اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم.

mohan

عضو جدید
کلاچ ها

کلاچ ها


کلاچ ها اجزائی از ماشین هستند که به هنگام نیاز، ارتباط یک محور را به محور دیگر برقرار و یا قطع می کنند و سرعت های ان دو محور را به یک سرعت تبدیل می نمایند کلاچ ها که در حین و زیر با قابل قطع و وصل می باشند همیشه از طریق اصطحکاک گشتاور را منتقل می نمایند برای ایجاد نیروی اصطحکاک لازم از نیروی مکانیکی، الکتریکی، هیدرولیکی و نپوهاتیکی استفاده می شوند. از این نوع کلاچ ها می توان کلاچ های یک صفحه ای، چند صفحه ای ، مخروطی و اتوماتیک قطع و وصل شوند. الکتریکی ( مغناطیسی ) و قطع و وصل شوند. هیدرولیکی و نپوهاتیکی را نام برد لازم به ذکر است کلاچ های قطع و وصل کننده ای نیز وجود دارند که گشتاور را از طریق اتصال فرعی منتقل می کنند ( مانند کلاچ های پنچه ای و دنده ای )
1-کلاچ های یک صفحه ای
یکی از متداول ترین کلاچ هایی که در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گیرد کلاچ های یک صفحه ای هستند از مزایای این نوع کلاچ ها می توان به ساختار ساده، حجم کم، نیروی تماس زیاد، سایش لنت نسبتا کم و غیر حساس به سرعت های زیاد و شرایط محیطی نام برد.
2- کلاچ چند صفحه ای
یک کلاچ چند صفحه ای در شکل زیر نشان داده شده است. این نوع کلاچها از نظر ساختمان نظیر کلاچهای یک صفحه ای هستند با این تفاوت که در اینجا به بدنه محور محرک و همچنین به گلویی محور متحرک دیسکهای زیادی بسته شده اند. و از طرفی دیسکها بدون پوشش بوده و از فولادهای سخت کاری شده ساخته می شوند. این کلاچها به کلاچهای سینوسی نیز مشهورند و بین دیسکها ، ورقهای فنری b به کار برده می شوند. این فنرها باعث می شوند تا کلاچ تدریجاً و به راحتی قطع و وصل شود و در سطح تماس فشار زیادی بوجود آید. در کلاچهایی که سطوح تماس آنها از فولاد- فولاد معمولی ساخته شده است ، روغن در جدار بین دیسکها باعث چسبیدن آن دو به یکدیگر می شود. در نتیجه زمانیکه نیروی فشار را برداریم صفحات به راحتی از جدا نمی شوند. به همین دلیل وجود فنرها باعث جدا شدن آسان صفحات از یکدیگر می شود.
3- کلاچ های مخروطی :
در این نوع کلاچ نیروی اصطحکاک توسط درگیر شدن سطح جانبی یک مخروط خارجی با یک مخروط داخلی انجام می پذیرد.
4- کلاچ های اتوماتیک:
این نوع کلاچ های بدون استفاده از نیروی خارجی به طور اتوماتیک عمل قطع و وصل را انجام می دهند و معمولا به سه دسته تقسیم بندی می شوند:
الف) کلاچ های ایمنی
این کلاچ ها زمانی به کار می افتند که گشتاور چرخشی سیتم از گشتاور چرخشی تنظیم شده آن ها زیاد تر شود در این صورت ارتباط دو محور محرک و متحرک را به طور اتوماتیک قطع می کنند. لازم به ذکر است که این نوع کلاچ ها از اعمال گشتاورهای بیش از حد به سیتم جلوگیری می کند. این نوع کلاچ ها به8 صورت پینی، خشک، اصطحکاکی قابل تنظیم ساخته می شوند.
ب) کلاچ های سانتر یفیوژ
این نوع کلاچ ها در یک سرعت زاویه ای مشخص ارتباط بین دو محور محرک و متحرک را برقرار می سازند این نوع کلاچ ها با طرح های متنوع ساخته و وارد بازار می شوند.
ج) کلاچ های یک جهته
این نوع کلاچ ها حرکت را فقط در یک جهت با توجه به یک جهت چرخشی محور محرک انتقال می دهد
5- کلاچ های قطع و وصل شونده الکتریکی
این کلاچها به شکلهای یک صفحه ای ساخته می شوند. عامل اصلی عمل قطع و وصل حرکت ، انرژی حاصل از الکترومغناطیسی است. این کلاچها سریع قطع و وصل می شوند و از نظر ابعادی نسبتاً کوچک می باشند. اگرچه گران قیمت هستند ولی در سیستمهای کنترل اتوماتیک ، ماشینهای افزار و مخصوصاً در دستگاههای NC و CNC مصرف زیادی دارند. در این کلاچها برای فشاردادن صفحات به یکدیگر از نیروی الکترومغناطیسی استفاده می شود و دائماً به جریان برق احتیاج دارد. همچنین به دلیل جریان برق مداوم احتیاج به یک سیستم خنک کننده نیز می باشد. شکل زیر نمایی از یک نوع از این کلاچهاست.
6- کلاچ های قطع و وصل شونده هیدرولیکی و پنوماتیکی
سیستم ارتباط دهنده این نوع کلاچها پنوماتیکی و یا هیدرولیکی می باشند. و عمل ارتباط مکانیکی و از نوع اصطکاک است.
این کلاچ به راحتی قطع و وصل می شوند. چون تاثیر ناهمواریهای مهندسی و یا ساخت موجود در بین محورها را در موقع کار از بین می برند و همانند یک کلاچ لاستیکی عمل می کنند. از طرفی سیستم پنوماتیک آنها خیلی گران قیمت است. دیگر عیب آنها این است که فشار موجود در سطوح تماس در اثر گریز از مرکز و نیروی تولیدی آن کاهش یافته به طوریکه هرچه قدر سرعت زیاد شود فشار سطح کم می شود. کلاچهای هیدرولیکی ساختمانی مشابه کلاچهای پنوماتیکی دارند با این تفاوت که در آنها از روغن به جای گاز استفاده می شود.

جنس مصرفی برای کلاچ ها و ترمزها

تاحدود سال 1930 برای ایجاد اصطکاک از اجسامی چون چرم و چوب و چوب پنیر و غیره را به عنوان عصر اصطکاک در تماس با فلزاتی چون چدن ، فولاد ، برنج قرار می دادند هرچند این اجسام دارای ضریب اصطکاک قابل قبولی بودند ولی عواملی چون رطوبت و روغن و درجه حرارت بالا عملکرد صحیح آن ها را مختل می نمود.
از سال 1930 لنت هایی از ماده اولیه آسبست و پود فلزات ساخته شد که دارای سائیدگی کم و مقاومت در درجه حرارت بالا ، داشتن ضریب اصطکاکی بالا و بالاخره کمتر بودن اثر رطوبت و روغن استفاده می شود این لنت ها به چهار دسته تقسیم می شود.
1-لنت با آسبست بافته شده
از الیاف آسبست حول سیمهایی از مس ، برنج ، سرب و قلع بافته شده و سپس در لاستیک ، نوعی آسفالت ( مخروطی از قیر و ذرات فلزی ) و یا اجسام دیگری پخته شده است که بعداً بمقدار زیادی فشرده می شود. آسبست بافته شده دارای عمر نسبتاً زیاد بود و مقدار معینی ارتجاعی می باشد.
2-لنت با آسبست ریخته شده
از الیاف کوتاه آسبست که در جوار اجسام دیگری که بافته شده است ساخته می شود.
3-لنت ریخته شده نیمه فلزی
تشکیل می شود از آسبست و پودر مس با اجسام سنتزی ( مصنوعی ) چسبان ، که معمولاً بضخامت تا اینچ برروی کفشکهای فلزی ریخته می شود. وجود پودر مس در آن باعث می شود که ضریب هدایت حرارتی بهتری نسبت به آسبست ریخته شده داشته باشد.
4-لنت مالشی پودر فلزی
که از پودر فلزات مس ، قلع ، آهن ، سیلیسیم یا اجسامی از قبیل آلومین ، سیلیکا ، کاربیت و گرافیت درست می شود. که این اجسام دارای سائیدگی کم و بدین ترتیب می توان آنها را با ضخامت های آسبست ، سیلیکات کلسیم و منیزیمکم مانند 006/0 تا 010/0 اینچ بکار برد.

معرفی پارامترهای موثر در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ
برای انتخاب کوپلینگ فقط اطلاع از مقدار بار و قطر محور کافی نیست بلکه می بایست کلیه شرایط حاکم بر انتقال قدرت مورد بررسی قرار گیرد. نحوه سوار شدن دو نیمه کوپلینگ ، مقدار نامیزانی محورها ، محدوده گشتاور انتقالی و دمای سیستم از جمله مواردی است که بایستی قبل از انتخاب کوپلینگ مورد توجه قرار گیرد.
قبل از انتخاب کوپلینگ موارد زیر را مشخص کنید :
1-نوع سیستم محرک ( موتور الکتریکی ، موتور احتراقی ، تعداد سیلندر و ... )
2-نوع سیستم متحرک ( فرم پمپ ، سنگ شکن ، مخلوط کن و .... )
3-گشتاور نامی ( در عملکرد پیوسته )
4-گشتاور حداکثر در شروع و خاتمه حرکت و هنگام مواجهه با اضافه بار )
5-گشتاور ارتعاشی T( میزان نوسان گشتاور حول مقدار نامی )
6-تعداد خاموش و روشن شدن در یک ساعت
7-مقدار و نوع نامیزانی بین محور های محرک و متحرک ( زاویه ای ، محوری ، هردو )
8-طریقه نصب کوپلینگ روی محور ( محور به محور ، محور به چرخ طیار ، انطباقی و .... )
9-اندازه محور ( قطر محورهای محرک و متحرک )
10- دمای کاری
11- محدوده سرعت دوران ( محدوده های حداقل و حداکثر سرعت )
12- ضریب عملکرد ( ضریبی که بتواند اثر مجموعه پارامترهای فوق را اعمال نماید. )
مشخصه های کوپلینگ
پس از تعیین شرایط عملکرد سیستم ، می بایست ضمن مقایسه مشخصه های کوپلینگ با شرایط عملکرد ، بهترین کوپلینگ را انتخاب نمود و مشخصه های هر کوپلینگ عبارتند از :
1-ظرفیت انتقال گشتاور ( Torque capcity )
2-حداقل و حداکثر قطر سوراخ کوپلینگ ( Bore size )
3-طریقه نصب (Type f mounting )
4-نامیزانی مجاز ( Permissiable misalignment )
5-محدوده حداکثر سرعت مجاز ( Maximum speed range )
6-انعطاف پذیری جسم ( Material fle ility )
و قابلیت کار در محیطهای گرم روغنی و صلبیت پیچشی کافی.
انتخاب کوپلینگ
اولین قدم جهت انتخاب کوپلینگ برمبنای گشتاور انتقالی و قطر محور برداشته می شود. سپس مناسب بودن کوپلینگ جهت شرایط نصب مقدار نامیزانی مجاز و سرعت و دمای عملکرد کنترل می گردد. بررسی امکان بروز پدیده تشدید ( رزونانس ) نیز نباید فراموش شود. البته در مواردی که محرک موتور الکتریکی دارای عملکرد آرام و مقادیر بار کم باشد ، معمولاً نیازی به بررسی پدیده تشدید نخواهد بود. برای سیستمهایی که دارای حرکت آرام هستند. معمولاً ضریب عملکردی برابر 5/1 در نظر گرفته می شود که این ضریب در گشتاور نامی ضرب شده و گشتاور بدست آمده مبنای انتخاب کوپلینگ قرار خواهد گرفت.
به عنوان یک ملاک کلی ، کوپلینگ ها بایستی سیکل دوران تحت حداکثر گشتاور در شرایطی که فرکانس نوسانات گشتاور بیش از 60 هرتز در ساعت نباشد تحمل کنند.
در ارتباط با نیروهای ارتعاشی ، کوپلینگ بگونه ای انتخاب می گردد که ارتعاشات وارد شده به آن عمدتاً جذب و مستهلک گردیده و به محور بعدی منتقل نشود. نرخ استهلاک ارتعاشات به میزان قابلیت جذب ارتعاش در عضو انعطاف پذیر وابسته است. جنسهای نرمتر از قابلیت جذب ارتعاش بیشتری برخوردارند.
در ارتباط با نامیزانی مجاز ، اولاً کوپلینگ باید بتواند بین دو محور که نسبت به یکدیگر نامیزانی دارند قرار گرفته و گشتاور را منتقل کند و ثانیاً در اثر قرار گرفتن بین دو محور نامیزان نیروی زیادی به آنها وارد ننماید.
فرکانس طبیعی یک سیستم با توجه به مقدار اینرسی و صلبیت آن تعیین می گردد. پس از طراحی و ساخت یک سیستم تغییر مقدار صلبیت آن کار دشواری است در حالیکه با انتخاب کوپلینگ مناسب و کنترل صلبیت سیستم به راحتی می توان فرکانس طبیعی را تغییر داد.
 

Arminiya

عضو جدید
تکنولژی طراحی سوزن پمپ انژکتور دیزلی (پلانجر)

تکنولژی طراحی سوزن پمپ انژکتور دیزلی (پلانجر)

سلام
کسی در مورد پلانجر یا به اصتلاح مکانیک ها ( تعمیرکار ها) سوزن فارسونگاه پمپ انژکتور اطلاعاتی در خصوص چگونگی طراحی و ساخت داره
دوستان من اطلاعاتی در مورد چگونگی طراحی و ساخت این قطعه میخوام که چطور ساخته میشه برای ساخت چه مراحلی رو باید پشت سر بگذاره و امثال این مسائل . . .
خوشحال میشم کمکم کنید
باتشکر ;)
 

mohan

عضو جدید
GDI

GDI

تئوری عملکرد
عمده برتری‌های یک موتور GDI افزایش راندمان سوخت و قدرت خروجی بالا هستند. علاوه بر این اثر خنک کنندگی سوخت تزریق شده؛ با سیستم GDI سطح آلاینده‌ها می‌تواند دقیقاً کنترل شود. از دیگر مزایای عنوان شده، دستیابی به کنترل دقیق بر روی مقدار سوخت و تایمینگ (زمانبندی) پاشش می‌باشد که با شرایط مختلف بار موتور متغیر است. بعلاوه، در مقایسه با موتور تزریق معمولی یا موتور کاربراتوری، در بعضی از موتورهای GDI تلفات تراتلینگ (تلفات دریچه کنترل گاز یا دریچه خفانش) وجود ندارد که راندمان موتور را نحو چشمگیری افزایش داده و تلفات پمپاژ را در موتورهای بدون دریچه گاز (دریچه پروانه‌ای) کاهش می‌دهد. دور موتور به وسیله واحد کنترل موتور یا سیستم مدیریت موتور (EMS) کنترل می‌شود که عملکرد تزریق سوخت و تایمینگ (زمانبندی) جرقه را تنظیم می‌کند، در عوض داشتن (وجود) دریچه گاز، ورود هوای تدارک دیده شده را محدود می‌کند. سیستم مدیریت موتور بطور پیوسته از بین سه حالت احتراق را انتخاب می‌کند: احتراق خیلی رقیق، احتراق استوکیومتریک و حالت حداکثر قدرت خروجی. هر حالت بوسیله نسبت مخلوط سوخت و هوا متمایز می‌شود، در نتیجه سوخت کمتر نسبت بیشتری ایجاد می‌کند. نسبت سوخت- هوا استوکیومتریک برای بنزین ۱ واحد وزنی به ۷/۱۴ واحد هوا است، اما در حالت خیلی رقیق این نسبت می‌تواند بیشتر از ۶۵ به ۱ باشد (یا حتی بیشتر در برخی از موتورها، برای مدت خیلی محدود). این مخلوط رقیقتر از آن مقداری است که همیشه در موتورهای معمولی می‌خواستند به آن برسند و میزان مصرف سوخت را کاهش داده‌است. - حالت احتراق خیلی رقیق در بار کم یا کاهش سرعت، جایی که شتاب کمی لازم باشد، تحت شرایط رانندگی بار سبک استفاده می‌شود. سوخت در کورس مکش به داخل سیلندر تزریق نمی‌شود بلکه کمی با تأخیردر کورس تراکم وارد سیلندر می‌شود بنابراین همین مقدار کم مخلوط سوخت و هوا بصورت بهینه‌ای کنار شمع قرار داده می‌شود. این پرکردن لایه بندی شده بوسیله هوای زیادی احاطه می‌شود که سوخت را برای کاهش سطح آلاینده‌ها و افت حرارتی دور از دیواره‌های سیلندر نگه می‌دارد. احتراق در فضای خالی (گودی) روی سطح پیستون رخ می‌دهد. این تکنولوژی استفاده از مخلوط خیلی رقیق را امکان پذیر می‌سازد که با کاربراتور یا تزریق سوخت معمولی غیرممکن است. - حالت استوکیومتریک برای شرایط بار متوسط استفاده می‌شود. سوخت در طی کورس مکش تزریق می‌شود که یک مخلوط هوا – سوخت همگن درون سیلندر ایجاد می‌شود. بواسطه نسبت استوکیومتریک، یک احتراق بهینه با آلاینده خروجی پاک منتج می‌شود بنابراین به وسیله کاتالیست کانورتر تصفیه می‌گردد. - حالت تمام بار برای شتاب گیری سریع و بارهای سنگین استفاده می‌شود (مانند بالا رفتن از یک تپه). مخلوط هوا - سوخت همگن بوده و این نسبت کمی غنی تر از حالت استوکیومتریک است که به پیشگیری و ممانعت از کوبش کمک می‌کند. سوخت در طی کورس مکش پاشیده می‌شود. همچنین ممکن است تزریق مستقیم با دیگر تکنولوژی‌های موتور مانند زمانبندی متغیر سوپاپها VVT و چند راهه یا منیفولد ورودی با طول متغیر VLIM هماهنگ گردد. پاشش آب یا گردش مجدد گاز خروجی EGR می‌تواند به کاهش آلاینده اکسیدهای نیتروژن ناشی از احتراق مخلوط خیلی رقیق کمک کند.
 

mohsen_omid

عضو جدید
[یه مقاله در باره سنسور دور موتور یا سنسور سرعت می خوام اگه ممکن هرچه زودتر جواب بدین
 

parsa s

عضو جدید
سلام
در مورد شوالیه m550 چیزی میدونی؟

اين خودرو بتازگي وارد كشور شده - نام خودرو MG550 هستش كه با نام شواليه نيز شناخته ميشه - ماشيني چيني هستش كه البته با ماشيناي چيني ديگه متفاوت هست چون كمپاني MG يه خودروساز انگليسي با سابقه بود كه توسط يه كمپاني چيني به نام SAIC در سال 2007 خريداري شد و اين خودرو هم با دانش فني MG توليد ميشه - از نظر امكانات هم ماشين نسبتا كاملي هستش -
در مورد مشخصات فني هم موتور 1.8 ليتري توربوشارژ با قدرت 157 اسب بخار داره و گيربكس دستي و اتوماتيك هم براش موجوده

اين هم عكس

 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
کسی اینجا اطلاعاتی در مورد فاکتور های لازم در هنگام برنامه ریزی ECU داره.
 

mohan

عضو جدید
سلام

سلام

برنامه ریزی ECU به پارامتر های زیادی بستگی داره که برای هر خودرویی فرق می کنه:
-مشخصات مکانیکی موتور
-قطعات عملگر
-مشخصات سنسورها
-محدودیت های موتور
-کاربری موتور
-توانایی قطعات الکترونیکی موتور
و...........
 

farsadan

عضو جدید
كاربراتور پژو

كاربراتور پژو

اطلاعات در مورد خودرو خواستید من هستم
مهندس جان سلام
اگر اجازه بدي يه سوال در مورد كاربراتور پژو بپرسم.
من يه پژو GLX 1600 دارم ميخواستم بدونم شماره ژيگلور دهنه اول و دهنه دوم كاربراتور اون چنده چون فكر ميكنم مال من ژيگلور 2000 انداخته بودن چون حتي بعد از اينكه دادمش سرويس كامل كردن همش داره خام مي سوزونه.
پيشاپيش ازت ممنونم.
 

RN-Tuning

عضو جدید
شاید جاش نباشه ولی دیدم دارین در مورد موتور و خودرو بحث میکنین گفتم این خبر تازه رو هم بهتون بدم::



دنیای خودرو: شرکت خودروسازی مرسدس­بنز آلمان سرانجام اطلاعات مربوط به نسل جدید موتور­هایی را که قرار است در پاییز امسال بر روی نمونه­هایS Class و CL Class نصب شود را در اختیار رسانه­ها قرار داد. یکی از این موتور­ها نمونه­ای V6 با حجم 3.5 لیتر و دیگری نمونه­ای V8 با 4.7 لیتر است که در آن آخرین فناوری­های موتور به منظور مصرف کمتر سوخت، دوام بیشتر و قدرت بالاتر به کار گرفته شده است. در این موتور­ها از فناوری تزریق مستقیم سوخت به داخل سیلندر استفاده شده که کارآیی موتور را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در کنار این، مرسدس از جرقه زنی چندگانه هم در این موتور­ها بهره برده که با کمک آن و در کسری از ثانیه، هر شمع به جای یک جرقه، تا چهارجرقه با فواصل زمانی کوتاه ایجاد می کند که حاصل آن اشتعال بهتر سوخت در موتور و بازدهی بالاتر است ضمن آنکه این فناوری در کنار سیستم پاشش مستقیم سوخت، به سیستم مدیریت موتور امکان پیاده سازی سناریوهای مختلفی را می دهد تا در کنار قدرت و گشتاور بالا در دورهای موتور پایین، مصرف سوخت نیز متناسب با شرایط کارکرد موتور بهینه باشد.
بنا بر اعلام مرسدس بنز، موتور هشت سیلندر، 429 اسب بخار قدرت و 516 پوند-فوت گشتاور دارد اما هنوز جزییات فنی موتور شش سیلندر عنوان نشده است و مرسدس بنز به بیان اینکه با کاهش زاویه سیلندر­ها از 90 به 60 درجه، نیاز به شفت­های تعادلی در این موتور برطرف شده اکتفا کرده است.
منبع دنیای خودرو
 

omiddjj

عضو جدید
سلام در مورد ارگونومی در خودروهای جدید اطلاعات میخواستم.تشکر;)
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
مشخصات فنر سوپاپ پیکان را برای طراحی می خواستم.
 

mohan

عضو جدید
مهندس جان سلام
اگر اجازه بدي يه سوال در مورد كاربراتور پژو بپرسم.
من يه پژو GLX 1600 دارم ميخواستم بدونم شماره ژيگلور دهنه اول و دهنه دوم كاربراتور اون چنده چون فكر ميكنم مال من ژيگلور 2000 انداخته بودن چون حتي بعد از اينكه دادمش سرويس كامل كردن همش داره خام مي سوزونه.
پيشاپيش ازت ممنونم.

دوست عزيز من در مورد كاربراتور پژو اطلاعات خاصي ندارم.و ميتوانيد از تعميرگاههاي تخصصي بپرسيد.
 

سپهر2

عضو جدید
سوال

سوال

سلام دوستان لطفا در مورد بنز E230 مدل 1990 6سیلندر اطلاعات بدین هرچی که باشه میتونه مفید باشه:redface:
 

mohan

عضو جدید
CNG & LNG ??

CNG & LNG ??

گاز مايع (LPG) Liquefied Petroleum GAS

گاز مايع که بصورت مخفف LPG ناميده مي شود معمولاً عمدتاً از دو ترکيب هيدروکربني پروپان و بوتان با فرمول شيميايي C4H10, C3H8 تشکيل شده است. بوتان خود شامل دو ترکيب ايزوبوتان ونرمال بوتان است. LPG که معمولاً در برخي نقاط دنيا به نام ترکيب عمده آن، پروپان، نيز شناخته مي شود بعنوان محصول فرعي فرآيندهاي تصفيه و توليد گاز طبيعي و پالايش نفت خام توليد مي شود. LPG در آمريکا عمدتاً از 90% پروپان، 5/2% بوتان و هيدروکربنهاي سنگين و مقدار کمي نيز اتان و پروپلين تشکيل شده است. گاز مايع فاقد رنگ، بو و مزه است و بطور کلي زيان آور نيست ولي در صورتيکه حجم زيادي از آن استشمام گردد باعث بيهوشي خواهد شد. به منظور آگاهي از نشت گاز مايع ترکيبات گوگرد دار بنام مرکاپتان شامل "اتيل مرکاپتان" و "متيل مرکاپتان" به گاز مايع افزوده مي شود. LPG در شرايط فشار و دماي عادي بصورت گاز است و تحت فشار atm10-8 ، اجزا آن به مايع تبديل مي شود. بنابراين نگهداري و حمل و نقل اين محصول به سادگي امکان پذير است. البته ترکيبات LPG براي مکانهاي مختلف و در فصول مختلف متفاوت است. براي مثال گاز مايع ارائه شده به مصرف کنندگان در ايران در فصول مختلف بين (90-50) درصد بوتان و (50-10) درصد پروپان و تا 2% ترکيبات سنگين تر مثلاً پنتان دارد. به علت کيفيت سوخت گاز مايع LPG و کاهش انتشار آلاينده ها، استفاده از اين سوخت در جهان به صورت فزاينده اي مورد توجه بوده و در کشورهاي مختلف مانند ايتاليا (با 1500000 خودرو)، ژاپن، امريکا، انگليس استفاده از اين سوخت جايگزين مورد حمايت و تشويق دولتها مي باشد.
مزاياي LPG شامل در دسترس بودن ( درکشورهاي توليد کننده)، ايمني، نياز به تغييرات جزيي در موتور خودروها و بازدهي مناسب سوخت مي باشد. جهت مايع نمودن، اين گاز در فشار حدود 8 تا 10 اتمسفر در مخازن فلزي با استحکام مناسب ذخيره مي شود. چون اين مخازن مجهز به شير قطع جريان در صورت نشت از خطوط انتقال سوخت هستد استفاده از آنها ايمن تر از بنزين مي باشد.
LPG به موتور محفظه احتراق به صورت بخار وارد مي شود، لذا روغن را از ديواره سيلندرها نمي شويد، يا در شرايط سرد بودن موتور، روغن را رقيق نمي کند. همچنين، مواد آلاينده مانند اسيد سولفوريک، ياذرات کربن را وارد روغن موتور نمي نمايد.
بنابراين موتورهايي که با سوخت گاز مايع کار مي کنند هزينه تعميرات و نگهداري کمتري خواهند داشت. چون LPG داراي عدد اکتان بالا حدود (RON=105) مي باشد قدرت موتور يا بازدهي سوخت بدون افزايش ضربه در موتور، با افزايش ضريب تراکم قابل افزايش است.

معايب LPG:
در مقايسه با بنزين، LPG داراي محتواي انرژي (energy content) کمتر است، لذا مخزن سوخت بايد بزرگتر از مخزن بنزين بوده و بعلت اينکه مخزن تحت فشار مي باشد سنگين تر خواهد بود و هزينه خودروهاي با سوخت LPG بين 2000 –1000 دلار گرانتر از خودروهاي بنزيني مي باشد. البته قيمت LPG در سطح جهاني تقريبا" مشابه قيمت بنزين است.
با توجه به اينکه گاز مايع بعنوان محصول فرعي پالايشگاههاي گاز و نفت توليد مي شود لذا فراواني منابع آن کاملاً محدود است. لذا بعنوان راه حل اساسي در کاهش الودگي و جايگزيني سوخت در بسياري از نقاط جهان نمي تواند مطرح باشد.
به لحاظ ايمني، چون گاز پروپان سنگين تر از هواست در صورت نشت، بصورت لکه روي سطح زمين باقي مانده و در آبهاي زيرزميني نيز نفوذ مي کند. امکان شعله ور شدن آن روي سطح زمين نيز هست. لذا از اين حيث بايد در حمل و نقل و حين استفاده، نهايت دقت در جلوگيري از نشت LPG صورت گيرد.
از ساير معايب اين سوخت مي توان به افت قدرت موتور در موتورهاي تبديلي به ميزان 10-15 درصد و عدم توانائي مناسب موتور در عبور از سربالائي ها اشاره نمود.
در موتورهاي تبديلي اگر موتور به طور مناسب تبديل نگرديده باشد در تابستانها گاز بصورت خشک سوخته و باعث جوش آمدن موتور مي گردد. و در زمستان نيز براي شروع و استارت موتور داراي مشکل بوده و بايد با بنزين موتور تبديلي روشن گردد.

انتشار گازهاي آلاينده:
از ديدگاه زيست محيطي استفاده از LPG بصورت استانداردداراي کمترين چرخه حيات انتشار گازهاي گلخانه اي در مقايسه با ساير سوختهاي تجاري است. پتانسيل کاهش اوزون با استفاده از اين سوخت به نصف بنزين کاهش مي يابد، همچنين انتشار هيدروکربنهاي نسوخته 3/1 اکسيدهاي نيتروژن 20%، منواکسيد کربن 60% در مقايسه با بنزين کاهش مي يابد

گاز طبيعي مايع (LNG)
گاز طبيعي چنانچه در فشار اتمسفر تا دماي F º260- سرد شود، به حالت مايع تبديل مي شود. LNG شامل بيش از 95 درصد متان و درصد کمي اتان و پروپان و ساير هيدروکربورهاي سنگين تر است. ساير ترکيبات و ناخالصي هاي گاز طبيعي مانند اکسيژن، آب، گازکربنيک و ترکيبات گوگردي طي فرآيند سرد کردن از گاز طبيعي جدا شده و گاز طبيعي در حالت مايع بدست مي آيد. البته LNG تا حد 100 درصد متان خالص نيز قابل دستيابي است. حجم LNG 600/1 حجم گاز طبيعي و دانسيته آن 42/0 دانسيته آب است. اين ماده، مايعي بي بو، بي رنگ و غير سمي است و نسبت به فلزات يا ساير مواد حالت خورندگي ندارد. LNG وقتي تبخير يا با هوا ترکيب شود در دامنه غلظت 5 تا 15 درصد مي سوزد. LNG يا بخار آن در محيط و فضاي باز حالت انفجاري ندارد. کليه آزمايشات انجام شده و خواص LNG، ايمن بودن اين سوخت را کاملاً تائيد مي کند زيرا نشت مايع LNG يا ابربخارات آن به محض تماس با زمين يا در اثر حرارت محيط به سرعت در هوا تبديل به گاز شده و چون در اين حالت از هوا سبک تر است در محيط پراکنده و منتشر مي شود. LNG در وهله اول براي خودروهاي سنگين ديزلي (HEAVY DUTY VEHICLE) کاربرد دارد. به لحاظ ارزش حرارتي و دانسيته انرژي، مشابه سوخت ديزل (گازوئيل) هست.
LNG در دماي ºF260- و فشار اتمسفريک در حالت مايع اشباع ( در دماي جوش مايع) است. بنابر اين مانند هر مايع در حال جوش چنانچه در فشار ثابت نگهداري شود (حتي با افزايش حرارت) در دماي ثابت خواهد ماند.
مادام که بخار LNG از مخازن خارج مي شود (boil off)، دماي مخزن ثابت مي ماند. اجزاء سيستم خودروهاي با سوخت LNG:
از لحاظ انتقال سوخت به موتور، مشابه موتورهاي با سوخت CNG است و سوخت به صورت بخار وارد موتور مي شود. فرق اساسي بين موتورهاي CNG, LNG در نحوه نگهداري و تحويل سوخت است.
مخازن ذخيره LNG دوجداره مي باشند و براي فشار کاري حداکثر تا 230 psi يا 16bar طراحي شده است. اين مخازن داراي لوله و اتصالات لازم براي خارج کردن گاز در صورت افزايش فشار ( با توجه به انتقال حرارت از محيط به مخزن) و يا انتقال سوخت در زمان مصرف هستند. اين مخازن مجهز به سيستم اعلام پايان سوخت گيري (پرشدن مخزن) نيز هستند. موتور خودروها گاز را در فشار 4 الي 9 بار (60-120 psi) مصرف مي کند.
معايب استفاده از LNG:
بسياري از مردم به استفاده از مواد در دماهاي پايين عادت نداشته لذا نياز به آموزش خاصي در زمينه استفاده از سوخت در دماي خيلي پايين هست.
در ايستگاههاي سوخت گيري خطوط انتقال گاز از مخزن به خودرو ( شامل لوله ها شيرآلات و وسايل اندازه گيري) جهت انتقال LNG در حالت مايع بايد پيش از شروع ، سوخت تا دماي ºF 260- سرد شوند در غير اينصورت منجر به تبخير بخشي از سوخت مي شود.
- حداکثر پرشدن مخزن دوجداره Cryogenic تا حد ماکزيمم ظرفيت، امکان پذير نيست زيرا به اندازه لازم فضاي خالي در بالاي سطح مايع جهت تبخير يا جوشيدن مايع بايد در مخزن در نظر گرفته شود.
مزاياي استفاده از LNG:
دانسيته انرژي بالاتري نسبت به سوختهاي گازي دارد، زيرا به شکل مايع ذخيره مي شود. مسافت پيمايش بيشتر و وزن کمتر مخازن ذخيره، استفاده از آن را در خودروهاي کوچکترامکان پذير مي سازد. سرعت سوختگيري بالا به نحوي که در خودروهاي بزرگ زمان سوختگيري 4 الي 6 دقيقه مي باشد (10 الي 40 گالن در دقيقه). ارزيابي و کنترل ترکيب سوخت با دقت بالايي امکان پذير است و با توجه به اينکه LNG توليد شده براي خودروها تا 99 درصد متان دارد، لذا کنترل و تعيين مناسب ترکيب سوخت بازدهي موتور و سوخت را نيز افزايش مي دهد.
منبع :
http://mimshimi82.persianblog.com
 

m_roshan

عضو جدید
سلام دوستان لطفا در مورد بنز E230 مدل 1990 6سیلندر اطلاعات بدین هرچی که باشه میتونه مفید باشه:redface:
[FONT=times new roman, times, serif]E230[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]گیریبکس:6دنده دستی[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]محورمتحرک:دیفرانسیل عقب[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]تعدادسیلندر/سوپاپ:6سیلندر/24[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]حجم موتور :2496[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]قدرت(اسب بخار/ دوردردقیقه):204/6100[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]گشتاور(نیوتن متر/دوردردقیقه):245/5500[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]حداکثر سرعت:248[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]شتاب صفرتاصد:8.9[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]وزن خالص:1650[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]مصرف شهری:13.4[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]استاندارد آلایندگی:یورو4[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]حجم مخزن سوخت:8+65[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif] امکانات[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif] [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]کیسه های هوا:راننده/سرنشین جلو/پرده ای برای جلو وعقب[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]ABS-BAS-ASR-ESP سیستم های ترمز:جلو عقب دیسکی /[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم های امنیتی:قفل مرکزی با ریموت(آژیر سفارشی)/سنسور تصادف/ایموبلایزر/سیستم قفل و بازنمودن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم های فرمان:دارای قدرت کمکی/مجهز به سنسور سرعت/(دکمه های چند کاره روی فرمان سفارشی)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم های تهویه:کنترل دستی(کنترل اتوماتیک سفارشی)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]و9عدد بلندگو/سیستم تلفن همراه/(نمایشگر/سیستم ناوبری سفارشی)CD سیستم صوتی:رادیو[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم صندلی:تنظیم دستی(سرد کن و گرمکن صندلی های جلو و عقب برقی/حافظه یک پارچه تنظیم صندلی/آینه ها و ستون فرمان و تودوزی چرم طیعی سفارشی)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم آینه ها و شیشه ها:تنظیم برقی آینه ها با گرمکن(آینه تاشوی برقی و حافظه سفارشی)/شیشه بالا بر جلو و عقب برقی (سانروف.پانوراما.شستشو و گرمکن اتوماتیک شیشیه جلو سفارشی)-(پرده برقی عقب سفارشی)[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سیستم روشنایی:روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها (چراغ جلو زنون با چرخش در [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]طیفی/ مه شکن جلو و عقب LED پیچ هاو شیشه شور چراغ جلو سفارشی)-چراغ عقب[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سایرامکانات:سنسورپارک/قفل نهایی/کروزکنترل/سنسورباران [/FONT]
این مشخصات مدل 2005 e230 هستش
 

سپهر2

عضو جدید
این مشخصات مدل 2005 e230 هستش
مرسی ولی من مشخصات مدل1990 E230رو میخاستم:redface:
 

lamei

عضو جدید
با سلام من یه چندتا عکس در مورد اصطحکاک در ماشین الات سنگین مثلا لودر وغیره لازم دارم اگه ممکنه کمکم کنید
 

cyrus the great

عضو جدید
سلام
من يه مقاله در مورد موتورهاي دوگانه سوز مي خوام.اگه كسي داره لطف كنه واسم همينجا بزاره خواهش مي كنم.مرسي
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
من يه مقاله در مورد موتورهاي دوگانه سوز مي خوام.اگه كسي داره لطف كنه واسم همينجا بزاره خواهش مي كنم.مرسي
تو هارد قبلیم بود ولی الآن ندارم . هاردم یه هفته پیش سوخت .:D:D
سوال داری هستم !:redface:
 

Similar threads

بالا