ایده های بسوی ارشد 94

وضعیت
موضوع بسته شده است.

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز

اگر می نمی خواهد ارشد ادامه بدهید دلیلتان را بیان کنید شاید برای یکی منطقی باشد و برای یکی نه پس از بحث کردن با همدیگر خوداری کنید

و اگر می خواهید ارشد بخونید و ادامه تحصیل بدهید همانگونه که اسم تاپیک مشخص هست ایده ات را برای یک سال کامل بیان کنید و چه برنامه ریزی دارید ؟

از برنامه ریزی های متعدد می توان به یک روش مفید و سومند دست یابید

پس از اسپم زدن خوداری کنید
 

وحیدایکس

کاربر بیش فعال
دل منم مث خیلی از هم سن سال هام پره.
خیلی درد رو سینمه.
میدونم خودم تنهایی باید بجنگم ولی به کدوم سمت هجوم ببرم؟؟؟؟

اگر بدونم ارشد خوندن آینده ای داره .میشینم میخونم .هر روز درس میخونم. ولی میترسم یک سال دیگه از بهترین دوران عمرم بره و جای خوبی هم نتونم قبول بشم.
از اونطرف برم دنبال کار یا باید دوربین نصب کنی یا ویندوز و اینترنت وصل کنی یا مونتاژ کنی یا.... به نظر شما میشه از این کارای مسخره آدم به جایی میرسه
الکی باز نگید خاک بازار رو باید خورد و از این حرف ها .اینا مال کتاباست واسه نصیحت کردنهو شاید از بین 7 میلیارد ادم 10 نفر اونجوری به جایی رسیده باشن ولی ریسک بالایی داره با توجه به درصد احتمالش.
کاش یکی پیدا بشه راه رو نشون بده خودم هر جور شده تا تهش رو میرم. فقط کدوم راه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوست عزیز این بلاتکلیفی و بیهودگی که شما حسش میکنی طبیعیه .. راستش منم همین حسو حالو دقیقا مشابه تو تجربه کردم و میکنم.. تازه من 26 سالمه و دو سال از شما بزرگتر..یه جورایی تمام حرفایی که زدی در مورد کارو اینجور حرفا دقیقا سر منم اومده.. اما با این افکار فقط روحیه خودتو خراب میکنی و خودتو سردرگم تر.. مث من ب خدا توکل و تصمیمتو بگیرو بشین برا ارشد بخون.. گیریم که این یکسالم رفتی دنبال کار بخور نمیر و موقت .. ایا این برات اینده میسازه؟؟ که هر روز یه جایی باشیو اقا بالاسر داشته باشی؟؟ شما بشین منابعو جور کن بخون و نگران کلاس هم نباش.. خود من شهرستانیم اینجا هم بارها دوستان گفتن که کلاس رفتن ملاک نیست .. اگه تو این مدت هم کار دولتی و رسمی برات پیدا شد که چه بهتر اونموقع میتونی حتی قید ارشد رو بزنی .. اما با این شرایطی که من الان برا خودمم پیش اومده و احساس میکنم برا تو هم همینطوره ب نظرم ادامه تحصیل بده .. خدا بزرگه
 

دوست - قدیمی

عضو جدید
بدون هیچ دخل و تصرفی از سایت استاد عزیزم آقای محمدرضا شعبانعلی

چرا دکترا نمی خوانی ؟

از سال ۸۰ که مدرک لیسانسم را با معدلی بالا، از دانشگاه صنعتی شریف گرفتم تا سال ۱۳۸۴ باید دائماً جواب دوستانم را میدادم که چرا فوق لیسانس نمیگیری. دو باری هم کنکور شرکت کردم و با رتبه خوب در دانشگاه خودم قبول شدم اما نرفتم. سال ۸۶ که کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه شریف گرفتم (با رتبه و معدل بالا) باز تا امروز، دوستان زیادی می پرسند که چرا ادامه تحصیل نمیدهی و دکترا نمیگیری…
پراکنده در جاهای مختلف جواب داده ام. اما گفتم یک پاسخ تفصیلی اینجا بنویسم…

مقدمه اول:
یک واقعیت وجود دارد. نباید نظام آموزشی، به مسیر رشد و پرورش ما جهت بدهد، این ما هستیم که مسیر رشد خود را انتخاب و ترسیم میکنیم.
شاید سالها بعد، علاوه بر دکترا و پست دکترا، پست پست دکترا، پست پست پست دکترا و … هم در دانشگاه ها شکل گرفت. یعنی ما دیگر باید زندگی خود را تعطیل کنیم و تا دم مرگ به در دانشگاهها دخیل ببندیم؟
هر درجه تحصیلی معنا و مفهوم و کارکردی دارد.

اجازه بدهید که اول در مورد کارشناسی بگوییم.

خود کارشناسی یکی از ترجمه های غلط و طنز آمیز است. کارشناس کسی است که سالها تخصص و تجربه دارد. ما هر کسی که چهار سال در دانشگاه میچرخد و غذای ارزان میخورد و روی صندلی های سفت دانشگاه، مینشیند و اس ام اس بازی میکند و با تقلب در پایان ترم نمره ای می آورد، کارشناس مینامیم!

لیسانس واژه متفاوتی است. لیسانس یعنی مجوز٫ چیزی مثل جواز کسب!

من وقتی لیسانس مهندسی مکانیک گرفتم، یعنی میتوانم و مجازم با این دانش، امرار معاش کرده و حق دارم در مورد آن حوزه، تا حد دانشم اظهار نظر کنم.

من باید چند سال در آن حوزه کار کنم تا به یک «کارشناس» به معنای واقعی کلمه تبدیل شوم.

به همین دلیل، در عمده کشورهای دنیا، مردم رشته لیسانس خود را با نگرشی به بازار کار و نیازهای روز جامعه، انتخاب می کنند.

فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، برای کسانی است که میخواهند در یک حوزه خاص عمیقتر شوند. عموماً وقتی معنی پیدا میکند که کسی لیسانس خوانده و مدتی در آن حوزه کار کرده و سپس تصمیم میگیرد به دانش خودش در آن حوزه عمق دهد.

مثلاً من مکانیک خوانده ام، سالها در صنعت کار میکنم، میبینم حوزه کنترل و اتوماسیون حوزه جذابی است که دانش من در آن محدود است. به دانشگاه برمیگردم تا دانش خودم را در آن حوزه خاص ارتقاء دهم. طبیعی است کسی میتواند این مقطع را به پایان ببرد که معلومات خود را در حوزه ای با رعایت روش شناسی علمی، به نتایجی کاربردی تبدیل کرده و گزارشی از این فعالیت (تحت عنوان تز یا مقاله) ارائه نماید

دکترا برای کسانی است که رسالت خود را تولید علم و پیشبرد مرز دانش جهان در یک حوزه تخصصی می دانند.

——————————————————————————————————

مقدمه دوم:

اما در ایران تعریف متفاوتی در ذهن مردم است. همه فکر میکنند تا جایی که وقت و استعداد دارند باید این مقاطع را درست یکی پس از دیگری ادامه دهند!

کارکرد اصلی هم، نه دغدغه توسعه دانش و مهارت فردی است و نه پیشرفت علم. عمدتاً یک عنوان است.

این را از اینجا میفهمم که میبینم برخی دوستانم در دوره دکترا، درد دل میکنند که باید هر هفته یک مقاله بخوانند! این خود نشان میدهد که مقاله خواندن، یک «درد» است نه «غذایی برای یک روح گرسنه علم».

——————————————————————————————————-

اما حالا دلایل من:

- ما در شرایط امروز کشور، در عمده رشته ها – نمیگویم همه. میگویم عمده – مصرف کننده دانش تولیدی جهان هستیم یا اگر هم نیستیم بی دلیل دست به تولید دانش زده ایم (فقط برای حفظ پرستیژ کشور و رتبه های علمی). ما هنوز یک مصرف کننده صحیح هم نیستیم. به همین دلیل مدرک کارشناسی هم، زیادتر از نیازمان است.

شاید به همین دلیل مسئولان امر، ده ها واحد درس عمومی را به مجموعه دروس دانشگاهی افزوده اند تا این چهار سال به هر حال به شکلی پر شود!

من کارخانه های بنز و بی ام و و برخی از برترین صنایع دنیا را از نزدیک میشناسم و بارها بازدید کرده ام. مرکز طراحی آنها پر از کسانی است که لیسانس (یا به قول آنها دیپلم مهندسی) دارند و یکی دو نفر دکتر هم برای پرستیژ به مدیریت برخی واحدها منصوب شده اند. من نمیفهمم اگر تولید بنز با لیسانس ممکن است چرا داشتن انبوهی فوق لیسانس و دکترا، به مونتاژ پژو منجر شده است!

- در بسیاری از حوزه ها ما هنوز Generalist هم نداریم پس چرا باید به دنبال Specialist برویم.

