اسامي دندان‌ها از 1 تا32

oxision

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسامي دندان‌ها از 1 تا32اگر دندان‌ها را خوب بشناسيم و موقعيت و وضعيت هر كدام رادر دهان خود خوب بدانيم، مي‌توانيم درموقع لزوم از اين اطلاعات استفاده كنيم.
دكتر فرين ميزانيانراستش درست نمي‌دانمدكتر... انگشت‌هايش را داخل دهانش مي‌برد و نوك انگشت‌هايش را به پهناي سه دندان،روي دندان‌ها مي‌گذارد، طوري كه ديگر در دندان‌هاي آن طرف چيزي نمي‌بينم و مي‌گويد <اين دندان درد مي‌كند دكتر>! چيزي از جريان دستگيرم نمي‌شود. مي‌پرسم <آسياي كوچك است يا بزرگ؟> مي‌گويد: <من كوچك و بزرگ بلد نيستم دكتر. آهانايناهاش، الان زبانم را گذاشته‌ام رويش.> و من دوباره دهانش را نگاه مي‌كنم. يكزبان بزرگ، تمام سطح دندان‌هاي آن طرف را پوشانده. پيش خودم فكر مي‌كنم چي مي‌شداگر ايشان لااقل اسم دندان‌هايش را مي‌شناخت و مي‌توانست بهتر درباره مشكلش با منحرف بزند.

