اخبار نساجی

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
سلام دوستان.
در این قسمت می تونید اخبار نساجی رو با ذکر منبع اون قرار بدید.
با تشکر.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

پوشاك دست دوم و " تاناكورا " از فردا جمع‌آوری می‌شود
خبرگزاری فارس:رئیس اتحادیه تولید‌كنندگان و فروشندگان پوشاك تهران از طرح جمع‌آوری پوشاك دست دوم و تاناكورا در قالب طرح كدینگ كالا از ابتدای مردادماه خبر داد. ابوالقاسم شیرازی امروز یكشنبه در یك نشست خبری افزود: طرح كدینگ كالا كه در آن واحد‌های تولیدی و توزیعی و فروشنده باید كد ملی كالا دریافت كنند، در تیرماه ارشادی و اختیاری بود كه از مرداد ماه اجباری و برخورد قهری با واحد‌های متخلف صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: ۱۰ گروه در دو شیفت صبح و عصر واحد‌های صنفی پوشاك تهران را بازرسی خواهند كرد، این امر در راستای جلوگیری از فروش پوشاك نا متعارف و بودن باركد صورت می‌گیرد. شیرازی مناطقی چون هفت حوض نارمك، فلكه اول و دوم تهرانپارس، خیابان نیروی هوایی (پیروزی)، خیابان افسریه، خیابان ولیعصر، خیابان مفتح شمالی، پشت اداره گذرنامه، خیابان ستارخان، شهرك غرب، نازی آباد، امام زاده حسن و چهارراه جمهوری را مناطق تحت بازرسی اتحادیه پوشاك نام برد. وی اظهارداشت: با هماهنگی و تفاهم و توافق به عمل آمده از طریق مركز ملی شماره‌گذاری كالا و خدمات ایران وابسته به وزارت بازرگانی به شما عضو كد ۵ رقمی موقت تخصیص داده شده است كه ‌باید شماره تخصیص داده شده از اول تیرماه سال جاری همراه با نام و علامت تجاری كالا (برند) بر روی تمامی كالاهای خود نصب شده در فروشگاه‌های لباس و پوشاك عرضه شود. شیرازی تاكید كرد: اتحادیه پوشاك با همكاری نیروی انتظامی از تولید و فروش پوشاك غیر متعارف و خارج از عرف اسلامی برخورد خواهد كرد. وی با انتقاد از عوارض بالای گمرك پارچه گفت: چنانچه عوارض گمرك واردات پارچه كه اكنون كیلویی ۲۶ هزار تومان است كاهش یابد شاهد رونق و ارزان شدن تولیدات پوشاك خواهیم بود.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
اولین نمایشگاه طراحی پارچه و لباس در تهران برگزار می شود
حیات:اولین نمایشگاه طراحی پارچه و لباس دوم مرداد ماه ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. به گزارش گروه خبری حیات ، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری و در راستای هویت بخشی و طراحی پوشش مناسب با نگاه ایرانی اسلامی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و دستور ریاست جمهوری به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده کمیته‌ای را برای پی‌ریزی ساختار مدیریتی در زمینه مد و لباس تشکیل دهد. در همین راستا کار گروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌هایی مانند وزارت بازرگانی، وزارت صنایع، صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نفر از کمیسیون فرهنگ مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل و آن را به مرحله اجرا رساند. اولین دوسالانه طراحی پارچه و لباس روز سه‌شنبه 2/5/86 ساعت 17 با 719 اثر طراحی پارچه و لباس از 172 طرح در موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی جنب پارک لاله افتتاح می‌شود.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
فرش دستبافت ایرانی شناسنامه دار شد. :

دهکده پوشاک و نساجی:
با امضای تفاهم نامه ای میان مرکز ملی فرش ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، صدور شناسنامه برای فرش دستباف ایران آغاز شد. با امضای این تفاهم نامه از اواخر خرداد ماه امسال کلیه فرش های تولیدی کشور به تدریج شناسنامه دار می شوند و ارایه این شناسنامه در کلیه مراحل خرید و فروش و صادرات به همراه فرش الزامی خواهد شد.در این شناسنامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می شود، اطلاعاتی چون رنگ، بافت، نقشه، نوع الیاف، سال تولید، محل تولید و همچنین تضمین مرغوبیت درج و در پشت هر فرش الصاق می شود. این شناسنامه حاوی یک کد ۱۶ رقمی ملی کالا -ایران کد- است که این اطلاعات را در خود جای می دهد.
این شناسنامه می تواند تأثیر قابل توجهی در ارایه اطلاعات از فرش های تولیدی کشور داشته و جلوی سوءاستفاده و تقلب احتمالی در تولید و به ویژه صادرات فرش را بگیرد. مرتضی فرجی رییس مرکز ملی فرش ایران پس از امضای تفاهم نامه با مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در این باره گفت: اولین ضرورت، ارایه اطلاعات به مشتری است لذا بارها شاهد بودیم فرش های تولیدی کشور به ویژه فرش هایی که صادر می شد، از اطلاعات لازم برخوردار نبود و مثلاً نوع رنگ یا بافت آن با آنچه واقعاً بود، مغایر بود که این امر نام فرش ایرانی را در دنیا خدشه دار می کرد. همچنین کپی غیرقانونی از فرش ایران توسط برخی کشورها صورت می گرفت.وی افزود: بیشتر این آسیب ها از آنجا ناشی می شد که روند تولید و بافت فرش از شفافیت لازم برخوردار نبود، به طوری که تشخیص اینکه یک فرش چه مراحلی را طی کرده تا تکمیل شده و از چه مواد و با چه شکلی و چه نقشه ای در آن استفاده شده، امکان نداشت.وی اظهار داشت: در واقع کنترلی بر اطلاعات وچگونگی تولید فرش دستباف وجود نداشت و این امر باعث آسیب های زیادی به اعتبار فرش ایرانی در دنیا می شود.
فرجی تصریح کرد: اما از این پس هر فرش ایرانی یک کد ملی -ایران کد- ۱۶ رقمی دریافت می کند که بخش اول آن که از ۷ رقم تشکیل شده، مربوط به اطلاعات ماهیتی کالا است. قسمت دوم آن که از ۵ رقم تشکیل شده، کد عضویت شرکت تولیدکننده در سامانه الکترونیک ملی و قسمت سوم آن که از چهار رقم تشکیل می شود، حاوی اطلاعات شرکتی فرش ایرانی است. وی افزود: همچنین یک نمایشگاه دایمی مجازی به آدرس www.irancode.ir (پرتال اطلاعات رسانی ملی کالا) راه اندازی شده که تمام فرش های تولیدی کشور با گروه بندی قابل مشاهده خواهد بود و به هر عرضه کننده فرش نیز یک غرفه الکترونیک تعلق می گیرد. همچنین از این طریق می توان در صورت بروز تخلف در کیفیت فرش صادراتی، منشاء آن را در داخل کشور شناسایی و نسبت به اعادهخسارت اقدام کرد. رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به فرآیند اجرایی شدن این شناسنامه تصریح کرد: هم اکنون اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی در این زمینه فعال شده و از طریق نمایندگی های گسترده ای که در سراسر کشور دارد، کار صدور شناسنامه و الصاق آن به فرش های تولیدی را آغاز کرده است. به زودی سایر تولیدکنندگان بزرگ فرش دستباف نیز به این زنجیره ملحق می شوند و امید است تا زمان قید شده در مصوبه هیات وزیران، هیچ فرشی در کشور بدون شناسنامه فروخته و صادر نشود. همچنین احمد غلامزاده، مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در این باره گفت: پس از کلید خوردن صدور ایران کد برای کالاها، اکنون کلیهتولیدکنندگان فرش دستباف کشور کد ملی کالا دریافت می کنند.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
چه عجب این فرش ها این هنر زیبای ایرانی شناسنامه دار شد.
اولین نمایشگاه! این خیلی بد هست که اولین ...... ولی جای امید داره.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
واقعا چه عجب
چون این هم بیشتر بابت کپی هایی که ازفرش دستبافت ایرانی در چین انجام شد بوده .
---------------------------------------
البته در بیشتر نمایشگاه های تخصصی نساجی غرفه های طراحی پارچه و لباس هم حضور داشتند .مثلا در نمایشگاه تعطیلات که تیرماه برگزار شد, مجله ی لوتوس که مربوط به طراحی لباس ایرانی است (ادرسش در تالار موجود هست) هم شرکت داشت.اما به صورت تخصصی اولین بار هست که برگزار میشه و باز جای شکرش باقیه ...

خبری هم از حمایت سریع دولت از صنعت نساجی
جای بسی امیدواری ..