در رشته خودم عرض میکنم. وقتی هنوز در بسیاری از رشته های دانشگاهی ما، هنوز «ارتباطات و مذاکره» را به عنوان یک درس ارائه میدهند و این دو حوزه کاملاً تخصصی از هم تفکیک نشده اند، بیشتر شبیه شوخی خواهد بود که من بروم دکترا بگیرم و مثلاً به طور خاص در خصوص

«تفاوتهای الگوهای مذاکره درونسازمانی بین زنان و مردان با سن ۳۰ تا ۴۰ سال در مشاغل خصوصی و بنگاه های کوچک و متوسط در کلانشهر های ایران»

تز بنویسم!!!!

شاید بعد از نوشتن این تز، به من به جای «مهندس شعبانعلی» بگویند «دکتر شعبانعلی». اما من هر بار که دکتر صدایم کنند فکر میکنم دارند مسخره ام میکنند! شاید آنها نفهمند چه میگویند اما من که میدانم معنی دکتر چیست…

- شاید یکی از کارکردهای مدرک دکترا، تدریس در دانشگاه ها باشد. اما واقعیت این است که هدف من بزرگتر از تدریس دانشگاهی است. من در حال آموزش به مدیران اقتصادی کشور هستم و فکر میکنم آموزش امروز آنان، فوریت بیشتری دارد تا آموزش جوانان فردا. اگر فردا اقتصاد کشورم، مثل امروز باشد، جوانان کشور شغلی نخواهند داشت تا بتوانند از آموخته های دانشگاهی خود استفاده کنند…

- تجربه امروز ایران و جهان نشان داده که بزرگترین تغییرات اقتصادی و مدیریتی و صنعتی جهان را نه دانشگاهیان نظریه پرداز، بلکه صنعتگران عملگرا ایجاد کرده اند. انتخاب با ماست که در زمره کدام گروه باشیم اما من گروه دوم را ترجیح میدهم.

- مبحث هزینه فرصت نیز بحث مهمی است که همیشه به آن اشاره کرده ام. وقتی من میتوانم به جای ۵۰۰۰ ساعت وقت گذاشتن و اخذ مدرک دکترا (با هدف اینکه عنوانی به القابم اضافه شود) ۲ یا ۳ کتاب ارزشمند تألیف کنم که برای ده ها هزار نفر از هم وطنانم مفید فایده واقع شود، خیانت به جامعه است که عنوان و لقب خودم را به نیاز مردم جامعه ام ترجیح دهم.

خلاصه اینکه به نظر من، نیاز امروز جامعه من مدرک نیست. بلکه ما نیازمند دانشمندانی عملگرا و مطالعه محور هستیم که علم روز دنیا را بیاموزند و آن را همچون لباسی بر قامت فرهنگ و جامعه ما بدوزند و ما را از این عریانی که گرفتار آنیم نجات دهند. ادامه تحصیل در دانشگاه، یکی از روشهای علم آموزی و دانش اندوزی است که ۱۵ سال فعالیت دانشگاهی و صنعتی در ایران و جهان، به من به تجربه ثابت کرده که برای ایران امروز، اگر هم یکی از روشهاست قطعاً بهترین روش نیست.

من ضمن احترام به همه دوستان عزیزم که در دانشگاهها در خدمتشان هستم، احساس میکنم کار کردن با مدرک دکترا در بسیاری از رشته ها در شرکتهای ایرانی مانند به دست داشتن ساعت رولکس برای کسی است که در پرداخت هزینه تخم مرغ شام خود هم دچار بحران است…

یا شبیه پرتاب کردن ماهواره به سمت آسمان، در شرایطی که هواپیماها به سمت زمین سقوط میکنند.

یا شبیه مطالعه بر روی فن آوری نانو، در کشوری که خط کش ها در ابعاد سانتی متر هم درست اندازه نمیگیرند.

یا شبیه…

آفرین به نکته درستی اشاره کردید به نظر من سیستم آموزش و پرورش خیلی نقص داره و نمی تونه افراد لایق یا شایسته رو مشخص کنه. کنکور بیشتر به یه کسب و کار تبدیل شده و برای نتیجه گرفتن باید باید روش های تستی ای رو یاد بگیرید که هیچ پشتوانه علمی ندارند!! تا وقت کم نیارید! با این کارا شایدم اول بشید!!!

خانه از پایبست ویران است سیستم آموزشی شدیدا دچار اشکال هست - در مدارس و دانشگاه مدرس به راحتی می تواند در آینده دانش آموز یا دانشجو اشکال ایجاد کند. و سلیقه ای عمل کند.

شرکت ها دانش بنیان نیستند و بیشتر به فکر دلالی و گرانفروشی هستند و بازاریاب هایی که جنس های بی کیفیتشان رو بفروشد در چنین شرایطی افراد کار آزموده هم زیاد مورد نیاز نیستند و فرصت شغلی ندارند و مجبور به مهاجرت اند.

مقصر بیشتر خود مردم هستند متاسفانه - الان زمینه خوبی برای شرکت های دانش بنیان ایجاد شده ولی متاسفانه صاحبان سرمایه رغبتی نشان نمی دهند به علاوه اینکه صاحبان مدرک عمدتا بی سواد شدند.

دوستان همه می دونیم خبر بدیه ولی واقعیت رو باید گفت شما هم به بزرگی خودتون حلال کنید.
:gol:
 

Armin-Z

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان کنکوری 94
راستش من نمیدونم از الان شروع کردن واسه ارشد خوندن اصن کار درستی هست یا نه اما خود من از وسطای تابستون شروع کردم و به جز یه سری مقاطع خیلی پر فشار هم نخوندم،
به نظرم اگه از الان میخواید شروع کنید فکر کم آوردن اون تهش هم باشید، حداقل از الان روز و شبتون نشه ارشد بهتره، من که 6 ماه تو اون وضعیت بودم تهش دیگه داشتم میبریدم، از الان دیگه ریسکش خیلی بالاتر هست به نظرم
من خودم هیچ کتاب مرجعی نخوندم و از لحاظ مفاهیم هیچ جا به مشکل هم نخوردم، اما اگه از الان میخواید شروع کنید فرصت خوبی هست که قبل از اینکه به جزوه ها و کتاب های کنکوری برسید کتابهای مرجع رو بخونید
ولی بازم میگم به نظرم چندان اهمیتی نداره خوندن کتاب مرجع با توجه به این که کتابها و جزوات بسیار خوب کنکوری موجود هست که تمام نیاز شما رو بر آورده میکنه و از هدر رفتن وقت برای خوندن خیلی از قسمتهای نه چندان مهم کتابهای مرجع جلو گیری میکنه
در کل با توجه به اینکه این روزا میبینم بحث کار و اینکه ارشد خوندن یا نخوندن کدومش بهتره هست، خیلی نگران نباشید که اگه الان شروع نکنید دیگه نمیتونید برسونید، اتفاقا به نظرم تا تابستون صرف دنبال کار گشتن و تصمیم گرفتن اینه که کدوم راه بهتر هست و وضعیت شغلی توی کدوم مسیر بهتره بشه وبعدش با خیال راحت و با جدیت توی اون راهی که انتخاب کردید قدم بذارید
اینکه روی تصمیمتون مصمم باشید و بهش شک نداشته باشید خیلی مهمه
من خودم زیاد میشناسم توی دوستانم که زود هم شروع کردن به خوندن و حتی خیلی از درسها رو کلاس هم رفتن ، اما یکی دو ماه مونده به کنکور به خاطر سردرگمی و اینکه میگفتن راه اشتباهی رو انتخاب کردیم همه زحمات و هزینه های زمانی و مالیشون به هدر رفت و تازه دوباره میخوان تصمیم بگیرن که چیکار کنن!!!
جوری تصمیمتون رو بگیرید که توی مسیر حتی لحظه ای نخواید به این فک کنید که آیا این راه درست هست یا نه! فقط از اونجا به بعد به عملی کردن تصمیمتون فکر کنید...
 