شايد فكر كنيد خيلي ساده است. ما چيزي حدود 30 تا 32 تا دندانداريم. همه‌شان هم تقريبا شكل هم هستند. كار همه‌شان هم كه جويدن است. ديگر چهلزومي دارد كه دندان‌هايمان را بشناسيم و از چپ و راست بودن و پيش و نيش بودن‌شانبا خبر باشيم. اما واقعيت غير از اين است. دندان‌ها از نظر شكل، فرم، موقعيت وكاربرد با هم تفاوت‌هاي زيادي دارند. اگر دندان‌ها را خوب بشناسيم و موقعيت و وضعيتهر كدام را در دهان خود خوب بدانيم، مي‌توانيم درموقع لزوم از اين اطلاعات استفادهكنيم.كودكان بايد حداكثر تا پايان سه سالگي ، 20 دندان شيري در دهان خود داشتهباشند. لطفا مراقب دندان‌هاي كودكان‌تان باشيد و اگر دنداني در دهان او رويشنيافته، قضيه را حتما با دندانپزشك كودكتان مطرح كنيد. از حدود شش سالگي دندان‌هايدائمي در دهان بچه‌ها شروع به رويش مي‌كنند. دندان‌هاي آسياي دائمي كه به دندان‌هايشش سالگي معروف هستند، اولين دندان‌هاي دائمي هستند كه در دهان مي‌رويند. دقت كنيد،اين دندان‌ها در انتهاي دهان مي‌رويند بدون آنكه دنداني لق شود و بيفتد. بعد از آنبه تدريج دندان‌هاي شيري بچه‌ها لق مي‌شوند و مي‌افتند و به جاي آن، دائمي‌ها درمي‌آيند. تا سن تقريبا 12 سالگي بچه‌ها در دوره دنداني مختلط قرار دارند يعني دردهان آنها هم دندان شيري و هم دائمي پيدا مي‌شود.بزرگسالان هم در دهانشان دندان‌هايپيش و نيش دارند كه تعداد و محل آنها مثل دندان‌هاي شيري اطفال است. فرق قضيه بيندندان‌هاي آسيا است. بچه‌ها در هر طرف دهانشان دو دندان آسيا دارند اما دردندان‌هاي دائمي، دندان‌هاي آسيا به دو گروه آسياي كوچك و بزرگ تقسيممي‌شوند:
*
آسياهاي كوچك:دوباره خط فرضي كه از وسطبيني صورت را به طور عمودي به دو قسمت (نيمه چپ و راست) تقسيم مي‌كند، در نظربگيريد. اين خط معمولا از وسط دو دندان پيش رد مي‌شود و در هر فك دندان‌ها را به دوگروه چپ و راست تقسيم مي‌كند. جلوي آينه بايستيد و به دندان‌هاي خودتان نگاه كنيد. اگر دنداني را نكشيده باشيد، بايد اين ترتيب را در دندان‌هايتان پيدا كنيد:
ازنيمه راست خط فرضي شروع كنيد. دو دندان پيش، بعد به دندان نيش مي‌رسيد كه نوك تيزاست. بعد از نيش نوبت به دو دندان آسيا مي‌رسد كه به آسياهاي كوچك معروف هستند. تعداد دندان‌هاي آسياي كوچك به طور طبيعي در هر طرف فك دوعدد، در يك فك (مثلا فكبالا) چهار عدد و در مجموع دهان هشت عدد است.
*
آسياهايبزرگ :اگر كاوشتان را در دندان‌ها ادامه بدهيد، در ادامه حركت از خط فرضيبه سمت راست دهان، وقتي از دو آسياي كوچك مي‌گذريم، نوبت به آسياهاي بزرگ مي‌رسد. آسياهاي بزرگ، بزرگ‌تر از آسياهاي كوچك هستند و هر آسياي بزرگ، سطحي تقريبا دوبرابر آسياي كوچك دارد. كار آسياهاي بزرگ هم جويدن است. اولين آسياي بزرگ، هماندندان شش سالگي است كه درباره آن صحبت كرديم يعني اولين دندان دائمي كه در دهان مامي‌رويد. بعد از آن نوبت به آسياي بزرگ دوم مي‌رسد. اين دندان هم به دندان دوازهسالگي معروف است چون معمولا در اين سن در دهان رويش پيدا مي‌كند.و حالا نوبت مي‌رسدبه آسياي بزرگ سوم. اين دندان همان دندان عقل است. اگر هنوز 18 سالتان نشده، دنبالدندان عقل در دهانتان نگرديد، چون معمولا اين دندان قبل از 18 سالگي در دهان رويشپيدا نمي‌كند. بعد از 18 سالگي هم ممكن است دندان عقل سر و كله‌اش به دهان ما پيدابشود و يا اصلا اثري از آن نبينم. علت چيست؟ اولا دندان عقل ممكن است حتي تا سن 23سالگي طول بكشد تا در دهان برويد. نكته دوم اين است كه در فك بسياري از افراد فضايكافي در فك براي رويش دندان عقل وجود ندارد، بنابراين دندان عقل به صورت نهفته يانيمه نهفته در فك باقي مي‌ماند.احتمال سوم هم اين است كه شخصي يك، دو يا تمامجوانه‌هاي دندان عقل را نداشته باشد و اصلا از دندان عقل در دهان و حتي استخوان فكبسياري از افراد خبري نباشد.به عبارتي وجود دندان عقل در دهان انسان‌ها به قولمعروف <نخودي> است و حالت‌ها و شرايط مختلفي ممكن است براي آن اتفاق بيفتد. اما اگر دندان عقلي در دهان داريد كه به خوبي روئيده و فضاي كافي نيز در اختياردارد، آن را مرتب مسواك بزنيد و مراقب آن باشيد. اين دندان، به وقت خود سرمايه خوبيبراي دهان شما محسوب مي‌شود.غدر دهان ما گونه‌هاي مختلفي از دندان‌ها وجوددارند كه به كارهاي مختلفي مشغول‌اند. اولين دندان‌هايي كه در دهان انسان مي‌رويدبه دندان شيري معروف است و تعداد آن 20 عدد است. انواع دندان‌هاي شيري عبارتنداز:
*
پيش: دندان‌هاي پيش در جلوي فك مي‌رويند. لبه‌هاي تقريبا چاقويي شكل و برنده دارند و مخصوص بريدن، گاز زدن و تكه كردن غذاهاهستند. در دهان كودكان چهار دندان پيش شيري در فك بالا و چهار دندان پيش شيري در فكپايين وجود دارد. اين دندان‌هاي شيري بسيار كوچك هستند.
*
نيش:در دو طرف چهار دندان جلويي (پيش)، دو دندان ديگر وجود دارد كه لبه‌هايآنها كمي نوك تيز شده اما هنوز خاصيت برندگي دارند كه به آنها نيش مي‌گويند. اگرخطي از وسط بيني به طور عمود به وسط دندان‌ها رسم كنيد معمولا از بين دو دندان پيشمي‌گذرد و به عبارتي دو دندان پيش در سمت راست و دو دندان پيش در سمت چپ اين خطفرضي قرار مي‌گيرند. در هر طرف فك، بعد از دو دندان پيش، يك دندان نيش قرارمي‌گيرد. در مجموع چهار دندان نيش شيري در دهان بچه‌ها وجود دارد.
*
آسيا:در هر طرف فك بعد از نيش، دو دندان آسيا مي‌رويد. دندان‌هاي آسيا سطوحي پهن و پر از برجستگي و فرورفتگي دارند و مخصوص جويدن غذاهاهستند. اولين آسياي شيري كوچك‌تر و آسياي دوم شيري، بزرگ‌تر است. در هر طرف فك دودندان آسيا و در هر فك (مثلا فك بالا) چهار آسياي شيري وجود دارد. در مجموع بچه‌هاهشت آسياي شيري در دهانشان دارند
 

hosseinb

عضو جدید
کاربر ممتاز
کدوم کرم؟چرا نمیبینمش؟:surprised::D


خوبه ؟
:d
 

Similar threads

بالا