اخلاق کاری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ali561266

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
به نظر من اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن یه بخشش به سیستم و بخش دیگه به خود فرد بستگی داره یعنی اینکه سیستم برای فرد ارزش غائل بشه و حق و حقوق فرد رو به صورت کامل پرداخت کنه و خود فرد هم باید وجدان کاری داشته باشه .
 

saman021

عضو جدید
فرهنگ

فرهنگ

بن نظر بنده انسانی که بفهمه وجدان چی هستش به خیلی ار روابط انسانی احترام میزاره وجدان یعنی خدای بیدار درون انسان
ولی بهتره اول بدونیم فرهنگ چی هستش؟اصالت رو چطوری میشه معنی کرد؟از دیدگاه بنده فرهنگ اینطوری تعریف میشه عادت های یک ملت در طی 30 سال به فرهنگ تعریف میشه متاسفانه تویه کشور ما خیلی از مفاهیم کچ و کوله معنی شده نمی دونم چرا و اینکه خود ما هم تعریفی جامع برای این موضوع نداریم بطور مثال یک شخصی که در روستا زندگی میکنه به خاطر باز بودن فضا و اینکه اگه بخواد دوست خودش رو صدا بزنه از یا فاصله ای مجبور به داد زدن میشه که بخواد اون رو آگاه کنه که باهاش کاری داره و همین فرد میادش داخل اجتماع شهری و عادت رو با خودش به همراه میاره و ممکنه دادی بزنه وسط خیابون و این فقط یک واکنش یعنی یک هنجار هستش که ما اسم اون رو میزاریم فرهنگ خیلی واسه من جالبه تویه کشور ما رفتارهای خانوادگی رو به پای فرهنگ میزاریم بنظر من این کار جالبی نیستش.
موضوع بعدی اینکه یک انسان با اصالت درصد خطاهای اون خیلی کم هستش نوع رفتار منش و حتی نوع نگاه کردن اون متفاوت می تونه باشه
به امید آنکه روزی برآید آفتابی
موفق و پیروز باشید دوستان عزیز:gol:
 

aaj6551

عضو جدید
با سلام
اگر کاری را که ما عهده دار هستیم،فرقی هم نمیگنه چکار باشه.میتونه یک کار خیلی کوچک یک کارمند یا مسولیت مدیر عاملی باشه یا حتی بالاتر مثه رییس جمهور.
اون کار برای ما سرنوشتش سرانجامش،کیفیتش،عواقبش،کسانی که اگه خوب انجام بشه منفعت میبرند،کسانی که از عدم خوب انجام شدنش متضرر می شود،نتیجه کار،احساس به این واقعیت که اگر کارم را از عمد درست انجام ندهم در برابر خداوند مسیول هستم،مورد اهمیت باشه باور کنین ایران گلستان می شه.
ولی متاسفانه تمام حرفایی که زدم در هیچ سطحی از رده مسیولیتی در ایران اصلا اهمیت نداره به هیچ وجه...........
نتیجه اش میشه
1)اقتصاد داغون
2)سیاست داخلی داغون
3)سیاست خاجی داغون
4)صنعت داغون
5)......
روی کارتن یک جعبه یخچال ایرانی خواندم "با 40 سال سابقه".....اون وقت بازش که کردیم در هاش بسته نمی شد.....آیا نمونه خارجی هم همین طوره!!!!!!!!ابدا
صنعت خودرو با حدود 40 سال سابقه........هنوز مشکلات لاینحل داریم........آیا شرکت های خارجی خودرو هم همین طوره!!!!!!!
دوره بهره برداری مرغ گوشتی 45 روزه........هر 45 روز یک بار نوسان شدیدی بازار مرغ را تکون می ده...آیا این نشان بی کفایتی مدیران مربوط نیست!!!!!!!!!!!
در ایران هر کس به پست مدیریتی میرسه فکر میکنه باید یه حقوق بالا بگیره و دستور بده واصلا به اون ربطی نداره که سازمانش چه سرنوشتی پیدا میکنه..مثه رییس جمهورمون که اصلا براش مهم نیست با حرفاش و کاراش افسار مملکت را به کدوم دره ای هدایت میکنه........
این ها هم به کنار...........این ایران درست شدنی نیست که نیست مگر اینکه خودمون درست بشیم.......
در قضیه گران شدن دلار...همه و همه تمام اجناسی که از قبل در انبار را داشتند گران کردن در حالی که اونا با قیمت های خیلی قبل تر خریده بودند.......آیا این مصداق بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش زیک گوهرند است!!!!!!!!!!
تمام مردم و کسانی که یه جوری به دلار ربط داشتند به دنبال راهی برای به دست آوردن دلار های دولتی بودند اون هم با چه حجمی!!!!!!!
آیا ما که منش زندگیمان این است پیشرفت میکنیم!!!!
در بازار طلا ی اصفهان در زمان اوج گرانی طلا همه مردم حجوم برده برای خرید طلا و به موج گرانی بیشتر دامن می زدند که این خیل عظیم منجر به تعطیلی بازار طلا توسط پلیس شد.آیا وقتی کالا یی گران می شود بایستی حجوم برد تا بیشتر بخریم و بر موج گرانی ان سوار شویم!!!!یا بایستی درنگ کرده منتظر ماند تا دوران تورمی ان سپری شود!!!!!
این قضیه فقط یرای طلا نیست.برای مرغ شیر نان و گوشت و تخم و مرغ و.....................................
به نظر من تا این گونه زندگی می کنین هر روز زندگی ما بد تر و بدتر خواهد شد وزمانی می رسد که هر ایرانی تمام تلاش خود را برای چاپیدن هم وطن خود انجام می دهد


 

roshy

عضو جدید
منم با ایم موافقم که تا سیستم و نظام های اداری ما پوچ و بی اساس و از روی نااگاهی و یا کم کاری کار میکنند و تا وقتی مدیران ما خلاقیت کاری ندارن و تا وقتی از روی روابط افراد به سیستم های اداری و مدیریتی وارد میشن هیچ امیدی به بهبود وضعیت نیست وسلام:surprised:
 

Sorin Z

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من یکی از پایه ای ترین بخش های اخلاق کاری ملزم کردن خودمون به خوشرویی و برخورد درست با ارباب رجوع و همکاران و سایر افراد هست....

اینکه یه نفر مشکلات زیادی داره به خاطر همین با دیگران بد اخلاقی می کنه اصلاً منطقی نیست....

بعد اینکه ما باید هرکدوم از خودمون شروع کنیم.....

چند روز پیش سوار یه تاکسی شدم.... آقای راننده خیلی خوش برخورد بود..... زیر آینه جلوی ماشینشم قوانین تاکسیشو نوشته بود..... مثلاً نوشته بو اول سلام....خسته نباشی..... سعی کن پول خرد داشته باشی.... اگه نداری هم اشکال نداره، پیش میاد......

تو یه تاکسی کلی کیف کردم....
 

sanam_el

عضو جدید
به نظرم تا تعریف مشخصی از کار و وظیفه وجود نداشته باشه و جایگاه ها معلوم نباشد کاری درست انجام نمیشود.
فرضا یک نفر توی اداره کار می کند و یک حقوق مشخصی هم میگیرد، باید بدونه که وظیفه اش درست انجام دادن اون کار هست و باید در قبال ارباب رجوع درست رفتار کند، بفهمد که حتی اگر حقوقش هر مشکلی پیدا میکند تقصیر ارباب رجوع نیست. و حق نداره سر اون خالی کند.
بفهمد اگر کارش رو درست انجام نده پولی که داره از بیت المال میگیره میتونه حروم باشد!!!
مردم میتونن از اون طلب کار باشن ولی اون حق نداره طلب کار مردم باشه
 

IRAN 14

عضو جدید
با سلام و تشکر از شما. به نظر من جسارت غلبه بر تمایلات به ظاهر عقلانی که باعث جلوگیری از لب به اعتراض گشودن نسبت به بسیاری از کارها باعث ساخت اخلاق کاریه مثلا ترس از دست دادن کار - کم شدن اضافه حقوق و...... که بهانه های روزانه بسیاری از ما شده اینکه مثلا من رئیسم دزده یا کم کاری میکنه با اجازتون اگه من بشینم و فقط نگاهش کنم اونم از ترس همون عواملی که بالا اشاره کردم خوب انوقت من هم دزدم و یا کم کاری میکنم . اما در کل این بر میگرده به نحوه تفکر هر کس
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخلاق کاری

به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
 

niki kiyani

عضو جدید
به نظر من اخلاق کاری افراد بستگی به محیطی که کار میکنه و روابط سایر کارکنان با اون خیلی میتونه تاثیر داشته باشه!
 

Ho$$ein

کاربر فعال مهندسی مواد و متالورژی ,
کاربر ممتاز
تاپيك جالبي و موثريه . ممنون از استارتر

بنظر من در اخلاق كاري مهم ترين بحث "وجدان كاري " هست .
نميدونم شما هم فكر من هستيد يا نه . اما ذهن من ميگه كه در ايران ما 99 درصد كارمندان وجدان كاري ندارند .
و اين ميتونه عامل هاي مختلفي داشته باشه :
- عدم حقوق و مزاياي كافي كارمند و عدم رضايت شغلي
- اعتقاد ضعيف به آرمان هاي انسانيت
- محيط نامناسب كاري ( كه هر شخص تازه كاري در اين محيط ها شروع به كار كنه ، اين وضعيت در وجود اون رخنه ميكنه و ميشه "همرنگ جماعت"
و در نهايت اينكه ما واقعاً "كمك به خلق " رو بهترين و برترين عمل دنيوي نميدونيم !!!

يكي ديگه از عوامل مهمي كه كاملاً در ايران احساس ميشه اين هست كه مهره ها سر جاي خود نيستند . كاملاً روشنه كه شخصي كه علاقه دروني نسبت به كار و رشته مورد فعاليت در اون رو نداره به احتمال زياد "اخلاق كاري" هم نداشته باشه .
پس در نتيجه عدم علاقه به كار از مهم ترين دلايل بي اخلاق بودن هست .
فرهنگ سازي اخلاق كاري بنظر من كار بسيار دشواري هست ولي شدنيست . زماني كه ما از كودكي به فرزندانمون ياد بديم كه عبادت خدا جز خدمت به خلق نيست ! بهشون ياد بديم دزدي كردن فقط از ديوار مردم بالا رفتن نيست ! بلكه نداشتن وجدان كاري هم يك نوع دزدي است كه گاهي اوقات ضررش بسيار بيشتر از دزدي آشكار هست .
بايد ياد بگيريم كه اگر در موقعيتي قرار گرفتيم به حقوق همكاران ، ارباب رجوع و حتي حقوق خودمان احترام بگذاريم ...

ااونموقع ميتونيم واقعاً پيشرفت كنيم . . .

البته نا گفته نماند ! مهم ترين عملي كه در فرهنگ سازي اين مهم ميتونيم انجام بديم "خودسازي " هست . اول خودمون رو بسازيم تا ديگران ساخته شوند .

اميدوارم روزي به اين "اخلاق كاري " دست پيدا كنيم .
 

delephine

عضو جدید
با سلام
به عقیده بنده اخلاق کاری به هیچ چیزی بغیر از خود فرد ارتباط نداره. حداقل توی این چند سال من آدمهای زیادی رو دیدم که همه رفتارهای کاری شون از خلق و خوی طبیعی شون سرچشمه می گیره و یا دقیق تر نگاه کنیم به خانوادشون.
آدمهای کاهل و سهل انگار در کار همان آدمهای کاهل و سهل انگار توی خونه هستند و آدمهای با همت و پشکار خوب همان آدمهای با همت و پشتکار منزل.
به عقیده من سرمنشاء همه چیز از تربیت خانوادگی است...
 

IT Engineer2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخلاق کاری یعنی:
هرکس وظایف محدود به خودشو بدونه و کاملا انجام بده.
رفتارش مناسب با محیط کار باشه.
با انرژی و مثبت رفتار کنه.
از کم کاری بپرهیزه.
احساس مسئولیت کنه.
 

zomo

عضو جدید
به نظر من یه نفر وقتی میخواد در محیط کارش با کسی برخورد کنه بایداول خودشو جای اون شخص بزاره ببینه آیا خوشش میاد باهاش اونطور رفتار بشه یا نه
همچنین کارهاشو درست انجام بده دنبال فرصت نباشه کم کاری کنه
 
آخرین ویرایش:

مهسا مشهدی

عضو جدید
نظرات بعضی از دوستان رو خوندم . . . جالب بود

درسته که وجدان کاری خیلی مهمه و همه کارمندا باید در زندگی شغلیشون اونو همیشه در نظر بگیرند

اما گاهی اوقات وقتی یک نفر با وجدان کار می کنه اونقدر مسئولیت های محوله زیاد می شه که جایی برای فکر کردن به وجدان نمی مونه(مدیریت ضعیف)

همیشه هم نباید از جانب مشتری یا به عبارتی ارباب رجوع نگاه کنیم چون اینطوری یکطرفه به قاضی رفتنه

از بس گفتن حق با مشتریه (که به نظر من این حرف کاملا اشتباهه) برای مشتری توهم ایجاد می شه

و فکر می کنه که هرچی اون بخواد هرقت اون بخواد در صورتی که همه می دونن چنین چیزی امکان پذیر نیست و این یعنی نقض قانون

به نظر من 50% اخلاق کاری یک مجموعه به مدیریت اون برمی گرده و 50% خود شخص

اگر 50% اول وجود داشته باشه و حتی نیمی از 50% دوم باشه قضیه حله

چون اگر فرد آدم با وجدانی نباشه حتی بویی از انسانیت نبرده باشه و خیلی چیزای دیگه مطمئنا وقتی مدیریت درست باشه و حرفه ای و نه آبکی و اسمی

اون ادم بی وجدان تو چنین مجموعه ای دوام نمیاره

راجع به این موضوع حرف زیاده . امیدوارم منظورمو درست بیان کرده باشم
 

ENG.sani

عضو جدید
سلام
مهشید جون اینکه میگی گاهی اوقات سر آدم اونقدر شلوغ میشه که دیگه فرصتی برای فکر کردن به وجدان کاری باقی نمیمونه رو قبول ندارم به نظر من یه فرد باید در همه حال نسبت به کارش احساس مسولیت کنه و همیشه وجدان کاری داشته باشه ولی اون قسمت که گفتید همیشه حق با ارباب رجوع نیست رو قبول دارم و نباید همیشه حق رو به اونا داد :surprised:
در کل تو ایران وجدان کاری چیزیه که خیلیا بویی ازش نبردن!!!!!!!!!!
 

sahara2

کاربر فعال
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟

وجدان خود اشخاص هم خيلي مؤثره توي اين مورد. و همچنين عشق و علاقه به كار. اگه كسي با عشق و علاقه وارد كاري بشه و ساپورت بشه از طرف كسي كه داره براش كار ميكنه يا شركت و ... با عشق و علاقه ادامه بده مطمئنا اخلاق و وجدان كاري رو رعايت ميكنه.
 

sahara2

کاربر فعال
سلام
مهشید جون اینکه میگی گاهی اوقات سر آدم اونقدر شلوغ میشه که دیگه فرصتی برای فکر کردن به وجدان کاری باقی نمیمونه رو قبول ندارم به نظر من یه فرد باید در همه حال نسبت به کارش احساس مسولیت کنه و همیشه وجدان کاری داشته باشه ولی اون قسمت که گفتید همیشه حق با ارباب رجوع نیست رو قبول دارم و نباید همیشه حق رو به اونا داد :surprised:
در کل تو ایران وجدان کاری چیزیه که خیلیا بویی ازش نبردن!!!!!!!!!!

وجدان كاري تو وجود همه ي افراد هست ولي چيزايي هست كه باعث ميشه فرد چشمش رو روي اين مسئله ببنده. وقتي كسي كه كاري بهش محول شده از هر لحاظ منظورم مالي و احترام و ... تأمين بشه مطمئن باش كه وجدان كاري هم رعايت ميكنه...
 
آخرین ویرایش:

saba jo00on

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما دقيقا حرفي كه بنده در مورد فرهنگ سازماني زدم رو تاييد كرديد با اين تفاوت كه فرهنگ سازماني رو يه امر شخصي معرفي كرديد
يه نفر كه از كارمندي شروع مي كنه و به رياست مي رسه هم با سيستم بزرگ شده، اگه سيستم كار كردن رو يادش داده باشه مطمئنا زمان رياستش هم كار مي كنه نه دزدي و برعكس
بنده وقتي نظرات رو مي خوندم متاسفانه ديدم كه بعضي از دوستان اخلاق كاري رو كه اسمشم روش هست (كاري يا سازماني) با اخلاق ذاتي اشتباه گرفتن ولي اين دو تا دو مقوله كاملا متفاوت هستن يعني لازم نيست آدم خوبي باشي تا كارمند يا رئيس خوبي باشي فقط كافي متناسب با يه سيستم درست كار كني.
مطمئنا دوستاني كه ژاپن و كره رو مثال مي زنن قبول ندارن كه تمام آدماشون فرشته اند و اخلاقشون تو زندگي عاليه ولي وقتي ميان سر كار يا توجه به فرهنگ سازماني كه ياد گرفتن عين آدم كار مي كنن

وقتی سیستم هماهنگ کار کنه مسلما کارها بهتر انجام میشه ولی بازم آدم هایی هستن که با همین سیستم درست ، اخلاق کاری ندارن
فرهنگ کاری درون سیستمی ، اگر درست و کارآمد وبا اخلاق کاری باشه مسلما خیلی از آدمهای دون پایه سیستم هم درست کار می کنن اما بازم آدم هایی هستن که با همون سیستم خوبم درست کار نمی کنن و مشکل ایجاد می کنن پس نمیشه گفت صرفا فرهنگ و اخلاق سیستم اشخاص را مجبور می کنه درست و با اخلاق کار کنن
 

الهام بینا

عضو جدید
همه ی اینها به فرهنگ جامعه ربط داره اگر در جامعه ای شایسته سالاری باشه مردم اون جامعه تشویق به کار بهتر و درس کار کردن میشن
 

محسن2115

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریشه اخلاق کاری بر میگرده به تربیت خانوادگی.
بعدشم وجدان ادم.والا رئیس بگه مدیر بگه کسی نخواد کار بکنه نمیکنه.کسی بخواد کار بکنه بدوناینکه کسی بهش بگه میکنه.
ولی متاسفانه تو ایران اخلاق بی کاری ترویج میشه به شرطی که بتونی ادما رو زود وخوب بفروشی وزیر ابشونو بزنی.
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من انسان اگر وجدان و غیرتش درست پرورش پیدا کرده باشه در همه زمینه ها فرد مسئولیت پذیر و قابل اعتمادیه و خودش رو ملزم میکنه مسئولیتی که به عهده داره به نحو احسن انجام بده و از تقلب یا کوتاهی پرهیز کنه حتی اگر نظارت شدیدی روی کارش نباشه

این بر می گرده به عقائد شخص که مسلما از سالهای ابتدایی زندگی شکل میگیره
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟

اخلاق کاری و مسئولیت پذیری در کار مسئله خیلی مهمی است که واقعا در کشور ما بهش اهمیت داده نمیشه حالا چه تو شغلهای دولتی و رسمی و چه شغلهای خصوصی که باید توش مسئولیت زیادی باشه ولی متاسفانه نیست
 

hedayat94

عضو جدید
حوصله نداشتم همه ی نظرات رو بخونم(کل 10 صفحه رو) ولی چیزی که متوجه شدم این بود که تقریبا همه تون رو سیستمی تمرکز کرده بودید که کلا کارمند و یه بالاسر داشته باشهاخلاق کاری در هر سیستمی باید رعایت بشه مثلا وقتی یه دست فروش ساده(قصد اهانت ندارم) هر محصول بی کیفیتی رو گیر میاره و با قیمت بالایی میفروشه میشه عدم رعایت اخلاق کاری و نوعی خیانت به افراد جامعه .شما کلا به مدیران و بالا دستی ها گیر میدید در حالی که باید این مشکلات در ریشه برطرف بشه . یه فردی که چیزی از مسولیت، مدیریت و... نمیدونه یهو میاد مدیر میشه و بعد همه میان ازش انتقاد میکنن که مدیریت خوبی نداره در حالی انتقادات از یه گوشش وارد میشن و از گوش دیگه ش بیرون میرن.ما باید در ریشه این مشکلات رو حل کنیم اگه مدام روش فعلی رو بکار بگیریم نسل بعدی هم اجباراً میهمان این مشکلات خواهند بود ولی اگه از کودکان شروع بکنیم و اونها رو در یکسری مراحل قرار بدیم خود به خود این مشکلات برطرف میشن . اولا باید بفهمیم که اونها در چه مواردی امکان حداکثر رشد و پیشرفت رو دارن بعد باید اونها رو با این موارد آشنا کنیم تا بفهمیم که به کدام یک از این موارد بیشترین علاقه رو نشون میدن. وقتی کودکان به علاقه ی خودشون میرسن و ما هم مطمئنیم که ادامه دادن مسیرشون به نفعشون خواهد بود باید اونها رو مسولیت پذیر بار بیاریم البته چون به رشته ی فعالیت خودشون علاقه دارن خیلی راحت مسولیت پذیر بار میان و در نتیجه سعی خواهند کرد که در کارشون بیشترین توان و کیفیت رو ارائه بدهند (همون اخلاق کاری البته هرچند اخلاق کاری دارای وسعت بیشتریه) . در این صورت خود به خود یک فرهنگ مثبت بوجود میاد (فرهنگ باید در ریشه بوجود بیاد نه اینکه به خورد آداما داده بشه)یه بچه دبستانی رو در نظر بگیرید ، باید درس های کتابشو در دفترش باز نویسی کنه درحالی بچه ها از این کار متنفرن اما اگه ما به انها یاد بدیم که از این کار لذت ببرن و بهشون بفهمونیم که این کار در آینده باعث میشه که مشکل املا نداشته باشن و به دستخطشون هم کمک میکنه کار آسونتر میشه . این قضیه کاملا در مورد آدمای موثر در جامعه هم صدق میکنه مثلا افراد یه شرکت و خود شرکت فک میکنن که اگر خدمات بهتری رو ارائه بدهند هزینه هایشان افزایش میابد در حالی که این کار باعث افزایش چندبرابر مشتریهایشان که از خدماتشون استفاده میکنن میشه یا برگردیم به همون کارمند و مدیر که مورد بحثتونه . کارمند حوصله نداره خدمات بهتری ارائه بده چون فک میکنه که این حقوق بخور نمیر جز چنین خدماتی حقش نیست در حالی که نمیدونه ارائه ی خدمات بهتر (که علتش رعایت اخلاق کاریه) نجات دهنده ی وی از این حقوق بخور نمیر خواهد بود چون وقتی خدمات بهتری ارائه بده به چشم میاد و باعث پیشرفتش میشه. و در کل برای رعایت اخلاق کاری باید علاقه وجود داشته باشه ،بعد مسولیت پذیری و بعدشم به خرج دادن بیشترین توان در ارائه ی مناسبترین و باکیفیت ترین سرویس
 

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
درباره اخلاق کاری و فرهنگ درست کار کردن چه می دانید؟
به عقیده من ، اخلاق کاری افراد بستگی کامل به مرجع ارزشی ودرواقع فرهنگ آنها دارد.
گاهی یک فرد شاغل به دلایل مختلفی از جمله اجبار و الزام کارفرما ،شرایط محیطی خاص و ...اخلاق را در حیطه کاری خود لحاظ می کند ولیکن نمی توانیم اسم این را اخلاق کاری بگذاریم چون از درون و ذات افراد بر نمی خیزد.
از نظر شما اخلاق کاری چیست؟و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارند؟
ودر نهایت برای آنکه درعمل، شاغلین را ملزم به رعایت اخلاق در کار خود بکنیم، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟یا به عبارتی چگونه می توان در این زمینه دست به فرهنگ سازی زد؟

اخلاق کاری یعنی فردی که مسئولیت انجام کاری رو در یه سازمان داره، اون کار رو با تمام توان خودش به نحو احسنت و درست انجام بده.
اینکه کارکنان کارشون رو درست انجام بدن و در واقع اخلاق کاری داشته باشن فقط بسته به فرهنگ نیست. عوامل دیگه ای مثل میزان علاقه، رضایت از محیط کار و حقوق دریافتی و ... هم تاثیر دارن.
وظیفه مدیریت منابع انسانی همینه.نظرات کارکنان رو بپرسیم، اینکه چه چیزی اونها رو راضی میکنه، سیستم های پاداش و ... و بالاخره با یک تصمیم درست، اخلاق کاری رو به وجود بیاریم.
 

