اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم.

splkhodro

عضو جدید
علت کج کردن سوپاپ هنگامی که تسمه تایمینگ پاره میکنه در پژو.زانتیاو...چیه؟
علت اصلی کج کردن سوپاپ ها بهم خوردن تایم موتور و چون کار اصلی تسمه تایم انتقال نیرو از میل لنگ به میل سوپاپ میباشد وقتی تسمه پاره می شود پیستون به سمت نقطه مرگ بالا رسیده در همان حال سوپاپ ها باز بوده و به سر پیستون برخورد می کند که باعث کج شدن سوپاپ می گردد
 

m_roshan

عضو جدید
ممنون دوست عزیز چرا در ماشین هایی مثل دوو همچین اتفاقی رخ نمیده؟
 

m_roshan

عضو جدید
من اطلاعات جامعی در مورد سیستم توربوشارژر به خصوص دور و گشتاور نهایی می خواستم و این اطلاعا ت را دراختیار ندارم و برای مثال این توربوشارژر بر روی یک خوردو پراید نصب شود چه پارامتر های ایجاد می شود و دور خروجی آن چگونه محاسبه می شود
ممنون که جواب مرا داده اید
سلام من یه سایتی بهت معرفی میکنم که درمورد توربوشارژ یه توضیحاتی داده
www.khodroha.com
 

splkhodro

عضو جدید
ممنون دوست عزیز چرا در ماشین هایی مثل دوو همچین اتفاقی رخ نمیده؟
چون ماشینهایی مثل پراید و دوو پیستونهای آن ها کوتاهتر بوده و اگر هم پیستون در نقطه مرگ بالا باشد و سوپاپ ها هم کاملا باز باشد هیچ وقت به هم برخورد نمیکند و لازم به توضیح است که برای تمام ماشین های پژو و زانتیا این اتفاق نمی افتد چون احتمال دارد در آن موقع پیستون در نقطه مرگ پایین قرار داشته باشد
 

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوستان :gol:
اینکه میگن Roa مثلا 1600 و 405 مثلا 1800 یعنی چی ؟
این اعداد دور موتوره یا قدرت موتور ؟ اصلا به چه معنیه ؟
 

ermia_shahab

عضو جدید
hi
راجع به تاريخچه پينين فارينا اطلاعات جامع ميخوام.
داري بده!
نداري بدم!
;)
 

mohan

عضو جدید
سلام

سلام

الان 2 مدل زانتیا در گشور داریم
1800 سی سی
2000 سی سی
که مدل پارس ELX موتورش 1800 زانتیا روشه.
 

reza.izadi

عضو جدید
توی ماشین از چرخ لنگ استفاده میشه یانه؟
اگه میشه چی هست و توضیحات بده.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
سلام من یه سایتی بهت معرفی میکنم که درمورد توربوشارژ یه توضیحاتی داده
www.khodroha.com


:smile:سلام.امکان نصب توربو بر روی موتوری که توربو ندارد عملا وجود ندارد بدلیل اینکه n تا پارامتر تغییر میکنند و هزینهاش سر به فلک میذاره پس به صرفه نیست.goodluck;)
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
توی ماشین از چرخ لنگ استفاده میشه یانه؟
اگه میشه چی هست و توضیحات بده.

بطور خلاصه چرخ طیار یا لنگ یا فلایویل چند وظیفه مهم دارد:


*ذخیره سازی انرژی دورانی و باز پس دهی آن در مواقع لزوم

*بالانس موتور از نظر ارتعاشی و کارکرد

*امکان ایجاد استارتر با تعبیه شدن دنده فلایویل روی آن

*محل نصب دیسک و صفحه کلاچ و انتقال نیرو از میل لنگ به شافت ورودی گیربکس
 

splkhodro

عضو جدید
:smile:سلام.امکان نصب توربو بر روی موتوری که توربو ندارد عملا وجود ندارد بدلیل اینکه n تا پارامتر تغییر میکنند و هزینهاش سر به فلک میذاره پس به صرفه نیست.goodluck;)
اصلا هزینه این کار مهم نیست فقط سوال من در مورد این کار اینه که اگر یک توربو شارژر در یک خودرو پراید نصب گردد و با تمام هزینه های ممکنه مقدار گشتاور و دور نهایی شفت تور بوشارژر چقدر می شود .
ممنون می شوم پاسخ دهید این یک پروژه تحقیقاتی است و خوشحال می شوم من را یاری کنید :):):):):):):):):);););););)
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
اصلا هزینه این کار مهم نیست فقط سوال من در مورد این کار اینه که اگر یک توربو شارژر در یک خودرو پراید نصب گردد و با تمام هزینه های ممکنه مقدار گشتاور و دور نهایی شفت تور بوشارژر چقدر می شود .
ممنون می شوم پاسخ دهید این یک پروژه تحقیقاتی است و خوشحال می شوم من را یاری کنید :):):):):):):):):);););););)


واس تقویت موتور میخای نوربو بذاری یا دلیل دیگه داری؟:smile:
 

splkhodro

عضو جدید
واس تقویت موتور میخای نوربو بذاری یا دلیل دیگه داری؟:smile:
این یک پروژه کاملا تحقیقاتی است و باعث تقویت موتور شده و انتظار دارم که قدرت موتور تا حدود 3 برابر یا بیشتر از خودرو های معمولی برسد ولی قبل از آن یک اطلاعات جامع در مورد پارامتر های توربوشارژر نیاز دارم از جمله سرعت خروجی دود از منیفولد - راندمان حجمی دود خروجی - حداکثر دمای دود خروجی - گشتاور و دور نهایی شفت توربوشارژر و غیره
البته برای شروع، نصب روی یک خودرو مانند پراید با حجم سیلندر 1300 cc
ممنون میشوم مرا برای رسیدن به این هدف یاری کنید .:):):):):):):):)
 

mohan

عضو جدید
توربو شارژر ؟؟ ؟؟ ؟؟ ؟

توربو شارژر ؟؟ ؟؟ ؟؟ ؟

موتوری که دارای سیستم توربو میباشدزمانی که طراحی میشود و طراحی آن استارت میخورد با هدف سیتم توربو مواد آن برای تحمل دما و فشار بالاتر انتخاب شده تمامی تحلیل های دینامیکی و حرارتی آن طبق این شرایط میباشد که فکر نمیکنم موتور پراید اینطور دوامی را داشته باشد.
 

reza.izadi

عضو جدید
عكسهايي از توربوشارژرها و سوپرشارژرها مي خواستم.
ازتون ممنونم
 

splkhodro

عضو جدید
موتوری که دارای سیستم توربو میباشدزمانی که طراحی میشود و طراحی آن استارت میخورد با هدف سیتم توربو مواد آن برای تحمل دما و فشار بالاتر انتخاب شده تمامی تحلیل های دینامیکی و حرارتی آن طبق این شرایط میباشد که فکر نمیکنم موتور پراید اینطور دوامی را داشته باشد.
با سلام
ممنون از پاسخ خوب شما ولی من از توربوشارژر به عنوان یک دمنده هوا یا پرخورانی استفاده نخواهم کرد وهدف من با لا بردن توان موتور بدون پروانه دمنده می باشد فقط برای من گشتاور و دور نهایی شفت توربوشارژر خیلی خیلی مهم است .
 

splkhodro

عضو جدید
با سلام
چرا هر وقت سوال من در تایپک به اینجا می رسه تایپک متوقف می شود آیا کسی واقعا نمی دونه دور و گشتاور توربوشارژر چقدره :razz::razz::razz::razz::razz::razz::razz::razz::razz::razz:
 

mohan

عضو جدید
گشتاور یک پروانه برابر فشار گاز خروجی*سطح مقطع پروانه*تعداد

البته این فرمول دقیق نیست
به کتاب سالات راجعه کنید.
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
ممنون از پاسخ خوب شما ولی من از توربوشارژر به عنوان یک دمنده هوا یا پرخورانی استفاده نخواهم کرد وهدف من با لا بردن توان موتور بدون پروانه دمنده می باشد فقط برای من گشتاور و دور نهایی شفت توربوشارژر خیلی خیلی مهم است .

با سلام

توربو شارژر جریان هوای ورودی به محفظه احتراق را تقویت نموده و باعث افزایش فشار آن به نسبت دو برابر فشار جو میشود . این امر باعث افزایش قدرت خروجی و گشتاور موتور از 25 تا 40 درصد بسته به طراحی توربوشارژر و موتور می شود.

1-برای مثال در دور 2000RPM در موتور کامینس(JB-600) قدرت بازدهی موتور مجهز به توربوشارژر 152 اسب بخار و در نوع بدون توربوشارژر 100 اسب می باشد.
2-حداکثر گشتاور موتور قبلی با توربو = 47/5mkg در دور 1800Rpm و در نوع بدون توربو= 39kgm در دور 1500
3-زمانیکه موتور در دور بالا تمام گاز کار می کند سرعت توربوشارژر تقریبا به 80000 تا 90000 دور در دقیقه می رسد.

منبع: تکنولوژی مولد قدرت // نویسنده: استاد کاظمی

امیدوارم جوابتو گرفته باشی..
بدرود
 

splkhodro

عضو جدید
با سلام

توربو شارژر جریان هوای ورودی به محفظه احتراق را تقویت نموده و باعث افزایش فشار آن به نسبت دو برابر فشار جو میشود . این امر باعث افزایش قدرت خروجی و گشتاور موتور از 25 تا 40 درصد بسته به طراحی توربوشارژر و موتور می شود.

1-برای مثال در دور 2000RPM در موتور کامینس(JB-600) قدرت بازدهی موتور مجهز به توربوشارژر 152 اسب بخار و در نوع بدون توربوشارژر 100 اسب می باشد.
2-حداکثر گشتاور موتور قبلی با توربو = 47/5mkg در دور 1800Rpm و در نوع بدون توربو= 39kgm در دور 1500
3-زمانیکه موتور در دور بالا تمام گاز کار می کند سرعت توربوشارژر تقریبا به 80000 تا 90000 دور در دقیقه می رسد.

منبع: تکنولوژی مولد قدرت // نویسنده: استاد کاظمی

امیدوارم جوابتو گرفته باشی..
بدرود
با تشکر از اطلاعات خیلی مفید شما ولی منظور بنده گشتاور موتور نبوده بلکه گشتاور شفت اصلی و یا پروانه خود توربوشارژر می باشد;););););););););););) .
 

m_roshan

عضو جدید
سلام
من درباره سیستم تهویه خودرو مطلب می خوام.مرسی اگه کمکم کنی
كولر خودرو
در عصر حاضر ديگر وجود كولر در اتومبيل به عنوان يك وسيله لوكس تلقي نمي‌شود بلكه كولر اتومبيل به عنوان ضرورتي مطرح مي‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبيل توام با امنيت و آرامش خاطر است.
احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت.
سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي‌نمايند.
كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي‌نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.




كمپرسور

كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبيل مي‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سيستم در واقع شبيه به قلب مجموعه عمل مي‌نمايد. همچنين كمپرسور فشار و در نتيجه دماي گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نيز افزايش مي‌دهد.
كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق مي‌دهد.
كمپرسورهايي كه در سيستمهاي كولر اتومبيل به كار برده مي‌شوند، مي‌بايست داراي خواصي از قبيل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتي در محل مورد نظر قابل جايگذاري بوده و بار اضافي بر موتور اتومبيل تحميل ننمايند.


كندانسور
كندانسور يكي از اجزائي است كه وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
كندانسور گرماي جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سيستم را به هواي محيط خارج از كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد


كپسول خشك كننده
كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مي‌نمايد. معمولاً اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني مي‌باشد تا در مواقعي كه فشار گاز از حد تعريف شده كمتر يا بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق كمپرسور را قطع ‌نمايد.
همچنين بر روي اين كپسول شيشه‌اي جهت رؤيت گاز وجود دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را مي‌دهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز موجود در سيستم را كنترل نماييم.


شير انبساط
شير انبساط تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طريق يك ***** است. همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور ناگهاني كاهش مي‌دهد. هنگامي ‌كه كمپرسور شروع به كار مي‌نمايد، شير انبساط باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز پر فشار تبديل مي‌گردد.
زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب مي‌نمايد، شير انبساط اجازه مي‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرما و خنك كنندگي بهينه اواپراتور مي‌باشد.


اواپراتور
يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌اي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جب رطوبت از هواي داخل كابين مي‌باشد.
جريان سريع هواي ايجا شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانال‌ها و دريچه‌هاي هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل اواپراتور باعث تقطير رطوبت واي دال كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل مي‌گردد.
سيستم كولر اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگيري مي‌نمايد. عدم كاركرد مناسب هريك از اين دو سوئيچ مي‌تواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد

منبع:کولر ایران
 

mohan

عضو جدید
کوپلینگ

کوپلینگ

کوپلینگ ها

کوپلینگ ها اجزایی از ماشین هستند که حرکت و توان را از انتهای یک محور دریافت و به محور دیگر منتقل می کنند. در کوپلینگ ها قطع ارتباط بین محور محرک و متحرک وجود ندارد. در یک دسته بندی کلی کوپلینگ ها به دو نوع صلب و انعطاف پذیر تقسیم بندی می شوند.
1- کوپلینگ های صلب (سخت)
این نوع کوپلینگ ها جهت اتصال دو محور کاملا هم راستا در تجهیزاتی که در آن ها هم محوری دقیق دو محور ضروری و قابل دسترس است استفاده می شود لازم به ذکر است که هر گونه عدم تقارن محوری در این نوع کوپلینگ ها خرابی های سریع را در اثر تشت های بالا به دنبال دارد این نوع از کوپلینگ ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
1-1 کوپلینگ های پوسته ای
در این نوع کوپلینگها ، دو نصفه پوسته با فشار پیچها روی محور بسته شده و گشتاور چرخشی بوسیله اصطکاک به محور منتقل می گردد. هردو محور با خار انطباقی به پوسته متصل می شوند ، مونتاژ این کوپلینگها آسان است ولی فقط امکان انتقال قدرت بین دو محور هم قطر را میسر می سازد. این نوع کوپلینگ انتقال گشتاورهای کم را امکان پذیر می نماید.


2-1 کوپلینگ های فلنچی
سطح بیرونی بوش لغزشی مخروطی بوده و لذا در اثر محکم کردن پیچها اتصال فشاری و اصطکاک کافی بین فلنچ و بوش برقرار می گردد. دو محور در این اتصال بایستی کاملاً همراستا باشند ، مونتاژ و دمونتاژ این نوع کوپلینگ به آسانی انجام می شود.
2- کوپلینگ های انعطاف پذیر
کوپلینگ های انعطاف پذیر در انواع مختلف تجاری در دسترس هستند که هر یک برای شرایط کاری خاصی مناسب می باشند این نوع کوپلینگ ها می توانند عدم تقارن محوری شعاعی و زاویه ای را بین محور محرک و متحرک تحمل کنند.
کوپلینگهای انعطاف پذیر چهار وظیفه اصلی بر عهده دارند :
1-انتقال گشتاور و سرعت از محرک به متحرک
2-خنثی و مستهلک کردن ارتعاشات
3-جبران نامیزانیها
4-تاثیر بر فرکانس طبیعی سیستم
مقادیر ناهمراستایی مجاز کوپلینگها را باید از کاتالوگهای سرندگان بدست آورد ولی به طور کلی ناهمراستایی محوری مجاز در کوپلینگهای کوچک به in 005/0 و در کوپلینگهای بزرگ به in 03/0 محدود می باشد. حداکثر نامیزانی زاویه ای مجاز هم معمولاً در حدود در نظر گرفته می شود.
با توجه به طیف وسیعی از انواع کوپلینگ های انعطاف پذیر ، وجود یک دسته بندی جامع که بتواند تمام انواع را در برگیرد در دسترس نیست. لذا از دسته بندی انواع کوپلینگهای انعطاف پذیر صرف نظر می شود.
1-2 کوپلینگ توربوفلکس
این کوپلینگ از دو فلنچ و یک قطعه واسطه که اکثراً یک محور تو خالی می باشد تشکیل شده است. گشتاور چرخشی توسط واشر فنری منتقل می گردد و به کمک آن مقداری جابجایی محوری و زاویه ای میسر می شود. این نوع کوپلینگ توانایی تحمل نیروهای شعاعی زیاد ( مانند نیروهای اعمال شده به غلتکهای دستگاه نورد ) را دارا می باشد.
2-2 کوپلینگ شبکه ای ( فالک )
در این نوع کوپلینگ ، گشتاور از طریق یک فنر انعطاف پذیر به شیارهای فولادی روی کوپلینگ انتقال می یابدو بین دو نیمه کوپلینگ کمی فاصله وجود دارد که تا حدی نامیزانی محوری را جبران نموده و قابلیت تحمل بارهای ناگهانی سبک را بدلیل وجود فنریت پیچشی را بوجود می آورد. استفاده از محفظه و گریسکاری برای این کوپلینگ لازم است.
3-2 کوپلینگ های زنجیری
کوپلینگ زنجیری از دو چرخ زنجیر تشکیل شده است که توسط یک زنجیر دو ردیفه به یکدیگر متصل می گردند بدلیل وجود کمی لقی بین اجزاء رنجیر ، این نوع کوپلینگ مقادیر کم نامیزانی زاویه ای ، محوری و شعاعی را تحمل می کند. جهت طولانی شدن عمر کاری ، دندانه های چرخ زنجیرها سخت کاری می گردد.
کوپلینگ بایستی گریسکاری شده و درون یک محفظه بسته پر از گریس قرارداده شود.
4-2 کوپلینگ های چرخ دنده ای
کوپلینگ چرخ دنده ای از دو توپی متصل به چرخ دنده تشکیل شده که یک بوش هزار خاری آنها را به یکدیگر متصل می کند. بدلیل وجود لقی بین دنده ها و همچنین خاصیت عملکرد کشویی امکان جذب نامیزانی های دورانی ، زاویه ای و محوری و محوری را دارا می باشد. قابلیت انتقال توانهای زیاد در مقایسه با سایر انواع کوپلینگ ( به نسبت ابعاد و وزن ) از مشخصات کوپلینگ چرخ دنده ای است. مقدار نامیزانی مجاز و ظرفیت انتقال بار به شکل و لقی و زاویه فشار دنده ها بستگی دارد.
5-2 کوپلینگ فکی
کوپلینگ فکی یکی از متداولترین انواع کوپلینگهای انعطاف پذیر است که با استفاده از یک ضربه گیر الاستومری از انتقال ارتعاش و ضربه جلوگیری نموده و نامیزانیهای محور را جذب می نماید. این نوع کوپلینگ علیرغم حجم و ابعاد کم قابلیت انتقال توانهای بالا را دارا بوده و در طرحهای متنوع جهت کاربردهای عادی و اختصاصی استفاده می شود. مقدار سختی عضو الاستومری ، دمای کاری ، مقاومت شیمیایی و صلبیت پیچشی آن بسته به شرایط عملکرد تعیین می گردد.
معمولاً درجه حرارت کاری این نوع کوپلینگ در محدوده 40- تا 120 درجه سانتیگراد می باشد. توپی های کوپلینگهای فکی معمولاً از فولاد یا چدن ساخته می شوند.
6-2 کوپلینگ رولکس
اصلی ترین ویژگی این نوع کوپلینگ قابلیت انعطاف زیاد در جهت دورانی و جلوگیری از انتقال ضربه و ارتعاش می باشد.
7-2 آکارد ئونی
قابلیت تحمل نامیزانیهای زاویه ای و محوری و جذب ارتعاشات پیچشی مهمترین ویژگی این کوپلینگ است.
8-2 پارافلکس ( چرخی )
این نوع کوپلینگ ضمن تحمل ناهمراستایی محوری و زاویه ای قابلیت جذب ارتعاشات پیچشی را نیز دارا می باشد.
9-2 کوپلینگ متغیر زاویه ای ( یونیورسال)
کوپلینگهای انعطاف پذیر بسته به طرح و ساختمان داخلی می توانند ناهمراستایی زاویه ای را تا حدود 3 درجه و ناهمراستایی محوری را تا تحمل کنند. ولی در برخی از کاربردها لازم است که دو محور ناهمراستایی بیشتری داشته باشند. در این گونه کاربردها از چهارشاخه یا اتصال یونیورسال استفاده می شود. مفصلهای یونیورسال در سرعتهای بسیار پائین امکان کار تحت زاویه را نیز دارا هستند. ولی حداکثر زاویه قابل توصیه جهت سرعتهای بیشتر از rpm10 ، می باشد. در سرعتهای بالاتر از rpm600 این
 

Similar threads

بالا