خبرگزاری فارس:
حمایت دولت از صنعت نساجی در این برهه زمانی از بدیهی‌ترین و ضروری‌ترین اقداماتی است که دولت باید هرچه سریع‌تر با قانون‌گذاری کارشناسانه و حمایت بودجه‌ای در زمینه‌های مختلف انجام دهد.
علی سلیمیان، رییس اتحادیه کارگران نساجی سراسر کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این اقدامات باید در کوتاه‌مدت و میان‌مدت صورت گیرد در مورد اقدامات کوتاه‌مدت افزود: از جمله حمایت‌های ضروری که در مورد واحدهای نساجی بحران‌زده باید انجام شود، احیای مجدد این واحدها با تکنولوژی نوین، بازنشست کردن کلیه پرسنل واحدهای نساجی با سابقه ۱۵ سال به بالا، برقراری مستمری و برخورداری از حقوق سازمان تامین‌اجتماعی است که می‌توان برای ترغیب سازمان تامین‌اجتماعی، حق سنوات پرسنل را به طور یک‌جا از طریق کارفرما به حساب این سازمان واریز کرد.
سلیمیان در مورد اقدامات دیگر پیشنهاد داد: ارفاق ویژه به شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور، افزایش جنبه‌های حمایتی و تامینی از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه در‌خصوص استفاده از مزایای بازنشستگی و از کارافتادگی برای کارگران آسیب دیده و ناکارآمد واحدهای نساجی، بخشودگی جرایم مربوط به تسهیلات بانکی، مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی و دارایی، استفاده از افراد متخصص، مدیران مجرب و دارای انگیزه رقابت کاری در صنعت نساجی، آموزش و ارتقای سطح دانش فنی- تخصصی و ترویج فرهنگ کار در میان نمایندگان کارگران‌، واگذاری سهام تا سقف ۱۰میلیون ریال به هر کارگر برای پیشگیری از تمرکز سهام در دست افراد خاص، احتساب ایام مقرری‌بگیری بیمه بیکاری مشاغل سخت و زیان‌آور در کل واحدهای نساجی کشور از جمله اقدامات دیگری است که باید صورت گیرد.
 

hamid_61

عضو جدید
خبری هم از حمایت سریع دولت از صنعت نساجی
جای بسی امیدواری ..


خطاب به دولت:

ما را ز خير تو اميدي نيست

شر مرسان!!!...
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
خبری

خبری

اطلس پوشاک اقوام ایرانی:

خبرگزاری میراث فرهنگی_فرهنگ وهنر_ نخستین جلد از مجموعه سه جلدی اطلس مردم نگاری پوشاک اقوام ایرانی که به سرپوش های اقوام مختلف اختصاص دارد، تا پایان امسال تکمیل و منتشر می شود.
تدوین این اطلس که از سال 74 آغاز شد، به سه بخش اصلی سرپوش، تن پوش و پاپوش تقسیم شده است و در صورتی که مشکلی در میانه راه ایجاد نشود، نخستین جلد از این مجموعه امسالانتشار می‌یابد.
«مینو کریمیان»، مدیر گروه مردم شناسی اجتماعی ، پژوهشکده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت وگو به میراث خبر گفت:« این طرح ملی از سال 74 توسط کارشناسان مردم شناسی در سراسر کشور آغاز شد. پس از جمع آوری اطلاعات توسط کارشناسان محلی، یک گروه کارشناس دیگر به استخراج این اطلاعات و طبقه بندی آنها پرداختند که این مرحله از سال 80 آغاز شد.»
وی ادامه داد:« پس از این مرحله، پژوهش تکمیلی این بخش یعنی کار طراحی این پوشاک آغاز شد. این اطلس فاقد عکس است و اطلاعات دیداری آن توسط طرح هایی که از هر نوع لباس انجام می شود، منتقل می شود. زیرا به وسیله عکس نمی توان تمام جزئیات این پوشاک را نشان داد.»
کریمیان اضافه کرد:« پس از آن رنگ های مخصوص هر استان و نقش هایی که در هریک از آنها مورد استفاده قرار می گیرد نیز به تفکیک مشخص شده اند. ضمن اینکه سرپوش های هر منطقه در استان های مختلف نیز شناسایی واطلاعات مربوط به آنها طبقه بندی شد.»
مدیرگروه مردم شناسی اجتماعی به نحوه ارائه این اطلاعات در اطلس اشاره کرد:«این اطلاعات در شکل یک جدول به نمایش در می آید. مفاهیم مشترک در این جدول علامتگذاری می شود. در هر استان نیز لباس های مربوط به اقوام مختلف ساکن آن استان ، به تفکیک و با طرح مشخص می شود. به این ترتیب با یک نگاه می توان به این جدول می توان اطلاعات کلی را به دست آورد.»
وی ادامه داد:« تا کنون 30 استان مورد بررسی های میدانی قرار گرفته و نتایج نیز در 30 بخش منتشر می شود. بنابراین به دلیل گستردگی کار و لزوم طبقه بندی علمی و برنامه ریزی تصویری برای کار، کارشناسان در همان دهه نتوانستند به طور همزمان مصور سازی را انجام دهند.»
پژوهشکده مردم شناسی، با این نگرش که پوشاک ، پدیده ای فرهنگی است، پژوهش مردم شناسی "بررسی پوشاک مردم ایران" را به عنوان طرح فراگیر و جامع در سطح کشوری با تفکیک استانی انجام داده است. در این طرح اولیه پژوهشی، در استان های مختلف ، 564 نقطه روستائی و شهری و عشایری برای بررسی پوشاک سنتی و تغییرات ایجاد شده در این پدیده مورد مشاهده و مطالعه قرار گرفت.

منبع :دهکده ی پوشاک
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
دستگاه تصفیه پساب‌های صنایع نساجی ساخته شد



دستگاه تصفیه پساب‌های صنایع نساجی با استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم در پژوهشکده صنایع رنگ ساخته شد.
نیاز محمد محمودی یکی از مجریان ساخت این دستگاه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: با پیشرفت صنایع رنگزاهای نساجی، هر روز رنگزاهای جدیدی وارد بازار می‌شوند که خواص رنگرزی بهتری دارند.
وی بهبود خواص رنگرزی را ناشی از پایداری ساختاری رنگزاها توصیف کرد که سبب مقاوم شدن آنها در برابر تجزیه بیولوژیکی و حتی تجزیه شیمیایی می‌شود.
وی که کارشناس ارشد گروه مواد رنگزا در پژوهشکده صنایع رنگ است اظهار داشت: با توجه به فناوری‌های جدید و در نتیجه، تغییرات زیادی که در ترکیب پساب‌های نساجی به وجود می‌آید، روش‌های بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی متداول برای تصفیه این پساب‌ها کافی نیستند.
وی با بیان اینکه هزینه تصفیه پساب‌ها در سال‌های اخیر روبه افزایش است گفت: بنابراین جستجوی روش‌های مناسب تر و موثرتر برای تصفیه آنها الزامی است.
محمودی افزود: دستگاه تصفیه پساب‌های صنایع نساجی از لامپ یووی و پمپ- های هوادهی برای هم زدن محلول تشکیل شده که با درجه حرارت و فشار معمولی قابل استفاده است.
وی اظهار داشت: محلول در داخل دستگاه ریخته شده و عمل تصفیه بر روی آن انجام می‌شود به گونه‌ای که پس از اتمام فرآیند تصفیه، احتیاجی به صاف کردن محلول نیست.
محمودی با بیان اینکه مرحله ساخت آزمایشگاهی این دستگاه به اتمام رسیده گفت: ظرفیت دستگاه تصفیه پساب‌های نساجی در حال حاضر ‪ ۱۰‬لیتر است که در حال افزایش و توسعه آن هستیم.
وی گفت: این طرح با همکاری دکتر مختار آرامی از کارشناسان مرکز پژوهشکده صنایع رنگ انجام شده است
دهکده ی پوشاک
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
دبیر انجمن صنایع نساجی خبر داد 63 کارخانه با 30هزار کارگر در آستانه ورشکستگی


باتوجه به پیگیری ها و مکاتبات انجام شده توسط دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکل کارخانجات صنایع نساجی نه تنها حل نشده بلکه 63 کارخانه در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
جمشید بصیری دبیر انجمن صنایع نساجی در جمع خبرنگاران گفت: سال 1380 در راستای طرح بازسازی و نوسازی صنایع مقرر شد مبلغ 500میلیون دلار برای بازسازی کارخانجات صنایع نساجی وزارت صنایع تسهیلات در اختیار صنعتگران قراردهد. وی افزود: باتوجه به تغییر واحد پول اروپا به یورو، صنعتگران 283میلیون یورو بانرخ 640 تومان ماشین آلات وارد کردند و 63 کارخانه بازسازی و نوسازی شد و این امر باعث گردید هم تولید بالا برود و هم کیفیت به شدت افزایش پیدا کند.


بصیری گفت: با افزایش قیمت یورو به 1200 تومان، بانک ها صنعتگران را مجبور به بازپرداخت تسهیلات با نرخ 1200تومان کردند و این امر فشار زیادی را به صنایع نساجی وارد آورد. وی گفت: برای مثال یک واحد ریسندگی که 10میلیون یورو وام گرفته باید 4میلیارد و 800میلیون تومان اضافه به خاطر افزایش نرخ یورو پرداخت کند و این درحالی است که در طرح توجیهی اولیه افزایش نرخ ارز پیش بینی نشده بود. دبیر انجمن صنایع نساجی یادآور شد: شهریورماه سال گذشته عده ای از صنعتگران به حضور رئیس جمهور رسیدند و مشکل را طرح و ایشان دستور دادند رسیدگی شود و با قیمت توافق شده 640 تومان نساجان وام را پرداخت کنند. وی افزود: دستور رئیس جمهور اجرا نشد و ما به وکلای مجلس پناه بردیم. وی گفت: مهرماه سال گذشته 170نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار بازنگری در نحوه پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی صنعت نساجی شدند که تاکنون نیز در این زمینه اقدامی به عمل نیامده است. بصیری تأکید کرد: رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، وزیر صنایع و معادن و معاون اول رئیس جمهور دستور پیگیری و رفع مشکل را داده اند ولی هنوز صنعتگران نساجی کشور وام دریافتی را با نرخ 1200 تومان پرداخت می کنند و 63 کارخانه بازسازی شده با 30هزار کارگر در حال ورشکستگی هستند.

سایت روزنامه ی کیهان
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
همه خبرها جالب بودن. ولی اولی از همشون جالب تر بود.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
۸۰‬درصد پنبه خراسان شمالي در مانه‌وسملقان توليد مي‌شود

۸۰‬درصد پنبه خراسان شمالي در مانه‌وسملقان توليد مي‌شود

۸۰‬درصد پنبه خراسان شمالي در مانه‌وسملقان توليد مي‌شود
تاريخ: 4/2/1387

خبرگزاري جمهوري اسلامي:مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: ‪ ۸۰‬درصد محصول پنبه اين استان در بخش مانه شهرستان مانه‌وسملقان توليد مي‌شود. فرامرز عدالتيان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي سطح زير كشت پارسال پنبه را در اين استان هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬هكتار با توليد ‪۱۸‬ هزار تن وش پنبه از اين سطح عنوان كرد. وي گفت: ‪ ۸۰‬درصد اين ميزان توليد از كشتزارهاي بخش مانه برداشت شد. او كيفيت پنبه در اين منطقه را نيز نسبت به ساير مناطق استان بالا دانست و گفت: نوع الياف پنبه در مانه جزو الياف مرغوب محسوب مي‌شود كه كشاورزان اين منطقه با تجربه بالا در كشت اين محصول هر ساله بر روند توسعه و كيفيت مزارع پنبه مي‌افزايند. وي افزود: به دليل افزايش قيمت وش پنبه در سال گذشته، پيش‌بيني مي‌شود امسال سطح زير كشت پنبه در استان خراسان شمالي از هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬هكتار به ‪ ۹‬هزار هكتار برسد. مدير جهاد كشاورزي مانه‌وسملقان نيز گفت: بخش مانه در اين شهرستان بهترين منقطه كشت پنبه در شهرستان و استان است. مجيد رزم‌آرا در گفت و گو با ايرنا افزود: محصول پنبه دشت مانه از مرغوبترين پنبه‌هاي توليدي كشور محسوب مي‌شود. وي گفت: پنبه يكي از مهمترين محصولات زراعي اين شهرستان محسوب مي‌شود كه از قدمت ديرينه‌اي نيز برخوردار است. او ميانگين توليد پنبه را در مانه‌وسملقان سه تن در هر هكتار اعلام و بيان كرد: پارسال نزديك به چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬هكتار از مزارع منطقه زير كشت پنبه رفت كه ‪ ۱۳‬هزار تن وش پنبه از اين برداشت مي‌شود. وي زمان كشت پنبه را ارديبهشت ماه عنوان كرد و گفت: اين محصول بعد از برداشت گندم، جو و كلزا به عنوان كشت دوم كشاورزان صورت مي‌گيرد. شهرستان مانه‌وسملقان ‪ ۸۱‬هزار و ‪ ۲۰۰‬هكتار عرصه كشاورزي دارد.

.


منبع:nasajnews
</I>
 
آخرین ویرایش:

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
سه‌مقاله هيات علمي دانشگاه آزادجويباردركن فرانسهاي بين‌المللي پذيرفته شد

سه‌مقاله هيات علمي دانشگاه آزادجويباردركن فرانسهاي بين‌المللي پذيرفته شد


سه‌مقاله هيات علمي دانشگاه آزادجويباردركن فرانسهاي بين‌المللي پذيرفته شد


تاريخ: 4/2/1387
خبرگزاري جمهوري اسلامي:رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد جويبار از پذيرش سه مقاله عضو هيات علمي اين دانشگاه براي ارايه در كنفرانسهاي و مجامع علمي بين‌المللي خبر داد. "پيمان وليپور" كه خود ارائه‌دهنده اين مقالات بوده است روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين مقالات با موضوع كاربرد آنزيمها در نساجي و كاربرد شوينده‌ها در صنايع نساجي نوشته شده است . وي افزود: قراراست اين مقالات كه‌در كنفرانس بين‌المللي نساجي در دانشگاه زاگرب كرواسي ، همايش بين‌المللي انجمن الياف در فرانسه و كنفرانس انجمن نساجي اتحاديه اروپا در ايتاليا پذيرفته شده است دراين مراكز نيز ارايه گردد. وي با اشاره به اينكه كنفرانس انجمن نساجي اتحاديه اروپا هر ساله برگزار مي‌شود گفت: امسال نيز اين كنفرانس تيرماه در شهر ميلان ايتاليا برگزار خواهد شد. رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد جويبار اظهارداشت: كنفرانس بين‌المللي الياف هر دو سال برگزار مي‌شود و امسال اين كنفرانس ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد. وي ادامه داد: كنفرانس بين‌المللي نساجي نيز مهر ماه امسال در زاگرب كرواسي برگزار خواهد شد.

منبع:nasajnews
</I>
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
کنفدراسيون اتحاديه‌هاي کيف، کفش و چرم در مشهد برگزار مي شود

کنفدراسيون اتحاديه‌هاي کيف، کفش و چرم در مشهد برگزار مي شود


کنفدراسيون اتحاديه‌هاي کيف، کفش و چرم در مشهد برگزار مي شود

تاريخ: 7/2/1387
</I>


خبرگزاري دانشجويان ايران:کنفدراسيون اتحاديه‌هاي کيف، کفش و چرم همزمان با برگزاري اولين نمايشگاه بين المللي صنعت کيف و کفش و ماشين آلات و محصولات پوست و چرم در مشهد برگزار مي شود. به گزارش ايسنا، سيد محمد سيدي ـ مدير عامل نمايشگاه بين المللي مشهد ـ افزود: اين کنفدراسيون همزمان با برگزاري اولين نمايشگاه کيف، کفش و چرم، با حضور اتحاديه ها و انجمن هاي استان هاي تبريز، تهران، اصفهان، مشهد، يزد و شيراز با دو نشست تخصصي و علمي و کاربردي برگزار مي شود. وي اظهار كرد: مطرح ترين کشورهاي دنيا نيز در راه اندازي اتحاديه‌هاي کيف، کفش و چرم پيشتاز بودند که مي توان به کشورهاي ايتاليا، ترکيه و هند اشاره کرد. سيدي خاطر نشان کرد: هدف از راه‌اندازي اين کنفدراسيون پياده سازي استانداردهاي جهاني دراين صنعت و آشنايي هر چه بيشتر صنعتگران کيف، کفش، پوست و چرم کشور است. مدير عامل نمايشگاه بين المللي مشهد اظهار كرد: در حاشيه برگزاري اين کنفدراسيون سمينارهاي دانش آموزي و دانشجويي نيز با حضور اساتيد دانشگاه و متخصصين اين صنعت جهاني در نمايشگاه بين المللي برگزار مي شود. گفتني است اولين نمايشگاه بين المللي صنعت کيف، کفش و ماشين آلات و محصولات پوست و چرم از ششم تا 10 خرداد ماه در مشهد برگزار مي شود.

منبع:nasajnews


 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
نگاهي به نساجي سنتي در استان قزوين

نگاهي به نساجي سنتي در استان قزوين


نگاهي به نساجي سنتي در استان قزوين

تاريخ: 7/2/1387 </I>

خبرگزاري جمهوري اسلامي:از ابتداي خلقت، انسانها جهت پوشاندن تن و مصون ماندن از سرما و گرما از برگ گياهان و پوست حيوانات استفاده مي‌كردند و كم كم باافزايش تكامل بشر با انديشيدن، پوشش مناسبتري را ابداع كردند. از اين رو با ساخت وسايل و ابزار كار به صورت ابتدايي شروع به بافت پارچه نمودند كه دراين راه براي رسيدن به هدف از الياف طبيعي و حيواني استفاده مي‌كردند و توده‌هاي الياف را با دست مي‌ريسيدند تا آنها را تبديل به نخ و سپس مبادرت به بافت پارچه نمايند. "هردوت" مورخ معروف يوناني ، از نساجي ايران در ادوار قبل از ميلاد تعريف كرده و "فردوسي" شاعر بلند آوازه از " جمشيد " به عنوان مخترع دستگاه بافندگي ياد مي‌كند. هنرمندان و اساتيد چيره دست قزويني نيز با ذوق و ابتكارشان علاوه بر تامين مايحتاج روزمره برتوليد صنايع دستي بخصوص نساجي سنتي اقدام نموده و توليدات خود را بفروش مي‌رسانند. دراين خصوص به مهمترين نساجي سنتي اين ديار كه از دير باز مورد توجه علاقمندان بوده، مي‌پردازيم. *جاجيم جاجيم پارچه‌اي ضخيم و كم عرض است كه با استفاده از پودهاي كلفت بافته مي شود رنگهاي به كاررفته در جاجيم در شش تا هشت رنگ و بيشتر از رنگهاي سنتي و گياهي و طرحهاي ساده و هندسي و اغلب به دو شكل راه راه و ستاره‌اي است. جاجيم‌ها اغلب به صورت نوارهايي با عرض ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۰‬سانتيمتر و طول ‪۵۰‬ متر بافته مي‌شوند. براي استفاده از جاجيم چند نوار كنار همديگر دوخته مي‌شود تا پارچه‌اي بزرگ فراهم شود. امروزه از جاجيم علاوه بر زيرانداز براي توليد كيف و كفش، پارچه‌هاي مبلمان و غيره استفاده مي‌شود كه از مراكز مهم جاجيم بافي استان قزوين مي توان به روستاي زياران آبيك و روستاهاي ديكين و آتان رودبار الموت و دانسفهان بويين زهرا اشاره كرد. * چادرشب: چادرشب نيز همانند جاجيم بافت پارچه‌اي دارد كه غالبا بافتي نرمتر و نازكتر از جاجيم داشته از تنوع كمتري نيز در طرح و رنگ برخوردار است. اغلب چادر شبها در طرح چهارخانه‌اي ريز يا درشت بافته مي‌شوند و مورد استفاده چادرشب مانند جاجيم است كه علاوه برزيرانداز براي بستن رختخوابها و لباسها، دوخت لباسهاي گوناگون محلي و غيره استفاده مي‌شود. از مراكز مهم بافت چادر شب دراين استان مي‌توان روستاههاي اويرك و علي آباد در رودبار شهرستان را نام برد. * پن ( نوار بافي) پن، نوار پارچه‌اي و بلند است كه توسط دستگاه بافت بسيار ساده‌اي توليد مي شود اين دستگاه الوار بلندي است كه در دو سر دو تيرچه كوتاه دارد كه نخهاي تار روي آنها بسته مي‌شود هر دو تار از يك صحنه مربعي مقوايي و يا چوبي نازك مي‌گذرد اين صفحه به اصطلاح "چير" ناميده مي‌شود وجه نامگذاري طرحهاي مختلف پن نيز تعداد اين چيرهاست ( چهل چير ، بيست و نه چير ، چشم بلبلي و...) با گردش اين چيرها درجهات مختلف جاي تارها عوض شده و با عبور پود از لاي تارها نقش دلخواه بدست مي‌آيد از پن براي تزئين لباسهاي زنانه و مردانه و ساخت كمربندهاي زينتي و... استفاده مي‌شود. پن بيشتر ازجنس ابريشم بوده و درروستاهاي رودبارالموت و رودبارشهرستان به ويژه روستاهاي علي آباد و اويرك توليد مي‌شود. * موج بافي از نظر ظاهر طرح و نقش آن شباهت بسياري با چادرشب دارد و عموما طرح- هاي حالت چهارخانه‌اي دارد اما بر خلاف چادرشب كه از نخ پنبه‌اي در بافت آن استفاده مي‌شود دربافت موج كه حالتي ضخيم تر دارد ، نخ‌هاي پشمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و همين خصلت موجب شده است كه مردم قديم از آن جهت دوخت لباسهاي گرم و پتو استفاده كنند. طي دهه اخير تعدادي كارگر موج بافي در قزوين موجود بوده است كه با رشد صنعت و تكنولوژي اين كارگاهها رونق خود را از دست داده‌اند بطوريكه امروزه تنها يكي از استادكاران پيشكسوت در اين زمينه همچنان مشغول به فعاليت است. * نمدمالي توليد نمد به‌عنوان يكي از زيراندازها و تن پوشهاي سنتي ايران سابقه اي طولاني دارد از جمله محصولات نمدي مي‌توان به زيراندازهاي نمدي در اندازه- ها و شكل‌هاي مختلف، پالتوهاي نمدي كه دراصطلاح كپنك يا شولا ناميده مي‌شوند و انواع كالاهاي نمدي اشاره كرد. نمدمالي دراستان قزوين بيشتر در منطقه الموت و در روستاهاي كوشك، آتان ، بالاروج و پايين شهرستان معمول است

منبع:nasajnews
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
رييس انجمن علمي فرش ايران نبود ديدگاه علمي در خصوص فرش يكي از كمبودهاي اين هنر است

رييس انجمن علمي فرش ايران نبود ديدگاه علمي در خصوص فرش يكي از كمبودهاي اين هنر است

رييس انجمن علمي فرش ايران نبود ديدگاه علمي در خصوص فرش يكي از كمبودهاي اين هنر است

تاريخ: 8/2/1387
خبرگزاري جمهوري اسلامي:دكتر اميرحسين چيت سازيان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا گفت : اگر ديدگاه علمي در خصوص فرش در كشور گسترش يابد بدون شك بسياري از مشكلات و تهديداتي كه پيش روي فرش ايران قرار دارد، مرتفع خواهد شد. وي با اشاره به راه اندازي رشته كارشناسي فرش در دانشگاه كاشان در سال ‪ ۱۳۷۵‬اظهار داشت: البته از زماني كه فرش وارد عرصه آموزش عالي شد نهضت علمي آن نيز آغاز شد، اما كافي نيست. وي اضافه كرد: هم اكنون حدود هشت دانشگاه در مقطع كارشناسي و ‪ ۱۰‬موسسه آموزش عالي در مقطع كارداني در زمينه فرش در كشور فعاليت دارد كه تلاش براي راه اندازي مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش نيز در كشور آغاز شده است. چيت سازيان ادامه داد: راه اندازي مراكز پژوهشي مختلف از جمله مركز پژوهش فرش ايران در دانشگاه كاشان، انجمن علمي فرش ايران ،فصلنامه علمي پژوهشي گلجام ، انعقاد قرارداد با بنياد دانشنامه بزرگ فارسي مبني بر تهيه و تدوين اولين دائره المعارف فرش در ايران از جمله فعاليت‌هاي صورت گرفته دراين راستا در كشور است. وي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص فرش ايران تاكيد كرد: اما همچنان هنر فرش ايران در ابعاد علمي جاي كار دارد و از مسوولان ذيربط خواست تا موانع تحقيق و آموزش عالي در زمينه فرش كه در كشور وجود دارد را برطرف كنند. رييس انجمن علمي فرش ايران در پايان براي چاپ كتب درسي در خصوص فرش نيز اعلام آمادگي كرد.</I>
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
توليد انرژي با لباس‌هاي داراي پوشش نانوسيمي

توليد انرژي با لباس‌هاي داراي پوشش نانوسيمي

توليد انرژي با لباس‌هاي داراي پوشش نانوسيمي
تاريخ: 9/2/1387 </I>
خبرگزاري جمهوري اسلامي:محققان آمريكايي موفق به اختراع اليافي شده‌اند كه داراي پوشش نانوسيمي است و با خم شدن يا پيچيده شدن مي‌تواند الكتريسيته توليد نمايد. به نوشته گزارشي كه در شماره ارديبهشت ماه ماهنامه فناوري نانو منتشر شده است، دانشمندان مي‌گويند كه لباس‌هايي كه از اين نوع پارچه دوخته شوند، مي توانند الكتريسيته لازم را براي راه اندازي موبايل توليد كنند. ژونگ لي وانگ و همكارانش، از انجمن فناوري آتلانتا در جورجيا، با استفاده از خاصيت پيزوالكتريك اكسيد روي(‪ )ZnO‬انرژي توليد كردند. طبق اين گزارش، هنگامي كه بلورهاي معيني از ‪ ZnO‬خم شوند يا پيچ بخورند، پالس كوچكي از انرژي الكتريكي توليد مي‌شود. در اين گزارش آمده است كه اين گروه با قرار دادن يك تار از الياف كربني كولار (‪ )Kevlar‬داخل محلولي شامل يون‌هاي اكسيد روي، توانست تار مذكور را با نانوسيم‌هاي ريز اكسيد روي بپوشاند؟ به گونه‌اي كه ساختار نهايي به شكل برس يك شيشه پاك كن به نظر مي‌رسيد. طول اين نانوسيم‌ها حدود چند ميكرون و عرض آنها بين ‪ ۱۰۰-۲۰۰‬نانومتر است. سپس محققان يك تار ديگر رشد دادند و آن را با طلا پوشش دادند. آنها اين دو تار را به هم تاباندند و نشان دادند كه اگر دو تار نسبت به هم حركت كنند ، اصطكاك ايجادشده، باعث مي‌شود كه بلورها خم شده، الكتريسيته توليد كنند اين گزارش افزود، تاري كه با طلا پوشش داده شده، الكتريسيته توليدشده را حمل و در جايي ذخيره مي‌كند. اين محققان با استفاده از شش تار ساخته شده توانستند يك پارچه بسيار كوچك ببافند و نشان دهند كه سيستم مذكور به طور بالقوه مي‌تواند در اندازه‌هاي بزرگ تر نيز عمل كند. وانگ گفت: -به نظر مي‌رسد كه خروجي بهينه توان الكتريكي از يك مترمربع چنين پارچه اي، حدود ‪ ۸۰‬ميلي وات باشد. چنين تواني براي راه اندازي گوشي تلفن كافي است، حتي مي‌توان اين توان را جمع و براي استفاده‌هاي بعدي ذخيره كرد.> وانگ افزود:-لباس‌هاي ساخته شده از چنين پارچه‌هايي گران نخواهند بود. روش رشد نانوسيم‌ها بر روي تار ارزان و با سنتز شيميايي در دماي ‪ ۷۰‬درجه سانتيگراد قابل انجام است، مهم تر از همه اينكه، ‪ ZnO‬يك ماده سالم و سازگار زيستي است. وي افزود، اين كار نمونه‌اي از فناوري‌هاي -جمع آوري انرژي‌هاي اتلافي> است و به آنها در استخراج انرژي قابل استفاده از محيط به منظور استفاده در افزاره‌هاي الكترونيكي كوچك كمك خواهد كرد، مخصوصا در جاهايي كه تامين توان به طرق ديگر مشكل خواهد بود؟ مثلا در يك جنگل بزرگ.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
فرش هاي ارزان قيمت خارجی در بازار ايران

فرش هاي ارزان قيمت خارجی در بازار ايران

فرش هاي ارزان قيمت خارجی در بازار ايران
تاريخ: 9/2/1387 </I>

عصر ایران: مدير عامل شرکت سهامي فرش نسبت به واردات غير قانوني فرشهاي ارزان قيمت هندي وترکيه اي هشدار داد وگفت: اين فرش ها حجم عظيمي از بازار را اشغال کرده اند. "سيد جلال الدين بصام "،مدير عامل شرکت سهامي فرش ايران با اشاره به افزايش صادرات فرش در سال 87 گفت: در بازديدي که از سه استان توليد کننده عمده فرش کشور داشتيم شواهد حاکي از آن بود که گرايش به بافندگي افزايش يافته به همين دليل طي ماه هاي آينده به دليل افزايش عرضه شاهد کاهش قيمت و در نتيجه افزايش صادرات خواهيم بود. وي با بيان اينکه قميت مواد اوليه فرش همچون دستمزد کارگران با افزايش 15 درصدي مواجه بوده است گفت: به همين دليل در سال جاري قيمت فرش هاي متوسط از جمله فرش هاي کاشان، يزد ، کرمان با اندکي افزايش قيمت مواجه خواهند بود. بصام با اشاره به اينکه قيمت فرش هاي تبريز و اصفهان به دليل رشد قيمت در سال گذشته افزايش چنداني نخواهند داشت گفت: از آنجايي که تمام مواد اوليه توليد فرش در کشور موجود است بنابراين شاهد تثبيت قيمت در فرش هاي گران قيمت خواهيم بود. واردات فرش هاي ارزان قيمت مدير عامل شرکت سهامي فرش همچنين به واردات فرش هاي هندي و ترکيه اي به صورت قاچاق به کشوراشاره گفت: ورود اين فرش هاي ارزان قيمت به کشور ممنوع است ، اين در حالي است که اين نوع فرش ها طي يکسال گذشته حجم بسياري از بازار را اشغال کرده اند. وي معتقد است: گرايش نسل جوان به طرح ها و مدل هاي جديد موجب شده است تا واردات غير قانوني اين نوع فرش ها روز به روز افزايش يابد. به گفته وي مسئولان مبارزه با قاچاق کالا بايد هرچه سريعتر از واردات غير قانوني فرش هاي ارزان قيمت جلوگيري کنند چرا که اين امر زيان بسياري را متوجه توليد کنندگان داخلي خواهد کرد. بصام ميزان صادرات فرش در سال 86 را نزديک به 400 ميليون دلار برآورد کرد و گفت: صادرات فرش نسبت به مدت مشابه در سال قبل با اندکي کاهش مواجه بوده است. وي پيش بيني کرد :به دليل تثبيت قيمت و افزايش بافت صادرات فرش در سال 87 با رشد مواجه شود.
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
مدیرکل نساجی وزارت صنایع: ممنوعیت واردات پنبه به صنعت نساجی زیان می رساند

مدیرکل نساجی وزارت صنایع: ممنوعیت واردات پنبه به صنعت نساجی زیان می رساند

مدیرکل نساجی وزارت صنایع: ممنوعیت واردات پنبه به صنعت نساجی زیان می رساند


«واردات ۱۴۰میلیون متر پارچه طی ۸ماه اول سال به کشور نشان دهنده ایجاد یک بازار رقابتی سخت برای صنعت نساجی است که این امر امکان خرید مواد اولیه با قیمت های جهانی را برای صنعتگران ضروری می سازد».


گلناز نصراللهى ، مديرکل دفتر صنايع نساجى وزارت صنايع و معادن در حاشيه افتتاح دومين نمايشگاه بين المللى منسوجات خانگى در خصوص ممنوع شدن واردات پنبه گفت : بايد صحت اين قضيه را از وزارت بازرگانى پرسيد و البته بر اساس قانون سوم توسعه واردات و صادرات کالاها بايد آزاد باشد.وى ادامه داد: آزاد بودن واردات پنبه به عنوان مواد اوليه مورد نياز کارخانجات نساجى ضرورى است.نصرالهى در خصوص واردات محصولات چينى به کشور گفت : در حال حاضر واردات کالاهاى خارج از مد و خارج از فصل و بعضا کالاهاى بدون کيفيت براى صنعت نساجى کشور مشکل زاست.وى بى توجهى جامعه به نوع طراحى کالاهاى وارداتى را دليل استقبال مردم از اين محصولات دانست و افزود: در حال حاضر دامپينگ محصولات نساجى به کشور صورت نمى گيرد بلکه با واردات کالاهاى استوک مواجه هستيم.نصراللهى ادامه داد: وزارت صنايع و معادن طى پيشنهادى از گمرک خواسته است براى واردات کالاهاى نساجى قيمت پايه اى اعمال کند و اخيرا در جهت افزايش اين قيمت ها درحال اقدامند.وى با اشاره به صادرات ۱۰۱ميليون دلارى محصولات نساجى و واردات ۴ميليون دلارى اين محصولات به کشور گفت : اين در حالى است که واردات پوشاک به کشور نداريم و احتمالا اين واردات از طريق مناطق آزاد انجام شده است.وى با بيان اينکه پيش از اجراى قانون نوسازى صنايع نساجى بهره ورى کارخانجات قديمى به سختى به ۴۰تا ۵۰درصد مى رسيد، افزود: هم اکنون تعداد واحدهاى بحرانى صنعت نساجى از ۷۵واحد به ۱۰واحد رسيده است و بسيارى از کارخانجات دولتى نيز کوچک سازى شده اند. وى افزايش ۲۰درصدى واردات مواد اوليه صنعت نساجى به کشور را نسبت به سال گذشته نشان دهنده رشد عملکرد کارخانجات نساجى دانست و گفت : سهم بخش خصوصى در صنعت نساجى از ۶۰درصد به بيش از ۸۰درصد رسيده است.وى با انتقاد از تاخير موجود در پرداخت جوايز تشويق صادرات گفت : تاکنون ۵۰طرح با ۲۲۰ميليون دلار در حساب ذخيره ارزى گشايش اعتبار شده است و از بين ۵۴۰ميليون دلار طرح بازسازى و طرح هاى جديد مصوب شده ۴۳۰ميليون دلار گشايش اعتبار شده است.يک عضو هيات مديره انجمن صنايع نساجى گفت : کيفيت پايين پنبه مانع استفاده از ماشين آلات پيشرفته موجود در کارخانجات نساجى کشور و توليد نخ ظريف شده است.عامرى ، در حاشيه دومين نمايشگاه بين المللى منسوجات خانگى گفت : در حال حاضر ماشين آلات مناسب و آزمايشگاه هاى مجهزى در کشور وجود دارد ولى به دليل نامناسب بودن کيفيت پنبه هاى داخلى شرايط لازم براى توليد نخ هاى ظريف وجود ندارد.»وى افزود: کيفيت پايين پنبه باعث پايين آوردن سرعت ماشين آلات نساجى و در نتيجه افزايش قيمت تمام شده محصولات و کاهش سود خالص اين صنعت شده است.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش راه اندازي مي‌شود

تاريخ: 10/2/1387
خبرگزاري جمهوري اسلامي:رييس انجمن علمي فرش ايران گفت: مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش در دانشگاه‌هاي كشور از سال آينده راه اندازي مي‌شود. دكتراميرحسين چيت سازيان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: پيشنهاد راه اندازي مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش به وزرارت علوم ، تحقيقات و فناوري ارايه شده كه مورد موافقت قرار گرفته است. وي با تاكيد بر اهميت هنر فرش در ايران اظهار داشت: فرش ،هنر ديرينه ايران است اما طي چندين سال گذشته به دلايل متعدد و تحت تاثير عوامل مختلف به فراموشي سپرده شد. وي با تاكيد براينكه زنده كردن هنر فرش نياز به يك حركت همگاني داشت ادامه داد: دراين راستا با راه اندازي مقطع كارشناسي فرش در سال ‪ ۱۳۷۵‬در دانشگاه كاشان و پذيرش دانشجو براي اولين بار در كشور اين نهضت آغاز شد. به گفته وي هم اكنون حدود هشت دانشگاه در مقطع كارشناسي و ‪ ۱۰‬موسسه آموزش عالي در مقطع كارداني در رشته فرش در كشور وجود دارد. چيت سازيان در ادامه با تاكيد بر اهميت توجه بيشتر به فرش در كشور گفت: بر اين اساس تصميم گرفته شد تا مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش داير شود كه پيشنهاد آن به وزارت علوم داده شد و مورر موافقت آنان قرار گرفت. رييس انجمن علمي فرش ايران ادامه داد: سرفصل‌هاي اوليه دروس در اختيار وزارت علوم قرار گرفت و بررسي‌هاي اوليه سرفصل‌ها به پايان رسيد و اكنون در مرحله بررسي نهايي است كه بعد از پايان بررسي و موافقت شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم ، راه اندازي مي‌شود. چيت سازيان گفت: اگر كارها براساس برنامه تعيين شده پيش رود ، مقطع كارشناسي ارشد در رشته فرش در سال آينده راه اندازي مي‌شود.
</I>
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش گشايش يافت

نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش گشايش يافت

نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش گشايش يافت
تاريخ: 11/2/1387

خبرگزاري جمهوري اسلامي: ششمين نمايشگاه تخصصي و دومين نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش عصر سه‌شنبه در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي جزيره كيش گشايش يافت. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين نمايشگاه بيش از ‪ ۱۷۰‬شركت داخلي و ‪ ۵۰‬شركت‌كننده بين‌المللي ازكشورهاي چين،هند، سوريه،افغانستان و پاكستان فرش دستباف خود را عرضه كرده‌اند. امسال ششمين نمايشگاه تخصصي ودومين نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش در مساحتي به وسعت ‪ ۲۱‬هزار متر مربع برگزار مي‌شود كه نسبت به سال گذشته ‪ ۵۰‬درصد افزايش نشان مي‌دهد. تعداد زيادي از خريداران عمده فرش دستباف ايراني از كشورهاي آلمان، ايتاليا، اسپانيا، بلژيك، فرانسه، آمريكا، سوئد، هلند، عربستان سعودي، كويت، تايوان و امارات متحده‌عربي براي بازديد از اين نمايشگاه و خريد فرش دستباف به جزيره كيش سفر كرده‌اند. ششمين نمايشگاه تخصصي و دومين نمايشگاه بين‌المللي فرش دستباف كيش با حمايت سازمان منطقه‌آزاد كيش و وزارت بازرگاني و مشاركت سازمان توسعه تجارت ايران، اتحاديه‌هاي صادركنندگان فرش دستباف ايران اتحاديه‌هاي‌استاني، اتحاديه سراسري فرش روستايي و اتحاديه مركزي تعاوني و توليدكنندگان فرش ايران، شركت سهامي فرش ايران واتحاديه بازرگانان و واردكنندگان فرش آسمان در جزيره كيش برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه از ‪ ۱۰‬ارديبهشت ماه جاري به مدت چهارروزدرمحل نمايشگاههاي بين‌المللي كيش براي بازديد علاقه‌مندان برپا شده است.

Nasaj NEWS
</I>
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
توليدكنندگان منسوجات چين متحمل خسارات سنگين اقتصادي مي‌شوند

توليدكنندگان منسوجات چين متحمل خسارات سنگين اقتصادي مي‌شوند

خبرگزاري جمهوري اسلامي:توليدكنندگان منسوجات درچين به دليل بالا رفتن ارزش "يوان"واحد پول اين كشور در برابر دلار ، خسارات اقتصادي سنگيني را متحمل شده‌اند. روزنامه "جوانان چين" روز دوشنبه نوشت :" شمار خريداران خارجي منسوجات چين در سال جاري ميلادي كاهش چشمگيري داشته است." توليدكنندگان چيني‌خاطر نشان كردند،باافزايش ارزش واحد پول چين، اوضاع به مراتب بدتر از گذشته شده و اين براي خريداران خارجي نيز مناسب نيست. آنان افزودند : با استمرار اين شرايط ، خريداران خارجي بيشتري از خريد و سفارش دادن منسوجات چين خودداري خواهند كرد. ارزش يوان واحد پول چين‌درسال جاري ميلادي چندين بار دربرابر دلار افزايش يافت و اكنون هر دلار كمتر از هفت يوان در چين تعويض مي‌شود. اين در شرايطي است كه در ماه جولاي دوهزار و پنج زماني كه سير صعودي ارزش يوان آغاز شد ، هر دلار برابر هشت مميز بیست و دو يوان معاوضه مي‌شد. توليدكنندگان تصريح كردند:با اين شرايط منسوجات با بهاي بالاتري توليد خواهد شد و با اين حساب خريداران نمي‌توانند از قيمت رقابتي خوبي برخوردار شوند و به همين سبب به خريد منسوجات از ويتنام و اندونزي روي مي‌آورند. در چين اصولا منسوجات كالايي با كيفيت بالا و بهاي پايين شناخته مي‌شود ، اما اين وضعيت در دو سال گذشته تغيير كرده و با بالا رفتن ارزش واحد پول چين ، قيمت منسوجات روز به روز فزوني گرفته است. تجار و بازرگانان خارجي در نمايشگاه‌هاي مختلف چين خاطر نشان كردند : تمايل آنان براي خريد كالاهاي ساخت چين به دليل گرانتر شدن آنها و افزايش قيمت مواد خام كمتر مي‌شود و اين ترديد در تصميم‌گيري براي خريد از چين را به دنبال خواهد داشت
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
سومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی ، چرم ، پوشاک و فرش یزد

سومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ماشین آلات و محصولات نساجی ، چرم ، پوشاک و فرش یزد

سومین نمایشگاه بین المللی تخصصی
ماشین آلات و محصولات نساجی ، چرم ، پوشاک و فرش یزد

ا25-28 اردیبهشت 87

ستاد برگزاری نمایشگاه :یزد- صفاییه - بلوار شهیدان اشرف - خیابان جوادالائمه - خیابان خرد - پلاک 192 ،صندوق پستی :1939-89165
شرکت مهندسی تحقیقاتی سیما نساج یزد


تلفکس:8231769-0351
تلفن:8231849-0351
تلفن همراه:09133519362

Email:sima.nassaj@gmail.com
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
مرکز رشد نساجي پارك فن‌آوري يزد راه‌اندازي مي‌شود

مرکز رشد نساجي پارك فن‌آوري يزد راه‌اندازي مي‌شود

مرکز رشد نساجي پارك فن‌آوري يزد راه‌اندازي مي‌شود

تاريخ: 12/2/1387
</I>

خبرگزاري دانشجويان ايران:مرکز رشد نساجي پارك علم و فن‌آوري يزد اوايل خرداد ماه سال جاري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد راه‌اندازي مي‌شود. به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد، دکتر حسيني نسب رييس پارک علم و فن‌آوري يزد و هيات همراه با حضور در دانشگاه آزاد اسلامي واحد يزد از نزديک با مراحل آماده سازي و تجهيز ساختمان مرکز رشد نساجي آشنا شدند. اين مرکز بر اساس تفاهم نامه همکاري بين دانشگاه آزاد اسلامي و احد يزد و پارک علم و فن‌آوري يزد در اوايل خردادماه 1387 افتتاح خواهد شد. مرکز رشد نساجي پارك فن‌آوري يزد با داشتن فضاهاي متعدد اداري و فضاي عمومي استقرار قابليت پذيرش 10 موسسه فن‌آور را دارد كه برخي از موسسات تاکنون پذيرش شده‌اند و بقيه تا زمان افتتاحيه پذيرش خواهند شد. گفتني است، واحدهاي مستقر در اين مرکز در زمينه تخصصي صنعت نساجي فعاليت مي‌كنند.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
دعوت رييس جمهوري تركمنستان از آلمان براي همكاري در زمينه نساجي

دعوت رييس جمهوري تركمنستان از آلمان براي همكاري در زمينه نساجي

دعوت رييس جمهوري تركمنستان از آلمان براي همكاري در زمينه نساجي

تاريخ: 12/2/1387 </I>

خبرگزاري جمهوري اسلامي:روزنامه روسي زبان تركمنستان بيطرف روز چهارشنبه نوشت: رييس جمهوري تركمنستان در ديدار با هياتي متشكل از مسوولان شركت‌هاي معتبر آلماني از آنها دعوت كرد تا در زمينه صنايع نساجي اين كشور همكاري‌هاي گسترده‌اي داشته باشند. به گزارش اين روزنامه، در اين ديدار كه روز گذشته(سه شنبه) صورت گرفت، قربان قلي بردي محمداف تصريح كرد: درهاي تركمنستان براي همكاري‌هاي سازنده، متقابل و مفيد همواره باز است. رئيس جمهوري تركمنستان افزود: صنعت نساجي كشور كه هم اكنون در حال توسعه است يكي از بخش‌هاي مهم اقتصاد ملي تركمنستان محسوب مي‌شود. قربان قلي بردي محمداف در ديدار با مسوولان شركت‌هاي آلماني به ويژه زيمنس و گوتزاند پرانتر گفت: براي همكاري‌هاي موفقيت آميز و سرمايه‌گذاري در زمينه صنايع نساجي تركمنستان، همه امكانات و ظرفيت‌هاي مورد نياز وجود دارد. تركمنستان بيطرف تصريح كرد كه محمداف همچنين در اين ديدار پيشنهاد كرده است تا براي پيگيري و بررسي كارشناسي بيشتر برنامه همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور در بخش‌هاي انرژي، ساختمان سازي، پتروشيمي، نساجي، حمل و نقل، ارتباطات و غيره گروه ويژه مشترك كاري تاسيس شود. قربان قلي بردي محمداف همچنين از شركت‌هاي آلماني دعوت كرد تا در طرح احداث خط آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان مشاركت كنند. وي در اين راستا اضافه كرد كه اين بهترين مسير حمل ونقل ريلي كالا از اروپا به آسياي جنوبي و برعكس است. به گزارش خبرنگار ايرنا از عشق آباد، مسوولان شركت‌هاي آلماني نيز ضمن اعلام آمادگي براي همكاري‌هاي همه جانبه با تركمنستان اظهار داشتند كه توافق‌ها و پيشنهادهاي مطرح شده به صورت جدي مورد بررسي قرار گرفته و براي تحقق آنها حداكثر تلاش را مي‌كنند.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
نگاهي به هنر و صنعت "پارچه بافي سنتي" در خراسان جنوبي

نگاهي به هنر و صنعت "پارچه بافي سنتي" در خراسان جنوبي

نگاهي به هنر و صنعت "پارچه بافي سنتي" در خراسان جنوبي

تاريخ: 19/2/1387

خبرگزاري جمهوري اسلامي:پارچه بافي از صنايع دستي است كه با قدمت تاريخي بسيار طولاني در خراسان جنوبي نقش مهمي را در خودكفايي مردم روستاهاي استان ايفا كرده است. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي اين صنعت روستايي در حد وسيع و بيشتر درروستاهاي با سابقه استان معمول و مرسوم بوده و اكنون نيز تا حدي رد پاي گذشته را مي‌توان يافت. در اكثر نقاط استان به رشته پارچه بافي در اصطلاح محلي "تو بافي" گفته مي‌شود و مواد اوليه آن پنبه و نخ پنبه‌اي، نخ ابريشم، كركي، كاموا و كودري است. پارچه‌هاي ابريشمي به رنگهاي مختلف از جمله ارغواني سير و بنفش و بسيار ريزبافت، به نام "قنابيز" و "والا" معروف بوده و از آن براي تهيه لباس زنانه استفاده مي‌شده است. از جمله مناطق اين نوع پارچه دهستان "چرمه" از توابع شهرستان سرايان بوده و نيز در بشرويه از توابع شهرستان فردوس علاوه بر پارچه برك، چادر شب هاي بسيار خوبي مي‌بافند. "مك گرگور" در سفر خود به شهر بشرويه فردوس مي‌نويسد: تنها چيزي كه در اينجا توليد مي‌شود يك نوع پارچه پشمي است كه به آن "برك" مي‌گويند و از كرك بز تهيه مي‌شود. برك پارچه نرم و گرمي است كه دو نوع دارد و به نوع اعلاي آن "شمشيرك" و به نوع زبرتر آن "برك" مي‌گويند. همچنين دار توبافي، كل كار، كته، ريسمان كارگاه، پوشالها، نورد، گله يا ورد، شانه، اشكولك، نقشك ها، كنده‌كار يا سرحجله، سرپنجه و ماكو از جمله وسايل مورد نياز براي پارچه بافي سنتي است. از محصولات پارچه‌بافي سنتي هم انواع حوله دست و صورت و حمام، صافي، جانماز و پارچه براي انواع لباس مردانه و زنانه، چادر شب، روكرسي، دستار، دستمال، لنگي، قطيفه و رو تختي را مي‌توان نام برد. بافت پارچه سنتي در اين منطقه بيشتر با دستگاههاي دو ، چهار و شش وردي صورت مي‌گيرد بدينگونه كه ابتدا كلاف نخ را مي‌جوشانند تا سفت شود و نان خشك يا آرد را در آب مي‌ريزند و نخ‌ها را مشت مي‌كنند تا ضخيم شود. بعد از اين مرحله، نخ كلاف را داخل نورد مي‌گذارند تا خشك شود و توسط چرخ دوك ريسي نخ‌ها را به دور ماسوره‌اي از جنس ني مي‌پيچانند و سپس چهار عدد چوب را در قطعه زميني بزرگ مي‌كوبند و نخ‌ها را به صورت مستطيل به دور اين چهارچوب مي‌پيچانند. در مرحله بعدي نخ‌ها را يك تار يك تار از داخل تيغ عبور داده و دستگاه را وصل مي‌كنند و نخ را توسط ماسوره كه داخل ماكو است از لاي تارها عبور مي‌دهند و با شانه هر رديف نخ را مي‌كوبند و سپس توسط پوشالها، تارها را به صورت زيگزاگ بالا و پايين مي‌برند تا تارها به دور نخ‌ها بپيچد. پارچه‌بافي در روستاهاي خراسان جنوبي از جمله ميغان، چهار فرسخ، دهنو، رومه، خراشاد، عباس آباد، درح، آسيابان، سلمي، زرگر، تقاب و شهرهاي مود، سربيشه، نهبندان، خوسف و سرايان نيز رواج دارد. كارشناسان صنايع دستي معتقدند، به دليل اينكه ماهيت صنايع دستي مربوط با كار دستي است، ساماندهي آن نياز به افراد متخصص دارد تا بتوان از اين طريق بازارهاي متعدد و اشتغال ايجاد كرد. آنان در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي بوجود آمدن ماشين‌هاي صنعتي و خود باختگي نسبت به مظاهر جديد را از جمله علل منسوخ شدن برخي از رشته‌هاي صنايع دستي ذكر كردند. اين كارشناسان مي‌گويند: اگر ملت ما به عنوان بخشي از هويت خود به موضوع صنايع دستي توجه مي‌كردند و تعصبي درزمينه حيات هنرهاي سنتي مي‌داشتند، اين هنرها امروز وضعيت بهتري داشتند. آنان بابيان اينكه جوانان ما با مقوله صنايع دستي بيگانه هستند بر توجه نسل جوان به اين صنعت با ارزش به عنوان بخشي از ذخائر فرهنگي تاكيد كردند .
Nasaj NEWS
</I>
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
رشد صنعت نساجي در سطح کشور را در دستور كار داريم

رشد صنعت نساجي در سطح کشور را در دستور كار داريم

رشد صنعت نساجي در سطح کشور را در دستور كار داريم
تاريخ: 19/2/1387 </I>


خبرگزاري دانشجويان ايران:معاون وزير صنايع و معادن کشور گفت: زمين‌هاي مازاد کارخانه‌هاي نساجي مازندران در خارج از بافت شهري قائمشهر تبديل به شهرک‌هاي صنعتي نساجي خواهد شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد جعفر دانش در نشست با مسوولان دست اندرکار کارخانه‌هاي نساجي مازندران در قائمشهر با بيان اين مطلب گفت: صنعت نساجي در ايران با دارا بودن سابقه فعاليت بيش از150 سال مي تواند نقش بسزايي را در زمينه ايجاد اشتغال و سودآوري براي کشور ايفا کند. وي با اشاره به اينکه صنايع نساجي، فولاد و پتروشيمي از جمله صنايعي هستند که مواد اوليه کشور را به ارزش افزوده مي رسانند ادامه داد: محصولات اين صنعت با قدمت ايران مي تواند درصد بالايي از صادرات کشور را به خود اختصاص دهد. دانش از خريد ماشين آلات براي کارخانه‌هاي نساجي قائمشهر خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار است از حساب ذخيره ارزي ماشين آلاتي براي تکميل کردن چرخه توليد اين کارخانه تهيه شود. به گفته وي همچنين زمين‌هاي مازاد کارخانه‌هاي نساجي مازندران در خارج از بافت شهري قائمشهر تبديل به شهرک‌هاي صنعتي نساجي خواهد شد. وي افزود: رشد صنعت نساجي در کشور به ويژه شهرستان قائمشهر از اولويت‌هاي کاري وزارت صنايع و معادن است. وي تصريح کرد: پس از احياي کامل کارخانه‌هاي نساجي مازندران (قائمشهر) و جذب بخش خصوصي، اين کارخانه‌ها در قالبي غير از مجموعه دولتي و به صورت خصوصي فعاليت خود را از سر مي گيرند و چرخ صنعت اين شهر دوباره به گردش درخواهد آمد.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
برگزاری جشنواره فرش دستباف در خراسان شمالی