shiva.vahed

عضو جدید
کاربر ممتاز
جدیدا داره معنای کاملی از اخلاق کاری برام روشن میشه!
جدیدا دارم میفهمم که اگه تو سری خور خوبی باشی ،زیر آب زن قهاری باشی ،منفعت طلب بی شرافتی باشی و کلا هر چیزی باشی غیر از اونچه که باید و درسته،توی محیط کار بیشتر دوام میاری و موفق تری...
 

bahare1988

عضو جدید
متاسفانه در حال حاضر اکثر اداره ها و شرکتا کارمندایی دارن که پشیزی هم برای اخلاق کاری و این جور مسایل ارزش قائل نمیشن این باعث میشه که اگه عده ی کمی هم باشن که پایند به اصول اخلاقی هستن وقتی در کنار این افراد بی مسئولیت قرار میگیرن مجبور میشن مثل اکثریت رفتار کنن و وجدان کاری خودشون رو زیر پا بذارن برای اینکه توی موقعیت بهتری قرار بگیرن. البته هنوز هم پیدا میشه کسایی که حاضر نیستن تحت هیچ شرایطی آدمهای بی وجدانی باشن
 

manochehri_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
متاسفانه در حال حاضر اکثر اداره ها و شرکتا کارمندایی دارن که پشیزی هم برای اخلاق کاری و این جور مسایل ارزش قائل نمیشن این باعث میشه که اگه عده ی کمی هم باشن که پایند به اصول اخلاقی هستن وقتی در کنار این افراد بی مسئولیت قرار میگیرن مجبور میشن مثل اکثریت رفتار کنن و وجدان کاری خودشون رو زیر پا بذارن برای اینکه توی موقعیت بهتری قرار بگیرن. البته هنوز هم پیدا میشه کسایی که حاضر نیستن تحت هیچ شرایطی آدمهای بی وجدانی باشن
موافقم..من بارها با این افراد مواجه شدم..اصلا اخلاق کاری و وجدان ندارن..به یه سری مسائل اداری اهمیت نمیدن..وجدان کاری ندارن..بلد نیستن با ارباب رجوع صحبت کنن.طرح تکریم ارباب رجوع رو اصلا رعایت نمیکنن..ولی درمقابل دیدم کارمندایی که بسیار مسئولیت پذیر و خداترس و با اخلاق هستن..راه انداختن کار ارباب رجوع و احترام به ارباب رجوع رو در اولویت قرار میدن..
 

مهرآذین

عضو جدید
سلام تشکر میکنم ازشمادوست عزیزکه این بحث خوب را راه انداختی
اخلاق کار بیانگر حدیاقدرو منزلتی است که فردبرای کارخود باور دارد
و متضمن این باور است که سخت کارکردن رمز موفقیت و سعادت است
این عین جمله دکتر رضاییان در کتاب رفتارسازمانی است
البته درکشور ما واقعا اینطوری نیست همونطور که دوستان هم گفتند زیرآب زنی و پاچه خواری مدیر جای این مباحث را گرفته
ولی یه اصلی میگه وقتی به کارکنان اهمیت بدیم اونا هم به سازمان اهمیت میدهندیعنی اینکه اگر سیستم شرکت درتصمیم گیری مبتنی برهدف باشه و کارکنان را درتصمیم گیری شریک کنیم و از طرفی در مبانی شکل گیری رفتار اگر طوری وانمود کنیم که حرفهای کارکنان نسبت به هم یاهمون زیر آب زنی در وجود ما اثری نداره واگر کسی راکه چنین کاری کرد رسواش کنیم دیگه ادراک کارکنان درست میشه که نسبت به هم زیرآب زنی نکنند چون اگر بکنند خودشون ضایع میشه
این مطلب که گفتم در مبانی شکل گیری رفتاربه طور کامل مورد بحث است
مبانی شکل گیری رفتار شامل یادگیری ،نگرش ،ادراک و شخصیت می باشد
که این مطلب که گفتم میتونه در زمره مباحث ادراک کارمند نسبت به مدیرش باشه
درمورد این معضل شاید بهترین فرهنگ سازی در ادب کردن کارمندان پاچه خوار و زیرآب زن باشه تاحساب کار دست بقیه بیاد
بازهم ممنون که دعوت فرمودید
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا