انیمیشـن ها ، فلـش هـا و فیلـم هـای امـوزشـی نجــوم

jimmi

عضو جدید
این تاپیک جهت معرفی نرم افزارهای مربوط به نجوم ایجاد شده است.
در ساختار جدید تالار نجوم، این تاپیک "مهم" می شود و در تالار اصلی باقی می ماند.

مطالبی که در این تاپیک مطرح خواهد شد، عبارتند از:
1- معرفی یک نرم افزار، حوزه ی استفاده و کاربرد آن، به همراه قابلیتهای نرم افزار(بطور مختصر)
2- نیازمندیهای سخت افزاری(و نرم افزاری) کامپیوتر برای اجرای آن
3- درصورت امکان یک لینک مطمئن(مستقیم یا غیر مستقیم) برای دانلود نرم افزار (با ذکر حجم فایل)
4- نحوه ی نصب و اجرای نرم افزار
5- درصورت نیاز، راهنمای استفاده از نرم افزار(بصورت مختصر)

با تشکر از همکاری دوستان:gol:
 

jimmi

عضو جدید
نرم افزار شبیه ساز منظومه شمسی

نرم افزار شبیه ساز منظومه شمسی

نرم افزار شبیه ساز منظومه شمسی
اگر میخواهید راجع به منظومه شمسی و اجرام این منظومه، وضعیت کنونی آنها در همین لحظه و چگونگی حرکت این اجرام نسبت به یکدیگر اطلاع کسب کنید، اگر میخواهید مسیر خوشید گرفتگی بعدی رو روی زمین ببینید، اگر میخواهید ببینید دنباله دارهای معروف الان در چه فاصله ای از زمین قرار دارند و در چه تاریخی به زمین نزدیک می شوند، نرم افزار شبیه ساز منظومه شمسی (Solar System Simulator Studio) یا Sssim Studio میتونه یکی از بهترین گزینه ها برای نزدیک شدن شما به دنیای منظومه شمسی باشه.
نرم افزار Sssim شما رو در یک فضای سه بعدی با امکان زوم، چرخش زاویه دید و... با اجرام منظومه شمسی تنها میگذاره. شما علاوه بر اجرام منظومه شمسی، میتونید پس زمینه ستارگان دوردست آسمان، صورتهای فلکی، اسامی و تصاویر مربوط به آنها رو هم داشته باشید.
این نرم افزار که در نیمی از صفحه مانیتور، فضای سه بعدی منظومه شمسی رو بصورت متحرک به شما نشون میده، در نیمه ی دیگر مانیتور دکمه ها، ابزار و اعدادی رو در یک GUI(رابط گرافیکی) در اختیار شما قرار میده تا بتونید علاوه بر انتخاب اشیائی که دوست دارید نمایش داده بشوند(یا نشوند)، تاریخ نمایش منظومه شمسی، سرعت گذشت زمان، موقعیت خود شما(روی یکی از کره های منظومه) و سیستم اجرام درحال نمایش رو(منظومه شمسی، یا اقمار سیارات) به دلخواه خودتون انتخاب کنید. علاوه بر سیارات که تصویر سطح و سرعت گردش اونها به دور خودشون در حالت بزرگ شده قابل رؤیته، اقمار سیارات، صدها دنباله دار و سیارک و حتی مسیر فضاپیمای کاسینی هم توسط این نرم افزار نمایش داده میشه.



توضیحات بیشتر رو میتونید در این سایت http://www.sssim.com/en ببینید.
ضمناً فایل این نرم افزار(با حجم 9.5 MB) از این آدرس http://www.sssim.com/en/archive/studio_e.exe قابل دانلود کردن است. (پیشنهاد میکنم از دانلودر های دارای قابلیت Resume استفاده کنید)
پس از دانلود، شما یک فایل زیپ (exe) خواهید داشت. کافیست پس از باز کردن فایل زیپ روی هارد کامپیوترتان، فایل SssimStudio.exe داخل فولدر را اجرا کنید(نرم افزار نیازی به نصب ندارد، کپی شدن آن روی هارد کفایت میکند). حجمی که این نرم افزار روی هارد دیسک کامپیوتر شما اشغال میکند فقط 20MB است. آخرین ویرایش نرم افزار، Sssim 1.1.6 مربوط به سال 2004 میباشد.

نیازمندیهای این نرم افزار جهت اجرا عبارتند از:
· Windows 2000/XPOperating System
· Internet Explorer 5or higher
· Windows Media Player 9 or higher
· 1024x768 or higherdisplay resolution
(مدیا پلیر جهت استفاده از قابلیت تهیه و نمایش فیلمهای متحرک از حرکت سیارات لازم است)
امکانات زیر نیز جهت استفاده بهتر از نرم افزار پیشنهاد میشود:
· CPU: Pentium III 1GHzor above
· Memory: 256MB orabove
· Dual displayenvironment
· Internet connectionenvironment
· Input devices such astrack ball and joy stick
 

a.dphoenix

عضو جدید
آسمان پر ستاره (starry night)
این نرم افزار خیلی با حاله و کلی طرفدار داره
خودم دارم دنبال لینک دانلودش می گردم اگر پیدا کردین به منم خبر بدید
:cool:
 

messier_hunter

عضو جدید
پاسخ

پاسخ

درود بر شما. درسته Stary night یکی از قوی ترین هاست. نسخه های مختلفی از اون تاحالا منتشر شده. ساده ترینش Freeman هست که رایگانه.
یا نسخه Backyard که امکاناتش مقدماتی هست و در نهایت نسخه Pro که آخرشه و قیمت خیلی بالایی هم داره (چند صد دلار) اما در ایران میشه دی وی دی شو خیلی ارزون کپی کرد.
نسخه pro چون حجمش خیلی بالا هست (جدیداش در دو دی وی دی عرضه میشه) دانلود کردنش اگه ممکن باشه خیلی سخته.
از طرف دیگه نسخه های معمولیش نسبت به نرم افزار های Open-Source مثل Stellarium مزیت چندانی نداره. توصیه می کنم از اونها استفاده کنید.
معرفی نرم افزار Stellarium رو می تونید اینجا ببینید.
 

AMiRsvn

عضو جدید
نرم افزار سلستیا

نرم افزار سلستیا

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نرم افزار سلستیا یکی از کامل ترین بانکهای اطلاعاتی فضا جهت شناسایی ستارگان و رصد آنها است.
این نرم افزار ارزشمند بهترین گزینه جهت کنکاش در جهان و شناخت موقعیت ستارگان، سیارات و .... می باشد.

در سایت این نرم افزار نوشته است:

به
[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سلستیا خوش آمدید...
این نرم افزار شبیه ساز مجانی، این امکان را به شما می دهد تا پهنه گیتی را بطور سه بعدی و طبیعی کنکاش نمایید.
[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سلستیا شما را از زمین فراتر برده و محدودیتی ندارد و شما می توانید در داخل منظومه شمسی و آن سوتر در کهکشان راه شیری و دیگر کهکشان ها سفر کنید و 100000 ستاره را بررسی نمایید.

[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT][FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر شما هم جزو مشتاقان فضا هستید حتما این نرم افزار را دانلود نمایید!

http://www.shatters.net/celestia/download.html
[/FONT]
 

AMiRsvn

عضو جدید
نرم افزار WorldWide Telescope

نرم افزار WorldWide Telescope

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]علم نجوم از آن دسته علومی است که رایانه در آن نفوذ و راهکار های مدرنی برای کشف اسرار آن ارائه کرده است. یکی از این نرم افزارها، نرم افزار WorldWide Telescope است که شرکت مایکروسافت آن را طراحی کرده است. این نرم افزار کاملا رایگان است و شرکت مایکروسافت آن را با حجم 20 مگابایت برای دانلود در دسترس همگان قرار داده است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]شاید بتوان گفت این نرم افزار را مشابه Google Earth دانست. این نرم افزار میتواند کره زمین را نیز مانند Google Earth با ماهواره ها پیمایش کند و نقاط مختلف آن را با قدرت زوم قابل قبولی نمایش دهد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]این نرم افزار نیز برای نمایش تصاویر، نقشه ها، ستارگان و سیارات به اتصال اینترنتی نیازمند است. البته یکی از مزایای این برنامه این است که اگر یک سیاره یا ستاره را پیشتر نگاه کرده باشید، در بازگشت های مجدد اگر اتصال اینترنت وجود نداشته باشد، تصویرهای قبلی برای شما به نمایش در می آید.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دقت داشته باشید که این نرم افزار به طور آن لاین کار می کند و با وجود رایگان بودن، می تواند حسابی خرج بالا بیاورد. هر چند حجم عکس هایی که دائما در حال دانلود شدن است، خیلی زیاد نیست؛ بنابراین اگر بارها و بارها تنها یک سوژه را نگاه می کنید، لزومی ندارد که حتما آن لاین باشد، هر بار به دانلود کردن عکس های جدیدتر مشغول خواهد شد.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]http://www.worldwidetelescope.org[/FONT]
 

jimmi

عضو جدید
آقای AMiRsvn ممنون از توضیح خوب و نسبتاً کاملتون راجع به WWT
این توضیح رو اضافه کنم که عکسهایی که در یکی از پستهای قبلی من [لینک] اومده بود هم از همین نرم افزار تهیه شده بود. لینکهای زیر برای دانلود این نرم افزار داده میشه(البته خود سایت نرم افزار هم که در پست قبلی معرفی شده کاملاً گویا و قابل استفاده است).​
http://content.worldwidetelescope.org/update/wwtsetup.msi

این لینک دوم مربوط میشه به یه چیزی به اسم NET Framework 2.0.50727. که این نرم افزار برای نصب و اجرا بهش احتیاج داره که اگر قبلاً (با نصب نرم افزارهای دیگه) روی کامپیوترتون ایجاد نشده باشه، لازمه که دانلودش کنید و روی کامپیوترتون نصب کنید.(حجم حدود23MB)​
http://download.microsoft.com/download/5/6/7/567758a3-759e-473e-bf8f-52154438565a/dotnetfx.exe

و این هم یه توضیح تکمیلی از یه فروم نسبتاً مرده(تک دانلود) که البته ترجمه شده ی قسمتهایی از توضیحات سایت نرم افزاره:
نرم افزار WWT (یاThe WorldWide Telescope) يک نرم افزار وب2 می باشد که کامپيوتر شما را به تلسکوپی مجازی تبديل می کند،تا شاهد بهترين و زيباترين عکس ها از تلسکوپ های فضايی باشيد.اين برنامه توليد شده توسط بخش تحقيقاتی مايکروسافت بوده و با استفاده از تلسکوپ های Hubble , Chandra ,Spitzer اين امکان را به شما می دهد تا به تنهايی به سير در کهکشان بپردازيد.
وجود تورهای راهنمايی متنوع که توسط ستاره شناسان و محققان برجسته ارايه شده اين امکان را به شما می دهد تا به جستجو در اين عالم بيکران بپردازيد.شما می توانيد با نگه داشتن اين تورها و تنها با چند کليک به اطلاعات کافی در هر زمينه اي که بخواهيد دست يابيد.با پيوستن به Alyssa Goodman ستاره شناس معروف هاروارد، ،چگونگی پيدايش ستاره ها و سيارات را به تماشا بنشينيد.با شرکت در تور Mike Gladders از دانشگاه شيکاگو به 2 ميليون سال قبل باز گرديد.اين برنامه که با موتور Microsoft® high performance Visual Experience ساخته شده به شما اجازه می دهد تا آسمان را از زاويه های گوناگون مشاهده کنيد،اشعه ايکس را ديده و سحابي هاي موجود را بزرگ کنيد.اين برنامه تقديم به روح پروفسور Jim Gray يکی از همکاران آی بی ام و مايکروسافت و برنده جايزه تورينگ شده است. به همين جهت استفاده از آن رايگان می باشد تا عموم بتوانند بيشتر در مورد اين علم بی پايان بدانند.

سيستم مورد نياز(پيشنهادي):
Microsoft® XP SP2 (minimum), Windows® Vista® recommended
PC with Intel Core 2 Duo processor with 2 gigahertz (GHz) or faster, recommended
1gigabyte (GB) of RAM
3D accelerated card with 128 megabytes (MB) RAM; discrete graphics card with dedicated 256-MB VRAM
1GB of available hard disk space; 10 GB recommended for off-line features and higher performance browsing
XGA (1024 x 768) or higher resolution monitor
Microsoft Mouse or compatible pointing and scrolling device​
Microsoft® DirectX® version 9.0c and .NET Framework 2.0
 
آخرین ویرایش:

iranian1

عضو جدید
stary night

stary night

من 4سال پیش با stary nightکار کردم نمی دونم ورژن چند بود با plus moon&marsحالا از اخرین ورژنش خبر ندارم اینی که شما معرفی کردین :)16GB
 

jimmi

عضو جدید
Sideralis آسمان همراه شما!

Sideralis آسمان همراه شما!

این نرم افزار کمی متفاوته!
برای کسانی که مثل من لپتاپ ندارند و میخوان از یه موبایل بعنوان راهنمای آسمان شب استفاده کنند.
کافیه موبایلتون قابلیت نصب نرم افزار jar رو داشته باشه.
نرم افزار ساعت، تاریخ و اختلاف زمانی شما با گرینویچ رو از روی تنظیمات گوشی موبایلتون میخونه و برای شما آسمون جایی که میخواید رو در همون لحظه نشون میده(البته ساعت مشاهده رو هم میتونید دستی داخل نرم افزار تعیین کنید)

پیشنهاد میکنم برای استفاده، اول از درست بودن تنظیمات گوشی تون اطمینان حاصل کنید.

ضمناً یکساعتی که جلو و عقب میکشیم رو هم فراموش نکنید(برای این روزها پیشنهاد میکنم یا بیخیال جلو کشیدن ساعت موبایلتون بشید، یا حالت جلو کشیدن اتوماتیک ساعت رو در گزینه های تنظیم ساعت موبایلتون فعال کنید!)
موفق باشید...:gol:
(راستی فایل jar قابلیت ضمیمه شدن نداشت، zipش کردم، کافیه unzip (یاextract) کنید بعد بریزید رو گوشیتون!)
 

پیوست ها

  • Sideralis.zip
    131.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
Capricorn Astrology Explorer 3D v.1.2

Capricorn Astrology Explorer 3D v.1.2



Capricorn Astrology Explorer 3D v.1.2 | English | 241,25Mb​

For Beginning Astrologers
For the beginning astrologer wishing to purchase astrology software for the first time, AstrologyExplorer3D offers an excellent and user friendly environment to explore the world of computer generated horoscopes. AstrologyExplorer3D has a suite of user friendly wizards to help you through many of the processes of creating a birth chart, as well as an excellent and in-depth natal chart interpereter based upon the works of the famous Alan Leo. AstrologyExplorer3D is fully interactive, meaning you can enter or change the birth chart date or times and see the planetarium or chart instantly change, as well as providing user friendly tool tips for all aspects of the chart which can be selected to give instant interpretations or data such as orbs and related chart features. When you are ready to start experimenting beyond basic birth charts, a plethora of advanced astrological techniques such as progressions, planet returns and planet transit calculators are available for you to learn as you progress. We also offer full technical support and after-sales assistance if you need help getting started.

For Experienced Astrologers
For experienced astrologers wishing to extend their already existing suite of astrological software, AstrologyExplorer3D contains many innovative features which you will no doubt enjoy. AstrologyExplorer3D's planetarium is fully interactive and OpenGL rendered which means you can look around and explore the night sky as if you were actually there at the time of your querent's birth. AstrologyExplorer3D's Alan Leo natal report package provides in-depth analysis from a proven and reliable astrology master. All reports generated by AstrologyExplorer3D can be saved as a web page, enabling them to easily be emailed or uploaded to your web site. AstrologyExplorer3D's ephemeris contains the full JPL/DE406 set of chebychev polynomials for calculating major planet positions, as well as using a topocentric algorithm for calculating planet positions, which means the exact position of planets at the place of your querent's birth will be displayed acurately. The Astrology Workspace enables you to easily create and use together an array of advanced astrological techniques such as harmonic charts, progressions, planet returns, relocation and more. AstrologyExplorer3D is designed to be fully programmable, allowing you to set up your own orbs and aspects, even for specific planets, your own sets of arabic parts and more. We offer free upgrades, and we do constantly update AstrologyExplorer3D, which will be free for you to download until the release of version 2.0. We also offer free technical and after sales advice, and listen to any comments that you have about how you would like to see AstrologyExplorer3D grow in the future​
.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
Deep Sky Stacker


برنامه ای براي ستاره شناسان و عكاسان فضا که تمام مراحل پيش پردازش تصاوير اعماق فضا را ساده ميكند. ثبت ، طبقه بندی و پشته سازی، مراحل ساده ي پردازش براي ديدن سريع نتيجه نهايي و در نهايت ذخيره كردن تصوير با فرمت های TIFF و FITS با کیفیت 16 و 32 بیتی.




برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.
حجم فایل : 10.2 مگابایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افزار IRIS


آيريس كاربردهاي متعدد و قوي اي در زمينه پردازش تصاويرديجيتال نجومي دارد. اين برنامه اختصاصاً براي بهره برداري از تصاويري كه از دوربينهاي CCD و DSLR تهيه مي شوند ساخته شده. آيريس مي تواند تصاويري با فرمتهاي FITS, PIC, RAW و BMP را ذخيره و بار گذاري كند.


برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.
حجم فایل : 2.5 مگابایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افزار MOONCALC


این یک برنامه داس می باشد اما استفاده از آن آسان است. این نرم افزار قادر به محاسبه تمامی جزئیات و رفتار مربوط به موقعیت ماه می باشد. از جمله آن می توان به موقعیت ماه ، زمان طلوع و غروب ماه ، دوره تحول و تغیرات ماه و... اشاره کرد. از لحاظ کاربردی یک نرم افزار بسیار خوب است و به همراه کاتالوگی از توصیف تمام موقعیت های ماه ارائه شده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.
حجم فایل : 202 کیلوبایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افزار PLANETARY APPRENTICE


این برنامه یکی از نرم افزارهای مرجعی می باشد که قادر به نمایش چندین مشخصه مختلف از سیاره انتخاب شده در برنامه است.در این نرم افزار 18 مشخصه طبقه بندی شده در چهار گروه مداری ، فیزیکی ، محوری و جوی تعبیه شده و پس از انتخاب سیاره مورد نظر، شما تمام این مشخصات را در یک صفحه جداگانه مختص سیاره خواهید دید.


برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.
حجم فایل : 4 مگابایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افزار Meridian


این نرم افزار قادر به محاسبه بسیاری رویدادهای نجومی و سیاره ای است.محاسبه موقعیت ماه و سیارات ، ماهواره ها و تغییرات و مسیر حرکت آنها ، زمان طلوع و نشست ، جزئیات موقعیت و تخمین بسیاری از رویدادهای نجومی و مشخصه های دیگر را محاسبه می کند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.

حجم فایل : 742کیلوبایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نرم افزار CELESTIA


این نرم افزار یک سیمولاتور بصری بلادرنگ و بسیار قوی از فضا می باشد. نقطه ای را در محدوده گروهی از کهکشان ها انتخاب کنید و سلستیا به شما نشان خواهد داد که این نقطه چگونه به نظر می رسد اگر شما واقعاً در آنجا بودید. سلستیا دارای توانایی منحصر به فردی در نمایش مقیاس های بسیار بزرگ به بیننده می باشد. در این برنامه شما قادر هستید تا به فاصله چندیدن کیلومتری سطح یک سیارک کوچک و ناچیز (سنگ آسمانی) حرکت کرده ، از آنجا به سمت ژوپیترجهش کرده ، به تماشای آن از نقاط مختلف بپردازید، منظومه شمسی را ترک کنید ، به مشاهده و برسی خورشید بپردازید به گونه که از یک الماس درخشان به نقطه کوچکی در فضا تبدیل می شود و در دید کلی سلستیا یک شبیه ساز بسیار قوی است که میتوانید به کمک آن ساعت ها در فضا به گشت و گذار بپردازید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت نرم افزار مراجعه کنید.
حجم فایل : 11 مگابایت برای دانلدود اینجا کلیک کنید.
 

ricardo

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نرم افزاری برای علاقه مندان به علم نجوم و ستاره شناسی

این برنامه موقعیت 2500 ستاره ، 80 منظومه ، ماه و سیارات منظومه شمسی از سال 1600 را بر اساس موقعیت شما در کره زمین نمایش می دهد :

 

نابدوگر

عضو جدید
دانلود نرم افزار نجومی Starry Night Pro Plus version 6.0.6 & MaxIm DL v4.58


نرم ازفار فوق العاده عالی در نمایش اسمان و کیهان برای منجمان اماتور تا حرفه ای!این نسخه جدید نرم افزار استاری نایت میباشد.حجم این نرم افزار ۵.۲۳ گیگابایت میباشد.


http://rapidshare.com/files/296338337/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part01.rar
http://rapidshare.com/files/296338357/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part02.rar
http://rapidshare.com/files/296338361/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part03.rar
http://rapidshare.com/files/296338383/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part04.rar
http://rapidshare.com/files/296338456/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part05.rar
http://rapidshare.com/files/296338406/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part06.rar
http://rapidshare.com/files/296338375/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part07.rar
http://rapidshare.com/files/296338346/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part08.rar
http://rapidshare.com/files/296340099/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part09.rar
http://rapidshare.com/files/296340195/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part10.rar
http://rapidshare.com/files/296340789/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part11.rar
http://rapidshare.com/files/296341013/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part12.rar
http://rapidshare.com/files/296340804/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part13.rar
http://rapidshare.com/files/296340826/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part14.rar
http://rapidshare.com/files/296340821/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part15.rar
http://rapidshare.com/files/296340855/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part16.rar
http://rapidshare.com/files/296340997/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part17.rar
http://rapidshare.com/files/296340906/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part18.rar
http://rapidshare.com/files/296342595/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part19.rar
http://rapidshare.com/files/296343342/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part20.rar
http://rapidshare.com/files/296343862/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part21.rar
http://rapidshare.com/files/296343857/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part22.rar
http://rapidshare.com/files/296343875/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part23.rar
http://rapidshare.com/files/296343861/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part24.rar
http://rapidshare.com/files/296344028/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part25.rar
http://rapidshare.com/files/296344052/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part26.rar
http://rapidshare.com/files/296337561/Starry_Night_Pro_Plus_6.0.6.part27.rar
 

babak 123

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرم افزار StarryNight یکی از یکی از مشهورترین نرم افزار های آسمان نما

نرم افزار StarryNight یکی از یکی از مشهورترین نرم افزار های آسمان نما

معرفی نرم افزار StarryNight Pro 6.3

یکی از مشهورترین نرم افزار های آسمان نما که همه ی ستاره شناسان از آماتور گرفته تا حرفه ای با آن آشنایی دارند نرم افزار « آسمان پر ستاره » است.حتما شما هم شکوه دیدن آسمان شب را از مریخ دوست دارید یا علاقمند هستید که طلوع سیاره مشتری را از یکی از اقمار گالیله ای مشاهده کنید. فراتر رویم. مشاهده منظومه شمسی خارج از کهکشان و گذر از کنار کهکشان آندرومدا از جمله آرزوهایی است که هر منجم شیفته آسمان آن را در سر می پروراند. نرم افزار آسمان پر ستاره این سفرها را برای شما آماده کرده است. بدون اینکه هیچ هزینه ای بپردازید.



در هنگام کار با این نرم افزار از پشت رایانه تان پرواز می کنید و خود را در شبی تاریک و زیر آسمانی پرستاره می یابید. مشاهده چنین سفرهایی هر انسان معمولی را مجذوب خود می کند و او را وادار می سازد تا ساعتی از کارهای روزمره خود دست بردارد و شبی را زیر آسمانی صاف سپری کند. امکانات گرافیکی و تصویری هیچ نرم افزاری به پای این نرم افزار نمی رسد.آسمان پرستاره سنگ تمام گذاشته است. به خاطر همین هم است که طی چند سال اخیر پر فروش ترین نرم افزار نجومی در دنیا بوده است. اولین نسخه این نرم افزار در سال 1997 ارائه شد.سه سال بعد نسخه « بک یارد » این نرم افزار برنده مدال طلای بهترین انتخاب پدر و مادران کانادایی شد. این افتخار نشان از توجه سازندگان نرم افزار به کودکان و نوجوانان دارد. کودکانی که در آینده ای نه چندان دور تبدیل به اخترشناسانی بزرگ خواهند شد.

تغییرات ششمین نسخه نسبت به قبل

در سال 2004 میلادی پنجمین نسخه و هم اکنون نسخه 6.3 نرم افزار با تغییرات زیادی نسبت به نسخه های قبلی ارائه شده است. اولین تغییری را که در اولین نگاه به نظر می آید تبدیل شدن منظره آسمان به تصاویر واقعی است. دیگر آسمانی که پیش روی شماست درست همان منظره ای است که در آسمان شهرتان مشاهده می کنید. گرچه این فناوری قبلاً در نرم افزار « دسکتاپ یونیورس » به کار برده شد ولی در این نسخه مطالعات و کوشش های بسیاری شد تا منظره آسمان همان باشد که رصدگر در آسمان محل خود می بیند. در این نسخه در نمایش رنگهای ستارگان نیز نسبت به قبل دقت بیشتری شده است. برای مثال قلب العقرب به رنگ قرمز- نارنجی و نسر واقع به رنگ سفید- آبی در آسمان دیده می شوند.




چون در این نرم افزار با آسمانی کاملا واقعی سر و کار داریم اصولا با زوم کردن باید کیفیت تصویر از بین رود ولی در این نسخه این طور نیست. با زوم کردن بیشتر تصویر قبلی از بین می رود و پس از 3-2 ثانیه تصویر با کیفیت بیشتری به شما ارائه می شود. واقعا شگفت انگیز است. تصاویر ستارگان و اجرام غیر ستاره ای درست همان تصویری است که در چشمی تلسکوپ دیده می شود.البته با کیفیت تر. دیگر تصویر تلسکوپ فضایی هابل از سحابی هلیکس را در آسمان نمی بینیم. بلکه تصویر سحابی درست همانی است که از دوربین دوچشمی و تلسکوپ دیده می شود. نمای سیارات نسبت به قبل تغییر کرده و دیگر شاهد نمای قدیمی آنها نیستیم. افق سیاراتی نظیر عطارد و زهره نسبت به هم تغییر کرده و دیگر تویر افق یو( یکی از چهار قمر گالیله ای)همانی نیست که بر روی زهره می بینیم.از دیگر تغییرات این نسخه می توان به تغییرات در بخش "راهنمای آسمانی"(اسکای گاید) و اضافه شدن بخش " تقویم آسمانی " اشاره کرد که در بخشهای بعدی با آنها آشنا می شویم.


قابلیت ها و کاربرد های ششمین نسخه

در این قسمت به قابلیت های ششمین نسخه نرم افزار آسمان پر ستاره می پردازیم. در نسخه های قبلی بخشی به نام " راهنمای آسمانی " وجود داشت ولی کمتر کسی به آن توجه می کرد. در این شماره سازندگان با تغییرات اساسی در این بخش آن را به یکی از قطبهای اصلی نرم افزار برای کاربران تبدیل کردند. شاید بتوان گفت که نیمی از قابلیت های این نسخه در این بخش ذخیره شده است. قبلا قسمت های آموزشی نرم افزار در بخش های گوناگونی وجود داشت ولی در این نسخه تمام بخش آموزشی در راهنمای آسمانی قرار داده شده است.



از دیگر خصوصیات این بخش می توان به نحوه کار با نرم افزار و آشنایی با تاریخچه آسمان پرستاره و سازندگان آن اشاره کرد. در ضمن « آموزش نجوم » این بخش با استفاده از گفتار و فیلم و انمیشن های جذاب مبتدیان را با دنیای نجوم آشنا کرده و به آنها کمک می کند تا کنترل تلسکوپ خود را (اگر به سیستم گوتو مجهز باشد) از طریق این نرم افزار به دست گیرند. بخش دیگری که در نسخه های قبل وجود نداشت " تقویم آسمانی " نام دارد. دراین بخش با وضعیت اهله ماه در هر شب مطلع شده و می توانید در قسمت جست و جوی آن به دنبال پدیده های رصدی باشید.بانک اطلاعاتی نرم افزار دارای فهرست مختصات و اطلاعات فیزیکی ملیون ها جرم سماوی بوده و در مورد هرجرم می توانید اطلاعات نسبتا زیادی در سطح آماتوری به دست آورید.




اطلاعات مربوط به سه کاتالوگ معتبر نجومی و نمایش دقیق و عمیق آسمان از دیگر خصوصیات این نرم افزار است. در مورد ستارگان می توانید به اطلاعاتی نظیر قدر و درخشندگی و قطر و دمای سطح و مختصات(بعد و میل) و اسامی در سه کاتالوگ نجومی و جایگاه در نمودار هرتز پرونگ راسل دست یابید. در مورد اجرام غیر ستاره ای هم می توانید به اطلاعاتی نظیر قطر ظاهری (بر حسب ثانیه قوس) و گستردگی( بر حسب سال نوری) و فاصله و قدر و مختصات و توضیحات تئوری مربوط به جرم دست پیدا کنید. تهیه نقشه دقیق آسمان برای پیش بینی یک شب رصدی از دیگر قابلیت های این نرم افزار است.


مشکلات نرم افزاری

در جنگ میان این چند شرکت کافی است تا یکی از آنها در ارائه نسخه نرم افزار خود اشتباهی کند تا رتبه برتر خود را از دست بدهد. متاسفانه آسمان پر ستاره علاوه بر زیبایی و سادگی کار با آن در ارائه پنجمین نسخه خود دچار این مشکل شد. شاید بتوان بزرگترین مشکل را در نحوه به روز رسانی این نرم افزار دانست. در نسخه های قبلی تنها با فشردن یک کلید نرم افزار به طور خودکار به روز می شد ولی در این نسخه باید ابتدا فایل چند مگابایتی را از سایت سازنده دانلود کرده و سپس آن را نصب و به کار به روز رسانی نرم افزار پرداخت.



این کار باعث شد که کاربرانی که سرعت اینترنت پائینی دارند نسبت به انجام این کار میل نشان ندهند. دومین مشکل مشکل گرافیک نرم افزار است. آسمان پر ستاره از گرافیک قدرتمندی برخوردار است بنابراین به مقتضای آن سیستم پردازنده نرم افزار باید توانائی نسبتا زیادی داشته باشد. پس کاربرانی که سیستم ضعیفی دارند از محیط گرافیکی آن بهره نمی برند و شکل ظاهری نرم افزار برای آنان چیزی جز افقی دارای چند درخت و آسمانی دارای چند ستاره کمنور نیست. مطابق این ضرب المثل که هر چه پول بدهی همان قدر آش می خوری. پس در اینجا هم این نرم افزار عده ای از کاربران خود را از دست می دهد. قبلا درباره بهترین قابلیت این نسخه که همان تبدیل منظره آسمان به تصاوبر واقعی است توضیحاتی داده شد.


این قابلیت علاوه بر محیط گرافیکی که ارائه می کند ممکن است بر روی بعضی از سیستم ها مشکلاتی نظیر تکه تکه شدن قسمت های مختلف آسمان یا نشان ندادن تصاویر بعضی از اجرام سماوی ایجاد کند. همانطور که مشاهده کردید پنجمین نسخه ی نرم افزار آسمان پر ستاره علاوه بر نکات مثبتی که داشت مشکلاتی را هم به همراه خود آورد. اما مشکلات بزرگتری را می طلبد تا نرم افزاری را که بیش از 13 سال است در دل مردم دنیا به خصوص کانادا جای پیدا کرده است از میان آنها ببرد.
منبع:http://www.parssky.com/view/899.aspx
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
انیمیشـن ها ، فلـش هـا و فیلـم هـای امـوزشـی نجــوم

درود


در این تاپیک فلش ها و فیلم های اموزشی نجوم ارائه می گردد.


-------------------------------------------------------------------------------------------

انیمیشن گردش زمین به دور خورشید

فایل فلش زیر انیمیشنی از چرخش زمین به دور خودش و گردش آن به دور خورشید را نمایش می دهد.
برای دیدن اندازه اصلی آن را دانلود نمایید. حجم 328 کیلو بایت

برای دانلود روی کلمه دانلود راست کلیک و گزینه save target as یا save link as (در فایرفاکس) را انتخاب فرمایید


....................................
جهت نمایش نمای جانبی زمین روی گزینه show earth profile در قسمت چپ و پایین انیمیشن کلیک کنید در روی نقاط هر چهار فصل، فایل فلش stop خواهد شد. برای ادامه روی دکمه Play انیمیشن کلیک نمایید.​

من که نتونستم فایل فلش را به فارسی تبدیل کنم. برا دانش آموزان ترجمه رو تو عکس های زیر قرار دادم.
ماههای شمسی برای تعیین موقعیت زمین برای هر ماه تو شکل بالا هست.​







منبع
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا هنگام گردش ماه دور زمین فقط یک طرف مشخص از کره ماه رو به زمین است ؟







آیا ماه به دور خودش چرخش می کند ؟

خلاصه: امروزه ستاره‌شناسان معتقدند گردش ماه حول محور خود به گونه‌ای است که تنها یک سمت آن از زمین قابل مشاهده می‌باشد. بر اساس این نظریه، چرخش ماه حول محور خود، همزمان است با تناوب مداری آن به دور زمین . ظاهراً این چرخش یا گردش آرام محور ماه دقیقاً با سرعتی صورت می‌پذیرد که باعث می‌شود همواره تنها یک سمت ماه به طرف کره‌ی زمین باشد. ما حقیقت پشت این فرضیه را بررسی کرده، توضیح جدیدی ارائه خواهیم داد.
بر اساس دیدگاه‌ها و نظریه‌های فعلی، ماه در هر چرخش به دور زمین، یک بار حول محور خود می‌گردد. نقل قول زیر از سایت معتبر «Bad Astronomy»، برنده‌ی جایزه‌ی علمی وب فناوری و دانش آمریکا در سال 2004، گرفته شده است.
«چطور چنین چیزی ممکن است: اگر در چندین شب متفاوت بیرون بروید و به ماه نگاه کنید، همیشه تنها یک رخ آن را تقریباً در وضعیت یکسان مشاهده خواهید کرد. این طور به نظر می‌رسد که ماه اصلاً چرخشی ندارد! اما ماه می‌چرخد.
این را می‌توان با استفاده از یک مدل نشان داد. دو پرتقال (یا سیب، یا توپ بیسبال، یا هر جسم کروی که در دسترس‌تان هست) را بردارید. روی یکی از آن‌ها بنویسید "X"؛ سمتی که X روی آن نوشته شده، یک وجه ماه می‌باشد. حالا پرتقال دیگر را روی میز بگذارید؛ این کره‌ی زمین است. مدل ماه را در 30 سانتی‌متری مدل زمین به گونه‌ای قرار دهید که سمت X آن به طرف زمین باشد. حالا مدل ماه را طوری حرکت دهید که انگار به دور زمین می‌چرخد، و در عین حال مواظب باشید همیشه فقط وجه X ماه به سمت زمین باشد.
سورپرایز! خواهید دید که اگر می خواهید وجه X به سمت زمین باشد، باید همزمان با گردش مدل ماه به دور مدل زمین، مدل ماه را هم بچرخانید. به علاوه، مشاهده خواهید کرد برای این که X همیشه به سمت زمین باشد، ماه باید دقیقاً در هر یک دور چرخش به دور زمین، یک دور هم به دور خودش بچرخد. اگر ماه را نچرخانید، تمام «وجه‌های» ماه هنگام گردش به دور زمین، برای زمین آشکار خواهد شد.
حالا می‌خواهم کمی موضوع را پیچیده‌تر کنم. در اینجا دو چارچوب مرجع وجود دارد؛ یکی نمای بیرونی روی سطح زمین که به سمت ماه است، و یکی بیرون از سیستم ماه-زمین که به این دو می‌نگرد. آزمایشی که شما انجام دادید، در چارچوب دوم بود، و گردش ماه در آن قابل ملاحظه بود. اما از دید چارچوب اول، شما خودتان می‌بینید که ماه نمی‌چرخد. بحث ما این است که از نمای یک چارچوب ماه می‌چرخد و از نمای چارچوب دیگر، نمی چرخد.

ما در واقع سه چیز را فهمیدیم:
1 # ) ماه هنگام دوران به دور زمین، به دور خود می‌چرخد (دید ناظر بیرونی)؛
2 #) به ازای هر یک دوران، یک بار به دور خود می‌چرخد (دید همان ناظر)؛ و
3 # ) اگر ماه نمی‌چرخید، ما می‌توانستیم هنگام گردش ماه به دور زمین، تمام وجوه آن را ببینیم.»


بررسی باورهای فعلی درباره‌ی چرخش ماه


هم اکنون در سال 2001، باورهای موجود در حوزه‌ی نجوم این است که ماه در دوره‌ای که برابر است با دوره‌ی گردشی 27.32 روزه‌ی خود به به دور زمین، حول محور خود می‌چرخد. بیایید نگاهی داشته باشیم به چارچوب مرجع استفاده شده در این نظریه‌ها در حوزه‌ی نجوم که به چنین نتیجه‌گیری انجامیده‌اند. این نتیجه‌گیری دانشمندان که چرخش هماهنگ ماه حول محور خود و در مدار خود به دور زمین، موجب می‌شود همواره تنها یک وجه آن دیده شود، درست است، اما چارچوب مرجع استفاده شده، باعث سردرگمی است
حقایقی که از سوی انسان‌ها درباره‌ی حرکت مطرح شده‌اند را مرور می‌کنیم. چرخش دورانی، زمانی روی می‌دهد که گرانش، مسیر یک جسم را طوری خم می‌کند که جسم جول یک نقطه‌ی مرکزی می‌گردد. از چارچوب مرجع دید کسی که از بیرون می‌نگرد، این چرخش جسم به دور یک نقطه، به عنوان یک مدار تعریف می‌گردد. اما اگر چارچوب مرجع، بر روی خود جسم باشد، به عنوان چرخش دورانی تعریف می‌شود.




ستاره‌شناسان درباره‌ی مکانیک اوربیتال، اشتباهی بنیادین مرتکب شده‌اند و وقتی با پاسخ درست مواجه می‌شوند، نمی خواهند بپذیرند که اشتباه کرده‌اند. از زمانی که عده‌ای از شما علاقه‌مندان به نجوم با این مجله آشنا شده‌اید و در انجمن‌ها درباره‌ی آن بحث کرده‌اید، یک دهه می‌گذرد، اما "Ask the Astronomer" (از ستاره‌شناس بپرس) هنوز از این مسئله آگاهی ندارد. چارچوب مرجع استفاده شده، زمین را به عنوان نقطه‌ی مرکزی در نظر گرفت، بله، نقطه‌ای بر روی سطح ماه می‌چرخد، اما این چرخش به خمش مسیر ماه توسط گرانش مربوط می‌شود. ماه در چرخش دورانی خود، حول محور داخلی اش 360 درجه نمی‌چرخد. از دیدگاه داخلی این چارچوب مرجع، محور ماه، وقتی گرانش مسیر حرکت ماه را به داخل خم می کند، از مسیر دورانی خود پیروی می‌نماید، اما با فاصله‌‌ی مداری.



باز هم وقتی ستاره‌شناسان، توضیح ساده‌ای درباره‌ی حرکت ماه ارائه می کنند، حرف‌های خودشان را درباره‌ی دوران و چرخش مداری نقض می‌نمایند. مشکل نظریه‌های فعلی چرخش ماه این است که کسانی که این نظریه را صادر کرده‌اند، کامل شدن مسیر خمیده‌ی چرخش ماه به دور زمین را وقتی ماه به آرامی می‌گردد، با نقاط مبنای تغییر موقعیت ماه نسبت به زمین، اشتباه می‌گیرند. این چرخش، تنها یک خیال باطل است چرا که ممکن است دیگران در یک چارچوب مرجع توسعه یافته، یک جسم را حول یک نقطه بچرخانند، و به نظر برسد که شما آن را می‌چرخانید. مسئله‌ی اصلی در اینجا، چرخاندن است نه گرداندن حول محور خود. این مکانیک ساده‌ی اوربیتال 101 است.



توضیحی درباره‌ی چرخش ماه حول محور خود

اولین باوری که باید به فراموشی سپرده شود، سردرگمی‌های نشأت گرفته از چارچوب مرجع می‌باشد. اگر ماه را یک واگن راه‌آهن و مسیر مداری آن را خطوط راه‌آهن در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که واگن همیشه رو به سمت زمین دارد. زیرا گرانش همیشه مسیر ماه را اننا می‌بخشد و در نتیجه یک مدار به وجود می‌آید. میان مسیر همیده‌ی حاصل از گرانش یا همان مدار، و چرخش دورانی حول محور، تفاوت وجود دارد. این دو از این لحاظ اساساً متفاوت هستند که نقطه‌ی مرجع مربوط به چرخش، از محور ماه به زمین می‌رود. از خودتان بپرسید آیا واگن وقتی یک دور کامل می‌زند، می‌چرخد یا هنگام دور زدن دوباره یک چرخش کامل را حول مرکز خود انجام می دهد؟


توضیح چارچوب‌های مرجع
ستاره‌شناسانی که ماه را مطالعه می‌کنند، دریافتند که به نظر می‌رسد چرخش ماه حول محور خود، همزمانی دقیقی دارد با سرعت دوران آن. اما این نتیجه‌گیری کاملاً غلط است. بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که ماه اصلاً نمی‌چرخد. اگر سطح ماه مثل یک تایر بود و این تایر برای کامل کردن یک دوران، یک بار می‌چرخید، آیا سطح تایر هنگام چرخش تغییر جهت نمی داد؟ گفته می‌شود ماه حول محور خود می‌چرخد. اگر تایر از نقطه مرجع داخل مداریک بار حول محور خود می‌چرخد، پس چگونه ممکن است در تمام این مدت تنها یک نقطه‌ی تایر قابل مشاهده باشد؟


منبع
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا همیشه یک سمت کره ماه را می بینیم ؟
آیا ماه به دور خودش چرخش نمی کند ؟ پس چرا ما همیشه فقط یک سمت ماه را می بینیم ؟




دانشمندان سازمان ناسا پاسخی برای آن دارند . کلیپ و متن زیر پاسخ دانشمندان به این سوال است که از سایت ناسا ( NASA ) گرفته شده است .
[FONT=courier new,courier,monospace][FONT=verdana,tahoma,arial,helvetica,sans-serif][/FONT][/FONT]

[FONT=courier new,courier,monospace][/FONT]
دانلود كليپ با حجم 338 كيلو بايت



..................
هنگامی که شما به ماه می نگرید آیا تا به حال با خود اندیشده اید که چرا همیشه یک طرف ماه رو به زمین قرار دارد ؟
اغلب مردم فکر می کنند که به این دلیل است که ماه دور خودش نمی چرخد .
غافلگیر می شوید اگر بدانید ماه دور خودش می چرخد. بله ماه دور خودش می چرخد.
پس چرا ما همیشه یک سمت ماه را مشاهده می کنیم ؟
ماه حول محور خودش می چرخد شاید شما فکر می کنید ما باید همه سمت ماه را ببینیم !
اما اجازه دهید ماه را در مدارش دور زمین قرار دهیم; مدت زمان چرخش یک د.ر کامل ماه به دور خودش همان مقداری است که ماه به دور زمین می گردد. ماه یک نوع گردش همزمانی در مدار خود با زمین دارد. ( همزمانی چرخش ماه به دور خودش با گردش به دور زمین )
به این خاطر از روی زمین همیشه فقط یک سمت ماه را می بینیم.
..............
علاوه بر این اگر شما به آن سمتی از کره ماه که رو به زمین قرار دارد، سفر کنید در هر موقع از شبانه روز زمین را در نقطه ثابتی از آسمان می بینید که جابجا نمی شود ولی دور خودش می چرخد ( هر 24 ساعت یک دور کامل).


منبع: سایت ناسا www.NASA.gov
 
بالا