برگزاری جشنواره فرش دستباف در خراسان شمالی

برگزاری جشنواره فرش دستباف در خراسان شمالی
تاريخ: 21/2/1387 </I>


خبرگزاری اقتصادی ایران:سازمان بازرگاني خراسان شمالي از برگزاري نخستين جشنواره فرش دستباف در چهارم خرداد ماه سال جاري در اين استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، عدم تبليغ و توجه کافي به ويژگي‌هاي فرش دستباف و توجه ويژه به جايگاه تاريخي، هنري، فرهنگي و اقتصادي فرش دستباف ايران در داخل و خارج از کشور ضروري به نظر مي‌رسد. اين گزارش حاکي از آن است که بسترسازي و ارتقاي منزلت شغلي قاليبافان و دست‌اندرکاران صنعت فرش و ارايه راهکارهاي مناسب براي توسعه اين صنعت و نيز شناساندن پيشينه تاريخي فرش دستباف به نسل جديد از اهداف برگزاري اين جشنواره است. همچنين ايجاد انگيزه براي استفاده فرش دستباف در زندگي، فراهم کردن زمينه مساعد براي برقراري ارتباط دست اندرکاران، مسوولان و معرفي توانمندي‌هاي فرش استان، جذب گردشگر، توسعه سرمايه و ماندگاري فرش و ارتقاي توان رقابت‌پذيري فرش ايران در بازارهاي جهاني از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است. ناظران فني، سازندگان ابزار، محققان و پژوهشگران، شرکت تعاوني فرش، توليدکنندگان، پيشکسوتان، قاليشويان، فروشندگان فرش، تبليغ کننده فرش، کارگاه رنگرزي و توليد مواد اوليه از ديگر رشته‌هاي شغلي مورد توجه براي انتخاب برگزيدگان است. گفتني است ستاد برنامه‌ريزي و اجرايي جشنواره متشکل از نماينده استانداري، سازمان بازرگاني، صدا و سيما، ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، کميته امداد امام خميني (ره)، اتحاديه‌هاي صنفي فرش، تعاوني‌ها و ديگر دست‌اندرکاران تشکيل و سازمان بازرگاني استان به عنوان دبير جشنواره انتخاب شده است.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
‬تن از فعالان عرصه فرش دست باف كردستان به جشنواره استاني راه يافتند

‬تن از فعالان عرصه فرش دست باف كردستان به جشنواره استاني راه يافتند

‬تن از فعالان عرصه فرش دست باف كردستان به جشنواره استاني راه يافتند

تاريخ: 21/2/1387

خبرگزاري جمهوري اسلامي:رييس سازمان بازرگاني استان كردستان گفت: ‪ ۲۹‬تن از فعالان
عرصه فرش دست باف به جشنواره استاني راه يافتند. مصيب محمديان شمالي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: نفرات برتر فعال در عرصه فرش دست باف كردستان در ‪ ۱۶‬حرفه مرتبط با اين صنعت شركت دارند. وي تصريح كرد: ‪ ۱۰‬تن از اين افراد بافنده و باقي در حرفه ابزار سازان، طراحان و نقاشان، ناظران فني، رنگرزان، پژوهشگران رفوگران و ديگر حرفه‌هاي مرتبط با فرش دست باف انتخاب شده‌اند. وي اعلام كرد: اين افراد برتر از ميان ‪ ۲۰۰‬شركت‌كننده فعال در عرصه فرش بافي دستي استان از سراسر كردستان برگزيده شده‌اند. وي معيارهاي برگزيدن افراد را سنجش آثار آنها با معيارهاي مركز فرش ايران بيان كرد. رييس سازمان بازرگاني كردستان حضور گسترده فعالان صنعت فرش دست باف اين استان را در نخستين جشنواره استاني فرش دست باف كردستان لازم خواند. وي تجليل از فعالان عرصه هنر و صنعت فرش دستباف كردستان و معرفي اين نوع فرش را به عنوان اهداف اين جشنواره برشمرد. وي تجليل از بافندگان، هنرمندان، محققان و پژوهشگران اين عرصه و معرفي طراحان و رفوگران نمونه بخش فرش و ارتقاء كيفيت صنعت فرش دست باف را از ديگر اهداف اين جشنواره اعلام كرد. وي گفت:نخستين جشنواره استاني فرش دست بافت كردستان در ‪ ۲۵‬ارديبهشت ماه جاري در مجتمع فرهنگي و هنري فجر سنندج برگزار مي‌شود. در كردستان ساليانه بيش از ‪ ۶۰‬هزار متر مربع فرش دست باف توسط بيش از ‪ ۹۰‬هزار بافنده توليد و به بازارهاي جهاني عرضه مي‌شود.
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
استقبال تركيه از حضور ايران در نمايشگاه صنايع نساجي
تاريخ: 26/2/1387

خبرگزاری جمهوري اسلامي:كرشاد توزمن وزير بازرگاني خارجي تركيه به هنگام بازديد از غرفه ايران در نمايشگاه بين‌المللي ماشين آلات صنايع نساجي تركيه از شركت ايران در اين نمايشگاه استقبال كرد. توزمن در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت : شركت كشورهاي دوست و برادر مانند ايران مصر و برخي از كشورهاي آفريقايي در اين نمايشگاه خود مايه اميدواري براي برگزاركنندگان اين نمايشگاه در راه تحقق اهداف آن است . وي افزود: اين نمايشگاه يكي از مهمترين نمايشگاههاي ماشين آلات صنايع نساجي در دنيا و اروپا مي‌باشد. او با اشاره به اهميت تعامل و همكاري بيشتر بين كشورهاي منطقه و همسايه گفت : تركيه معتقد است روابط بين كشورها صرفا در قالب‌هاي رسمي و بين دولت‌ها نمي‌تواند در تعميق و گسترش روابط دوجانبه و چند جانبه كافي باشد، لذا برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي زمينه هماوري كارآفرينان و بازرگانان و صاحبان صنايع و در كل بخش‌هاي خصوصي كشورهاي دوست را فراهم مي كند. توزمن سفر هفته گذشته خود به ايران در راس يك هيات ‪ ۱۲۲‬نفره را نيز در راستاي همين هدف و ديدگاه عنوان كرد و گفت : اين سفر بسيار پرباري شد و اميدوارم روابط دوكشور بيش از پيش توسعه يابد. توزمن همچنين با معرفي اوغوز ساتيجي رييس مجمع صادركنندگان تركيه و چند تن از دست اندركاران صنايع ماشين آلات نساجي تركيه به مهندس جمشيد بصري رييس انجمن صنايع نساجي ايران خواستار تماس دائم و همكاري نزديك بين بخش هاي نساجي و صنايع ماشين آلات نساجي دوكشور شد</I>
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
سرمایه‌های نساجی به سوی مسكن می‌رود

تاريخ: 26/2/1387 </I>​
دنیای اقتصاد:عضو هیات‌مدیره جامعه متخصصین نساجی گفت: شرایط حاكم بر صنعت نساجی به گونه‌ای است كه تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی آن در تداوم تعطیلی‌های ۱۸ سال گذشته پیش‌بینی می‌شود. سیدتورج شهرجردی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: از چند ماه گذشته تاكنون جلوی تخصیص تسهیلات بانكی برای این صنعت گرفته شده است. شهرجردی یادآور شد: قیمت مواد اولیه به شكل وحشتناكی افزایش پیدا كرده است و برخی اقلام مواد اولیه حدود ۳۰درصد افزایش قیمت داشته است. از سوی دیگر هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های كارگری و دیگر هزینه‌های معمول بالغ بر ۲۰درصد رشد كرده و در عین حال قیمت محصولات نساجی هیچ افزایشی نداشته است. وی تاكید كرد: از آنجا كه امیدی به تولید وجود ندارد سرمایه‌گذاران سرمایه‌هایشان را به بخش‌هایی چون املاك و مسكن وارد می‌كنند كه از تضمین بیشتری برخوردار است. شهرجردی ادامه داد: فعالیت‌های نساجی در گروه خود می‌تواند بسیار سود ده و مفید باشد ولی از آنجا كه مبتلا به بی‌برنامگی است، موانع بوروكراسی و قانونگذاری متعددی پیش رو وجود دارند و هیچ كس نمی‌تواند برای سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی كند. وی با بیان این كه برنامه مشخصی نیز برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاران وجود ندارد، افزود: وزیر صنایع و معادن پس از انتصابشان در این پست تنها یك نشست با صاحبان صنعت نساجی برگزار كرد، این نشست تداوم نیافت، تحولی در صنعت نساجی رخ نداده و شرایط بسیار سخت شده است.
 
بالا