آخرین ویرایش:

EECi

مدیر بازنشسته
سلام
1- ارشد خوندن ( یا حتی مطالعه شخصی ) و بودن در شهر های بزرگ و صنعتی موقعیت شغلی بهتر واستون ایجاد می کنه به شرط اینکه در سطح بالا مطلب یادبگیرید و کار کنید ( نه دوربین مدار بسته و ....!! )
2-ارشد خوندن باعث میشه جذب بعضی وزارت خونه های بزرگ و صنعتی بشید که ملاکشون سواد علمی شماست
3- پول در اوردن راه های دیگه ای هم داره مثل تجارت و بازرگانی از کشور هایی مثل چین یا ترکیه و...
4-دوستایی که میخوان ارشد بخونن و پایه ضعیف دارن از اسفند شروع کنند
تا ابتدای تابستون میتونید روی ریاضی و سیگنال کار کنید باقیشم خودتون برنامه ریزی کنید ( توی تاپیکا به اندازه کافی بحث شده )
5-موقعیت ادامه تحصیل در خارج از کشور برای شما ایجاد خواهد شد


من به همه شما اطمینان میدم اگر با سواد باشید و ارشد بخونید مطئمنا موفق خواهید شد

حالا بلند شید برید درس بخونید D:
حل مشکلات مملکت رو هم بیخیال شید ! اگر هر یکی از ما بتونیم خودمون رو اصلاح کنیم ، جامعه رو اصلاح کردیم

بلتد شید ، وقتتون رو با این افکار منفی تلف نکنید

موفق باشید
 

saeeddhk

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند وقت پیش یه اطلاعیه دیدم تو روزنامه همشهری که زده بود

به یک مهندس الکترونیک مسلط به 3 زبان:1-کردی-عربی-انگلیسی

نیازمندیم

حالا بماند بقیه اش چی بود.خخخخخخخ
 

دوست - قدیمی

عضو جدید
خاهش میکنم کلی گویی نکنید و احیانا عدم موفقیت خودتون رو به جامعه بسط ندین
پارسال وزارت نیرو دو تا ازمون استخدامی گذاشت.یکی برا نیروگاهها یکی برای برق منطقه ای ها
ازمون اول من قبول نشدم قبول شده ها وقتی رفته بودن نیروگاه از مدرک اونهایی که فوق دیپلم تاسیسات الکتریکی داشتن رو بدون مصاحبه رد کرده بودن-چون یه عده کم شده بودن چند نفر دیگه رو بهشون گفتن بیاید.
یعنی 8 نفر میخاستن 16 تا اول قبول کرده بودن (دو برابر ظرفیت تا تو مصاحبه و تستهای پزشکی و ... نصفشون رد بشن بمونن 8 نفر برای کار)چون مدرک یه عده مورد قبولشون نبود اونها رو رد کردن و به تعداد رد شده ها به رتبه های بالاتر از 16 گفته بودن که بییایید.
من اولش قبول نشده بودم بعدش بهم زنگ زدن که مدارکت رو بیار(وقتی رفتم کارگزینی بهم گفتن که اگه مدرکت تاسیسات هست قبول نیستی-اونجا فهمیدم که قضییه چیه و برا چی به ما زنگ زدن) چون مدرکم مورد قبول بود مصاحبه رفتم ولی قبول نشدم
حالا من بگم پارتی نداشتم؟
نه-من رتبه ازمونم پایین بود به این خاطر باید یه مصاحبه خیلی خوب میدادم تا قبول شم-مصاحبه ام متوسط بود پس قبول نشدم
بعدش تو ازمون دوم برا برق منطقه ای قبول شدم-این بار سه برابر ظرفیت گرفتن و طی چند مرحله 2/3 رو حذف کردن و بقیه جذب شدن(شکر خدا من جزو اون گروه هستم که جذب شدم)من دفعه اول پارتی نداشتم دفعه دوم هم نداشتم
دفعه اول رتبه ازمونم بد بود قبول نشدم ولی دفعه دوم خوب بود و شکر خدا قبول شدم.
میخام بگم لزوما قبول شدن یا عدم قبول شدنتون رو به بند پ مربوط نکنید.
البته منکر نمیشم که عده ای با بند پ میان تو سیستم های دولتی
یا علی


اول از همه تشکر کنم از استارتر این بخش آقای مدیر Joe_Bel تاپیک خیلی خوبیه به اطلاعات من که خیلی اضافه شد.

بله درست می فرمایید دوست گرامی ولی در نظر بگیرید وقتی رهبر میگه ((چرا در کشور ما ساعت کاری مفید برای هر نفر کمتر از یک ساعت در روز هست؟!)) ....

این یعنی این که از هر 10 نفر حدود 9 نفر با بند پ استخدام شدند و اگرم بخوان نمی تونن کارایی لازم رو داشته باشند.

منم تا جایی که میدونم در هر شرکتی چه دولتی وچه خصوصی 90 درصد کار ها به دوش 10 درصد پرسنل هست که بدون بند پ هستند و بقیه اونجا گردش می کنند!!
 

LM741

عضو جدید
دوستان سلام
من یک ایده برای همه عزیزان و سروران داشتم :
از سال قبل دانشگاه صدا و سیما داره از طریق ارشد مهندس مخابرات سیستم و مهندسی صدا رو بورسیه می کنه . معمولا با رتبه 700 می شه قبول شد ( البته ممکنه سال بعد اینطور نباشه ) . به نظر من دوستانی که دنبال شغل هستند می تونند درس بخونند تا در کنکوری که عدالت ( 90 درصدی )دارد قبول شوند .
در تکمیل ظرفیت امسال بود که رشته مخابرات سیستم گرفت .
دوستان این هم یک موقعیت برای کسانی که می خوان الکترونیک یا مخابرات شرکت کنند .
 

EECi

مدیر بازنشسته
دوستان سلام
من یک ایده برای همه عزیزان و سروران داشتم :
از سال قبل دانشگاه صدا و سیما داره از طریق ارشد مهندس مخابرات سیستم و مهندسی صدا رو بورسیه می کنه . معمولا با رتبه 700 می شه قبول شد ( البته ممکنه سال بعد اینطور نباشه ) . به نظر من دوستانی که دنبال شغل هستند می تونند درس بخونند تا در کنکوری که عدالت ( 90 درصدی )دارد قبول شوند .
در تکمیل ظرفیت امسال بود که رشته مخابرات سیستم گرفت .
دوستان این هم یک موقعیت برای کسانی که می خوان الکترونیک یا مخابرات شرکت کنند .
سلام
تا رتبه 3000 هم قبولی داره
یعنی عالی بود ، ممنون ... چرا مدیر بازنشسته !؟ باید در کنار بچه ها باشید مثل همه دوستانی که زحمت می کشن و دست بچه ها رو میگیرن ... :)

برای اینکه بچه های با انگیزه تری اینجا هستن که تالار رو بخوبی اداره می کنند :)
--------------

ببینید بچه ها ، من گفتنی ها رو گفتم( می تونید از کنارش بگذرید یا باور کنید و موفق بشید )

فکر کنید، برنامه بریزید و پیشرفت کنید


امیدوارم یه بار دیگه اون تاپیک های قدیمی مربوط به منابع رو بخونید
محور رو بزارید روی سوالات کنکور بعد اینکه 5 بار سوالات رو حل کردید و حفظ شدید ! برید سراغ سوال تالیفی و.....


موفق باشید:gol:
 

mahdi_ml

عضو جدید
سلام بر همه .....
دوستان یه خاطره ای رو میخام براتون بگم که شنیدنش خالی از لطف نیست
من یکی از دوستام چند سال پیش با یکی از دوستاش که در دانشگاه صنعتی درس خونده بود شروع به درس خوندن کردند...اینا هر منبعی رو باهم انتخاب میکردن خلاصه همه کاراشون شبیه به هم بود مثله تایم درس خوندن ،آزمون آزمایشی،جزوه هایی که میخوندن،حتی باهم تو یه کتابخونه درس میخوندن...
اما بعد که کنکور دادند رتبه دوست من افتضاح شد ولی رتبه دوستش شد8!!!!!!!
اینارو خواستم بگم که هرکسی خواست منبع انتخاب کنه باید خودش قبلش اونو برسی کنه چه بسا شما با یه منبع متوسط بهترین نتیجه رو بگیرید/چرا ؟چون شما بااون راحتتر هستید /
اما درمورد دوستم اینو بگم فوقعلاده سطحی خوند وچون پایه مناسبی نداشت قبول نشد البته این نظر منه
 

atena2

عضو جدید
من یه توصیه هم دارم به نظرم برنامه ریزی تون طوری باشه که تا آخر آذز هر چی می خواستید بخونید خونده باشید و هر تستی که قرار بوده حل کنید حل کرده باشید..
تا احیانا اگه ماه اخر دچار استرس و ناامیدی و نگرانی شدید کمترین ضربه رو ببینید ..
من خودم دو تا درسی رو که قبل ماه آخر خوب خونده بودم و تست زده بودم خوب زدم با اینکه ماه آخر کلا درس رو ول کردم ..
ماه اخر طوری باشه که همه تستها و مطالب براتون تکراری باشه..
سعی کنید خلاصه نویسی مفصل نداشته باشید.. من این کار رو کردم خیلی وقتم رو گرفت نرسیدم هم بخونم.. به نظرم بخونید بدون خلاصه نویسی سریعتر پیش می رید و به دور دوم هم می رسید . توی دور دوم فقط فرمولهای فرار رو بنویسید.. برای سیگنال اگه تقدسی رو می خونید جزوه نکاتش رو از سایت تقدسی بگیرید و این میشه خلاصه شما!! من این موضوع رو متاسفانه ماه اخر کشف کردم بعد کلی خلاصه نویسی سیگنال!!!!!!!!
اینها هم اشتباهات من بود که اگه به عقب بر می گشتم مرتکب نمی شدم و نتیجه بهتر می گرفتم
در مورد کتاب مرجع من بیشتر تمرینهاش رو توصیه می کنم تا خوندن خود کتب مرجع! کتب مرجع خیلی وقت گیر هستند . اگه خیلی دوست داشتید مرجع بخونید فقط کنترل اون هم نه از کتاب اوگا تا بلکه کتاب نایس.. متاسفانه ترجمه فارسی نداره و خیلی وقت گیره برای همین باز هم خوندنش منطقی نیست.. می تویند گزینشی دو فصل مهم مکان هندسی و نایکویست رو از اون کتاب بخونید که زیاد هم وقت گیر نباشه .. یه نگاهی به تمرین ها و شکلهاش داشته باشید
البته من نایس رو توی انقلاب چند جا پرسیدم نداشتن..
اگه لینک دانلودش رو دارید بذارید..
 

