اندرزنامه علما

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
صلوات

صلوات

صلوات دربردارنده یک دوره فشرده ازباور های دینی است.

جامعیت صلوات:

ذکر مبارک صلوات از اذکار جامع و پرمایه ای است که مرحوم علامه طباطبايي (ره) درباره اش فرموده اند كه اين دعائی جامع است و آن بزرگوار تنها ذكر صلوات را در همه جا كافي و شافي مي‌ديدند. این ذکر گران بهاء در بردارنده یک دوره فشرده ازباور های دینی ناب اسلامی است که کلمه کلمه اش بیان از اعتقاد و بینشی عمیق دارد، که عبارتنداز:

1. الوهيت و اعتقاد به بندگی در برابر معبود و خواندن یکتای متعال است. از آن رو دعاء را با عبارت «الّلهمّ» شروع مي کنیم.

2. اعتقاد به رسالت خاصه نبي مكرم اسلام (صلوات الله علیه و آله) که عبارت «صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ» گویای این واقعیت است.

3. اداء ادب و احترام به پیامبراعظم(صلوات الله علیه و آله).

4. شکر نعمت رسالت است، زیرا پس از علم به مقام رسالت و درک ارزش ایشان، شخص نسبت به وجودشان شاکر می شود.

5. خیر خواهی در حق رسول الله (صلوات‌الله‌علیه وآله).

6. خیر خواهی در حق اهل بیت رسول (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله).

7. ايمان به ولايت اهل‌بيت (عليهم‌السلام) است، «صَلِّ عَلَى ...آلِهِ».

8. ابراز ادب و احترام به ساحت آن بزرگواران.

9. شکر نعمت مقام ولایت،که با گفتن این عبارات مهر آمیز خواسته و یا ناخواسته از مقام ولایت ابراز شکر و تقدیر داشته‌ایم.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
( خدا می بیند ))


به حضرت آیت الله بهجت (ره ) گفتند : کتابی در مورد اخلاق معرفی کنید ایشان فرمودند : نیازی به کتاب نیست یک کلمه کافیست (( خدا می بیند ))
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
هرچه از او بخواهیم می دهد ...


حضرت آیت الله بهجت (ره) : اگر ما به اندازه ای که بچه به مادرش اطمینان دارد به خداوند اطمینان داشتیم ، و می دانستیم که هرچه از او بخواهیم می دهد ، مشکلی نداشتیم و همه کار هایمان درست می شد.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
شهید مطهری : گریه برای این است که ...




شهید مطهری :

گریه برای این است که پرتوی از روح حسین ابن علی (علیه السلام ) در روح ما بتابد اگر اشکی که ما برای او می ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما باشد روح ما پرواز کوچکی با روح حسین بکند ذره ای از همّت او از غیرت او حریت او از ایمان او از تقوای او از توحید او در ما بتابد و چنین اشکی از چشم ما جاری شود آن اشک هرچه دلتان بخواهد قیمت دارد اگر گفتند به اندازه بال مگسش هم باشد یک دنیا ارزش دارد باور کنید اما نه اشکی که برای نفله شدن حسین باشد بلکه اشکی که برای عظمت و شخصیت حسین باشد .
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
«کلمات قصار از مرحوم آیت الله حق شناس»


* اگر انسان واقعاً اهل شنيدن موعظه باشد، تمام در و ديوار او را موعظه می كنند.

* عمر شما در اثر خدمت به مردم زياد مي‌شود.

* دور شدن از بندگى خدا، آغاز مشكلات انسان است.

* سرمايه‌ی اصلى استجابت دعا، اعتقاد است.

* ابتداى سفر الى الله سحرخيزى است.

* بايد نفس اَمّاره را با بيدارى شب و نماز اول وقت كنترل كنيد.

* اگر در زندگیتان شكاف‌هايی هست، دليل آن اين ‌است كه از بندگى ‌تان براى خداى متعال كم گذاشته ‌ايد.

* بودن شما در سير الى‌ الله، منوط به اين‌ است كه چقدر به افراد جامعه احسان مي‌كنيد و اين در رأس امور است.

* مبارزه با نفس، دشوارتر از مبارزه با شيطان است. در اين مبارزه همواره بايد خدا را در سحرگاهان صدا بزنيد و از اوكمك بخواهيد.

* آن شيطانی‌كه مسئول نماز شب است، در وسوسه كردن، از همه قويتر است. اما نسبت به مخلصين اسلحه‌اش كارگر نيست. مواظب آن شيطان باشيد.

* غربال شدن مردم در آخرالزمان مثل غربال شدن اصحاب‌ حضرت امام حسين علیه السلام در شب عاشوراست.

* نفوس خود را با تلاوت قرآن و تضرّع در سحر، ادب کنید. امام سجاد علیه السلام مي‌فرمايند: بين شب و روز باغ‌هايى است كه ابرار و نيكان در آن باغها تنعم مي‌كنند و روحشان را قوت مي‌بخشند.

* ابليس شاگرد نفس است، اگر شما بخواهيد اين نفس را - كه استاد شيطان است - بكوبيد و رام كنيد، بايد خود را فقير كنيد،بايد خودتان را در مقابل عظمت حضرت حق، هيچ بدانيد. بعد از اين مرحله، مرحله‌ی شب زنده دارى است. اين دو راه، راه مبارزه با نفس است.

* اگر خدا را مي‎خواهي بايد از خوديّت خودت بگذري.

* اگر اراه کني که خودت را حفظ بکني پروردگار هم در هنگام ارتکاب به معاصي براي تو ايجاد مانع مي‎کند.

* اگر آن دين خالص در قلب ما وارد شود تمام آن شلوغي‎ها از قلب مفارقت مي‎کند. پس دليل شلوغي قلبي من اينست که از دين خالص در آن خبري نيست.

* خداوند متعال از جهل نمي‎گذرد.

* علم را براي عمل کردن ياد بگيريد. علت عدم رسيدن ما به مقامات عاليه اينست که ما عمل در کلاس‎هاي قبل نکرديم.

* قلب خانه ملائکه است، صفات رذيله مثل سگ‎هاي پارس کننده‎اي هستند و ملائکه در خانه‎اي که سگ باشد وارد نمي‎شود.

* هي در صدد نباشيد روايت بنويسيد و علم ديگري ياد بگيريد، بايد عمل هم با آن همراه باشد. اگر به دانستني‎هايتان عمل نکرديد هر روز از پروردگار متعال دورتر مي‎شويد.

* هر چقدر ايمان مومن ترقي بکند يک غصه‎اي بر او مسلط مي‎شود که نکند حجابي بيايد و بين او و محبوبش جدايي افکند.

* من هیچوقت نمی گویم خدای عزیزم ، اگر اعتقاد به عزیز بودن او داشتم بهتر از امروزم بودم
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
حاج اسماعیل دولابی
بعضی سالها میشد که مزرعه اصلی ما آفت میخورد و تمام محـصولمان از بین میرفت. یک قطعه زمین کوچک هم جاي دیگـري کاشـته بـودیم، بـه اصـطلاح کناره کاري، و اصلاًَ آن را به حساب نمی آوردیـم؛ امـا همـه خـرج سـالمان را همـان کناره کاري تأمین میکرد و جبران همه خسارت مزرعه اصلی را هم مینمود. خوب است مؤمن در کنار عبادات و اعمال واجبش یک عمـل مـستحب، هـر چنـد هـم کـه کوچک باشد، به طور خصوصی براي خودش قرار بگـذارد، مثـل دسـتگیـري از یـک خانواده فقیر یا سرپرستی یتیم و چه بسا فرداي قیامت همین کناره کاري باعث نجات انسان شود
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستورالعمل /علامه حسن زاده املي

1-اهم مراقبات این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد.

آن لقمه نانی را که به دهان می گذارد، اگر از روی حساب نباشد هرزه خوار می شود و انسان هرزه خوار هرزه گو می گردد.
آن دهانی که وارداتش آلوده است صادراتش هم آلوده است.

2-دهان باب الله است!
صادرات و وارداتش را کنترل کنید.دهان گوش جان است، سعی کنید چانه تان را عقل بچرخاند.

3-اگر امر به معروف هم می‌خواهی بکنی خیلی آهسته ، مثل آینه باش ...آینه داد نمی‌زند : یقه‌ات بد است !
وقتی روبروی آینه می‌ایستی ، جیغ نمی‌کشد : چرا موی سرت اینجوری است ؟!
خیلی سکوت محض است ...
آهسته هیچکس خبردار نیست جز تو و آینه ...

4-هراندازه که حقیقت قرآن درمتن جانت پیاده شد؛به همان اندازه حضرت بقیة الله دروجودت ظهورکرده که ظهورحضرت درجمجمه هاست اگرچه بعضیها فقط انتظار فرج از جمعه ها دارند

5-در شگفتم از ادمی که در غربت یاد وطن اوراشکفته میکند ولی یاداخرت دردنیا وی را محزون.
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بركت انگشتان
از آيت الله شيخ عباس قمى (ره) صاحب مفاتيح و بسيارى از كتب ديگر نقل است كه فرمود: (( من با انگشتانم غذا مى خورم چون بركات در انگشتان من است كه با آن روايات ائمه را نوشته ام ))

دست بى گناه
نقل ميكنند كه آيت الله العظمى نائينى (رحمه الله عليه) مدتى بود به درد پا مبتلا بود، به مرحوم شيخ عباس قمى صاحب مفاتيح الجنان فرمودند: مدتى است پاى من درد مى كند، دعائى بكنيد كه پايم خوب شود. مرحوم شيخ عباس قمى (رحمه الله عليه) فرمودند: من يقين ندارم كه با زبانم گناه نكرده باشم لذا نمى توانم با زبان براى شما دعائى بخوانم ولى با دست به اهل البيت (عليهم السلام) كمك كرده ام ، لذا دست به پاى مرحوم آيت الله العظمى نائينى كشيدند و خوب شدند
 

Vahidrezaii

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
اخلاص در تاءليف
مرحوم شيخ عباس قمى صاحب مفاتيح الجنان براى فرزند بزرگش چنين نقل كرده كه وقتى كه كتاب منازل الاخره را تاءليف كردم و به چاپ رسيد در قم شخصى بود به نام عبدالرزاق مسئله گوى كه هميشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه مسئله مى گفت . مرحوم پدرم (( كربلائى محمد رضا )) از علاقه مندان شيخ عبدالرزاق بود به حدى كه هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شيخ هم بعد از مسئله گفتن ، كتاب منازل الاخره مرا مى گشود و از آن براى مستمعين و حضار از روايات و احاديث وارده مى خواند روزى پدرم به خانه آمد و مرا صدا زد و گفت شيخ عباس كاش مثل عبدالرزاق مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى خواند تو هم مى خواندى چند بار خواستم بگويم اى پدر اين كتاب از آثار و تاءليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
حضرت آیة الله مجتهدی تهرانی (ره) می فرمایند: به دو علت موعظه و پند و اندرز، در مردم تأثیر نمی کند، یکی اینکه طرف مقابل زمینه پذیرش سخنان خوب را ندارد مثل یزدیدها و معاویه ها، اگر چه بزرگوارانی مثل امام حسین علیه السلام و یا امیرمؤمنان علیه السلام موعظه کنند اثر نمی کند، و دوم اینکه گوینده موعظه، خود اهل عمل نیست هنوز نتوانسته است خود را بسازد و گناهان را ترک کند و تقوای الهی را رعایت نماید لذا طرف مقابل وقتی که از او احکام حلال و حرام را می شنود، و عملاً می بیند که خود خطیب مبتلا به افعال حرام است مثل غیبت کردن و دیگر رذائل اخلاقی، کلام خطیب در او تأثیری نخواهد داشت. (آداب الطلاب،ص 489)
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
[SUP]در خصال شیخ صدوق (ره) آمده است که:
امیرمؤمنان علی علیه السّلام فرمودند: همانا خداوند تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز مخفی کرده است
:اول:
[/SUP]
[SUP]«أَخْفی رِضاهُ فی طاعَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طاعَتِهِ فَرُبَّما وافَقَ رِضاهُ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمُ[/SUP][SUP]»؛خداوند رضایت و خشنودی خودش را در طاعتش مخفی کرده، پس هیچ کدام از طاعات و عبادات را کوچک نشمار؛ چه بسا که همان عبادت موافق رضا و خشنودی خداوند است و تو نمی دانی
.مثال اول: در خیابان راه می روید، پوست هندوانه یا خیاری را می بینید، آن را بردار و کناری بگذار مبادا زنی که بچه در بغل دارد، به زمین بخورد، این یک عمل نیک است،همین را کوچک مشمار؛ شاید رضا و خشنودی خداوند در همین عمل باشد
.مثال دوم: نیمه های شب از خواب بر می خیزی، تشنه ای، آب می خوری، همان موقع می گویی: «صَلَّی اللهُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِالله». ناگاه در می یابی که همین سلام دادن به امام حسین علیه السّلام، کارت را درست کند و برای همین سلامی که نیمه شب به امام حسین علیه السّلام دادی، به بهشت می روی
.مثال سوم: پیرمردی از مسافرت آمده، چمدانش را نمی تواند بلند کند، تو کمکش کن و چمدانش را حمل کن. یک وقت میبینی همین عمل به ظاهر کوچک، تو را بهشتی کرد؛ چرا؟ چون خداوند رضایت و خشنودی خود را در طاعت مخفی کرده است

.دوم:
[/SUP]
[SUP]«وَ أَخْفی سَخَطَهُ فی مَعْصِیَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّما وافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمُ»[/SUP][SUP]؛ و خداوند تبارک و تعالی[/SUP][SUP]غضب و سخط خویش را در معصیت و گناهان مخفی کرده است، پس هیچکدام از معاصی و گناهان را کوچک مشمار؛ شاید خشم و غضب خدا در همان معصیت و گناه باشد و تو نمی دانی
.مثال: نگو حالا به این زن نامحرم نگاه می کنم، عیبی ندارد، چیزی نیست. شاید این زن شوهر غیرتی دارد که اگر بفهمد شما به همسرش نگاه کرده ای ناراحت می شود و همین برای تو در روز قیامت گرفتاری دارد که او جلوی تو را می گیرد. پس خیال نکن که نگاه کردن به زن نامحرم، گناه کوچکی است، شاید غضب خدا در همین گناهی باشد که به نظر تو کوچک می آید و تو هم خبر نداری و نمی دانی.


سوم:
[/SUP]
[SUP]«وَ أَخْفی إِجابَتَهُ فی دَعْوَتِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ دُعائِهِ فَرُبَّما وافَقَ إِجابَتَهُ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمُ»[/SUP][SUP]؛ و اجابت را در دعاها مخفی کرده است، پس هیچ یک از دعاها را کوچک مشمار؛ شاید اجابت در همان یک دعا باشد و تو نمی دانی


.چهارم
[/SUP]
[SUP]:«وَ أَخْفی وَلِیَّهُ فی عِبادِهِ فَلا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عُبَیْدِ اللهِ فَرُبَّما یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمُ»؛[/SUP][SUP] خداوند تبارک و تعالی ولی و دوست خود را در میان بندگانش مخفی کرده است، پس هیچ کدام از بندگان خدا را کوچک مشمار؛ شاید او ولی خدا باشد و تو نمی دانی.

[/SUP]
[SUP]به هیچ کس به نظر حقارت نگاه نکنید؛ شاید همین شخصی که کنار شما نشسته و کسی به او محل هم نمی گذارد، ولی خدا باشد، خدمت امام زمان علیه السّلام می رسد، پس کسی را کوچک مشمارید.


[/SUP]شادی ارواح طیبه شهدا و امام خمینی (ره) فاتحه مع الصلوات
 
آخرین ویرایش:

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
جملات کوتاه و خواندنی از آیت الله بهجت


نماز، به منزله کعبه ، وتکبیرة الاحرام، پشت سر انداختن همه چیز غیرخدا و داخل شدن در حرم امن الهی است، وقیام، به منزله صحبت دو دوست، و رکوع، خم شدن عبد در مقابل آقاست، وسجده، نهایت خضوع و خاک شدن در مقابل اوست، و وقتی عبد ،در آخر نماز، از پیشگاه مقدس الهی باز میگردد، اولین چیزی که سوغات می آورد،سلامی از ناحیه اوست.


کثرت مجالست بااهل غفلت و اهل گناه و لغو، موجب افزودن قساوت و تاریکی قلب و تنبلی برای عبادت و زیارات است.



سوال از آیت الله بهجت: آیا منظور آیت الله قاضی از جمله"هرکس نماز اول وقت خواند و به جایی نرسید(مقصود مقامات معنوی است)، مرا لعنت کند" منظورشان نماز اول وقت با حضور قلب است؟
پاسخ آیت الله بهجت: خیر! به هیچ وجه! فقط و فقط خواندن نماز اول وقت و تداوم آن و تقید به اوقات نماز-اینکه انسان تقید به نماز اول وقت داشته باشد- خدش موجب تکامل نماز انسان خواهد شد و راهگشای مشکلات انسان خواهد شد.


ما وظیفه داریم که درتعلیم، تعلم، تلاوت و عمل به قرآن کوشش کنیم. ولی ما شبهای احیاء قرآن بر سر می گذاریم و در عمل، آیه های حجاب، غیبت،کذب و آیات«ویل للمطففین»، وای بر کم فروشان و نیز «فلا تقل لهما اُف»، پس به پدر و مادر اف نگو و همچنین« و لا تمش فی الارض مرحا»، و با ناز و تکبر در روی زمین راه مرو" را زیر پا میگذاریم و پامال می کنیم.

 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
ذکری جهت لذت بردن از نماز

شخصی از حضرت آیت الله بهجت پرسید :
نماز برایم مانند جریمه دادن است چه کنم ؟

ایشان فرمودند : زیاد بگویید :

« وَ رَبُکَ الغَنیُّ ذوالرّحمه – سورۀ انعام،آیۀ 133 » ،

یعنی : « و پروردگار تو بی نیاز و رحمتگر است ».
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز

سخنان آیت الله بهجت

براى اوقات خواب خود افسوس مى ‏خوريم كه چرا براى نماز شب بيدار نمى ‏شويم.
در صورتى كه اوقات بيدارى را به غفلت مى ‏گذرانيم!زيرا اگر در بيدارى به توجّه و بندگى مشغول بوديم، توفيق بيدارى شب را نيز براى تهجّد و خواندن نافله‏ ى شب و تلاوت قرآن پيدا مى‏ كرديم.
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻧﯿﮑﯽ ﻫﺎﯾمان ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮﺩ ﺯﻧﺪﮔﯿمان ﻧﺨﻮﺍﻫیم ﺩﺍﺩ!
ﺍﻣﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ می شویم ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﻫﺎیمان ﺭﺍ ﺑﺪﻫیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﺘﻨﻔﺮ
ﺑﻮﺩیم ﻭ ﻏـﯿـﺒـﺘـﺶ ﺭﺍ ﮐﺮﺩیم!!!

گناه، خصوصا حق الناس، اوج حماقت است نه زرنگی!
زرنگی، بندگی خداست.
زرنگی های ما، همه نا زرنگی است.
کسی که می گوید: سر فلانی کلاه گذاشتم،
اشتباه می کند، بلکه فلانی سرش کلاه گذاشته است؛
چون حــق بر گردن او پیدا کرده است.
آیت الله بهاءالدینی


مارو هم دعا کن مومن = nishtar.ir
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
پدر و مادرت را نگاه کن. نگاه کردن به جمال مادرت خودش عبادته
فرمان مادر را ببر، ببین که چه بر سر تو خواهد آمد. هرچه مادرت سخت گیر تر باشد فرمانش را ببر ...
اگر مادرت تند باشد فرمان بردن از او اثرش بیشتر است.
فرمان مادر ِ خوش اخلاق را که همه می برند.
اگر به غریبه هم بگوید اینجا بیا، خواهد گفت خانم چه می گویید، چشم. کارش را رها می کند و بار او را بر میدارد و یا راه او را باز می کند.

اگر مادر و پدر تندی دارید تا فرمان او را بردید آن وقت می فهمید چه کرده اید. خداوند متعال نشانت خواهد داد که ببین چه کرده ای،
کار بزرگان را انجام دادی، با ما رفیق و انیس و مونس شدی ...​
"حاج محمد اسماعیل دولابی"​

مارو هم دعا کن مومن = nishtar.ir
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پدر و مادرت را نگاه کن. نگاه کردن به جمال مادرت خودش عبادته
فرمان مادر را ببر، ببین که چه بر سر تو خواهد آمد. هرچه مادرت سخت گیر تر باشد فرمانش را ببر ...
اگر مادرت تند باشد فرمان بردن از او اثرش بیشتر است.
فرمان مادر ِ خوش اخلاق را که همه می برند.
اگر به غریبه هم بگوید اینجا بیا، خواهد گفت خانم چه می گویید، چشم. کارش را رها می کند و بار او را بر میدارد و یا راه او را باز می کند.

اگر مادر و پدر تندی دارید تا فرمان او را بردید آن وقت می فهمید چه کرده اید. خداوند متعال نشانت خواهد داد که ببین چه کرده ای،
کار بزرگان را انجام دادی، با ما رفیق و انیس و مونس شدی ...​
"حاج محمد اسماعیل دولابی"​

مارو هم دعا کن مومن = nishtar.ir

فدای تموم پدر و مادرا ...
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
علّامه جعفری می‌‌‌فرمودند:
عشق حلال به این است که انسان (مثلاً) عاشق 50 میلیون تومان پول باشد.
حال اگر به انسان بگویند: آی!!! پنجاه میلیونی!!!. چقدر بدش می‌‌‌آید؟!!
در واقع می‌‌‌فهمد که این حرف توهین در حقّ اوست.
حالا که تکلیف عشق حلال امّا دنیوی معلوم شد،
ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد چقدر پست و بی‌‌‌ ارزش است!


مارو هم دعا کن مومن = nishtar.ir
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
از وصایای مرحوم قاضی(ره) است که :

الله الله الله که دل کسی را نرنجانید...!!!
با یک حرف تلخ این نورنماز شب از بین می‌رود...
خدا شاهدست الان مردم خیلی دست کم گرفته‌اند آبرو بردن را...
خدا چند گناه را نمی بخشد: عمداً نماز نخواندن، به ناحق آدم کشتن، عقوق والدین و آبرو بردن...
فرد وارد بازار قیامت می‌شود، فکر می کند خبری است. تعجب می‌کند؛ خدایا پس چه شد؟ نمازها، عمره ها؟

می گویند تو دل شکستی...ریا کردی... زهر زبان ریختی...


مارو هم دعا کن مومن = nishtar.ir
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز

منقول است که مرحوم حاجي سبزواري (رضوان الله عليه ) براي عيادت بيماري مي رفت و عده اي هم با او بودند. نزديک منزل بيمار که رسيد، برگشت و نرفت .
اطرافيان پرسيدند: آقا چرا تا اين جا آمديد و حالا بر مي گرديد؟ آقا جواب داد: که خطوري به قلبم کرد که بيمار وقتي مرا ببيند، از من خوشش خواهد آمد و مي گويد که سبزواري ، چه انسان والا و بزرگي است که به عيادت من بيمار آمده است . حالا برمي گردم تا هنگامي که اخلاص اوليه را بيابم و تنها براي خدا به عيادت بيمار بيايم .(1)


داستانهاي حکيمانه در آثار استاد حسن زاده آملي، هيئت تحريريه انتشارات نبوغ؛
پينوشت:
1- در محضر استاد، ص 23
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

ابوذر غفارى روزى به حضور رسول خدا (ص ) آمد، جبرئيل به صورت دحيه كلبى ، در محضر پيامبر (ص ) بود، و با آن حضرت ، خلوت كرده بود، وقتى كه ابوذر آن دو را ديد، باز گشت ، و گفتگوى آنها را قطع ننمود، جبرئيل به پيامبر(ص ) گفت : اى محمد! اين ابوذر بود، كه از اينجا عبور كرد و بر ما سلام نكرد، اگر بر ما سلام مى كرد، جواب سلام او را مى داديم ، اى محمد! اين اباذر دعائى را مى خواند كه نزد اهل آسمان ، معروف مى باشد، آنگاه كه من به آسمان رفتم آن دعا را از او بپرس .
هنگامى كه جبرئيل به آسمان رفت ، ابوذر به حضور پيامبر(ص ) آمد، پيامبر(ص ) به او فرمود: اى ابوذر! چرا آن هنگام كه از كنار ما عبور كردى ، نزد ما نيامدى و سلام نكردى ؟
ابوذر: گمان كردم كه دحيه كلبى نزد شما براى امور شخصى با شما خلوت نموده است ، از اين رو نزد شما نيامدم .
پيامبر: او جبرئيل بود و گفت : اگر ابوذر بر ما سلام مى كرد، جواب سلام او را مى داديم
وقتى كه ابوذر دريافت كه او جبرئيل بود، بسيار متاءثر و پريشان گرديد و افسوس خورد كه چرا از توفيق سلام كردن بر جبرئيل محروم شده است ، آنگاه رسول خدا(ص ) به او فرمود:
آن دعائى كه مى خوانى چيست ؟ كه جبرئيل به من خبر داد كه دعاى ابوذر در آسمانها نزد اهل آسمان ، معروف است .
ابوذر گفت : آرى اى رسول خدا، من اين دعا را مى خوانم :


((اللهم انى اسلك الامن و الايمان بك ، والتصديق بنبيك ، والعافية من جميع البلاء، والشكر على العافية والغنى عن شرار الناس))
:خدايا! در درگاهت درخواست دارم : امنيت و ايمان به تو را، و تصديق نمودن به پيامبرت ، و عافيت از همه بلاها و شكرگزارى در برابر عافيت ، و بى نيازى از مخلوقات بدت را


اصول کافی باب دعوات موجزات ...حديث 7، ص 579 - ج 2
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
روايت شده يك نامه بدست ابوذر رسيد كه اين نامه از راه دور آمده، شخصى تقاضاى موعظه كرده چون ابوذر را كاملا می‏شناخت كه مورد علاقه رسول الله است، ابوذر يك جمله نوشت و آن اين است: با آن كسى كه بيش از همه مردم او را دوست می‏دارى با او بدى و دشمنى مكن، فرستاد آن شخص نامه را خواند سر در نياورد كه مقصود ايشان از اين جمله چيست؟اين معلوم و روشن است كه انسان با دوست خود دشمنى نمی‏كند، اين چطور جمله است، از طرفى فكر كرد كه گوينده اين كلام ابوذر است چاره نيست بايد توضيح خواست.ابوذر نوشت مقصودم از محبوب‏ترين افراد همان خودت هستى، يعنى: با خودت دشمنى مكن چون هر گناه كه انسان میكند صدمه‏اش بر خودش وارد می‏شود
 

rahino

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
tahoora62 نظر یکی از علما در مورد افراد بی حجاب تالار اسلام و قرآن 4

Similar threads

بالا