و گرما گذرانی آن کم ( برابر یک سوم گرما گذرانی بتن سیمان ) می باشد . رسانا بودن آن خیلی کم است و از آن برای عایق ضد برق گرفتگی هم استفاده می کنند . تاب کششی پنکوسیم 25 نیوتن بر میلیمتر مربع ، تاب فشاری آن 60 تا 80 نیوتن بر میلیمتر مربع ، تاب خمشی آن 60 نیوتن بر میلیمتر مربع و ضریب جهندگی ( E ) آن برابر 30000 نیوتن بر میلیمتر مربع است . در جایی که گرد سیلیس ارزان باشد ، می توان در ساختن پنکوسیم ، به جای سیمان پرتلند خالص ، از مخلوط 0.75 درصد ورنی گرد سیلیس با 0.25 درصد وزنی سیمان پرتلند بهره برد . چنین پنکوسیمی را در بخارخانه ( اتوکلاو ) با بخار 180 درجه قرار می دهند تا عمل آید . برای رنگی کردن پنکوسیم ، آن را پس از ساختن در محلولهای رنگی ویژه فرو می برند . ورق پنکوسیم تخت و موجدار برای پوشش بامهای شیبدار و روی خرپاها استفاده می شود . لوله های پنکوسیم برای ناودان و هدایت جریان آب کاربرد دارد . نزدیک به هشتاد سال پیش Hatschek ساختن پنکوسیم را اختراع کرد و از آن زمان تا کنون پیوسته مصرف آن افزایش یافته است .

برگرفته از کتاب آزمایشهای بتن ، تألیف دکتر یوسف زندی .

منبع : www.urmiacivil.mihanblog.com

:):gol:
 

داش صابر

عضو جدید
انواع تركهاي سطوح بتني

انواع تركهاي سطوح بتني

انواع تركهاي سطوح بتني:

بتن، مانند ديگر مصالح ساختماني با تغييرات موجود در مقدار رطوبت و درجه حرات، انقباض و انبساط مي يابد و با توجه به بار وارده و شرايط نگاهداري، تغيير شكل مي دهد. زماني كه تمهيداتي براي اين حركات در طراحي و اجرا فراهم نشود، آنگاه تركها ايجاد مي شود. برخي از انواع تركهاي معمولي عبارتند از :

شكل A- تركيدگي ناشي از جمع شدگي پلاستيك

شكل B- تركهاي ناشي از اتصال ناصحيح

شكل C- تركهاي ناشي از قيود خارجي پيوسته (مثلاً ديوار درجا ريخته شده مقيد در امتداد لبه تحتاني بر روي پي نواري).

شكل D- تركهاي كف زيرزمين

شكل E- تركهاي موازي لبه قطعات صفحه اي (D-Cracking) ناشي شده از انجماد و آب شدگي.

شكل F- تركهاي پوست ماري

شكل G- تركهاي ناشي از نشست

ترك ها به ندرت سلامت سازه اي را تحت تأثير قرار مي دهند. بيشتر تركهاي تصادفي انفرادي بدنما هستند و اگرچه آنها به آب اجازه ورود مي دهند ولي به خرابي پيشرونده منتهي نمي شوند و فقط آنها بدمنظره مي باشند.
تركهاي نقشه دار (پوست ماري) با فاصله نزديك، و يا تركهاي موازي لبه قطعات ناشي شده از انجماد و آب شدگي از اين قضيه مستثني هستند و ممكن است به خرابي نهايي منتهي شوند.


چرا سطوح بتني ترك برمي دارند؟
اكثـر تركهاي بتني معمولاً به علت طراحي نـادرست و روشهاي اجرائي نـامناسب ماننـد موارد زير حاصل مي شوند :

الف) حذف درزهاي جداساز كننده و كنترلي و روشهاي ناصحيح اجراي اتصالات و درزها.
ب) آماده سازي زيربنايي (بستر زيركار) به روش غلط.
ج) استفاده از بتن با اسلامپ بالا و افزودن آب اضافي در كارگاه به آن.
د) پرداخت كاري ناصحيح.
هـ) عدم عمل آوري و يا عمل آوري ناكافي و نامناسب.

چگونگي جلوگيري و يا كاهش ترك خوردگي
تمام بتن ها براي ترك خوردگي تمايل نشان مي دهند و توليد مداوم بتن كاملاً عاري از ترك خوردگي امكان پذير نيست.

بهرحال، ترك خوردگي مي تواند در صورتي كاهش يافته و كنترل شود كه محافظت هاي اساسي زيرين رعايت شوند :
الف) بستر زيركار و قالب بندي : تمام خاك روئي (خاك دستي) و نقاط نرم بايد برداشته شوند. صرفنظر از نوع خاك، زير قطعه بتني بايد فشرده شده و يا كرسي چيني شده و يا بوسيله غلتك كاري، ويبره كاري و يا كوبيدن كاملاً فشرده شده باشد. دال بتني و بستر زيركار بايد جهت زهكشي شيب مناسبي داشته باشد. بستر زيركار صاف، هموار و ترازبندي شده بـه جلوگيري از ترك خوردگي كمك مي كنند. قالب ها بايد بطوري ساخته و مهار شده باشند كه بتواند در مقابل فشار بتن، بدون حركت و جابجائي مقاوم و استوار باشد.
ورق هاي پلي اتيلني (Poly Ethylen) مانع تبخير آب شده، آب آوري تراوش (Bleeding) را افزايش مي دهد و بطور فوق العاده ترك خوردگي بتن با اسلامپ بالا را افزايش مي دهند.
براي كاهش ترواش و آب آوري روي ورق هاي پلي اتيلن را با 1 تا 2 اينچ (5/2 تا 5 سانتيمتر) از ماسه مرطوب بپوشانيد. بلافاصله قبل از استقرار بتن، بستر زيركار، قالب ها و آرماتور را مرطوب سازيد.

ب) بتن : بطور كلي از بتن با اسلامپ متوسط كه مقدار آن بيشتر از 5 اينچ (5/12 سانتيمتر) نباشد استفاده نمائيد. از آب زدن مجدد به مخلوط بتن خودداري نمائيد. اگر بتني با اسلامپ بالاتر يعني تا حدود 7 اينچ (5/12 سانتيمتر) الزاماً بكار برده شود، نسبت ها ناچاراً تغيير خواهند يافت و براي جلوگيري از آب آوري زياد، جداشدگي و كاهش مقاومت مخلوط هاي خاصي طراحي خواهد شد. براي دال هاي رو باز و براي مكانهائي كه در معرض هواي منجمد كننده قرار دارند بتن حباب هوادهي شده اختصاص دهيد.

ج) پراخت كاري : كارهاي پرداختي را با آب موجود روي سطح انجام ندهيد. شمشه كشي اوليه بايد بلافاصله بوسيله تخته ماله كشي (Bull Floating) انجام گيرد. براي ايجاد اصطكاك بهتر در روي سطوح خارجي از پرداخت جاروئي استفاده نمائيد. اگر تبخير آب بيش از حد باشد، آنرا بوسيله وسائلي براي جلوگيري از تركيدگي ناشي از جمع شدگي پلاستيك كاهش دهيد. در صورتي كه شرايط جوي شديد باشد، بتن را با گوني خيس و با ورقه هاي پلي اتيلن در بين عمليات پرداخت بپوشانيد.

د) عمل آوردن : حتي المقدور هرچه زودتر عمل آوري را شروع نمائيد. سطح را با تركيب عمل آورنده غشاء مايعي (مايع كيورينگ) اسپري نمائيد و يا آن را با گوني خيس پوشانيده و حداقل آن را به مدت 3 روز مرطوب نگاهداريد. يك كاربرد ثانوي از مواد عمل آورنده در روز بعد، باعث افزايش يك مرحله تضمين كيفيت خوب مي باشد.

هـ) اتصالات (درزها و ژوئن ها) : بايد با درزهاي كنترلي به عمق يك چهارم ضخامت دال كه بوسيله اره كردن و يا فشار دادن در فواصلي كمتر از 30 برابر ضخامت دال ايجاد مي شود، تمهيداتي جهت حركات انقباضي يا انبساطي ناشي شده از تغييرات دما و رطوبت اتخاذ نمود.
اغلب جهت سطوح وسيع با ضخامت كم، كمتر كردن فواصل درزهاي كنترلي لازم به نظر مي رسد.
سطح موردنظر نبايد حدوداً متجاوز از 5/1 برابر پهناي آن باشد. درزهاي جداكننده بايد هر موقع كه محدودسازي آزادي در حركت عمودي يا افقي پيش بيني شده باشد، فراهم شود، مانند جائي كه كف ها با ديواره ها، ستونها و يا پي هاي سطحي بهم مي رسند. اين درزها كاملاً عميق بوده و با قراردادن برخي از انواع مواد مانند استايروفوم براي جلوگيري از اتصال بين دال و ديگر اجزاء ساختماني ساخته مي شوند.

و) پوشش روي آرماتورها : تركهاي موجود در بتن حاصل از انبساط، زنگ زدگي روي آرماتورهاي فولادي، بايد بوسيله ايجاد پوشش بتني كافي به ميزان حداقل 2 اينچ (5 سانتيمتر) براي جلوگيري از تماس نمك و رطوبت با فولاد ممانعت شود.

براي كاهش
ترك خوردگي از اين دستورات پيروي نمائيد.
1) اعضاء را براي تحمل تمام بارهاي پيش بيني شده طراحي كنيد.
2) درزهاي كنترلي و جداكننده مناسب تهيه نمائيد.
3) در عمليات دالهاي روي زمين، بستر زيركار پايدار و استوار تدارك ببينيد.
4) بر طبق دستورهاي وضع شده بتن را مستقر ساخته و پرداخت نمائيد.
5) بتن را به روش صحيح و مناسب، حفاظت و عمل آوري نمائيد.

 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسلامپ بتن با توضیحات و ضمائم کارگاهی

اسلامپ بتن با توضیحات و ضمائم کارگاهی

((( این تاپیک به درخواست دوست و خواهر گرامیم، مهندس ماهرخ عزیز زده شده است )))
:gol::gol:
--------------------------------
بتن ترکیبی از مصالح سنگی، سیمان، آب و در صورت نیاز یکسری مواد مضاف هست.
اسلامپ آزمایشی است که با انجام دادن آن می توانیم به مقدار روان بودن بتن، ( شل بودن یا سفت بودن آن ) پی ببریم. که این عمل توانایی پیش بینی وضعیت کسب مقاومت بتن را تا حدی برای سیستم نظارت پروژه مقدور می نماید.
شرح آزمایش اسلامپ:
الف – وسایل مورد نیاز:
- دستگاه نمونه گیری اسلامپ:
شامل:
یک سینی فلزی به ابعاد (40*40) یا (50*50) که محل قرار گرفت یک پایه (میلگرد) در آن تعبیه شده باشد.
یک مخروط فلزی به ارتفاع 30 سانتیمتر، که قطر قائده پائین آن 30 سانتیمتر و قطر قائده بالای آن 10 سانتیمتر می باشد و دو عدد دستگیره در دو طرف آن تعبیه شده است.
- میلگردی (به عنوان پایه سنجش ارتفاع بتن) به طول تقریبا 35 سانتیمتر که در یک سر آن خطکشی به عرض 5 سانت قرار دارد، به طوری که پس از قرار گرفتن این میلگرد در محل خود بر روی سینی، ارتفاع مابین سینی تا زیر خط کش 30 سانتیمتر (برابر ارتفاع مخروط) باشد.
- یک عدد میلگرد ساده به طول 40 الی 50 سانت که برای متراکم کردن بتن داخل مخروط بکار می رود.
- وسیله سنجش ارتفاع، - ترجیحا یک عدد متر کوچک -.
ب – روش آزمایش:
توضیح: بنده در اینجا سعی کردم مطالبم رو صرفاً بر اساس شرایط کار و کارگاه تنظیم و ارائه کنم، تا شاید بتونم مطالبی حاوی نکات و مسائل اجرایی، جدای اونچه که در دانشگاه ها به صورت تئوری تدریس می شه رو تقدیم حضور شما دوست عزیزی بکنم که در حال حاضر مشغول تحصیل هستید.
در کارگاه ها به هنگام بتن ریزی قسمت های مختلف سازه، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر اساس اُردر صادر شده از طرف پیمانکار - (که در پروژه های خاص و بزرگ بایستی به تائید دستگاه نظارت کارگاه نیز رسیده باشد) – نسبت به اخذ یک یا چند نمونه بتن از محل بتن ریزی اقدام می نماید که در هر بار نمونه گیری از مراحل بتن ریزی بایستی آزمایش اسلامپ انجام شود و نتیجه آن در گزارش آزمایش ذکر گردد.
تعداد دفعات نمونه گیری از هر قسمت از سازه – با توجه به حجم بتن ریزی – در نشریه 101 سازمان برنامه و بودجه ذکر گردیده است.
به عنوان مثال:
در بتن ریزی فونداسیون بایستی به ازاء هر 50 الی 100 متر مکعب بتن با تشخیص نظارت مقیم یک سری نمونه گیری از بتن به عمل آید.
در بتن ریزی ستون ها بایستی از هر 50 متر مکعب بتن ریزی یک نمونه بتن اخذ شود.
در بتن ریزی دال ها بایستی از هر 30 متر مکعب بتن ریزی یک نمونه بتن اخذ شود.
نکته: زمان و مکان اخذ نمونه از بتن با توجه به حساسیت مکانی بتن ریزی و یا شکل ظاهری بتن به تشخیص کارشناس آزمایشگاه و یا نظارت مقیم پروژه خواهد بود.

بر روی مقدار بتنی که برای نمونه برداری از مجموعه بتن موجود در پایکار جدا نموده ایم - قبل از انجام نمونه برداری – بایستی آزمایش اسلامپ صورت گیرد.
برای این منظور ابتدا مخروط اسلامپ را بر روی سینی مربوط و در محل خود مستقر می نمائیم.
با وسیله ای مناسب – ترجیحا یک بیل دستی کوچک که عرض آن از 10 سانت کمتر باشد تا براحتی بتوان بتن را از محل قائده بالای مخروط به داخل آن ریخت – اقدام به پر کردن مخروط می نمائیم.
این عمل بایستی در سه مرحله انجام گیرد که در هر مرحله یک سوم از ارتفاع مخروط را که برابر 10 سانت می باشد با بتن پر نموده و نسبت به ویبره یا متراکم کردن بتن با میله مخصوص اقدام می گردد.
روش تراکم بتن به این صورت می باشد که در هر مرحله از سه مرحله فوق بایستی 25 بار میله تراکم را در داخل بتن فرو ببریم که این عمل به صورت دایره وار و از بیرون دایره به سمت داخل – تا محل مرکز دایره - صورت می پذیرد.
نکته مهم:
در مرحله اول بایستی عمق فرو رفتن میله تراکم در داخل بتن به اندازه عمق بتن و تا کف باشد، اما در دو مرحله بعد بایستی به جهت حصول پیوستگی در بین دو لایه به اندازه تقریبی 3 الی 5 سانت میله تراکم را در داخل لایه زیرین فرو برده و بدین ترتیب نسبت به نواخت 25 ضربه – به شرح فوق – اقدام نمائیم.
پس از اتمام سه مرحله فوق و پر شدن مخروط با یک خط کش فلزی و یا هر نوع وسیله ممکن سطح بتن را صاف نموده تا با لبه قائده بالایی در یک تراز قرار گیرد.
پس از این مرحله از دستگیره های جانبی مخروط گرفته، چفت و بست مخروط به سینی را باز می کنیم و به آرامی ، با سرعتی ملایم و ثابت، بدور از هر نوع عجله، به صورت قائم مخروط را از روی بتن بر می داریم.
چسبندگی بین بتن و جداره داخلی مخروط باعث خواهد شد تا مخروط در هنگام بالا آمدن از یک طرف تمایل به چسبیدن به بدنه بتن و سر خوردن روی آن و بالا آمدن را داشته باشد که این مساله در نتیجه آزمایش و عدم حصول نتیجه دقیق و واقعی تاثیر گذار خواهد بود.
اپراتور آزمایشگاه بایستی با دقت و قدرت دستان خود سعی در قائم بالا آوردن مخروط داشته باشد تا از بروز این مشکل جلوگیری بعمل آید.
پس از برداشتن مخروط، بتن مقداری افت خواهد کرد، پایه میله ای که به سر آن یک خط کش وصل است را چرخانده و دقیقا بر روی بتن قرار می دهیم تا ارتفاع ریزش بتن را بسنجیم.
با متر کوچکی که در اختیار داریم ارتفاع مابین سطح بالای بتن تا زیر خط کش فلزی را اندازه می گیریم. عدد بدست آمده به عنوان عدد اسلامپ شناخته می شود.
نکته مهم:
بعد از ریزش نمودن، اکثر اوقات مشاهده می شود که این ریزش به صورت مایل اتفاق می افتد، در این صورت به جهت سنجش ارتفاع ریزش بتن، حد وسط بالاترین و پائین ترین نقطه از سطح بتن ملاک عمل سنجش خواهد بود.


میزان آب موجود در بتن عامل اصلی روانی (اسلامپ کم یا پائین) یا سفتی (اسلامپ بالا) در بتن می باشد.
این نکته را نباید فراموش نمائیم که هرقدر مقدار آب در داخل بتن کمتر باشد، البته تا حدی که سبب سفتی بیش از حد بتن نشود و مانعی بر سر راه ویبره نمودن صحیح و اصولی بتن نباشد، مقاومت فشاری حاصله بتن بیشتر خواهد بود.
برای بتن ریزی در محل هایی که تراکم آرماتور زیاد بوده (مثلا در ستون ها و پایه های پل های بزرگ با تراکم آرماتور بالا و اشکال هندسی خاص) و یا امکان ویبره نمودن بتن محدود و یا غیر ممکن می باشد (به عنوان مثال در بتن ریزی شمعها) بایستی از بتن روان استفاده نمود، اما اشکالی که در اینجا وارد است این است که استفاده زیاد از آب سبب افزایش نسبت آب به سیمان در بتن و در نهایت کاهش مقاومت حاصله می گردد. توضیح دیگر بر این واقعیت اینکه؛ وجود مقدار زیاد آب در داخل بتن باعث می شود تا پس از گرفتن بتن و خشک شدن آن، تبخیر و جذب آب موجود باعث ایجاد خلل و فرج بیش از حد نیاز در داخل بتن شده که این خود در نهایت موجب ضعف مقاومت فشاری بتن خواهد بود.
به همین دلیل امروزه در مواردی که استفاده بتن روان (با اسلامپ پائین) ضرورت داشته باشد، می توان از مواد مضافی که خاصیت روان کنندگی دارند بهره برد.
تجربه ای که اینجانب در طی سالیان کسب نموده ام حاکی از این مساله است که برای بتن های سازه ای در ایده آل ترین میزان اسلامپ، عدد 4 یا 5 است، در این حالت بتن هم ویبره خور مناسبی دارد و هم روند کسب مقاومت آن – صرفنظر از سایر فاکتورهای موثر در مقاومت نهایی بتن – بسیار مطلوب و ایده آل می باشد.
این عدد چنانچه تا سقف 8 یا 9 بالا بیاید، چنانچه مصالح سنگی ریزدانه بتن از ارزش ماسه ای بالایی برخوردار باشد، و همچنین از سیمان مناسبی استفاده شود، چندان محل اشکال نبوده و در نهایت نتیجه مورد نیاز بدست خواهد آمد.
برای بتن ریزی شمع های عمیق از اسلامپ 15 بهره می برند.
چنانچه میزان اسلامپ حوالی عدد، 17 یا 18 و پائینتر باشد، یعنی بعد از برداشتن مخروط بتن به اصطلاح وا برود، به آن اسلامپ ریزشی اتلاق می شود.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
میزان آب موجود در بتن عامل اصلی روانی (اسلامپ کم یا پائین) یا سفتی (اسلامپ بالا) در بتن می باشد.
سلام خدمت آقا شهريار خودمون
فكر كنم اين جمله كه نقل قول زدم اشتباه باشه
رواني بيشتر = اسلامپ بيشتر
سفتي بيشتر=اسلامپ كمتر
اگه اشتباه ميگم راهنمايي بفرماييد;)
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خدمت آقا شهريار خودمون
فكر كنم اين جمله كه نقل قول زدم اشتباه باشه
رواني بيشتر = اسلامپ بيشتر
سفتي بيشتر=اسلامپ كمتر
اگه اشتباه ميگم راهنمايي بفرماييد;)

ممنون رسول جان بخاطر دقتی که کردی
می خواستم لابلای حرفام به این مساله هم اشاره بکنم اما یادم رفت
منم تا سه چهار سال پیش دقیقا همینطوری فکر می کردم (دقیق نمی دونم، شاید بر اساس اطلاعاتی که تو دانشگاه بهمون یاد داده بودند اینطور فکر می کردم).
اما زمانی که تو آزمایشگاه مکانیک خاک مشغول بودم این مساله رو همینطور که اینجا گفتم مطرح می کردن، یعنی دقیقا برعکس
منظور از اسلامپ بالا اینه که بعد از برداشتن مخروط اسلامپ، بتن ما نشست کمی داشته باشه، به بیان دیگه هر چقدر ارتفاع مخروط بتنمون بعد از برداشتن مخروط آزمایش بالاتر و بیشتر باشه، می گن بتن اسلامپ بالایی داره، که این مساله در مورد بتن سفت و با روانی کم صادقه.
بر عکسشم به همین نحوه.
مرسی که توجه کردی عزیز:gol:
 

The Lunatic

عضو جدید
ممنون رسول جان بخاطر دقتی که کردی
می خواستم لابلای حرفام به این مساله هم اشاره بکنم اما یادم رفت
منم تا سه چهار سال پیش دقیقا همینطوری فکر می کردم (دقیق نمی دونم، شاید بر اساس اطلاعاتی که تو دانشگاه بهمون یاد داده بودند اینطور فکر می کردم).
اما زمانی که تو آزمایشگاه مکانیک خاک مشغول بودم این مساله رو همینطور که اینجا گفتم مطرح می کردن، یعنی دقیقا برعکس
منظور از اسلامپ بالا اینه که بعد از برداشتن مخروط اسلامپ، بتن ما نشست کمی داشته باشه، به بیان دیگه هر چقدر ارتفاع مخروط بتنمون بعد از برداشتن مخروط آزمایش بالاتر و بیشتر باشه، می گن بتن اسلامپ بالایی داره، که این مساله در مورد بتن سفت و با روانی کم صادقه.
بر عکسشم به همین نحوه.
مرسی که توجه کردی عزیز:gol:

احتمالاً تو آزمایشگاه مکانیک خاک اشتباه میگفتن
چون منظور از اسلامپ میزان نشست مخروط بتنیه.
ولی مهم نیست این مسائل
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
ممنون رسول جان بخاطر دقتی که کردی
می خواستم لابلای حرفام به این مساله هم اشاره بکنم اما یادم رفت
منم تا سه چهار سال پیش دقیقا همینطوری فکر می کردم (دقیق نمی دونم، شاید بر اساس اطلاعاتی که تو دانشگاه بهمون یاد داده بودند اینطور فکر می کردم).
اما زمانی که تو آزمایشگاه مکانیک خاک مشغول بودم این مساله رو همینطور که اینجا گفتم مطرح می کردن، یعنی دقیقا برعکس
منظور از اسلامپ بالا اینه که بعد از برداشتن مخروط اسلامپ، بتن ما نشست کمی داشته باشه، به بیان دیگه هر چقدر ارتفاع مخروط بتنمون بعد از برداشتن مخروط آزمایش بالاتر و بیشتر باشه، می گن بتن اسلامپ بالایی داره، که این مساله در مورد بتن سفت و با روانی کم صادقه.
بر عکسشم به همین نحوه.
مرسی که توجه کردی عزیز:gol:
سلام
اخه ما اينجا يه استاد داشتيم و داريم كه خيلي خيلي زياد با بتن سرو كار داره،آزمايشگاهم داره و واقعا مخي توي طرح اختلاط زدن داره:D
من چند وقتي شاگرديشو كردم تو آزمايشگاه
و اونجا دقيقا بر عكش گفته ميشد
اسلامپ در واقع ميزان نشستيه كه بتن مخروط داره كه هر چي از 30 سانت كمتر باشه همونو گزارش ميكنن
مثلا واسه بتن پي گفته ميشه كه اسلامپ بين 5 تا 8 سانت خوبه
يعني وقتي مخروط رو ميكشيم بالا بايد بين 5 تا 8 سانت نشست كنه (بدون شكست)
از لطف شما هم كه وقت گذاشتيد تشكر:gol:
 

javad.sh

عضو جدید
سلام صابر جان
ممنون از متنت
لطف میکنی واسه هر کدوم از ترک ها یه عکس هم بگذاری؟

موفق باشی
:heart::gol:
 

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
والا من تازه مکانیک خاک گذروندم .. کتابها حرف رسول جان رو تایید مینماید : دی

شهریار جان دستت درد نکنه عالی بود :w27:
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
اخه ما اينجا يه استاد داشتيم و داريم كه خيلي خيلي زياد با بتن سرو كار داره،آزمايشگاهم داره و واقعا مخي توي طرح اختلاط زدن داره:D
من چند وقتي شاگرديشو كردم تو آزمايشگاه
و اونجا دقيقا بر عكش گفته ميشد
اسلامپ در واقع ميزان نشستيه كه بتن مخروط داره كه هر چي از 30 سانت كمتر باشه همونو گزارش ميكنن
مثلا واسه بتن پي گفته ميشه كه اسلامپ بين 5 تا 8 سانت خوبه
يعني وقتي مخروط رو ميكشيم بالا بايد بين 5 تا 8 سانت نشست كنه (بدون شكست)
از لطف شما هم كه وقت گذاشتيد تشكر:gol:

با اینکه معمولا سعی می کنم در مورد مساله علمی که در موردش اطمینان ندارم صحبت نکنم و نظر ندم اما در این مورد با وجود تردیدی که داشتم و دارم مطالب ذیل رو نوشتم.
صحت و سقم موضوع برام 50 _ 50 بود.
ممنونم
اما مساله اینجاست که تو آزمایشگاه معتبری مثل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه چرا باید چنین چیزی مطرح بشه، از دوستانی که تو آزمایشگاه دارم پیگیری می کنم ببینم این موضوع مستند و بر پایه بخشنامه خاصی هست یا نه؟
نتیجه هر چی باشه اطلاع می دم خدمتتون.:gol:
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمالاً تو آزمایشگاه مکانیک خاک اشتباه میگفتن
چون منظور از اسلامپ میزان نشست مخروط بتنیه.
ولی مهم نیست این مسائل

از شما هم ممنون دوست عزیز، درسته که منظور از اسلامپ میزان نشسته، بحث سر خطی بودن یا بالعکس بودن رابطه موجود بین میزان نشست بتن با تفسیر نتیجه حاصله (بالا و پائین بودن اسلامپ) بود.
این منو به شک انداخته بود.مرسی:gol:
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من این قضیه رو از استاد خودم که 30 سال سابقه کار آزمایشگاه داشت پرسیدم
ایشون گفتند که هر دوش درسته، تفاوت این دو فقط در تفسیر نتیجه هست، همونطور که خودمم گفته بودم.
هیچ نوع ضابطه، دستورالعمل یا آئین نامه خاصی هم نداره، منتها چون الان روش غالب اینه که به همون روشی که رسول جان و باقی بچه ها گفتند، نتیجه رو تفسیر می کنند، برای پرهیز از اشتباهات احتمالی بهتره که از همین روش استفاده کنیم.
بدینوسیله جمله خودم رو اصلاح می کنم.
 

fateme_en

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام منم موافقم
اگه این کارم بکنید دیگه خیلییییییییییییی عالی میشه
 

fateme_en

عضو جدید
کاربر ممتاز
هیچی بابا
تاپیکارو قاطی کردین اینجوری شده.
این پست بعد پست انواع ترک های سطوح بتنی بوده .
 

Civil Boy

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مسابقات بتن

مسابقات بتن

اگه كسي از بچه ها توي رشته خاصي از مسابقات بتن شركت كرده بياد اينجا تعريف كنه چي كارا كردن
 

Similar threads

بالا