Armin-Z

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
اقای ارمین میشه یه توضیح کلی در مورد نحوه درسخوندنتون در بازه های زمانی مختلف بگید.من خودم دیماه به بعد نمیدونستم چیکار کنم..ممنون
این کارایی بود که من کردم ، البته اگه منظورتون از آرمین من بوده باشم :D

بازه اول درس خوندنم از 20 مرداد شروع شد تا اواخر مهر

کنترل رو کلاس رفتم و همراه با کلاس پیش رفتم که تا آخر مهر بسته شد
ریاضی معادلات یک دور جزوه آقای معتقدی رو خوندم و تمریناتش هم حل کردم
مدار جزوه آقای کهن رو خوندم و تستهای داخل جزوه رو حل کردم
سیگنال جزوه آقای کهن رو خوندم و در کنارش از کتابشون هم کمک میگرفتم و تست های تالیفی کتاب مومن زاده رو هم در پاییز زدم که تستهای بسیار خوبی برای مرور و سنجش مفاهیم هستن(البته با توجه به شنیده هام، که اونموقع نمیدونستمشون، کتاب آقای تقدسی فوق العاده هست)
ماشین جزوه آقای حلم زاده رو میخوندم در کنار کمک گرفتن از کتابشون
الکترونیک هم جزوه آقای کهن رو میخوندم

همه اینها تا آخر مهر خوب پیش رفت و دور اولشون تموم شد جز الکترونیک، که اصلا خوب پیش نمیرفت، من اصلا با جزوه آقای کهن ارتباط برقرار نکردم(هر چند که دوستانی داشتم که با همین جزوه در سال گذشته درصد نزدیک 70 گرفت)، تصمیم گرفتم ترم پاییز کلاس الکترونیک برم، بین آقای اسلام پناه و آقای باغستانی مردد بودم، اما شنیده هام میگفت که هر دو عزیز استادای خیلی خوبی هستن، اما من با توجه به اینکه در جزوه نوشتن خیلی کند و ضعیف هستم، و اینکه آقای باغستانی جزوه نیمه آماده دارن تصمیم گرفتم کلاس ایشون رو برم، که واقعا هم عالی بود و من که الکترونیکم خیلی ضعیف بود و ازش میترسیدم شد نقطه قوتم(هر چند که توی کنکور چند سوال خیلی آسون رو از دست دادم ولی خوب جو کنکور بود اما در کل هیچ کدوم از سوالا نبود که بلد نباشم)

توی دوره پاییز آزمون آزمایشی ثبت نام کردم و هر دو هفته یک بار مباحث مربوط به آزمون رو مرور میکردم و تست میزدم ، البته از کیفیت تست زدنم زیاد راضی نبودم، بیشتر وقتم صرف مرور میشد تا تست زدن که به نظرم خیلی کار درستی نبود و باید زمان بیشتری به تست زدن اختصاص میدادم.به نظرم در دوره پاییز باید یک سوم زمان به مرور و دو سوم از زمان به تست داده بشه.

از کارهای دیگه ای که اگه به اون زمان بر میگشتم انجام میدادم این بود که برای ریاضی بعد از خوندن دور اول، فقط میرفتم سراغ تست و تست و تست و تست ...(این کار هم مهارتی بهتون میده که به سرعت میتونین مسائل رو حل کنین و هم اینکه هر سال تقریبا فقط یک یا دو تست جدید در درس ریاضی میبینیم و بقیه تستهای تکراری سال های گذشته برق و رشته های دیگه هستن!)

یک ماه پایانی هم که به مرور و جمع بندی و زدن تست های جامع کنکور ها گذشت که در اون مورد انشاالله دوستان در زمان مناسبش همه توضیحات مربوط به اون دوره رو براتون میگن


امیدوارم مفید بوده باشه :smile:
 

spatula

عضو جدید
من چون از این انجمن خیلی خوبی دیدم تا آخر هرچی بتونم کمک می کنم
برای بچه های مخابرات و الکترونیک (بیشتر توصیه هام کلیه به جز جاهایی که اسم دروس را آوردم)
این کار هایی بود که من کردم
حدودا از وسط های تیر ماه رفتم کتاب ها رو خریدم و شروع کردم ، تقریبا دو هفته ی اولش خیلی برام سخت بود با کتاب های کنکوری ارتباط برقرار کنم و فکر کنم روزی یک ساعت می خوندم (دوهفته ی اول) تا این که کم کم راه افتادم و می رسید به روزی 3-4 ساعت تا آخر مرداد(اتمام 50درصد اول)، شهریور رو خوب خوندم تا وسط های مهر-روزی 5-6 ساعت-(اتمام 50 درصد دوم) ولی بعد به این نتیجه رسیدم که چون 50 درصد اول رو کم فشار خوندم و تازه شروع کارم بود خوب نخونده بودم (اون اوایل سیگنال رو از کتاب پارسه می خوندم ولی بعد فهمیدم کتاب مومن زاده خیلی خوبه و از روی اون خوندم،همینطور برای ریاضی مهندسی کتاب پارسه می خوندم بعد فهمیدم کتاب نصیر خیلی بهتره)
پس یک نتیجه ی مهم تا می تونید زود شروع کنید و کتاب ها تون رو درست انتخاب کنید که هیچ بازه ی زمانی رو هدر ندید ،چرا که من بعد مجبور شدم برای آزمون های اول و دوم (25 درصد اول و دوم ) دوباره مباحث رو با تاکید بیشتری بخونم و نرسم تست بزنم و رتبه ام تو آزمون های اول خوب نمی شد
ولی در عوض 50 درصد دوم رو خوب خونده بودم و تو بازه ی مربوط به آزمون هاش فقط مرور کردم و بیشتر تست زدم و رتبه های مربوط به این قسمت هام هم بهتر شد.
یک نکته ی دیگه اینکه حتما برای بیشتر درس ها مثل سیگنال ، کنترل ، ریاضی مهندسی ، الکترومغناطیس خلاصه نویسی کنید (خلاصه نویسی یعنی قسمت های مهم رو بنویسید نه اینکه جزوه بردارید و حجمش زیاد بشه ، مثلا هر فصل سیگنال رو حداکثر یک برگه A4 پشت و رو ، الکترو مغناطیس و کنترل هم همین طور)
به طور کلی سعی کنید با همه ی سرفصل ها به صورت موازی کار کنید ،درسی یا قسمتی از درسی رو نذارید برای یک بازه ی زمانی دیگه
و تا دو هفته قبل از شروع آزمون های آزمایشی سعی کنید یک جوری برنامه ریزی کنید که یک دور همه ی مطالب رو خونده باشید و خلاصه نویسی کرده باشید.
بعد که آزمون ها شروع شد با برنامه ی آنها پیش برید.یعنی دو هفته وقت دارید خودتون رو برای هر آزمون آماده کنید پس هرچی می خواهید رو مرور می کنید و چند روز هم از آن مباحث رو به تست زدن می پردازید
تا اینکه می رسید به آخرین آزمونی که قبل از اولین آزمون جامع هست. بعد از این آزمون باید شروع کنید کنکور های سال های قبل رو از خودتون بگیرید که پیشنهاد من اینه که بدون هیچ مروری این کار رو شروع کنید تا اشکالاتتون در بیاد ، بعد آنها رو برطرف کنید.(در مورد دوران جمع بندی سعی می کنم به موقعش توضیح بدم)
پس اگر بخوام جمع بندی کنم:
دور اول که می خونید خیلی خوب بخونید حتما برنامه ریزی داشته باشید ،حتما خلاصه نویسی داشته باشید و این رو هم بدونید که از دروسی که در کنکور میاد اگر درسی رو در دوره ی کارشناسی خوب پاس نکردید برای کنکور باید جبران کنید ، با کتاب های خوب موجود در بازار این کار شدنیه.
(من پایه ی درسی نسبتا خوبی داشتم معدلم حدود 17 بود.)
 
آخرین ویرایش:

sanup2006

عضو جدید
لطفا هر کسی میخواد برنامش رو بگه. این رو هم حتما اولش قید کنه که پایه درسیش تو 4 سال چجوری بوده.
خیلی فرق هست بین آدمی که تو 4 سال کتاب های مرجع رو خونده با اونی که مث من سر کلاس ها خواب بوده الان تازه میخواد بخونه ببینه مدار چی هست !!!!
 

Armin-Z

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
لطفا هر کسی میخواد برنامش رو بگه. این رو هم حتما اولش قید کنه که پایه درسیش تو 4 سال چجوری بوده.
خیلی فرق هست بین آدمی که تو 4 سال کتاب های مرجع رو خونده با اونی که مث من سر کلاس ها خواب بوده الان تازه میخواد بخونه ببینه مدار چی هست !!!!

اینم از پایه درسیم
من پایه بسیار ضعیفی داشتم، یعنی له له
:D ، معدل کارشناسیم 14.21 ه، توی دوره کارشناسی یک درس رو هم به طور عمقی یاد نگرفته بودم، البته یکم سیگنالم خوب بود، ولی الکترونیک و مدار و ریاضی و کنترل و ماشین در حد زیر 0 بودم، هر چیزی که از این دروس یاد گرفتم تو دوره کنکور بود!
این کنکور هیچی که برام نداشته باشه اقلا باعث شد یه سری از درسای اصلیمو خوب یاد بگیرم
:smile::D
 

وحیدایکس

کاربر بیش فعال
لطفا هر کسی میخواد برنامش رو بگه. این رو هم حتما اولش قید کنه که پایه درسیش تو 4 سال چجوری بوده.
خیلی فرق هست بین آدمی که تو 4 سال کتاب های مرجع رو خونده با اونی که مث من سر کلاس ها خواب بوده الان تازه میخواد بخونه ببینه مدار چی هست !!!!
منم تو دوره کارشناسی دانشجو متوسطی بودم کلا شب امتحانی بودم و زیاد ب درس توجه نداشتم.. البته تو دروسی مثل مدار و الکترونیک پایه ام بدک نیست اونم ب لطف اساتید خوبی که داشتم..اما خدا نگذره از استادای کنترل و سیگنال که معلوم نیست چی بلد بودن و چی یاد ما دادن.. کار ب جایی رسید که این دو تا استادو بعد از اعتراض دانشجوها کلا اخراج کردن.. کلا تو پایه معادلات و مدارو الکترونیک بد نیستم اما سیگنال و ریاضی مهندسی خیلی ضعیفم.. نمیدونم این قانون از کجا اومده بود که مارو مجبور کردن ازبین ریاضی مهندسی و سیگنال یک درسو ب عنوان مباحث ویژه انتخاب کنیم و بخونیم.. منم که سیگنالو برداشتم با اون استاد مزخرف ریاضی مهندسی هم که صفر.. امیدورام کتاب مهندس مومن زاده برا سیگنال و مهندس کریمی برا ریاضی مهندسی بتونه مشکلمو حل کنه.. کنترل هم که با منابع خوبی که بچه ها معرفی کردن امیدوارم بشه یه درصدی بزنیم..
 

fatimakhanom

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا هر کسی میخواد برنامش رو بگه. این رو هم حتما اولش قید کنه که پایه درسیش تو 4 سال چجوری بوده.
خیلی فرق هست بین آدمی که تو 4 سال کتاب های مرجع رو خونده با اونی که مث من سر کلاس ها خواب بوده الان تازه میخواد بخونه ببینه مدار چی هست !!!!

منم دوران دبیرستان از لحاظ درسی خوب بودم اما چون مجبور شدم بخاطر راه دور بودن برق دانشگاه دولتی رو نرم و برم ازاد یه تو ذوقی خوردم و دوران دانشگاه فقط در حد امتحان خوندم و رفتم دنبال الکترونیک عملی و دانشگاه رو بدون هیچ بار علمی تئوری تمومش کردم
واسه کنکور صفر صفر بودم و انصافا هر چی یاد گرفتم از کتابای کنکوری بود
الک مدار سیگنال ریاضی مهندسی کنترل روزای اوله خوندنم همشون برام تازگی داشت:D
فقط مغناطیس یادگرفتم اونم استادمون وجدان کاری داشت وگرنه بقیه استادا بی خیال با سطح علمی پایین دانشجو ها هم ازونا بدتر


نگران نباش صفر کیلومتر باشی بهتر راه میفتی تا با اطلاعات قبلی که گاهی هم پیش زمینه داشتن از بعضی دروس ممکنه نتیجه عکس بده یعنی هی شک میکنی با توجه به زمینه فکری قبلیت که داری و این بده
 
آخرین ویرایش:

وحیدایکس

کاربر بیش فعال
آرمین جان معدل 14.21 که خیلی خوبه ارزش کار منو پایین نیار بابا :دی
من خیال میکردم پایه درسیم متوسطه با معدل 14.35 :دی
من چی بگم با معدل 13.5؟؟:biggrin: اما خداییش نمیشه ب صرف معدل در مورد یه دانشجو قضاوت کرد.. ب نظر من معدل پایین از سراسری بگیری خیلی ارزشش بیشتره که بری غیر انتفاعی یا جاهای دیگه و با خوندن 30 صفحه جزوه معدلت بشه مثلا 17.. یه ترم مجبور شدم انتقالی بگیرم برم غیرانتفاعی و 2 واحد ازمایشگاهو اونجا پاس کنم.. هیچی دیگه بعد از اونکه یه روز چند تا اشتباه استادو بهش گوشزد کردم دیگه تا اخر ترم بعضی مواقع میومد درگوشی از من اشکالاتش رو میپرسید..:D بنده خدا در حد کاردانی هم بلد نبود کار با اسکوپ رو نمیدونست .. دیگه بماند اون دانشجوهای بیچاره الان از نظر علمی چه بلایی سرشون اومده ..
 

Armin-Z

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یک پیشنهاد برای درس سیگنال دارم، آقای تقدسی در وبلاگشون در سال گذشته در 3 دوره بهار ، تابستان و پاییز یک برنامه مطالعاتی تقریبا 12 هفته ای برای این درس ارائه میدادن و متناسب با مطالب هر هفته آزمونی هم در وبلاگ میذاشتن، فکر میکنم برای سال آینده هم همین برنامه رو داشته باشند، اگه اینطور بود که چه بهتر، اما اگه این کار رو نکردن، از برنامه سال گذشته ایشون میتونید استفاده کنید، برنامه دوره بهارشون از بعد از تعطیلات عید شروع شد، که از آرشیو کنار سایت میتونید فروردین رو انتخاب کنید و برنامه رو پیدا کنید
برنامه ایشون رو با هر منبعی که داشته باشید میتونید پیش ببرید ولی فک میکنم بهترین منبع موجود کتاب خود ایشون باشه، اگه با این برنامه پیش برید ، توی 3 دوره برنامه ریزی شده، 3 بار منبعی که دارید رو خوندید و مطمئنا نتیجه خوبی کسب میکنید

این هم یک متن در مورد برنامه ریزی مطالعه که من در وبلاگ ایشون دیدم:

بسم الله الرحمن الرحیم
برای یک برنامه‌ریزی مطالعاتی موفق باید نکات مهمی رو رعایت کنید تا بتونید بیشترین استفاده رو از زمانی که در اختیار دارید، ببرید. در ادامه، نکاتی که فکر میکنم میتونه براتون مفید باشه و بعضا تجربه‌شده هم هستند رو بیان می کنم. از کسانی هم که تجربه یا اطلاعات مفیدی در این زمینه دارند، درخواست می کنم که در قسمت نظرات بیان کنند. در صورت امکان، پاسخگوی سوالات شما نیز خواهم بود.
۱- برای یادگیری یک درس حداقل باید 3 مرتبه منبعی رو که در اختیار دارید، تا زمان کنکور مطالعه کنید.
۲- نحوه مطالعه در هر مرتبه متفاوته. در دور اول، متن درس به طور کامل خونده میشه و برای صرفه جویی زمانی در دورهای بعد، بهتره که خلاصه نویسی بشه. البته خلاصه نویسی لزوما به این معنی نیست که مطالب درسی در یک برگه جداگانه بازنویسی بشه؛ خیلی از اوقات، کشیدن خط زیر یک مطلب مهم در کتاب هم میتونه به عنوان خلاصه درس برای مطالعه بعدی مورد استفاده قرار بگیره. در بعضی موارد هم علامت زدن کنار یک تست و مرور اون در دورهای بعد، میتونه باعث مرور تعدادی از نکات و مطالب درسی بشه و در واقع مثل این میمونه که اون نکات رو خلاصه کردید و دارید مرور میکنید. پس سعی کنید خیلی روی خلاصه نویسی در یک برگه جداگانه اصرار نداشته باشید.
۳- بعد یا حین مطالعه هر مبحث، باید مثالها و تستهای ارائه شده رو حل کنید. البته در دور اول نیاز نیست که همه تستها رو حل کنید. بلکه تا حدی که احساس کنید تسلط نسبی روی مطلب پیدا کردید، کفایت میکنه. مثلا فقط تستهای شماره فرد آخر هر فصل رو مطالعه کنید. بقیه تستها رو در دورهای بعد (دوم و سوم و ...) حل کنید. این کار دو مزیت مهم داره. اولا زمان کمتری برای مطالعه در دور اول صرف خواهید کرد و همین موضوع از فراموشی مباحث اولیه کتاب در هنگام مطالعه مباحث انتهایی، جلوگیری میکنه و همچنین میتونه باعث ایجاد انگیزه بهتر برای ادامه مطالعه بشه. ثانیا با این کار قسمتی از فرایند یادگیری رو در مرور درسها (دورهای دوم و سوم و ...) لحاظ می کنید و در واقع مرور درسها صرفا به خاطر جلوگیری از فراموشی نخواهد بود و صرفه جویی قابل توجهی در زمان شما ایجاد خواهد شد. در دورهای بعد میتونید با مرور تستهای قبلی و حل تستهای جدید، تسلطتون رو به تدریج افزایش دهید به طوری که در زمان کنکور، به بالاترین حد تسلط برسید.
۴- در هر مرحله مطالعه (دورهای اول، دوم و ...)، با تستهایی (معمولا تستهای متوسط و سخت) مواجه خواهید شد که احساس میکنید باید در دورهای بعد نیز مرور شوند. حتما در کنار این تستها علامت بزنید تا در دورهای بعد، نیاز نباشد که همه تستها را مرور کنید.
۵- حل تستها و مطالعه اونها نیز بخشی از فرایند یادگیری به حساب می آیند و اگر بعد از مطالعه درس، نتوانستید تستهای مبحث مربوطه رو خودتون حل کنید به معنی اشتباه بودن نحوه مطالعه شما نیست.
۶- در حل بسیاری از تستها نیاز نیست که حتما حل اونها رو به طور کامل انجام دهید و به جواب آخر برسید. خیلی از اوقات، مرور ذهنی روش حل یک تست و مطالعه حل اون به صورت روخوانی از روی کتاب،‌ برای یادگیری اون تست کفایت میکنه و لزوما انجام کامل محاسبات و رسیدن به جواب آخر، تاثیری در یادگیری شما نخواهد داشت و فقط وقت شما را هدر می دهد. بسیاری از افراد به خاطر رعایت نکردن این موضوع، بیشتر از زمان معمول برای مطالعه یک درس صرف می کنند و به همین دلیل مطالعه دورهای بعد را از دست می دهند و در واقع نتیجه مثبتی از مطالعه خود نمی گیرند.
۷- سعی کنید زمان مطالعه رو در ساعاتی از شبانه روز قرار دهید که آرامشتون بیشتره. اگر در حین مطالعه احساس خواب آلودگی کردید (معمولا ساعات انتهایی شب)، میتونید این ساعات رو به حل تست اختصاص دهید. حل تست باعث فعالیت و هوشیاری بیشتر مغز شما شده و احتمالا احساس رخوت شما را برطرف خواهد کرد.
۸- برای حفظ کردن فرمولها عجله نکنید. خیلی از فرمولها رو در هنگام مطالعه و استفاده از اونها در حل تستها به تدریج حفظ خواهید شد. اثبات فرمولها نیز به حفظ کردن اونها خیلی کمک میکنه. به هر حال در دو سه هفته آخر حتما زمانی رو برای حفظ کردن دقیق فرمولها اختصاص دهید.

 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
من چی بگم با معدل 13.5؟؟:biggrin: اما خداییش نمیشه ب صرف معدل در مورد یه دانشجو قضاوت کرد.. ب نظر من معدل پایین از سراسری بگیری خیلی ارزشش بیشتره که بری غیر انتفاعی یا جاهای دیگه و با خوندن 30 صفحه جزوه معدلت بشه مثلا 17.. یه ترم مجبور شدم انتقالی بگیرم برم غیرانتفاعی و 2 واحد ازمایشگاهو اونجا پاس کنم.. هیچی دیگه بعد از اونکه یه روز چند تا اشتباه استادو بهش گوشزد کردم دیگه تا اخر ترم بعضی مواقع میومد درگوشی از من اشکالاتش رو میپرسید..:D بنده خدا در حد کاردانی هم بلد نبود کار با اسکوپ رو نمیدونست .. دیگه بماند اون دانشجوهای بیچاره الان از نظر علمی چه بلایی سرشون اومده ..

من غیر انتفاعی هم بودم معدلم 13.5 بود ... اما خب پشت کار من بعد از اتمام لیسانس و رفتن به سربازی شروع شد ... کاشکی ...
 

sanup2006

عضو جدید
من چی بگم با معدل 13.5؟؟:biggrin: اما خداییش نمیشه ب صرف معدل در مورد یه دانشجو قضاوت کرد.. ب نظر من معدل پایین از سراسری بگیری خیلی ارزشش بیشتره که بری غیر انتفاعی یا جاهای دیگه و با خوندن 30 صفحه جزوه معدلت بشه مثلا 17.. یه ترم مجبور شدم انتقالی بگیرم برم غیرانتفاعی و 2 واحد ازمایشگاهو اونجا پاس کنم.. هیچی دیگه بعد از اونکه یه روز چند تا اشتباه استادو بهش گوشزد کردم دیگه تا اخر ترم بعضی مواقع میومد درگوشی از من اشکالاتش رو میپرسید..:D بنده خدا در حد کاردانی هم بلد نبود کار با اسکوپ رو نمیدونست .. دیگه بماند اون دانشجوهای بیچاره الان از نظر علمی چه بلایی سرشون اومده ..

من غیر انتفاعی هم بودم معدلم 13.5 بود ... اما خب پشت کار من بعد از اتمام لیسانس و رفتن به سربازی شروع شد ... کاشکی ...

من هم هم کاردانی و هم کارشناسی غیرانتفاعی بودم و متاسفانه ترم 1 استاد مدار خیلی بیانش ضعیف بود از ابتدا مدار رو نفهمیدیم و همینطور اومدیم بالا و ...
ولی معدلم 17 هستش :D شما ببین وضع آموزشی رو ...

منم مث جناب Joe_Bel احساس میکنم خیلی با اون زمان ها فرق کردم و دیگه دوست دارم از زندگیم خوب استفاده کنم.
ولی بازم تصمیم نمیتونم بگیرم.آخه واسه من یک شغل مناسب پیدا کردن از همه چی اولویت بالاتری داره. حالا نمیدونم با تحصیلات تکمیلی راه سریع تری دارم یا اینکه از همین الان برم دنبال همین کارای .... .
 

m.k.o

عضو جدید
من هم هم کاردانی و هم کارشناسی غیرانتفاعی بودم و متاسفانه ترم 1 استاد مدار خیلی بیانش ضعیف بود از ابتدا مدار رو نفهمیدیم و همینطور اومدیم بالا و ...
ولی معدلم 17 هستش :D شما ببین وضع آموزشی رو ...

منم مث جناب Joe_Bel احساس میکنم خیلی با اون زمان ها فرق کردم و دیگه دوست دارم از زندگیم خوب استفاده کنم.
ولی بازم تصمیم نمیتونم بگیرم.آخه واسه من یک شغل مناسب پیدا کردن از همه چی اولویت بالاتری داره. حالا نمیدونم با تحصیلات تکمیلی راه سریع تری دارم یا اینکه از همین الان برم دنبال همین کارای .... .
با سلام من امسال کنکور دادم اولش مثل شما تو کنکور دادن یا دنبال کار گشتن مردد بودم ولی یکی از دوستام که ارشد میخوند یه نکته جالبی بهم گفت. اون گفت اگه توی کار ازاد آشناداری که بهت کار یاد بده حتما برو سر کار در غیر اینصورت شئکت های خصوصی ازت بیگاری میکشن و چیزی هم یادت نمیدن .در این صورت برو سراغ ارشد و سعی کن یه دانشگاه خوب قبول بشی اونوقت با آدمهایی آشنا می شی که تو زندگیت خیلی تاثیر دارن.بعدش بایید بری سراغ صناییع بزرگ ببینی به چه تخصصی احتیاج دارن.اونوقت بایید پروزه ارشدتو در اون رابطه تعریف کنی تا بعد فارغ تحصیلی سریع جذب صنعت بشی .خلاصه ایینکه برای موفقییت بایید حتما برنامه داشته باشی .
 

دوست - قدیمی

عضو جدید
یوسف جان دقیقا هدف از این تاپیک چیه؟

یکی میشه اسم تاپیک رو برام معنی کنه من متوجه نمیشم

با سپاس :gol:

ایده های به سوی ارشد 94 - همین طور که پیداست دوستان دارن ایده هاشون رو میگن ببینیم به نفع هست بریم ارشد؟ کار براش هست؟ نریم ارشد؟ اونا که خوندن چی شدن؟ چطور موفق شدن و اینا.
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
یه سوال داشتم
لطفا همه کسایی که میتونن و مایلن جواب بدن :
آیا موافق حذف یه درس یا یه فصل خاص از یه درس برا خوندن هستین ؟ کدوم درس یا فصل ؟ چرا؟
ممنون
اگر من برای 94 شرکت کنم حتما مغناطیس رو حذف می کنم چون خیلی ضعیف هستم و جوابگو مغناطیس نیستم از طرفی خیلی ها این درس رو حذف می کنند و تعدادی هم منفی می زنند و تعدادی هم خوب جواب میدهند اما در کل نخواندش هم از قافله کاروان عقب نمی افتدم اما در مورد درسای دیگه جلو می افتم چون مغناطیس خیلی وقت گیر است
حذف آمار ... چون پاس نکردم و برای هلپ درسهای دیگه نیازی ندارم پس خودمو برای 2 سوال خسته نمی کنم ... خب دیگر بیشتر از این نمیشه درس حذف کنم زبان را هم باید بخونم چون رفتی کلاس ارشد جزوه های انگلیسی شروع میشه ... دوباره تاکید می کنم این نظر بنده است کسی برای انجامش توصیه نمی کنم ... اما حذف یک فصل را کاملا مخالفم یک درس را که شروع به خواندن کردید حتما کلا بخونید چون وابستگی در همه فصل ها وجود دارد تردید در این مورد نداشته باشید
 

m.k.o

عضو جدید
یه سوال داشتم
لطفا همه کسایی که میتونن و مایلن جواب بدن :
آیا موافق حذف یه درس یا یه فصل خاص از یه درس برا خوندن هستین ؟ کدوم درس یا فصل ؟ چرا؟
ممنون
سلام
توی رشته برق اکثر بچه هایی که دانشگاه خوب قبول میشن زبانرا کنار میذارن چون زبان تو خوندن وقت گیره بعدش هم اونقدر که میخونی نتیجه نمی گیری سر جلسه هم برای خوب زدن بیشتر از 30 دقیقه طول میکشه برای همین سر کنکور بعد از زدن مدار و ریاضی اگه وقت اضافه اومد میرن سراغ متن های زبان که با تمرکز روش میشه چند درصدی زد.
الکترو مغناطیس درس دیگه ای است که خیلی ها کنارش میذارن(دانشجوهای متوسط)چون هم خوندنش وقت گیره هم اساتیدی که سوالاشو طرح میکنند اصلا براشون مهم نیست که سوالات بیشتر از 3 دقیقه جوابشون طول بکشه هم اینکه بلاخره باید یه درس را کنار گذاشت تا بشه روی بقیه سوالات وقت بیشتری گذاشت.ولی کنار گذاشتن بقیه درسها اصلا توصیه نمی شه بخصوص اینکه توی بقیه درسها سوال
اسون پیدا میشه.
به نظر من یا یه درسی را نخون یا همه فصلهاشو بخون (مخصوصا مدار وکنترل) چون سوالا ترکیبی ومفهومی شده و ممکنه یه فصلو نخونی و نصف سوالا به همون فصل ربط پیدا کنه اونوقته که دیگه پشیمونی سودی نداره
 

Paydar91

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
سلام.قل کنکور فکر میکردم چنین روزی میام راز های موفقیت در کنکور رو بگم ولی قسمت نشد موفق بشم ولی به هر حال تجربه هایی کسب کردم که تا ادم خودش توی این راه قرار نگیره قدرشو نمی دونه.من موندم پشت کنکور.البته من هدفم دانشگاه های برتر بود و هست وگرنه دانشگاه درجه ی سه و غیر انتفاعی میتونم قبول شم ولی کنکور 93 برام تموم شدست .دیگه برام مهم نیست سنجش کلید چی اعلام کرد و نه کرد هرچند کمی درصد هام رفت بالاتر ولی در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمیکنه.

راجب منابع هر کسی با توجه به اون چیزی خونده نظر میده یکی میگه مرجع زبان اصلی یه نفر میگه کتابای کنکوری معروف و هر کسی یه نظری میده که خیلی هم قابل احترامه ولی من به شخصه ترجیح میدم فعلا طور دیگه ای عمل کنم به نظرم بهترین زمان برای پرسیدن منابع از دوستانی که موفق شدند این هستش که انشالله اردیبهشت که انشالله کارنامه ها و درصد هاشون اومد و مستند این جا گذاشتند راجع به منابع ازشون بپرسیم و این طوری میشه بهینه ترین نتیجه رو کسب کرد و ام شاید سوال پیش بیاد توی این مدت چیکار کنیم توی این مدت خیلی کارها میشه کرد من یه سری از تجربه های شخصیمو میگم...
.
.
اشتباه اول ایده ال گرایی منو به زمین زد ..من پارسال که چنین روزایی بودم و میگفتم اوه یه سال دیگه وقت دارم وخیلی ایده ال گرا فکر میکردم یادمه توی درسی مثل مغناطیس به چیزایی گیر میدادم که میدونستم تویکنکور هم نمیاد ولی ذهن کنجکاوم وقتی میدید وقت زیاده زیاد روی این جیزا حساس میشدم به طوری که این اواخر حتی نتونستم خیلی عمیق همین فصل های اخر کتبا های کنکوری بخونم..این که فکر کنید یه سال وقت دارید برید مرجع بخونید اونم زبان اصلی به نظر من اشتباه محضه و وقتی به خودتون میاید که میبینید هیچ وقتی نمونده ...من دوستان سال بالاتری اینو بهم گوشزد میکردند که این طوری زیاد فکر نکنم ولی اشتباه کردم دیگه...الان هم چوبشو میخورم...این کارا وقتی خوب بود که ترم 3 یا 4 بودید نه الان...
.
.
اشتباه دوم این که سه درسو حذف کنم ولی در عوض سایر درصد ها رو به الای 75 حداقل فکر میکردم .... دوستان به نظر من همه ی درس ها رو بخونید برای شروع (مگر این که خیلی پایه ضعیفی دارید زبان و مغناطیس رو بزارید کنار ) جالبه بدونید من ریاضی و مدار و الکترونیک رو گذاشتم کنارو در عوضش روی مغناطیس وزبان فوق العاده وقت زیادی گذاشتم و قطعا اگه بر عکس این کار رو می کردم امسال حداقل رتبه ی زیر 700 یا 800 رو اورده بودم البته من بنا به دلایل شخصی این کار رو نکردم و اگه دوباره زمان به عقب هم برگرده این دو درس رو میخونم ولی به شما دوستان توصیه اکید دارم اگه هدفتون اوردن رتبه ای بین 500 تا 1500 هستش اصلا زبان و مغناطیس نخونید و حتی امار و قطعا برای بار اول اگه بقیه رو درست بخونید به این رتبه می رسید ولی عکسشو عمل کنید خیلی ریسکش بالاست امسال مغناطیس فوق العاده سخت شد و من کله پا شدم این قسمت من بود دوستان قدیم میگفتند مغناطیس رو بزارم کنار ولی خب من اهداف متفاونی داشتم ولی اگه شما فقط هدفتون نتیجه گرفتن توی کنکور زبان و مغناطیس رو بزارید کنار فعلا و مطمئنم دیگه هم وقت نمی کنید بخونید در عوضش بقیه رو خوب بخونید...و اینو بدونید جدیدا سوالا داره طوری طرح میشه واقعا اونایی که توی یه درس به بالای 75 می رسند خیلی تک هستند ببنید شما اگه بخواید مثلا توی درس کنترل یا سیگنال مثلا به درصد حدود 40 برسید کافیه مثلا توی هر کدام 150ساعت وقت بزارید ولی اگه بخواید همین درصد رو به حدود مثلا 75 برسونید باید حداقل مثلا 450 ساعت دیگه وقت بزارید و این اصلا عادلانه نیست شما خواستید دو برابر درصدتون رو اضافه کنید ولی باید حدالق سه برابر درس بخونید ومعمولا باز هم شدنی نیست ولی اگه همه ی درسا رو در حد خوب بخونید توی هر درسی اون قدر سوال ساده هست که راحت به درصد حدود 40 برسید پس ریسک نکنید وهمه رو در حد خوب بخونید (حتی جز امار وزبان و مغناطیس ) و خیلی راحت رتبه ی زیر 500 حتی بیارید...
.
.
کنکور جای نبوغ نیست ... اینو بدونید یکی از چیزایی که وقتی کنکور میدید به ایننتیجه می رسید که کنکور اصلا جای نبوغ و ... اینا نیست کنکور جای این هستش که بری سر جلسه توی اون وقت کم هر چی سوال که مشابهشو دیدی و نکتشو بلدی سریع بزنی و اگه وقت اضافه اوردی یکم روی بعضی سوالای ترکیبی فکر کنی وسوالای کاملا جدید رو که اصلا بزاری کنار و با این تفاسیر توی هر درسی واقعا نمیشه در حد نرمال به درصدی بیش از حدود 50 رسید و برای همین هستش که میگم همه رو بخونید...مثلا ببنید مغناطیس امسال حداقل نصف سوالاش با ایده هایی جدید بود که همش هم ساده و اتفاقا توی کتاب رهیافت دیانی هم همون حداقل نصفش هست !!! ولی واقعا سر جلسه اون ایده ها به ذهن ادم نمی رسه ولیوقتی حل های بعد کنکور رو میبین و میبینی چقدر ساده بوده فقط باید افسوس بخوری..کلا هر سوال سه دقیقه وقت داری و دیگه وقت فکر کردن و ایده و.. اینا نیست فقط وقت اینو داری اگه سوالی مشابهشو حل کردی سریع توی اون سه دقیقه فقط حلش کنی....خیلی از سوالهای کنکوررو راحت میشه بعد کنکور با یه فنجان نسکافه راحت حل کنید وکیف کنید !! ولی سر جلسه عمرا !!!
.
.
راستش همینا رو هم نوشتم کمی خسته شدم..کلا این روزها خسته هم هستم.حالا باز سعی میکنم سایر اشتباهات و تجربه هامو بازم بگم....

فقط اینو بگم فعلا تا اردیبهشت که میخواد کارنامه ها بیاد اگه قصد رفتن به کلاس هر استادی رو دارید همین الان وقتش هست از دوستان بپرسید و ازشون بخواین اگه کلاس استادی رو رفتن همه ی ویزگی ها اونو بگن از درسی و اخلاقی و .. که دیگه تصمیم بگیرید برای بهار یا تابستون سریع برید کدوم کلاس رو اسم بنویسید خودمم اکثز استادا رو میشناسم با این کلاس خیلی هاشونو نرفتم...بعدش توی این مدت میتویند ریاضی و مدار بخونید و الکترونیک هم با کتاب اقای اسلام پناه شروع کنید..
.
.
این که توی این مدت تا اردیبهشت چیکار کنید بستگی داره توی هر درس چه پایه ای داشته باشید..مثلا من خودم برای مغناطیس فقط میرم مساله حل میکنم کل رهیافت انشالله..بعدش کل مسایل چنگ و هیت و صفایی (دیگه تستای کنکور رو زدم و بعضی مسایل همین کتبا رو هم خوندم و نیازی به درسنامه ندارم وفقط باید مساله حل کنم ) یا مثلا توی سیگنال یه بار تستا رو مرور میکنم و بعدش میخوام فقط برم تست تالیفی زنم ولی کسی که میخواد شروع کنه حتما حتما فقط کتاب اقای تقدسی رو بخونه و تا وقتی دو دور نخونده هیچ قضاوتی نکنه و کلاس سیگنال هم فقط یا با ایشون برید ولاغیر....
.
.
کلا به دوستانی که در گرایش ارشد میخوان برند اکترونیک و مخابرات و قصد مرجع خوندن ندارند فعلا(اخه کلا هر کتاب مرجعی ادم بخونه خوبه ولی ما محدودیت وقت و زمان داریم ) برند تا اردیهشت که نتایج بقیه دوستان بیاد کتاب اقای تقدسی رو برای سیگنال و کتاب اقای اسلام پناه رو برای الکترونیک بخونند و این دو کتاب جواب داده و اگه سوالا مثل پارسال باشه و سر جلسه بی دقتی نکنید قول میدم خیلی راحت میشه حداقل 50 رو زد ..خیلی خیلی راحت ولی خوب خوب خوب به این دو کتاب مسلط شید...این دو کتاب جواب دادهخ پس چرا وقتو تلف میکنید برید بخرید و بخونید و اگه بتونید تا اردیبهشت همین دو کتاب رو دو دور بخونید خیلی جلو میفتید..خیلی خیلی...
 
آخرین ویرایش:

llvll.asoud

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
در مورد زبان حرفت رو قبول دارم توی دفترچه اول هست و سوالهای درک متنش خوندنش واقعا وقت گیره ولی در مورد الکترومغناطیس کسی که توانایی زدن این درس رو داره به نظرم خیلی نباید نگران زمان باشه چون توی دفترچه دوم هست و زمان بیشتری در اختیار داوطلب هست (البته اگه درس های یک گرایش رو بخواد جواب بده ، نه اینکه به همه درسها بخواد جواب بده)

حرف شما دوستان رو درمورد زبان قبول ندارم.
کی گفته جواب دادن به سوالات زبان وقت گیره؟!
زبان درسیه که اگه پایه معمولی داشته باشی اگه دایره لغاتت محدود باشه(منظور 10 تا سوال اول لغتو اصلا نگا نکنی) راحت میشه 33 تا 50 درصد رو خیلی راحت کسب کرد.
واسه جواب دادن به سوالات ریدینگ اصلا خوندن ریدینگ کار بیهوده و وقت تلف کردنه.شما باید تکنیک جواب دادن به سوالات ریدینگ رو بلد باشید خیلیم سادس.
من خودم امسال کنکور دادم اصلا یادم نمیاد موضوعات ریدینگا مربوط به چی هستش چون اصلا ریدینگارو نخوندم و 40 درصدم زدم که درصد نسبتا خوبی محسوب میشه که از 0 درصد زدن خیلی بهتره

از الان خیلی زوده که بخوای به این فکر کنی که یه درسو نخونی یا یه فصلو نخونی.میخوای درسیو نخونی یه گزینه بیشتر نداری اونم مغناطیسه چون خیلیا نمیزنن
 

llvll.asoud

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
شما واسه ریدینگ زبان میری اول سراغ سوال ها ، اونا رو یه دور سریع میخونی بعدش میری با یه نگاه سریع توی متن دنبال چیزی که به اون مرتبط باشه می گردی ، درست میگم ؟ منم قبلا از این کارا کردم ولی چون خاطره خوبی ازش ندارم ( توی کنکور ارشد منظورم نیست ) خیلی به این روش امید ندارم چون ممکنه منفی بزنم .

بله دقیقا همنی کارو همه جا میکنن.یعنی یه روش روتین برای جواب دادن به سوالات ریدینگه.سوالای ریدینگ ارشدم معمولا طوری میاد که خیلی ساده میشه عین جمله ای که در روی سوال هستش رو توی متن پیدا کنی.
وقتی سوالارو میخونی کافیه یکی دوتا لغت کلیدی روی سوالو توی متن پیدا کنی.بعضی سوالا هستن که اگه مفهوم متن رو میخوان اینگونه سوالا معمولا با خوندن دو خط اول و دو خط آخر ریدینگ هم به سادگی جواب داده میشه.البته بعضی از ریدینگها هستن که واقعا نمیشه به این روش جواب داد مثل ریدینگ شماره 3 همین ارشد که درمورد CDMA وLTE بودش که واقعا نمیشد جواب داد و باید حتما متن خونده میشد.
همه چی با تمرین ساده میشه.شما کافیه ریدینگ های سالهای قبلو سعی کنید ازین روش استفاده کنید تا کم کم ترستون ریخته بشه.من خودم امسال 40 درصد که زدم 12 تا سوال جواب دادم که 3 تاش گرامر بود و 9 تا از 15 سوال مربوط به ریدینگو جواب دادم که همگی درست بودن.سوالایی از ریدینگ که جواب ندادم سوالای مربوط به ریدینگ سوم بود که فکر کنم 4 تا بود و چند تا سوال که معنی واژه رو در متن پرسیده بود که این تیپ سوالا یکم ریسکش بالاس جواب دادنشون.

 

LM741

عضو جدید
سلام.قل کنکور فکر میکردم چنین روزی میام راز های موفقیت در کنکور رو بگم ولی قسمت نشد موفق بشم ولی به هر حال تجربه هایی کسب کردم که تا ادم خودش توی این راه قرار نگیره قدرشو نمی دونه.من موندم پشت کنکور.البته من هدفم دانشگاه های برتر بود و هست وگرنه دانشگاه درجه ی سه و غیر انتفاعی میتونم قبول شم ولی کنکور 93 برام تموم شدست .دیگه برام مهم نیست سنجش کلید چی اعلام کرد و نه کرد هرچند کمی درصد هام رفت بالاتر ولی در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمیکنه.

.......
.....
....
....
.
.
کلا به دوستانی که در گرایش ارشد میخوان برند اکترونیک و مخابرات و قصد مرجع خوندن ندارند فعلا(اخه کلا هر کتاب مرجعی ادم بخونه خوبه ولی ما محدودیت وقت و زمان داریم ) برند تا اردیهشت که نتایج بقیه دوستان بیاد کتاب اقای تقدسی رو برای سیگنال و کتاب اقای اسلام پناه رو برای الکترونیک بخونند و این دو کتاب جواب داده و اگه سوالا مثل پارسال باشه و سر جلسه بی دقتی نکنید قول میدم خیلی راحت میشه حداقل 50 رو زد ..خیلی خیلی راحت ولی خوب خوب خوب به این دو کتاب مسلط شید...این دو کتاب جواب دادهخ پس چرا وقتو تلف میکنید برید بخرید و بخونید و اگه بتونید تا اردیبهشت همین دو کتاب رو دو دور بخونید خیلی جلو میفتید..خیلی خیلی...
سلام
تشکر از اینکه تجربه خودت رو در اختیار ما گذاشتی
خوب همه ما انسانیم و خطا می کنیم شما هم از نظر من خطا کردید و از نظر خودتون نه !!!!!!!!!!!! می دونید چی می خوام بگم !!! اصلا شما اشتباه گام برداشته اید !!!!! وقتی کسی وارد بازار بورس می شه روی یک سهم یا دو سهم یک شرکت سرمایه گذاری نمی کنه روی سهام چند شرکت این کار رو می کنه که درصد ریسک کم و سود دهی بالا بره !!
به نظر من درست هست شما چند ماه رو از دست دادید ولی مطمئنم اگر خداوند کمک کنه و شما بخواهید سال دیگه بهترین نتیجه رو می گیرید .
من یکی اگر یک سال هم وقت داشته باشم به بدبختی می فهمم مغناطیس رو بخونم ولی شما مثل اینکه خیلی راحت با این درس ارتباط برقرار کردید . امسال سال شماست شک نکنید !!!!!
من هم می خوام استارت الکترونیک و سیگنال رو از صبح بزنم و تا اردیبهشت تموم کنم .
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا