اصول نصب پمپ زمینی

mahdivenus

عضو جدید
با سلام
- اصول نصب پمپ زمینی سانتریفوژ چیست و به چه علتی لوله مکش پمپ از دهش پمپ بزرگتر انتخاب میشود؟
- آیا با تغییر و جابجایی فاز روی صفحه کلیم پمپ و تغییر دور پمپ از راستگرد به چپگرد فشار قسمت های مکش و دهش پمپ نیز نسبت به فشار اولیه (راستگرد بودن پروانه) تفاوت خواهد کرد؟
- چرا بر روی لوله های مکش و دهش پمپ زمینی صافی و شیر یکطرفه قرار میدهند اما بر روی لوله های مکش و دهش پمپ های خطی اینطور نیست؟
 

faudis8

عضو جدید
سلام
پمپ سانتریفیوژ بسته به میزان حساسیت کاری دارای شرایط نصب عمومی و تخصصی است. برای صنایع پتروشیمی و نفت میتونید به استاندارد API 619 مراجعه کنید.
در حالت کلی بالانس بودن محل نصب پمپ و الکتروموتور آن با توجه به استاندارد انجام میشه. نوع بیس یا پایه ی مورد استفاده و همینطور شاسی هم تعیین شده هست. در نهایت بعد از اطمینان از حصول نصب به صورت بالانس پمپ و الکتروموتور اتصال بین ایندو باید انجام بشه. کوپلینگ مورد استفاده هم میبایست بر اساس نوع مصرف انتخاب بشه.کوپلینگ های لاستیکی ، نمدی و یا هیدرولیک بسته به استفاده میتواند مصرف شود. میزان انحراف شفت موتور و شفت پمپ هم نباید از حد خاصی فراتر رود. همینطور زاویه ی انحراف نسبی ایندو. به طور مثال میزان جابجایی ایندو نسبتبه یکدیگر در پمپ های صنایع نفتی حدود یک ده هزارم اینچ تا 16هزارم اینچ متغیر هست.
علت بزرگتر بودن ساکشن پمپ نسبت به خروجی الان درست یادم نیماد ولی فکر کنم به دلیل جلوگیری از افت بیش از حد و خلازایی بود.
تغییر دوران پمپ باعث تغییر منحنی کارکرد به صورت محسوس میشود و کارایی کم میشود.
منظور شما را از پمپهای خطی متوجه نمیشم . اگر منظورتون پمپهای محوری هست عموما این پمپها با دبی های بسیار زیاد سر وکار دارن و خیلی کم از اونها استفاده میشه. در نتیجه میزان افت فشار در اونها در اثر نصب ***** یا strainer بسیار زیاد خواهد بود. پمپ های سانتریفیوژ ضمنا نسبت یه ذرات خارجی حساسیت بیشتری دارند و به سرعت با خوردگی مواجه میشن.
معمولا روی خروجی پمپ های سانتریفیوژ یه شیر قرار میدن و صافی نیست.
موفق باشید.
 

mr.rahjou

کاربر فعال
دوستان عزیز سوال ایشان بیشتر در زمینه مهندسی تاسیسات میباشد و به نظر بنده مدیران آنرا به بخش تاسیسات انتقال دهند ،ولی پاسخ ها:

1-اصول نصب پمپ زمینی سانتریفوژ برای خودش کتابی است و در این انجمن نمیشه به همه جوانب آن پرداخت،طول افقی لوله دهش،NPSH،رابطه بین قطر لوله مکش و دهش.
ببینید دوست عزیز در همه کمپرسورها و پمپ ها برای ایجاد فشار لوله دهش از لوله مکش کوچکتر میباشد یعنی با این تعریف شما هر پمپ و یا کمپرسوری را مشاهده کردید که یکی از لوله های متصل به آن کوچکتر بود میتوانید بگویید که آن لوله دهش است،نکته دوم اینجاست که لوله دهش اکثرا در حالت های سانتریفوژ بالاتر از لوله مکش است زیرا بصورت افقی میمکد و بصورت عمودی پاشش را انجام میدهد.

2-تاکید میکنم هیچ وقت در هیچ کمپرسور و الکترو موتوری این کار را انجام ندهید زیرا هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

3-در پمپ زمینی این ابزار ها را قرار میدهند تا به هر دلیلی سیستم آف گردید آب داخل سیستم بطور معکوس به حرکت در نیاید و باعث از بین رفتن پره های پمپ سانتریفوژ و خرابی های دیگر گردد.


با تشکر و آرزوی موفقیت برای شما.
اطلاعات بیشتر: انجمن مهندسان تاسیسات حرارتی و برودتی ایران
 

Similar threads

بالا